Aisapaikalle ajo

2+6

Tästä on varmaan juttua jossain, mutta neuvokaa aloittelijaa...

Nyt purjevene kasvoi noin 30 jalkaiseksi ja samalla tuulipintaa tuli lisää vanhaan H-veneeseen verrattuna. Samoin sisämoottori on nyt uutta. Yhtä-äkkiä kävelyaisapaikalle tai kylkikiinnitykseen ajo tuntuu vaikealta. Miten pitäisi toimia jos siis halutaan vaikka styyran puoleinen kylki kiinni kävelyaisaan ja tuuli on aisan puolelta, eli painaa venettä poispäin? Rouva kyllä hyppää mallikkaasti, mutta keulaköysiä laittaessa perä lähtee kauemmas aisasta/laiturista...

Miten tuohon oikein pitäisi tulla? Mitkä köydet mukaan: keula vai springi? Mitkä köydet ensin kiinni? Miten estetään perän lähtö tuulen mukana, mutta samalla varmistetaan keula kiinni?

13

1737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perruuta

      Pyydäppä nyt sitä Rouvaa peruuttamaan aisaan niin homma hoituu.

    • 4+3

      Tarpeeksi pitkät keula ja peräköysi niin saat veneen keskeltä laituriin kiinni. Tai sitten käsin toinen pitää venettä sivuvanteista laiturilla kiinni ja toinen laittaa koydet.

    • motoristimiekkonen

      Keulasta springiköysi kiinni, moottorilla sitten eteenpäin ja pinnalla ohjaat venettä kääntymään vasemmalle ja voila, perä tulee aisaan kiinni. Kone on sitä varten ettei tarvitse lihaksia rasittaa.

      • zsedcvghnmkl

        Edeltäjään lisäisin vielä keulaköyden springin lisäksi. Se estää keulan karkaamisen aisan läheltä. Riippuu tietty springin pituudesta, onko tämä on tarpeellista.


    • Alä hyppää aisalle

      Kannattaa jättää aisalle iskuhaalla varustettu pari metrinen narunpätkä, joka on kiinni aisan päässä. Varvasjistaan merkki sen reijän kohdalle johon koukku isketään. Tämä narunpätkä pysäyttää veneen ennen kuin se osuu laiturii, eikä tarvi juosta keulaan pysäyttämään. Aisaan pitää ajaa hiljaisella nopeudella ja arvioida vauhti sopivaksi. Aisalle kannattaa laskeutua veneen ollessa vielä vauhdissa, ja mielelllään vanttien etupuolelta,(ei tule kiire) napata narunpätkä aisalta ja laittaa se liikkuvan veneen varvaslistaan. Sen jälkeen on helppo laitella rauhassa muut köydet kiinni. Koska tämä toimii loistavasti kun tulee yksin purjeilla laituriin, ja kyllä se vaimonkin kanssa toimii, kun komentaa sen rantautumisen ajaksi veneen sisätiloihin.

    • P...................

      itse ajan vastatuuleen, eli aisaa kohti ehkä 30 kulmassa, ja vasta aivan viime tingassa oikaisen veneen aisan suuntaiseksi. vaimo hoitaa keulan ja itse hoidan peräköyden.

      todellisuduessa peruutan usein laituriin ja sen onkin haastavaa, kun keula on suht kevyt ja ui matalalla, se sitä tuuli vie todella helposti. kovalla sivu tuulella - poispäin aisasta - helpointa tulla keulaedellä tai ottaa tukea naapuriveneestä

    • Jokisen Jussi

      Perä edellä vauhdilla, styyrpuurin puoleisessa peräkulmassa lyhyt köysi (mieluummin ilman joustinta) valmiina. Jarrutus - siis vaihde eteen - ja gasti joko kyljeltä aisalle tai perästä laiturille veneen mallista riippuen ja sitten se lyhyt köysi kiinni sopivaan kiinnityslenkkiin tms mahdollisimman lähellä aisan ja ja laiturin liitosta. Sitten peräsin styyrpuuriin ja vaihde eteen, mitä enemmän tuulta styyrpuurista, sen enemmän pitää antaa kaasua ja peräsintä. Gasti voi kaikessa rauhassa kiinnittää loput köydet. Jos sinulla on autopilotti, laita se päälle ja voit mennä itsekin kiinnittämään köysiä. Vene pysyy sen yhden köyden varassa paikallaan.

      Perä edellä kannattaa mennä siksi että pystyt itse arvioimaan etäisyyden laituriin ja gasti voi keskittyä rauhassa loikkaan ja kiinnitykseen. Useimmiten jarrutus toimii taittolapapotkurilla paremmin vaihteen ollessa eteen kuin taakse. Laiturista on helpompi lähteä keula edellä jolloin vene tottelee peräsintä heti kun taas perä edellä laiturista lähtiessä matkaa taittuu helposti veneen mitta ennen kuin peräsin puree. Lisäksi nykymuodin mukaisista korkeakeulaisista ja leveäperäisistä on helpompi kulkea perän kuin keulan kautta laiturille.

    • sdfsfsdf

      Keskiveneestä köysi kiinni ensimmäisenä. Sen jälkeen ei ole enään mitään kiirettä.

    • solmu mäkelä

      Ihmekös niitä satamanäytelmiä tuolla rannoissa on jos se on kuvatun kaltaista. Edellinen kirjoitus täysin oikea. Ajele rauhassa kadettikulmassa veneen levein kohta aisalle ja siitä kiinni. Sitte rauhassa köysiä ja springejä niin paljon kun tykkäät. Siistiä ja hiljaista hommaa...

      • 18+6

        Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista. Vene on sellaista mallia, että siinä ei ole varvaslistaa, eikä knaapia keskellä. PItää siis vetää köydet sekä keulasta että perästä, niin veneen saa kiinni. Vai onko vielä vinkkejä mihin tuo keskiveneen köysi kiinnitetään?


    • solmu mäkelä

      Laita vinssille jos on tarpeen tai vanttipetiin. Et sää sitä keskikiinnitystä tarvii kun siinä rantautuessa - ehkä.. Springin voi tarvittaessa hyvin vetää vinsseille kiinni.. Hyvää alkavaa purjehduskautta..

    • Älä hyppää aisalle

      Komppaan edellistä, ja laita se köysi kiinteäksi sinne aisalle,jos on kysymys kotisatamasta. On paljon helpompi kiinnittään köysi aisalta veneeseen kuin päin vastoin (kuten jo aikaisemmin ohjeistin) Olenkin sitä mieltä, että kaikissa vierasvenelaitureissa pitäisi tuo köysi olla aisan vakiovaruste.

    • keulafendari!

      Jopa on annettu monenlaista neuvoa!

      Kukaan neuvojista ei tainnut olla yksinpurjehtija - ei ainakaan annetuista ohjeista päätellen.

      Itse seilaan yksin yli 10 tn painoisella pitkäkölisellä paatillani enkä koe aisapaikkoja ongelmaksi. Päinvastoin. Aisapaikka on yksinpurjehtijalle paljon helpompi kuin peräpoiju tai perätolpat niin kotisatamassa kuin vierassatamissa. Tarvitaan vain yksi apuväline: keulafendari!

      Ajan ensin keulan kiinni laituriin. Jätän koneeseen vedon päälle niin, että keula pysyy paikallaan. Ei haittaa laituria eikä keulaa, kun on pitkä keulafendari suojana. Peräsimen lukitsen sivulle, niin että kylkifendarit alkaa nojata aisaan ja vene pysyy aisassa kiinni (joskus panen autopilotin päälle pitämään veneen oikeassa suunnassa, jos aisa ei siedä nojaamista). Sitten vasta laittelen kiinnitysköydet laiturin ja aisan renkaisiin. Vene kyllä pysyy paikallaan, vaikka tuuli painaisi. Keulaköydet viritän sopiviksi, kun kone käy vapaalla tai pakki on päällä - tuulen suunnasta riippuen.
      Näin on minun mielestäni helpointa ja turvallisinta, kun aisapaikkaan tulee yksin. On koettu satoja kertoja.

      Kourumainen keulafendari on hintansa väärtti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      667
    Aihe