Itse muuten kaikilla mutta eilen ekaa kertaa nelivedolla ja on kyllä märällä asfaltillakin hurjasti pitoa kun vääntävällä nelivedolla ajaa kaarteisiin tai kiihdyttää valoista... Tykkäsin sen verran paljon että pitää alkaa katsomaan Audi Quattro-valikoimia. Merkin kuljettajilla vähän huono maine mutta auto hyvä.
Oletko ajanut etuvedolla, takavedolla ja nelivedolla?
33
914
Vastaukset
- Ja kärrykin liikkuu
Ostin ensimmäisen nelivetoisen kolme vuotta sitten ja ihan varmasti auttni ovat jatkossakin nelivetoisia. On se niin pähee peli talvella.
- ¤for ewer neliveto
Ostin ekan nelikon vuonna 2001. Sen jälkeen autoja on ollut 4 ja kaikki Audi Quattroja. Vajaa vetoisiin autoihin en sorru enää koskaan. Tuskin edes mihinkään vetovammaisiin Haldex yms. viritelmiin. Aito neliveto sen olla pitää.
- jäät jalkoihin
¤for ewer neliveto kirjoitti:
Ostin ekan nelikon vuonna 2001. Sen jälkeen autoja on ollut 4 ja kaikki Audi Quattroja. Vajaa vetoisiin autoihin en sorru enää koskaan. Tuskin edes mihinkään vetovammaisiin Haldex yms. viritelmiin. Aito neliveto sen olla pitää.
Uudet Haldexit pesee jo perinteiset. Sähköhilut ovat kehittyneet paljon vuodesta 2001.
- Kuatroo
jäät jalkoihin kirjoitti:
Uudet Haldexit pesee jo perinteiset. Sähköhilut ovat kehittyneet paljon vuodesta 2001.
Tarkoitit varmaan sähkölelut. Noh, jokatapauksessa, sähkölelut eivät koskaan tule pärjäämään aidolle mekaaniselle nelivedolle.
- meni jo ohi
Kuatroo kirjoitti:
Tarkoitit varmaan sähkölelut. Noh, jokatapauksessa, sähkölelut eivät koskaan tule pärjäämään aidolle mekaaniselle nelivedolle.
Sori vaan, pärjää jo.
- voi voi...
tuntuuko, että kiihtyy vai? Ei se sivuttaispitoa lisää senttiäkään. Jälkiasenna tiukahko viskolukko takavetoautoosi, niin kiihtyy yhtä hyvin.
- niin.
ps. Nelivetosi vetää kahdella pyörällä, ja vajaavetoisesi yhdellä.
- 17+14
niin. kirjoitti:
ps. Nelivetosi vetää kahdella pyörällä, ja vajaavetoisesi yhdellä.
Ai vetääkö? Lukittava keskilukko, viskot edessä ja takana. Ei oikein käänny parkkipaikalla, mutta jos vetää tyhjää, niin se on kaikilla pyörillä.
Hanki kunnon auto missä lukot vakiona.
- Kurjen Alli
Olen ajanut kaikilla noilla. Olen myös saanut palkkaa 6x6-vetoisen puikoissa.
Ne vehkeet jotka maksan itse ovat yksipyörävetoisia (2- sekä 4-pyöräiset), ei ole ollut tarvista joka nurkasta raapivalle. Talvella neliveto oli hyvä ja kaikkea mutta haen kiksini muualta kuin liikennevalolähdöistä. - voi mitä pellejä
juu kyllä 4-veto on ihan välttämätön kesällä, voi ajaa kaarteet lujempaa ja pysähtyy huomattavasti nopeammin kuin etuveto.
- Neliveto ylivoimaa
Itseasiassa jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa on parempi kaarrepito kuin etu- tai takavetoisissa autoissa kun ajetaan asfaltoidulla pinnalla.
Jarrutusmatkoihin neliveto ei luonnollisesti vaikuta mitenkään. - rallipelle500%
Neliveto ylivoimaa kirjoitti:
Itseasiassa jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa on parempi kaarrepito kuin etu- tai takavetoisissa autoissa kun ajetaan asfaltoidulla pinnalla.
Jarrutusmatkoihin neliveto ei luonnollisesti vaikuta mitenkään.kyllä tasapainossa (50/50 painosuhde ja alusta) oleva yhtä tehokas kevyempi takaveto vie radalla ainakin nelivetoa aikavertailussa jos sama taidokas kuski molemmissa autoissa.. Etumoottorinen takaveto toki häviää keskimoottoriselle sen paremman balanssin takia.
- ???
Neliveto ylivoimaa kirjoitti:
Itseasiassa jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa on parempi kaarrepito kuin etu- tai takavetoisissa autoissa kun ajetaan asfaltoidulla pinnalla.
Jarrutusmatkoihin neliveto ei luonnollisesti vaikuta mitenkään.Mites se Citroënin etuvetoinen Xsara Kit Car, jolla voitettiin pari WRC-luokan asfalttirallia vuonna 1999? Oliko Bugalski vaan ihan ylivoimainen kuljettaja, vai olisiko sittenkin niin, että nimenomaan asfaltilla nelivedosta ei ole niin paljoa hyötyä
- liukkaalla lyömätön
Neliveto ylivoimaa kirjoitti:
Itseasiassa jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa on parempi kaarrepito kuin etu- tai takavetoisissa autoissa kun ajetaan asfaltoidulla pinnalla.
Jarrutusmatkoihin neliveto ei luonnollisesti vaikuta mitenkään.Tuon voi huomata talviliukkailla, kun motarin rampilla, tai muussa tiukassa kaarteessa yrittää pysyä esim. subaru legacy wrx:n kyydissä. Itse muistan talvella ajaneeni subarun perässä motarille ja tiukassa kaarteessa ei ollut mitään mahiksia subarun vauhtiin. Tänään vastaavan subarun perässä ei ollut ongelmia pysyä samassa vauhdissa. Ajan siis itse tehoiltaan vastaavalla etuvetoisella autolla.
- 335i
Nelivedon vaikutus jarrutusmatkoihin on se että se pidentää jarrutus matkaa koska auton massa kasvaa mallista riippuen 80-100 kg verrattuna etu- tai takavetoseen.
Sama juttu pätee kaarre ajo-ominaisuuksissa mitä enämmän auto painaa sitä voimakkaammin keskipakovoima siihen vaikuttaa...
Oootsä kova äijjjä jos newton lakeja meinaat kumota nelikollas?
Miksköhän formulat ei oo nelivetosia jos ovat kerran nopeampi kuin taka tai etuvetoset? Vastaus on hyvin yksi selitteinen. Neliveto pesee taka ja etuvetosen mennen tullen paikaltaa lähettäessä mutta kun vauhtiin ollaan päästy niin vajaa vetoset pyyhkäsee ohi niin että hurahtaa. Mitä hyötyö on nelivedosta 80km/h vauhissa kesä kelillä kun laitat lapun pohjaa? tuskin se sun 2 litranen audis enää kumia poltttaa tossa nopeudessa... voin olla väärässäki mut epäilen. Käyppä koeajaa bmw 335i ei paljoo parempaa autoa tosta hintaloukasta löydy.. - VÄÄRIN...
335i kirjoitti:
Nelivedon vaikutus jarrutusmatkoihin on se että se pidentää jarrutus matkaa koska auton massa kasvaa mallista riippuen 80-100 kg verrattuna etu- tai takavetoseen.
Sama juttu pätee kaarre ajo-ominaisuuksissa mitä enämmän auto painaa sitä voimakkaammin keskipakovoima siihen vaikuttaa...
Oootsä kova äijjjä jos newton lakeja meinaat kumota nelikollas?
Miksköhän formulat ei oo nelivetosia jos ovat kerran nopeampi kuin taka tai etuvetoset? Vastaus on hyvin yksi selitteinen. Neliveto pesee taka ja etuvetosen mennen tullen paikaltaa lähettäessä mutta kun vauhtiin ollaan päästy niin vajaa vetoset pyyhkäsee ohi niin että hurahtaa. Mitä hyötyö on nelivedosta 80km/h vauhissa kesä kelillä kun laitat lapun pohjaa? tuskin se sun 2 litranen audis enää kumia poltttaa tossa nopeudessa... voin olla väärässäki mut epäilen. Käyppä koeajaa bmw 335i ei paljoo parempaa autoa tosta hintaloukasta löydy..Auton paino ei vaikuta jarrutusmatkaan.
- 15+16
VÄÄRIN... kirjoitti:
Auton paino ei vaikuta jarrutusmatkaan.
siksi rekatkin pysähtyy joutuummin kun siun fiesta...
- Näin se vaan on
15+16 kirjoitti:
siksi rekatkin pysähtyy joutuummin kun siun fiesta...
Periaatteessa rekan saa pysähtymään samalla maltkalla kuin Fiestan, mutta ilmajarruissa on omat viiveensä ja rekan jarrut on alimittaiset suhteessa painoon jos verrataan henkilöautoihin. Rekoilla on myös huonommin pitävät renkaat. Rekoissa sallittaan lainkin mukaan huonommat pysähtyvyydet mitä henkilöautoissa on.
Mutta jos katsot autotestejä niin suurissa henkilöautoissa (esim. Volvo 80) on lyhyemmät jarrutusmatkat kuin jossain pienessä Fiestassa, koska kaliimmassa autossa on paremmat jarrut ja jousitukset.
Fysiikan lakien mukaan paino ei lisää jarrutusmatkaa koska paino lisää renkaan kitkapitoa samassa suhtesssa massan liike-energian kanssa.
- minä vaan...
Renkaaseen voi kohdistua eri määrä sivuttaisvoimia, ja kun niiden summa kasvaa jonkin rajan yli, menettää rengas pitonsa jokaiseen ilmansuuntaan. Tähän rajaan ei vaikuta se onko rengas vetävällä akselilla vai ei.
- urpaani teiden ritar
http://www.astro.utu.fi/zubi/math/vector.htm
Eli kun kiihdyttämisestä piirretään jonkin pituinen nuoli ja kurvissa kääntymisestä toinen. Laitetaan nuolet peräkkäin ja piirretään ensimmäisen nuolen alusta nuoli viimeisen nuolen loppuun. Jos tämä summanuoli on liian pitkä, niin löydät itsesi ojasta. Hähä... Paljon helpompaa kuin nuo typerät piirustukset. Sitten niitä nuolen maksimipituuteen vaikuttavia tekijöitä on jokunen. Niin, ja tasauspyörästön ja tiessä olevien häiriöiden takia voi tulla illuusio, ettei pito menekään kokonaan.... Ja varmaan jostain muustakin syystä mutta en osaa ja/tai viitsi sanoa miksi. Voin tietenkin olla myös täysin väärässä, mutta kukaan ei ole sitä minulle kertonut. Siis oikeasti. Jos ajaa kovaa niin voi päätyä ojaan. Hitsi. Meen nukkumaan. - näin se vaan on
Kun rengas menettää pitkittäispitonsa, niin se menettää myös sivuttaispitonsa. Kun etuvetoisen rengas sutii, niin se silloin sen pitokitka muuttuu myös sivusuunnassa likukitkaksi. Yhden renkaan sivuttaispitokitkan menetys voi ylittää myös saman akselin toisen renkaan pitokyvyn ja silloin auto lähtee luisuun.
Nelivetoisella saa siis suuremman voiman moottoreista renkaiden kautta tien pintaa kiihdyttämään autoa, ilman että renkaat sutii, silloin myös sivuttaispito pysyy pitokitkalla.
Nelivedolla pystyy kiihdyttämään reippaasti suuremmalla voimalla kurvista kuin yksivetoisella.
- kiesustuttaa
Voe KIESUS!!!!! Vai että on ihan hurjasti pitoa ja vieläpä IHAN MÄRÄLLÄ asfaltilla... voi kiesuksen kiesus
- Bastrado
Neliveto,takaveto ja etuveto härveleitä on ollut ajossa ja kaikilla on hyvin pärjännyt.Kunnon lumipöpperössä kieltämättä nelivedolla on etunsa,mutta eiköhän se kuitenkin mitään versiota väheksymättä ratkaisevin osatekijä ole ratin ja selkänojan välissä.Kiksit tulee täälläkin muualta kuin liikennevaloista ja kurvista kiihdytyksestä.Makuja on tietysti monia ja niin pitää ollakkin.
- maasturinainen
Ajanut olen kaikilla. Kun vaihdoin ns. pakon sanelemana jatkuva neliveto maasturiin, se oli menoa sitä myöten. Enää en vaihda merkkiä enkä nelivetoa pois mistään hinnasta. Ajelu on kalliimpaa kuin pikkutinnereillä, mutta kaikki hyvä maksaa...
- et tälleen täällä
Ihan sama kunhan auto kulkee. Mutta joo, olenkin nainen, niin ei pidä m**kun jatketta hommata. Ei millään pahalla mutta se tulee usein mieleen varsinkin audikuskeista, mikään muu ei toimi kuin auto.....
- yksveto
Paras on yksveto. Vie vähiten polttoainetta.
- Iha sama.
Auton hyvät ajo-ominaisuudet peittävät auton vetotavan normaalissa ajossa. Suomessa kesällä aivan yhdentekevää onko etu-, taka- vai neliveto. Etu- ja takavetoset autot pesee nelivetosen auton ohituskiihtyvyydessä mennen tullen jos sama moottori molemmissa. Nelivedon voiman siirto syö enemmän tehoja joka tarkoittaa sitä että jos moottori teho on mitattuna kampiakselilta noin 180hv niin pyörille asti tulee arvioltaan noin 140-150hv josta johtu myös nelivedon lisääntynyt kulutus. Nelikon tehohäviöt on paljon suurempia kuin etu tai takavetosen.
Uuden sukupolven haldex:ia kun moni moittii niin polttoainetta säästyy ja pitoa löytyy silloin kun sitä tarvitaan. Haldex:ihan jakaa tehot pää osin etupyörille kun etu pyörä sutasee tyhjää elektroninnen keskitasaus pyörästö jakaa tehoja myös taakse. Väitän ettet kerkee edes huomaamaan tuota operaatiota ajossa. Mitä negatiivista haldexissa on ?
Neliveto on yliveto talvella. Kesällä täysin turha. Kertaakaan ei viime talvena jäänyt takavetosella bmw ja etuvetosella audilla tarvittavia ajoja ajamatta lumentakia. Kertaakaan en ollut edes kiinni hangessa. Vaikka tuossa naapurikin onnistui jäämään kiinni mitsubishin outlanderilla. Kuskista on paljon kiinni miten talvella meno etenee ei niinkään autolla.
Turha tulla väittää ettei nelikko jää kiinni. Nelikko kyllä puskee hangessa paremmin kun etu- ja takavetoset mutta kun pusket hangessa menemään niin pohjasta alkaa kantaa aika nopeesti sitte ei oo nelivedosta enää mitää hyötyä kun kaikki pyörät on ilmassa.
Oha nelikot kivoja itellä on ollu yks mitsubishi evo 9 vuossitte luovuin pelistä. - sakkipilli
Alfa Q4. Tarpeeksi sanottu.
- EKA M3
TAVAVETO DRIFT KULKEE JA SUTII ON YLI 300 HEPPAA.. MELEKE KUIN UUS VAIK IKÄÄ ON. KESÄT TALVET KYLKI EDELLÄ
- Ei_riemulla_rajaa
Vaihdoin juuri etuvetoisesta Skodasta 530 BMW:hen. Uskon vanhana taksikuskina pärjääväni hyvin myös talvella...
P.S.
Tuosta märkäpidosta sen verran että Top Gearissa BMW oli märällä adfaltilla nopeampi kuin Audi Q. Molemmista oli tehokkain versio... - civicci type r
kuspäät ajaa neliveto autilla
- Skeidaaja
Opel Insignia taitaa olla nelivetoisista paras
- Pienimulkkuset
Kaikki täällä taitaa vaan kaivata kunnon perseeseen-vetoa.. Ei mitään muita nelivetoja jne....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927