Mulla olisi ensi kuussa edessä sokerirasituskoe ja kysyisin kokemuksia? Enkö voi edes juoda vettä tuona 12h aikana? Pitääkö mun se 2h odottaa terveysasemalla, jotta uudet verikokeet voi ottaa, vai saako sen 2h odottaa kotona? Saako tuon 2h aikanakaan syödä/juoda muutaku se pahanmakuinen litku? :D
Sokerirasituskoe kokemuksia?
31
16471
Vastaukset
- jebba
Hei! Ohjeet vaihtelevat kunnittain, mutta minulle sanottiin, että lasin vettä voi tuon 12 tunnin aikana juoda. Kaksi tuntia pitää olla terveysasemalla, eikä paljon saa liikkua, koska se voi vaikuttaa tuloksiin. Luonnollisesti mitään muuta ei saa syödä eikä juoda. Ei kannata lukea pelottelutarinoita, minusta esim. se litku ei ollut kovin pahaa, eikä minulle tullut siitä ollenkaan huono olo. Täysin yksilöllistä, miten siihen reagoi.
- niin se o..
mulle tehtii kans tuo testi.. sielä sairaalasa pitää olla koko ajan.. etkä saa pahemmin liikkua sielä koska ne muuttaa niitä arvoja.. ja et saa juoda etkä syödä muutakun sen sokerilitkun.. ja siitä litkusta saattaa tulla paha olo, ku sokerit humpsahtaa äkkiä..
- vastailenpa
Mulle myös tehty tuo testi, yhden lasillisen vettä sai juoda 12h aikana ennen koetta, mutta mitään ei saanut syödä. Labrassa otettiin ensin yksi verikoe ja kun tulokseni oli ok, niin sitten piti juoda pari muovimukillista sitä sokerinestettä (ei se mielestäni niin pahaa ollut, mitä jotkut väittää, se oli kylmää vettä, johon oli liotettu sokeria, ainakin maistui siltä) piti sitten labrassa juoda yhteen soittoon, sitten istua 1h ja otettiin verikoe ja sitten vielä 1h istumista ja kolmas verikoe, jonka jälkeen sai lähteä. Itelläni oli eväät mukana, joten söin ja sen jälkeen vasta lähdin ajelemaan töihin. Ekan puolen tunnin aikana tuosta sokerilitkun juomisesta hieman huippasi, mutta pystyin kumminkin istumaan, eikä tarvinnut maate päästä, kun huimaus loppui nopeasti... Mulla arvot oli hyvät, että en sitten tiiä, voiko tohon oloon vaikuttaa, jos ois huonot arvot, niin tulisiko sitten huono olo? Tiedä häntä...
- niimpä niin..
Mitähän varten mulla sitten oli neuvola-aika samalle päivää, kun itsellä oli rasituskoe, jos en saa liikkua? :O taitaa nuo säännöt olla paikkakuntakohtasia..
- Tuota...
Neuvola-aika on varmaan rasituskoen jälkeen, eikä sen aikana?
Kokeen jälkeen saa tietty liikkua taas,.
Liikunta vaan vaikuttaa sokeriarvoihin, sen takia jos on raskausajandiabetes (ja muutenkin) kannattaa liikkua.
Eron huomaa itsekin jos vertailee arvojaan siitä kun on syönyt jätksii eikä liikkuu, ja syö jätskin ja sen jälkeen on käynyt kävelyllä.
Menet labraan, ottavat paastoarvon, juot litkun, odotat tunnin odotushuoneessa, otetaan 1h arvo, odotat tunnin, otetaan 2h arvo ja sen jälkeen olet vapaa juoksemaan vaikka maratonin jos siltä tuntuu. - niimpä niin..
Tuota... kirjoitti:
Neuvola-aika on varmaan rasituskoen jälkeen, eikä sen aikana?
Kokeen jälkeen saa tietty liikkua taas,.
Liikunta vaan vaikuttaa sokeriarvoihin, sen takia jos on raskausajandiabetes (ja muutenkin) kannattaa liikkua.
Eron huomaa itsekin jos vertailee arvojaan siitä kun on syönyt jätksii eikä liikkuu, ja syö jätskin ja sen jälkeen on käynyt kävelyllä.
Menet labraan, ottavat paastoarvon, juot litkun, odotat tunnin odotushuoneessa, otetaan 1h arvo, odotat tunnin, otetaan 2h arvo ja sen jälkeen olet vapaa juoksemaan vaikka maratonin jos siltä tuntuu.Kyllä se vaan neuvola oli kokeen välissä eikä kokeiden jälkeen.. että sillee.. Että kai sitä sitten sai liikkua testauksen aikana..
- jebba
niimpä niin.. kirjoitti:
Kyllä se vaan neuvola oli kokeen välissä eikä kokeiden jälkeen.. että sillee.. Että kai sitä sitten sai liikkua testauksen aikana..
Kaikilla paikkakunnilla ei olla niin tarkkoja liikkumisesta, mikä taas on typerää, koska liikkuminen voi tosiaan vääristää arvoja.
- just...
niimpä niin.. kirjoitti:
Kyllä se vaan neuvola oli kokeen välissä eikä kokeiden jälkeen.. että sillee.. Että kai sitä sitten sai liikkua testauksen aikana..
No varasitko itse ajan sokerirasitukseen? Meillä ainakin itse varataan. Ei siihen väliin neuvola-aikaa voi olla.
- niimpä niin..
just... kirjoitti:
No varasitko itse ajan sokerirasitukseen? Meillä ainakin itse varataan. Ei siihen väliin neuvola-aikaa voi olla.
Eiku neuvolantäti sen kokeen varasi mulle.. ja mulla oli neuvola-aika samana päivänä kokeiden välissä.
- Vierasmammeli
niimpä niin.. kirjoitti:
Eiku neuvolantäti sen kokeen varasi mulle.. ja mulla oli neuvola-aika samana päivänä kokeiden välissä.
Ei se nyt herranen aika sitä tarkoita ettetkö saisi LAINKAAN liikuttaa evääsikään. En tiedä mitä rasitusta siitä nyt tulee jos kävelet neuvolan käytävälle labran käytävältä. Saa siinä käydä vessassakin enkä minä ainakaan alleni laskenut. Se tarkoittaa sitä, ettei pulssi saisi kovasti nousta. Jos rauhassa kävelet vessaan tai neuvolaan niin ei kai siinä nyt terve ihminen valtavasti rasitu...
- 31+2
Saa liikkua ja itselleni ei moista sairaalassa tehty.
- kauhusta kankeana :(
Onko kellään kokemuksia, että miten toimitaan jos litkut tulee ylös? Olen todella kauhuissani kyseisestä testistä ja en usko, että pystyn mitään kolmea lasillista vettä paksumpaa juomaan oksentamatta. Olen pariin otteeseen joutunut suolistotähystyksen yhteydessä ns. pakkojuomaan limaista paksua liuosta ja ne ovat tulleet joka kerta ylös ihan järkyttävänä hallitsemattomana oksenteluna. Siitä on jäänyt yhä vuosien jälkeenkin kauhea kammo ja oksennusrefleksi kaikkea ns. vettä paksumpaa tai muuten minusta ällöttävän makuista juotavaa kohtaan. Tulevat aina kaarella ulos jo parin kulauksen jälkeen jos yritän väkisin juoda mitä tahansa tiivistesekamehua, väljähtänyttä limpparia, piimää, liuotettavia vitamiinitabletteja jne. Väljähtynyt kokis/spraitti ovat ehkä kaikkein pahimpia ja kauhukseni luin, että niitä tuolla olisi tarjolla :( :( :( Voi itku. Mitähän tällaisessa tapauksessa voidaan tehdä? Olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi kertoa. Niin ja tosiaan nirso en ole, en siis vain hienohelmailun takia nyt todella tätä kysy. Refleksi vain on niin voimakas, että sitä en ole koskaan vielä pystynyt selättämään.
- Älä pelkää
koostumus on ihan vedenohutta.
Kylmänä se ei maistu niin pahalta.
Oma keinoni oli se että laitoin mukin reunan kielen päälle, iso kulaus ja nopeasti nielin, yhä uudestaan kunnes muki oli tyhjä.
Kuvittelen että näin kielen makunystyrät eivät reagoineet makuun niin herkästi =D
Jos litkun oksentaa, on pakko koe uusia =(
- pojpoj
Ei se litku ole enää tänäpäivänä (vaihtui pari vuotta sitten) sitä vettä paksumpaa sokeri lientä vaan lähinnä todella makeaa mehua, löytyy jopa eri makuja joita ovat esim. appelsiini, cola tai sekamehu.
- ...............
No mulla se oli kuukausi sitten sitä vesi-sokerilientä, ei mitään mehua.
- jenna.
myöskin löytyy sitruunan makuisena
- vastailenpa
Ei meillä ainakaan ollut mitään vaihtoehtoja, mistä valita. Se juoma oli ihan ku ois juonut vettä, mihin on sekoitettu sokeria. Ei mitenkään paksua, vaan koostumus samanlainen kuin pelkässä vedessä ja se oli kylmää.
- juuup..
Mulla oli koko loppupäivän tosi huono olo :/ Etukäteen olin tätä arvellutkin joten varasin testin vapaapäivälle, töihin ei olis voinut sen jälkeen lähteä. Arvot oli ok.
- ei vuodelepoa tarvit
Saa sitä nyt rasituskokeen aikana rauhallisesti muutaman metrin kävellä ja vähän paikkaa vaihtaa. Ei se vielä arvoihin vaikuta :) Ihan fiksua ajankäyttöähän tuo on jos terkka vaikka ultraa sykkeet odotellessa. Jos vointi on hyvä.
- ei sanottu
Ei täällä kukaan tainnut väittääkään, että vuodelevossa pitäisi olla? Vaan, että ei saa paljoa liikkua, eli kokeen tekopaikasta ei saa välillä poistua yms.
- 23
Sehän on sit sama ku kävelisin terkkarissa vessaan ja neuvolaan, ku että kävelisin autoon ja kotia sohvalle odottamaan tuloksia.. :)
- en ihan ymmärrä
Siis että ramppaisit edestakaisin? Ensin juomaan litkun, sitten kotiin, sitten heti takaisin otattamaan yhden tunnin arvon, sitten kotiin ja sitten vielä kahden tunnin arvon? En nyt oikein tajua tuota logiikka tuossa... :) Eikä niitä tuloksia heti saa. Ja kun se on kuitenkin parempi, mitä vähemmän liikkuu, niin miksi pitäisi liikkua sen enempää, kuin on pakko?
- kjrtngkerj
Ei se litku tosiaan mitään pahaa ollut. Makuna oli vadelma, ihan ku tosi makeeta mehua olis juonu, kylmänä meni kevyesti alas. Ja ainoa mikä seurasi oli pieni väsymys siinä 2 h istuskelun aikana. Miks ihmiset tekee kauhean numeron tästäkin asiasta? Ja täällä ohjeena oli, että lasin vettä voi juoda aamulla hampaiden pesun yhteydessä ennen testiin menoa.
- .....
Itse kävin sokerirasitustestissä v2009 kun odotin esikoista. Silloin juomana oli vähän kuin lämmintä kokista. Ja sitä piti juoda 2.5 mukillista..
Nyt pari viikkoa sitten kun kävin, niin se litku oli kuin kylmää vettä, mihin oli sekoitettu PALJON sokeria.. Todella makeaa siis.. Mutta onneksi vain yksi mukillinen piti juoda...
Ei tullut yhtään huono olo..
Testi oli perjantaina ja maanantaina neuvolasta soittivat tulokset... Mulla oli se 1h arvo kohollaan.. - Älkääs nyt
Älkää nyt ottako ihmiset asioita vakavasti :) Itse ainakin menin kotiin pitkälleen odottamaan testin tuloksia, kun melkein nurkan takana asuin, ja arvot oli ok :)
- älkääs nyt
Ja se litku ei mitään pahaa ole.. Ja aamulla saa puoli lasia juoda vettä :)
- mamma23
Kiitoksia nyt kaikille tosi mielenkiintoisista vastauksista, tämähän paljon auttoi asiaan ja tressi sen kuin kasvaa :,D
- Iltaa (:
Kävin itse sokerirasituksessa rv 12. Tuli tosi huono olo ja ensimmäisen tunnin piti nieleskellä ettei tule ylös :/ rupes huimaamaan myös. Mutta litku meni ihan hyvin alas.. Maistui lähinnä vain sokeroidulle vedelle. Ja siellä piti odottaa tosiaan.. Ei saanu poistua minnekkään. En kyllä olisi edes voinut, kun piti vessan lähellä olla koko ajan varmuuden vuoksi :D
- kkkkk889
minä oksensin sen litkun pois tunti sen juomisen jälkeen eikä autannut kun mennä uudestaan.kävin niissä kokeissa kolme kertaa kaikkiaan,en tiedä kuinka usein se tehdään muilla paikkakunnilla täällä tehdään kahdesti( se mikä meni minulla oksentamisen takia pieleen...)
- moikka
täällä päin piti käydä vaan kerran...
- kertojen määrä
Tuo, kuinka monta kertaa sokerirasituksessa käydään, ei riipu kunnasta, vaan siitä, kuinka suuri riski odottajalla katsotaan olevan raskausdiabetekseen. Suuren riskin odottajille suositellaan kahta sokerirasitusta, joista toinen tehdään alkuraskaudessa ja toinen toisella kolmanneksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803