Heräsin aamuyöstä noin kello viiden aikaan outoon ääneen, ääneen jota en tunnistanut, mutta jonka tiesin kuuluvan siivekkäille.
Kukertavaa pulputusta ja sitten omituinen ähkäisy. Laskeuduin alas ylisiltä ja jo keittiöstä näin kuinka teerikoiraat tanssivat pihamaallani. Upea näky suorastaan mykistyttävä. Kokopäivän näky on seurannut askareitani.
Otin kameran ja meni pirtin ikkunan eteen, jotta voisin filmata soidinmenot, mutta rannantuntumassa tepasteleva teeri näki liikehdintää tuvassa ja parvi ryntäsi pakoon. Kaunislinjaisia mustia lintuja valkea pitkittäisjuova siivessä, ehkä noin kymmenkunta.
Tämä viime öinen kokemus vastaa kauneudessaan keväällä 2005 näkemääni näytelmää. Kaksitoista joutsenta nousi ilmaan tarkkaan ajoitetusti tasaisin välein, ikäänkuin juosten vettä pitkin nousukiitoon. Jatkoivat matkaansa kohti Lappia lahden poukamassa ruokailtuaan.
Oletko kokenut jotain vastaavaa?
Kaunein luontokokemuksesi
50
410
Vastaukset
- Pirre*
En tiedä ono vastaavaakaan, mutta joitain mieleenjääneitä kummiskin...
Esim. olin mieheni mukana lintumetällä, ja uvaisessa aamussa kuuluin meton kähätely, ja sitä jatkuin kauan, mutta ryömiessämme lähemmä lintu huomasi meidät ja saalis jäi saamatta...mutta kokemus oli niin hieno, etten unohda sitä koskaan..
Ja muutaman kerran metsälenkillä tapasin metsäautotien varressa makoilevan aikuisen hirven, hieman jännitti että antaako eläin jatkaa lenkkiäni, vai onko käännyttävä takaisin..eläin oli komea kun se nousi jaloilleen..
Sitten joskus, aamuyöllä herättyäni vilkaisin ulos ja näin neljän hirven lauman meidän takapihalla...sekin tuntui elämykseltä..lumisen maiseman yllä kuutamoyö ja siinä uljaat eläimet..
ja oli ne karhun jäljetkin kevät liejuisella tiellä..ei ne unohu...ja Lapissa ahman jäljet lumessa, ja napaketun huuto yöllä...onhan niitä..sopulien joukko vaellus.. jne..jne..Hirvistä tuli mieleen hauska tapaus.
Kerran vieraillessani ystävättäreni luona Oulun suunnalla, heräsin yöllä kun koira haukkua räksytti ja ystävättäreni huutei ja heilui luudan kanssa pihamaalla oli hätistelemässä itseään monta kertaa isompaa hieveä metsään, jotta koira rauhoittuisi ja hän pääsisi nukkumaan ; )
- virva-tuulia***
Onhan noita näkynyt silloin tällöin. Keväisin on varottava hirviä liikenteessä kun hirviemot ajavat isommat vasansa pois uusien tieltä. Karhun jälkiäkin näkee joskus metsässä vaeltaessa. Viimeksi lauantai- aamuna katselin teerien soidinmenoja.
Kaunein ja vaikuttavin näky oli Norjssa kun seisoin aikaisin aamulla tunturin laella ja katselin kaukana näkyvää kylää. Aurinkoinen lämmin päivä oli tulossa ja autereinen taivas oli välillä kauniin sininen. Kauempana näkyi meri.Ulkomaille jos mennään niin vuoristomaisemat ovat tosi vaikuttvia. Norjan vuonot ja tunturit, ymmärrän sinua olen vaellellut siellä ja Ruotsin Lapissa.
Minuun teki myös vaikutuksen ensimmäinen laskeutuminen Hollantiin keväällä 2007. Maa näytti koneesta niin lattealta, että olin äimistynyt, mutta kun kävelin maan pinnalla kukat, puusto, kanavat, linnut, puistojen vihreys jo maaliskuussa saivat minut huokaisemaan ihastuksesta.
Historialliset turistikohteetkin ovat joskus mykistyttäviä.
Efesosken muinaisen kaupungin pääkatu teki vaikutuksen. Mielikuvitusrikkaana pystyin luomaan kuvan ajanlaskumme alkuvaiheilta. Kuvittelin ihmisiä kävelemässä iltaisin marmorista pääkatua pitkin, katua, jota reunusti pylväsrivistö ja pylväiden päissä paloi tuli valaiseisten tietä kulkijoille.
Viimeyöksi varusttin kameran ikkunan eteen elokuvaohjelma valmiina päällä. Neljän aikaan kuulin teerien kujellusta, mutta kun laskeuduin alas ne olivat lähellä, mutta ei silmäni kantamissa.. Aijon jatkaa josko saisin otoksen soidimenosita.
Eihän kauneinta olekaan, aina tulee uusia kauniita luontoelämyksiä eteen. Ei niitä voi järjestykseen laittaa.
Jokainen on omalla tavallaan se kaunein.
Mutta tuo lampeni on yksi ehdoton elämysten kohde eri vuodenaikoina, joutsenia uimassa ja lentämässä sinne ja pois.
Pohjoisen maisemat ovat aina upeita, Norjassa on upeita paikkoja.
Tällä hetkellä kauneinta mielessäni on lapsuudenmaisemat, kun ne yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen kävin katsomassa ja kävelemässä tutut paikat.
Saimaa on kaunis järvi ja sitä entistä kotirantaa ei voita mikään.- Lorena*
Olimme ystäväni kanssa syysruskan värittämän luonnon keskellä patikoimassa Lapissa. Pakki roikkui kepin päässä nuotiolla, odotimme milloin on aika laittaa pakkiin poroja. Yhtäkkiä poro tuli siihen lähettyville, kuukeli äänteli lähistöllä.
Kumpikin istuimme hiiren hiljaa ihailimme maisemaa kuksat kädessä milloin kahvi olisi valmista.
Meni aikaa tovi jos toinenkin kannon nokassa istuessa kunnes oli aika jatkaa vaellusta.Kyllä Suomen luonto on kaunis, on vain osattava nauttia ruskasta, lintujen ääntelustä, saappaan alla sammaleen vaipuva ääni risujen räsähtelyin askeltaessa kohti uutta määränpäätä.
Etelä-Euroopan matkoilla löytyy monia elämyksellisiä paikkoja, eikä jouluyökään ollut yhtään huononpi. Pimeydessä etelänristiä ihaillessa taivaalla tuhansien tähtien tuikkeessa, laivan rikkoessa väylää aaltojen kohinassa matkalla KapVerden saarelle. Minun kaunein luontokokemukseni on aina yksi ja vain yksi.
Pintaperho joka hitaasti vaeltaa tumman veden pinnalla, ja ihmisen ymmärryksen ulkopuolelta singahtava tieto: Nyt!!
Aivoni jähmettyy, vaan selkärankani ei, se ohjaa kättäni vastaiskuun.
Täydelliseen vastaiskuun jonka vuoksi perhovapa välittää aisteihini kalan kuolemanhädän.
Aivoni herää ja aktivoi kaikki aistini, silmäni näkevät, korvani kuulevat ja kuolani valuu.
Silmäni kuvastavat kiduttamalla tappavan raakaa katsetta.
Kupeellani roikkuva kalaveitsi tuntuu kuumottavan arkoja paikkojani, tai päinvastoin.
Olen kuulevinani perholaukun pohjalla Suolapurkin ravistelevan itseään, samaan tahtiin kuin kuoleva olento siimani päässä.
Vain kumisten kahluuhousujeni paksuus estää rannalla istuvaa neitoa yhtymästä eläimen ja elimen sykkeeseen, eikä hän osaa laittaa pannuansa tulelle. Karjalaistyttö kun ei ollut :)
H.- Lorena*
Hunksz@
Tarinasi saa minut hämmennyksen valtaan niin moni ilmeisesti se tuo esille mestarillisen rivien väliin kirjoittamisen taidon. Meni tovi miettiessäni mitä kaikkea tarina oikein pitää sisällään.
Kuvaus tuo esille kaksijakoisen kalastamisen taidon, kalan poukkoilun vieheessä, mutta oliko neito kuin
Gallen-Kallelan maalauksessa Aino-neito, vai ei?
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.vaasapages.com/pics/history/Gallen_Kallela_The_Aino_Triptych.jpg&imgrefurl=http://www.vaasapages.com/history/Kalevala.htm&h=439&w=912&sz=59&tbnid=oYM9igdIHPOGsM:&tbnh=57&tbnw=119&prev=/search?q=gallen kallela&tbm=isch&tbo=u&zoom=1&q=gallen kallela&docid=MqomoqhHxkR7CM&hl=en&sa=X&ei=MDK6T5zNHcjc4QSp0tmzBg&sqi=2&ved=0CHgQ9QEwBQ
Hmm, kaunis oli tarina kuitenkin. Lorena* kirjoitti:
Hunksz@
Tarinasi saa minut hämmennyksen valtaan niin moni ilmeisesti se tuo esille mestarillisen rivien väliin kirjoittamisen taidon. Meni tovi miettiessäni mitä kaikkea tarina oikein pitää sisällään.
Kuvaus tuo esille kaksijakoisen kalastamisen taidon, kalan poukkoilun vieheessä, mutta oliko neito kuin
Gallen-Kallelan maalauksessa Aino-neito, vai ei?
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.vaasapages.com/pics/history/Gallen_Kallela_The_Aino_Triptych.jpg&imgrefurl=http://www.vaasapages.com/history/Kalevala.htm&h=439&w=912&sz=59&tbnid=oYM9igdIHPOGsM:&tbnh=57&tbnw=119&prev=/search?q=gallen kallela&tbm=isch&tbo=u&zoom=1&q=gallen kallela&docid=MqomoqhHxkR7CM&hl=en&sa=X&ei=MDK6T5zNHcjc4QSp0tmzBg&sqi=2&ved=0CHgQ9QEwBQ
Hmm, kaunis oli tarina kuitenkin."Lorena*"
Nyt...nyt..tota..meni mietintään miten sinulle vastaan.
Muistaakseni et ole ensimmäinen joka jutuistani menee hämilleen..sillee naisellisesti.
Olet myöskin harvinainen nainen, sinä luet minua ja ajattelet minua, enste.
Aino on minulle rakas, mutta vaan kuvista.
Varsinkin kun hänet on Kalle kuvannut viehkosti pakenevana.
Minä en usko että Aino on tosissaan.
Laulamatonta miestä kaikki pakenevat kauhuissaan.
Ja silloin on asento ihan erilainen. :)
Kiva kuiteski, että pidit tarinastani.
Ihquvarmasti siihen taas joku tarttuu, joku ymmärtämätön.
Kotkan puolesta...
H.
- 1943
Vieläkin kaduttaa, kun en palannut kuvaamaan sitä salpaavaa näkyä, joka miestäni ja minua kohtasi kymmenisen vuotta sitten syyskesällä. Pyöräilimme ahkerasti ja yksi reiteistämme oli radan varrella. Siinä oli pieni niitty, jossa kukki runsaasti nappikukkia. En muista kukan oikeaa nimeä, mutta sen kukat ovat violetinsiniset napit. Näissä kukissa oli varmaan miljoonia oranssin ja mustan kirjavia perhosia, joista tunnistin neitoperhosen, herukkaperhosen ja ritariperhosen. Illalla televisiossa kerrottiin, että perhosten parveilu on erittäin runsasta. Siellä näytetty kuva oli vain kalpea häivähdys näkemästämme.
Ulkomaalaiset Suomessa matkatessaan ihastelevat kun näkevät kauniin punaisten horsmien peittämiä hakkuuaukioita.
- aamun näyt
Mökkini pihapiirissä on koko kevään käyskennellyt "puhuva" sorsapariskunta,rouva edellä,ukko perässä.Eräänä päivänä keinussa istuessani he taas ilmestyivät ja kas kummaa,siinä minun silmieni edessä,ujostelematta kiksauttelivat.
Pikaisen toimituksen jälkeen, jossa ei ollut lempeä lainkaan,jatkoivat matkaansa rouva äänekkäästi manaillen,ukko perässä taas.
Mietin mielessäni,kauanko sorsat hautoo ja kuinka ollakkaan,tänä aamuna istuessani melkein tyynellä rannalla katsellen aamun nousua,ilmestyi rannan vesistöön sorsa ja 5 pientä palleroa.
Suloinen näky niistä monista,mitä luonnossa näkee.Liikutuin näystä ja uudesta elämästä.Montako heistä on jäljellä loppukesästä,sen nähnee myöhemmin.
Onnea heille! Niitä on paljon täällä suomessa.
Mutta risteilyllä Turkkiin viime keväänä oli henkeä salpaava näky.
Istuttiin laivan ruokalassa syömässä aamupalaa, ja tietty ikkunan vieressä.
Yks kaks silmiini osui jotain joka oli usvan keskellä ja se oli mahtava.
Hetken aikaa istuin ja katsoin mitä tuo voi olla.
Se oli vuoristo joka tuli esiin pikkuhiljaa.
Mykän hiljaisuuden vallassa menin ulos kannelle.
Hengitämättä miltein seisoin vaan ja katselin sitä kun laiva lipui ohi ja vierellä.- henrjii
Kauhein Aamulla kun menin töihin, niin kullut harakka makasi jalkakäyttävällä, ja siinä vierellä harakanpoikanen rääkyi, ja räpytteli siipiään
- Pirre*
Voi harakkalaps parkaa,...nyt siun ei auta kuin ottaa se poikanen kasvatiksi, eihän sitä voi jättää kissojen syötäväksi :/
Toistaiseksi kauhein oli eilen, kun kyykäärme pääsi hengestään ihan talon kulmalla. 60-70 senttinen, en ruvennut mittaamaan, hyi olkoon.
Mutta eihän tämmöisistä saisi kertoa, tulee jollekin luontoystävälle paha mieli ja miinustaa ihan pitää, kuten sinuakin.
Mutta elämä on julmaa ja eläinten elämä on erityisen julmaa, tappavat surutta toisiaan.Anceli kirjoitti:
Toistaiseksi kauhein oli eilen, kun kyykäärme pääsi hengestään ihan talon kulmalla. 60-70 senttinen, en ruvennut mittaamaan, hyi olkoon.
Mutta eihän tämmöisistä saisi kertoa, tulee jollekin luontoystävälle paha mieli ja miinustaa ihan pitää, kuten sinuakin.
Mutta elämä on julmaa ja eläinten elämä on erityisen julmaa, tappavat surutta toisiaan.Juuri äsken ohitti Stadin, yksi komeimmista luonnonnäytelmistä, Ukkonen.
Minä olen siitä aina nauttinut. Harmi vaan että etelästä meni ohitse, Vain kolme kunnon jyrinää kuulin.
http://www.flcenter.net/ukkostutka.html
Kesällä seuraan tätä innokkaasti.
Minusta Käärmeet eivät ole Suomessa kovinkaan hyi, vaan olkoon.
Parinmetrin päästä niiden kauneutta kannattaa aina ihailla.
Ja hyödyllisiäkin ovat, paljon hyödytöntä syövät.
Uskomaton eläin, Päätä ja häntää, ei jalkaa ei kättä, kauniisti liikkuu, hätäilemättä.
Ja aina on sitä kuvattu taivaallisin menoin, milloin salamaksi, milloin muuksi jumalalliseksi.
Inkoillakin Sulkakäärmeeksi.
H.- 1943
hunksz kirjoitti:
Juuri äsken ohitti Stadin, yksi komeimmista luonnonnäytelmistä, Ukkonen.
Minä olen siitä aina nauttinut. Harmi vaan että etelästä meni ohitse, Vain kolme kunnon jyrinää kuulin.
Uskomaton eläin, Päätä ja häntää, ei jalkaa ei kättä, kauniisti liikkuu, hätäilemättä.
Ja aina on sitä kuvattu taivaallisin menoin, milloin salamaksi, milloin muuksi jumalalliseksi.
H.Niinpä taisi olla ukonilma. Tyttären kanssa puhelimme säästä ja katsoin netistä. Sadetta ja ukkosta ei luvattu. Toivottavasti ei ala sataa, kaikki sateenvarjot ovat korjaamista odottavassa autossani. Mutta eihän minun tarvitse ulos lähteäkään. Pihapiirissä tapan kyykäärmeen, mutta kauempana luonnossa en. Onneksi ei Suomessa ole enempää noita käärmeitä. Jossain luontodokumentissa olen nähnyt kuinka niitä voi olla joka paikassa, puissakin.
1943 kirjoitti:
Niinpä taisi olla ukonilma. Tyttären kanssa puhelimme säästä ja katsoin netistä. Sadetta ja ukkosta ei luvattu. Toivottavasti ei ala sataa, kaikki sateenvarjot ovat korjaamista odottavassa autossani. Mutta eihän minun tarvitse ulos lähteäkään. Pihapiirissä tapan kyykäärmeen, mutta kauempana luonnossa en. Onneksi ei Suomessa ole enempää noita käärmeitä. Jossain luontodokumentissa olen nähnyt kuinka niitä voi olla joka paikassa, puissakin.
"1943"
Montako sateenvarjoa sinulla on autossasi?
Minulla on vain yksi.
Suomen käärmeet eivät puissa kiipeile, ehkä oksalle nousevat vedestä.
Ja tietty silloin pitää oksan viistää vettä.
Meidän käärmeemme, kaikki kaksi lajia, uivat erinomaisesti.
Älä ole puutarhassakaan kuin RAID, nosta kärmes kepillä ämpäriin ja kanna kauemmaksi vaan ei Muurahaispesän lähelle.
Ja muista mitä sanoo Siirakki:
Mitä enemmän kärmestä sen vähemmän myyrästä, ja sen kauniimmin loistaa puutarhasi.
Ja vielä, Vaskikäärme eli Vaskitsa ei ole käärme, vaan lisko.
Se on Etanoiden kauhu, kepeesti tempasee se kitusiinsa vaikkapa tappajaetanan.
H.Anceli kirjoitti:
Mutta elämä on julmaa ja eläinten elämä on erityisen julmaa, tappavat surutta toisiaan.Anceli!!!!!
Se on sellainen juttu että niitä käärmeitä ei tapeta.
Kun minä en onnistu vaikka kuika kävelen tuolla käärmeiden asuinsijoilla edes sentin pätkää niistä näkemään, en elävää en kuollutta.
Se on silleen että ne on kuolemassa sukupuuttoon ja sitten sinä niitä viimeisiä menet hengiltä ottaamaan.
Tai ainakin kattomaan kun joku muu ottaa.
Nyt tuli niin paha mieli että tässä vaan nieleskelen.tulisilla kirjoitti:
Anceli!!!!!
Se on sellainen juttu että niitä käärmeitä ei tapeta.
Kun minä en onnistu vaikka kuika kävelen tuolla käärmeiden asuinsijoilla edes sentin pätkää niistä näkemään, en elävää en kuollutta.
Se on silleen että ne on kuolemassa sukupuuttoon ja sitten sinä niitä viimeisiä menet hengiltä ottaamaan.
Tai ainakin kattomaan kun joku muu ottaa.
Nyt tuli niin paha mieli että tässä vaan nieleskelen.Ai niin mutta minä en miinusta ketään sanon suoraan. NIH:
- 1943
hunksz kirjoitti:
"1943"
Montako sateenvarjoa sinulla on autossasi?
Minulla on vain yksi.
Suomen käärmeet eivät puissa kiipeile, ehkä oksalle nousevat vedestä.
Ja tietty silloin pitää oksan viistää vettä.
Meidän käärmeemme, kaikki kaksi lajia, uivat erinomaisesti.
Älä ole puutarhassakaan kuin RAID, nosta kärmes kepillä ämpäriin ja kanna kauemmaksi vaan ei Muurahaispesän lähelle.
Ja muista mitä sanoo Siirakki:
Mitä enemmän kärmestä sen vähemmän myyrästä, ja sen kauniimmin loistaa puutarhasi.
Ja vielä, Vaskikäärme eli Vaskitsa ei ole käärme, vaan lisko.
Se on Etanoiden kauhu, kepeesti tempasee se kitusiinsa vaikkapa tappajaetanan.
H.Sattuneesta syystä taitaa olla kolme. Tällä kertaa mustia eräästä syystä. Olin tulossa "mustasta" tilaisuudesta, kun auto pakotti pitämään pidempää taukoa täällä pääkaupungissa. Ja kiitos neuvoista. Käärmeisiin suhtaudun kuitenkin totutulla tavallani.
Anceli kirjoitti:
Mutta elämä on julmaa ja eläinten elämä on erityisen julmaa, tappavat surutta toisiaan.Anceli@
Onneksiniemelläni ei ole käärmeitä, ne ovat minusta vastenmielisiä. Petzen mökin rannassa on iso muurahaiskeko, sinne eivät käärmeet myöskään eksy.
Muurahaisetkin on mukavia ja ahkeria kavereita. Vähän kuin minäkin. Eilinen meni minulta aamusta iltaan pyykkitalkoissa. Pesin kaikki omat ja kuopuksen peitteet, tyynyt, petarit jne. Leivoin täytekakunpohjia tuleviin kesän juhliin. Olin katki poikki illalla. Menin nukkumaan ennen kymmentä ja heräsin tuntisitten ; )
Olen sellainen muurahaismamma. Tosin tänään ei evät liiku, laiskottelen.tulisilla kirjoitti:
Ai niin mutta minä en miinusta ketään sanon suoraan. NIH:
Kuules, jos siunkin pihassa ja rappusten edessä volmisi tuollaisia kyitä, niin varmasti pyytäsit ainaskii talonmiestä ne nitistämään.
Kerran tein urhon loikan kolmella kierteellä kerien, kun menin rappuja pyykkikopan kanssa ja kyy oli siinä ihan edessäni.
Minun puolestani kyyt saavat luikerrella metsissä ja vainioilla, mutta pihaan ei ole asiaa.
Meidän haahuilija kävelee joka paikassa eikä osaa varoa yhtään, en halua, että häntä kyy kinttuun tuikkaa.
Kaupunkilaisilla on aina omat käsityksensä näistä pikku pedoista, kun asuu maalla, niihin suhtautuu toisella tavalla.
Enkä usko että kyy kuolee sukupuuttoon, niin paljon niitä kesäisin näkyy.
Naapurin miehellä yritti jopa sisään tulla.
Aattele kun joku kaunis aamu heräät ja kyy makaa siun vieressä, kylläpähän kiljut... :)korpikirjailija kirjoitti:
Anceli@
Onneksiniemelläni ei ole käärmeitä, ne ovat minusta vastenmielisiä. Petzen mökin rannassa on iso muurahaiskeko, sinne eivät käärmeet myöskään eksy.
Muurahaisetkin on mukavia ja ahkeria kavereita. Vähän kuin minäkin. Eilinen meni minulta aamusta iltaan pyykkitalkoissa. Pesin kaikki omat ja kuopuksen peitteet, tyynyt, petarit jne. Leivoin täytekakunpohjia tuleviin kesän juhliin. Olin katki poikki illalla. Menin nukkumaan ennen kymmentä ja heräsin tuntisitten ; )
Olen sellainen muurahaismamma. Tosin tänään ei evät liiku, laiskottelen.Voisin lahjoittaa sinulle Korpikirjailija, nämä erittäin ahkerat muurahaiset joita on täällä minun keittiössäni. Mustia ovat ja samaa porukkaa ilmeisesti kun viime kesänä meinasivat lähteä morsiuslennolle minun keittiön lattialta. Sieltä ne katosta ryöppysivät nuppineulanpään kokoisesta reiästä.
Ja kun se tie on suljettu niin nyt ovat löytäneet tuolta lattian rajasta jonkun kohdan mistä tulevat keittiön tiskipöydälle ja milloin minnekin.
Suorastaan pelolla odotan sitä tämän vuoden morsiuslentoa että jonakin päivänä kun tulen kotiin lentelee mustia muurahaisia pitkin asuntoa.
Nyt ne ovat taas hiljentyneet kun olen myrkytellyt mutta varmaan kohta niitä taas näkyy.
Tuholaistorjuja kävi viime kesänä, mutta kun hän ei kuunnellut meitä vaan oli tietävinään missä niiden pesä on niin laiskuuttaan ei mennyt sinne minne piti.
Olis ollut vähän hankalampi paikka se missä se pääpesä oli.
No tää nyt kuuluu kait siihen kauhusarjaan.korpikirjailija kirjoitti:
Anceli@
Olen sellainen muurahaismamma. Tosin tänään ei evät liiku, laiskottelen.Ihan samaa mieltä ollaan, käärmeet on vastenmielisiä, kyllä niitä kaukaa katsoo. Paitsi etten minä kovin kaukaa niitä näe.
Muurahaiset on paljon mukavampia, ja vaikka tässä on kekoja runsaasti, niin aina vaan luikertelijoita riittää.
Minä pesin eilen vauvan petivaatteet, nyt on sänky pedattu, ei kun köllähtää pitkäkseen.
Sekä siivosin, plus pesin ikkunat, ollaan me oltu ahkeria. :))
Mukavaa laiskottelupäivää, minä istuttelen samettikukkia isompiin kippoihin.Anceli kirjoitti:
Kuules, jos siunkin pihassa ja rappusten edessä volmisi tuollaisia kyitä, niin varmasti pyytäsit ainaskii talonmiestä ne nitistämään.
Kerran tein urhon loikan kolmella kierteellä kerien, kun menin rappuja pyykkikopan kanssa ja kyy oli siinä ihan edessäni.
Minun puolestani kyyt saavat luikerrella metsissä ja vainioilla, mutta pihaan ei ole asiaa.
Meidän haahuilija kävelee joka paikassa eikä osaa varoa yhtään, en halua, että häntä kyy kinttuun tuikkaa.
Kaupunkilaisilla on aina omat käsityksensä näistä pikku pedoista, kun asuu maalla, niihin suhtautuu toisella tavalla.
Enkä usko että kyy kuolee sukupuuttoon, niin paljon niitä kesäisin näkyy.
Naapurin miehellä yritti jopa sisään tulla.
Aattele kun joku kaunis aamu heräät ja kyy makaa siun vieressä, kylläpähän kiljut... :)Höh, kun systeri oli nähnyt mun rappusilla silloin eka kesänä kyyn, muttaa se luikerteli karkuun ja talkkarin kanssa sitten etsittiin koko talon ympärystä, ei missään eikä ketään.
Tiedä nyt sitten kun ulko-ovi on auki josko olis rappuja ylös tulossa.
Mutta on se vaan kumma kun koko elämäni aikana en ole nähnyt kun yhden käärmeen livenä. On täytynyt näitä matelijoita mennä katsomaan näyttelyyn.
Ja Kaunissaaressakin ihan mökkikylän läheisyydessä on käärmeitten asuinsija, enkä sielläkään ole sellaisa kohdannut.tulisilla kirjoitti:
Höh, kun systeri oli nähnyt mun rappusilla silloin eka kesänä kyyn, muttaa se luikerteli karkuun ja talkkarin kanssa sitten etsittiin koko talon ympärystä, ei missään eikä ketään.
Tiedä nyt sitten kun ulko-ovi on auki josko olis rappuja ylös tulossa.
Mutta on se vaan kumma kun koko elämäni aikana en ole nähnyt kun yhden käärmeen livenä. On täytynyt näitä matelijoita mennä katsomaan näyttelyyn.
Ja Kaunissaaressakin ihan mökkikylän läheisyydessä on käärmeitten asuinsija, enkä sielläkään ole sellaisa kohdannut.En muuta mieltäni, meidän pihaan ei ole kyillä asiaa.
Suurin syy on haahuilijan terveys, kuten jo kerroin.
Tule tänne, niin saat ottaa kyyn vaikka syliin ja antaa sille pusun.. :)Anceli kirjoitti:
Ihan samaa mieltä ollaan, käärmeet on vastenmielisiä, kyllä niitä kaukaa katsoo. Paitsi etten minä kovin kaukaa niitä näe.
Muurahaiset on paljon mukavampia, ja vaikka tässä on kekoja runsaasti, niin aina vaan luikertelijoita riittää.
Minä pesin eilen vauvan petivaatteet, nyt on sänky pedattu, ei kun köllähtää pitkäkseen.
Sekä siivosin, plus pesin ikkunat, ollaan me oltu ahkeria. :))
Mukavaa laiskottelupäivää, minä istuttelen samettikukkia isompiin kippoihin.Nostin yöksi kukkapottini pitsikuistille, lupasivat hallaa. Jätin ulos pitsikuistin ikkunan edessä olevan orvokkilaatikon, olivat aamulla ihan terhakoita , taitaa ison veden äärellä olla niin, että halla ei tee enää tuhojaan.
Kukkien kanssa puuhastelu on ihanaa.tulisilla kirjoitti:
Voisin lahjoittaa sinulle Korpikirjailija, nämä erittäin ahkerat muurahaiset joita on täällä minun keittiössäni. Mustia ovat ja samaa porukkaa ilmeisesti kun viime kesänä meinasivat lähteä morsiuslennolle minun keittiön lattialta. Sieltä ne katosta ryöppysivät nuppineulanpään kokoisesta reiästä.
Ja kun se tie on suljettu niin nyt ovat löytäneet tuolta lattian rajasta jonkun kohdan mistä tulevat keittiön tiskipöydälle ja milloin minnekin.
Suorastaan pelolla odotan sitä tämän vuoden morsiuslentoa että jonakin päivänä kun tulen kotiin lentelee mustia muurahaisia pitkin asuntoa.
Nyt ne ovat taas hiljentyneet kun olen myrkytellyt mutta varmaan kohta niitä taas näkyy.
Tuholaistorjuja kävi viime kesänä, mutta kun hän ei kuunnellut meitä vaan oli tietävinään missä niiden pesä on niin laiskuuttaan ei mennyt sinne minne piti.
Olis ollut vähän hankalampi paikka se missä se pääpesä oli.
No tää nyt kuuluu kait siihen kauhusarjaan.On sulla vuokralaiset ; ) Tuossa rannan kivikkopuutarhassani jota olen hellien paaponut asustaa muurahaisia. Jotenkin ärsyttää, mutta voiko niitä tuhota myrkyillä koska ne ovat monivuotisten kukkasten keskellä kivien alla?
korpikirjailija kirjoitti:
Nostin yöksi kukkapottini pitsikuistille, lupasivat hallaa. Jätin ulos pitsikuistin ikkunan edessä olevan orvokkilaatikon, olivat aamulla ihan terhakoita , taitaa ison veden äärellä olla niin, että halla ei tee enää tuhojaan.
Kukkien kanssa puuhastelu on ihanaa.Orvokit kestävät jopa useamman asteen pakkasen, piristyvät, kun ilma taas lämpenee.
Kukkien kanssa puuhastelu on lähes parasta mitä voi olla.
Ja yleensä puutarhassa askarteleminen.1943 kirjoitti:
Sattuneesta syystä taitaa olla kolme. Tällä kertaa mustia eräästä syystä. Olin tulossa "mustasta" tilaisuudesta, kun auto pakotti pitämään pidempää taukoa täällä pääkaupungissa. Ja kiitos neuvoista. Käärmeisiin suhtaudun kuitenkin totutulla tavallani.
SATEENKAARI (Sankkoniementarinoita)
Helteitä oli jatkunut usean viikon ajan, ilma oli kuuma ja hiostava. Pyry makoili verkkokiikussa ja luki. Paavo ja Mandi makasivat laiturilla uimapatjojen päällä. He olivat asettaneet aurinkovarjon suojaamaan itseään liialta paisteelta. Välillä koko porukka hyppäsi uimaan, sillä kauaa he eivät auringossa jaksaneet löhötä. Mandille kuumuus oli liikaa ja hän lähti pirttiin, vaihtoi vaatteet, vilkutti pojille ja lähti ruokaostoksille kaupunkiin.
Kuumuus oli liikaa myös hyönteisille. Paarmat pyörivät laiturin ympärillä ja tekivät hyökkäyksiä auringon palvojiin.
Pojat alkoivat leikkimään paarmasotaa. He hakivat vesipyssyt saunan kuistilta, latasivat ne järvessä, ampuivat kohti paarmoja, hyppivät vedessä ja sukeltelivat pakoon paarmojen puolustushyökkäyksiltä. Välillä he kuoksivat pakoon pitkin rantaa.
Poikien huomio oli täysin vesisodassa, eivätkä he huomanneet idästä lähestyviä mustia pilviä. Kuului jyrinää ja tuuli alkoi taivutella laiturin vieressä olevaa isoa leppää.
-Miten nuo mustat pilvet noin äkkiä tulivat,- ihmetteli Paavo.
-Nyt lelut saunankuistille ja pirttiin,- komensi Pyry. Pilvet tulivat idästä ja se tiesi sitä, että ne tulisivat suoraan Sankkoniemeen ja Päiväpuolen ylle.
Tuuli yltyi voimakkaaksi ja järvellä aallot nousivat korkeiksi sumupilviksi, aivan kuin aaveet olisivat leikkineet mustalla järven pinnalla. Alkoi sataa, sade piiskasi kuistin ikkunoita. Välillä sade muuttui rakeiksi, jotka ropivat kattoon.
Pojat katselivat jykevää luonnon näytelmää pitsikuistin ikkunoista. Salamoi ja jyrisi tauotta.
Mandi oli kotimatkalla. Hän ajoi hätääntyneenä kohti Päiväpuolta. Rantakatu oli pimeä vain hetkittäin valaisevat salamat näyttivät tietä, jyrinä oli huumaavaa. Mandi kaarsi autonsa pihaan ja juoksi pirttiin. Pojat istuivat hiljaa pitsikuistilla ja tuijottivat ulos.
-Pois ikkunan ääreltä pojat-, Mandi komensi. -Kauhea ilma, pelottako teitä?
-Ei ollenkaan, olethan sanonut, että tämä talo on ollut tässä paikoillaan ja neljäkymmentävuotta.. niin, että mihin tämä tästä nyt lähtisi, ja sitäpaitsi äiti nyt tiedämme varmasti, että tämä talo on kallion päällä se tuntuu selvästi kun salamat iskevät maahan jossain lähistöllä. -Selitti Pyry.
Mandi harmitteli hetken, että oli jättänyt pojat yksin, eikä ollut pyytänyt Hilpaa kotimieheksi. Sen hän olisi tehnyt jos oli aavistanut tällaisen myrskyn alkavan. Pyry alkoi nauramaan,-olisit pyytänyt mummin, tiedätkö missä hän olisi ollut koko myrskyn ajan, komerossa piilossa,- joten se siitä, vai mitä.
Pahin alkoi olla ohi ja viimeiset pilvien jättämät pisarat satoivat maahan. Aurinko tuli pilvien takaa ja sateenkaari ilmestyi järven ylle. Sateenkaari oli kaunis ja valtavan iso, se ulottui Sankkoniemestä aina Lukkisaareen asti.
-Katsokaa, voisimme kävellä Lukkisaareen sateenkaarta pitkin mitäs jos lähdettäisiin Ahtosille iltateelle,- Paavo riemastui, ihastellen näkyä.
-Miten me päästäisiin takaisin jos sateenkaari häviäisi- kysyi Mandi.
-Jussi kai toisi meidät veneellään tai voitaisiin me olla vaikka yötäkin
saaressa-.
Mandi nappasi Paavon syliinsä ja halasi, haluaako joku iltateetä?
(Sankkoniementarinoita)
Mandikorpikirjailija kirjoitti:
SATEENKAARI (Sankkoniementarinoita)
Helteitä oli jatkunut usean viikon ajan, ilma oli kuuma ja hiostava. Pyry makoili verkkokiikussa ja luki. Paavo ja Mandi makasivat laiturilla uimapatjojen päällä. He olivat asettaneet aurinkovarjon suojaamaan itseään liialta paisteelta. Välillä koko porukka hyppäsi uimaan, sillä kauaa he eivät auringossa jaksaneet löhötä. Mandille kuumuus oli liikaa ja hän lähti pirttiin, vaihtoi vaatteet, vilkutti pojille ja lähti ruokaostoksille kaupunkiin.
Kuumuus oli liikaa myös hyönteisille. Paarmat pyörivät laiturin ympärillä ja tekivät hyökkäyksiä auringon palvojiin.
Pojat alkoivat leikkimään paarmasotaa. He hakivat vesipyssyt saunan kuistilta, latasivat ne järvessä, ampuivat kohti paarmoja, hyppivät vedessä ja sukeltelivat pakoon paarmojen puolustushyökkäyksiltä. Välillä he kuoksivat pakoon pitkin rantaa.
Poikien huomio oli täysin vesisodassa, eivätkä he huomanneet idästä lähestyviä mustia pilviä. Kuului jyrinää ja tuuli alkoi taivutella laiturin vieressä olevaa isoa leppää.
-Miten nuo mustat pilvet noin äkkiä tulivat,- ihmetteli Paavo.
-Nyt lelut saunankuistille ja pirttiin,- komensi Pyry. Pilvet tulivat idästä ja se tiesi sitä, että ne tulisivat suoraan Sankkoniemeen ja Päiväpuolen ylle.
Tuuli yltyi voimakkaaksi ja järvellä aallot nousivat korkeiksi sumupilviksi, aivan kuin aaveet olisivat leikkineet mustalla järven pinnalla. Alkoi sataa, sade piiskasi kuistin ikkunoita. Välillä sade muuttui rakeiksi, jotka ropivat kattoon.
Pojat katselivat jykevää luonnon näytelmää pitsikuistin ikkunoista. Salamoi ja jyrisi tauotta.
Mandi oli kotimatkalla. Hän ajoi hätääntyneenä kohti Päiväpuolta. Rantakatu oli pimeä vain hetkittäin valaisevat salamat näyttivät tietä, jyrinä oli huumaavaa. Mandi kaarsi autonsa pihaan ja juoksi pirttiin. Pojat istuivat hiljaa pitsikuistilla ja tuijottivat ulos.
-Pois ikkunan ääreltä pojat-, Mandi komensi. -Kauhea ilma, pelottako teitä?
-Ei ollenkaan, olethan sanonut, että tämä talo on ollut tässä paikoillaan ja neljäkymmentävuotta.. niin, että mihin tämä tästä nyt lähtisi, ja sitäpaitsi äiti nyt tiedämme varmasti, että tämä talo on kallion päällä se tuntuu selvästi kun salamat iskevät maahan jossain lähistöllä. -Selitti Pyry.
Mandi harmitteli hetken, että oli jättänyt pojat yksin, eikä ollut pyytänyt Hilpaa kotimieheksi. Sen hän olisi tehnyt jos oli aavistanut tällaisen myrskyn alkavan. Pyry alkoi nauramaan,-olisit pyytänyt mummin, tiedätkö missä hän olisi ollut koko myrskyn ajan, komerossa piilossa,- joten se siitä, vai mitä.
Pahin alkoi olla ohi ja viimeiset pilvien jättämät pisarat satoivat maahan. Aurinko tuli pilvien takaa ja sateenkaari ilmestyi järven ylle. Sateenkaari oli kaunis ja valtavan iso, se ulottui Sankkoniemestä aina Lukkisaareen asti.
-Katsokaa, voisimme kävellä Lukkisaareen sateenkaarta pitkin mitäs jos lähdettäisiin Ahtosille iltateelle,- Paavo riemastui, ihastellen näkyä.
-Miten me päästäisiin takaisin jos sateenkaari häviäisi- kysyi Mandi.
-Jussi kai toisi meidät veneellään tai voitaisiin me olla vaikka yötäkin
saaressa-.
Mandi nappasi Paavon syliinsä ja halasi, haluaako joku iltateetä?
(Sankkoniementarinoita)
Mandi"tuulenviemäni"
Tota noin..tarinasi on lastenkirjailijoiden kopiointia lapsille.
Kopioita huonoilta lastenkirjailijoilta.
Mielelläni lämmittelisin sydäntäsi mutta ei...
"Kuumuus oli liikaa myös hyönteisille. Paarmat pyörivät laiturin ympärillä ja tekivät hyökkäyksiä auringon palvojiin."
Teen tuon uusiksi, opiksi sinulle:
"Hikipisaroiden haju sai hyönteisten kiinostuksen heräämään,
Isot Paarmatkin havahtuivat kuumasta."
Eli, koskaan ei selittävää lausetta, vaan aina vihjailevaa.
"Pyry vilkaisi Sankoniemeen ja komensi lapset sisälle"
H.hunksz kirjoitti:
Juuri äsken ohitti Stadin, yksi komeimmista luonnonnäytelmistä, Ukkonen.
H.Hunksz, eläinten ystävä.
Ukkonen on mahtavaa, joskin hiukan pelottavaa.
Voisit perustaa eettiseltä pohjalta firman jonka toiminta-ajatus olisi siirtää uhanalaisia villieläimiä turvalliseen elinympäristöön.
Voitko tulla pihaamme päivystämään kyykäärmeitä kesän ajaksi, majoitus hoituu tietenkin aitassa.
Voisin filmata suorituksesi ja tarjotaan sitä luonto-ohjelmiin.
Tähtitaivaalla on tyhjä paikka, kun krokotiilimieskin on kuollut.Anceli kirjoitti:
Hunksz, eläinten ystävä.
Ukkonen on mahtavaa, joskin hiukan pelottavaa.
Voisit perustaa eettiseltä pohjalta firman jonka toiminta-ajatus olisi siirtää uhanalaisia villieläimiä turvalliseen elinympäristöön.
Voitko tulla pihaamme päivystämään kyykäärmeitä kesän ajaksi, majoitus hoituu tietenkin aitassa.
Voisin filmata suorituksesi ja tarjotaan sitä luonto-ohjelmiin.
Tähtitaivaalla on tyhjä paikka, kun krokotiilimieskin on kuollut."Anceli"
Kuvailemasi kaltaista firmaa ei voi kukaan perustaa.
Ei ainakaan kannattavasti, noita firmoja on jo nyt paljon, ja kaikki ne elävät vapaaehtoisilla tai valtion pakottamilla rahoilla.
Kuten Romaniankansalaisten uudelleensijoitus sisätiloihin.
Siksi on ukkonen, taivaitten varoitus hölmöilemisestä.
Elämää ei säilytetä firmoilla, vaan ihmisen omilla teoilla.
Ja siten katoavat rahatkin ihmiseltä ja tuentarve lisääntyy.
H.hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Kuvailemasi kaltaista firmaa ei voi kukaan perustaa.
Ei ainakaan kannattavasti, noita firmoja on jo nyt paljon, ja kaikki ne elävät vapaaehtoisilla tai valtion pakottamilla rahoilla.
Kuten Romaniankansalaisten uudelleensijoitus sisätiloihin.
Siksi on ukkonen, taivaitten varoitus hölmöilemisestä.
Elämää ei säilytetä firmoilla, vaan ihmisen omilla teoilla.
Ja siten katoavat rahatkin ihmiseltä ja tuentarve lisääntyy.
H.Sinä perustat sen omilla rahoillasi, eikös sulla ole hyvä eläke....
Ymmärrätköhän sinä huumoriani ollenkaan.. :)
Vaskitsan olen ujuttanut ämpäriin ja kuskannut metsän reunaan, kyyn kanssa en siihen leikkiin ryhdy.
Ostin kyypakkauksen kaiken varalta.
Kohta jyrähtää....auton moottori käyntiin..- Korppis*
hunksz kirjoitti:
"tuulenviemäni"
Tota noin..tarinasi on lastenkirjailijoiden kopiointia lapsille.
Kopioita huonoilta lastenkirjailijoilta.
Mielelläni lämmittelisin sydäntäsi mutta ei...
"Kuumuus oli liikaa myös hyönteisille. Paarmat pyörivät laiturin ympärillä ja tekivät hyökkäyksiä auringon palvojiin."
Teen tuon uusiksi, opiksi sinulle:
"Hikipisaroiden haju sai hyönteisten kiinostuksen heräämään,
Isot Paarmatkin havahtuivat kuumasta."
Eli, koskaan ei selittävää lausetta, vaan aina vihjailevaa.
"Pyry vilkaisi Sankoniemeen ja komensi lapset sisälle"
H.Jos kirjoitamme lapsille emme käytä rönsyilevää kieltä vaan yksinkertaisia lauseita.
Viimmeinen lause meni minulta yli hilseen, mutta ymmärsitkö lukemaasi vai kuluiko aikasi lauserakenteisiin ja kieliopillisiin virheisiin?
Olin varautunut kommenttiin, joka ei koskisi itse tarinaa sinänsä vaan kielioppivirheitä ; ) korpikirjailija kirjoitti:
On sulla vuokralaiset ; ) Tuossa rannan kivikkopuutarhassani jota olen hellien paaponut asustaa muurahaisia. Jotenkin ärsyttää, mutta voiko niitä tuhota myrkyillä koska ne ovat monivuotisten kukkasten keskellä kivien alla?
On jotain ainetta olemassa jota kun laittaa sinne pesän lähelle niin ne kuljettaa jaloissaan sinne pesään. Se ei ilmeisesti vaikuta heti.
Mulla on vaan tossa keittiössä ollut toi keittiö ajax, kun huomasin kerran että tappaa ne heti paikoilleen. Enkä sitäkään tietenkään käytä ruokatavaroiden lähellä.
Mutta ikäänkuin tieto menis kuolemasta kun sitten on pitkä aika ettei niitä pyöri missään.- meeriamanda
tulisilla kirjoitti:
On jotain ainetta olemassa jota kun laittaa sinne pesän lähelle niin ne kuljettaa jaloissaan sinne pesään. Se ei ilmeisesti vaikuta heti.
Mulla on vaan tossa keittiössä ollut toi keittiö ajax, kun huomasin kerran että tappaa ne heti paikoilleen. Enkä sitäkään tietenkään käytä ruokatavaroiden lähellä.
Mutta ikäänkuin tieto menis kuolemasta kun sitten on pitkä aika ettei niitä pyöri missään.Sumuttelehan ihan surutta, olisiko parivuotta kun tää tapeltiin samoista murkuista. Taloyhtiöstä myrkytettiin seinänvierustoja myöten ja neito kattistakaan ei voinut päästää viikkoihin tuohon terassille, ennenkuin satoi tosi rankasti.
Kaverini oli mieltä, et jostain ´halvalla´ saatua maata on käytetty pihantekoon..eikä oltu käsitelty asianmukaisesti. Samainen firmahan meni konkkaan tän rakennusprojektin jälkeen. Nyt on parsittu monia kohtia vuosien saatossa. meeriamanda kirjoitti:
Sumuttelehan ihan surutta, olisiko parivuotta kun tää tapeltiin samoista murkuista. Taloyhtiöstä myrkytettiin seinänvierustoja myöten ja neito kattistakaan ei voinut päästää viikkoihin tuohon terassille, ennenkuin satoi tosi rankasti.
Kaverini oli mieltä, et jostain ´halvalla´ saatua maata on käytetty pihantekoon..eikä oltu käsitelty asianmukaisesti. Samainen firmahan meni konkkaan tän rakennusprojektin jälkeen. Nyt on parsittu monia kohtia vuosien saatossa.Ei uskois että olen ötökkäfani kun näitä tänne kirjoittelen.
Mutta jotain rajaa munkin kohdalla on siinä ketä kaikkia suojelen keittöni kohdalla.
kun tilaa luonnossa täälläkin on vaikka muille jakaa.
Muuten tykkään katella tuolla metsässä ja pihalla noitten ökkömönkiäisten menoa.- Lorena*
tulisilla kirjoitti:
Ei uskois että olen ötökkäfani kun näitä tänne kirjoittelen.
Mutta jotain rajaa munkin kohdalla on siinä ketä kaikkia suojelen keittöni kohdalla.
kun tilaa luonnossa täälläkin on vaikka muille jakaa.
Muuten tykkään katella tuolla metsässä ja pihalla noitten ökkömönkiäisten menoa.Työmuurahaiset joilla on pesät lahon kannon, puun ym suojassa pitävät käärmeet loitolla, joten en niitä myrkyttäisi. Mauriaiset ja keltaiset muurahaisten sukuun kuuluvat aiheuttavat harmia talojen rakenteissa ja lisääntyvät todella nopeasti. Ns sokerimuurahaisen lempipaikkoja ovat ruokatarvike kaapit. Paras on katsoa ensin googlesta mikä lajike on hyödyllinen ja mikä haitallinen ennekuin alkaa myrkytyshommat.
Suvi on kaikkien ötököiden lempiaikaa, lissäntyvät niin nopeasti, kyllä pakkaset sitten ajavat ne maanrakoon.
- näkyjä
Kokemuksia on paljon,jopa pienen hiiren seuraaminen pihalla ruoanhakupuuhissa.Kuinka valppaana täytyy koko ajan olla,välillä piiloon ja taas esille,viikset vipattaen antenneina.
Tai pieni lintu joka laulaa sydämen kyllyydestä puun oksalla. Kevät,kevät !!
Ja etanan hitaus,milloin se on perillä ja missä on sen päämäärä?
Entäpä mato,maan uumenissa,viileessä ja kosteassa,en haluis...
Kaunein kuitenkin on joutsen,lipumassa vedenpintaa,kaula kaarella sirosti.Kivoja kertomuksia luonnon ilmiöistä. Oli kiva avata kone ja lukea positiivista ketjua. Kiitos ; )
Pihapiirissäni asusto viime kesänä metsähiirirouva, isosta masusta päätellen se oli raskaana. Eräänä päivänä portilleni ilmestyi punainen kissa ja himoitsi tontilleni. Minulle heräsi suojeluvaisto pientä piipertäjää kohtaan vaikka en minä hiiriä sisätiloihin halua. Ajoin kissan pois ja pidin puhuttelun, tälle tontille ei sinulla ole asiaa.
Talviaikaan metsähiiriä vierailee sisätiloissa, mutta viimevuosina vähemmän. olisikos syynä, että niementuntumassa on pysyvää asutusta, tiedä häntä.
Joinakin vuosina muistan, että hiiriä oli runsaasti. Siiliäkin oli mökin tuntumassa alkuvuosina, mutta ei enää.
Löysin viime kesänä metsämansikoita vajan kupeesta. Olen nyt tarkkailuut lehdistöä ja näyttää, että saan nauttia niistä tänäkin vuonna.
- YksMies'
Nuorenamiehenä ensimmäisten kännien jälkeen heräsin tanssilavan läheisyydessä olevasta metsästä.
Pikkulintu karjui korvaan ja hirvi söi jäkälää vieressä. Sitä kokemusta en unohda.Kun aikoinaan vilkas ja aikaansaapa esikoiseni otti festarikännit hän kertoi heränneensä itikkapuskasta. Oli muutaman päivän punaisia paukamia täynnä, vaan oppi, että telttaan kannattaa kömpiä keinolla millä hyvänsä ; )
- L*
Kauneinta, ihaninta, on ollut mökin pihamaan osakedon perhoset.
Maatessani vihreisyyden valtaamassa ruohomatossa, jossa oli keto, johon perhoset istuivat, kauniine, kuultavine siipineen. Useimmat olivat päiväperhoja, värikkäitä.
Sudenkorennot, kuin Vinchin helikopterit.
Tosin, etsiessäni neliapiloita vehmaassa nurmikossa, vierellä, käteni osuivat joskus koiranölkkyyn.
No, sekin on elämää.
Jouhtimet, monet, joillakin harmaat puolisot, nuoret, ovat jalosti meidänkin vierellämme lentoon nousseet. Vesi, elämän edellytys. :))Kerran kävellessäni saunalta pirttiin, kompastuin. Kompastumiselle löytyi syy. Löysin neliapilan. Otin sen varovasti kätteeni ja sydämessä sykähti se tuo onnea. Niin se toikin esikoiselleni.
Neliapila on päiväkirjani välissä. Luen tarinaa siitä aina kun ikävä iskee, maailmalle lentänyttä poikaani.
Anceli sanoi jossain ketjun alkuvaiheessa, että ei ole olemassa kauneinta luontokomusta, ei todellakaan vain sen hetkisiä tunnetiloja. Tänään on luonto antanut minulle taas ihania kokemuksia.. Kaunis aurinkoinen päivä antoi energiaa tehdä yhtä sun toista puutarhassani. Iltapäivällä laiton kumisaappaat jalkaani, otin viikatteen varastosta ja laskeuduin matalaan rantaveteen. Siinä kailoja katkoessani huomasin, että korpilammelta siirtämämme lumpeenjuuret olivat juurtuneet rantaani. Odotan milloin saamme keltaisia tai valkeita lumpeenkukkia kaunistamaan rantaani.
- perheen tuttu
Eläinsatuja olisi paljon,joskus niitä kerroin sisarentyttärelleni kun hän oli pieni.
Tosiahan kaikki olivat niinkuin yks harakanpoikanen,joka sai kasvaa äidiltä salaa pikkutyttöjen huoneessa.Siitä kuitenkin tuli perheen yhteinen lemmikki,ikkuna auki,sai lentää minne halusi ja kun äiti illalla huusi sen nimeä,se lensi avoimesta ikkunasta sisään yöksi omaan huoneeseen eli kylpyhuoneeseen.
Vieraiden aikana se istui kiltisti kirjahyllyn päällä ja pelästytti vieraat,nostamalla yks kaks siipensä,hei-mä olen elävä!
Joka päivä se odotti perheen miestä keinun laidalla kunnes sai istua miehen vatsan päällä,kun tämä mies tuli töistä.
Kun tuli perheen loma,se vietiin Heinolan lintutaloon,siellä se nökötti siipi maassa,ei syönyt,ei kylpenyt ja voi riemua kun perhe haki sen lomilta palattua kotiin !! Vati esiin ja vesi pärskyi kun se kylpi.
Meni talvi ja tuli seuraava kevät,Pico alkoi käyttäytyä levottomasti,lenteli sisään ja ulos ja eräänä päivänä terassilla oli kaksi harakkaa,ikäänkun se olisi tullut näyttämään,tässä tämä nyt on,puoliso.Muutaman päivän kisailivat pihapiirissä,sitten hävisivät kevääseen uusiin puuhiin.
Perheen tyttöjen suru oli suunnaton ja taisipa vanhemmillakin olla tippa silmässä,pienen linnun rääpäleen kohtalo oli sinetöity uuteen elämään.
Näinkin hyvin voi käydä ja tämä tarina on tosi.Meillä oli lapsuudenkodissani usein lintuja lemmikkinämme. Äitini osti jopa kuvan Gallen Gallelan maalauksesta -poika ja varis- . Se oli äidin mielesta kuin valokuva nuoremasta veljeni ja hänen elätti-variksestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082545
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411701Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1431315Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2971151Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3221129Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen231073Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe571063- 55946
Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H12885Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21853