Jarrudynamometri/ neliveto

syksyllä katsastus

Ostin tuollaisen katumaasturin, jossa automaattisesti kytkeytyvä neliveto ja kun autosta löytyi A-katsatuksen tarkastus lappu... niin oli testattu jarrut ajamalla ei dynamometrissa niin onko noin, ettei voi dynamometrissa testata?

17

14886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija vai?

      Mikä merkki, riippuu siitä.

      Trafi on todennut että automaattisella nelivedolla varustetun auton jarruja ei tarvitse mitata dynamoetrillä vaurioitumisen välttämiseksi.

      Tosin katsastajalla on oikeus suorittaa mittaus jos auton rakenne/laitteisto sen sallii.

      Esim useat audit voidaan mitata kaksipyörädynamometrillä.

      Vaikkei saisikaan niin harvemmin mitään ehtii hajoamaan ta ivaurioitumaan.

    • katsuri69

      Meidän konttorilla ajetaan kaikki nelikot, kun nykyiset testerit on tehty myös nelivedoille. 4-veto asennossa pyörittää renkaita eri suuntaa, jolloin jos ei ole kiinteää lukkoa niin testaus onnistuu. Kun ei noissa ns. maastureissa mitään lukkoja ole niin ei niissä vedä, ku korkeintaa 2-pyörää yhtäaikaa.

      • "katumaasturi"kuski

        Kerro vielä konttorin nimi, niin osataan välttää sitä. Jos kerran kaikki nelikot ajetaan dynamometrille, "kun ei niissä kuiteskaan mitään lukkoja ole".


      • Ruiseri

        Jos dynamometri pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin, ei kardaanille todellakaan pitäisi mennä ollenkaan vääntöä koska pyöritys kumoutuu akselin tasauspyörästöön. Näppärä ratkaisu.

        Ns. maastureissa ei ole lukkoja, mutta maastureissa taas saattaa olla, esimerkikisi Land Cruiserissa keskellä on Torsen -tasauspyörästö, joka tekee omat temppunsa jos sitä yritetään pyörittää väärästä päästä voimansiirtoa. On se kuitenkin aina saatu katsastettua autoa rikkomatta.

        Konttoreilla pitäisi olla lista automalleista, jotka voivat hajota väkisin tehdystä jarrutestistä, eikä niitä siis voi tavallisella 2-pyörä dynamometrillä mitata. Silloin jätetään mittaamatta ja ylimalkaisesti testataan koeajolla.


    • Katsastaja.

      Juurikin näin. Tai jos ei tuollaista dynoa voidaan käyttää irtorullia. Se koeajolla testaaminen yhtä tyhjän kanssa. Ei sen perusteella kukaan voi sanoa oliko jarruvoimissa yli tai alle 30 % heittoa. Toki oikein voimakkaan puoltamisen huomaa.

    • Tietämätön

      Tuollainen automaattisesti kytkeytyvä neliveto iskee monilevykytkimen kiinni ja näin ollen voiman taakse heti kun pyörimisnopeuseroa etu ja taka-askeleiden välille syntyy. Miten eturenkaita erisuuntiin pyörittämällä tämä ominaisuus saadaan poistettua käytöstä. Mihin tämä perustuu? Esimerkkinä vaikka CR-V, jossa mekaanisesti (mekaanishydraulinen?) ohjattu nelivedonkytkentä, jota ei voi kytkeä pois muutenkuin öljyt laskemalla pihalle.

      • korjaamokalle

        Kun saman akselin pyöriä pyöritetään eri suuntiin, ei voimansiirtolinjaa (kardaani jne.) pitkin välity voimaa. Eli taka-akselilla sijaitseva sähköohjattu monilevykytkin ei kytke takavetoa päälle kun koko kardaani ei pyöri etujarruja testattaessa.

        Niin ja muuten mainitussa CRV:ssä onnistuu tavallisellakin dynamolla testata takajarrut. CRV:n käyttämä nelivedon kytkentä on siitä erikoinen, että kun vain pelkät takapyörät pyörii tyhjää, ei se yritä kytkeä etuvetoa päälle. Toisinpäin kyllä eli tavallisella dynamolla ei voi kovin hyvin testata etujarrruja.


    • Tietämätön

      Kiitos. Nyt kun eturenkaat pyörivät erisuuntiin, niin testataanko samalla molempien etupyörien jarrut, vai pelkästään se joka pyörii eteenpäin? Mitä tapahtuu sille taakseppäin pyörivälle renkaalle?

      Mielenkiintoinen seikka CR-V:ssä, että takarenkaita kärsii pyörittää ilman, että kardaani välittää voimaa etuakselille. CR-V:n systeemi kun käsittääkseni on täysin mekaaniikalla ja hydrauliikalla ohjattu, jossa ei ole sähköisiä komponentteja lainkaan. Uusin CR-V (IV) nyt poikkeus tästä.

    • Ojanpuoli Oikea

      Olisin kyllä sitämieltä, että vanhanliiton katsastusmies saa jarrutkin arvioitua
      ajamalla autolla konttorin pihalla, Vialliset jarrut puoltaa...

      Nää nykyajan insinöörikatsastajat ymmärtää kyllä x-boksin.

      • S-W1760

        Puoltaminen ei aina johdu jarruista.

        Jokin muu vika voi peittää jarrujen puoltamisen.


    • Oikea Ojanpuoli.

      Oletin että kirjoitellan nelivedon jarruista.

    • ix1988

      BMW 325 ix jatkuvalla nelivedolla. Ryömii nätisti ylös dynosta kun inssi yrittää jarruja tarkastaa, ja kyllä hymyilyttää.

      • mmm61

        Otappa virrat pois päältä, niin onnistuu testaus ilman ylös nousua.


      • Ryömiipitkälle
        mmm61 kirjoitti:

        Otappa virrat pois päältä, niin onnistuu testaus ilman ylös nousua.

        Vanhemmissa puuämweessä piti nakata konehuoneesta pari sulaketta testauksen ajaksi vatukkoon, niin onnistui jarrujen mankelointi. Toyota on helppo tapaus kaikki virallisesti maahantuodut mallit voi testata ilman mutinoita. Miks kaikki ei voi olla yhtä hyviä kun toyota? Vanhemmat varsinkin tuonti vollet on kaikkein pahimpia, ei välttämättä tiedä mistään et on nelikko ja ne auton irvikuvat on vielä ainoita nelivetoja, jotka voi särkyä rullille. Niissä on kyllä maailman huonoin neliveto.


    • ingenjör

      Hetkinen, jopas on mielipide, jollain, että lukollisessa nelikossa ei tarvii olla jarruja ollenkaan ;) Jännää kun kyseessä on itselleen ja muille tielläliikkujille tärkein varuste. Turvat tukkoon ja marmoritiskin kautta jarruremppaan jos pelkäätte.

    • Hylkymestari

      Nykyään on nelivetoja varten joita ei voi ajaa rullissa käytössä hidastuvuusmittari. Mittarin käyttö on pakollista nelivedon jarrutestauksessa jos auton jarruja ei voi testata jarrudynamometrillä.

    • Anonyymi

      Volvo xc haldex nelivedon jarrutestaus kakspyörä dynolla. Itsellä tehtiin tuo testaus ko laitteella joka pyörittää renkaita erisuuntiin ja jonka jälkeen tuli herja DSTC vaatii huollon. Katsastus kiisti vian tulleen dynon käytöstä. Onneksi vika poistui kuittaamalla hintaan 35 €. Koska ko auto on normaalisti etuvetoinen, ja se viedään rullille jotka pyörii erisuuntiin......onkai tuo kummallinen tilanne järjestelmälle.
      Ei särkene mekaanisesti mitään koska kardaani ei pyöri mutta data vähän ihmeissään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3961
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3525
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2658
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1653
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      119
      1038
    Aihe