Miksi bentsot ei ole ok?

1247jjjjj

Olen havainnut bentsojen vastaisten kirjoitusten lisääntyneen lehdistössä viimeaioina. Mikä tässä on syynä? Olen syönyt Xanor noin 3mg / vuorokausi 5-vuotta. Ainakin työelämässä asiat luistavat huomattavasti paremmin kuin ilman tätä lääkettä.

Omassa tapauksessani on oireestooni parhaiten auttaneet tämä lääke yhdistettynä säännölliseen liikuntaan. Ihmiselämä on monipuolinen, nähdäkseni jokaisella ihmisellä on omat ominaispiirteensä (itse esimerkiksi joudun balansoimaan persoonaani tällä lääkkeellä, toisaalta esimerkiksi alkoholia ja tupakkaa ei kulu). Ainoa stressaava asia on tämä lääkityksen "demonilisointi".

95

3809

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaan siksi

koska ne ovat suhteellisen halpoja ja niillä on suhteellisen vähän haittavaikutuksia.

• Artturi Viskari

Mulle niistä on ainaskin ahdistukseen ja masennukseen suurin hyöty. Eikä
      voida kuulemma lääkäreiden ja psykologin pahastakaan riippuvuudesta, vaikka
      mulla menee niitä n. 7kpl viikossa 10mg.a. Suurin vaara niissä on luultavasti se
      että niiden tuoma hyvänolon tunne alkaa saamaan liikaa arvoa elämässä ja määrät
      alkavat kasvaa nopeastikkin. Todellisuudessa nehän ovat huumausainetta, ja
      bentsoihin jää helpommin koukkuun kuin esim.xanoreihin. Bentsoja aikaisemmin
      käyttäneet ovatkin varoittaneet niiden pahasta koukusta, jotka jälkeenpäin alkaavatkin kääntyä käyttäjäänsä vastaan? Käytännössä en tiedä mitä se edes
      tarkoittaa, mutta voisin kuvitella lääkkeen haittavaikutusten olevan kielteisiä.

• Vai jää sitä bentsoihin koukkuun helpommin kun esim. xanoreihin. Onpa aika paha aukko tiedossa. XANOR on juuri se bentso, johon jää helpoimmin koukkuun. Ja ainakaan täällä lääkärit eivät niitä kirjoita. En muuten tarinoisi,mutta olin xanor-koukussa 6 vuotta, ja eroon pääsin diapamin avulla,joka on ensimmäinen ns.bentso. Mutta vaikuttaa hitaammin ja pitkään.

• 43q
        opel12 kirjoitti:

Vai jää sitä bentsoihin koukkuun helpommin kun esim. xanoreihin. Onpa aika paha aukko tiedossa. XANOR on juuri se bentso, johon jää helpoimmin koukkuun. Ja ainakaan täällä lääkärit eivät niitä kirjoita. En muuten tarinoisi,mutta olin xanor-koukussa 6 vuotta, ja eroon pääsin diapamin avulla,joka on ensimmäinen ns.bentso. Mutta vaikuttaa hitaammin ja pitkään.

Yksi tuttuva sanoi, että siitä tulee vähän paskamainen olo, kun vaikutus loppuu.
        En tiedä sitten mikä se kakka olo on.

• Keijo Rosper
        opel12 kirjoitti:

Vai jää sitä bentsoihin koukkuun helpommin kun esim. xanoreihin. Onpa aika paha aukko tiedossa. XANOR on juuri se bentso, johon jää helpoimmin koukkuun. Ja ainakaan täällä lääkärit eivät niitä kirjoita. En muuten tarinoisi,mutta olin xanor-koukussa 6 vuotta, ja eroon pääsin diapamin avulla,joka on ensimmäinen ns.bentso. Mutta vaikuttaa hitaammin ja pitkään.

niin sinä olit, mutta kun tuo riippuvuussuhde ei koske kaikkia. Useimmat
        osaavat säännöstellä käyttöä, joten se siitä stoorista.

• 6+8
        opel12 kirjoitti:

Diapamia ennen markkinoille tuli bentsodiatsepiini Risolid joka tuli myyntiin 1960. Risolid keksittiin jo 1954. Tämän jälkeen kehitettiin Diatsepaami joka tuli markkinoille 1963.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chlordiazepoxide

http://fi.wikipedia.org/wiki/Diatsepaami

• .

Siis mitä bentzoa syöt? 7 kpl 10 mg ei kerro vielä bentzon merkkiä.

Ja mitä tulee Xanoriin, se on myöskin bentzo..

• Artturi Viskari

Sinisiä Diapameja tällä kertaa. Medipamiakian joskus, niitä valkoisia. Sitten
        ollut niitä isompia olikohan ne Tanskalaisia. Kaikissa vaikuttavaa ainetta 10mg
        ja vaikuttaa kaikki aivan samalla tavalla tavalla. Kohta otan 2x10mg.

• Lue

www.benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

• 1247jjjjj

Tuohon tutkimukseen olen törmännyt ennenkin. Mutta se on ainostaan yksi tutkimus, mitä lisäarvoa se tuo minulle? Itse olen käyttänyt lääkettä 5-vuotta ja tiedän kyllä omasta kokemuksestani mahdolliset haittavaikutukset, jotka tapauksessani ovat varsin lievät.

Hieman minua askarruttaa lääkärikunnan esiitulot aiheesta. Toiset lääkäkärit kritisoivat näitä lääkkeitä julkisesti ja toiset erikoislääkärit taas suosittelevat näitä. Itse kaipaan jotakin logiikka näihin asioihin, asiat tulisi perustella kunnolla. Tyyliin:

a) bentsot sopivat toisille, perustelut
        b) bentsot eivät sovellu kenellekään jatkuvaan käyttöön, perustelut
        b) bentsot ovat parhaiten tähän indikaation soveltuva lääke, perustelut

Yksiselitteistä viisautta ei taida olla olemassa, vaikka oletettavasti (lääke ei ole enää uusi) empiriisiä(kin) tutkimuksia tähän aiheen tiimoilta on tehty. Kuitenkin, lääke ei voine olla erityisen haitallinen, koska sitä osa lääkäreistä suosittelee (ja on vapaasti reseptin nojalla suomessa hankittavissa)

• Keijo Rosper

Muuten hyvä tutkimus, mutta kun se ei koske kaikkia ihmisiä. Sekakäyttäjille
        suunnattua sanojen solinaa..(

• alpratsolaamiton
        1247jjjjj kirjoitti:

Tuohon tutkimukseen olen törmännyt ennenkin. Mutta se on ainostaan yksi tutkimus, mitä lisäarvoa se tuo minulle? Itse olen käyttänyt lääkettä 5-vuotta ja tiedän kyllä omasta kokemuksestani mahdolliset haittavaikutukset, jotka tapauksessani ovat varsin lievät.

Hieman minua askarruttaa lääkärikunnan esiitulot aiheesta. Toiset lääkäkärit kritisoivat näitä lääkkeitä julkisesti ja toiset erikoislääkärit taas suosittelevat näitä. Itse kaipaan jotakin logiikka näihin asioihin, asiat tulisi perustella kunnolla. Tyyliin:

Yksiselitteistä viisautta ei taida olla olemassa, vaikka oletettavasti (lääke ei ole enää uusi) empiriisiä(kin) tutkimuksia tähän aiheen tiimoilta on tehty. Kuitenkin, lääke ei voine olla erityisen haitallinen, koska sitä osa lääkäreistä suosittelee (ja on vapaasti reseptin nojalla suomessa hankittavissa)

Ai lääkkeestä tekee haitattoman se, että se on reseptin nojalla vapaasti Suomessa hankittavissa? No tällä logiikalla opiaatit, Lyrica, vahvat sydänlääkkeet, nukutuslääkkeet ja kaikki muukin on haitatonta! Mistä teitä pöhköpäitä oikein ryömii esille?

SIKSI SE TÖKÖTTI ON ALUNPERINKIN VAIN RESEPTILLÄ SAATAVAKSI PISTETTY ETTÄ SE ON HAITALLINEN!!! Ja täällä te pöntöt jaatte neuvoja muille pöntöille siitä miten kunkin pöntöt saa parhaiten pöhnäiseksi. Olette tajuttomia! Ja vastuuttomia! En kestä, hermo menee! (Ja minäpä poika selviänkin hermojen menemisestä ihan ilman bentsoja, alkoa tai tupakkaa!)

• ursoderso
        1247jjjjj kirjoitti:

Kuules nyt. Ei sinun ymmärryksesi lääketieteestä riitä näemmä edes erottamaan tutkimusta hoitosuosituksesta. Tuo kun on tutkimuksiin *perustuva* hoitosuositus.

• Approval=Safety?
        1247jjjjj kirjoitti:

"Kuitenkin, lääke ei voine olla erityisen haitallinen, koska sitä osa lääkäreistä suosittelee (ja on vapaasti reseptin nojalla suomessa hankittavissa)"

Tämä on valitettavasti virheellinen olettamus, vaikka siihen haluttaisiinkin kovasti uskoa. Lääkärit ovat myös vain ihmisiä ja he luottavat omiin lähteisiinsä, joista yksi suurimmista on lääketeollisuuteen.

• leguri

Nykykäsityksen mukaan SSRI-lääkkeitä tulisi suosia, koska ne auttavat kaikissa niissä tapauksissa kuin bentsodiatsepiinitkin. SSRI-lääkkeissä ei ole väärinkäytön vaaraa.

• 1247jjjjj

"Nykykäsityksen mukaan SSRI-lääkkeitä tulisi suosia, koska ne auttavat kaikissa niissä tapauksissa kuin bentsodiatsepiinitkin."

Rohkenen olla erimieltä. Omassa tapauksessani ensimmäiseksi kokeillulla ssri -lääkkeellä oli sivuvaikutuksia ja uudempikaan kokeilemani vaihtoehto ei anna ajankaan myötä yhtä hyvää vastetta kuin bentsodiatsepiinit.

• Rankkukanuuna

Nykykäsitys usein 95% väärässä. SSRI-lääkkeet eivät tehoa esim. Keski-vaikeaan
        masennukseen.

• leguri puhuu soopaa

Minulle SSRI-lääkkeestä ei ollut mitään apua, siksi vaihdettiin SNRI:hin. Siitä oli apu pahimpaan, mutta myös pitkä lista haittavaikutuksia ja todella pitkä ja tuskaisa vieroittautuminen.

• mr.älämölö
        leguri puhuu soopaa kirjoitti:

Minulle SSRI-lääkkeestä ei ollut mitään apua, siksi vaihdettiin SNRI:hin. Siitä oli apu pahimpaan, mutta myös pitkä lista haittavaikutuksia ja todella pitkä ja tuskaisa vieroittautuminen.

Kaikki lääkkeet auttavat tai sitten eivät aikansa niin myös masennuslääkkeet.Silloin
        kun alkaa päähän ja kroppaan tuleen sähköiskumaisia tuntemuksia, lääke
        on tullut tiensä päähän. Itse pidän aina muutaman päivän taukoa, kun olen s
        syönyt 28kpl näitä mielialamömmöjä. Pamit käyttöön tarvittaessa.

• ersokurso
        Rankkukanuuna kirjoitti:

Nykykäsitys usein 95% väärässä. SSRI-lääkkeet eivät tehoa esim. Keski-vaikeaan
        masennukseen.

Keskivaikeaan ja vaikeaan masennukseen liittyy jo valmiiksi sellainen uupumus, aloitekyvyttömyys ja lamaantuminen että bentsot siihen soppaan kun heittää niin ei ihme ettei kansa nouse enää sängylpohjalta.

• Minä ratkaisisin

tuon ristiriidan itselleni näin.

Bentsot ja ssri ovat varmasti hyväksi jopa välttämättömiä joissain tapauksissa, siksi niitä käytetään.

MUTTA näitä lääkkeitä lääkärit käyttävät selvästi myös väärin, ja tämä on se asia, joka saa ihmiset ja myös toiset lääkärit huolestumaan.

Bentsojen riippuvuutta aiheuttavat haitat alkavat vähitellen paljastua lääkäreille ja lääkäreitä valvoville viranomaisille/apteekki henkilökunnalle. Ne vaurioittavat elimistöä pitemmän päälle kuten viina tai huumeet tekevät. Kuka hoitaa sitten lääkkieiden tylsistämiä vanhuksia tulevaisuudessa jotka saattavat myös joutua pois työelämästä liian aikaisin?

Lääkäreillä ei ole resursseja / taitoa hoitaa ihmisten vieroitusoireita kun joku haluaa päästä eroon lääkkeistä. Kukaan pitempään käyttänyt ihminen ei pääse niistä eroon kuin tuskan ja mahdollisen psykoosin kautta.

Varsinkin osastohoidossa lääkärit pakkosyöttävät potilaille lääkkeitä siitäkin huolimatta vaikka ne tulisivat sinne kamalien vieroitusoireiden takia. Tiedän sairaalan, jossa potilaat laitetaan pakkohoitoon jos vastustavat lääkkeiden syömistä.
      Kun he kotiutuvat, sama kierre lääkkeiden kanssa on taas edessä. Hoito ruokkii itse itseään ja potilaat maksavat osastojen ylläpitoa kiertäessään siellä vuosikausia.

TÄMÄ on varmaan se minkä takia on syntynyt kritiikkiä lääkkeitä kohtaan, psykiatrisen hoitojärjestelmän omituisuus.

• Kannusaarinen

Mulla menee 2 10 mg:n ja 1 5 mg:n Diapam päivässä ja auttaa elemässä kummasti.

• Mark I.

Panikkihäiriöön, jännittämiseen ja ahdistukseen käytin diapamia muutaman vuoden n. 10 vuotta sitten. Tottakai se auttaa, sain jopa kunnon työpaikan sen ansiosta etten mennyt paniikkiin työhaastattelussa.

Mutta, helposti siinä menee käyttö liian suureksi, sitten pitää alkaa ottamaan - ei syksi että tulisi hyvä ja rauhallinen olo, vaan siksi ettei tulisi vieroituksesta johtuva paha olo. Toleranssi lääkkeen vaikutukseen kasvaa.

Kun tajusin ettei ole terveellistä jäädä koukkuun lääkkeeseen, lopetin käytön vähitelleen, ja vieroitusoireet olivat aika karmeita.

Sen jälkeen olen käyttänyt bentsoja erittäin varovasti ja vähän. Nykyisin minulla on oxaminia 15mg, joskus otan ahdistukseen puolikkaan tuosta, kulutus taitaa olla jotain 1 15mg tabletti viikossa, eli lähes olematonta.

Silti jotkut lääkärit vaativat minulta jatkuvasti perusteluja käytölle, eivät kirjoita kun yhden pikku 30 pakkauksen neljännesvuodelle, ja vaikeuttavat miten voivat lääkkeen saamista. Pidän sitä loukkauksena itsemääräämisoikeudelleni, varsinkin kun olen äärimmäisen varovainen ja vastuullinen se käytössä.

Siitä olen samaa mieltä, että vuosikausien jatkuva sanotaan 15mg päivässä joka päivä ja siitä yli, pamien käyttö on pahasta. Se on sama asia kun kaikkien huumaavien aineiden osalta.

• ursokerso

Pystyyhän jotkut huumeitakaan käyttämään "vain satunnaisesti viihteellä". Toiset eivät. Sinä olet niitä harvinaisempia jotka eivät ole niin alttiita riippuvuudelle. Toisille käy huonommin näiden lääkkeiden kanssa.

• huolestunut

Läheiseni kokemuksesta ja vierestä seuranneena voin todeta että miksi ihmeessä bentsoja niin nihkeästi määrätään jos se ihmisen oloa ja elämää helpottaa eikä mikään muu auta!!!Läheiselläni on todella paha ahdistus/paniikkihäiriö ja monta monituista ssri-lääkettä kokeillut,ei auta mitään,sivuvaikutukset vaan karmeat ja lääke sitten lopetettava tehottomana.Xanor ainut joka normalisoi olon hetkessä ja voi elää tavallista elämää.Miksi ihmisen pitää kärsiä jos ssri-lääkkeet ei tehoakkaan koska ei niistä kaikille ole hyötyä vaikeassa ahdistu/paniikkihäiriössä.Toki tiedetään että toleranssi nopeasti kasvaa ja koukuttaa tosi pahasti van niinhän tekee kahvi ja tupakkakin.Toleranssin kasvua kuitenkin voi ehkäistä pitämällä välipäiviä lääkkeestä.

• Valeria

En tiedä mikä ongelma on saada lääkäri kirjoittamaan bentsoja. Itse olen saanut työterveyslääkäriltä muutama kuukausi sitten 100 tabeltin annoksen ja eilen juuri psykiatrilta vastaavan pakkauksen eikä tosiaankaan minkään maan ogelmaa ollut.

• .

C-kappaleen pakkauksen _mitä_ bentzoa?! Opamoxia vaiko Xanoria? (noin esimerkkinä, kas kun silläkin on merkitys mistä bentzosta on kyse...Xanoria ei juurikaan enää aloiteta kellekään sen riippuvuusriskin takia, toki kaikki bentzot aiheuttavat riippuvuutta, mutta tutkitusti sitä tekee eniten juuri aplratsolam)

• .
        . kirjoitti:

C-kappaleen pakkauksen _mitä_ bentzoa?! Opamoxia vaiko Xanoria? (noin esimerkkinä, kas kun silläkin on merkitys mistä bentzosta on kyse...Xanoria ei juurikaan enää aloiteta kellekään sen riippuvuusriskin takia, toki kaikki bentzot aiheuttavat riippuvuutta, mutta tutkitusti sitä tekee eniten juuri aplratsolam)

Eikä ole itsellä vaikeuksia saada reseptiä, tosin olen käynyt saman yksityisen psykiatrin vastaanotolla liki 10 vuotta, hän tuntee minut ja sairauteni.

Ja käytössäni on alpratsolam sekä diatzepa, kumpikin tarvittaessa.

• katjuska731
        . kirjoitti:

Eikä ole itsellä vaikeuksia saada reseptiä, tosin olen käynyt saman yksityisen psykiatrin vastaanotolla liki 10 vuotta, hän tuntee minut ja sairauteni.

Ja käytössäni on alpratsolam sekä diatzepa, kumpikin tarvittaessa.

Miksi sulla on molemmat käytössä?

• huolestunut

Luulisimpa että on kiinni paljon missäpäin asuu ja millaset lekurit.Täällä pienellä paikkakunnalla itä-suomessa näytetään olevan todella bentsovastaisia.Tuputetaan vaan jokaiselle ssri-lääkkettä ja vakuutetaan että ne kyllä auttaa eikä koukuta jne!!!!Mutta mitä olen täältä lukenu,ei todellakaan kaikilla auta ssri-lääkkeet ja niistäkin voi olla tosi vaikea vierottautua!!!

• kandipaatti

Bentsot pitäisi kieltää. Syy: ne ovat liian tehokkaita. Niiden napsimisella potilas ei koskaan joudu oikeasti hoitamaan itseään eli opettelemaan miten sitä ahdistusta hallittaisiin ja siitä päästäisiin eroon sen sijasta että sotketaan oma aivokemia tämmöisellä kemiallisella kainalosauvalla. Ei vinksallaan olevia ahdistuksenhallintamekanismeja millään rauhoittavilla korjata - päinvastoin; niiden käyttäjät eivän pian kykene hallitsemaan edes tavallisia arjen vastoinkäymisiä vaa aina pitäisi saada isompia annoksia niitä pentsoja kun jo wc:n vetäminenkin on niin raskasta ja ahdistavaa.....

• 1247jjjjj

Bentsot pitäisi kieltää. Syy: ne ovat liian tehokkaita. Niiden napsimisella "potilas ei koskaan joudu oikeasti hoitamaan itseään eli opettelemaan miten sitä ahdistusta hallittaisiin ja siitä päästäisiin eroon sen sijasta että sotketaan oma aivokemia tämmöisellä kemiallisella kainalosauvalla."

En allekirjoita. Nimenomaan bentsojen tarkoituksenmukaisella käytöllä on mahdollista altistaa itseään tietyille tilanteille ja tarkkailla syy - seuraussuhteita. Ei maltillinen annos esimerkiksi alpratsolaamia merkittävästi (ainakaan kohdallani) heikennä kognitiivisia prosesseja, eli kyllä tämä mahdollistaa myös ns. aktiivisen terapeuttisen aktiviteetinkin.

kandipaatti, mihin perustat hypoteesisi? omaan kokemukseesi, teoreettiseen viitekehykseen vai mihin? Minä perustan henkilökohtaisiin kokemuksiini.

• ersokurso
        1247jjjjj kirjoitti:

Bentsot pitäisi kieltää. Syy: ne ovat liian tehokkaita. Niiden napsimisella "potilas ei koskaan joudu oikeasti hoitamaan itseään eli opettelemaan miten sitä ahdistusta hallittaisiin ja siitä päästäisiin eroon sen sijasta että sotketaan oma aivokemia tämmöisellä kemiallisella kainalosauvalla."

En allekirjoita. Nimenomaan bentsojen tarkoituksenmukaisella käytöllä on mahdollista altistaa itseään tietyille tilanteille ja tarkkailla syy - seuraussuhteita. Ei maltillinen annos esimerkiksi alpratsolaamia merkittävästi (ainakaan kohdallani) heikennä kognitiivisia prosesseja, eli kyllä tämä mahdollistaa myös ns. aktiivisen terapeuttisen aktiviteetinkin.

kandipaatti, mihin perustat hypoteesisi? omaan kokemukseesi, teoreettiseen viitekehykseen vai mihin? Minä perustan henkilökohtaisiin kokemuksiini.

Niin siis sinun mielestäsi "terapiaa" in bentsojen syönti niin että jotenkuten pystyy niissä tilanteissa olemaan? Et sinä opi syy-seuraussuhteista mitään niin kauan kuin lamaat oikeat emootiosi bentsoilla. Oppimista olisi vasta se, että olisit ilman niitä kemiallisia henkireikiäsi ja katsoisit miten menee.

Ette te tajua vaikka miten nuo (ehkä?) asiantuntijat koittas selittää. Toi teidän bentsotouhu on vähän kuin koittais opetella olemaan pelkäämättä hammaslääkärissä sillä, ettei koskaan mene sinne hammaslääkäriin!

Oikeaan normaaliin elämään kuuluu jonkun verran surua, ahdistusta ja välillä alakuloista oloa. Ei niitä pidä bentsoilla poistaa, se on vaan elämää hei ipanat!

• Kylmät kädet

-koukkuun jääminen, ja sitä kautta
      -toleranssin rajaton kasvu

Tiivistettynä, bentso-vastaisuus johtuu ylläolevista.
      Itse olen kiellossa by EMTT

• trsamsliiffg

Minustakin kyllä bentsot voisi laittaa reseptivapaiksi, auttaisi nistejä esim: piri ja suburefloihin, niin ei tarvitsisi nistijen tehdä rikoksia yms. nitkuissaan, vaan voisivat rauhallisesti odottaa pamipäissään seuraavia sossumasseja, että saisivat sitä piriä.

• Kylmät kädet

Reseptivapaus nisteille toimisi, sillä bentso rauhoittaa. ei tartte pienikalloisen käydä mummon päälle.

• 1247jjjjj
        Kylmät kädet kirjoitti:

Reseptivapaus nisteille toimisi, sillä bentso rauhoittaa. ei tartte pienikalloisen käydä mummon päälle.

Täällä on monenlaisia näkökulmia tullut esille ohessa yksi (mielestäni harhaanjohtava): Bentsot pitäisi kieltää. Syy: ne ovat liian tehokkaita. Niiden napsimisella "potilas ei koskaan joudu oikeasti hoitamaan itseään eli opettelemaan miten sitä ahdistusta hallittaisiin ja siitä päästäisiin eroon sen sijasta että sotketaan oma aivokemia tämmöisellä kemiallisella kainalosauvalla."

• kampidaatti
        1247jjjjj kirjoitti:

Täällä on monenlaisia näkökulmia tullut esille ohessa yksi (mielestäni harhaanjohtava): Bentsot pitäisi kieltää. Syy: ne ovat liian tehokkaita. Niiden napsimisella "potilas ei koskaan joudu oikeasti hoitamaan itseään eli opettelemaan miten sitä ahdistusta hallittaisiin ja siitä päästäisiin eroon sen sijasta että sotketaan oma aivokemia tämmöisellä kemiallisella kainalosauvalla."

Sinun hlökohtaisilla kokemuksillasi on sama todistusarvo kuin sillä, että kysyisi Hugh Hefneriltä pitäisikö porno kieltää lailla.

• kandipaatti
        1247jjjjj kirjoitti:

Jos käyttö rajautuisikin sellaiseen tarkoituksenmukaiseen ja LYHYTAIKAISEEN käyttöön kuin mihin bentsot on nykykäsityksen mukaan oikeasti rajattu, ei ongelmaa olisi. Muttakun. Käytännössä kukaan bentsokäyttäjä ei halua eroon näistä lääkkeistä vaikka kuinka hyvin jo sujuisi. Parasta olisi jos saataisiin potilaat tehokkaan terapian piiriin heti alusta alkaen, niin bentsoja ei tarvitsisi aloittaa lainkaan. Eivät bentsot ole mitenkään välttämätön osa esim. yleisen ahdistuneisuushäiriön hoitoa, ovatpahan vain helppo ja nopea tapa tehdä potilaasta liiankin tyytyväinen. Mikä on hoidon tavoite: parantaa parannettavissa oleva vaiva, vai antaa potilaalle kemiallinen tukikeppi josta ei ole toivoakaan päästä irti? Perustan näkemykseni 1) moderniin neurotieteeseen ja farmakologiaan, 2) käypiin hoitosuosituksiin ja -käytäntöihin Suomessa ja 3) omiin kokemuksiini potilaiden kohtaloista.

• 1247jjjjj
        kampidaatti kirjoitti:

Sinun hlökohtaisilla kokemuksillasi on sama todistusarvo kuin sillä, että kysyisi Hugh Hefneriltä pitäisikö porno kieltää lailla.

Sinähän vitsiniekka olet. Rinnastus on erittäin huono, a) minulla ei ole businessintressejä lääketietessä, b) en ole addikti

• 1247jjjjj
        kandipaatti kirjoitti:

Jos käyttö rajautuisikin sellaiseen tarkoituksenmukaiseen ja LYHYTAIKAISEEN käyttöön kuin mihin bentsot on nykykäsityksen mukaan oikeasti rajattu, ei ongelmaa olisi. Muttakun. Käytännössä kukaan bentsokäyttäjä ei halua eroon näistä lääkkeistä vaikka kuinka hyvin jo sujuisi. Parasta olisi jos saataisiin potilaat tehokkaan terapian piiriin heti alusta alkaen, niin bentsoja ei tarvitsisi aloittaa lainkaan. Eivät bentsot ole mitenkään välttämätön osa esim. yleisen ahdistuneisuushäiriön hoitoa, ovatpahan vain helppo ja nopea tapa tehdä potilaasta liiankin tyytyväinen. Mikä on hoidon tavoite: parantaa parannettavissa oleva vaiva, vai antaa potilaalle kemiallinen tukikeppi josta ei ole toivoakaan päästä irti? Perustan näkemykseni 1) moderniin neurotieteeseen ja farmakologiaan, 2) käypiin hoitosuosituksiin ja -käytäntöihin Suomessa ja 3) omiin kokemuksiini potilaiden kohtaloista.

1) moderniin neurotieteeseen ja farmakologiaan --> epäpätevä peruste, nämä pelkkiä käsitteitä.

2) käypiin hoitosuosituksiin ja -käytäntöihin Suomessa --> Ei näitä lue ku kandit ja yleislääkärit

3) omiin kokemuksiini potilaiden kohtaloista --> epäpätevä peruste, relevantti lähdedata? (ok hieman sarkasmia, netti on hankala keskustelufoorumi)

kemiallinen tukikeppi josta ei ole toivoakaan päästä irti? .. Mitä vikaa jos kohtuudella joutuu turvautumaan lääkkeeseen? Ja kyllä näistä irti pääsee, itsellä lopettaminen ainakin xanoreista onnistuu suhteellisen helposti..

• MATTIPALLONPÄÄ
        1247jjjjj kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi tässä:"siitä miten ahdistusta OIKEASTI hoidetaan",
        sillä masentuneen aivoissa on tapahtunut muutoksia, joihin varmaankin jo
        "opitut keinot" ahdistuksen hallitsemiseksi on jo käytetty. sairas ihminen ei voi
        sormia näpäyttämällä tyyliin, mitä tuli tehtyä yhtääkkiä ahdistuksesta/masennuksesta parantua.

• kandinaatti
        MATTIPALLONPÄÄ kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi tässä:"siitä miten ahdistusta OIKEASTI hoidetaan",
        sillä masentuneen aivoissa on tapahtunut muutoksia, joihin varmaankin jo
        "opitut keinot" ahdistuksen hallitsemiseksi on jo käytetty. sairas ihminen ei voi
        sormia näpäyttämällä tyyliin, mitä tuli tehtyä yhtääkkiä ahdistuksesta/masennuksesta parantua.

Nyt päästiinkin asian ytimeen: niitä aivokemian muutoksia eivät bentsot korjaa, vaan lamaavat muita järjestelmiä. Lopputulos: viat säilyvät ja nuppi on entistä enemmän sotkettu. Se on vähän kuin yrittäisi korjata halkeamaa lattiassa hajottamalla sitä lisää ja laittamalla ämpärin päälle.

Depression aiheuttamia välittäjäaineongelmia korjaavat niihin suunnitellut lääkkeet (SSRI, SNRI jne). Mutta kun eivät potilaille kelpaa koska hitaasti kehittyneiden muutosten korjaaminenkin on hidasta eli lääkevaikutus näkyy hitaasti, toisin kuin bentsoilla. Olen valmis hyväksymään bentsojen lyhytaikaisen tarveharkintaperusteisen käytön vain ja ainoastaan siinä vaiheessa, kun oikeiden masennus/ahdistuslääkitysten ja terapian tehoa odotellaan. Jokaisen mielialahäiriöistä kärsivän tulisi päästä tehokkaaseen terapiaan (jos vain älyllinen kapasiteetti siihen riittää). Vai kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto: bentso-orjuus kuvitellen että niiden avulla voi elää tervettä elämää vai elämä il,an sekä sitä ahdistusta että bentsoja?

Kyllä, silloin kun ahdistus on niin paha että uhkaa itsetuhoisuus eikä pysty olemaan, tarvitaan hetkellistä, valvottua bentsokäyttöä. Pitkäaikainen suht toiminkykyisen ihmisen ahdistuksenhallinta-nappiennappailu ei ole hoitoa, se on hoitovirhe.

• kampidaatti
        1247jjjjj kirjoitti:

1) moderniin neurotieteeseen ja farmakologiaan --> epäpätevä peruste, nämä pelkkiä käsitteitä.

2) käypiin hoitosuosituksiin ja -käytäntöihin Suomessa --> Ei näitä lue ku kandit ja yleislääkärit

3) omiin kokemuksiini potilaiden kohtaloista --> epäpätevä peruste, relevantti lähdedata? (ok hieman sarkasmia, netti on hankala keskustelufoorumi)

kemiallinen tukikeppi josta ei ole toivoakaan päästä irti? .. Mitä vikaa jos kohtuudella joutuu turvautumaan lääkkeeseen? Ja kyllä näistä irti pääsee, itsellä lopettaminen ainakin xanoreista onnistuu suhteellisen helposti..

"lopettaminen xanoreista onnisTUU" miksi preesens? Jouduttu jatkuvasti aloittelemaan ja lopettelemaan ko. lääkettä?

Ai farmakologia on käsite? Ihan se sinun rakas xanorisikin on tämän "pelkän käsitteen" tutkimustyön tulosta. Tämä "pelkkä käsite" työllistää Suomessakin satoja kansalaisia ja on tuottanut mahtavia lääkeinnovaatioita Viagrasta lähtien. Ja kiitos modernin neurotieteen, tiedämme mitä masentuneen nupissa tapahtuu. Ettei kaikki olisikaan mitään suomi24-mututietoa.

Xanor on pahimmasta päästä ahdistuksesta kärsiville koska sen vaikutus on nopea ja vaikutuksen lasku nopea.

• ersokurso
        1247jjjjj kirjoitti:

Sinähän vitsiniekka olet. Rinnastus on erittäin huono, a) minulla ei ole businessintressejä lääketietessä, b) en ole addikti

No rinnastetaan uudelleen: sama kuin kysyisi alkoholistilta, pitäisikö viinan hintaa viisinkertaistaa. No, ehkä viisas alkoholisti sanoisikin joo.

• kandipaatti

Tai sitten kaikki voisivat alunperinkin pysyä niistä huumeista erossa niin ei tarvittaisia moisia.

• 1247jjjjj
        kampidaatti kirjoitti:

"lopettaminen xanoreista onnisTUU" miksi preesens? Jouduttu jatkuvasti aloittelemaan ja lopettelemaan ko. lääkettä?

Ai farmakologia on käsite? Ihan se sinun rakas xanorisikin on tämän "pelkän käsitteen" tutkimustyön tulosta. Tämä "pelkkä käsite" työllistää Suomessakin satoja kansalaisia ja on tuottanut mahtavia lääkeinnovaatioita Viagrasta lähtien. Ja kiitos modernin neurotieteen, tiedämme mitä masentuneen nupissa tapahtuu. Ettei kaikki olisikaan mitään suomi24-mututietoa.

Xanor on pahimmasta päästä ahdistuksesta kärsiville koska sen vaikutus on nopea ja vaikutuksen lasku nopea.

Voin kyllä kirjoittaa imperfektissäkin. Oma elimistöni sopeutuu hyvin tämänkaltaisiin muutoksiin, sama kuin aspiriinia söisi (tältä osin). Älä nyt hyvä ihminen provosoidu, kaikki ovat joskus väärässä. Sinulle voisin suositella kognitiivista terapiaa, ärsyyntyminen on varsin epäterveellistä "sydämelle". Ja mitä tulee suomi24 mutu tietoon: "Tämä "pelkkä käsite" työllistää Suomessakin satoja kansalaisia ja on tuottanut mahtavia lääkeinnovaatioita Viagrasta lähtien", edellä teille kansalaiset sitä mutua.

Ja sinun on turha inttää teoreettista jargonia, kyllä minä tiedän mikä minulle sopii.

• 1247jjjjj
        kandipaatti kirjoitti:

Tai sitten kaikki voisivat alunperinkin pysyä niistä huumeista erossa niin ei tarvittaisia moisia.

Hypoteettinen oletus: olet oikeassa. Tässä tapauksessa lääkärikuntamme on erittäin epäpätevää.

• kampidaatti
        1247jjjjj kirjoitti:

Hypoteettinen oletus: olet oikeassa. Tässä tapauksessa lääkärikuntamme on erittäin epäpätevää.

Ei epäpätevää, vaan aliresursoitua. Ei Suomessa todellakaan hoideta mielialahäiriöitä kunnolla, erityisestikään ei perusterveydenhuollossa. Päihdehuollon ja psykiatrian asiantuntemusta tulisi sinne saada. ja terapiaa kaikille, nyt sitä saavat vain ne jotka osaavat sen puolesta taistella.

• 1247jjjjj
        kampidaatti kirjoitti:

Ei epäpätevää, vaan aliresursoitua. Ei Suomessa todellakaan hoideta mielialahäiriöitä kunnolla, erityisestikään ei perusterveydenhuollossa. Päihdehuollon ja psykiatrian asiantuntemusta tulisi sinne saada. ja terapiaa kaikille, nyt sitä saavat vain ne jotka osaavat sen puolesta taistella.

Aliresursointi juontaa juurensa lääkärien edunvalvonnan ahneuteen, pidetään koulutusmäärät pieninä ja näin varmistetaan työmarkkinat vailla kilpailua?

• kandipaatti
        1247jjjjj kirjoitti:

Aliresursointi juontaa juurensa lääkärien edunvalvonnan ahneuteen, pidetään koulutusmäärät pieninä ja näin varmistetaan työmarkkinat vailla kilpailua?

Taas tämä ikuinen harhaluulo siitä, että Lääkäriliitto päättäisi aloituspaikoista. Ei todellakaan päätä, vaan ministeriö, ihan Lääkäriliitosta välittämättä.

Olette varmaan nyt sitten tyytyväisiä, kun sisäänottoa on nostettu. Opiskelijat eivät mahdu enää luentosaleihin, käytännön potilasopetusta on jo muutettu monella kurssilla pelkäksi verkossa tapahtuvaksi tyhjänpäiväiseksi kirjalliseksi tehtäväksi, eikä perustoimenpiteitä riitä harjoiteltavaksi kuin ehkä 9% opiskeijoista. Pienryhmäopetuksessa on 30 henkeä/ryhmä eikä opettajilla ole toivoakaan kyetä kontrolloimaan, oppivatko opiskelijat siellä jotakin.

Eli lääkäreitä ehkä saadaan lisää, mutta huonosti koulutetut ja siksi arat opiskelijat eivät todellakaan uskalla suunnata terveyskeskuksiin ja muihin itsenäistä työotetta ja uskallusta vaativiin tehtäviin. Ai opettajia sitten vaan palkataan lisää? Kun ei niitä ole palkattavissa kun sopivaa porukkaa ei yliopistoista löydy eikä sairaalapuolelta kukaan suostu ottamaan 30% palkanalennusta vain siirtyäkseen opetustyöhön.

Eli lääkäreitä ehkä saadaan lisää, mutta huonompia. Eikä syrjäseutujen lääkäripula helpota mihinkään suuntaan, ainoastaan kilpailu isompien kaupunkien lääkärinviroista lisääntyy.

• Ei ymmärrä

Entäpä jos esim.ahdistus niin vaikea että ihminen on aivan toimintakyvytön!!!!Ei pysty syömään,ei nukkumaan ja on aivan lamaannuksissa eikä ssri-lääkkeet auta!!!!Eikö silloin olisi kohdallaan sopiva bentso joka tekisi elämästä siedettävän ja työkykyisen.MIKSI ihmisen pitäisi kärsiä tässä ainokaisessa elämässään jos jostain siihen apua löytyy.

• kandipaatti

Okei, tunnustetaan että kaikilla ei nuppi riitä terapiaan eikä ssri-lääke tuo tarpeeksi tehoa. Ehkä silloin on ainoa vaihtoehto valita bentsodiatsepiini pitkäaikaiskäyttöön. Tällöin kuitenkin valmisteen tulisi olla pitkävaikutteinen ja hoidon tehoa ja sujumista seurata säännöllisin lääkärikäynnein. Ja mukana tulisi olla se ssri joka tapauksessa. Näin hankalat tilanteet kuuluisivat mielestäni psykiatrin hoitoon. Perusterveydenhuollossa ei ole tarvittavia resursseja ja asiantuntemusta bentso-ylläpitohoitoon ja valitettavan usein potilaat pompotellaan päihdehuollon palveluihin vaikka kyse saattaa olla nimenomaan ahdistusoireiden hoidosta eikä vielä vahvasta riippuvuudesta.

• MATTIPALLONPÄÄ

Bentsot(diapamit) ovat siihen asti okei, kun osaat käyttää niitä oikein. Ei siis
      yhtäkään nappia joka päivä vaan silloin kun todella tuntuu siltä, että nyt
      niitä tarvitsee.

• kandipaatti

Riskinä vain on, että potilas ei vaadi itseltään enää minkäänlaista normaalielämän tunteiden sietotoleranssikykyä, kun pienenkin ahdistuksen saa tarvittaessa bentsolla pois.

• 1247jjjjj
        kandipaatti kirjoitti:

Riskinä vain on, että potilas ei vaadi itseltään enää minkäänlaista normaalielämän tunteiden sietotoleranssikykyä, kun pienenkin ahdistuksen saa tarvittaessa bentsolla pois.

Kumoan väitteen, pystyn bentojen käytön seurauksena menemään tilanteisiin (bentsovapaana) joihin en ennen pystynyt.

• ursoderso
        1247jjjjj kirjoitti:

Kumoan väitteen, pystyn bentojen käytön seurauksena menemään tilanteisiin (bentsovapaana) joihin en ennen pystynyt.

No sehän on hyvä juttu. Toivottavasti olet siis bentsoista päässyt eroon!

• 1247jjjjj

Kandipaattihan harvinaisen intohimoinen on asian suhteen, varsinainen besserwisser. Oletan sinun olevan nuori ja elämän suhteen kokematon, sanoisinko teoreetikko. Tekstisi vilisee karkeita yleistyksiä vailla syvempää ymmärrystä aiheesta.

Ymmärrän innostuksesi aiheesta, kehotan kuitenkin opettelemaan laajemmin ja prosessoimaan lukemiasi lähdeaineistoja tarkemmin. Myönnettäköön, että kaikilla ei välttämättä ole tähän kapasiteettia (viitaten aiempaan rinnastukseesi). Onneksi viisaus usein kuitenkin korreloitunee eletyn elämän suhteen.

Itse teen vaativaa työtä ja olen esimerkillinen kansalainen. Lisäksi lääkkeenäni käytän säännöllisesti xanoria, se ei kuitenkaan tee minusta esimerkiksi vähemmän älykästä kuin sinusta.

• kampidaatti

Ei tällä asialla ole älykkyyden kanssa mitään tekemistä. Olet siis omien subjektiivisten mömmönkäyttökokemustesi perusteella maailman suurin asiantuntija koko lääkeryhmän farmakologiassa ja psykiatrisessa käytössä ja yleistät omat kokemuksesi yleispäteväksi faktaksi koskemaan KAIKKIA bentsonkäyttäjiä. Hyvin menee. Jospas kaikkia potilaiden kaikkia vaivoja voisi hoitaa samalla tavalla; "koska tuon päänsärky hoitui Buranalla, hoituvat varmasti nuo muutkin sen enempää syytä etsimättä."

Bentsoja kaikille niin on kivaa.

• ursoderso

Ja Xanorinkäyttökö se sinulle sen ylemmyydentunnon oikeuttavan elämänkokemuksen sitten antaa?

• 1247jjjjj
        kampidaatti kirjoitti:

Ei tällä asialla ole älykkyyden kanssa mitään tekemistä. Olet siis omien subjektiivisten mömmönkäyttökokemustesi perusteella maailman suurin asiantuntija koko lääkeryhmän farmakologiassa ja psykiatrisessa käytössä ja yleistät omat kokemuksesi yleispäteväksi faktaksi koskemaan KAIKKIA bentsonkäyttäjiä. Hyvin menee. Jospas kaikkia potilaiden kaikkia vaivoja voisi hoitaa samalla tavalla; "koska tuon päänsärky hoitui Buranalla, hoituvat varmasti nuo muutkin sen enempää syytä etsimättä."

Bentsoja kaikille niin on kivaa.

Ei tarkotukseni ole yleistää tätä asiaa. Sanomani on ennemminkin se, että vastuullisesti käytettynä oikeaan indikaatioon bentsot saattavat olla hyvä valinta. Eli mietiskelin alunperin nimenomaan syitä miksi bentsojen käyttäjät "automaattisesti tuomitaan".

Väärinkäytettynä bentsot ovat varmasti haitallisia ja voivat saada aikaan esimerkiksi harkistematonta käytöstä ja suurilla annoksilla kenties vahinkoa elimistöön. Eli tuomitsen ehdottomasti viihdekäytön.

Ja vielä terminologiaan, en sanoisi lääkkeen käyttäjää mömmönkäyttäjäksi.

• 1247jjjjj
        ursoderso kirjoitti:

Ja Xanorinkäyttökö se sinulle sen ylemmyydentunnon oikeuttavan elämänkokemuksen sitten antaa?

Elämäni pieni detalji on lääkkeen käyttö. Elämänkokemuksen rakennusaineena se ei ole merkittävä.

• xpap

Minulle kirjoitettiin ensimmäiset diapamit melkein 25 vuotta sitten. Lääke sopi minullle, poisti ihmisarkuutta ja auttoi jännittämiseen.
      Varsin pian lääkärit alkoivat kuitenkin syyllistämään minua. Näitä ei pitäisi syödä, näihin tulee riippuvuus. Tuleehan niihin, koska ne niin selvästi auttavat.
      Pari vuotta sitten päätin lopettaa lääkkeen käytön. Eniten lääkärien ja läheisten paineesta. Otin sen myös haasteena, koska vieroittautumisen kerrottiin olevan vaikeaa. Onnistuin. Vuosi sitten söin viimeiset muruset.
      Nykyään seuranani on vaihteleva ahdistus. Elämäniloni on kadonnut. Erilaisia pelkoja on ja mietin kaiken lopumista.
      Olen alkanut miettiä, olenko vieläkin koukussa lääkkeeseen ja kaipaan sitä, vaikka en sitä ole halunnut myöntää?

• kandipaatti

Sinun olisi pitänyt saada oikeat hoitavat lääkkeet, ja terapiaa. Kyllä, olet koukussa bentsoihin jos niitä edelleen kaihoat. Todistit hyvin pointtini siitä, että ne rampauttavat potilaan omat voimavarat pyrkiä eroon ahdistuksesta kun on aina se superhelppo keino olemassa. Nyt pitäisi ruveta setvimään MIKSI elämänilosi on kadonnut ja sinulla on ahdistusta, ja tehdä niillä syille jotakin. Kenenkään ihmisen psyykkisten ongelmien syy ei ole bentsojen puute!

• XPAP
        kandipaatti kirjoitti:

Sinun olisi pitänyt saada oikeat hoitavat lääkkeet, ja terapiaa. Kyllä, olet koukussa bentsoihin jos niitä edelleen kaihoat. Todistit hyvin pointtini siitä, että ne rampauttavat potilaan omat voimavarat pyrkiä eroon ahdistuksesta kun on aina se superhelppo keino olemassa. Nyt pitäisi ruveta setvimään MIKSI elämänilosi on kadonnut ja sinulla on ahdistusta, ja tehdä niillä syille jotakin. Kenenkään ihmisen psyykkisten ongelmien syy ei ole bentsojen puute!

Mitähän ne oikeat lääkkeet olisivat olleet? Kaikenlaista kokeiltiin, terapiassa ja psykiatrian erikoislääkäreillä kävin vuosia ja melkein viikottain.
        Monenlsista viheltäjää löytyy sekä tavallisista lääkäreistä, psykiatreista, että terapeuteistakin.
        Silti koin, että juuri minun ahdistukseeni auttoivat parhaiten bentsot.
        Auttoivat vuosikausia selviytymään työelämässä ja elämässä muutenkin.

• Ounal

Kyllä nuo Bentsot ovat ihan OK ja tarvittavina lääkkeina korvaamattomia. Miinuspuoli on niiden turha käyttö. Eli ihminen kokee epämiellyttävän tunteen tai pahoittaa mielensä jostain, niin apu haetaan samantien lääkepurnukasta. Siksi niihin on osalla hyvin negatiivinen suhtautuminen, luulen. Ja onhan niissä toki aivojen kemiallista tiedonsiirtoa ajatellen, hidastavia tekiöitä ( pitkäaikainen käyttö aiheuttaa mm. muistin heikentymistä jne..)
      Mutta ehdottomasti oikein käytettyinä, oikeaan aikaan otettuna, ne ovat hyvin tärkeitä ja hyvä lääkkeitä.!
      Minun mielipide.

• suljetulla osastolla

Kandipaatilla lienee parasta että ei ainakaan määräile muuta kun sitä 600mg buranaa siellä terveyskeskuksessa, sen te yleensä osaatte ja siinä se. Kun katselen asiaa siltä pohjalta miten elävässä elämässä mennään, niin ei ole mitään haittaa siitä että ihminen on riippuvainen jostain lääkkeestä, jos hän pystyy elämään normaalia hyvää elämää käymään töissä yms, mikä ei olisi ilman lääkettä mahdollista.Alpratsolaami depot-muodossa on huikean hyvä lääke vakavaan ahdistukseen ja masennukseen, eikä seota nuppia ja aiheuta järkyttäviä sivuvaikutuksia kuten ssri tai snri lääkkeet. Jos voidaan diagnosoida indikaatio ssri-lääkkeen käytölle, niin silloin se on olemassa myös alpratsolaamin käytölle. Toki alkoholi ei näiden kanssa sovi, mutta eipä sovi ssri ja snri tajunnanlamaajien kanssakaan.

• bentsot on pahasta

On pakko sanoa että en ymmärrä kovinkaa paljoa sristä muuta kun että syön kahta eri mieli ala lääkettä ja pameja 15mg ja unilääkkeitä kaikkea kokeillu myös niitä rivatril koukkuja olen käyny läpi. Ihmisillä ja lääkäreillä aina vaa lääkkeet ratkasu kaikkee AHISTUKSEE!??!?! mietitään vaan koko ajan itteämme ja mitä ongelmia meillä on olen kyllästyny omalta kohtaltani siihen mutta nää kaikki päihteet on tehneet musta yksinäisen en tiedä mutta ne voi tehä oikeesti ihmisestä hullun mun mielestä on parempi jos ei koske lääkkeisiin ollenkaan kun kestää vähän ahistusta. En tarkota niitä ketkä sillon tällön ottaa pari tablettia vaan niitä ketkä ottaa tästä jonkin elämän tavan tutkia ja diagnosoida itteensä ja ettiä aina uusia lääkkeitä itellesä. oman kokemuksen mukaa varsinki nämä bentsot lisää ahistusta pitkässä käytössä hulluksi tulee psyyke joutuu koville muisti menee oot täysin riippuvainen niistä nii että et selviäis päivääkää ilman koko elämä rakentuu niitten ympärille... anteeks tää vuodatus mut jotenki tuntu sellaselta et piti kirjottaa

• Epävakaapers.

Olen käyttänyt bentsoja (Opamox, Diapam, Tenox ja Rivatril) n. 30 v. aina silloin tällöin, ja täytyy sanoa, että jos vaan MITENKÄÄN saan oltua ilman niitä, niin kyllä varmasti olen! Miksikö? Omasta kokemuksesta voin sanoa, että et kyllä samalla annoksella kauaa pärjää, se on aivan varma sanotaan täällä mitä tahansa! Toisekseen: lääke on aivan väärä masennukseen, koska se PIENENTÄÄ serotoniinin määrää aivoissa ja AIHEUTTAA unettomuutta, vaikka se ensin tuntuisi helpottavan ym. oireita, niin tilanne muuttuu ennemmin tai myöhemmin.
      Kyllä minullakin on kaapissa tällä hetkellä Oxaminia (ja myös yöpöydällä!), Tenoxia ja Rivatrilia, mutta käytettyäni viimeksi mainittua muutaman viikon ja lopettaessani sen, niin kyllä oli tunne, että olisi ikäänkuin herännyt unesta "back to reality"!
      Bentsot minulle on määrätty siksi, että lukuisa määrä unettavia lääkkeitä on kokeiltu, mutta unettomuuteni on niin vaikea, että minun on välillä otettava niitä saadakseni nukkua edes vähäsen, mutta niistä tuleva apu on kyllä melko olematon, koska vaikka nukkuisinkin muutaman tunnin, niin olen silti jollain lailla yhtä väsynyt kuin nukuttuani vielä vähemmän ilman bentsoja.
      No, tämä oli minun kokemukseni, en sitten tiedä miksi rauhottavia pidetään niin ihmelääkkeinä.

• Pampula-73

Mä oon syönyt pameja n:20v epäsäännöllisesti. mulla ei ole ikinä ollut reseptiä. homma lähti parikymppisenä kun sain juhannuksena krapulaan yhden kaverilta. Myönnän olen paljon käyttänyt ns onnenpamina.eli ottanut myös hyvää fiilkseen.

Mietin että onko niistä ollut/tullut mitään haittaa? en oikeesti ole huomannut. Tosin ikinä ei ole ollu tilannetta että aivan pakko saada niitä. niitä vaan sattuu olemaan ja joskus otan ja sitte saattaa mennä kuukausia että en koske niihin. Mut sen sanon että Diapami on mulle kyllä hyvä lääke jos oikeesti tarvin unta,rentoutta ja jännitän jotain tilannetta.

Tää vaan on nyt mun käsitys noista ja tietty ihmiset on erilaisia..

• Ei vaihtoehtoa

Menee ainakin 20 vuotta ennenkuin SSRI yms. lääkkeet pystyvät korvaamaan bentsot, sekin edellyttää, että niiden kehittelyä nopeutetaan huomattavasti.

Tällä hetkellä bentsot ovat vielä täysin ylivertaisia moniin vaivoihin.

• .............

Juuri näin. Bentsot oikeasti parantavat elämänlaatua, toisin kuin SSRI-karkit joita lekurit suorastaan tuputtavat vaikka niilläkin on negatiivisia sivuvaikutuksia. Täissäkin sujuu paremmin kun ei tule kuumoteltua joka ikisestä asiasta niin helvetisti. Tämän kun lekurinikin tajuaisi.

• Epävakaapers.

Niinkuin edellä totesin, niin SSRI-lääkkeet lisäävät serotoniinin määrää aivoissa ja bentsot pienentävät sitä, ja ehkä sen tähden lääkärit mieluummin määräävät esim. unettomuuteen SSRI:tä. Unettomuushan on yleensä seuraus jostain mielenterveyden ongelmasta, ja niihin auttavat paremmin PITKÄLLÄ TÄHTÄIMELLÄ SSRI:t kuin bentsot, joihin voi tulla pahakin riippuvuusongelma ja joiden annosta pitää nostaa, jotta ne toimisivat toivotulla tavalla. Vaikka syönkin niitä PAKOSTA, niin en todellakaan haluaisi niitä käyttää, vaan mieluummin ottaisin jonkun muun lääkkeen (paitsi ns. vanhoja bentsoja, joista sain TD:tä), jos se vain tehoaisi pahaan unettomuuteeni.

• Epävakaapers.

Siis tuo suluissa oleva osuus pitäisi tietenkin olla "vanhoja neuroleptejä" eikä bentsoja, tässä menee jo termit sekaisin.

• SeppäSeppinen33

En minä ainakaan anna jokaisen "markkinamiehen" puheen hetkauttaa omaa terveydenhoitoani.. minulle bentsot sopivat hyvin ja en näitä tällähaavaa ole halukas vaihtamaan (esim ssri lääke ei anna kuin max lumevaikutuksen)

• bentot pannasta

SSRI:t pitäisi kieltää, ei bentsoja. Miksikö? Auvinen-Saari-Hiltuen, sellainen SSRI-troikka, että ei kiitos enää näitä aikapommeja.
      Itse olen syönyt kaksi puolivuotista Cipralexia, se kyllä vei paniikin, mutta vei tunteetkin. Jäädytti niin, ettei ollut mitään kosketuspintaa siihen mihin vaivaan söin lääkettä.Nyt on Paniikki uusinut kuuden vuoden jälkeen ja lääkärit määräävät härkäpäisesti SSRI:tä, mitä en halua syödä.
      20 vuotta sitten söin liki vuoden Xanoria paniikkeihin, pystyin tuntemaan koska paniikki iskee ja huomasin Xanorin vaimentavan vaikutuksen ja näin prosessoimaan kohtausta, sitten tämän avulla ehdotin lääkärille aikanaan Xanorin lopettamista mikä onnistuikin portaittain ilman minkäänlaisia vieroitusoireita. Cipralexin kohdalla ei ollut lopettamiselle mitään muuta kosketuspintaa kuin almanakka, tuntemuksethan olivat jäässä.

• ryynikännit
    • lässyn lässyn

"Bentsojen takia baarit ja kadut on täynnä sekakäyttäjiä jotka eivät tajua bentsojen syömisen vaikuttavan sekaviin humalatiloihinsa. Paljon väkivaltarikoksia jäisi tekemättä ilman bentsoja:"

Lauerma laulaa juuri sen lauluja kenen leipää syö. Jokainen, siis jokainen tyhmempikin ihminen tietää tänäpäivänä tasan tarkkaan bentsodiatsepiinien vaikutuksen alkoholin kanssa, ja juuri siksi nämä sekakäyttäjät niitä vetävät, ja viinaa päälle, koska pää halutaan mahdollisimman sekaisin. Silti vain promille niistäkään, jotka ottavat bentsoja ja viinaa haluavat tappaa jonkun tai vastaavaa. Aivan turha syyllistää lääkkeitä, ihmisellä pitää olla myös joku vastuu itsestään ja käytöksestään. Samalla kaavalla jäisi monta rattijuopumusta "tekemättä" ilman alkoholia. Totta tosiaan

• Juu-uh!

Päihde on huumausaine, jos se lailla niin säädellään...myös alkoholi.
      Jos bentsoja myytäisiin vapaasti Alkossa, olisivat ne vain päihdettä, niin kuin alkoholi nyt.

Toivottavasti kaikki päihteet kielletään nikotiini ensimmisenä, taasen kaikki päihteet voisivat olla sallittuja vain Ahvenanmaalla. Tehdään Ahvenanmaasta viihdemekka, minne ihmiset tulevat ympäri maailman vain käyttämään erillaisia päihteitä, joissa avoin myynti kaikille täysi-ikäisille, rotuun, sukupuoleen tai vakaumukseen katsomatta.

Manner-Suomi voisi tarjota vastapainoksi korkeatasoista vieroitusta korkeatasoisissa laitoksissa samoin periaattein, millä olisi taas työllistvä vaikutus.

Järjestelmä takaisi varmasti sen, että eläkeikää voitaisiin pian laskea, Suomi kestäisi 500 000 työtöntä ja poliisien määrä voitaisiin 100 kertaistaa...

• 12+2

Suurin osa rikoksista ja onnettumuuksista tapahtuu päihteiden vaikutuksen alaisena. Monet sairaudet lisääntyvät päihteden käyttön vuoksi.

Ilman päihteitä ihmiset olisivat keskimäärin terveempiä sekä mieleltään että ruumiiltaan. Vähemmän tapaturmia ja väkivaltaa.

Mutta kenestä on kiva ottaa päihteitä (niin kauan kuin on kivaa) ei tämän tunnustaminen tunnu kivalta, joten totuus kielletään. Aina on mukavampi kuulla väitteitä ja tutkimustuloksia jotka mielistelevät mielihalujamme:)

• akava a

Väkivaltarikoksia tutkiessa tulisi enemmän ottaa huomioon alkoholin ja bentsodiatsepiinien yhteisvaikutus. Tämän jälkeen hoitavaan lääkäriin tulisi kohdistua jonkinasteista seurantaa sekä tutkintapyyntö. Bentsodiatsepiinien määrääminen tulee saada vihdoin kuriin, etenkin julkisella puolella.

• kokemusta on

Väkivaltarikoksia tutkiessa pitäisi myös ottaa huomioon, että syökö tekijä tai onko lähiaikoina syönyt SSRI-lääkkeitä! Hyviä lääkkeitä ovat ahdistukseen, paniikkihäiriöön ja jännitykseen kuten bentsotkin, mutta kokemuksesta voin sanoa, että kummatkin lääkkeet voivat tehdä ihmisestä todella arvaamattoman ja vaarallisen, varsinkin jos nauttii alkoholia samanaikaisesti.

• hjihjkhlhklkkl

Bentsoja kritisoidaan sen takia, että niihin jää hyvin usein koukkuun. LIsäksi ongelmat, johon lääkettä on syöty, useasti vain pahenevat, ns. rebound-ilmiö. Itse olen tämän valitettavasti todennut syötyäni 2,5 vuotta opamoxia.

• Rivalopetus

Käytin Rivatrilia yli 20 vuotta ja olen lopettanut sen onnistuneesti. En jäänyt koukkuun. Epilepsiakohtauksia ei tullut pudotuksen aikana eikä sen jälkeen.

• informatiivinen
        Rivalopetus kirjoitti:

Käytin Rivatrilia yli 20 vuotta ja olen lopettanut sen onnistuneesti. En jäänyt koukkuun. Epilepsiakohtauksia ei tullut pudotuksen aikana eikä sen jälkeen.

Mihin käytit?

Miten lopetit (pudotit)?

Tuliko muuta lääkettä tilalle?

• 8+9

Bentsot ovat hirveitä lääkkeitä. Niihin jää vain koukkuun. Lopulta annosta joutuu nostamaan, ja pian moni huomaa olevansa lääkekoukussa. Nykykäsityksen mukaan bentsot eivät ole asiallista hoitoa ahdistuneisuusoireisiin. Yleensä niitä määräilevätkin vain ykistyiset lääkärit ja julkisen puolen vanhat lääkärit, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan muista lääkkeistä tai terapiasta. Pahimmillaan ihminen voi olla tilanteessa, jossa hän on vuosia syönyt noita hirveitä lääkkeitä. Kukaan lääkäri ei ole ottanut vastuuta noista määräämistään hirvityksistä, vaan ihminen on vain vuosien ajan ollut lääkepöhnässä! Hirveitä kohtaloita riittää tässä maassa. Bentsojen määräilijälääkärit tulisi saattaa vastuuseen teoistaan, onneksi valvontaa on tiukennettu viime vuosina.

• ProEnzyPii

Kontrollin tiukennuksella takaisin "keskiajalle"? Bentsot vain herroille.

• Alproxia

Woody Allenin uudessa leffassa Blue Jasmine päähenkilö on Xanaxia(=Xanoria) popsiva bentsonarkkari. Aika osuva addiktikuvaus Cate Blanchetilta.

• Pentsoso

Olen syönyt 10 vuotta unettomuuteen ja en ole koukussa. Se on vain paras siihen vaivaan. Mikäli on pitkä unettomuusjakso ja lääkkeen teho häviää, jätän lääkkeen pois ja kärsin unettomuudesta muutaman päivän. Yleensä 2pv taukoa riittää tehon palautumiseen. Ikinä en ole nostanut annostusta.

• 1+2

Mistä arvalet, että et ole koukussa kymmenen vuoden käytön jälkeen? Voisin lyödyä vetoa vastaan.

• alösdköaodk

Jos et ole koukussa petsoso niin olepa 14 vrk täysin ilman ja tule sitten kertomaan miten tämä aika sujui.

• Pentsoso

Käytän unettomuuskausina, joita tulee silloin tällöin ja ne kestävät viikkoja. Sen jälkeen olen useimmiten ilman lääkkeitä jopa kuukausia.

• 1+2
        Pentsoso kirjoitti:

Käytän unettomuuskausina, joita tulee silloin tällöin ja ne kestävät viikkoja. Sen jälkeen olen useimmiten ilman lääkkeitä jopa kuukausia.

Okei. Ymmärsin, että olit käyttänyt jatkuvasti (päivittäin 10 vuoden ajan). Jos olet välillä ollut kuukausia kokonaan ilman bentsoja voi hyvin olla, että sinulle ei ole niin lyhyissä käyttösykleissä ehtinyt muodostua riippuvuutta. Se on mukava kuulla.

• Josef Matula

Joo, ei ne viekkarit heti tule ja niitä ei aina edes ymmärrä viekkareiksi niitä kummallisia oireita. Just lopetin 8 vuoden bentsojen rouskutuksen viime sunnuntaihin. Paljon ja erilaisia tuli popsittua. Viimeisen viikon ajan käytin 1,25mg Diapamia/vrk, mutta nyt toinen päivä kokonaan ilman ja kyllä se ahdistuneisuus pukkaa esiin hieman ja sisäelimet tahtoo kääntyä. Lisäks lopetin hiljattain muutaman vuoden Tramalin käytön annoksella 100-300mg/vrk.

Nyt jo pitää sanoa että pää on selvinnyt aikamoisesta sumuverhosta ja väsymyksestä! Vielä muutama kuukausi ja toivottavasti tila palautuu vieläkin paremmaksi.

• Anonyymi

http://psyvault.net/viewtopic.php?t=200

Yleistä keskustelua bentsodiatsepiineista
      Post by powergrower » 2006-01-05 19:42

Eli onkose paras benzo ryyni Xanori, Rivatril, Diapam, vai joku muu?

-----------

lue lisää linkistä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe