740 -91 B200F, ilmamäärämittarissako vikaa?

B200F

Eli 91-mallinen 740, 360 000 ajettu B200F lakkasi käymästä. Oireet alkoi pari viikkoa sitten, ihan pientä nykimistä alkuun ja silloin tällöin, kunnes nyt rupesi käymään tosi epätasaisesti ja sammui kokonaan. Hörähtää käymään ihan hetkeksi, mutta ei ota kierroksia vaan sammuu samantien. Epäilin aluksi sytytystä, vaihdoin tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyörijän, mutta ei auttanut. Katselin vikakoodit, antaa kahta eri koodia lambdasta. Otin kokeeksi ilmamäärämittarin johdon pois, jolloinka auto suostuu käynnistymään ja ottaa kierroksia, mutta käy hieman epätasaisesti ja bensa haisee (eli siis se lyö jonkun ruiskun vikatilaohjelman päälle). Lambda-anturille en ole tehnyt samaa (jaksanut ryömiä auton alle irrottelemaan piuhoja). 240:n korjauskäsikirjan mukaan B200F:n ilmamäärämittarin kuuluisi antaa vastusta 2,5 - 4 ohmia napojen 2 ja 3 välille. Nyt mittari näyttää puhtaasti nollaa. Eli minun järjellä ajateltuna vika olisi selkeästi ilmamäärämittarissa vaikka koodit lambdasta herjaakin. Senverran kallis osa (motonetissä 269 euroa) tuo ilmamäärämittari, että täytyy vähän täällä kysellä ensin mitä mieltä asiantuntijat on. Kaverin 92-mallisesta B230F-koneisesta oli tarkoitus lainata ilmamäärämittaria ja kokeilla, mutta siinä oli aivan erinäköinen mötikkä ja vieläpä täysin erilaisella liittimellä.

14

6648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Moro kone saa bensaa tarkista ne bensapaineet ja kioinä tulpassa voimkas ja ajoittus kunnossa (ajoitusmittarillaa on hyvä rtarkistaa se kipinä puoli.Se ilmamäärämittari pitää ollaa samallaa numerollaa jos niitä vaihtaa tarkista se numero siitä vanhasta ja sitteen sitä metsästämään jos käytetty haluaa kokeilla.Kone saa bensaa ilmeisesti jos se tuoksuu ilmeisesti rikkaallaa ne seokset on..Lambda anturi tekee sen että antaa väärää tietoa ja kone saa liika bensaa ja pakoputki on tiivis joka paikassa siinä ei ole vuotoa sekin sekoittaa tuon .Mutta ilmamassamittarin sähköliittimen irroitus teki sen että kone lähti käymään joten lauitaa se nyt kuntoon aluksi ilmeisesti sen putsaus ei auta vai oletko jo putsannut sen.Siihen on ohjeet.Kerro sitten mikä autossa on vikana
      Tuossa muutamaa linkki
      http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?t=2024&mforum=volvoclub
      http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=1147.0
      http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus

    • B200F

      Kiitoksia Puraselle vastauksesta. Kokeilin kyllä ilmamäärämittaria putsailla ohjeiden mukaan, ei auttanut. Saan ensi viikon alkupuolella (ehkä jo maanantaina) samalla Boschin numerolla olevan ilmamäärämittarin kokeiltavaksi, sitten tiedämme lisää. Katselen sitten senjälkeen kipinän ja bensanpaineet tarkemmin, jos tarvetta.

    • B200F

      Ilmamäärämittarissahan se vika oli tietenkin, vaihdoin sen ja nyt käy ja kukkuu taas iloisesti Volvo.

    • volvo_puranen

      Hyvä homma ja kiva kun ilmoitit tämän loppuraportin.

    • jonttuuu91

      Moi! Osaisitteko sanoa voisiko minulla olla kanssa vika tuossa ilmamäärämittarissa vai jossain muualla esim. lamdassa?
      Oireita on esiintynyt silloin tällöin. lamdan vikavalo syttynyt välillä ja käy epätasaisesti ja meinaa sammua. Valo kumminki on sammunut sitten itsekseen kun on lähtenyt ajamaan. Nyt sitten tuli sellane tilanne et auto jäi tielle iha. lamdan merkkivalo syttyi yhtäkkiä ja auto pysyy pienellä kaasulla käynnissä mutta heti ku painaa enemmä kaasu ja/tai yrittää lähtee liikkeelle nii moottori tukehtuu ja alkaa yskimään ja sammuu.

      Auto on siis Volvo 240 B200F vm89

    • volvo_puranen

      Moi otetaan siitä koneesta vikakoodit ohje tuossa ja kuvien kanssa että saat luettua oiken . Tuo yskimien ja muut touhu viittaa puolaan ja ne päästöt helposti menee pielee jos tulpillee ei mene vahvaa virtaa jolloin vaikuuttaa käyntiin .Muttaa sekkaa ihan rauhassa ja tuleeko noitaa vikoja esin kun otat vikakoodit
      http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=79.0

      Se pitäsi kertoa että mikä autoa vaivaa ja se pakokaasupäästölappu että missä kunnossa on lambda ja polttoaineseokset

      Konew on hyvässä kunnosa tulpat ja muut sähköosta on hyvia myöskin se virranjakajan kansi ja pyörija ja ne sytysjohdot hyvät..
      Paljon autolla on ajettu ja säännöllisesti huollettu vai kuinka on

    • jonttuuu91

      Terve!

      Kiitos vastauksesta. Sain otettua vikakoodit ja tälläisiä herjas:
      2-2-1 Seos liian laiha osakuormalla
      1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari)
      2-1-4 RPM-anturin signaali ”pätkii”

      Kokeilin myös irroittaa ilmamäärämittarin liittimen auton käydessä. Ei mitään suurta vaikutusta ehkä pieni nykäisy tuntui kun laittoi sen takasin tai irrotti.
      Edelleen lambdan vikavalo palaa jatkuvasti.
      Tänään kun kokeilin autoa starttailla nii lähti välillä aina käyntiin ja välillä ei, ja silloin kun lähti käyntiin nii kävi iha nätisti normaaleilla kierroksilla tyhjäkäyntiä. Kylmällä koneella tukehtui välittömästi kaasua painaessa, mutta ku moottori oli lämmennyt käyntilämpötilaan niin pystyin antamaan kierroksia ilman että auto tukehtui kun painoin äärimmäisen varovasti kaasua ja hitaasti nostin korkeammalle. Huudatin sitte jotain 3000-4000 kierroksia mut sillonkin jos painoi vähänkään äkimmin kaasua nii tukehtui ja sammui välittömästi.

      En oo vielä sytytyspuoleen kajonnut. Melko uusilta näyttää tulpanjohdot ja virranjakaja tulpista en tiedä. Auton huoltohistoriasta nyt ei oikeastaan ole tietoa. kilometrejä on 300 000

      Tuo rpm signaali liittynee kierroslukumittariin joka ei pelaa oikeen ku siitä palaa lähes heti sulake, mutta se nyt on toissijainen juttu.

      • jonttuuu91

        ...Ja vielä jatkoa sen verra, että paksua harmaata savua tulee aika rajusti putkesta ja tuoksahtaa aikalailla bensalta.


    • volvo_puranen

      Eihän se kannetiiviste ole mennyt eli missä kunnossa ne öljyt ja jäähdytysnestee ovat,,Kun tuota ilmamassamittaria noi paljon antaa koodia eli tuota MAF se varmaakin kannataa vaihtaa muista että ne numeroit täsmää siinä rungossa,Noita ilmavuotoja ei ole missään eli alipaineletkuja ja ne päästöarvot kertoisi kanssa paljon jos "ryyppy" makaa koko ajan päällä autossa .Kuinka on pystyykö tuollaa ajmaan että mikä se kulutus oiken on..Ilmaputsari koska vaihdettu ja ne polttoainesuoodatin ja hyvät öljyt koneessa eli kunnon huoltoa ja laitetaan auto kuntoon .Kun kaikki vaikuttaa monesti niin monee asiaan eli paras lopputulos on se hyvin huolettu auto jolloin noita muuttuvia tekijöitä ei enään ei ole.Sekkaa se puolan kunto viellä .

    • volvo_puranen

      Sekkaa noii sytystulkpat missä kunnossa ne ovat.Kun se kertoo mikä konee vointi on.Jos mustat karstaiset liian rikkaallaa käydään joten tulppaavain käteen ja katsomaan.Voihan ne samallaa vaihtaa uusii jos ei havaintoa vaihdosta ,Halpoja kun ovat ja justiinsa siihen koneseen sopivat lämpöarvoiltaan.

    • jonttuuu91

      Moi!

      Volvo on nyt kunnossa ja loppujen lopuksi vika ei ollut missään muualla kuin ilmamäärämittarissa, tuli ihan sen vaihdolla kuntoon. Tosin tuli ny samalla vaihdettuu lambda ja uusi akku. Pahoittelen että vastasin näin myöhään :)

      • jonttuuu91

        Ja kiitos neuvoista :)


    • volvo_puranen

      Hyvä hommaa etä auto on kunnossa ja tuo palaute on kanssa kiva hommaa.
      Kun monelta se tahtoo jäädä kertomatta

    • volvo 740 B230F -90

      Terveppä terve, semmosta kyselisin, että pystyykö tuota ilmamäärämittaria mitenkään korjaamaan? Vaihdoin seisonnassa olevasta Volvostani ilmamäärämittarin käyttöautona olevaan Volvooni, kun oli pitkään vaivannut juurikin samankaltaiset viat kuin aloittajalla ja heti toimi kuin unelma. Tarkotus olis kuitenkin saada se toinenkin auto joskus käyttöön ja tuo ilmamäärämittari on aika tyyris osa. Sen rikkinäisen mittarin sisällä näyttäs olevan 3 ehjää lankaa ja yksi lanka näyttäisi olevan poikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      218
      4240
    2. Näin asia on

      Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3269
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      261
      1888
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

      Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      5
      1257
    5. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1207
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

      Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Ikävä
      150
      1107
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      95
      834
    8. Uskotko että halaatko

      Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      745
    9. Tiistaipäivää pakkastakin on

      Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      176
      730
    10. Sulla on upeat pakarahalihakset

      todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30
      717
    Aihe