LA Heinämammat uusin :) H-hetki lähenee!

Lanssari-äiti

Tuliko meillä tuo vanha ketju täyteen tai vastaavaa kun ei sinne voi mitään enää kirjoittaa? Ainakaan minä en voi ja olihan se jo kamalan pitkä, voidaan varmaan aloittaa jo uusi?

151

1059

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lanssari-äiti

Joo, siis 1,1kg ekasta neuvola kerrasta oli viime viikolla neuvolassa tullu lisää painoa :D Ja on mulla ennestään mitä lähteä. Toivoisin, että kun alan treenaamaan töihin paluuta varten ja jos imettäminenkin onnistuis hyvin, niin saisin vanhoista semmosen 15kiloa pois :D Itse olisin tyytyväinen :))

En varmaan muistanu kertoa, että sain tässä viimein neuvolassa varmistuksen ja luvan sille, että vauvalle tulee sitten tuberkuloosirokote synnärillä. Ihan vaan minun työn takia. Oon oikeasti tyytyväinen, kun ite kuitenki haluan sen tälle vauvalle. Mies on miettiny sitä, että mitä sivuvaikutuksia tuosta rokotteesta on, mutta se nyt taitaa olla yks vanhimmista rokotteista, että eiköhän se ole ihan turvallinen. Ja kuitenki se, että kantaisin töistä tuberkuloosin lapselleni kotia, tuntuis ihan kamalan pahalta. Varsinkin kun koko aika uutisoidaan siitä, kuinka sitä on aina vaan enemmän Suomessaki

Muistan kyllä harjoitteluajoilta, kuinka nihkeitä tuolla synnärillä ollaan tuon tuberkuloosirokotteen suhteen ja kuinka ikäviä ne oli niille maahanmuuttajaperheille joiden lapsia piti rokottaa. Mutta ehkäpä ne ois kivempia meille, vaikka ollaanhan mekin maahanmuuttajaperhe, mutta vauva rokotetaan vaan äidin ammatin ja työn takia :D Ei sen takia että isä on ruotsalainen :)) Tosin onhan ne jo ultrassa meille möykänny että eihän meijän vauvaa rokoteta kun en oo töissä keuhko-osastolla ja tentannu että paljonko meijän potilaista sairastaa tuberkuloosia. Miehenki piti nauraa, että eipä ne taija tietää puoliakaan mitä niitten potilaat sairastaa ja sehän se onki se haaste. Kun ei voi ikinä tietää.

Muutenki mulla on ihan kamalat ennakkoluulot tuota synnäriä kohtaan, kun oikeasti tiedän kuinka kaavoihin kangistuneita siellä ollaan. Eikä haluta ollenkaan nähdä ketään yksilönä. Toivottavasti ne pahimmat ois lomalla kun meijän omppu syntyy :)

Eipä me taijeta selvittää sitä kumpi tämä on :D Mutta jos tuo sykejuttu pittää paikkaansa niin tyttö sen pitäis olla :D Tyttöähän tästä veikkaa lähes kaikki muutenki :) MIes vaan toivoo poikaa, tosin nyt se on sitä mieltä kuitenki että pitäis tulla eka tyttö, joka olis sitte isosiskona seuraavana tulevalle pojalle xD Mikähän tilaustavara tämä on :D Tosin mies toivo kaksosia alunperin xD

Voin kuvitella kuinka ahistavaa ois oottaa kaksosia, mulla on jotenki yli-iso tämä maha ja ahistaa jo nyt ihan koko ajan. Ei voi mennä oikeen kyykkyyn kun maha painaa, eteenpäin kumartuessa kaverin takapuoli tunkeutuu kylkiluihin. Ja vielä ois vaikka kuinka kauan matkaa jälellä. Ja mulla on niin rankka kesäkuu edessä, että jos tämä ei kesäkuun loppuun mennessä ole syntyny, niin se on iso ihme. Ihan kiva lukea kaikista oppaista ja muista että nyt pittää levätä ja ottaa aikaa itelle, kun mulle on buukattu ihan kamala kesäkuu, kiitos miehen. Ja sitten se ei ees aio heti jäähä isyyslomalle vaan jättää mut sitteki yksin kotiin.

• 3dddd

Ei tuberkuloosi rokote kyl ole 'turvallinen'. Kaikissa rokotteissa on riskit.

• Angel8427

Mulle on nyt tullut painoa noin 8kg.

Outoa kun alkoi äippäloma niin tuntuu kauhean pitkiltä nämä päivät..

Pinnasängynkin sain tänään laitettua makuuhuoneeseen valmiiksi odottamaan pikkuista

• Nyt mäkin vihdoin pystyn kirjottaa tänne. Tää koko sivu on ollu tänää ihan oudon näkönen ja tätä viestin kirjotus juttuu ei ollu täs ollenkaa..

Mutta joo.. Mä halusin just ton takia tietää sukupuolen, kun musta tuntu et mä en voi mitää ostaa valmiiks, muutaku jotai valkosii vaattei. :) Ja oon ollu kyl ihan tyytyväinen et sain sen sukupuolen tietää.. helpottu vähän se meiän nimi ongelmaki, kun ei tarttennu ku poikien nimiä miettiä. :)

Mulla on ongelma, kun me pidetään ristiäisten kans samaan aikaan meidän pienimuotoinen vihkiminen (eli ei siis paljon porukkaa). Ja kun en tiedä oikeen miten kuuluis pukeutua sellaseen. Kun joku hieno hää puku tuntuu vähän liian hienolta, mut en tykkää mistää tavallisistakaan juhlavaatteista. Joku mekko olis kuitenkin kiva. Ja kun haluan et olis kuitenkin sellanen tunnelma et menee oikeasti naimisiin, eikä vaan sellanen fiilis et hoidetaan tää nyt sitte tässä samassa. Haluan et ne tuntuu myös ihan oikeilta häiltä. Ja voihan pienetkin häät olla tunnelmalliset. :) Siinä vaan on se etu et saadaan sitte kerralla koko perheelle sama sukunimi :D Ja kun mies ei halua kirkko häitä niin tämä vaihtoehto oli meistä paras, kun mihinkää maistraattiin en oo menossa. :)

Mulla tullut koko raskauden aikana joku n.15-20 kg painoa.. Aika kauheeta tavallaan, mut toisaalta osa lähtee pois synnytyksessä ja imettämällä. Loput toivon lähtevän sitte ku alkaa vaunu lenkeillä käymään. :) Mulla oli kans tossa sellanen vaihe, ettei pystynyt liikkumaan melkee yhtää. Normaalikin käveleminen sattu ja sängystä ei meinannu päästä ylös. Nyt ei oo enää selkä kipee, mut ei silti pysty kävelee kovin pitkään, kun alkaa alavatsaan sattuu. Tai lähinnä tuntumaan inhottavalta.

Olin tänään mun pikkusiskon kevätjuhlassa ja siellä mun maha keräs taas katseita ja kommentteja ihmisiltä. :) Onneks suurin osa jolta tuli jotain kommenttia oli tuttuja.

• Piti vielä kysyä sulta Lanssari-äiti: Puhuuko sun mies sitte ruotsia hyvin? Tai siis aiotteko kasvattaa lapsesta kaksi kielisen? :)

• m-pyy

Heippa taas :)

Nyt ollaan sit täälläkin jääty töistä pois...kaksi viikkoa sairaslomaa ja sit alkaa mammaloma. Supistuksia riittää ja yöt menee miten menee mut ei ainakaan nukkuen...

Mulla on tullu painoo nyt 8-9kg...jos se pysyis kympissä tai sit max 12kg niin olisin oikein tyytyväinen...

Haluisin nyt kysyä mielipidettä ja kokemuksia siitä kun mies lupasi sitten vuoden päästä viedä mut etelään viikoksi, että voiko n.1v lapsosen jättää äitilleni hoitoon siksi aikaa? Äitini on muutenkin iso osa pikkusen elämää ja asuu 500m päässä joten todella läheisen mummon saa meidän prinsessa, mutta mietityttää että voinko jättää niin pienen siinä vaiheessa äitini hoiviin?

Huomenna menen sitten äitini kanssa synnytysvalmennukseen kun mieheni on työmatkoilla...onneksi kesäkuussa on vielä toinen synnytysvalmennus koska haluan että miehenikin on siellä mukana.

Tänään alkoi jo rv34!

• Angel8427

Meillä on ollut jo nuo kaikki synnytysvalmennukset..
      Tai siis kaikki neljä kappaletta..

Mulla ei oo enää kauheasti ollut noiita supistuksia kun niitä oli tuossa 20-30 viikoilla runsaasti..

• N0RA

No kerkesimpä jo sanoa, miten helposti tämä raskaus on mennyt ja nyt tuntuu kaikki kasaantuvan sitten tähän loppuraskauteen. Supisteluja on ollu ihan kiitettävästi, mutta kohdunsuulla ei onneks ollut tapahtunut muutoksia. Sain lähetteen pissa- ja hiivatesteihin, joista oottelen tuloksia tän päivän ajan, josko ne olis kivuliaitten suppareiden syynä. Ja noi liitoskivut! mulla varmaan irtoo kohta lonkka! Kaikista tuskallisinta on nousta yöllä vessaan se 3-4 kertaa ja kun muutenkaan sängystä ylösnouseminen ei suju enää niin sutjakkaasti kuin ennen, niin siihen vielä hirveet kivut nivusissa ja häpyluussa.

Ja ne sokerit! Pitkään meni ihan hyvin ja arvot oli pääosin hyvä, paria raja-arvoa lukuunottamatta, joiden takia seurailin sokereita sillontällöin. Paitsi nyt! Kuin salama kirkkaalta taivaalta, ne kaikki arvot kohos yhtäkkiä pilviin ja eikös mulle tuupattu sitten insuliini-piikki. Joudun pistämään iltaisin pitkäkestoista insuliinia, joka sitten tasottaa noita arvoja. Jos jotain hyvää tästä pitää ettiä, niin eivät kuulemma ainakaan päästä yliaikaseks, vaan käynnistävät sitten synnytyksen. Tällähetkellä kun maha alkaa olee aika valtava ja on kokoajan tiellä, niin ajatuskin siitä et sais vauvan edes vähäna aikasemmin maailmaan tuntuu ihan miellyttävältä ajatukselta, vaikka ei kai se käynnistäminen oo kuitenkaan se paras vaihtoehto.

Mä oon saanu painoa vaan sellaset 4kg, ja musta tuntuu et oon ite laihtunu tässä kun on "joutunu" syömään terveellisesti noiden sokeriarvojen takia.

Meillä alkaa olee pikkuhiljaa kaikki tavarat hankittuna vauvaa varten. Vaipat, tuttipullot, ym. pienet tavarat kyllä vielä uupuu. Oon tässä kesälomaillessa saanu jopa pestyä, silitettyä ja järjestettyä vauvan vaatteet kaappiin kokojen mukaan :D Meinas viimeviikolla iskeä pieni paniikki kun suppareita oli paljon, ja aloin miettimään et entäs jos vauva päätttääkin tulla jo kohta ulos! :) Mut jos vielä oli sen 5 viikkoa, niin sit voi s mun puolesta tulla pihalle :)

Huh! tulipahan avauduttua taas! :)

• napataata84

Onko teillä muilla älytöntä alavatsa kipua? mä en tiedä mistä tollanen on ilmestynyt mut tuntuu koko ajan alavattalla sellanen inhottava kiristys ja painon tunnetta on myös.. Toivotaan ettei oo mitään hälyttävää, edelllisestä raskaudesta on kuitenki jo niin pitkä aika etten muista et sattuko sillon, mihin ja miten paljon xD

Täällä alkaa hirvittää ku viikot ne vaan vähenee, lauantaina on 33 0 täynnä ja sit on enää 7 viikkoa laskettuun aikaan, iiiiiiiiiiiiiik.. alkaa jännittää niin paljon ettei tuu yöunistakaan mitään.. Mies sai onneks lomansa järkättyä niin et se alkaa pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja päättyy pari viikkoa sen jälkeen, on sillon sit kotona ku sitä eniten tarvitsen.. :) vaik vauva päättäis mennä yliaikaseks ni ompahan sit päivittäisis askareissa auttamassa ku tuskin ite sillon enää olen moisessakaan touhuumis kunnossa.

Miten teillä muilla väsymyksen kanssa? mä en meinaa pysyy kokonaista päivää täl hetkellä hereillä, mun on pakko päivittäin vetää parin tunnin päikkärit tai olen ihan känkkäränkkä koko päivän :D toivotaan et tätä väsyy ei jatku ihan loppuun asti vaa sais jonku energia puuskan viel edes pariks viikoks ;D

• Kapusha

Mulla on ollu alavatsalla semmost menkkamaista juilintaa ja lääkäri mulle sanoi et ne on supistuksia. Ja niitähän sitten riittää :'( Viime yö meni valvoessa taas,kun tuntu niin epämukavalta ja meinasin jo soittaa äitipolille et tarkottaakohan toi kipu et siel jotain tapahtuu. Sit tietysti eksyin lukemaan kuinka aika monella se on tarkottanu että paikat on avautunu ...
      Mä en haluais ees soittaa neuvolaan,koska jouduin sille idioottilääkärille (joka on siis terveyskeskuslääkäri,ei synnytys/naistentautien lääkäri). Pitäs ilta-aikaan mennä vaan sit sinne äippäpolille,mut tuntuu että jos soitan sinne ni ne pitää mua vaan turhan ruikuttajana kun johan edellisestä reissusta sinne onkii 2vkoa aikaa. (sillon löyty ne sappikivet).
      Pitäs varmaan nyt ihan tosissaan se kassi pakata,jos tää supistelu meinaa et tulee ennen aikojaan .

Täällä paukkuu maanantaina rv 33 täyteen!:) On todella vaikee olla,ei niinkään mahan koon takia vaan jotenkin vaikea olla ihan koko ajan. Ei löydy hyvää asentoa ja menee joka toinen yö valvoessa. En vaan saa mitenkään unta, kun jalat tuntuu olevan tulessa,niihin särkee ja sitten vielä ne supistukset :( Alkaa olee rankkaa tää raskaana olo ;)

• pikkunen :)

mun piti aamulla lähtee synnärillä käymään supisteli nii mahottomasti ja poltti alaselkää, soitin neuvolaa jotka päätti laittaa lähetteen ja itkuhan siinä sitten tuli kun koski kovasti, no käyrään ekas ja piirtyhä siihen suppareita 10min välein ja selkä polte tuskanen joka supistuksen kera, sitte lääkäri otti tulehdus ja pissatestin; puhtaat olivat, ja sitten mentiin ultraan saatiin vauvan paino arvio 1644g ja viikkoja mulla32 31 1rv että hyvältä vaikutti viikkoihin verrattuna ja sitten päästiinkiin asiaan kohdunsuun tilanne: lyhentyny 2cm ja pehmeä.. oi voi.. no laittovat kotiin odottelemaan ja seurattava tilannetta supistelee edelleen muttei niin paljoa että tarviis itkua tihrustaa ja polte selässä ihan hirvee :/ aamulla 10 menin ja kotona olin 16.00 että sinne meni koko päivä.. panadolia syötävä kipuihin, ja otinkin kun lähdin sairaalalle. Ainut hyvä juttu tässäki istukka ei ole enää kohdunsuun päällä jes! ja nyt jännätään päästäänkö vauvan la asti.. raskaita hommia en enää saa tehdä, eilenkin haravoitsin pihaa ja vein kasa tolkulla pyykkejä kuivamaan.

• Lanssari-äiti

Toivon että, meillä isä alkais vauvan kanssa puhumaan ruotsia, tästähän kuitenkin tulee sekä suomalainen, että ruotsalainen ja ois aika hölmöä jos ei sitten ruotsia puhuis ollenkaan. Tosin siis puhunhan minäkin ruotsia, vaikken ruotsalainen olekaan. Kotona me kyllä suurimmaksi osaksi puhutaan suomea, mutta ruotsin telkkaria meillä taijetaan enemmän katsoa. Oli miehen kanssa puhettakin tuosta jutusta eilen illalla ja se kyllä lupaili että alkais iltasatuja ainakin ruotsiksi lukemaan :)) Kun se ite kaipaa kovasti ruotsin harjottelua, varsinki puhumiseen ja lapsellehan se vaan olis rikkaus että osais toisenki kielen, niin eiköhän se :)) Mistähän vaan löytäsin muumikirjoja ruotsiksi? :O

Me mennään kans naimisiin ristiäisten yhteydessä, tai lähinnä toisin päin. Hääpäivä ja kaikki tilat ja muut oli varattu ennen kuin tämä ilmoitti tulostaan. Mulla tulee olemaan ihan kunnon hääpuku, mutta musta oli ihan mahtavia semmoset lyhyet valkoset tai muun väriset hääpuvut :)) Vähän semmoset fiftarityyliset. Olisin ite halunnu semmosen, mutta kaaso sai rakastumaan semmoseen pitkän malliseen, enkä siitä kyllä enää halua luopua millään :) Niissä puvuissa vaan on hulluna eroja, jotku on ihan hullun paksuja ja kankeita, itekään en juhlapuvuista kamalasti tykkää, mutta mun puku on ihanan ohut ja kevyt päällä. Mutta omiin häihin saa pukeutua niin kuin haluaa :) Sitä ei passaa unohtaa.

Minusta vuoden ikäisen voi jättää viikoksi tärkeän ja rakkaan isovanhemman hoitoon. Sehän on kaikille arvokasta aikaa! :) Ja joutuuhan laivalla työskentelevät jättään tuon ikästä tuomoiseksi ajaksi hoitoonkin. Meillä joudutaan jo ristiäisten/meidän häiden aikaan jättämään pikkunen yhdeksi yöksi minun vanhemmille. En varmaan nuku koko yönä ja varmaan haluan itekki yöllä äitin ja iskän luo yöksi :D Tiedän että ne tulee pärjäämään tosi hyvin ja kaikkea, mutta en tiiä pärjäänkö ite :) En oo kauhean juhlijatyyppiä, mutta toisaalta ne on meidän häät ja pitkästä aikaa kaikki tärkeät ja rakkaat kaverit on paikalla, semmosta ei varmasti tapahdu taas moneen vuoteen :D

Toivon edelleen että mulla ei ole mittään polttareita, aiankaan sen jälkeen kun tämä vauva on syntyny. Uhkauksia kyllä kuuluu koko ajan, mutta... toivottavasti sisko pittää mun puolia :) Ehkä niille pitäis kertoa, että ne ei edes ole oikeat häät :) Menee vaan yks hyvä ohjelmanumero hukkaan kun paljastetaan häissä milloin on oikeasti menty naimisiin :D Se on ihan kaikille salaisuus :))

• moomin!

Muumikirjoja löytyy ruotsiksi ainakin pääkaupunkiseudulta ihan kirjakaupoista. :) Eli oletettavasti kaikilta sellaisilta paikkakunnilta, joissa ruotsinkielisiä asuu edes jonkinlainen vähemmistö, löytyy kirjoja. Varmasti myös verkkokaupasta saa tilattua.

• Ai ootteko menny sit jo aikasemmin naimisiin? vai ymmärsinkö oikein? :)
      Meillä ei oo minkään näköstä mahdollisuutta opettaa pikkuselle sekä suomea ja ruotsia, kun ei mulla eikä miehellä oo ruotsin kielen taitoa. Musta se on kyl tosi hyvä juttu niille joilla on vaan mahdollisuus siihe. :) Arvokasta oppia, jota ei läheskään jokasella oo mahdollisuus saada. :D

Niistä muumi kirjoista. löysin tollasen nettisivun mistä saa mun ymmärtääkseni tilata ruotsin kielisiä muumi kirjoja..http://www.bookplus.fi/lasten-_ja_nuortenkirjat/lastenkirjat/muumit/ruotsiksi/ En oo ite koskaan tilannu tuolta mitään, mut tollanen sivu sattu löytymään. Kannattaa kattoo jos siel ois jotain kivaa. :) http://cdon.fi/kirjat/böcker_på_svenska/ tossa toinen, melko samantapainen sivu. En tiiä vaikka olis samaa firmaa mutta tuolta oon elokuvia tilannu ja mulla ainaki kaikki tullu aina perille ja on mun mielestä luotettava paikka. :)

Eilen oli aika hassua kun pidin kättä tossa kyljellä niin pikku mies rupes oikee urakal tunkee kantapäätä sieltä ja oikee sillee et se koko kylki mulju ku se pyöritteli jalkaansa siellä, mut sitte ku käskin kun äidin pistää käden siihen ni muljuminen loppu siihen ja se vaa vähän liikku siel, mut sitte kun mä taas laitoin käden siihen ni heti se alko taas oikee kunnol venyttelee siellä. Mun äiti sano et se on kyl mahdollista et se tunnistaa mikä on mun käsi siinä mahalla ja mikä on jonkun muun.. :) Oli kyl aika hauska juttu. :D

Huomenna on rv 34 0 Eli enään 6 viikkoa laskettuun aikaan

• Kapusha

51 päivää laskettuun aikaan!!:) Jos päästään sinne asti. Koitan nyt ottaa rauhallisesti vielä pari viikkoa että jos on tullakseen ni tulis ees siellä 35-36 viikoilla.

Sehän on ihan äärettömän hienoa,että lapsi oppii sekä suomen että ruotsin!:) Voikun itekkin osais :)

Mä oon suunnitellu että meijän poitsu menee ekaa kertaa yökylään mummolaan 6kk vanhana. Synttärit ois tammikuussa ni aattelin että jos sillon sitä rohkenis lähteä tanssimaan.
      Kyllä mun mielestä voi lapsen laittaa isovanhemmille hoitoon, myös vanhemmat tarvii sitä omaa aikaa :) Ja varsinkin jos isovanhemmat ovat paljon lapsen elämässä mukana muutenkin,niin lapsestakin on varmasti ihana päästä mummolaan lelliteltäväks :)

Voikun näihin selkä ja lonkkakipuihin ois joku helpotus olemassa mutta ei taida olla :/ Sama kun tähän jalkasärkyyn, tai lähinnä levottomiin jalkoihin... Heti kun meen nukkuun ni se jalkojen vispaaminen ja särkeminen alkaa. Eilen laitoin kylmägeeliä ja se ehkä saattoi vähän auttaa. Tänään kokeiluun uudestaan :P

• napataata84

Täällä saatiin eilen oikeen urakalla säikähdykset, aloin päivällä vuotamaan älyttömästi verta ja ei muuta kun tuhatta ja sataa sairaalaan, syytä ei löytynyt mistä johtu mutta ei ainakaan ollut mitään hengen vaarallista.

säikähdin ihan hulluna kun vauva ei liikkunu ja verta tuli niin et oli housut oikeen märät ja pönttöönkin paljon vielä, olin ihan varma et nyt se on kuollut :(

nyt pääsin sit onneks kotiin mut tosi rennosti pitää ottaa.. huoh, pysyis nyt sisällä just ees sen pari kolme viikkoo ni oltas jo turvallisilla viikoilla, eikä joutuis ihan älyttömän kauan välttist sairaalassa olee..

kortisoonilla kypsyteltiin jo keuhkoja jos nyt lähiaikoina päättää tulla.

• Angel8427

Minä säikähdin eilen illalla, että nyt tuli lapsivettä. Kun jotain nestettä tuli housuihin. Sitten alkoi supistella ja selkään sattui kovasti.. Meinasin jo löhteä synnärille. Mutta kivut meni lepäämällä ohi ja sitä nestettä ei enää tiputellut..

• Kapusha

Mulla noi supistukset vaivaa kyl ihan tasasesti pitkin päivää jopa sillon ku oon makuulla. Ja vaikken ees tekis mitään... Ja pari kertaa on tullu vetistä vuotoa,et mahtaakohan olla tihkuvaa lapsivettä. Perjantaina ois neuvola, toivotaan et sitä ennen ei mitään dramaattista tapahtus, niin lähettää sitten äippäpolille jos tarvetta ..

Onneksi Napataata oli kaikki hyvin ja selvisitte säikähdyksellä!! Varmasti ollu kamala tunne :( Jospa se teidän pikkunenkin kypsyttelis vielä muutaman viikon :)

Saimpas sitten ne kauan pelätyt raskausarvet. Viime yönä ihmettelin,kun sattuu ihoon niin kovin ja aamulla kun katsoin ni on sitten alavatsalla aika monta arpea :( 34 viikolle asti melkein päästiin ilman, mutta toivotaan ettei ne tosta kauheesti enää kehity että vaalenee sitten helpommin pojun synnyttyä. Kiristää kyl jo niin paljon, et en todella tiedä miten tässä pitäs viel pysyä se max 6vko.... Huoh.

Oon yrittäny ettiä imetysliivejäkin,mut ne on kaikki kauheen rumia :D Ei kai niiden kuulu mitään pitsihörhellyksiä ollakkaan, mutta noi mitä oon nähny on ihan karmeita...

imetysliivit on karseita lörppöjä :D ostin niitä kumminkin ja uutena aattelin kokeilla imetystoppia yhden raaskin sellasenkin ostaa jos se ei ookkaan hyvä :)
      torstaina olisi neuvola ja perjantaina äippäpoli käynti..
      Minua on ruvennu pistelemään/vihlomaan alavatsaa, ei ole ainakaan pissatulehdusta enää että se ei pitäs syynä olla, jos kyselen sitte neukusta sitä mistä se johtuu.
      Ja mitä arpiin tulee mie oon ainakin seepra :D ihan hirveesti raskausarpia vaikka rasvaan joka ilta mahani/jalat ja heti rupesin rasvaamaan kun testi oli plussa, jotkin ihmiset niitä taitaa vaan saada herkemmin ja mie taidan kuulua niihin XD..
      Eilen kävin ikeassa kuopiossa ja tuli ostettua vauvalle viltti (vaal.punanen tietenkin), ihana punainen syöttötuoli, ja muuta hömppää :) loppua kohen kävellessä tuli karmea olo,supisteli ja selkään koski ihan hirveesti. Seuraavan kerran taidan käydä vauvan synnyttyä siellä, en meinannu jaksaa sitä kävellä tällä ololla ja mahalla :D

• kauniita liivejä

Imetysliivivinkkinä vaan, että jos haluaa muuta, kuin niitä karseita lörppöjä, niin kannattaa jättää Lindex ja H&M väliin ja esim. tilata liivit netistä. Itse vähän isompirintaisena tilasin bravissimo.com -osoitteesta tosi kauniit, tukevat ja hyvänmalliset imetysliivit. Eivät näytä edes imetysliiveiltä, vaan ihan tavallisilta, kauniilta ja naisellisilta alusvaatteilta. Tietääkseni myös Changen mallistoissa on ihan siedettävän näköisiä imetysliivejä ja heiltä löytyy pienempiäkin kokoja. Tietysti, jos ei ole valmis maksamaan pariakymppiä enempää, niin sitten vaihtoehtoja on vähän vähemmän. :)

• Kauheeta! Mä olisin varmaa menny iha paniikkiin jos mulla olis alkanu verta vuotaa. Mut onneks selvisitte säikähdyksellä. Toivotaan nyt oikeen kovasti et kaikkien vauvat pysyis vielä siellä mahassa jonkun aikaa. Jos ei laskettuun aikaan asti mut ainaki vähän turvallisimmille viikoille asti. :) Mä en oo vieläkään kokenu mitään harjotus suppareita. Tai sit oon vaa nii tyhmä etten tajuu et mulla on ollu sellasia. Kyl mulla alkaa kävelessä alavatsassa tuntuu sellasta ihme tunnetta et ihanku olis jotai vatsalihaksii treenannu ja et se lihas siellä sit venyis, mut en kyl oo mitää vatsalihaksii treenillu :D mut kai ne paikat siellä vaan venyy. Meil on kyl pojul nii ahkeraa toi venyttely ja muutenki liikkuminen masus. Ihan kokoajan on joku kantapää tossa kyljessä ojossa. Välillä nii ulkona et saa melkee kiinni siitä :D Viikon päästä saadaan vihdoinkin hakea se pinnasänky ja hoitotasohylly sieltä kuka ne meille myy. Pääsen vihdoinkin pistää kaiken valmiiks. Sitte mulla onki oikeestaa kaikki. Tai no vaipat, tutit, tuttipullot yms. vielä puuttuu.. Ja jos jostain löytyis halpa ituhälytin ni sellasen voisin vielä hankkia, mut ei sekään nyt nii välttämätön oo. Tänään on 34 1 ja 6 viikkoa laskettuun aikaan. :)

• Dannal

pikkunen :): Mä oon käyny kuntoilemassa Kuopion Ikeassa jo muutamaankin otteeseen! Se tosiaan rupee jo loppupuolella tuntumaan, että on tullu hieman käveltyä :D

• Kapusha

Kiitos liivivinkistä!:) Täytyykin tsekkailla netistä ja käydä Changessä, kun tosiaan kävin H&M:ssä ja Lindexissä. Ja siellä oli kyllä karmeita :< Ja sitten vielä ku oon muutenkin jo isorintainen niin nyt sitten kahta kauheammin,niin empä usko että ne H&M:n edes mahtuisi...

Mä kanssa pari vkoa sitten kuntoilin Ikeassa,tosin Vantaalla mutta kyllä lopussa ties sitten seikkailleensa! Ja kun vielä pitäs yks reissu tehdä ennenkun vauva syntyy... Saa nähdä mitä siitäkin tulee!

Mä elän vielä toivossa noiden arpien suhteen, koska ei oo "kuopalla" vaan tommosia punasia juonteita vaan, että jos vaikka häviääkin joskus vielä! En kyllä yhtään ihmettele,et iho repee kun tää maha alkaa olla jo melkosen mukavan kokoinen. Pelottaa ajatella miten paljon se vielä kasvaa.

Huomasin muuten tossa,kun selailin noita kaikkia sivuja missä kerrotaan mitä tapahtuu milläkin viikolla, että heittelee se vauvan paino aika paljon. Toisessa paikassa sanotaan et vkol 34 paino ois jo lähemmäs 2,5kg ja toisessa paikassa et paino ois 2,1kg. Tietenkään vauva ei paina just noit mitä noissa sanotaan,mut aika erikoista et noin paljon heittoa... Ois kyllä kiva tietää paljonko tää jäpikkä painaa jo.

Tietääkö kukaan muuten,että tehdäänkö synnytystapa-arviointia muuten kuin jos epäillään vauvan olevan iso? Pitääkö mun pyytää sitä itse vai kattooko ne sitten kun oon menossa synnyttämään että mahtuuko alakautta vai? Rupesin vaan miettimään,että haluaisin kyllä varmistuksen ennen kun ees yritän alakautta jos onkin iso vauva. Tosin paino on menny keskikäyrällä tähän asti,mutta kun ei varmaks tiedä :D

• N0RA

Mä oon käyny kans Helsingissä, Kampin kauppakeskuksessa olevassa Bebesissä "hiplailemassa" imetysliivejä. Sielä oli tosi nättejä, ja ajattelin et jos ostais parit kunnon liivit, eikä just mitään H&M:n trikoo rimpuloita. Ne varmaan kestäiskin paremmin. Ja eihän ne kellastuneet ja rumat liivit kyllä ainakaan lisää sitä parisuhteen erotiikkaa, varsinkin kun se on vauvan syntymän jälkeen muutenkin varmaan aika nollissa :D Onhan niissä tietty hinta eroaki, mut oli kyllä kauheen nättejä :) Niillä taitaa olla nettikauppakin. Mutta olis kiva mennä ihan liikkeestä ostamaan, ni sais myyjän avustuksella varmasti myös oikeen kokoset :)

Imetys t- paitoja ostin pari H&M:ltä, kun kaveri vihjas että sillä ittellään ei ainakaan oo niitä liikaa ollu, ja varsinkin jos julkisille paikoille lähtee vauvan kanssa, ja joutuu syötttää, niin aika huomaamattomasti pystyy imettämään.

Voi ei, toivotaan nyt et vielä muutaman viikon pysyis kaikilla vauvat vielä yksiöissään, eikä tulis mitään suurempia komplikaatioita.

• Mä ostin citymarketista joku aika sitte tollaset http://triumph.timarco.fi/aiti/imetysliivi/triumph-mamabel-comfort-liivit Triumph merkkiset imetys liivit. Ne on tollaset aika ohkaset eli nännit näkyy inhottavasti läpi ja muutenkin olo on kuin ei olisi rintaliivejä ollenkaan päällä eli myös hölskyy tissit kun kävelee. :D Ja kun ei munkaan tissi varustus oo koskaan ollu mitää kovin pientä ja saatika sitte ku imettää. Mut siinä oli niitten liivien huonot puolet ja tässä on hyvät. Ne ei purista mistään (toisinki kaarituelliset normi liivit) Ne ei purista nännejä kasaan, ja ne on mun mielestä aika hengittävät. Mun mielestä on mukavat käyttää kun ne on hyvän tuntuset päällä. Lukuun ottamatta noita muutamia haitta puolia ne on ihan hyvät ollu. Mut ajattelin kyl ostaa jotkut toiset vielä erilaiset. :) Mulle on ollu aina vaikee löytää sopivan kokosia liivejä jotka myös tukee. Ja siks mä inhoot rintaliivien ostamista ylikaiken!! :D

Kävin tänään terkkarilla varmistaa et onks kaikki arvot kohdallaan, kun eilen mun jalat turpos iha kauheesti. Enemmän kun tähän mennes koskaan. Mut oli kaikki ihan ok. Ja pe-la välisenä yönä heräsin sellaseen kuvotuksen oloon ja vähän tuntu kurkussa sellasta närästysmäistä poltetta niin kävin siitäkin syystä siellä.

Tyhmä kysymys ehkä mutta kysyn kuitenkin. Onko niin et jos ei oo ollu supisteluja ollenkaan. Tai ainakaan mitää kivuliaita niin paikat ei oo voinu alhaal ruveta aukee? Kun mä aina stressaan joka asiasta ihan turhaan. Oon menossa mun kaverin kanssa uimaan kylpylään ja kun oon kuullu/lukenu et sit ei enää sais mennä ku on ruvennu aukeemaa, kun siin on joku tulehdus riski. Ni mä panikoin et uskaltaaks mennä, ku en mä sitä tiiä onks ne ruvennu aukee. Mut tosiaan ei mitää supisteluja oo ollu. Neuvolassa sanottii vaa et joku 3 viimest viikkoo kannattaa välttää uimista.

• liivitietoa

Imetysliiveissä joutuu yleensä käyttämään liiviensuojuksia, joten se nännien läpinäkyminen korjaantuu melko hyvin sillä. :) Kovin monia liivejä ei muuten kannata ostaa ennen synnytystä, koska koosta ei voi olla ollenkaan varma.

• Lanssari-äiti

Meillä ainaki on varattu synnytystapa-arvioon aika jo rakenneultran yhteydessä. Täällä ainakin kaikki ensisynnyttäjät käy siellä.

Ikea kuntoilua harrastettiin meki viime viikolla, huhhuh... ei enää :)

Olihan se ihan kiva että oli tuomoinen helle viikonloppu, oon sitte ihan palanu :/ Ja ihan huomaamatta, porukalla laitettu tuota meijän pihaa ihan kokonaan uusiksi, niin kärähdin sitte vähän joka puolelta. Petollinen tämä meijän tuulinen piha, kun ei ees huomaa että on niin kuuma. Miehellä riittää nauramista mulle :)

Mulla ärsyttää hulluna tämä ihmisten vanhanaikaisuus. Menin juttelemaan yhen tutun kanssa siitä kuinka aion palata mahdollisesti jo vuoden vaihteessa töihin ja että mies jäis sitten kotiin. Niin saimpa sitten ihan oudoilta ihmisiltä samassa yhteydessä hullut saarnat siitä kuinka äitin paikka on kotona ja töihin ja muualle ehtii kyllä! Vähemmällä rahallakin tulee toimee ja ei äiti saa jättää lasta niin pienenä.
      Miksei oikeasti isä vois muka jäähä kotiin? Ja painotin kuitenki että olisin vaan vuorokauden töissä ja kolme kotona.
      Ja jos nyt saisin tuon työpaikan niin tuomonen rytmi jatkuis mulla aina siellä! Kyllä minä menen ainaki suunnitelmissa vuosia eteenpäin, olisin sen koko lapsuuden kotona samalla rytmillä. Sittenkin kun se menee kouluun. Ja hoitopäiviä sille tulis varmaan kuussa joku 5-6 ennen eskari-ikää.
      Ja jos en töitä saa, niin jään sitte työttömäksi ja vaihtoehtona on sitte tehä jotain 3-vuorosijaisuuksia ja se olis musta ihan kamalaa! Eikä semmonen pienen lapsen kanssa onnistu.Voidaanhan me toki myydä tämä meijän unelmatalo ja muuttaa johonki kaksioon vuokralla, että voin jäähä kotiin. Sillon meillä ehkä rahat riittäis. Mutta sanokaapa mitä mieltä te ootte? Oonko oikeasti hirveän itsekäs, kun edes kaipaan töihin (joista oon jo vuoden alussa joutunu jäämään pois)? Ja oonko oikeasti huono äiti jos isä jää vanhempainlomakaudella kotiin?

• napataata84

Kyllä ihmisten tarvii töitä tehdä, jos siihen vaan mahdollisuus on :) tosi typeriä kommentteja, jätä ihan omaan arvoonsa! jokainen perhe toimii just sillä lailla kun itselleen parhaaks näkee..

Kyllähän se veri oli aika säikäyttävä juttu :D olin ihan suunnattomassa paniikissa, mut onneks kaikki oli vauvalla hyvin. vaikkei saatukkaan selville mistä veren tulo johtui..

Onko muilla vaivana hirmusta syömisen himoa? mun pitäis hukata kaikki rahat ja köyttää jääkaapin ovi kiinni etten koko ajan mussuttais jotain.. kello on 16 päivällä ja oon jo vetäny jätskiä, omenaa, lasangea, vispipuuroa, kolme leipää yms yms xD ei tästä tuu enää mitään!!! Ne joilla on hirvee syömisen himo ja jotka pystyy sitä rajottamaan ni PLIIS nyt jotain kikkoja, meinaan en halua kilon viikko tahdilla repiä painoa lisää :D Mulle kun ei kerry koskaan mitään nestettä vaan se on sit ihan sitä ihteensä.. viimeks neuvola oli 10.5 ja siitä ajasta on taas napsahtanut reiska kilo x(

Huomenna taas neuvolaan kuuntelee vähän sydän ääniä yms :) mitenkä muilla? onko jotain huimauksia, päänsärkyjä tms oireita? itelläni vaivaa noi jatkuvasti mut taitaa olla ihan lopun alkua vaan... tuskin mitään vaarallista :D

• Angel8427

Mulla on kanssa ongelmana tuo jatkuva syöminen. Vaikkei olisi nälkäkään niin koko ajan pitää jotakin syödä..

Keskiviikkona olisi taas neuvola.. Vähän pelottaa, että kuinka paljon on tullut painoa lisää viime neuvolakäynnistä

• Kapusha

Täällä kans ilmottautuu yks joka vois syödä joka päivä hevosen verran ruokaa :P Tuntuu et jatkuvasti PITÄIS syödä jotain,ei siis ole niinkään nälkä. Oon nyt ottanu sen tavaks,et ootan vaa niin kauan että oikeesti tulee se nälkä. En oo uskaltanu käydä vaa'alla ja perjantaina ois neuvola :o Kyllähän tässä vaiheessa rupee vauva ( muut "roinat") painamaan jo,mut kyllä mä ainakin syömällä saan sit painoo kerättyy :(

Kyllä mä oon sitä mieltä kans,et ihmisen on vaan pakko tehdä töitä! Ellei satu olemaan niin että toinen osapuoli tienaa niin paljon ja haluaa maksaa kaiken. Ite ajattelin olla kotona niin kauan et poika ois 1,5v. Saa nähdä kuin toteutuu.
      Mulla on sitten sen työpaikankin kanssa melkonen haaste. Meillä kun mies ei voi juurikaan viedä/hakea poikaa hoidosta niin mulla pitäs olla ees jotenkin järkevät työajat. Toimistotyöhän olis ihan ihanteellinen. Mutta onneks siihen on vielä aikaa ;)

Täällä edelleen supistelee tasaseen tahtiin pitkin päivää. Muuten olo on ollu yllättävän hyvä! Tosin viime yön näppärät 14h unet auttaa asiaa :P
      Alkaa kyl olla jo niin ikävä omaa kroppaa. Maha on kasvanu parin viikon aikana hurjasti ja musta tuntuu et poika ois kääntyny pois raivotarjonnasta. Niin pinkeenä on tosta navan kohtaa ja leveyssuunnas :( Toivottavasti ei olis,en jaksais mitään kääntöyrityksiä sun muita...

• tulevaäippä

Hei kaikki!

Olenkin uusi tällä palstalla, piti jo paaljon aikaisemmin kirjoittaa, mutta unohtui koko juttu sitten kumminkin (: !

Minä odottelen täällä mieheni kanssa pientä lapsosta. Meidän ei ollut tarkoitus vielä hankkia lasta, tai välttämättä edes koskaan, mutta kun raskaus paljastuikin, niin ollaan siitä asti into piukeana odoteltu pientä vauvaa syliin

• Tervetuloa mukaan joukkoon tulevaäippä ! :)

• napataata84

Tervetuloa:))

Pakko tulla taas täyttämään tätä ketjua, siis mahotonta kuinka aika käy pitkäksi.
      Tuntuu ettei ole mitään tekemistä, sairaalareisun yhteydessä ku kiellettii kaik turha rehkiminen, enkä nyt oikeen keksi mitään kevyttä pikku puuhastelua.
      Esikoinenkin käy vielä pari viikkoa tarhassa ennen ku jää mun kanssa kotiin. Rahat on ihan finaalissa vielä pari viikkoa (ollut vähän yllätysmenoja) joten kaikki kirppisten ja kauppojen kiertelytkin on pannassa :D hittolainen...

Neuvolassa olin eilen ja sf mitta oli vissiin 32cm :D neuvolatäti sano et oooho nyt tulee aika pompsahdus käyrille mut oli sitä mieltä et tällä meijän kaverilla oli just kunnon venyttely tuokio menossa..

viime viikonloppuna siellä sairaalassa meille vahvistu se vähän epäluotettavasksi arvattu poika.. mut ei nyt vieläkään maalata lattiasta kattoon kämppää siniseksi, kyllähän niitä erehdyksiä noissa ultrissa tulee..
      Meidän tuttava perheelle sanottiin koko raskausajan että ihan selkee poika ja hätäsektiossa sit kaivettiinki tyttö pihalle :D itse olisin salaa toivonut toista tyttöä, mutta toisaalta se on kiva päästä kokemaan kuinka erilaista kaikki on toisen sukupuolen kanssa.

Tämmöstä tänne, tylsää tylsää tylsää.. ja viikkoja 33 4

• Kapusha

Voi näitä supisteluja. En halua yhtään lähteä sairaalassa käymään vielä. Perjantaina ois se neuvola,tosin eipä ne siellä mitään muuta tee kun lähetä sinne äitiyspolille. Maanantaina on se 34vkoa täynnä jonka jälkeen sairaalassa eivät tee mitään jos pikkunen haluaa pihalle. Ja jos olen ihan 100% rehellinen, niin ei kyllä haittais. On niin pirun hankala olla. Tulen kyllä tosi surulliseksi,kun ees ajattelen että sieltä tulis semmonen 40cm pitkä ja 2kg painava tyyppi ulos. Taitaa olla taas vaan hetkellinen hormonihuuru päällä :P Kun sais ees tietää painoarvion ni vois vähän rauhallisemmin olla jos vaikka poika oiskin kasvanu reippaasti. Kun oli 2vkoa sitten sen melkein 1600g ni jos vaikka ois kasvanut 400g ni painais jo kuitenkin 2kg :) Vielä sais kyllä kilon kasvaa,mutta minkäs teet jos sieltä on tullakseen.

Väsyttäiskin taas niin paljon,että ootan vaan iltaa et pääsee nukkuun. Jos nimittäin meen päivällä nukkumaan niin nukun 3-4h ja sit illalla taas ei tuu nukkumisesta mitää :/ Mielummin sit oon kun zombie päivällä ku et valvon 3-4 asti :(

Ompas muuten "tosi kivan" tuntusta,kun poika työntää päätä ja/tai käsiä tonne alas. Vihloo ja tuntuu ihan kamalalta :DD

• Mulla kans aika käy niin tylsäks kun terkkari sanoi et pitäs vaa rentoutuu ja makaa jalat koholla, ku on sitä turvotusta jaloissa. Ja mä asun 26km päässä tosta kaupungista ja mulla ei oo autoo käytössä et ei voi täälläkään päin mennä kaupoille ja kirppiksille. Vaik en mä oikeestaa mitää tartteekkaa. Tai tartteisin jotkut shortsit mitkä mahtuis päälle. En kestä olla kokoaja pitkät housut päällä. Onneks nyt on ollu vähän viileemmät ilmat ainaki täällä päin. Ikeasta muuten tuli mieleen et oon huomenna menossa käymään siellä. Toivotaan et en oo iha kuollu ku tuun sielt :D Meillä oli kyl siinä ultrassa niin selkee poika et mä en usko et tyttö sieltä tulis. ja oli sen verra kokenu ja tuttu lääkäri et tuskin se ainakaa valehteli mulle :D Saatiin sellanen ultra kuvaki missä näkyy kivekset :) se lääkäri sano et tytöllä ei kyllä kuulu tollasia killuttimia olla haarojen välissä. Ja viime oli kuitenki jo niin pitkällä et kyl ne vehkeet on jo täysin kehittyny ja ei enää tytön ja pojan värkit muistuta toisiaan yhtää. Mut voihan olla sellasiakin lääkäreitä jotka on ollu väärässä, mut luulen kyl silti et toi lääkäri ku mulle poikaa lupas et se ei kyl vääräs ollu. :)

• tulevaäippä

Minulle ja miehelle on ihan sama kumpi tulee, ei edes haluta tietää :D Kunhan sieltä lapsi tulee terveenä, oli sitten tyttö tai poika.

Mulla on nyt tuntunut masussa hirmu rauhalliselta, yleensä se vauveli myllertelee siellä. Eikai tässä voi olla mitään vialla?

• Kapusha

Mulla ainakin poitsu rauhottunu tosi paljon viimesen 2vkon aikana. Tilaa rupee olee niin vähän ettei enää edes potki vaan ainoastaan muljailee :) Jos yhtään epäilyttää et vauva ei liiku tarpeeks,niin soitto neuvolaan :)

Mulla on taas ollu kyl semmonen yö et huh. Alavatsaan kivistää/nipistää/polttaa ja muutenkin on ollu kaikenlaista. Huomiseen neuvolaan asti vielä selvittävä,onneks se on heti aamulla :) Toivottavasti tää ei ole tätä heinäkuulle asti ;) Tosin oon kyl sil asenteella jo et tulkoon mitä tulee, se on sen arvosta ja loppuu kuitenkin kohta :D

Pitäs se sairaalakassikin pakata,mut jotenkin en vaan saa hahmotettua et mitä sinne laitan. Oon kyl saanu tosi hyviä neuvoja esim et semmossia "futispelaajien shortseja" eli urheilushortseja on hyvä olla. Ei hierrä eikä hiosta. Myslipatukoita ja mehuja pitäs muistaa ostaa. Ja kun tosiaan mullahan oli se,et tuskin pystyn käyttämään sairaalan vaatteita tän mun ihon kanssa,kun nytkin on jo tosi tarkkaa et mitä pesuainetta käytän jne. Tarviin jonkun maailman isoimman matkalaukun :D

• tulevaäippä

Tänään vauveli on myllertänyt jonkin verran, huoh! Ehdin jo säikähtää.

Täällä sairaalakassi odottaa eteisessä. Omat puhdistusaineet ja voiteet ja tuommoista. Ajattelin käyttää sairaalanvaatteita, vaikka minulla onkin tosi herkkä ja atooppinen iho. Eipähän tarvitse omia vaatteita sitten pestä :) Omat sukat ja alushousut, imetysliivit ja vaatteet kotimatkalle. Vauvalle en ole pakannut mitään vielä.

• Huh huh. Nyt on mullakin se ikean reissu takana. Nyt kyllä tajuan miten rankkaa se tosiaan oli. :D jalat iha puhki!! ja kun jalat ja polvet muutenkin kipeet vaikka ei olis ikeassa ollukkaa, mut nyt entistä enempi. Mulla alkaa huomenna virallinen äitiysloma vaikka oon ollu täs jo kuukauden työttömänä. :/ Ja lauantaina on sitte rv35 0. Nyt sitä alkaa oikee tajuumaan et se vauvahan voi perjaattees syntyy koskavaan. Ei sitä tiiä jos se haluu jo aikasemmi pois sielt. Vaikka toivon kyllä et se pysyis siellä vielä vähän kasvamassa. :) Meillä kyllä myllertää aika paljon joka pvä, mut ei tosiaan oo enää kauheesti potkuja vaan niitä sellasia muljumisia. :D Mun pitäs varmaa ruveta pikku hiljaa hankkii tuttipulloja, tutteja ja ehkä vaippojaki. Ne olis iha hyvä olla valmiiks sitte hankittu.

Millon kannattaa pakata sairaala kassi. Ja mulla ei oo kyl mitää käsitystä et mitä sinne tarttee, muutaku vauvalle lähtö vaatteet ja itelle kans. ja varmaa vaippoja?? :D

• N0RA

Mä oon tehny ittelleni sairaalakassi-listan, josta oon sit yliviivaillu sitä mukaan kun tavaraa oon kassiin pikkuhiljaa pakkaillu. Mulla on siinä listassa omien hygienia-tuotteiden lisäks mm.
      Korvatulpat (joita ilman mun on vaikee nukkuu, varsinkin vieraassa paikassa) Kamera,
      Puhelimen laturi,
      Hiuspanta ja pampuloita (ei tartte tukkaa miettiä, kun kuvia otetaan kuitenkin),
      Tommonen sävyttävä päivävoide ( saa pahimmat naaman laikut piiloon, just niitä kuvia varten. Kuulostampa muuten turhamaiselta kun mietin omaa ulkonäköö kauheesti :D )
      Imetysliivit
      Parit omat sukat, koska inhoon niitä sairaalan sukkia,
      Kotiinlähtövaatteet,
      Liivinsuojuksia
      Myslipatukkaa ja pillimehua tms. evästä miehelle jos joutuu kauankin oottelee.
      ja hmm.. vauvan kotiinlähtövaatteet oon pakannu kans valmiiks, että saa mies tullesssaan ottaa ne mukaan kun tulee hakemaan kotiin.

Mulla on kans lantionseutu iltasin tosi kipee, välillä oon ihan varma et mun häpyluu on murtunu kun se on tosi kipee :D ja nyt vasta (onneks) on tullu kaikki inhottavat raskausvaivat niinku närästys, turvotus ja pissaaminenki on lisääntyny öisin kahden tunnin välein.. huoh. Mä alan olee valmis saamaan jo oman kroppani takaisin!

• N0RA: Kiitti paljon noist vinkeistä. Auttaa vähän, kun tietää et mitä sinne vois ottaa mukaan. Oon muutenki tosi huono pakkaamaan mitään. :)

Mulla ollu kans häpyluu kipee, mutt nyt jo parempi. Mut musta kans välil tuntu et se olis murtunu tai jotai. Mut se on nyt menny ohi. Mut nyt on jalat kipeet. polviin sattuu ja jalkapohviin. Yölläki ku lähtee messaan ni tuntuu ku jalkapohjissa olis jotkut laudat ku ne tuntuu sellasilta jäykiltä ja sit ku kävelee ni tuntuu sellast vihlontaa koko jalkapohjassa. Johtuu varmaa täst turvotuksesta tai sit vaa iha täst painon noususta. Ja se on kans et jos istuu vaikka vaan vähä aikaa ni sit se sattuu taas iha älyttömästi jalkoihi.

• tulevaäippä

Tuo N0RA:n lista on tosi hyvä. Omassa sairaalakassissa suunnilleen samat jutut, kamera jätetään kotiin.

Tänään oli lääkärissä käynti ja minulle ehdotettiin, että sektio tehtäisiin selkäni takia (leikattu skolioosi) . Toki siitä oli jo aiemmin puhuttu. Jännittää!

• napataata84

juu kyllä se aika harvinaista kuitenkin on et arvioidaa sukupuoli väärin.. :D

Mä ajattelin ottaa sairaalaan mukaan vauvalle vaatteet, tissiliivit, harjan, hiusten hoitoaineen, meikit, dödön ja siinäpä ne melkeen :)
      mitään lähtövaippoja en meinaa roudata ku sairaalasta voi pukea vauvalle vaipan ja ottaa vara vaipanki mukaan vaikka.. hyödynnän sairaalan antimia kyl ihan surutta :D
      Niin ja rasvan muuten tietenkin otan mukaan ku on niin kuiva iho mut mitään turhaa en jaksa kannella ees taas ( viime kerrasta oppinu xD )
      ja jos ei mitään dramaattisia lapsivedenmenoja käy ni samoilla vaatteilla ajattelin sieltä lähteä millä olen tullukkin.. tietty jos jotain käy ni pyydän sit miestä tuomaan..

tä on kiva ku tääl on nii aktiivisii kirjoittajia. esim kesäkuisten ketjuun ei kirjota melkeen kukaan :D
      Meillä poika hölskyttelee iltaisin ja öisin paljon, päivät se on aika rauhassa.. paitti ku syö jotain makiaa :)

• Kannattaako ottaa terveyssiteitä mukaan, kun jostain luin et kannattaa. Alkaaks se jälki vuoto heti synnytyksen jälkee vai kui kaua siin menee ennenku alkaa. :D

• rezzu: Siis joo kyllä alkaa, koska se jälkivuotohan aiheutuu siitä, kun istukka irtoaa kohdun seinästä, niin siihen jää sellanen "haava", joka vuotaa, kunnes siihen kasvaa uutta kudosta tilalle. :) Ja vissiin on aika massiivista se vuoto aluksi, että ei välttämättä terveyssiteet riitä, vaan pitää olla jotain isompia siteitä...?

• napataata84

Sairaala on väärällään siteitä, et kotiin sit kannattaa varata valmiiks yösiteitä ;)
      Ennen sairaalassakin oli vaan semmosii mega siteitä mut nyt ku olin siellä sen verenvuodon vuoks ni siellä oli monen näköstä sidettä :) et sairaalaan ei kannata sellasia turhaan roudata.

• Kaksosäiti

Kiitoksia vinkeistä mitä kannattaa ottaa mukaan sairaalaan. Itekki täs pähkäilly että tarttis alkaa pakkaamaan kun koskaan ei tiedä milloin piiperoiset päättää tulla tähän maailmaan.

Vielä olis itellä vauvojen vaatteiden pesua tiedossa ja sänkyjen laittoa ennen kuin kaikki on valmiina. Huomenna lupas ukko autella että saadaan kaikki valmiiksi jos naperot päättää tulla ennen viikko 37 ulos.

Oltiin tänään tarkastamassa ipanapat. Poika olis arviolta 1990 ja tyttö 1560 painavia. Eli nyt olis 3,5kg vauvaa maha piukassa =) Tuntuu vähän silleen piukalta tuo maha nahka ja vielä tarttis odotella 6 viikkoa käynnistykseen ellei tosiaan sitten ennen päätä pihalle tulla. Mutta kaikki oli ainakin hyvin ei oo mikään paikka auennut ja paikat vielä täysmittaiset. Sydänkäyrätkin otettiin ja tasa tahtiin aika tarkkaan menee sykkeet. Heittelee max. 5 lyönnillä. Kuulu taas kuinka erilaisen kuuloiset on tytön ja pojan sykkeet ainakin meillä. Ipanat oikein virkeitä lääkärin mukaan. Tosin kyllä sen tunteekin kun pitävät potkunyrkkeily tunteja masussa. Poitsu oli kääntynyt perätilaan =/ Menis ny takas pää alaspäin. Tosin ei kuulemma haittaa kun on B vauva vaikka tulis jalat edellä kunhan A vauva tulee pää edellä. Eli toistaiseksi normaali synnytys olisi tulossa vielä. Seuraava tarkastus meillä taas 3 viikon päästä kuinka pirpanat kasvanut. Neuvolakin on tässä vielä välissä. Onneks ukolla alkoi kesäloma nytten niin saa vähän seuraakin ettei yksin tarvi kyhjöttää kotona. Tosin kerkii vissiin menemään töihin pariksi viikoksi ennen kuin käynnistetään jos kaikki menee suunnitellusti. Mutta onneks äitel alkaa kesäloma niin pääsee pitää mulle seuraa ettei yksin tartte olla.

Alkanut toi synnytys nyt mietityttämään tässä ja pelottamaan jos pirpanat tuleekin etuajassa. Tosin kaikki merkit on että ovat ja pysyvät sisällä siihen asti kun ulos häädetään mutta eihän sitä koskaan tiedä. Mutta näin meillä.

Ja ite kans seurannut noita muita kans täällä niin ihan kiva kun meidän ketjussa sentään porukkaa käy kertomassa kuulumisia. Ja hyvä kun saa tukea ainakin tällänen ketä ekaa kertaa raskaana niin kaikki asiat mietityttään enemmän tai vähemmän =)

• Juu, kassien pakkailut täälläkin ihan vielä ajatuksen tasolla, jos sielläkään.... :)
      Iltaisin alkanut olemaan niin paljon supistuksia, osa kipeitäkin, että oon alkanu epäilemään, ettei tää poju ainakaan yliaikaseks mene...11.6 olis neuvolalääkäri, joka saa sitten tarkistaa tilanteen. Vähän ehkä huolestuttaa, kun tosiaan yhtäkkiä on supistukset lisääntyny noin paljon.

Ite ainakin huomaan olevani päivä päivältä malttamattomampi jo ja haluis jo oman kropan takaisin. Tai sais edes kengät jalkaan ilman hirveetä ähkimistä :D

teilläkin vauvojen "potkut" vaihtunu sellasiin venytyksiin ja kääntyilyyn? Ihmettelin sitä ensin, ennenkuin tajusin, että sehän on jo niin iso, ettei paljon enää mahdu potkimaan.... :)

• Lanssari-äiti

Kyllä voi yks pieni vauva tehä ihmisen olosta vaikean. Meillähän on tämä asukki aivan järjettömän ylhäällä, sen takapuoli on ihan kiinni minun kylkikaaressa vasemmalla puolella ja toisaalta pää vastaa oikealla puolella alavatsalla jonnekki tosi kipeeseen kohtaan. En oo sitte melkeen viikkoon nukkunu juuri yhtään, enkä oikeen tiiä missä asennossa olisin ylipäätään. Istuessa vauva painaa palleaan ja tietty tonne kylkikaareen, jonne ei kestä itellä ees koskea. Seisoessa tulee selkä kamalan kipeäksi. Selällään maatessa käy mahaan kipeään, vasemmalla kyljellä ei voi maata missään tapauksessa ja oikealla kyljelläki käy kipeää. Montako viikkoa tätä vielä kestää? Neuvolassakin huusin kivusta, kun terkkari kokeili vauvan asentoa. Ja sitten kun vielä päälle vähän supistelee, niin ai ihanaa tätä oloa.

Ärsyttää hulluna, että mies ei oikeen vissiin tajua kuinka väsynyt oon ja että kiukuttelen ja oon sille kärtynen vaan sen takia että on tosi hankala olla. Ärsyttää myös suunnattomasti se, että kotona ois ihan hulluna hommaa, eikä musta ole tekemään mittään. Eniten kyllä ärsyttää se, että mies on tehny hulluna ylitöitä, että ois kotona enemmän sitten kun tämä syntyy, niin nyt onki sitte paljastunu että se saa ottaa niitä ylitöitä pois vasta joskus syyskuussa :( Harmittaa kun oon nähny sitä niin vähän nyt kun ollaan vielä oltu kahestaan, eikä siitä oo sitte mitään apua kun tämä vauva syntyykään.

Pelottaa hulluna, että kun oon jo nyt näin väsyny ja jos en saa nukuttua enää kunnolla ollenkaan, että miten pärjään tän vauvan kanssa sitte. Varsinkaan kun mies ei kuulema ihan heti isyyslomalle jää.

Terkkarin mukaan pitäis vielä useampi viikko jaksaa, vaikka ois kuinka kipee ja hankala olla. Nythän meillä on vasta 34 0 menossa. En kyllä halua että tämä ihan vielä ees syntyis, mutta tämä olotila on jotaki ihan kamalaa.

• Angel8427

Kävin sitten makoilemassa käyrillä synnärillä, liikehälytyksen takia.. No eihän sillä sitten siellä ollut mitään hätää, liikkui kyllä ihan ok.
      Painoarvio oli nyt 2,3kg ku se oli kaks viikkoo sitten 1,4kg..Lääkäri sanoi että ihan keskikokoinen vauva olisi tulossa..

No nyt kun tietää että kaikki on ok, niin uskaltaa lähteä viiko reissulle...

• Kaksosäiti

Lanssari-äiti: oon kyllä ihan sun kans ihan samassa jamassa. Ihan sama missä asennossa on niin joka paikka sattuu. Ite tällä hetkellä oon täysin melkein toisten armoilla. Ukko laittaa sukat mulle jalkaan kun itse en taivu kun sattuu niin hiivatisti mahaan. Oon siirtynyt crocksi linjalle kengissä kun muita ei saa jalkaan itse ja vielä kun on turvoksissa jalat niin ei oikein mee edes enää mitkään kengät jalkaan. Kohta saa laittaa ukon 46 saappaat jalkaan että mahtuu XD Ja noi neuvolan tätit plus muut lääkärit vois joskus olla vähän armollisempia sen painelun kanssa ite kanssa saa kärvistellä kun painelevat. Ite kans miettinyt että miten jaksaa tuon 6 viikkoa odottaa että synnytys käynnistetään, tulee olee aika tuskaset viikot. Tosin hyvähän se on mitä pidemmälle raskaus menee eli en mä nyt pikkusia ulos ennen aikojaankaan halua. Vaikka välillä kaik ärräpäät tuleekin kun olo on kuin olis muumi.

• Mäkin alan kieltämättä kaipaamaan omaa kroppaani takasin, vaikka tiiän et ei se iha heti oma ittensä ookkaa. Ei mua varsinaisesti tää maha haittaa, mutku mitkää vaatteet ei mee päälle enää. Ei oo ees kenkiä, ku jalat turvottaa nii paljo. Tai kaikki kengät puristaa, ku ne olis ainaki 2 kokoo liian pienet. En viittis sit kuitenkaa enää ostaa mitää uusii kenkiä vaan sen takia, enkä uusia vaatteitakaa. Pitää varmaa kävellä koko loppu kesä vähä isommilla crocseilla sitte, kun ei omat nekään mahdu päälle.

• Kapusha

Mä oon onneks tolt turvotukselta (ainakin vielä ...) säästynyt! Mä myöskin palelen suurimman osan päivästä. Vaikka ois kuinka hellettä ni mul on koko ajan sellai olo kun ois vähän kipeä ja palelee. Toisaalt mielummin se palelu,kun se jatkuva hikoilu ja kuumuus. Tosin tässähän on vielä 6vkoa ja helteet vissiin vasta edessä et saas nähdä ;)

Tänään kävin neuvolassa ja Sf-mitta oli 34!!! 2vkoa sitten 32,5. Jotenkin kauhistuttaa toi lukema vaikka ultrassa silloin sanoi että keskikokonen vauva tulossa. Sanoin sitten noista suppareista ja lähetti terveyskeskukseen (ARGH!!). Onneksi sentään sain naislääkärin,joka oli tosi mukava. Lohdutteli että jos vauva meinaa nyt syntyä niin on jo ihan hyvän kokonen. Paikat oli kuitenkin kiinni ja sain vaan kehotuksen ottaa rauhallisesti. Poitsu on pää ihan alhaalla ja varpaat mun kylkiluiden välissä!

Mä oon väsyttäny itteni niin huippuunsa,että nukahdan iltasin heti. Mutta uni on aika katkonaista,kun en voi kauaa olla samalla kyljellä,kun lonkka huutaa hoosiannaa. Ja selällään voi olla ihan pari minuuttia kun rupee tuntuu ikävältä...

Omaa kroppaa kyl kaipaan kans kovasti,varsinkin sitä et pääsen mahalleni nukkumaan :P Koko ikäni mahallaan oon nukkunu ni tää on ollu melkosta tuskaa. Pyörit kyljeltä toiselle ja tiedät et jos vaan pääsis mahallee niin uni tulis heti :>

Mun on pakko ottaa sinne sairaalaan omat vaatteet,pesuaineet,rasvat (joita on PALJON!!) .. Tiedän 100% et jos oon niissä sairaalan vaatteissa,ni joudun kauheelle kortisoni/antibioottikuurille koska mun iho tulehtuu :( En tiiä minkälainen reaktio niist lakanoista tulee,kun kotona joudun silittää kaikki lakanat,muuten mun iho menee ihan karmeeks :( Toivottavasti ei muksulle periydy tää!

Mies tuossa mainitsi,että onneks on enää se 6vko jäljellä et kuulemma oon niin kiukkunen. Ei vaan tajua,et mun on välillä tosi vaikee olla enkä mä tahallani oo pahalla tuulella. Se vaan jos et saa nukuttua ja sit supistaa etkä löydä hyvää asentoa,niin alkaa ärsyttää.. Varsinkin kun oon tällä kaikki päivät ja illat yksin kun toi tekee "pikkusen" pitkiä työvuoroja ..

• N0RA

Kiva kuulla että muillakin on toi miehelle kiukuttelu. Mä aloin jo potemaan huonoa omaatuntoa kun oon tässä iltasin miehelle kiukutellu pienistäkin asioista. Esim kun sohvalta nouseminen on aika hankalaa ja joka paikkaan sattuu, ja lattialle kumartelu on aika tuskasta, niin hyvin helposti tulee ukolle tiuskittua :D

Ja sit nää hormoonit saa mut muutenkin ihan sekasin! Mä joka en kovin herkästi yleensä itke, niin pillahdan itkuun ihan pienimmistäkin asioista. Kauheeta on jos julkisillapaikoilla alkaa itkettää, vaikkei oo edes mitään syytä :D

Mulle on tulossa iso vauva! Koko huitelee tällähetkellä ihan käyrän ylärajoilla, ja pelottaa et kuin iso se sit on jos meinaa loppuun asti olla. Toivottavasti tulis ajoissa ulos! Yliajalle ei kuitenkaan mee kun käynnistetään ton raskausdiabeteksen takia. Ja lääkäri sanoi ettei kuitenkaan voi vielä sokerivauvaks sanoa, mutta katotaan nyt miten tässä sit käy...

• Kapusha

Nyt on kyl taas semmonen päivä et huh huh :( Nukuin tosi huonosti,kun noihin lonkkiin särkee. Särky levis sitten alaselkään ja olo on todella kettumainen. Mä en jaksa tätä kyllä kuutta viikkoa :S Ku ei tähän edes auta mikään,eikä missään asennossa oo hyvä.. Ja illalla yo-juhliin.

Välillä tekis miel kyl raivota miehelle oikee kunnolla,mut oon yrittäny hillitä itteni. Ärsyttävintä on se,kun se kommentoi jos ähkin ku en pääse sohvalta/sängystä muuten ylös tai kun ulisen kun supistaa. Helppohan se on lässyttää,kun itellä oo mitään. Ja ei näytä uppoovan tohonkaan paksuun kalloon,et sen on nostettava lattialta kaikki tavarat kun mä en taivu :S

Ehkäpä tää tästä ... Huoh.

• Angel8427

Onko teillä muilla pahoinvointia ja huimausta??

Mulla on melkein päivittäistä huonoa oloa/huimausta.. Tosi ilkeän tuntuista, kun tuntuu että pyörtyy hetkellä millä hyvänsä..

• Ostin tänään Emma merkkisen rintapumpu. Ihan käsikäyttösen ja makso jotai 17.e Prismassa. Ja ostin ensimmäisen tuttipullonki, sellanen muumi tuttipullo, sininen. :) Sit haettii yhdeltä tutulta matka sänky ja matkarattaat ihan ilmaseks :) Se sänky menee mun vanhempien luo. :) Ja huomenna haetaan se kauan odotettu pinnasänky ja hoitotasohylly!! :D Sitte mulla onkin kaikki. (paitsi ne vaipat ym) Nukuin viime yön tosi huonosti. Sain nukuttua vasta varttia yli 12 vaikka yleensä meen nukkuu jo joskus 11 mais. Ja heräilin kokoajan. Mun mieltä paino se kun meiän seinänaapuri löyty kuolleena sieltä hänen asunnostaan. Oli jo kyl aika iäkäs mies ja vielä sellanen aika juoppo. En mä sitä tuntenu, mut silti se oli nii kauheeta!! :( Ja sitä mä sitte mietin. Vaik kuinka koitin aatella kaikkii kivoi vauva juttuja ni aina se kuolema juttu tuli jostai mielee. Ja kun oon nyt muutenki entistä herkempi joka asian suhteen. Oon jo muutenki tosi herkkä.

• tulevaäippä

rezzu : hui kamalaa, kun naapurissa kuollut mies :o ! Tottakai se on kamalaa, saa sitä miettiä. Koita jutella jonkun kanssa asiasta, jos se helpottais :) !

Onko teillä jo nimisuunnitelmia? :) Me ollaan päätetty, että jos tulee tyttö niin Venla Ilona ja jos poika niin Iiro Mikael. Kyselin noista nimistä tuolla nimi puolellakin jo :D

Täällä nimi jo valmiina :)
      tyttö siis meille tulossa ja nimeksi tulee Aada Eveliina

• Joo aika kauheeta se kuolema on vaikka ei tuntiskaa. Kenen tahansa kuolema on kauhee asia.

Meillä on kans nimi päätettynä (vihdoinkin). Meiän pojasta tulee Ville Onni Kalevi

• m-pyy

Heips pitkästä aikaa taas kaikille uusille ja vanhoille heinä mammoille :)

Tänään sain raahattua hasbendin kans sinne vantaan ikeaan ja tarttuhan sieltä pikkusellekin mukaan sit kaikkea kivaa.

Käytiin torstaina tutustumassa meijän synnytyssairaalaan ja oli kyllä mukavan olonen paikka ja se kätilö joka kierroksen veti. Tuli heti parempi olo kun pääsi katsastaa paikat. Ens viikolla olis sit synnytystapa-arviointi. Jospa siellä sitten selviäis suurinpiirtein pikkusen koko kun ei ole millään lailla tiedossa.

Meillä olis nyt menossa 34 3 ja sf mitta oli 30,5cm ja painoa mulla tullu vähän alle 10kg.

Tukalat on oltavat ja yöt menee kans kyllä todella kehnosti kun ei missään asennossa oikein viihdy viittä minuuttia pidempään. Jospa tää vielä ainakin kolmisen viikkoa pysyis sisällä niin sit olis lupa tulla ulos :) Kahden viikon päästä olis yhet kesäjuhlat, jospa pikkanen edes niitten yli malttais. Mulle sanottiin kyllä neuvolassa että luultavasti tulee aikasemmin ku mitä La olis... mutta saapa nähdä kuin käy...

• napataata84

Mulla kans ihan tajutonta huimausta ja pahaa oloa, en meinaa iletä olla hereillä ku huippaa niin paljon, mistä lie mahtaa johtua..? alkaa pelottamaan...

Täällä on koko viikonloppu menny esikoisen synttäri hälinässä ja keli ollut mitä parhain :( kaipaisin vähän lämpöä.. vaikken liiaksi kuitenkaan ku sit rupee ahistaa.. Mul oli viimeks neuvolassa paino pudonnu.. meinas leuka pudota paikaltaan xD ei kylläkään huolestuttavan paljon.

väsyttää, kiukuttaa ja ahistaa.. olo on ku ryhävalaalla :D siinä ne tärkeimmät

• huoli pois!

Moi, mä vastaan vaan ketjun ulkopuolelta: millaiset verenpaineet sulla on ollut? Entä hemoglobiini? Matalat paineet, tai matala hemppa voivat aiheuttaa kovaakin huimausta. Loppuraskaudesta keho on muutenkin kovilla ja sydän joutuu tekemään todella kovasti töitä, jotta saa pumpattua verta sekä äidin, että vauvan tarpeisiin.

Ja painon putoamisesta ei tarvitse myöskään olla huolissaan. Loppuraskaudesta vatsalaukku on aika ahtaalla, eikä äiti ehkä pysty syömään kovin isoja annoksia. Lisäksi turvotusten määrän vaihtelu voi aiheuttaa painonvaihtelua. Ei siis huolta. :)

• Kapusha

Meidän poitsu on vissiin kiinnittynyt jo,on meinaan ollu semmosta paineen tunnetta/vihlontaa/kipua alapäässä ja tietyis asennoissa ku oot ni tuntuu miten se pää painaa... Tai sitten johtuu siitä,et eilen istuin normaalia kauemmin samassa asennossa..? Mene ja tiedä!:D

Mulla on nyt ollu eilisen ja tän päivää semmonen,et menis ruokaa vaik mil mitalla. Ja nimenomaan ruokaa,ei mitään herkkuja. Meinaakohan poitsu tehdä kasvupyrähdyksen,kun niin kovin on nälkä vai muuten vaan :P Voisin syödä vaikka hevosen taas... Ja varsinkin noi uudet perunat,kukka- ja parsakaali,NAM!!:)

Mä nyt mietin sitä synnytystapa-arvioo. Tehäänkö se missä? Jos se neuvolassa tehdään,niin siinä menee kyllä taas hermot. Kuten jo oon maininnu ni se lääkäri on ihan kamala :S
      Tuossa meinaan perjantaina kun kävin toisen lääkärin tarkastettavana suppareitten takia,niin sano et mulla on aika ahdas lantio. Olin niin väsynyt etten rekisteröiny tota lausetta vasta kun eilen,et tarkottikohan se,että on sen verta ahdas ettei ehkä voi synnyttää alakautta?! APUA. Mulla on 20.pv neuvolalääkäri,mutta siltä nyt on yhtä tyhjän kans kysyä yhtään mitään kun ei saa vastausta.
      Ja milloin se synnytystapa-arvio tehdään? :D Tietääkö joku. Mä en jostain syystä nyt löydä sitä kohtaa missä siitä oli puhetta xD

• Mulla on synnytystapa-arvio nyt ens torstaina ja sillon mulla on siis viikkoja 35 6. Mulla se synnytystapa arvio on sairaalassa. Samassa paikassa kun ultrat on tehty. Ja eri lääkäri kun oma neuvola lääkäri. Mut mä siis asun tälläses syrjäkylässä joka on siis osa tota suurempaa yhdistynyttä kaupunkia :D Niin ja meillä käy sitte täällä syrjäkyläs se oma lääkäri aina sillon tällön. Et en sitte tiiä miten muualla toimittaan, mut meillä näin. :) Ja ei tääl meiä neuvola lääkäril varmaa ees oo mitää ultra laittei :D Nyt meillä olis sitte kaikki tarvittava valmiina, enää vaan se vauva puuttuu. :) Tai pitää edelleen ne vaipat ostaa yms. Millon aiotte hankkia noita vaippoja, tutteja ja muita tollasia perustarvikkeita?

• Kapusha

Eli siin synnytystapa-arviossa katotaan ultralla? Siin tapauksessa meilkään ei neuvolas tehdä sitä! Huh,voin huokasta helpotuksesta ;)
      Huomenna alkaa rv35!:) Pitäs oikeesti saada ittestään irti sen verta,et kävis nyt ostamas ne pullot & vaipat. Muut onki sitten jo. Meen vaan aina ihan hämilleni ku meen tuttipullo-osastolle :P Miljoona erilaista. Aventin anti colic-pulloja on moni suositellut,mut sitten taas jos vauva ei huolikkaan pulloa tai niit ei sitten tarviikkaan ni on aika hintavia ostaa noi aventin.... Oon kyl miettiny sitä Ainun pulloa mikä on mahdollisimman samanlainen kun oikea rinta,et pitäskö niitä vaan sit ostaa :) Vielä kun jaksan kauppaan lähteä. Alkaa tuntumaan et toteutuu se mun uhkaus et juhannuksen jälkeen pysyn vaan kotona :D

• Mä sain siltä ketä myi meille sen sängyt ja muut ni 2kpl Ainu MAM Anti-Colic-tuttipulloja. täytyy vaan ostaa niihin ne tutti osat. En tiiä onko ne hyvii vai huonoja :) Mut se selvii sitte. Ja sitte ostin ite kaupasta sellanen ainu muumi tuttipullon.

• mamma12

Nyt vasta tajusin alkaa lueskella näitä odotus ketjuja, uutena heinä-mammana siis kirjottelen.. ois kyllä ollu jo aiemmin varmasti hyötyä jos jonkinlaista jos ois tajunnu keskustelupalstoille tulla lueskelemaan :)

Mulla on nyt menossa 33 5. Alkuraskaus oli aivan kamalaa.. "aamupahoinvointi" oli mulla 24/7-pahoinvointia. Jos ei väkisin syöny joka tunti jotain nii okso lensi kaarella. Mut se sitte onneks loppu ku seinää toisella kolmanneksella. Sitte onki menny aika kivasti :) Mitä ny nivustyrä kiukuttelee jos liikkuu vähä enemmän, ku kohtu painaa sitä.. ja kokoajan vissiin enemmän kipuilee mitä isompi kohtu on. En sitte osaa sanoo onko ne kivut osaksi sitte niitä liitoskipuja vai vaan pelkästää tuota tyrä kipuilua...
      Mutta kaikista pahin on jalkapohjat!!! Oikeesti tuntuu että ois ku neulatyynyt väärinpäin jalassa, eikä kuulema terkan mukaan auta ku sinnitellä, siihen auttaa vaan synnytys. :D Samoin muuten jalat on iltasin tosi levottomat ja sellaset ettei oikein pysty oleen paikallaan missään asennossa. huimausta närästystä... :D

Kyllähän noita vaivoja sitteki näyttää olevan vaikka tuntuu, että oon päässy aikas helpolla tähän saakka :) Itellä ei oo kivuliaita supistuksia, mut maha on kovana suurimman osan päivästä kyllä.. ollu jo vähän aikaa. Onneks on tällä vk lääkärineuvola niin saa mielenrauhaa itelle. Ja kaikki sanoo että kyllä ne aidot supistukset sattuu ja kunnolla... "toivottavasti" nii tietää sit millon lähtö tulee.

Nyt alkaa tajuaan vasta oikeestaa kunnolla että "hei kohta musta tulee äiti" :D Tähän saakka on vaan ollu jotenki oottavalla kannalla, aika menny hurjan nopeesti!! Tässähän alkaa pikkuhiljaa iskeen "paniikki" että onko kaikki varmasti valmiina tulevaa varten.. mut ehkä sen todellisuuden tajuaa vasta sitte ku on oma poika sylissä.. :)

Meidän kasvukäyrä kans huitelee sielä yläviivan lähettyvillä, vähä kauhulla ootan kuin iso vaavi sieltä puskee maailmaan, ite en kuitenkaa mitenkää kauheen isokokonen ole :/ Olen siis nähny miljoona painajaista siitä kuin pahasti repeän. Kyllähän tuo vähä pelottaa muutenkin tuo synnytys.. jännittääkö kukaan muu?

Sairaalakassia en vielä oo pakkaillu... mut kai se nyt lähiviikoilla kantsis pakkailla valmiiks. Kumminki tulee sitte lopen kiire synnärille! Pinnis on meilläki jo hankittuna, tosin vielä paketissa. Muilta ollaan saatu ihan kamalasti kaikkea muuten sit: sitteri, kaukalo telakka, vaatteita, leluja, petivaatteita, pulloja.. rattaat pitäs vielä käydä ostaan. Oisko kellää mitää paikkaa mielessä mistä kantsis käydä kattomassa(helsinki-vantaa-espoo) ??? Ei oikein oo varmuutta ees millaset sitä ostais, jotku yhdistelmärattaat kaiten on järkevimmät? Mitä te ootte ostanu?

HUH HUH kylläpä tuli vuodatettua :D

• napataata84

ei se ainakaan siihen repeemiseen vaikuta kuinka iso/pieni ihminen on :DDD lapsen koko ja ulos tulo asento kylläkin xD et varmaan kyl tarkottanu asiaa näin mut kuulosti siltä :D se lantio voi olla ahdas mut ei se alapäähän liity millään tavalla, ja ahdasta lantiotakaan ei voi päätellä ihmisen ulkoisesta olemuksesta :)

Synnytys jännittää ihan sikana, vaikka onkin jo toinen. Mies katto mua vähän hooposti ku sanoin viikonloppuna sille et: mä en taida vielä olla valmis äidiksi ;) muistutti että oot jo viimiset viis vuotta ollut et nyt ois sit jo aika ehkä opetella olemaan...

kyl se toisen tulo on näjemmä ihan yhtä jännää ku ekan.. mä en oo viimiseen kuukauteen enää nukkunu kunnolla ku stressaan ja jännitän niin paljon. KAMALAA!!

tää pyörryttäminen on eniten persuksista.. mulla aina ollu tosi alhanen verenpaine ja raskaus vaan laskenu sitä, et koht olen varmaan kokonaan paineeton ja pulssiton ja hengetön jos se täst vielä laskee..

Lisä rautaa en oo vielkään saanu lupaa alottaa, mulla hemppa huitelee aina ihan älyttömissä lukemissa joten tämäki raskaus menee ilmeisesti täysin ilman rautaa..

nyt ois rv34 2 ja paha olo tullu takasin :P ei kiva.. meinaa ykä tulla aina hampai pestessä, vaik tavallisesti en oo yhtään herkkä kurkkunen.. mut nyt ku osuu hammasharja takahampaisiin tai kielee ni tulee semmonen burb olo :D

joku ku kirjotti tuolla et on normaali et paino tippuu ku vatsan tilavuus pienenee.. mä seuraan aika orjallisesti kaloreita ja näitten mitä olen tässä lähiaikoina ahminu ois pitänyt oikeesti lihottaa ja reippaasti... mut päin vastoin, paino putos.. tietysti se nyt on yks järkevä selitys tälle et olen alkanu fillaroimaan päivittäin :D aktiivisuus tasoa kun en koskaan ota kalorin kyttäyksissäni huomioon

• mamma12

No joo, en ihan niin tarkottanu.. jännittää vaan ja painajaiset ei kamalasti auta asiaa, tai sukulaisten kommentit :D Tosin yhdelle kaverille aikanaan sanottii että on nii ahdas lantio ettei mahdu synnyttää alakautta, hajoo paikat.. mutta kiirehän sille lopen tuli synnytykseen ja alateitse synnytys tapahtu, eikä mikään paikka hajonnu :) Tää nyt taitaa mulla kumminki mennä ihan vaa sen jännityksen piikkiin.

On se jännitys pistäny mutki vähä huonoille unille jo hetken aikaa... täytys koittaa vaan antaa mennä omalla painollaan, jos pystyis :)

Pyörrytys on kyllä aika hanurista...
      mulla taas kokoajan hipoo ylälukemia verenpaine, mut on kumminki ihan ok. Syke tosin pomppii nukkumaan mennessäki joskus ku juoksis jotain maratonia! :D Normi leposyke ollu siellä 60-70 hujakoilla nii on ollu vähä totuttelemista. Tuntuu että poika painaa välillä keuhot aika minimaaliseen tilaan..

Mulla ei oo ollu stressiä painon nousun kanssa oikeestaa ollenkaa koko raskauden aikana...vaikkakin syytä ois varmaan ollu. Oon ennemmin nauttinu ku ei on "saanu" mässäillä :) Tosin painoa on tullu n.10kg lähtöpainosta. Ennemmin oon vetäny stressiä raskausarvista ja rasvannu itteeni hullun lailla joka ilta! Vielä ei oo onneks tullu ku reisiin hailakoita alkavia arpia... että kuulostaa ihan hyvältä tuo, että vatsan tilavuus pienenee, ehkä tulee sitte vähä vähemmän syötyäkin :D

• Kapusha

Mä ainakin jännitän sitä synnytystä. Tai oikeestaan jos ollaan ihan tarkkoja ni enemmänkin sitä kuin kipee oon jälkeenpäin :o Ja kun nyt kammoan jo sitä seuraavaa lääkärineuvolaa ja muuta. Ja tänään sain itteni paniikkiin kun tajusin,että sitten siellä synnärillä ne tutkii siinä miehen läsnäollessa. Toivon et oon niin lääkkeissä (vitsi!:D) tai keskityn vaan suppareihin etten kerkii miettimään .. Musta ei tunnu mitenkään luontevalta,et mies on siinä vieressä kun lääkäri tutkii.
      Uskon et selviän siitä itse synnytyksestä,mut tosiaan se aika sen jälkeen jännittää kovinkin paljon. Jos repee kovasti tai joutuu sektioon ni kuin sit pystyy sitten olemaan kun on kipeet tikkaukset :/ Kaiketi kipulääkettä saa (:D) mutta silti ...

Lueskelin sitten eilen oikeen urakalla taas noista synnytystapa-arvioinneista ja toisilla neuvolalääkäri tekee vaan käsikopelolla tutkimuksen ja that's it. Mä kyllä vaadin,että ultralla katotaan se painoarvio. Toi lääkäri on muutenkin niin avuton, etten luota mihkää mitä se sanoo.

Mulla on painoa tullu se 10kg nyt sitten :< Ja mahaan raskausarvet joista osa on kuopalla eli tullut vissiin jäädäkseen :S Kauheen stressin oon saanu,et miltä mun maha tai kroppa yleensäkkin mahtaa näyttää tän projektin jälkeen. Kilot onneksi nyt saa aina pois,mut noi arvet :/

• Lanssari-äiti

Tää raskaus on kyllä elämäni paras laihdutuskuuri. Oon miettiny että voiko tämä vauva oikeasti painaa niin ylös että rintsikoittenki pitäminen on muka niin vaikeeta, kunnes nyt tajusin että mun kaikki rintsikat on liian isoja!!! Tänään kävin kokeilemassa imetysliivejä ja jep, ympärysmitta lähtee pienemmäksi. Viikko sitte, 33 5 viikoilla painoa oli tullu lisää 1,9 kg, sf-mitta oli sitten melko hurja 34,5 cm :D Taas oli tullu ihan reippaasti lisää. Mutta mulla ei terkkarin mukaa saa kattoa missään nimessä tuota sf-mittaa vauvan kokoa arvioitaessa, lapsivettä on sen verran runsaasti ja mahassa hulluna tilaa. Jotenki se mun neuvolan terkkari ei oikeen ees taho löytää sieltä koko vauvaa :D

Mutta tällä on kyllä tilaa ainaki potkujen voimakkuudesta päätellen. Ei oo vielä mittään kiehnäämistä pelkästään, vaan kunnon potkuja kyllä piisaa. Olis kyllä kiva tietää minkä kokonen tämä vauva on. Mutta sitä ei kait vissiin saaha tietää vasta kuin juhannuksen tienoilla kun on se synnytystapa-arvio. Meillä se on synnärillä, minne meijän pittää samalla viikolla myös tutustumaan. Saapa nähä saataisko synnytystapa-arviossa selville vielä että kumpi tämä olis :)

Meillä on vielä vaunutki kaupassa :D Ja iso kasa vaatteita pesemättä. En oo kamalasti stressannu :D Vaunut ollaan varattu ja ne oottelee meitä siellä kaupan varastolla, ne vaan pittäis jonku maksaa ja hakia pois. Isovanhemmat on luvannu maksaa loput, niin sitä ootellessa :) Oon kyllä joutunu jo vihjaamaan, että tämähän saattaa syntyä jo tässä kuussa.

Olispa kyllä kiva jo päästä näistä mahakivuista. Viime yönä taas vaan muutaman tunnin nukkuneena alkaa jo ahistaa. Me ei olla koskaan riidelty miehen kanssa mistään meijän kahen välisestä asiasta, jos jostain on joskus riidelty niin jostain muitten asioista. Mutta nyt me tapellaan koko aika. Alkaa vissiin hormonit käyä vähän ylikierroksilla kun ei mikkään miehen tekemä passaa :)

Mulla on aika vähän tullu raskausarpiakaan, vaikka tämä maha on näin kamalan iso. Jalat on kans kipeenä ja selkään sattuu jalkeilla ollessa. Turvotustahan mulla ei ole yhtään, kihlasormus vaan menee koko aika vaan isommaksi ja isommaksi.

Mulla pelottaa että miten pärjään sen vauvan kanssa. Jos musta ei olekkaan sen äidiksi. Oon toki elämässäni hoitanu vaikka kuinka paljon lapsia, ihan työnäkin, mutta ne ei ole ollu omia. Jos en tajuakaan omaa lastani. Ja mies on kamalan kiinni töissä :/ Pelkään myös sitä, että kun oon nyt nukkunu pitkän aikaa niin vähän, että jos tämä valvottaa mua hulluna, niin miten kauan oikeasti jaksan olla väsyny.

• Kapusha

34 2 tänään,vähiin käy ennenkun loppuu :) Saa nähdä pysyykö jäpikkä yksiössään heinäkuulle asti,sen verta on nimittäin supisteluja ja kaikkea muuta. Kaks yötä nyt menny iha persiilleen,kun lonkat huutaa hoosiannaa ja supistelee. 20.6 ois se lääkärineuvola,et sillon näkee josko ois tapahtunu muutoksia noitten suppareitten ansiosta.

Kyllä muakin rupes jo mietityttää,et miten mä jaksan vauvan kanssa kun joutunu nyt pari yötä jo valvoon :/ Eiköhän kaikista tunnu samalta jossain vaiheessa,että apua miten mä pärjään!:) Ja eiköhän se siitä helpota,kun tutustuu sitten omaan vauvaan. Ja se on hyvä,et sitten kun vauva on syntynyt niin sen kanssa voi nukkua päikkäreitä. Kun ainakin itellä nää kaikenmaailman kivut estää ton nukkumisen,niin ei voi ees päikkäreitä ottaa :<

Viime yönä tuntu oikeen kuin se pää on jo tuol ihan alhaalla ja semmosta "porausta",vissiin poika kääntyili jotenkin. Tuntu todella erikoiselta ja aattelin jo et mitä ihmettä tää on xD

• kaksosäiti

Kyllä niitten vauvojen kanssa oppii olemaan. Itellä kans välillä sellasia puuskia että mitä tästä tulee mutta kyllä ne vauvat sitten opettaa mitä milloinkin haluaa ja oppii ne tuntemaan ajan kanssa. Ja luotan ainakin siihen että sairaalassa annetaan hyvät eväät mukaan ja siellä näytetään kaikki perus jutut. Ja aina voi soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoa ja isovanhemmat on ainakin meillä luvannut autella alussa että päästään rytmeistä kiinni. Onneks mulla tosin on myös se hyvä puoli että mun ukko saa olla heti lasten synnyttyä melkein 3kk kotona vauvoja hoitamassa. Äitiyslomasta kun kaksosäiti voi siirtää 60 pv miehelle ilman että menettää mitään tuloja. Mikä on suuri etu kyllä niin on sitten 4 kättä hoitamassa pikkusia isovanhemmat.

On niillä vauvoilla yllättävän paljon tilaa vielä vaikka itestä tuntuu että nyt nahka on venynyt pisimmilleen. Meillä ainakin vaikka 2 onkin niin pääsee vielä kääntyilee ihan miten sattuu. Välillä pää on alas päin ja välillä taas tarjoo takapuoltaan alas. Itestä tuntuu ihan hullumaiselta kun on vielä kaksi ja muka niillä tilaa mennä ympäri XD Mutta niin se vaan on, pakko uskoa lääkäriä kuka ultraa =)

• mamma12

Mulla kans mahassa sheikataan kokoajan, viikkoja nyt 34 1 eipähän tarvii miettiä onko kaikki kunnossa kun liikettä tuntuu :) Tuntuu kyllä välillä vähä epämukavaltaki kun kumminki vaavi on jo aika iso ja tila ei, mahanahka välillä venyy nii että verisuonet näkyy kunnolla :D

Kyllä se jännitys tuntuu olevan aika olennainen osa tätä raskautta, synnytyksen osalta ja sen miten sitte pärjäilee kunhan pikkuinen maailmassa... Musta ainakin tuntuu aika epätodelliselta että kohta olen äiti! Mulla on kohta oma pieni lapsi. Jotenkin en vaan pysty hahmottamaan sitä todellisuutta vielä, ehkä sitte ku konkreettisesti pitää poikaa sylissään ja näkee hänet :) Tämä raskausaika on menny ihan hurjan nopeesti.. mutta kaikki tuntemani (jo) äidit sanoo että tästä se tahti nyt hidastuu ja kohta jo toivoo että kumpa se jo syntyis... mulla vielä menossa kyl se aika että *huh huh.. oonkohan nyt ehtiny valmistautua kaikkeen* :D

Siitä puheen ollen, nii kyselin jo aiemminkin, mutta siis mimmosia rattaita ootte ostanu ja mitä hintaluokkaa ollu? :)

myö ostettiin uutena vaunu/ratas yhdistelmät emmaljunga edge "jotain" en muista loppua mitä se olikaan, ilmapyörillä (helpot tiällä maaseudulla) ja makso 900ekua kaupanpäälle sentään saatiin hoitolaukku :D
      Mehän nyt kaikki ostettiin uutena kun ei jääny edellisiltä muksuilta mitään paitsi pinnasänky jonka otamme tälle pienelle käyttöön myös :)

• Hui kauhistus, nyt jännittää!! Mulla on tänään se synnytystapa-arviointi. Ei mua se pelota et mitkä tulokset sieltä tulee vaan lähinnä se et mitä siellä tehdään!! Ja et sattuuks se ku ne ronklaa paikkoja. Ja kun oon lukenu et ne saattaa tehdä jotain selkäranka tutkimuksia persuksen kauttakin.. ja kun mulla on ollu nyt 2 viimest ultraa se sama mies lääkäri ni en haluis et se on se, kun jollain tapaa mua hiukan ällöttää se et se on joku muu mies kun oma mies, mut ei kai sille sitte mitää voi.

Mulla oli just neuvola tos tiistaina aamul ja siellä kaikki hyvin vauvalla ja mulla. Paitsi et mulla oli pulssi 120. Ei se vissii vielä mikään ihan kauhee oo. Ja paino oli vähän pudonnu, mut se ei nyt tässä tilanteessa paljoo lohduta :D Mulla onkin nyt sitte neuvola tästä lähtien joka viikko.

Nyt mä rupeen taas näkee näit vauva unii. Viime yönä näin unta et mulla oli viel tää iso vauva maha, mut sit se mun vauva oliki syntyny jo ja mulla oli silti vielä vauva maha jäljellä iha saman kokosena kun nytkin.

• napataata84

Mua on alkanu pelottaa ihan hirveesti se just et jos kaikki ei mee hyvin ja jodun sectioon:( se ois mun pahin painajainen, sit viel heinäkuu ja mätäkuu ni voeee kamala!

Eilinen koko päivä meni kutakuinkin kokonaan sillai et tuli kivuttomii supistuksii ihan kymmenen minuutin välein, illal ne alko oikeen tuntuu inhottavilt mut ei ainakaa yöllä synnytys alkanu :D tuskinpa ne ees pehmittää tota kohdunsuuta, vaik sitä jo pikku hiljaa alkais toivomaan, ettei menis hirmusti yliajalle..

Meil on sillai hankitojen kans et sänky saatiin, ekan vuoden vaatteet ostin 80e kaverilt, toiselt kaverilt ostin 50e hyät ilmakumipyörärattaat (varmaa max 5v vanhat)
      sitteri löyty kirppikselt 5e
      kävelytuoli, syöttötuoli,leikkialusta,lakanat,2x turvakaukaloi saatiin :D

eli paljonkaan ei oo rahaa menny, meil on tapana ystäväpiiris et kaikki kiertää ku lapsii tulee aika pal ja usein :D en viitti tuhlata kymppitonnei vauvan varusteisii ku ne on nii hetkellisii ja sit annan ne kuitenki ilmatteeks tai puol ilmatteeks eteenpäin. ei mul kyl ois rahaakaa tuhlata mut xD

Eilen ostin tutteja, en tiiä mistä sain viimeks päähäni et tutti on olevinas huno juttu, no meillähän esikoinen ei koskaan oppinu syömään tuttia eikä kyl oikeestaa ollu kiinnostunu ees tutist, mut seuraus siitä on et se imee tänä päivänäki viel välil peukkua :O vahingost viisastuneen opetan tän seuraavan vaik väkisin syömää tuttii.. siit on pal helpompi vierottaa ku peukust mikä kulkee kämmenes kiinni koko ajan

• sektioitu

Miksi sua se sektio niin hirveästi pelottaa? Onhan se tietysti iso leikkaus, mutta kyllä siitä ihan hyvin selviää. Minulle jouduttiin tekemään kiireellinen sektio, kun vauva ei mahtunut ulos alakautta, mutta ihan hienosti olen toipunut ja ennen kaikkea on hienoa, että vauva saatiin turvallisesti ulos. Saimme perhehuoneenkin ja pääsin imettämään parin tunnin kuluttua vauvan syntymästä, joten oikein hienosti meni kaikki leikkauksen jälkeenkin. Onhan sitä kipeä, mutta kipulääkkeitä saa ja pitääkin syödä, että pääsee sängystä kohtalaisen pian ylös.

Mun pointti oli siis, että ei kannata tuollaisia pelkoja kantaa mukanaan, kun synnytys kuitenkin on niin arvaamaton tilanne, jota ei voi hirveästi etukäteen suunnitella. Jos tulee sektio, niin sitten tulee, mutta eihän se nyt edes mitenkään yleistä ole, että niin käy. Eli ota rennosti vaan. :)

• napataata84

Joo eiku silmissäni vaan nään et se leikkaus haava alkais mätii yms yms. kauheuksii... :D pelkään myös ylikaiken et joudun olee hereil ku mua leikataan..

totta se kyllä, et jos tilanne sitä vaatii ni tottakai on leikattava mut toivotaan et sellasta tilannetta ei tuu eteen :)
      Kipua en varsinaisesti pelkää, sen nyt tietää että menee ajan kanssa ohi mut kaiken mailman leikkaukset hirvittää mua :F

• sektioitu

No haavan hoidolla voi aika paljon itse vaikuttaa siihen, että haava pysyy siistinä, eikä ala mätiä. :) Ja jos alkaa, niin sitten vaan antibioottikuuri. Voin myös lohduttaa, että vaikka hereillä oleminen on karmea ajatus etukäteen, on siinä niin puutuneessa tilassa, että ei tule paljon mitään mieleen... Minäkin ihan rauhallisena kuuntelin leikkaussalin henkilökunnan jutustelua ja sitten, kun vauva otettiin ulos, olin todella iloinen, että sain nähdä hänet heti. :) Ei siinä ihan normihereillä kuitenkaan ole, vaan vähän tokkurassa, ainakin minä olin. No, tsemppiä kuitenkin, halusin vain kertoa, että ei se mikään karmea kokemus ollut, vaikkei mua koskaan aiemmin ole leikattu, enkä tosiaankaan toivonut sektiota etukäteen. Ja mitä todennäköisimminhän sinä et siihen tilanteeseen joudu.

• Kapusha

Me ostettiin vaunut uutena. Emma-merkkiset 250€ :) Ja sain just semmoset kun olin suunnitellu!:) Turvakaukalo tuli lainaan,sitteri saatiin ja vaatteita oon ostellu. Ensisänky ja pinnis on sukusänkyjä. Rahaa noihin vauvan juttuihin on menny varmaan n.400€ :)

Mä pelkään sit synnytystapa-arvioo. Ku en ees tiedä että tekeekö nyt se ärsyttävä *aska lääkäri siel neuvolassa sen. Aika älytöntä kyllä,koska pitäshän varmaan ultralla vähän kattoa et mink kokost sielt ois tuloillaa... Vielä kaks viikkoa ois siihenki neuvolaa ja viikkoja ois 36 3 :o

Mulla oli eilen taas semmonen olo,et nyt se kyllä kohta tulee. Supisteli niin pirusti (kiitos Ikea-kuntoilun!!) ja olo oli tosi omituinen/vaikea/kipeä. Jos kohdunsuu ei ois kiinni niin varmaan poika ois tökkiny kalvot rikki,niin paljon nimittäin tuntu alhaal tökkimistä.

Lantiokivut ei helpota sitten ei niin millään,et kaipa näistä sitten todella täytyy kärsiä sinne synnytykseen asti. Mietin vaan,et miten mä pääsen minkää valtakunnan asentoon,kun en ees jalkaa pysty nostamaan välil kun sattuu :O

Mitenköhän noi lääkärit suhtautuu siihen,että käynnistetään synnytys vaikkei oo menny paria päivää enempää yli. Kun pelkään sitä isoa vauvaa (ite 2vko myöhässä,4 ja puol kiloa) niin jos näyttää silt et poika kasvaa oikein hurjasti ni en kyl rupee odottelee turhan kauan.. Siis yliaikaa ..

• rviikoista

Raskaus on yliaikainen vasta, kun 42 raskausviikkoa on täynnä. Sen jälkeen kyllä käynnistetään, ei sitä tarvitse huolehtia.

• Kapusha

Niin mut sehän oli se pointti,että itse oon syntyny just viikoil 42,oon ollu 4,5kg painava ja jäin jumiin jonka johdosta lääkäri joutui vetämään mut kädestä ulos josta aiheutu elinikänen vamma. Samaa en halua omalle lapselleni ja siksi haluan myös että jos näyttää että vauva on isokokoinen niin ei anneta mennä yli.

• rviikoista

No se se pointti oli minullakin, että kun 42 rv on täynnä, niin kyllä ne lääkärit yleensä on ihan suostuvaisia käynnistykseen. Ja vauvan kasvua seurataan toki, joten käynnistetään aiemminkin, jos näyttää kovin isolta tulokas.

• sinni1974

Moikka taas piittttkkkkkkääääääässssssssstä aikaa!
      Viime viikolla oli neuvola sf mitta oli pienentyny 3 cm... jätkä on perätilassa (toissakerralla oli oikein päin), ens viikolla on lääkäri joka kattoo ja arvioottoo sit jatkot. mut tiärän ettei jätkä ole kääntynyt, "kokeilee" joskus reikää sopiiko tosta, tms, ei todellakaan mikään kiva tunne! Välistä potkii tai hakkaa suuta niin että itkua joudun vääntään!!! mut nyt pitää mennä tiskaan ja viikkaamahan pyykit kaappiin!!!

• Moikka. Mulla oli tänään se synnytystapa-arviointi. Ja huh huh, ei ollu onneks se ällö mies lääkäri vaan onneks mukava nais lääkäri. :) Ja ei tutkittu mitää peräaukon kautta. :D vaikka pelkäsinki. Pojan painoarvio oli tällä hetkellä 2800g ja sanoi et arvioitu syntymä paino olis jotain 3800g :) Eli vissiin ihan normaali. Ja sanoi et kohdun kaula oli lyhentyny siihen 2cm:iin. Ja vähän pehmentyny. Se sanoi et kyllä se olis vähän sormellekkin auki, mut ei viitti laittaa.. Ja ehkä ei kannata, ettei lähe synnytys käynnistyy tai mitään :D Muutenkin kaikki oli hyvin vauvalla :) Oli siellä pää alaspäin ja lääkäri sanoi et sen tuntee sieltä alakauttaki et se pää painaa sinne. Mut jos toi kohdun kaula oli kerta jo pehmentyny vähän ja lyhentyny ni mitä se oikee tarkottaa sitte? voiks se tarkottaa sitä et lapsi syntyis jo aikasemmin? Mä en tiiä näist asioista mitään :D

• tulevaäippä

Meillä h-hätki lähenee, jännittää tosi paljon!
      Mies osti mulle lahjaksi uuden kännykän, niin kelpaa sillä sitten räpeltää kun ei jaksa enää mitään oikein tehdä, piristi tosi kivasti :) Olis jo aika päästä tästä pallomahasta eroon, mutta koitetaan kestää vielä vähän aikaa!

• Kapusha

Voikun tää olis jo ohi! Mä en kestä näitä lonkkakipuja enää :< Eilen lähti jalat alta mut onneks rupes ees jotenki toimii ku hetken huilas. Ei pysty kunnol kävelee ku sattuu niin paljon :'(

Mun maha on pudonnu ihan alas,ei tunnu kylkiluiden alla mitään enää. Ei siis ihme että lonkkiakin särkee. Toivottavasti tää ennakois et poika tulis esimerkiks 2viikon päästä (37vko täynnä) :)

Muutenkin on tänään (taas vaihteeks) ollu semmonen päivä,et ärsyttää ihan kaikki. Kaupassa jokanen ihminen oli äärettömän ärsyttävä ja älkää ees antako mun alottaa noista telkkarin sarjoista.. :D Tätäkö tää on nyt vielä sitten se 5vko?:D Maanantaina ois 35vkoa nimittäin täynnä

• Tänään 36 0

• tsemppiä.vielä

Anteeksi kun sanon, mutta älkää.ihan oikeasti toivoko, että vauva syntyisi jo 37 0, vaikka teillä olisi miten inha olo. Vaikka vauva on teoriassa tuolloin täysiaikainen, on sillä paljon todennäköisemmin pieniä vaivoja, kuten liian matalat sokeriarvot, ongelmia imemisen kanssa tai keltaisuutta. Vaikka nyt tuntuu, että tulis jo, niin se on todella surkean tuntuista, jos vauva sairaalassa joutuu lastenosastolle tai sinivalohoitoon. Tietenkään syntymäaikaan ei voi äiti vaikuttaa, mutta koettakaa jaksaa niitä vaivoja ja ajatella, että jokainen viikko lähemmäs laskettua aikaa on kuitenkin vauvan terveydelle plussaa.

• Dannal

Ai muillakin on aika hirvee olo... Mä en tiiä miten selviän enää tän närästyksen kanssa, pitänee lähteä maanantaina käymään lääkärissä. Viime yöltä kasassa unta n. 3h ja nekin tosi lyhyissä pätkissä. Heräilin puolen tunnin välein siihen, että meinasin oksentaa, kun närästi niin paljon. Joka kerta otin yhden kokonaisen Rennien (yleensä puolikas on rittänyt), mutta ei auttanut kun hetkeksi. Caviscon (vai miten se kirjotetaan...?) ei myöskään auta. Itkin keskellä yötä miehelle oloani, oon muutenki nukkunu viime viikot tosi huonosti ja varsinkin koko tämän viikon, kun flunssa on vaivannu. Mulla on lenssun takia kamala yskä ja se nostaa mahahapot ylös, ei oo kyllä herkkua. Viimeiset 1,5h yöstä sain nukuttua melkein istuvassa asennossa sohvalla ja se kyllä tuntuukin sitten niskassa ja selässä. Tuntuu, että päässä vaan humisee ja ei tajua mistään mitään, kun alkaa olemaan niin väsynyt...

Noo, onneks ollaan jo voiton puolella ja pääsee synnytyksen jälkeen toivottavasti eroon näistä ilkeistä vaivoista :)

Huomenna 35 0!

• Angel8427

Se olisi tänään rv 34 5.
      Pikkuisen on alkanut jännittää/pelottaa tuleva synnytys.. Hui, että aika on mennyt nopeaa..

Huomenna olisi neuvola ja ennen juhannusta vielä äippäpolille kasvukontrolliin..

Painoa tullut sellainen 10kg tähän mennessä

• Kapusha

Mä kans sain ton Rennien kanssa pelata keskiviikkona ihan huolella. Mulla oli sellanen närästys joka ei loppunut näillä normaalisti niin hyvillä keinoilla. Eli Rennie,lasi maitoa ja myöhemmin vettä. Oksensinkin pari kertaa :< Kannattaa joo mennä lääkäriin jos ihan jatkuvaa eikä mikään auta. Must tuntuu et mä otin jo yliannostuksen Rennietä,kun se ei vaan loppunut ollenkaan ja tuntu et mun ruokatorveen palaa reikä ... :(

Sentään oon saanut nyt nukuttua. En tiiä oonko niin tottunu noihin lonkkakipuihin vai onko ne muka helpottanut. Yöllä herään kyl siihen,et tuntuu kun vetäs suonta molemmista pakaroista/alaselästä ja tosta lonkkien kohdalta,mut nukahdan sit nopeesti uudestaan... Ja voisinki sit nukkua vuorokaudet ympäriinsä!! Väsyttää ihan tolkuttomasti koko ajan.

Pakko ois vaan saada kotonakin jotain tehtyä,kun ei vaan oo saanu aikaseks. Vauvan jutut nyt onneksi on valmiina,mutta kaikenlaista pientä on jääny rästiin..

Huomenna alkaa rv36 ja täälläkin jännään jo synnytystä aikas paljon. Toivon,että homma alkais lapsivesien menolla niin tietäs et täytyy lähteä sairaalaan eikä tarvis supistuksia laskea.. Tai ainakin niin ne neuvolassa sanoi :D

• Kannattaa pyytää lääkäriltä ihan kunnon närästyslääkkeeseen reseptin :) Itellä toiminut tosi hyvin, aamulla yksi lääke ja vaikuttaa 24h :) Vaikka itsellä viikkoja vasta 27 kuulostaa kyllä samantasoiselta närästykseltä mitä teillä nyt on ollut :D saas nähdä mitä minun kohdallani närästys on loppuvaiheessa, vaikka tuskin se voi enää pahemmaksi mennä... :D

• napataata84

Täällä kärvistellään puuro linjalla, on noi jotkut työnantajat sit hyviä! palkka viikon jo myöhässä..murrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.. suoraan sanottuna vituttaa ja melko rankasti!

Mul on alkanu toi kohdun suu sillai juilimaan ja sattumaan.. oiskos siellä vaikka jo tapahtunut jotain kehitystä :)) no sopii toivoo.. torstaina ois neuvola mut se on vaan iha perus diipadaapa käynti, joten ei päästä ees tutkimaan onks mitään tapahtunu.. mul ei oo mitään käryy et onks mulla joku synnytystapa arvio ja jos on et koska.

yks viikonloppu meni sairaalassa, edellis viikonloppu leipoessa ja synttäri hälinässä et oli hoito muksu ja tää viikonloppu meni kans kokonaan sillai et oli kummityttö koko viikonlopun täällä hoidossa sit lauantai päivän vielä toisen kaverin muksu :D nyt kaipais hermo vähän lepoo ja toivon et ens viikonlopun saan vaan olla ja hengähtää miehen kanssa :D taidan olla niin hurja et laitan omanki lapsen yheks yöks mummolaan et saadaan olla niinku ihan aikusten kesken viel kerran, ennen ku tää uus tulokas tulee.. nyt oon saanu yliannostuksen lapsista :DD muutenki meillä käy täällä melkee joka viikonloppu joku hoidossa ja juhannukseks olen taas lupautunu lapsen vahdiks ;D

kyl ihminen sit voi olla hullu..

oon koittanu täs vähä harrastaa liikuntaa,, mut ei siitäkään mitään enää tuu. paitsi hirvee kolotus jäseniin joten ei oo kauheen palkitsevaa.
      Mul oli tos hirvee närästys aalto kans parin viikon ajan, mut onneks se tuntu nyt menevän ainaki taas hetkeks ohi. tällasta taas tänne ja viikoilla 35 2 mennään

• Lanssari-äiti

35 3 menossa ja nämä mahakivut vaan jatkuu. Ja tänään olen miehen kanssa luvannu tapetoida :/ Ja sen toiveena on että tehtäis se homma sitten huomenna loppuun. En tajua miten muka jaksan/pystyn sen kans kokonaisen huoneen tapetoimaan :( Mutta tuo on torstaihin mennessä oltava valmis niin pakko kait se on. Piha sentään on viimein valmis :)

Mulla alkaa hirveimmät ajat olemaan edessä, saan enää kahtena aamuna ennen ens kuuta nukkua ja venyä rauhassa aamulla ja olla ihan yksin. Saa nähä miten mulla käy kun oon ihan hullun väsyny ja 12 tunnin yöunia nukkunu ( tai no valvon joka yö vähintään 1-2h) mutta kuitenki. Ja nyt pitäis sitte tottua siihen että kahteen ja puoleen viikkoon ei yli 8 aamulla nukuta. Toivottavasti ei olis enää yhtään pelkkää valvomisyötä, mutta eiköhän niitä tule, kun on tähänki asti tullu.

Keskiviikkona olis neuvola, varmaan alan itkemään kun se kokkeilee vauvan asentoa, on niin kipeä maha ettei voi ees miehen antaa koskea. Aion kyllä kysyä, että tarviiko mun ihan oikeasti oottaa vielä kuukauden ajan? Ja että aletaanko tätä oikeasti käynnistämään vasta viikolla 42. En oikeasti jaksa niin pitkään. Tämä ei ees kauheasti supistele, on vaan kamalan kipeä ja kova. Ja jalatki on kamalan kipeät. Meillä olis ens viikolla synnytystapa-arvio, kysyn varmaan suoraan että saanko jo jäähä synnyttämään. Mutta meijän rääpälehän on arvioitu pienemmäksi, niin varmaan sitä ootellaan ihan sika kauan.

Tuntuu teillä muilla että kotona kaatuu seinät päälle? Musta tuntuu etten tee mitään muuta kuin oon kotona, käyn ruokakaupassa ja neuvolassa. Elän jossain sosiaalisessa tyhjiössä, nään vaan miestä, molempien vanhempia ja muutamaa kaveria. Meillä olis viikonloppuna yhet häät, mutta jostakin kumman syystä mies ei saakaan vapaata ja en todellakaan aio mennä yksin. Harmittaa ihan hulluna kun olis ollu lähes kaikki kaverit paikalla ja olis voinu vähän kattoa mitä noissa häissä on, ettei meijän häissä olis samoja juttuja. Paikalla vaan sattuu olemaan minun entinen pitkäaikainen poikakaveri, niin en halua mennä yksin paikalle. Olisin toivonu että oltais menty, niin ois ehkä loppunu viimein tämä mua ärsyttävä "ei kutsuta noita, jos kutsutaan tuo" jahkaaminen. Mutta eipä me sitten vissiin mennä, vietämpä sitte taas päivän vaan kotona, kun kaikki kaveritki on siellä häissä ja äitiki on töissä ja anoppia en jaksa.

Mulla kans tuntuu paineen tunnetta tuolla alapäässä ja vauvan potkut tuntuu ihan suoraan miekkalisäkkeen alapuolelle, ehkä meillä ollaan jo lähtökuopissa? Mutta viimeks jollain viikolla 28 tutkittu alapäätä ja vasta ens viikolla katotaan seuraavan kerran. Sillon oli jo kyllä vähän pehmentyny.

• Kapusha

Mulla supisteli eilen 19-00 aika kivasti,25minuutin välein mut sit kun kello tuli 00 niin loppus kun seinään. Mietin jo hetken et soitanko sairaalaan,mut tulin siihen tulokseen et ei oo vielä niin vakavaa :) Nyt sitten on alavatsa kipee ja ilmeisesti kohdunsuuhun pistelee/nipistelee/polttelee. Saas nähdä! Kaksi viikkoa sais ainakin vielä pysyä massussa,vaikka onkin kaikenlaista vaivaa niin kyl haluisin et ei tarvis sairaalas kovin kauaa olla.
      Just tänkin takia haluaisin tietää painoarvion vauvasta. Vaikka eihän se 100% varmasti kerro mitään,mutta silti.

Ihan samoja tuntemuksia kun sulla Lanssari-äiti. Mä oon kaik päivät yksin kotona ku mies tekee ympäripyöreit päiviä. Kaverit asuu toisil paikkakunnilla joten sosiaalinen elämä on todella nollassa. Ja kun asutaan aika kaukana,niin ei tänne tuu edes vieraita koskaan vaan aina pitäis ite lähteä... :(

me asutaan niin maaseudulla kuin olla voi ja mulla taitaa olla aika samanlaista kuin muillakin, kukaan ei tänne tule vaikka kutsuisin aina pitää itse lähteä ajamaan muitten luo.. Vois nuo ystävät ja sukulaiset vähä joustaa ja tulla meillekin päin..
      Mieheni tekee myös pitkiä päiviä tietenkin pellolla menee oma aikansa ja navetassa, minusta ei nyt mitään apua ole. Tietty onhan mulla noi lapset kaverina kotona etten nyt ihan yksin ole, mutta aikuisen seurakin tekisi joskus terää..
      Nyt olis laskujeni mukaan 33 5rv ja ensi maanantaina neuvola (ihan se perusjutut)

• Angel8427

Minkälaisia turvakaukoita te muut olette ostaneet tai meinaatte ostaa??

Meillä on tosiaan vielä tuo hankinta tekemättä..
      Ollaan mietitty tuota Graconin turvakaukaloa telakalla ja sitten noita Graconin matkarattaita. Niihin saisi tuon kaukalon sitten kiinni.. Maksaa vaan uutena yhteensä 300€.. Vaunut maksoi jo 700€, että kyllähän näihin tarvikkeisiin saa rahaa menemään.

En vain haluais millään ostaa käytettynä tuota turvakaukaloa..

• kaukaloametsästän

me lähetään varmaan kohta kierteleen kirppareita, etsiin kaukaloa, kysyttiin vakuutusyhtiöstäkin niin siellä meinasivat että on turvallista ja "luvallista" ostaa käytetty, koska ainakin tässä ja muissakin yhtiöissä on tapana ostaa uusi kaukalo ja istuin tilalle tai korvata ne kolarin sattuessa, vanhat vioittuneet otetaan pois!!!

me ostettiin uutena lastetarvikeliikkeestä ja makso vaivaset 79ekua :) se oli jokin poisto istuin, niitä oli kaksi jälellä toi limenvihreä (mikä meillä on) ja harmaa ja merkiltään ora finland, että ihan suomalainen istuin. Mieheni valitsi ja osti ja olen ihan tyytyväinen :)

• Angel8427

No kävin sitten eilen ostamassa lastentarvikeliikkeestä tuon 300€ Graconin setin..

Ompahan nyt sitten kaukalo joka sopii matkarattaisiin niin on hyvä esim. kaupoilla..

• m-pyy

Heippa taas kaikille!
      Täällä menossa nyt 35 6! Aika vaan rientää. Tänään miehen kaa synnytysvalmennukseen kun ei mies viimeksi päässyt mukaan. Huomenna neuvola käynti ja perjantaina joudun sairaalaan mennä kattelee sydänkäyriä kun ei olleet viimeksi tyytyväisiä kun käytiin siellä viikko sitten synnytystapa arvioinnissa. Pitäisi olla enemmän vaihteluita pikkasen sykkeessä, vaikka kovasti liikkuikin niin sydän käyrät tasaset :/ sanoivat kuitenkin ettei pidä huolestella. Viikko sitten oli kohdun suu pehmentynyt, lyhentynyt 2cm:iin ja auki 1cm... kokoarvio oli piku neidistä 2700g. Itelle tullu painoa vähän alle 10kg.

Meillä on Brion Happy yhdistelmävaunut ja samalla ostettiin Brion telakka ja primo kaukalo kun saatiin niiin hyvään pakettihintaan.
      Meillä on jo aikalailla kaikki hankittu...enää puuttuu amme teline, itkuhälytin ja sitteri...sit olis kaikki "tarvittava" ja kauheesti kaikkea ylimääräistä :)

Synnytys pelottaa tai jos nyt ei pelota niin jännittää ainakin kauheesti, mutta siis sellaista ihan tervettä jännityspelkoa...eniten jännittää just se kun ei tiedä mitä tulee tapahtumaan ja ei voi itse vaikuttaa synnytyksen kulkuun. Onneksi siellä sairaalassa ollaan osaavissa käsissä vaikka just luinkin että suomessa syntyy 100 lasta vuodessa kotiin tai matkalle kun tulevat niin nopeasti :) toivottavasti keretään sairaalaan asti :)

• Kapusha

Mä kävin viime yönä ä-polilla,kun supistukset alko olee jo niin tuskasia vaikka tulikin "vain" 17min välein. Vauvan liikkeet oli myös hidastunu tosi paljo,etten saanu sitä 10 liikettä/tunti millään :/
      Kaikki oli vauvelilla kuitenkin hyvin,pää lantiossa ja painoarvio oli 2370g ja viikkoja oli eilen siis tasan 35. Syntymäpainoks arvioi 3,5-3,8kg :) Kohdunkaula oli lyhentyny 2cm mutta paikat vielä muuten kiinni.
      Ois ottanu osastolle tarkkailuun,mutta lupasin että tuun kyl heti takas jos pahenee kun kerta ei oo kyse siitä et synnytys ois alkanu.

Me ostettiin Emma-merkkiset vaunut 250€ ja turvakaukalo (Britax) saatiin lainaan. Meilt puuttuu enää amme ja itkuhälyttimet jotka on isovanhemmat luvannut ostaa eli eiköhän nekin saada kohtpuoleen :) 4 viikkoa ja 6 päivää laskettuun aikaan. :)

• mamma12

Meillä pyörähti viikko 36 käyntiin, vielä pitäs 3-4viikkoo jaksaa lyllertää :) Ootteko muuten miten jaksellu näillä loppu metreillä??? ...kun ite jo mietin että jokohan pitäs hidastaa tahtia vai meniskö ihan sillä tahdilla mitä kroppa antaa periksi.. edelleen käyn kaks lenkkiä päivässä isohkon koiran kanssa ja jaksan kyllä touhuilla kokoajan ja olla liikkeessä... tosin jos jämähdän paikalleni niin alkaa kolottaan joka paikkaa, eli mieluummin liikun kun voin vielä :)

Meillä on kaveri perheeltä saatu koppa ja telakka sille autoon, eikä huolestuta että on käytetty... loppujen lopuksi sitä käytetään niin vähän aikaa, että kyllä ne on suunniteltu kestämään paljon pidempään. Meiltäkin varmasti lähtee vielä takas kiertoon kun ei enää tarvetta käyttää! MUTTA NE RATTAAT... Mä en saa päätettyä mimmoset :D Tänää lähetään ostoksille kans, vielä pitää kaikkea pientä ja vähä isompaa hommata... hoitoalustasta vaippoihin ja korvikkeetkin ajateltiin valmiiks jo hommata kaappiin ni ei tarvii ku ootella sitte poikaa kotiin :)

Hei mites, onko kellää lähteny käsistä/sormista tunto? Mulla oikee käsi ollu jo yli viikon tunnoton... onkohan niksejä siihen, joku ehdotti jollain palstalla sidettä, mut ei mulla ainakaa auta.

• minulla oli

Minäpä vastaan vaan noista sormista... Minulla lähti toisesta kädestä pahasti ja toisesta vähemmän. Ei siihen oikein auta muu, kuin odotella sinne synnytyksen jälkeen. Minulla on nyt kuukausi synnytyksestä ja pikkuisen on vieläkin sen pahemman käden sormet puutuneet, mutta vaiva on melkein hävinnyt. Rannekanavaoireyhtymä on aika tavallinen raskausvaiva ja neuvolassakin sanottiin, että joillakin menee niin pahaksi, että putoilee tavarat käsistä. Kunhan ne turvotukset lähtee ja hormonit haihtuu, paranee yleensä tuokin vaiva. :)

• napataata84

Örf... alussa ei ollu melkeen yhtään pahaa oloa, mut nyt se sitten on hyökänny urakalla mun kimppuun.. tosi inhottavaa jos tä loppu raskaus menee näin :D mahtaakohan vauva voimistella mun mahalaukun kanssa..

joku ylempää kirjotti et toivois synnytyksen alkavan sillai et lapsvedet menee et olis selvää et tarvii mennä sairaalaan :D mulla kävi esikoisen kans nii jännästi et meni kaks viikkoo yli ja käynnistys päivänä ne rupes sairaalas puhaksee kalvoi ja sit mul sanottiin et sun ois pitäny tulla jo aikaa sitten, sun laps vedet on menny.. ja mä olin ihan huuli pyöreenä et ovvvvvai :O en huomannu ollenkaa lapsvesien menoo, misä lie suihkussa tai vessassa sit mennä... nyt pelkäänki et mitä jos menee taas sillai etten huomaa :(
      (sii alkaa olee vauval sit jo huonot oltavat)

Mä toivoisin joka päivä et pystyisin lähtee lenkil.. mut siit hetken kävely nautinnost seuraa niin hirveet lonkka ja lantio kivut etten yksinkertasesti uskalla lähtee.
      IIK ja se ois suunnilleen 30pv laskettuun aikaaan.. alkanu enempi ja enempi pyörii synnytys mieles.. mul ei oo viel tullu mitää järkkyy "pesänrakenus" viettii.. en oo pyykkäilly enkä hypistelly pikkumiehen kamoi.. ehkä se viel täs iskee :D toivon mukaan ni vois saada kaiken tarpeellisen valmiiks ennen ku tää toukka syntyy

• Kapusha

Oon kanssa törmänny ihan lähiaikoina pariin tapaukseen,jossa lapsivedet oli menny huomaamatta. Ja minä se olin myös joka toivoi et synnytys alkais sillä ;P Jotenkin tuntuu etten varmana osaa laskea niit supistuksia ja sitten kun ne niit kyselee ni oon ihan huuli pyöreenä et en mää vaan tiedä :D

Mistä tää väsymys nyt taas tuli?? Oon ihan poikki. Olinki pari viikkoa niin kauheen energinen. PIti vielä lähtee kävelee pikku lenkki jos lonkat ei taas tappais mua ens mut saa nähdä kutsuuko nukkumatti ennen sitä ;D

Ei mullakaa mitää pesänrakennusviettii oo näkyny. Johtuu osittain ehkä siitä,että ei varmaan ikinä saada tätä remonttia valmiiks :( Ahdistaa et onko nää kaikenmaailma remonttikamat tääl vielä sillon kun vauva syntyy.

Pohdimpa tässä itsekseni että kun lääkäri ei mitään kieltäny ni varmaan saan siivoilla ja muuta ihan normisti? Kun ei noi mun supistukset oo ikinä rasituksesta tullu vaan tulee kun tulee ...

• Moikka taas. Tänään olin neuvolassa. Kaikki oli hyvin. Tänään siis rv36 3. Pulssikin oli laskenut, kun viime viikol se oli 120 ja nyt jotain 106 vissiin. Pää alaspäin siellä ollaan vieläkin. Nyt mulla on enää 2 kertaa neuvola tässä lähel mut sit mulla alkaaki olee neuvolaan matkaa 26km. En tykkää yhtää ku pitää neuvolaa vaihtaa iha loppumetreil ja kun synnytyksen jälkee sen kotikäynninkin tulee joku muu kun se mun oma terkkari tekemään. Poju on kokoajan jalat ojos tos kyljes. venyttelee varma :) Mulla tulee sellanen olo kun lukee teiän muitten kirjotuksii kun melkeen jokasella on ollu supistuksia pitkin raskautta. Ja kun mulla niitä ei oo ollenkaa, vieläkään. Niin tulee sellanen olo et eiks tää poju aatellu syntyy ollenkaa kun ei mitään supistuksia oo. Vaikka ei niillä suppareilla mikään kiire oo, mut musta vaan tuntuu et ei tää poju aio ainakaa enne La:ta syntyä :D

• Pelokas!?!

rv 36 1 eileen oli lääkärineuvola... no joo.. pitää mennä keskussairaalaan, painoni oli pudonnut, ja lääkäri ei pystynyt varmasti sanomaan että kummin päin vauva kohdussa on! Toisaalta vähän pelottaa!!! kohdunkaula oli pehmentynyt ja auki hieman... No katsotaan mit tulevaisuus tuo tullessaan!!!!

• napataata84

Täältäkin neuvola kuulumisia.. Multa neuvola täti kyseli et olenko kenties ravannut pissalla koko ajan? meijän sälli on pää niin syväl lantiossa et ei oo kuulemma mikää ihme jos on vessahätä koko ajan :D

Sit se kysy kans et syönkö kenties muutaku appelssiineja, kun ei oo kolmeen neuvola kertaan tullu painoa lisää, mut mulla kuitenki lähtöpaino ollu se 67-68 kg ja pituus 172cm ni on ollu ekstraakin, ettei sen tarttekkaa niin paljon nousta.

Sit se kyseli esikoisen syntymä painoa, no esikoinen synty sillo rv42 ja paino 3310g ni sanoi ettei tästäkään ainakaan isompi tuu, teen kuulemma vaan sit pienii lapsii ?? :O mua jäi vähä huolestuttaa et eikai se ollu nyt liian pieni ku siinä tunnusteli, minkälaisii painoarvioi teil on tässä ollu vai ootteko saanu sellasia? kolme viikkoo sit ultrassa paino arvio oli 2kg ja sillon oli 33rv??

supistellu on urakalla, synnytystapa arvio on kuulemma 26.6 mulla, et sillon saa tietää onks tuolla kohdunsuulla tapahtunu jotain. Muuttunu nää supistukset sellasiks et samal tulee ns.menkkakipui..

Yöllä ei saa nukuttu, pissataa, olo on levoton ja säpsähtelen usein hereille, ennen oon sentää päikkäreil saanu hyvin unta, mut nyt nekin on muuttunu sellasiks et voin nukahtaa 15minutiiks ja herätä ihan pää sekasin ja sit en saa enää unta :D alkaa vähä väsy painamaan.

Mua myös ärsyttää se ettei meille kukaan voi tulla käymään vaan saan itse ravata pitkin ja poikin jos seuraa kaipaan, ja näillä bensiinin hinnoilla ja välimatkoilla ei oikeen huvita vaik yksinäisyys kalvaakin aika pahasti.. :D mieskin lähti taas su-ma välisenä yönä töihin, tuli eilen kotona piipahtaa, lähti taas yöllä ja tulee perjantai illalla.. murrr :(

• Kapusha

Mulle annettiin rv35 tasan painoarvioks 2370g ja lääkäri sano että on pieni poika,mutta ei mitenkään liian pieni. Eihän niihin aina voi luottaa noihin painoarvioihin,vaikka multa ultralla katottiin. Mutta siinäkin tais olla se joku 15% /- ...? Kyllä ne varmasti ois pistänyt sut jonnekkin kontrolliin/painonseurantaan tms jos ois liian pieni!:)

Täälläkin supistelu on ihan arkipäivää. Välil kipeempiä ja välillä vähemmän kipeempiä. Maanantaina lääkäri sano,että on pää lantiossa muttei vielä kiinnittynyt. Tosin oon huomannu,et käyn vähemmän pissalla. Hikoilenkohan sit kaik nesteet pois?:D Yöllä herään 4h välein noin suunnilleen vessaan...

Viime yönä sit taas sainkin kestää semmossii lonkkakipuja et itku meinas tulla. Ja oli pitkään päivälle särkyä,mut nyt onneks tuntuu ees hetkellisesti helpottavan. Täytyy vaan yrittää liikkua,vaikkei se enää mukavalta tunnukkaan :<

Ens ke saa sitten tietää,et onks supparit saanu mitään aikaseks ... Viimeks tosiaan oli kohdunkaulaa 2cm mut mua häiritsee,kun se lääkäri vissii unohti kirjottaa tohon nlakorttiin,että mikä se kohdunsuun tilanne muuten oli :(

Mulla ny viime päivinä vihlonu tosi paljon ja kipeesti tonne alakertaan, tän kuun lopussa ois reissuun lähtöki lasten ja mieheni kanssa puuhamaahan ja ähtäriin, miten mie selviän ajon aikana supistellen ja vihlomisen kera :D mie ajan suurimman osan matkasta kun mieheni ei pidä yhtään ajamisesta, mie sitte varmaa pysähdellään useasti matkan aikana :) vaavi poraa nykyään päälläänkin kiitettävästi alas, alas ja alemmas :/
      Eilen havahduin miten turvonneet pökkelöt eli (jalat) nilkoista on :-O sormukset jouduin ottamaan jo poes, ne sattu jo pitää nakkisormissa..
      Vielä ensi kuuhun sitten kesän kohokohta syntyy ja hyvästi turvotus ja jonniin joutavat kolotukset :))

• Rv 37 0 Apuuva!! Mitä lähemmäs tullaan laskettuu aikaa sitä enempi rupee jännittää. En malta odottaa et näkee sen oman pienen pojan ja saa syliin! Jännittää et minkä näkönen hän on ja toivon tietysti et olis terve!!

• napataata84

Täytyy sit perustaa heinämammojen ketju mis kerrotaan et miten se synnytys oikeen sit meni :D täällä viikkoja 36 1..

jostain iskeny hirvee depressio, mikään ei huvita ja tekis vaa mieli olla yksin ku kiukuttaa niin paljon.. jatkuva veetutus päällä :D toivottavasti nyt loppuu ennen ku pikkanen syntyy tai ainaki heti siihen paikkaan..
      En oo koskaan ollu kovinkaan altis edes tilapäisil surkeus/masennus kohtauksil.. mut nyt on olo ku maansa myyneel, koko ajan... itekki tiedostan et se on ihan turhaa mut ku ei vaan voi mitään.. heheh kai tääkin ihan normaalia on.

Nyttenki meillä miehen kanssa vapaa aikaa ku esikoinen mummollassa, äijä nukkuu sohvalla ja ite istun tässä koneella ja tekis mieli heittää tota ukkoo jollain vesiämpärillä päähän..prkl..

tosi sosiaalinen olo xD

• Kapusha

Samanlainen olotila täälläki. Mä en ees jaksais lähteä kauppaan... Yritän keksii jotain mielekästä tekemistä,mut ei huvita tehdä mitään. Lisäks mul on nyt kolmisen päivää ollu tosi hankala olo :( Vihloo alapäähän niin pirusti,et vissiin poika poraa päätään vaan alaspäin. Vessassa saakin juosta 1,5h välein yölläkin eli ei tuu nukuttua. Sit päivällä oon ku zombie ja kiukuttelen koko ajan. Ja just toi jatkuva ketutus,vaikkei oo oikein ees mitään syytä :D Oiskohan nää vaan tätä loppuajan kärsimystä?

Huomenna 36 viikkoja kasassa ja tuntuu kyl etten jaksa odottaaaaaaa... Tosin kun sain sen painoarvion ja jos kasvaa n.200g viikossa niin nyt vasta 2600g painoa niin kyllä sais vielä sinne 3kg kyllä kasvaa!! Vaikka onkin tosi epämukava olo,niin ei silti noin pienenä vielä tänne sais tulla!

Mä oon koko ajan sanonu,et juhannuksen jälkeen tuskin liikun enää kotoo mihkään. Ja näyttäis oikeesti pitävän paikkaansa! Supistelee aina niin "mukavasti" kun ajaa autolla et taitaa olla aika käydä ostamassa kaikki hyvät leffat ja lainaamassa kasa kirjoja et toi loppuaikakin menis helpommin ;)

Mä en kestä tätä kutinaa kyllä ... Mun vatsanahka vissiin venyy vieläkin lisää,kun kutittaa ihan kauheesti. Ja siis just noista kohdista mihin noita arpiakin on tullut :< Eikä auta rasvaukset eikä muutkaan.

29 päivää laskettuun aikaan ;)

• Mulla myös kokoajan olo et ei jaksa mitään tehdä. Lainasin kirjastostakin kirjan mut en jaksa lukee sitäkää. Ja mulla tulee kans välil sellasii kiukku päiviä. Ja Pahotan mieleni ihan yliherkästi joka asiasta ja sit onki loppu pvä sellanen olo et vois purskahtaa itkuun iha millä hetkel vaa. Mulla oli just eilen sellanen päivä ja kyllä se autto kun sai vuodattaa ne tunteet ja itkut pihalle :D

Mulla on ihan hassu olo, kun suurin osa täs keskustelus on jo sillee et tuntemuksien mukaan lapsi on jo pää puoliks pihalla, mut mulla taas ei oo mitää erityist. Ei oikee supistelekkaa. Ainoo mitä mulla on ni turvotus, ja sen ansioista yöllä jalat ihan kauheen kipeet. Ja polvet on kans. ei pahemmi kyykistellä. Ja sit mulla on tullu taas takasin ne häpyluun kivut. Varsinkin öisin. Musta alkaa koht tuntuu et ei tää lapsi synny ikinä, kun ei mulla oo mitään oireita. :D Tänään siis 37 1 eli kyl kohta pitäs jo alkaa olee jotain merkkejä siitä et se poju aikoo joskus tulla pihalle sielt. :)

• kia-----90

Mui kaikki! En oo ennen kirjoittanu tälle sivustolle, joten kerron vähän omist tuntemuksista. Eli oon rv 37 3 ja palasin pari viikkoa sitten suomeen irakista, missä vietin kuukauden päivät. matka sujui muuten hyvin, mutta
      loppua kohden kuuma ilma ja erilainen bakteerikanta kävi liian raskaaksi. Sairastuin sit aika pahasti ja jouduin sairaalaan tiputukseen. lääkäri määräs jotai irakilaist lääkettä antibiotiks, eikä mulle oikein koskaan selvinny, mikä mul oikeen oli. Suomeen sitten palattuani, mulla oli ultraääni aika. lääkäri sitten kyseli minkä nimistä lääkettä mulle määrättii ja se ei ollu ikin kuullu semmosest. no sitten lääkäri katto vauvaa ja onneks kaikki oli hyvin.

Supistuksia mulle tulee aika harvoin, lähinnä kävellessä. potkut tuntuu aika kipeiltä kylkiluissa. Mulla ois ollu neuvola aika, mutten pystyny menee sinne paniikkihäiriöni takia ja se terkkari oli yrittäny soittaa sata kertaa, mutten pystyny vastaa puhelimee samasta syystä, nii mutsi sit soitti sinne ja varas uuden ajan. Mulla on ollu aika paha masennus koko raskauden ajan, enkä oo saanu hankittuu mitää lapselle tämän takia. Kaiken lisäks odotan yksin lasta ja jään y-h.ksi, vaikka edelleen seurustelen lapsen isän kanssa. lapsen isä joutui yhtäkkiä lähtemään ulkomaille. Syyskuussa olis tarkoitus matkustaa lapsen isän luo irakiin.

Muuten, ainakin fyysisesti, kaikki on erittäin hyvin. En oo ollu väsyny ja oon saanu hyvin nukuttuu. Arpia mulle ei oo tullu yhtään, eikä suonikohjui, eikä oikeestaan mitään muutakaan ikävää vaivaa. Ainoa ärsyttävä vaiva on sietämätön närästys, mutta ostin apteekista ranixal merkkistä lääkettä, joka on auttanut hyvin.

Eipä mulla muuta taida olla tähän hätään. Hyvää kesää kaikille!

• napataata84

Se menee ihan varmaan silleen et ne joilla ei oo mitään tuntemuksii tulevast synnytyksest ni on ensimmäisenä kertomas omia synnytys tarinoita ja me jotka ollaan kaiken mailman supistuksista kärsitty, kärvistellään pitkän matkaa yli lasketun ajan :D

Tääl vielki odotellaan sitä touhuumis puskaa, mitään en oo saanu aikaseks :P "Hyvä" kuulla et on muitaki ku kärsii kaiken mailman känkkäränkkä oloist..

istuminen tuntuu inhottavalt.. kylkiluut alkaa ihan hirveesti särkee ja tulee semmonen olo et pakko päästä makaamaan, mut sit ku makaa ni sattuu selkä ja lantio takapuolelt, mul oikee rutisee ja paukkuu toi lantio ku kääntyilen ja että se tekee nannaa

• Mulla ei mitään erityisiä juhannus suunnitelmia oo. Mennään miehen kanssa mun vanhemmille, siellä sitte grillataan ja saunotaan ja vietetään aikaa yhdessä. Mun oli tarkotus mennä jo hiukan aikasemmin sairaalla järjestettävään tutustumis kierrokselle, mut se on ihan unohtunu, kun nää viikot vierii nii nopeesti. Tällä viikolla sitä tuskin on. Tai jos on niin en pääse menee. Mut ehkä ens viikolla jos tää poju ei sillon vielä aio syntyä. Sitä kun ei koskaan tiiä millon syntyy :)

• Kapusha

Ei meilläkään mitään erikoisia suunnitelmia ole,perjantaina perus grillailut,saunomiset ja lauantaina sitten juhannuslounaalle :) Vaikka kyllä näillä supistuksilla vois luulla,että vietän juhannuksen sairaalassa ;D
      Tosin tänään tuli ikäänkuin vahingossa tehtyä ne kuuluisat kolme S:ää ja vielä lenkki päälle... Empä kyllä usko että niistä mitää tehoa olisi,mutta nauroin vaan että en ees tarkotuksella yrittänyt huhkia mut niin näköjään tein :P

Mä kans naureskelin sitä,että siinä käy viel niin et ne keillä ei oo mitää supisteluja ollu niin synnyttää ekana. Mä varmaan kärvistelen niin pitkälle täällä että huh huh...

Mä oon kans kammoksunu sitä perjantai 13.päivää! Ei sillon kannata syntyä. Jalat ristissä täytyy joo olla...

Oon vissiin nukkunu niin hyvin ja paljon viime aikoina et nyt ois taas unikiintiö täynnä eikä millään tuu uni silmään :< Närästää ja supistaakin niin pirusti taas...

• voimavauva

No moips. Ajattelin minäkin sitten kirjoittaa tänne kuulumisia :)

Eli tän viikon lopussa olis kasassa se 36 3. Pikkasen alkaa jännittää mut ei kuiteskaan niin mahottomasti vielä :) Tuntuis et tää vauveli vois jo syntyä vaikka huomenna, ku on kolottanut joka paikkaan ja mahaa välillä kiristää jos vähänki enempi rasitan itseäni. Ajattelin kuiteskin tänään edes 15 minsan lenkin tehdä vaikka talon ympäri, kun kävely kuiteskin auttaa noihin lonkka-ja liitoskipuihin. Vihlonut on tuonne alhaallekin jonkin verran ja yölliset kyljen kääntymiset tekee kipeää. Nukkuminen on jäänyt huonommaksi kun välillä ei meinaa millään löytää hyvää asentoa ja sitten iskias kipu vaivaa myös - en kestä sitä!!

Eilen levitin piparmintturasvaa selkää niin ihanasti viilensi ja sain paremmin nukuttua. Ehkä tänään sit jaksais tehdä enempi asioita. :)

Mulla ei ole mitään tietoa että kumpi tulee, tyttö vai poika kun en halunnut tietää. Tää raskaus on mennyt myös ihan luonnollisesti että en ole käynyt ultrissa. Muissa tarkastuksissa kyllä. Ihana lääkäri mulla on sairaalassa, jonka luona käyn. Ens viikolla taas tarkastukseen. Hän on selvillä siitä että haluan mahdollisimman luonnollisen synnytyksen eikä painosta mihinkään :) Monet hoitotädit on olleet vähän sellasia että eivät kunnioita mun omaa tahtoa, ja yrittävät tyrkyttää noita ultria. EI kiitos sanon minä.
      Yrittävät saada syyllisen olon, että tekisin jotenkin väärin, vaikka minusta en ole tehnyt mitään väärin. Kaikki tekevät niinkuin itse haluavat, eikös? :)

Noo, jos tästä lähtisi siivoilemaan kohtapuolin kämppää ku on semmosessa kunnolla että voi voi:-)

Lisään vielä että olen nähnyt useita unia synnytyksestä, muutaman painajaisenkin, mutta mieli positiivinen!

• mamma12

Meillä menee aika kans kotosalla Juhannus, ehkä kokkoa käyää kattoon ja jos vaikka saunottais ja grillailtais.. Appivanhemmat tulee meille viettään Jussia ja oon sitten lupautunut olemaan "kuskin" hommissa jos tahtovat terdejä kierrellä.. Eipä siis mitään ihmeellistä luvassa. Mietin tuossa vaan semmosta, että onkohan muilla semmoset ns. ajattelevaisemmat miehet, että eivät sitte itekkään ota kun alkaa jo loppu häämöilemään?? (vk37alko just) Kun mietin tätä omaa *kiukkuani:D* sitä kohtaan että mies varmasti oluensa korkkaa kun Juhannus on... sanoo että eihän paljo aio ottaa.. mut mulle se nyt on ihan sama ottaako muutaman vai enemmän, humaltunu se silti on jos synnytys sattuis käynnistyyn :/ Mut jospa ei kumminkaan vielä ku, pysyis vielä ainaki pari viikkoo masussa :)

Mua kiukuttaa kans ihan turhan moni asia... ihan ketuttaa välillä ku kaikkee pitää nii tunteella ottaa!!! Mielessäni valitan että mies ei tarpeeks hemmottele/ymmärrä miten paljo paremmalla mielellä se sais minut pysymään pienellä ylimääräisellä huomioimisella! Ainut mitä se tekee nii on että hieroo jalkoja iltaisin hetken, kun itse ne sen eteen työnnän. Hittolainen! :D

Suppareita on ollu ihan samaan tasaseen tahtiin... huomena on onneks l-neuvola nii näkee onko ne pehmentäny kohdunkaulaa. Vähä ressannu mieltä sekin, että jos on ku ei oo tietoo. En tiiä pitäskö koittaa rauhottua jo loppuajaksi, vai onko siitä vaan etua jos jatkan touhuilua...

Tällä hetkellä kylkiluut tuntuu aika turralle potkutteluista, sais jo vähä laskeutua vauva että helpottais elämää.. kämmenet ja jalat varmaa viidellä plussalla turvoksissa ja kipeetä tekee puristaa käsiä esim. nyrkkiin..sormet myös oikeessa kädessä tunnottomat ja neulottuneet. :/ Ja närästys o alkanu oleet semmosta 24/7 ihan sama mitä syön tai syönkö mitään.... muuten olo kyllä suht hyvä ja odottavainen. Meillä arvioitu laskettu aika just tuolloin 13.7 en oo ees aatellu että se ois perjantai!!! :D SAAS NÄHÄ!

• kia-----90

hei osaaks joku kertoo, et miks mulle ei tehty Synnytystapa-arviointia? oon saanu semmosen käsityksen, et sen saa kaikki. pe rv 38. vastatkaa nopee.

• Gghggj

Ei tehdä kaikille. Joissain kunnissa tehdään kaikille ensisynnyttäjille, mutta joissain ei. Ihan normaalia siis, jos sinulle ei sitä tehdä.

• kia-----90

ok kiitos tiedosta. meinasin hätääntyä.

• Angel8427

No niin. Rv 36 1.
      Huomenna äippäpolille kasvukontrolliin ja samalla tehdään synnytystapa-arviointi.

Saa nähdä mitä nyt saan vauvan painoarvioksi, kun pieneksi/keskikokoiseksi ovat sanoneet..

• Dannal

Täällä alkoi eilen suoraan sanoen helvetillinen selkäkipu ja pian hoksasin, et hei näähän on supistuksia. Outoo vaan, että kova selkäkipu jatkui koko ajan myös supistusten välissä. Supistuksia tuli koko ajan 2-3min. välein ja kesti kaikkiaan 3,5h, sitten loppui. Tänään neuvolalääkärillä käynti, kaulaa jäljellä 2cm, kiinni ja pehmentynyt. Eli ei siis juurikaan muutoksia tapahtunut, höh! Noo, jotain ees, kun viimeks kaulaa oli 3cm, kiinni ja kiintee.

Sain puhuttua itseni synnytystapa-arvioon, koska vauvasta ei oo tehty painoarvioo rakenneultran jälkeen ja mua vähän jänskättää, että onko iso vauva tulossa ja mahtuuko tulemaan alakautta. Oon itekki aika pienikokoinen, joten onneks laittoivat lähetteen arvioon :)

• Kapusha

Mä vietin ma-ti yön sairaalassa supistusten takia,mut eipähän nuo tehneet kohdunsuulla mitään :< Masentavaa kun kauheet kivut mut mitään edistystä ei tapahtunu ja supparit loppukin sit iltapäivästä ja kotiaha siinä sit lähettiin.

Ja nythän mä sit sain ittelleni paniikin siit synnytyksestä :o Esimakua tuli jo ja huh. Mulla on kyllä sellanen tunne,että tää menee viel yliaikaseks ja kärsin näistä kivuista ja muista hamaan tappiin asti :/ Tosin jos vaikka saisin tän synnytys"pelon" pois. Lainausmerkeissä,koska ei nyt iha voi puhua pelosta VIELÄ. Hetken ku asiaa viel pohdin ni voi ehkä olla pelkokin jo xD

Ja niinku epäilinkin,niin se että mies oli paikalla kun lääkäri teki sisätutkimuksen,sai mut tosi vaivaantuneeks. Miestä se ei vaivannu,mut mua kyllä.. Oon outo :o

• Kaksosäiti

Meil kans vietetään ihan koti oloissa jussi. Otetaan sit ens vuonna nuo mökki juhannukset taas käyttöön. Mun vanhemmat on tulossa huseeraan tänne kaiken näköistä kun ite oon jo niin huonossa kunnossa etten mitään valmisteluja pysty edes enää tekemään. Käveleminen on yhtä tuskaa kun sattuu joka paikkaan ja supistaa heti kun lähtee liikkeelle ja välillä niin että meinaa itku tulla. Mun mies ei enää ota juurikaan kaljaa tai mitään muutakaan. Korkeintaan on 2 pulloa juonut niin että ajokunto säilyy koko ajan jos tulee pika lähtö sairaalaan kun koskaan ei tiedä vaikka kaikki oliskin kunnossa. Ja kestää mun kaikki oikkuni milloin kiukustun ja milloin itken. Toteaa vain että olis vissiin päikkäreitten aika kun noin kiukuttaa XD Eli kaikin puolin ihana ja huomioiva eikä kiukustu mistään turhasta.

Meillä oli tänään ultra ja tytön paino arvio olis reipas 2,3kg ja pojan reipas 2,8kg. Hyvän kokosia ovat jo kun viikot on tällä hetkellä 33 5. Nyt siis olis yli 5kg masus vauvaa. Lääkäri naureskeli että on sulla muhkea kohtu. Yllättävää on ollut että kohdunkaula on vieläkin 4cm ja täysin kiinteä. Ajattelin jo kun on niin kurja olla ja supistaa älyttömästi että kyllä nyt jotain olis tapahtunut. Paskan marjat nä vissiin on päättänyt olla ihan loppuun asti XD Tosin jos mulla asiaan vaikuttamista niin 3 viikon päästä ajattelin kyl synnyttää nämä pirpanat pihalle. Meillä synnytys tapa arvio kahden viikon päästä. Todennäköisesti normaali alatie synnytys kun tyttö tulossa pää edellä ekana ulos. Tuskin nyt enää mahtuu kiemurtelee itteensä ylös päin. Sydän käyriäkin yrittivät saada tänään mut olivat sen verran vilkkaalla päällä että ei minuuttia kauempaa kerrallaan saaneet kuulumaan molempia =) Kaksi kätilöä kävi kokeilemassa ja sitten totesivat että kysyvät lääkäriltä että jokos tää kiusaaminen riittää.

Saatiin söötti profiili kuva tyttöstä kun tunki ultran eteen kun poikaa mitattiin =) Nätti ku sika pienenä sen naamataulu =)

• Mäkin sain kerran ihan tavallisessa ultrassa meiä pojan naamasta kuvan. Harvoin sellasta tuurii käy et naaman näkee tai et ehtii ottaa viel kuvanki siitä :) Mulla enää 17 pvää laskettuun aikaan. Mulla iskee kohta epätoivo et tää menee viel yliaikaseks. Haluisin et tulis viimeistää sillo laskettuna aikana.. kun en millää malta odottaa et näkee oman vauvan ja saa syliin. Ja haluun eroon täst turvotuksesta. On nii inhottavaa kun on turvonnu joka paikasta. Varsinkin jaloista. Huomenna mennään miehen kans sairaalaan sinne tutustumis käynnille. Neuvolassa otin selvää et siellä ylipäätään on huomenna sellanen. :) En vaa tajuu miks seki piti jättää nii viime tippaan :D Musta tuntuu et nää päivät ja viikot kuluu ennenku ehtii ees huomaamaan. Vaik luulis et se menis just toisin päin et aika matelee kun odottaa jo sitä pikkusen synymää, mut mulla on niin paljon kaikkee ohjelmaa et aika kuluu. Pakko järkätä jotain tekemistä, kun muuten tylsistyy.

mulla oli maanantaina neuvola, omatäti oli lomalla joten joku sijainen oli tällä kertaa ja ei se oikeen osannu mitään sanoa kun koitin kysellä.. minullakin joskus kysymyksiä on joita en edellisissä raskauksissa kärsiny.. noh sf mitta 34, ja raskausmyrkytys epäily heräsi, pissa oli kyllä puhdas, mutta turvotukset on niiiiin pahana ja verenpaine koholla reilustikin.. :(
      sain uuden ajan omalle neuvolatätille ensi tiistaiseksi, ennen reissuun lähtöä.. saas nähdä höpisikö omiaan se "outo täti" vai onko mulla sitten tuloillaan se myrkytys.. en halua ees netistä siitä lukea kun sitte vaa ajattelee että nyt on tuo ja tuo, vaikka se sano että lue netistä :-O ihan outoa käskeä sieltä lukemaan. onneksi jussin jälkeen pääsen taas neuvolaan :)
      Painoa tullu taas 1,5kg, hb 108 että matala (vaikka syön rautatabletteja)
      Nyt viikko36 35 1rv

• Kapusha

Joo ei tosiaan kannata lähteä netistä lukemaan,ellei sitten joltain lääkärisivuilta! muuten saat lukea kaikki kauheimmat jutut ja siit tulee vaa stressiä :< Harmi jos sulle näin loppumetreillä se raskausmyrkytys tulee.

Mulla oli eilen Sf-mitta 36!! Mä en ymmärrä,kun mun maha on jo niin hirmu alhaallakin. Se näyttää siltä et putoo hetkenä minä hyvänsä. Ei kai sitten :D
      Mullakin painoa tullu jo ihan liikaa,että kiva urakka on syksyllä nyt sitten edessä että nää kilot saa pois. Toivottavasti imettäminen auttais ees.

Kyllä mulla on poitsun naamasta oikeen kunnon kuva missä näkyy nenä ja kaikki kasvonpiirteet ihan selvästi :) Sain sen rakenneultrasta. Samoin on sellanen kuva mikä on vinosti selästäpäin otettu ja näkyy kaik kylkiluut ja kaikki :) Meil on sattunu tommossia hyviä kuvakulmia kyllä :)

Mä oon asennoinutunu,et heinäkuun puolenvälin yli mennään. Eikä toisaalta haittaa,koska tosiaan tuli se pelko siit synnytyksestä niin saisin aikaa totutella ja mietiskellä. :)

• Angel8427

Äippäpolilla käyty. Vauvan koko oli nyt kuulemma ihan ok. Pieni, mutta hyvin siellä keskikäyrillä kasvaa,, Aluksi oltiin käyrillä ja niihin lääkäri ei ollut tyytyväinen, niin laittoi uudestaan käyrille. Vauvan liikkuvuus ei ollut hyvä, Toisella kerralla sitten oli jo parempi.

Emättimen PH-arvo oli koholla, johon sain sitten lääkkeet.

• Lanssari-äiti

Oon ollu vissiin aika kauan poissa kuvioista :) Kaikenlaista on tapahtunu muuten, mutta vauva ei aio syntyä :D Tänään synnytystapa-arviossa tilanne tuolla alapäässä oli sama kuin neuvolassa 8 viikkoa sitten ja minä niin luulin että tänään jäisin synnyttämään. Sunnuntainakin supisteli niin kipeästi, että itkua pukkas. En tiiä minne se supistelee :D

Ei oikeen vissiin se lääkäri tajunnu näitä mun mahakipuja ja sitä että en oikeasti jaksais kun en saa nukuttua. Mutta tarpeeksi kun valitin niin sain kuitenki ajan lääkärille sille päivälle kun on laskettu aika, että jos sitten olis mahollista käynnistellä. Jos ei ole ennen syntyny. Ja JOS KIVUT EI OLE LOPPUNU, minneppä ne katoais, onhan niitä jo melkeen puoli vuotta ollu :/

Eli 3 viikkoa ootellaan varmaan ihan varmasti täälläkin, ainakin. Riippuu tietty sitten taas lääkäristä, että alkaako ees silloin käynnistelemään. Ihan kivaahan sitä on olla koko aika älyttömän väsyny ja valvoa kaikki yöt.

Mutta muuten on kaikkea kivaa tapahtunu viimeisen kuukauden aikana :)) Kouluunkin pääsin :D Syyskuussa pitäis aloittaa opintojen tekeminen, onneksi on tuomonen työnohessa suoritettava koulu, niin ei oo niin kamalasti kiinni siinä koulussa, mutta mulle tuo kyllä tulee olemaan vaikea koulu ja kovasti pittää töitä tehä. Mutta nostaa se mun työnsaantimahdollisuuksia jonku 100% niin on se sen arvoista. Ja onneksi isi pitää isyysvapaita vasta syyskuussa ja kaikkia niitä ylityövapaitaan muuten syksyn aikana :)

Meillä juhannus menee niin, että mies lähtee reissun päälle ja minä vetäydyn omien vanhempieni seuraan :D Tosin äiti aikoo vissiin kävelyttää mua kilometritolkulla että alkais tuo vauva syntymään :/ Mutta ihan omasta toiveesta jätän reissut väliin ja vietän juhannuksen "yksin", vaikka se anopista tuntuuki ihan kamalalta. Mieluummin "yksin" kuin yliannostus miehen sukulaisista ja monen tunnin automatka.

Mielialat on mullaki välillä tosi matalalla. Ei varmaan ees kamalasti helpota tilannetta kun on niin väsyny samaan aikaan ja kipeäkin. Kaikista pahinta on tässä viime aikoina ollu se, että minun isopappa kuoli. Olihan se jo melkein satavuotias ja oon onnellinen siitä että se sai lähteä rauhassa, eikä tarvinu maata missään sairaalassa niin tuntuu silti pahalta kun oon jo joskus vuosi sitten nähnyt unta, että meen vauvan kanssa käymään sen luona ja se tuttuun tapaansa pittää mulle saarnaa että oon antanu tytölle ikivanhan nimen ja minä vaan nauran sille, että itehän oot saman nimen antanu omalle tytölles aikanaan :D Tosin mehän ei tiietä tuleeko meille tyttö vai poika, mutta unta oon tytöstä aikanaan nähny :) Sama nimi on kyllä edelleen tulossa tytölle nimeksi jos me tyttö saadaan :)) Harmi vaan että isopapan oma nimi ei ole semmoinen mikä voitais vauvalle laittaa. Onneksi on paljon kauniita muistoja isopapasta, jopa miehellä isopapan kamalasta huumorintajusta :)

• Tehtiin tänää sukulais naisten ja kaverin kanssa mun mahasta sellanen kipsi masu. Aika hauska! :D En tiedä vielä mitä teen sillä, mut on hauska nähä ite kuin iso se maha oikee onkaa. :) Tänään oltiin siellä sairaalan tutustumis käynnillä. Ei ollu mitenkää ihmeellinen. Näytettiin vaan paikkoja ja kerrottiin et miten siellä sitte toimitaan. Mut oli kyl ihan kiva käydä siel. Lauantaina vaihtuu sitte rv 38 0 alkaa loppu häämöttää. Jes! Toivotaan vaa et ei menis paljoo yli aikaseks. :D

en todellakaan aijjo lukea sieltä, odotan uutta neuvola aikaa rauhassa..
      Mun maha näyttää kuin olisi tipahtamaisillaan oleva kypsä hedelmä :D päärynältä näyttää :DD on niin matalalle tupsahtanu kuin olla ja voi :)
      Kohta päästään saunomaan, hetken koneella roikun vielä :)
      Lasten kanssa siivottiin ja haittiin portaille juhannuskoivu ja huomenna tulee isosiskoni päiväksi meille seurakseni kun mies rehunteossa koko juhannuksen, niin saa päivään muutakin. Sunnuntaina onkin meidän ensimmäinen hääpäivämme

• Tasan 2 viikkoa laskettuun aikaan. Eli jos tätä päivää ei lasketa niin 13 päivää. Mä otan kyllä kohta jotku koti konstit käyttöön, kun en malta odottaa. :D Sais nyt tää pikku ihminen tulla jo pihalle. Kaikki sukulaisetki on jo sillee et synny jo! :) Kaikki olis mulla valmista vauvan tuloon. Kaikki on hankittu paitsi vaipat, mut sovittiin mun äidin kans, et sit kun tää poju on syntyny niin katotaa sit minkä kokonen poju on et minkä kokosia vaippoja kannattaa ostaa ja meiä äiti käy sitte jonku paketin ostamassa. Kun eiks niitä iha pienimpiä vaippojakin oo kahta eri kokoa. :)

• Niin ja munkin maha on iha valahtanu :)

• jdbdjrd

Kyllä niitä pieniä vaippoja 2-4- kiloisille voi paketin ostaa, ne menee vastasyntyneelle, jos ei nyt jotain yli viiden kilon vauvaa synnytä...

• Angel8427

Minä ainakin oon ostanut 2 sellaista pientä pakettia niitä 2-4kg vaippoja.. Eli noi on niitä 1-koon vaippoja..

Torstaisen äippäpoli tutkimuskäynnin jälkeen ollut joitakin kipeitä supistuksia ja sitten vihloo kivasti välillä tuolla alhaalla..

• la20.7

Niitä 2-4kilon vaippoja ei kannata ostaa, menee heti pieneks eikä kerkiä edes pakettia vältisti käyttään ellei vauva alle 3kilon! ostakaa suosiolla 3-5kilosille heti !

• Kapusha

Mulla hävis sen edellisen sairaalareissun jälkeen hinku siihen et syntyis jo :P Alko jännittään niin pirusti!! Viimeks tänään miehelle sanoin,et mitäs jos mä meenkin johku paniikkiin eikä siitä tuukkaan mitään... Kuulemma kroppa tietää itse mitä tehdä,mutta pelkään kauheesti et meen johkuun paniikkiin.

Maanantaina alkais rv 38 eli 3vkoa laskettuun aikaan!:) Apua,kun menee nytkin mahassa perhosia kun ees aattelen :P

Mä ostin yhden paketin niitä 2-4kg vaippoi ja sitte isomman paketin niit isompien vaippoja. :) Eipä tuo paketti maksanu juuri mitää,et jos jää käyttämättä niin ei paljoa harmita. Kaikki muuten onkin (remontin valmistumista lukuunottamatta) valmista! Mitäköhän mä touhuun sitten tän 3-5vkoa ennenku vauveli tulee...

Nukkumisesta ei tuu kyl yhtää mitää. En saa illalla millään unta,heräilen ihan jatkuvasti ja muutenkin kun sit saan unta ni on tosi levotonta. Päivällä kyllä nukuttas mut yritän säästää sitä unta iltaan,mut eipä oo tähän mennes vaikuttanu mitenkä! Ehkä sit pitäs vaan nukkua sillon kun eniten nukuttaa...

joo meki ostettiin yks paketti 2-4kg vaippoja ja jos ne käy pieneks voin antaa ne 8vee tytölleni vauvanukke leikkeihin. vielä puuttuu varalta vauvanmaidot nan tai tuttelia aattelin hommata ja se isompi paketti 3-5kg vaippoja.
      Meilläki ois kaikki valmiina jo :D pientä odotellessa

• Angel8427

Onko teillä muilla liikkeet vähentynyt selvästi?? Mulla on nyt torstaista asti ollut liikkeitä niukanlaisesti-.
      Ennen kyllä ihan kunnon möyrintää. Käsi ja kantapää usein tulossa ulos kyljestä.

Torstaina tosiaan olin käyrillä ja jouduttiin ottaa uudestaan kun lääkäri ei ollut tyytyväinen liikkeisiin ja sykkeiden vaihtelevuuteen..

• Kapusha

Mä meinasin kirjottaa,että liikkeet on vähentyny entisestään ni eikö poitsu ruvennu vetää hullua rallia just samaan aikaan! On ollu melkosen hiljasta koko viikon,mut nyt tosiaan sit siihen mallii mennää et koko maha heiluu ja tuntuu kyl todella ikävältä! Semmost tökkimistä on tuntunu tuolla ihan alhaalla mikä tuntuu erittäin erikoiselta ku tuntuu et pissat tulee housuun,kun yks tökkii!!:D
      Mullakin otettii maanantaina niit käyrii enempi ja vähempi kun ei ollu lääkäri tyytyväinen... Mutta kaikki oli kunnossa,kaveri ei vaan tykkää olla siin kohtaa missä anturi :)

Taas supistelee niin kivasti! Sanoin kyllä miehelle,et seuraavan kerran me lähdetään sairaalaan niin et vauvan pää jo melkein näkyy :D En turhaa sinne enää mene xD Ikävältähän nää tuntuu,mutta taitaa olla jotain harjotteluversioita,kun ei nää nyt niiin pahalta tunnu mitä mulle on kuvailtu...

Närästys ei helpota sit niin vahingossakaan :< Varmaan vasta sitten kun muksu on syntyny. Luulin,et helpottas kun vauva laskeutuu mut *askan marjat ;) Sama tahti jatkuu,et koko päivän närästää... JOPA VESI!
      Ja eilen huomasin et mulla on jalat ja kädet turvoksissa,hienoa! Saas nähdä paljonko perjantaina neuvolas on paino... En kyllä jaksa sitäkään stressata enää :D

• Mulla on ollu jo pidemmän aikaa aika vähän liikkeitä. Tai oikeestaa liikkeet on lähinnä ollu sellasia et poju tunkee jalkaa tosta kyljestä pihalle. Ja tuntuu ku kädet heiluu tuolla alhaal. Mut eilen ja tänään on ollu oikee kunnon myllertämistä. Koko masu heiluu ku poju siel liikkuu. :D

Mulla ollu jo aika kauan turvotusta. Jaloissa, käsissä ja kasvoissa ainaki. Jaloissa se on kaikista hankalinta, kun ei ees omat kengät mahdu jalkaan. Oon joutunu nyt käyttää meiän iskän 44 kokosia crocseja. Välillä ne on kyl vähä nolot. Mut ne ei ainakaa purista tai paina mistään. Onneks niit ei tartte käyttää ku vaa nii kaua kunnes tää turvotus lähtee sitte pois. :D

• YritysKaksi

Eipä ole tullut pitkään aikaan kirjoiteltua tänne, mutta nyt on pakko avautua... Rv 35 2 menossa :)

LUOJALLE KIITOS mammaloma alkoi perjantaina! En olis meinaan tällaisilla "herään tunnin välein vessahätään, närästykseen, selkäkipuun ja/tai suonenvetoon"- unilla enää yhtään pidempään jaksanutkaan. On vaan nukuttava päikkäreitä aina kun on niille mahdollisuus, eipä tässä muukaan auta. Jos yöllä saa nukuttua jossain vaiheessa ees 3-4 tuntia putkeen niin kyllä aamulla olo on kuin aivan eri ihmisellä :)

Voi että mä toivon että tää kovasti potkiva kaveri syntyis vähän ennen laskettua aikaa - alkaa olla kärsivällisyys vähän finaalissa 17 kilon ja JATKUVAN närästyksen kanssa (terveisiä vaan mun uudelle BFF:lle, Rennielle ;) ) Kuten Kapusha tuossa aikaisemmin kirjoitti, niin ei edes vettä pysty juomaan ilman närästystä :(

Sormuksista piti viimein luopua, kun eivät meinanneet lähteä nimettömästä - nyt kun saa huilata niin ei onneks nilkat ole niin turvonneet kun jossain vaiheessa. Ja tietoisesti on pitänyt lisätä veden juomista, että turvotus pysyiskin poissa.

Ja nyt sitten vaan odotellaan loppuun asti - onneksi tarvii olla vaan tämä viikko itekseen kotona, miehellä kun alkaa kesäloma perjantaina. Ja onneksi hän onkin sitten kotona kahdeksan viikkoa (kesä- isyysloma) ! Kerkeää tutustua naperoon :)

• Angel8427

Mulla sama juttu. Sormukset piti ottaa viime viikolla pois, kun sormet on hieman turvoksissa..

Mun miehelllä alkaa kanssa tämän viikon jälkeen kesäloma ja siitä saakin sitten jäädä varmaan suoraan isyyslomalle..

3,5vko Laskettuun aikaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      117
      976
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe