Googletin ja löysin kylläkin jonkinkaltaisia vastauksia noiden pukkien tassujen siirroista. Omalla kohdalla on kyse nelitassuisesta pukista ja venekin on kevyt eli 1600 -kiloinen. Kyseessä on myrkkymaalin laitto pohjaan. Eli tarkoituksena on käydä tassun alus kerrallaan tai vaihtoehtoisesti ristikkäiset tassut kerrallaan.
Miten tukisit, jos olisi oma vene kyseessä? Käyttäisitkö liinoja yläkautta vai pönkittäisitkö alapuolelta ja miten? Yksi vaihtoehto olisi pyytää kuljetusfirmaa siirtämään nosturilla venettä. Siinä taas tuhraantuisi aikaa.
Maalaus ja pukin tassut
14
2077
Vastaukset
- riippuuroikkuu
Joskus olen maalannut toisen puolen kerrallaan niin, että kallistan venettä hieman toisen puolen tassuja vasten, sidontaliinoilla kiristäen. Joskus taas olen korvannut toisen puolen tassut lankuilla, jotka olen sitonut reelinkilistaan kiinni. Riippuu aina vähän veneestä ja pukista. Nykyisen veneen pukki on taas sellainen, että takatassut voi avata ilman mitään tukia, mutta etutassut taas tarvitsee korvata siirrettävillä irtopukeilla.
- kyselytunti
Päädyin pönkittämään kahdelta puolelta tassua kakkosnelosella. Se on luultavasti helpoin tapa. Tuo on lähinnä varmistelua, sillä veneen pitäisi olla tasapainossa kölin päällä ja ei pitäisi olla yksistään minkään tassun varassa.
- 10000000000000000000
Itse olen maalannut 4500 t purjeveneen tassun aluset niin että yksi tassu alas ,maalaus ,ennen laskua tukenut 4/4 pöngällä pohjaa.Pystyssä on pysynyt
- kyselytunti
Tuota vähän ajattelin ja sain vinkkiä ystävältä, joka oli veneenostossa mukana eli tietää veneen ja pukin.
- Näin meillä
Meillä on toimiva systeemi. Vene painaa noin viisi tonnia, ja pukissa on kuusi säädettävää tukijalkaa. Niihin en kuitenkaan koske pohjamaalauksen aikana. Syy on ehkä itsekäs, mutta toisaalta ajattelen myös sukulaisiani. Koska suomalaisten hautaustoimistojen valikoimissa on vain perinteisiä arkkumallisia asiakaspakkauksia, en halua aiheuttaa perikunnalle ongelmia liistautumalla littanaksi veneeni alle.
Niinpä. Ennen vesillelaskupäivää teen pohjamaalauksen muualta kuin tukitassujen osalta. Nostopäivänä meillä on
valmiina maalia, pitkävartinen suhteellisen leveä pensseli ja suojavarusteet. Noston alussa vene nostetaan irti telineestä, ja muutamassa hetkessä maalaan tukitassujen peittämän alueen. Alkukaudessa ahvenet voivat käydä ihmettelemässä sävyeroa, mutta syksyllä viimeistään veneen noston ja pohjan painepesurikäsittelyn jälkeen eroa ei huomaa.- kyselytunti
Tuo on ollut mielessä vaihtoehtona. Ongelmana on lähinnä se, että haluaisin saada hyvän lopputuloksen ja myös karhentaa pintaa hiomalla. Tuntuu hullulta, että ensin teen ison työn muun veneen osalta, mutta sitten jätän neljä kohtaa huonommalle käsittelylle.
Sen verran pieni suku, ettei jää paljon kaipaajia. - 10
kyselytunti kirjoitti:
Tuo on ollut mielessä vaihtoehtona. Ongelmana on lähinnä se, että haluaisin saada hyvän lopputuloksen ja myös karhentaa pintaa hiomalla. Tuntuu hullulta, että ensin teen ison työn muun veneen osalta, mutta sitten jätän neljä kohtaa huonommalle käsittelylle.
Sen verran pieni suku, ettei jää paljon kaipaajia.Oman veneen tassut sain maalattua laittamalla kolme järeää kuormaliinaa veneen yli ja pukkiin kiinni. Vene pysyi liinojen avulla pystyssä. Jokaisen tassun sai vuorollaan löysättyä ja alustan maalattua, jonka jälkeen kiristin tassun lähelle veneen kylkeä kuivumisen ajaksi.
- 10
kyselytunti kirjoitti:
Tuo on ollut mielessä vaihtoehtona. Ongelmana on lähinnä se, että haluaisin saada hyvän lopputuloksen ja myös karhentaa pintaa hiomalla. Tuntuu hullulta, että ensin teen ison työn muun veneen osalta, mutta sitten jätän neljä kohtaa huonommalle käsittelylle.
Sen verran pieni suku, ettei jää paljon kaipaajia.Oman veneen tassut sain maalattua laittamalla kolme järeää kuormaliinaa veneen yli ja pukkiin kiinni. Vene pysyi liinojen avulla pystyssä. Jokaisen tassun sai vuorollaan löysättyä ja alustan maalattua, jonka jälkeen kiristin tassun lähelle veneen kylkeä kuivumisen ajaksi.
- Antilla-36
kyselytunti kirjoitti:
Tuo on ollut mielessä vaihtoehtona. Ongelmana on lähinnä se, että haluaisin saada hyvän lopputuloksen ja myös karhentaa pintaa hiomalla. Tuntuu hullulta, että ensin teen ison työn muun veneen osalta, mutta sitten jätän neljä kohtaa huonommalle käsittelylle.
Sen verran pieni suku, ettei jää paljon kaipaajia.Itselläni n.5t painava vene ja neljä 'tassuinen' pukki. Hommasin tukevan säädettävän kolmiotukijalan, jonka laitan ensiksi eteen tueksi ja otan pukin kaksi etummaista tassua auki. Kun maali on kuivunut laitan etutassut paikoilleen ja teen saman takana. Näin myös tassun aluset ovat laadullisesti samanlaiset, kuin muu pohja. Tuo vesillelaskun aikana maalaaminen on laadullisesti huono vaihtoehto, tosin parempi, kuin ei mitään. Kölin alusen joudun itsekin tekemään noin.
Kolmiotukijalkoja voi myös lainata kavereilta eli ainakin itse lainaan sitä seurakaverille, jos joku sitä tarvitsee.
- pitkäkölinen
Oma veneeni on neljällä pukilla keulasta pönkällä tuettu. Ainakin tällainen pitkäkölinen pysyy vallan mainiosti kolmella pukilla pystyssä - kunhan nyt kukaan ei mene hyppimään ja heilumaan veneeseen kun yksi jalka pois.
Kannattaa tosiaan huomioda että veneen painopiste on siinä kölissä, niiden pukkien tarkoitus on vain pitää vene pystyssä - vaaterissa. En suosittele jossain viestissä ehdotettua kallistusta, silloin veneen painoa valuisi noille pukeille, mikä ei ole tarkoitus, veneen kylki ei kestä!
Eli maalaus pukki kerrallaan, varmistukseksi voi laittaa jonkun pönkän aina sen irroitetun pukin kohdalle (lähinnä mielenrauhan).
Sitten kölin pohjassa on pari kohtaa mitä ei pääse maalaamaan, ne voi tosiaan tehdä niinkuin ehdotettiin, kun vene nostetaan ylös sutaistaan myrkkymaalilla ennen vesille laskua.
Toinen vaihtoehto on että jos pukissa on pelivaraa voi veneen laittaa hieman eri kohtaan seuraavana syksynä niin nuo voi hioa ja maalata ensi kaudeksi.- riippuuroikkuu
Kyse oli niin pienestä kallistuksesta, että venettä pitäisi vaikka käsivoimin pystyssä. Ei ne pukit vielä siitä hajoa, saati sitten kylki. Tämäki riippuu tietty veneestä.
- rippuuroikkuu
riippuuroikkuu kirjoitti:
Kyse oli niin pienestä kallistuksesta, että venettä pitäisi vaikka käsivoimin pystyssä. Ei ne pukit vielä siitä hajoa, saati sitten kylki. Tämäki riippuu tietty veneestä.
.. ja pukista
- kyselytunti
Veneen pitäisi olla ihan hyvin pukilla. Kun vene tuotiin tänne, niin käytin ammattitaitoista kuskia ja paranteli venettä vielä pukilla. Omaksi mielenrauhaksi lähinnä kaipaan kakkosnelosta tueksi.
Ensi syksyksi on tarkoitus hankkia erillinen kolmijalkainen? tuki. Koska vene on vanha ja on ensimmäistä kautta minulla, niin aion syksyllä aloittaa veneenpohjan täyskunnostuksen. Ei tule sitten myöhemmin yllätyksiä. - asdfg asdf as asd
kyselytunti kirjoitti:
Veneen pitäisi olla ihan hyvin pukilla. Kun vene tuotiin tänne, niin käytin ammattitaitoista kuskia ja paranteli venettä vielä pukilla. Omaksi mielenrauhaksi lähinnä kaipaan kakkosnelosta tueksi.
Ensi syksyksi on tarkoitus hankkia erillinen kolmijalkainen? tuki. Koska vene on vanha ja on ensimmäistä kautta minulla, niin aion syksyllä aloittaa veneenpohjan täyskunnostuksen. Ei tule sitten myöhemmin yllätyksiä.Jos teet pohjan kokonaan, selviät vähimmällä vaivalla ja saat parhaan lopputuloksen kun tuet veneen niin, että saat kaikki tassut irti kerralla. Näin voit maalata epoksit ja myrkyt kerralla koko pohjaan ja maalauskertojen määrä vähenee puoleen tai neljännekseen verrattuna siihen, että teet vapaan pohjan tassu kerrallaan. Kakkosnelosesta rakennat kehän veneen yli etu- ja takatassujen kohdilta ja sitten vene varvaslistasta "roikkumaan" tästä kehästä. Paino on kölillä, kehän / tassujen homma on vain pitää vene pystyssä. Tarvitset 6 pätkää kakkosnelosta, neljä isoa pulttia ylänurkkiin ja pienempää puutavaraa alas sitomaan kehät paikalleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106