Sähkövikaa

piru periköön

Missä vika kun auton jännitteet aaltoilee 10,5-14,8 väliä ajon aikana tupakan sytyttimestä yleismittarilla mitattuna.

Ongelmat alkoi kuukausi sitten kun akku alkoi olla tyhjä aina vaan ja ajotietokone herjasi Alternator failurea. no akku äijä mittasi sen ja ei lataa. Uusi laturi ja sitten mitattiin ja oli yli 14v. Sitten pimeän aikaan huomasin että valot villkajaa kummasti.

Nyt ollut yleis mittari tupaan sytkärissä ja heiluu tuota n. 10,5-14,8 väliä. välillä aaltoilu on tasaista ja välillä epäsäännöllistä. myös moottorin kierrokset hieman heijaa tuon tahdissa aina kun jännite nousee niin moottorin kierrokset laskee viisarinverran ja ääni muuttu raskaammaksi ja sama toisinpäin.

Muutaman kerran laturin vaihdon jälkeen ajotietokone ilmoittanut Alternator failure. Visit workshop. Lisäksi tullut ilmoituksia Overvoltage protection ja Undervoltage check Alternator joita ei tullut ennen laturin vaihtoa. Muutamia kertoja ajon aikana sammunut mm. radio, ruvennut takalasinlämmittimen istuinlämmittimien ym merkkivalot vilkkumaan ja tällöin ollut läsnä Alternator failure ja Undervoltage check Alternator.

Akku pitänyt jo kerran ladata.

Onko joku suurempi sähkövika? Huom. Uusi laturi!

8

4508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saattaa se uusikin laturi hajota hyvinkin pian. Vaihda takuuna uuteen.
      Ja muitten vikojen poissulkemiseksi se latausjännite pitäisi mitata suoraan akun navoista moottorin käydessä.

    • 1+9

      hihna jäänyt kirimättä. nyt välillä luistaa niin mootorin kierrokset nousee kun apulaitteet ei ota voimaa ja jännite putoaa 10,5 ja sitten kun taas alkaa pitämään paremmin niin ottaa voimaa ja jännite nousee 14,8 kun koittaa ladata thjää akkua.

    • piru periköön

      Laturi on uusi miten se voi mennä muutamassa viikossa rikki? Hihna on niin kireällä kun voi ei painu yhtään sormella painaessa. yleismittari akkunavoista heittelehtii myös antaa n. 0,5v korkeampaa lukemaa, tänään koetin n. puolen tunnin tyhjäkäynti ja aina kun katsoin niin heijaili 11-15v väliä minkä kerkesi. Muisti toiminnolla jäi alimmaksi jännitteeksi 9,7 ja ylimmäksi 16,4v.

      Ajotietokoneessa oli käynnistyksestä lähtien Alternator failure sitten se hävisi ja muuttui Undervoltage check Alternator, jossain vaiheessa sitten tuli Overvoltage protection ja kaikki mittaristot ym sammui. Uudelleen käynnistin niin tuli taas Alternator failure. Jonkin aikaa meni niin rupesi vilkkumaan Undervoltage check Alternator sitten tuli taas Overvoltage ja mittarit sammui. sen jälkeen en käynnistänyt enään moottoria.

      Välillä myös valot värisee ja laturi ujeltaa radiosta. Motonetistä hankittu laturi. Piuhat on tiukasti kiinni. Pitäisikö laturia lähteä sitten vaihtamaan vai veisikö auton autosähkökorjaamolle? vaikea uskoa että uusi laturi lakkaisi muutamassa viikosssa toimimasta.

      huomasin tänään että mittaristo muistutti palaneesta lampusta ja niimpä oli taas h7 palanut. voiko se johtua laturin viasta kun vasta vaihettu lamppu?

      Mahtaako laturin sulake olla akun päällä siinä on 220a iso sulake josta lähtee paksu musta johto ja samanlainen löytyy laturin perseestä. muita isoja sulakkeita on 160a jonka oletan olevan hehkule ja 120a joka menee kait sähkövastuksille. laturi on 160 ampeerinen.

      tosin laturin perseestäkin mitattuna jännite vaihtelee paitsi että sieltä mitattaessa mittari oli muisti-toiminnolla n. vartin ja moottori kävi tyhjäkäyntiä. alin lukema 10,2 ja ylin 17,1v!?!

      • On minulle ainakin käynyt niin, että uusi (= tarvikeliikkeestä kunnostettuna ostettu) laturi hajosi muutaman sadan ajokilometrin päästä. Oireet samat. Jouduin ostamaan vieraalla paikkakunnalla toisen vastaavan joka on kestänyt. Palautin hajonneen laturin sen muyyneelle liikkeelle ja sain rahani takaisin eli takuu toimi.

        Oireista päätellen laurin sisällä oli yksi huono johtoliitos magnetointipiirissä ja sinulla saattaa olla sama vika. Ei kannata itse ruveta vikaa etsimään koska silloin takuu menee.


      • 3+7

        Sinuna en käynnistäisi moottoria enään ollenkaan, sähkölaitteet autossa ovat vaarassa koska laturista tulee 17 volttia ja suojaukset menevät päälle (overvoltage protection).

        Valojen värinä kertoo laturista tulevasta vaihtovirrasta, joka sekään ei tee hyvää sähkölaitteille. Lamppuja se polttaa kun jännitteet nousee tuonne 17 volttiin.

        Nähtävästi laturissa ei magnetoinnin säätely pelaa ollenkaan, jokin on siellä irti tms. ja laturin täristessä välillä magnetointi on nollissa ja välillä täysillä jne. sitten toinen vika on tuo tasasuuntaus kun tulee vaihtovirtaa. Tai sitten laturin magnetointivirta vaihtelee erittäin nopeasti ja värisyttää lamppuja.

        Käy takuuseen uusi laturi. Niin, ja tuosta laturin sulakkeesta. Älä irroita sitä tai käynnistä moottoria koskaan sen ollessa irti, laturi voi tuhoutua. Sen tarkoitus on estää koko autoa palamasta jos laturi tai sen johto menee oikosulkuun, ja hajonnut laturi on parempi kuin palanut auto.


    • piru periköön

      hmm no täytyy kai sitten ottaa laturi irti ja viedä huomenna takaisin. Outoa että uusi laturi menee heti rikki. Riittääköhän pelkkä laturin vaihto ettei muuta ole päässyt rikkoutumaan? voiko autossa oleva vika tappaa latureita etten polttaisi sitä seuraavaakin?

    • piru periköön

      Laturi viety takaisin autosähköliikkeeseen josta ostettu ja ajoivat koepenkin. tuloksena oli että vähintään yksi diodi on rikki ja jännitteensäätäjä ei toimi.

      takuulaturi ja nyt paikallaan. alternator ilmoitukset hävisi. valot on kirkkaat ja yleismittarilla akulta 14,4v. nyt toimii toivottavasti ei heti hajoa taas.

      • Eli sinulle kävi just samalla tavalla kuin minulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4591
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2558
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2405
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2288
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

      Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    9. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      49
      1248
    10. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    Aihe