Huomasimme huhtikuun lopussa että molemmat kissamme (sisarukset, 5,5 vuotta vanhoja) olivat hieman laihtuneet ja joivat hieman enemmän kuin normaalisti.
Veimme kissat lääkäriin 11.05. ja niistä otettiin verikokeet. Selvisi että molempien munuais- ja maksa-arvot ovat hieman koholla, ja toisella lisäksi liian alhainen kaliumarvo.
Tänään toiselle kissoista tehtiin ultraäänitutkimus, jossa näkyi että toisessa munuaisessa on halkaisijaltaan 1 mm oleva kivi, ja toisessa kolme kiveä, joista suurin 3,4 mm halkaisijaltaan. Virtsarakossa ei näkynyt kiviä.
Kissalta otettiin myös virtsanäyte suoraan rakosta (kun oli jo valmiiksi rauhoitettu ultraääntä varten). Virtsanäytteessä kuulemma näkyi äärimmäisen pieniä hiukkasia; lääkäri sanoi että yleensä munuaiskivien kohdalla on myös virtsassa selkeästi näkyvissä muutoksia. Oli siis sitä mieltä että tämä sairaus on havaittu varsin varhaisessa vaiheessa.
Toinen kissa tullaan ultraamaan niin pian kuin mahdollista; todennäköistä että sillä on sama vaiva.
Olen nyt yrittänyt löytää lisää tietoa, koska tämä diagnoosi oli aikamoinen shokki ja kaikki on niin epäselvää. Molemmat kissat laitettiin välittömästi erikoisruualle, ja kaikki tavallinen ruoka on otettu pois.
Mutta tulevaisuus huolettaa.. Lääkärin mukaan kivien poisto leikkaamalla kannattaa vain silloin jos joku niistä tukkii virtsatiehyeen ja silloin ei ole vaihtoehtoja, kun on muutenkin kissalla hengenvaara. Mutta hän ei lähtisi leikkaamaan kun kissa on vielä terve; munuaisen avaaminen on aikamoisen riskialtista.
Kyllähän tämä näiden meidän rakkaiden lemmikkien elämää lyhentää, mutta miten paljon, se on täysin auki. Kuulemma voi pärjätä vuosiakin näin. Tai sitten voi tulla komplikaatioita hyvinkin pian.
Molemmat kissat ovat tuota pientä laihtumista lukuunottamatta täysin terveen oloisia; pirteitä ja leikkisiä.
Olisi tosi mukava kuulla kohtalotovereiden kokemuksia!
Kissan munuaiskivet - kokemuksia?
2
2500
Vastaukset
- NA
Tästä ei selvinnyt minkä tyyppisiä kivet/kiteet olivat. Itselläni on kokemusta vain kissasta, jolla oli 4 vuotiaana struviittikiteitä virtsassa. Sitä en muista, näkyikö munuaisissa mitään. Erikoisruuat tehosivat hyvin ja virtsatietulehdukset loppuivat siihen eikä kissalla sen jälkeen ole ollut mitään tähän liittyvää vaivaa. Nyt kissa on jo pitkälti yli 10 vuotias eikä erikoisruokia enää ole syötetty pariin vuoteen, koska eläinlääkärin mukaan tämän ikäiselle ei yleensä struviittikiviä enää tule. Munuais- ja maksa-arvot ovat hyvät.
Oksalaattikivistä ei ole kokemusta, mutta omat ruokansa niidenkin hoitamiseen on. Struviittikivien tapauksessa virtsa yritetään saada happamammaksi ja oksalaattikivien tapauksessa emäksisemmäksi, joten molemmille on omat ruokansa.- Meidän kisuset
Paljon kiitoksia vastauksesta! Tosiaan, tässä nyt kaikkein eniten jännittää että ovatko nämä struviittikiviä vai oksalaatteja. Lääkäri ultratessaan puhui meille että oksalaatit ovat todennäköisempiä.. Mutta sitten hän joutui lähtemään äkillisen sairaustapauksen takia, ja toinen lääkäri hoiti lopputoimet. Hän oli nopeasti vilkaissut virtsanäytettä ja sanoi että hänen mielestään se tukisi enemmän struviitteja, mutta että pitää odottaa labratuloksia että voi olla varma. Näitä tulee huomenna.
Olen nyt lukenut hulluna netistä kaikkea mahdollista ja nuo struviittikivet näyttävät olevan se "parempi" vaihtoehto jos noin voi sanoa...
Toinen kissa ultrataan perjantaina; meidän säkällämme sillä on oksalaattikiviä ja tällä toisella struviitteja! Siitä sitä tuleekin mukavaa kun yrittää syöttää niitä kahdella eri ruoalla (en kyllä näe miten se voisi toimia..)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324791Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene182739Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su662621Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252465- 361934
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321671Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?691560Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731506- 661304
- 821241