Tuliliskoni turpoaa

tuliliskot <3

Hei! Minulla on kaksi tuliliskoa, jotka ovat vasta parivuotiaita ja olleet minulla muutaman kuukauden. Tänään huomasin, että molemmat ovat aivan turvonneita joka puolelta, eivätkä ne pysty kunnolla liikkumaan?
Mikä on vialla ja mitä pitäisi tehdä?
Kiitos vastauksista!

3

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12v herppeilijä

      Uskoisin että on vesipöhö. Tässä suora lainaus perhemedioden kirjasta minun lemmikkini sammakko.

      Vesipöhö vaivaa akvaariossa eläviä sammakkoeläimiä. Vesipöhön tunnistaa, sillä sen oireena sammakko turpoaa melko nopeasti kummalisen muotoiseksi. Myös niska ja raajat turpoavat, ja tämä tapahtuu yllätäen. Turvonnut eläin ei pysty uimaan helposti, joten se kelluu paljon. Vesipöhössä eläimen nestetasapaino on järkkynyt yleensä heikentyneen yleiskunnon seurauksena. Vesipöhön välttää parhaiten huolehtimalla sammakkolajin oikeanlaisesta ruokinnasta ja ympäristöstä. Kun on havainnut vesipöhöön viittaavia oireita, tulee akvaarion elinolot tarkastaa heti ja tehdä tarvittavat korjaukset. Erityisesti ravintoon ja vitaamiinien saantiin tulee kiinnittää huomiota. Turvotus saattaa laskea kun eläimen elinolot palaavat taas sille sopiviksi. Eläinlääkärin apua tarvitaan jos eläin ei selvästikkään pysty elämään normaalia elämää ja vesipöhö jatkuu tai pahenee. Eläinlääkäri hoitaa vesipöhöä lääkkeilä. Joskus ei ole mitään tehtävissä, ja eläin on parasta lopettaa, ettei sen tarvitse tarpeettomasti kitua.

      Toivottavasti tästä oli apua :)

    • tuliliskot <3

      En silti oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Mitä minun pitäisi akvaariossa muuttaa? Vaihdoin veden lauantaina ja tänään huomasin, että molemmat liskot ovat täysin turvonneita. Ennen sitä minkäänlaisia oireita ei ole ollut.

    • Käärmemies

      Ihan ensiksi vie otukset eläinlääkärille. Hän saattaa pystyä otukset vielä pelastamaan. Hoidon ajaksi otukset varmaan kannattaa asuttaa karenteeni/sairasaltaaseen, minä aikana sulla on sitten mahdollisuus selvittää miten niiden omaa allasta ja hoitoa tulisi petrata jotta ongelma ei toistuisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe