Arvoisa oluen ystävä...

vl-ope

...joka jaksat vatvoa tätä asiaa näin perusteellisesti. Olet varmasti tehnyt laajan ja perusteellisen selvitystyön tämän olutongelman tiimoilta. Kunnioitan ahkeruuttasi ja asiaan paneutumistasi. Koska tiedät, että Nivalan alueella olut loppui kaupoista suviseurojen aikaan, haluat varmasti antaa meille palstalaisille kaiken asiaan liittyvän tiedon ja mielelläsi myöskin mahdollisuuden tarkistaa asian todenperäisyyden. Ethän toki halua olla johdattamassa kansalaisia harhaan, niinhän?

Olepa hyvä siis ja laita meille tähän kaikkien nivalalaisten elintarvikeliikkeiden puhelinnumerot ja nimet, jotta saamme tarkistaa asian todellisen laidan. Asia varmasti kiinnostaa meitä kaikkia ja etenkin sinua, jonka sydäntä lähellä ovat olueen liittyvät kysymykset.

Totuushan ei pala tulessakaan ja totuudessa haluamme elää.

vl-ope

32

2456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannatetaan

Huhuilta ja mahdollisilta valheilta siivet poikki.

• Oluen ystävä

Ai!
      Nyt minun pitääkin todistaa.
      Jospa käännän todistustaakan Sinulle!
      Miten todistat , ETTEI YKSIKÄÄN VL-seuralainen ostanut olutta.
      Minulla ei ole kyseisiä puhelinnumeroita. En tarvitse niitä. Olin Nivalassa kyseisenä viikonloppuna ja haastattelin suoraan kauppojen myyjiä.
      Siinä minun todistukseni.
      Nyt kun luen tätä palstaa..
      Alussa oli näkynyt yksi olutpullo. Kohat kymmeniä löytyi jotka olivat juoneet ja nyt sitten kertomus helsingin SRK nuorista. Vieläkö minun täytyy todistaa.

Tietenkin Seriffi on kerennyt poistaa nuo viestit, missä mm VL-hesa kertoi nähneensä alkoholinjuojia jopa kymmeniä.

• §§§ - ei vl

Todistustaakka on sinulla.

PS. Mistä tiedät, kuka niitä mahdollisia kaljoja Nivalassa joi?

• Inker-Elli

Todistustaakka on nimenomaan sinulla, ei vl-opella. Älä yritä luikerrella siitä. Se, joka jotain väittää tai syyttää, on velvollinen todistamaan asian. Monessako liikkeessä kävit ja minä seurapäivänä, liikkeitten nimet ainakin, niin voimme soittaa sinne ja kysellä väitteesi todenperäisyyttä.

Ei vl-ope ole missään väittänyt, ettei yksikään seuravieras olisi olutta juonut. Onhan se mahdotonta yhden ihmisen tietääkään. Vastavetosi on kovin kesy ja suorastaan typerä.

Seuroissa on tietysti myös ulkopuolisia, myös Väinämöisen kertomia vl-perheitten nuoria, jotka vanhemmat on saaneet houkutelluksi mukaan toivossa, että jotain tarttuisi korvien väliinkin. Valitettavasti ei aina tartu. Muutamien huonostikäyttäytyvien nuorten perusteellako valehtelet koko vl-liikkeen tavoista ja tottumuksista?

Siis: missä liikkeissä kävit ja minä seurapäivänä?

• Oluen ystävä
        §§§ - ei vl kirjoitti:

Todistustaakka on sinulla.

PS. Mistä tiedät, kuka niitä mahdollisia kaljoja Nivalassa joi?

Tässä lisää todisteluita asiasta.
        Tämä kirjoittaja on ollut purkamassa seuroja.
        Lisäksi. Kun mietit tavallista matkaajaa, hän kyllä välttäää seurapaikkakunnat, ei teidän seuralaisten takia vaan siksi että näillä paikkakunnilla o n aina ruuhkia. Siitä tiedän kuka joi ja osti.

Todistustaakaan. Kerroin asian niinkuin se on. Kauppojen puhelinnumeroita ei kuulu minun hankkia. Itse kysyin kaupasta myyjältä. Mutta hyppääppä autoosi ja aja sinne NIvalaan ja kysele kauppiailta. Kyllä ne kertoo sinullekkin saman kun minulle.

Seriffi minua syytti valehtelijaksi, perustelematta ja todistelematta.

Lainaus keskustelusta toisalla:
        Olin suviseurojen purkutalkoissa mukana. Suviseurat ovat ensi vuonna meidän kunnan pelloilla joten pääsimme osallistumaan purkutalkoisiin ja ottamaan vastuun seuraavista suviseuroista ja järjestelyistä.

Peltojen laitoja kävelessäni Nivalan Välikylällä ja purkutöitä tehdessä oli hyvin ikävää huomata se tosiasia että muutamista ojista löytyi juotuja kaljapulloja, kondomeita sekä niiden paketteja. Määrä ei kuitenkaan ollut ihan mikään kauhea, mutta huolestuttavan paljon kuitenkin.

Aikaisemmin kun oli vielä kunnon pikkuteltta-alueita erikseen niin siellä asian huomasi paremmin. Yleensä nämä nuoret juuri majoittuvat näille pikkuteltta-alueille ja siellä meno voi olla hyvinkin maallista aamuöisin. Aikoinaan järjestysmiehenä ollessani olen ikävä kyllä törmännyt monenlaiseen tapahtumaan teltta-alueilla. Joskus olen myös kehoittanut tiettyjä nuoria poistumaan alueelta sopimattoman käytöksen vuoksi. Nimiä myöskin on otettu alaikäisiltä ylös ja kerrottu vanhemmille.

Tämä on vain sellaisia asioita joista useasta halutaan vaieta ja kieltää kaikki tällainen. Minusta se on väärin ja vl-open tulisi kyllä sallia tämä keskustelu näistäkin asioista.

• Oluen ystävä
        Inker-Elli kirjoitti:

Todistustaakka on nimenomaan sinulla, ei vl-opella. Älä yritä luikerrella siitä. Se, joka jotain väittää tai syyttää, on velvollinen todistamaan asian. Monessako liikkeessä kävit ja minä seurapäivänä, liikkeitten nimet ainakin, niin voimme soittaa sinne ja kysellä väitteesi todenperäisyyttä.

Ei vl-ope ole missään väittänyt, ettei yksikään seuravieras olisi olutta juonut. Onhan se mahdotonta yhden ihmisen tietääkään. Vastavetosi on kovin kesy ja suorastaan typerä.

Seuroissa on tietysti myös ulkopuolisia, myös Väinämöisen kertomia vl-perheitten nuoria, jotka vanhemmat on saaneet houkutelluksi mukaan toivossa, että jotain tarttuisi korvien väliinkin. Valitettavasti ei aina tartu. Muutamien huonostikäyttäytyvien nuorten perusteellako valehtelet koko vl-liikkeen tavoista ja tottumuksista?

Seriffi syyttää minun valehtelevan, missä hänen todisteensa.

Kävin kaikissa Nivalan ruokakaupoissa. Itse asiassa jokaisena seurapäivänä, sateesta huolimatta.

Jo se että seriffi poisti ensimmäiset viestini osoittaa että hänen suunnassan ei ole puhtaat jauhot pussissa. Ainoastaan ne viestit jotka tukevat hänen kantaansa jätetään, minua tukevat viestit poistetaan.

tässä kuitenkin vl-m.n kirjoitus asiasta:
        Olin suviseurojen purkutalkoissa mukana. Suviseurat ovat ensi vuonna meidän kunnan pelloilla joten pääsimme osallistumaan purkutalkoisiin ja ottamaan vastuun seuraavista suviseuroista ja järjestelyistä.

Peltojen laitoja kävelessäni Nivalan Välikylällä ja purkutöitä tehdessä oli hyvin ikävää huomata se tosiasia että muutamista ojista löytyi juotuja kaljapulloja, kondomeita sekä niiden paketteja. Määrä ei kuitenkaan ollut ihan mikään kauhea, mutta huolestuttavan paljon kuitenkin.

Aikaisemmin kun oli vielä kunnon pikkuteltta-alueita erikseen niin siellä asian huomasi paremmin. Yleensä nämä nuoret juuri majoittuvat näille pikkuteltta-alueille ja siellä meno voi olla hyvinkin maallista aamuöisin. Aikoinaan järjestysmiehenä ollessani olen ikävä kyllä törmännyt monenlaiseen tapahtumaan teltta-alueilla. Joskus olen myös kehoittanut tiettyjä nuoria poistumaan alueelta sopimattoman käytöksen vuoksi. Nimiä myöskin on otettu alaikäisiltä ylös ja kerrottu vanhemmille.

Tämä on vain sellaisia asioita joista useasta halutaan vaieta ja kieltää kaikki tällainen. Minusta se on väärin ja vl-open tulisi kyllä sallia tämä keskustelu näistäkin asioista.

• fifty-fifty
        Inker-Elli kirjoitti:

Yksi oikeudenkäyntien perusperiaate on:

Syyttömyyttään ei tarvitse kenenkään koskaan todistaa, mutta syyllisyys pitää todistaa, ja yleensä se on syytteennostajan reviirille kuuluva asia.

• Oluen ystävä
        fifty-fifty kirjoitti:

Yksi oikeudenkäyntien perusperiaate on:

Syyttömyyttään ei tarvitse kenenkään koskaan todistaa, mutta syyllisyys pitää todistaa, ja yleensä se on syytteennostajan reviirille kuuluva asia.

Tässä tapauksessa Seriffi on syyttänyt minua valehtelusta. Eli todistustaakka on hänen puolella. Puolustajia löytyy minulle seuraavista kohdista (jos seriffi ei oel kohtia jo poistanut)
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000003971423

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000003971957

• Niko
        Oluen ystävä kirjoitti:

Tässä tapauksessa Seriffi on syyttänyt minua valehtelusta. Eli todistustaakka on hänen puolella. Puolustajia löytyy minulle seuraavista kohdista (jos seriffi ei oel kohtia jo poistanut)
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000003971423

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000003971957

Ihan perusasioita nettikeskustelussa on pitäytyä asiassa ei henkilössä.

Tässä tapauksessa sefun avus oli henkilöönm käyvä ei asiaan. Samoin viitaukset todistustaakkaan eihän tässä nyt ole kysymys henkilön tuomitsemisesta vaan asiasta.

• Saana
        Inker-Elli kirjoitti:

tätä palstaa seurannut ja huomannut miten riidan siementä yrität Sinä kylvää. Onko Sinun paha olla? Mitä "vastavetoja" ihmisten keskusteluissa on ja tarvitsee olla? Käärmeethän ne luikertavat, ei ihmiset niinkun tuossa sanot.

• oikeaa tietoa
        Oluen ystävä kirjoitti:

Seriffi syyttää minun valehtelevan, missä hänen todisteensa.

Kävin kaikissa Nivalan ruokakaupoissa. Itse asiassa jokaisena seurapäivänä, sateesta huolimatta.

Jo se että seriffi poisti ensimmäiset viestini osoittaa että hänen suunnassan ei ole puhtaat jauhot pussissa. Ainoastaan ne viestit jotka tukevat hänen kantaansa jätetään, minua tukevat viestit poistetaan.

tässä kuitenkin vl-m.n kirjoitus asiasta:

Kävit joka päivä kaikissa Nivalan ruokakaupoissa kysymässä, onko olut loppunut? Hmm.

Kyllä minäkin, ja moni muu käveli suviseurojen aikaan ja niiden loputtua alueella ja sen reunamilla. Miksikähän minä en nähnyt siellä yhtään ehkäisyvälinettä?

>Määrä ei kuitenkaan ollut ihan mikään kauhea,
        >mutta huolestuttavan paljon kuitenkin

Monta joka metrillä kuitenkin. Niinhän?

• Berber
        Oluen ystävä kirjoitti:

Tässä lisää todisteluita asiasta.
        Tämä kirjoittaja on ollut purkamassa seuroja.
        Lisäksi. Kun mietit tavallista matkaajaa, hän kyllä välttäää seurapaikkakunnat, ei teidän seuralaisten takia vaan siksi että näillä paikkakunnilla o n aina ruuhkia. Siitä tiedän kuka joi ja osti.

Todistustaakaan. Kerroin asian niinkuin se on. Kauppojen puhelinnumeroita ei kuulu minun hankkia. Itse kysyin kaupasta myyjältä. Mutta hyppääppä autoosi ja aja sinne NIvalaan ja kysele kauppiailta. Kyllä ne kertoo sinullekkin saman kun minulle.

Seriffi minua syytti valehtelijaksi, perustelematta ja todistelematta.

Lainaus keskustelusta toisalla:

Uskoisin että viinaa ja kaljaa ja muijaa ja toiset kakaroitakin

• Mie=)
        oikeaa tietoa kirjoitti:

Kävit joka päivä kaikissa Nivalan ruokakaupoissa kysymässä, onko olut loppunut? Hmm.

Kyllä minäkin, ja moni muu käveli suviseurojen aikaan ja niiden loputtua alueella ja sen reunamilla. Miksikähän minä en nähnyt siellä yhtään ehkäisyvälinettä?

>Määrä ei kuitenkaan ollut ihan mikään kauhea,
        >mutta huolestuttavan paljon kuitenkin

Monta joka metrillä kuitenkin. Niinhän?

Minäkään en nähnyt yhtään olutpulloa ja kondomipakettia, monien muiden juhlien jälkeen kyllä olen nähnyt mutta en suviseurojen enkä seurojen, tunnistikohan löytäjä kondomipaketin? se voi olla vaikka purkkapussi tms.

• O.M

...ei sen kiistäjällä. Minäkin ihmettelen tavattomasti noita alkoholijuttujasi, kun et kuitenkaan osaa nimetä, mitä kauppoja tarkoitat. Jos et puhelinnumeroita muista, niin voisitko ystävällisesti kertoa ne kaupat joissa kävit?

• Oluen ystävä
        O.M kirjoitti:

...ei sen kiistäjällä. Minäkin ihmettelen tavattomasti noita alkoholijuttujasi, kun et kuitenkaan osaa nimetä, mitä kauppoja tarkoitat. Jos et puhelinnumeroita muista, niin voisitko ystävällisesti kertoa ne kaupat joissa kävit?

Kumman väitteen.
        Minä keroin totuuden että oluen kulutus lisääntyi Nivalassa.
        Seriffi väitti minun valehtelevan

Kummalla on todistustaakka.
        Tässä todistuksia puoleltani:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000003971130
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000003971907

• vl_m

Itse purkutalkoissa mukana olleena, monina vuosia järjestysmiehenä olleena sekä suviseuroissa, että Reisjärven maakunnallisissa opistoseuroissa olen osaksi samaa mieltä näiden kanssa.

Kyllä sekä suviseuroista, että maakunnallisista seuroista alueelta löytyy kaljapulloja ja ehkäisyvälineitä. Ei mitään kauheita määriä, mutta kuitenkin löytyy. Reisjärven opiston takana ranta-alueella missä on pikkuteltta-alue niin joka vuosi saa jätesäkkiin laittaa näitä syntisiä tavaroita.

Eihän se sitä kerro että kaikki välttämättä olisivat uskovaisia vaan mukana on paljon myös epäuskoisia, jotka tulevat suviseuroihin. Tiedän kuitenkin tapauksia, että eräiden perheiden nuoret kulkevat suviseuroissa, seuroissa ja muissa tilaisuuksissa, tervehtivät, jne, mutta viikonloppuisin käydään ravintoloissa ja festivaaleilla.

Kyllä minusta näistäkin asioista tulee voida puhua tällä palstalla. Vaikka meikäläisten piireissä näistä useasti vaietaankin niin se on väärin. Kyllä myös ikävistä asioista ja synneistä tulee voida avoimesti keskustella.

• Oluen Ystävä

Kiitos.
        Tiedän, että asia on ongelma.
        Tiedän, että siitä halutaan vaieta. Yritettiin minutkin vaientaa. Mutta kun en vaiennut, sainkin kannatusta väitteilleni. Joku muukin uskalsi tulla esilel ja kertoa kuinka asiat todellisuudessa ovat.
        Minusta tämä keskustelu tulee käydä loppuun.
        Odotin sitä ensimmäsien viestin jälkeen. Mutta Seriffi halusikin poistaa viestin ja kieltä totuuden.

Itse en ole uskova, VL-liikkeen mielestä, silti tykkään käydä seuroilla ja kuuntelemassa Jumalan sanaa eri lähteistä.
        Olen ollut suviseuroilla ja Helluntai seuroissa. Ei ordotoksi jumalanpalveluskaan ole vieras. Ei myöskään evlut eikä jehovat. Kaikille annan mahdolisuuden kertoa minulle Jumalan sanaa. Kaikki hieman erilailla asioita painottaen.

Totuus on, että VL -seurat on ainoa paikka missä en ole päässyt kunnon keskusteluun uskonasioista. Raamattuun ei olla tutustuttu.

Mutta en uskonut että alkoholin käyttö on niin vaarallinen keskusteluanaihe, että viestini on poistettu kymmeniä kertoja.

Itse juon olutta. En humaltumis mielessä useinkaan. Mutta pullo pari saunan jälkeen.

• Juoppo
        Oluen Ystävä kirjoitti:

Kiitos.
        Tiedän, että siitä halutaan vaieta. Yritettiin minutkin vaientaa. Mutta kun en vaiennut, sainkin kannatusta väitteilleni. Joku muukin uskalsi tulla esilel ja kertoa kuinka asiat todellisuudessa ovat.
        Odotin sitä ensimmäsien viestin jälkeen. Mutta Seriffi halusikin poistaa viestin ja kieltä totuuden.

Itse en ole uskova, VL-liikkeen mielestä, silti tykkään käydä seuroilla ja kuuntelemassa Jumalan sanaa eri lähteistä.
        Olen ollut suviseuroilla ja Helluntai seuroissa. Ei ordotoksi jumalanpalveluskaan ole vieras. Ei myöskään evlut eikä jehovat. Kaikille annan mahdolisuuden kertoa minulle Jumalan sanaa. Kaikki hieman erilailla asioita painottaen.

Totuus on, että VL -seurat on ainoa paikka missä en ole päässyt kunnon keskusteluun uskonasioista. Raamattuun ei olla tutustuttu.

Mutta en uskonut että alkoholin käyttö on niin vaarallinen keskusteluanaihe, että viestini on poistettu kymmeniä kertoja.

Itse juon olutta. En humaltumis mielessä useinkaan. Mutta pullo pari saunan jälkeen.

Miksi meluta viinasta, viinistä ja oluesta koska ne eivät sinänsä ole mikään synti, mutta jos ne juoksuttavat ravintoloissa tahi pistävät jalat
        sinne mihinkä nenä näyttää maailman rientoihin
        tai bordelleihin.
        Silloin tähän vaiheeseen on tuntu aimo vauhtia
        ja sanoisin sitä synnin menoksi.

• mie itte
        Oluen Ystävä kirjoitti:

Kiitos.

miksi oluesta on noussut tälläinen meteli, kun nimen omaan humala olut tuli aikanaan Suomeen keski-Euroopan luostareista, niin kuin monet muutkin alkoholipitoiset nautintoaineet. Eihän Raamattukaan kiellä alkoholin nauttimista, hyvä esimerkki on Kaanaan häät, missä Jeesus muutti veden viiniksi ja jos viinin nauttiminen olisi syntiä, niin uskaltaisiko sitä edes ehtoollisella käydä, sillä silloinhan tämä syntitaakka vain kasvaisi.

• oikeaa tietoa

tiedätkö, minä näin kerran Helsingin ry:n pihalla kondomipaketin. Siinä oli varmasti joku vanhoillislestadiolainen rietastellut.

minäkin olen ollut järjestysmiehenä vuosia, ja koskaan en ole vastaavaan törmännyt kuin sinä kaikissa seuroissa vuosittain.

minun sanani vastaan sinun, eikö?

• Niko

Itse Nivalaisena kauppiaana en kertoisi lestadiolaiselle mikäli olut olisi loppunut.

Hyväveli järjestelmän johdosta sana kiertäisi ja kauppani laitettaisiin ostoboikottiin, ei hyvä bisneksen kannalta.

Tämä takiako olet kiinnostunut mistä se olut loppui?

Voithan aina itse laittaa bulvaanin asialle kyselemään, Nivalassa niin montaa kauppaa ole ja kaikki löytyvät puhelinluettelosta tai nykypäivänä jopa netistä suoraan.

• Nepä

Tässäpä kolmen suurimman kaupan numerot:

S-Market Nivala (08) 4495 200
      Halpa-Halli (08) 4495 300
      K-Supermarket Nivala (08) 4495 400

• eräs...

Halpa Halli ei myy olutta ja tupakkaa!!!

• Väinämöinen

Arvoisa vl-ope!

Ihan ensiksi haluan sanoa, että kyllä vaikeistakin asioista pitää pystyä keskustelemaan ja katsomaan totuutta silmiin.

Sinä lähestyt asiaa aivan väärästä päästä. Oleellista ei ole miten paljon oluen juonti nousi ja mistä sitä ostettiin. Oleellista sen sijaan on myöntää, että suviseuroissa juotiin aikaisempien vuosien malliin olutta ja varmaan muutakin alkoholia. Valitettava (?) tosiasia on, että lestanuoretkin juovat. Eivät kaikki, mutta valitettavan suuri osa. (En sanonut suurin osa!)

En tiedä koko Suomesta, mutta Helsingin RY:n osalta tiedän aivan varmasti. Pystyn tarvittaessa nimeämään hetkessä kymmeniä (ja pienen pohdiskelun jälkeen tn satoja) "syntymälestoja nuoria", jotka juovat Helsingissä ja mitä todennäköisiimmin ovat juoneet myös Nivalassa. Tilanne lienee sama myös juoppuhulluudestaan kuuluisan Pohjois-Suomen pääkaupungissa Oulussa.

Nämä nuoret ovat syntyneet lestadiolaisperheisiin, mutta lestadiolaisuus ei ole heille niinkään usko, kuin elämäntapa. Haluamatta rienata, on pakko todeta, että tähän elämäntapaan kuuluu hokeminen "lihan heikkoudesta ja syntisyydestä" ja sunnuntaina syntien poispesemisestä "Jeesuksen nimessä ja veressä". Eikä oluen juonti kuitenkaan ole iso synti...

Nämä syntymälestat ovat leimautuneet lestadiolaisiksi, kaverit ovat pääosin lestadiolaisia ja he pysyvät nimellisesti sellaisina. He ovat joka kesä saapuneet perheidenensä mukana suviseuroille ja saapuvat jatkossakin ja juovat oluensa seura-alueen reunoilla.

Tällainen on totuus. Valitettavasti. Ei ehkä niin musta kuin esitetään, mutta turha väittää sen olevan puhtaan valkoinen!

PS. Tänä vuonna ei vielä ole esitetty tilastoja kondomien myynnnin jyrkästä noususta Nivalassa. Sekin ilmiö varmaan tapahtui, sillä "liha on heikko", erityisesti "nuorten liha" heinäkuisessa yössä... ;-)

• Jaa

Nyt menee seriffiltä puurot ja vellit sekaisin.

Tässähän on kysymys siitä että miksi Sinä sensuroit alkuperäisen viestin ja näinollen palstan "pelisäänöistä" eikä siitä että juotiinko ja mitä ja paljonko.

Luulisi jopa teidän porukastanne löytyvän henkilöitä jotka pystyvät asiallisesti hoitamaan seriffin hommat.

• vl2003

Ei sheriffillä mikään mennyt sekaisin. Asia nyt vain on niin, että kaikke me, jotka itse olimme paikalla suviseuroissa, majoituimme alueella ja näimme hyvin käyttäytyvän nuorison joukon, emme mitenkään voi suhtautua vakavasti näihin "kondomit ja kalja loppuivat koko Keski-Pohjanmaalta" -väitteisiin. Jossakin on mentävä raja siinä, mitä roskaa palstalle hyväksytään.

"Oluen ystävän" kirjoitus sisälsi kaikki ne elementit, joiden perusteella minäkin olisin poistanut kirjoituksen sen kummemmin miettimättä. Siinä joko valehdeltiin tai vääristeltiin selkeästi asian mittasuhteita. Kirjoittajan vastaukset jatkokysymyksiin toivat lisäksi viimeistään varmuuden siitä, että kirjoittaja joko tahallaan tai tarkoitushakuisuuttaan rienasi. Ei liene uskottavaa, että hän olisi käynyt jokaisena seurapäivänä kiertämässä Nivalan ruokakaupat ja kysymässä oluen riittävyydestä. Osoittaisihan tuo melkoista viitseliäisyyttä, mutta kertoisi kyllä samalla "Oluen ystävän" seuroihin tulon motiivista saman, minkä osoitti hänen kirjoituksensa.

Tämä oluen loppuminen ruokakaupoista on niin sanottu kaupunkilegenda ja yleisesti sellaiseksi tiedetty. (Ja mistä minä tiedän? Kymmeniä kertoja suviseuroissa käynyt, myös sellaisilla paikakkakunnilla joissa olen nähnyt seuravieraiden käyttäytymistä paikkakuntalaisen silmin).

Pienellä yrityksellä tuon roskan kirjoittaja ("Oluen ystävä") olisi voinut muotoilla kirjoituksestaan vähemmän hyökkäävän, asialliseen keskusteluun kutsuvan viestin. Epäilen kylläkin, olisiko hänellä ollut tähän kykyä, kun katsoo miten hän on mellastanut tällä palstalla viimeisenä kahtena päivänä.

• VL1986
        vl2003 kirjoitti:

Ei sheriffillä mikään mennyt sekaisin. Asia nyt vain on niin, että kaikke me, jotka itse olimme paikalla suviseuroissa, majoituimme alueella ja näimme hyvin käyttäytyvän nuorison joukon, emme mitenkään voi suhtautua vakavasti näihin "kondomit ja kalja loppuivat koko Keski-Pohjanmaalta" -väitteisiin. Jossakin on mentävä raja siinä, mitä roskaa palstalle hyväksytään.

"Oluen ystävän" kirjoitus sisälsi kaikki ne elementit, joiden perusteella minäkin olisin poistanut kirjoituksen sen kummemmin miettimättä. Siinä joko valehdeltiin tai vääristeltiin selkeästi asian mittasuhteita. Kirjoittajan vastaukset jatkokysymyksiin toivat lisäksi viimeistään varmuuden siitä, että kirjoittaja joko tahallaan tai tarkoitushakuisuuttaan rienasi. Ei liene uskottavaa, että hän olisi käynyt jokaisena seurapäivänä kiertämässä Nivalan ruokakaupat ja kysymässä oluen riittävyydestä. Osoittaisihan tuo melkoista viitseliäisyyttä, mutta kertoisi kyllä samalla "Oluen ystävän" seuroihin tulon motiivista saman, minkä osoitti hänen kirjoituksensa.

Tämä oluen loppuminen ruokakaupoista on niin sanottu kaupunkilegenda ja yleisesti sellaiseksi tiedetty. (Ja mistä minä tiedän? Kymmeniä kertoja suviseuroissa käynyt, myös sellaisilla paikakkakunnilla joissa olen nähnyt seuravieraiden käyttäytymistä paikkakuntalaisen silmin).

Pienellä yrityksellä tuon roskan kirjoittaja ("Oluen ystävä") olisi voinut muotoilla kirjoituksestaan vähemmän hyökkäävän, asialliseen keskusteluun kutsuvan viestin. Epäilen kylläkin, olisiko hänellä ollut tähän kykyä, kun katsoo miten hän on mellastanut tällä palstalla viimeisenä kahtena päivänä.

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että kyllä vl-piireissäkin juodaan.

Perheeni ei ole uskovainen, mutta isovanhempien vaikutuksesta kävin vl-rippikoulun, jossa tutustuin helsinkiläisiin vl-nuoriin.

Hivenen myöhemmin muutimme kolmeksi vuodeksi Helsingin alueelle ja tapasin näitä samoja vl-nuoria ja heidän ystäviään (tunsin muutamia kymmeniä) Helsingin RY:llä (kävivät ainakin silloin säännöllisesti seuroissa ja kaikki pitivät heitä vl-nuorina).

Koska ryyppääminen ei kuulu tapoihini, niin olin hyvin pettynyt silloisten vl-ystävieni juopottelusta (ml. suviseuroissa). Jossain vaiheessa en enää halunnut jatkaa ystävyyttäni heidän kanssaan, koska en jaksanut heidän kaksinaismoraaliaan (erityisesti tytöt joivat!!!). Toisaalta juopottelua ja toisaalta ylemmyydentuntoa muihin ("uskottomiin") nähden. Havaintojeni mukaan vanhemmat pitivät lapsiaan koko ajan hyvinä lapsuudenuskossa olevina uskovaisina.

Ehkä he sitä olivatkin? Ehkä lestadiolaoseen kotiin syntyneiden vl-nuorten uskoon kuuluu synninteko viikolla ja syntien anteeksisaaminen viikonloppuna.

Edellä kirjoittamaani voi joku yltiönaivi täti-ihminen pitää provokaationa, mutta kirjoitus on valitettavan totta - ainakin Helsingin RY:n ja minun silloisen ystäväpiirini osalta.

Vanhemmat, olkaa rehellisiä! Tunnetteko todella niin hyvin lapsenne, että uskallatte vannoa käsi Raamatulla: Ei minun lapseni!

PS. Tämä on anonyymi keskustelupalsta...

• Jaa
        vl2003 kirjoitti:

Jutun poistaminen tulkitaan siten että se pitää paikansa, on arka asia jota halutaan salailla. Tämä ei varmaankaan ole Sinunkaan mielestäsi asiallenne eduksi.

Toisaalta jättämällä juttu ns. "omaan arvoonsa" se olisi sinne myöskin jäänyt.

Vai kuumottaako asiassa se että hommassa on puoli totuutta?

Kyllä asiansa osaava seriffi olisi tuon jättänyt eikä missään tapauksessa olisi käynyt henkilöön kohdistuvaan hyökkäykseen asian vierestä, korkeintaa kommentoinut itse asiaa.

• Juu
        Jaa kirjoitti:

Jutun poistaminen tulkitaan siten että se pitää paikansa, on arka asia jota halutaan salailla. Tämä ei varmaankaan ole Sinunkaan mielestäsi asiallenne eduksi.

Kyllä asiansa osaava seriffi olisi tuon jättänyt eikä missään tapauksessa olisi käynyt henkilöön kohdistuvaan hyökkäykseen asian vierestä, korkeintaa kommentoinut itse asiaa.

"Kyllä asiansa osaava seriffi olisi tuon jättänyt eikä missään tapauksessa olisi käynyt henkilöön kohdistuvaan hyökkäykseen asian vierestä, korkeintaa kommentoinut itse asiaa."

ei ole seppä syntyessään - ei myöskään vl-ope sheriffin hommassa. Kyllä se tästä lähtee.

• vl2003
        Jaa kirjoitti:

Oluen ystävän kirjoitus oli itsessään niin kärjistävä, että se nosti karvat pystyyn itse keneltäkin. Tämä herrasmies (rouva) myöskin mellasti palstalla siihen malliin, että siinä menivät viimeisetkin asiallisten kirjoittajien ja lukijoiden sympatiat.

Itse asia ei kuumota. Siinä on totuutta yksi tuhannesosa.

• rauhallinen

Me peitellään tosiasiaa. Suviseuroihin kerääntyy myöskin epäuskoisia seuravieraita. He juovat olutta. Helpostihan siinä käy, että pikkukaupan kaljat loppuvat kesken.
      Nämä henkilöt eivät julkisesti juo, vaan jossain teltan tai vaunun peränurkassa.
      Suurin osa näistä kaljottelijoista on uskovaisesta kodista lähtöisin olevia epäuskoisia nuoria. Heidän suhteellinen osuus seuraväestä on hyvin pieni, mutta lukumääräisesti heidän määrä varmaankin on jonkinmoinen...lukuja en pysty sanomaan.
      Näidenkin henkilöiden puolesta varmaan me kaikki laitamme käden ristiin ja rukoilemme heille palaamisen armoa.
      Itse olin seuroissa to-maanantaihin. Yhtään humalaista en huomannut. Sen huomasin, että suviseuroissa saarnattiin syntejä anteeksi ja sitä oikeaa terveellistä oppia jota elävä sielu kaipaa.

• viinan

vihollinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      151
      2496
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      999
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      871
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      60
      753
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      677
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      670
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      648
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      21
      637
    Aihe