Lyhyesti: Tein vapaaehtoisen velkajärjestelyn noin vuosi taaksepäin, eli lainasin vanhemmiltani 30 000 euroa (eivät suostuneet enempään), jolla kuittasin uo-velat ja suurimmat perintätoimistojen velat. Jäljelle jäi kolme toimistoa, joihin tuo summa ei riittänyt, ja heidän kanssaan tein akordit veloistani. Sovimme 50 euron kuukausilyhennykset, kunnes velat on maksettu. Noin kolmen vuoden sisällä saan maksettua kaikki pois.
Vanhemmilleni maksan velkaani 350 euroa kk (he päättivät laina-ajan ja suorituksen suuruuden, koska alkavat olla iäkkäitä ja haluavat elinaikanaan rahansa takaisin) ja perintätoimistoille menee siis yhteensä 150 euroa kk.
Nettotuloni ovat aika pienet, eli saan vajaat 800 euroa kahdesti kk käteen. Yksi palkka menee melkein kokonaan vuokraan, ja toisesta maksan em. velkojani, ja muita talouden laskuja. Tuosta toisesta palkastani jää pakollisten menojen jälkeen viivan alle suurinpiirtein satanen kuussa.
Avomieheni on opiskelija, eli hänen opintotuellaan on maksettu ruoat, auton kulut ja sen sellaiset. Hän on ollut osa-aikaisesti töissä ja nettoansiot työstä n. 250 euroa kk. Onneksi koko kesäksi on hänelläkin täysipäiväisesti töitä, eli kesänkin selviämme niukin naukin.
Mietin vain, että olisikohan mitään mahiksia selvitä omista veloistani ajamatta perheen taloutta näin tiukalle? Tuntuu niin turhauttavalta tehdä töitä 8h päivässä, kun palkoista ei jää mitään käteen. Aikanaan yritin saada virallista velkajärjestelyä, mutta sitä en saanut, koska oikeus päätti että velkaa on sen verran vähän (samoin ikää) että on täydet mahdollisuudet selvitä niistä omin avuin.
Tiukka rahatilanne on kiristänyt parisuhdettamme äärirajoille, kun rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen: ei harrastuksiin, ei matkusteluun, ei edes leffakäynteihin. Samoissa vaatteissa ja kengissä kuljetaan kunnes hajoavat päälle, ja kun on pakko ostaa jotain, niin ale-laareista ja halpahalleista.
Vai onko tämä nyt se hinta minkä maksan nuoruuden tyhmyydestä ja välinpitämättömyydestä, ja pitäisi olla tyytyväinen että sain tehtyä sopimukset perinnän ja vanhempieni kanssa, eikä uo-velkaa ainakaan ole enää senttiäkään?
Vapaaehtoinen velkajärjestely
30
2327
Vastaukset
Kyllä, tuo on se hinta nuoruuden tyhmyydestä ja välinpitämättömyydestä. Mutta onneksi sentään maksuohjelmasi on sellainen, että tuo velka sentään loppuu jossain järjellisessä ajassa.
- On vaihtoehtoja
"Mietin vain, että olisikohan mitään mahiksia selvitä omista veloistani ajamatta perheen taloutta näin tiukalle?"
Onhan sinulla mahdollisuuksia; se on sitten eri asia miten realistisia ne ovat. a) alat tienata enemmän tai b) maksat vähemmän kuussa takaisin velkojasi.
A- vaihtoehto vaatisi joko toisen, paremmin palkatun, työn tai sitten lisätyön. Jos teet 8 tuntia töitä päivässä, olisi mahdollisuus tehdä vielä iltaisin ja/tai viikonloppuisin esim. siivousta.
B-vaihtoehto sitten.. 50 euroa per perintätoimisto on niin pieni summa että varmastikaan eivät ole siitä valmiita laskemaan. Eli ainoa mahdollisuus olisi saada vanhemmat suostumaan pienempään kuukausilyhennykseen kuin nyt maksat. Itse parhaiten tiedät miten todennäköistä tämä on. Näin ulkopuolisesta näyttää siltä että 350 euron lyhennys 30 000 euron velasta on varsin maltillinen; lainan maksamiseen menee 85 kuukautta eli yli 7 vuotta vaikka et maksaisi yhtään korkoa (et kertonut ottavatko vanhempasi korkoa).
Tuppaan olemaan samaa mieltä kriittisen kanssa; tilanteesi nyt on suoraa seurausta nuoruuden älyttömyyksistä. Reippaasti yli 30 000 euron velat, ilman että rahoilla on nähtävästi ostettu mitään järkevää jonka olisi voinut realisoida, on sen verran iso summa että todella holtittomasti olet raha-asioitasi hoitanut.
Sinulla on lisäksi järjettömän hyvä onni että vanhemmillasi ensinnäkin yleensä on varaa lainata sinulle 30 000 euroa, ja halua tehdä se. Useimpien vanhemilla ei tuollaisia rahoja ole, vaikka haluaisivatkin auttaa. Ja monet joilla olisi, ovat sitä mieltä että lapset hoitakoot omat typeryytensä itse.- ap
Kiitos vastauksestasi.
Oikeassa olet, että olen varsin onnekas siinä mielessä, että vanhempani ylipäätään halusivat auttaa, ja että heillä oli siihen resursseja. Isäni etenkin on sitä mieltä, etten saa päästä liian helpolla, ja olisi halunnut vielä pikkasen isomman kuukausilyhennyksen lainaan, mutta siihen ei minun rahani yksinkertaisesti riitä. Olen kyllä heiltä saanut ripitykset ja haukkumiset siitä miten raha-asiani aikoinaan sotkin, ja tiedän sen itsekin että jos olisin aiemmin herännyt asioita hoitamaan, niin velkasumma mitä lyhennän olisi ollut roimasti pienempi.
Pakko vaan tyytyä tilanteeseen semmoisena kuin se on. Parin vuoden päästä luottotietoni palautuvat, ja velat lyhenee joka kuukausi. Jonain päivänä olen täysin velaton, eikä ikää kuitenkaan siinä vaiheessa paljoa yli neljänkymmenen. Pääasia että kun oma lapsi aikuistuu, niin itse kykenen siinä vaiheessa häntä auttamaan. Luottotiedottomasta b-luokan kansalaisesta äitinä kun ei paljon iloa olisi ollut. - mk
ap kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Oikeassa olet, että olen varsin onnekas siinä mielessä, että vanhempani ylipäätään halusivat auttaa, ja että heillä oli siihen resursseja. Isäni etenkin on sitä mieltä, etten saa päästä liian helpolla, ja olisi halunnut vielä pikkasen isomman kuukausilyhennyksen lainaan, mutta siihen ei minun rahani yksinkertaisesti riitä. Olen kyllä heiltä saanut ripitykset ja haukkumiset siitä miten raha-asiani aikoinaan sotkin, ja tiedän sen itsekin että jos olisin aiemmin herännyt asioita hoitamaan, niin velkasumma mitä lyhennän olisi ollut roimasti pienempi.
Pakko vaan tyytyä tilanteeseen semmoisena kuin se on. Parin vuoden päästä luottotietoni palautuvat, ja velat lyhenee joka kuukausi. Jonain päivänä olen täysin velaton, eikä ikää kuitenkaan siinä vaiheessa paljoa yli neljänkymmenen. Pääasia että kun oma lapsi aikuistuu, niin itse kykenen siinä vaiheessa häntä auttamaan. Luottotiedottomasta b-luokan kansalaisesta äitinä kun ei paljon iloa olisi ollut.Yritä neuvotella vanhempeisei kanssa pienempi lyhennyt tai jos ei onistu niin maksat vain vehemmän että elämiseen jää rahaa pikkiasen enemmän. Jos vanhemmat eivät suostu niin sanoppa että kohta henkinen kantti loppuu ja en maksa yhtään mitään niin voivat herätä ajoissa. Tuollainen 100-150 egee vanhemmille olisi hyvä sijoitus ja selitä että kun saat niitä muita velkoja mkasettua niin voit nostaa sitä venhemmille maksettua osuutta isommaksi.
- No kyllä oli
mk kirjoitti:
Yritä neuvotella vanhempeisei kanssa pienempi lyhennyt tai jos ei onistu niin maksat vain vehemmän että elämiseen jää rahaa pikkiasen enemmän. Jos vanhemmat eivät suostu niin sanoppa että kohta henkinen kantti loppuu ja en maksa yhtään mitään niin voivat herätä ajoissa. Tuollainen 100-150 egee vanhemmille olisi hyvä sijoitus ja selitä että kun saat niitä muita velkoja mkasettua niin voit nostaa sitä venhemmille maksettua osuutta isommaksi.
törkeitä neuvoja! Ap:n isähän olisi halunnut isompia kk-eriä ja sinä haluat ap:n maksavan vähemmän kuin tuon SOVITUN.
Kuinkas sitten suu pantaisiin jos vanhemmat sanovat siinä tilanteessa (jos siis ei maksa sovittua summaa per kk), että maksappas tyttö kaikki kerralla takaisin...
- fytteksse
Valoa näkyy tosiaan parin vuoden päässä.Pidä parisuhteesi myös kunnossa tavalla tai toisella.Raha ei kuitenkaan ole kaikki elämässä,vaan muutakin on.Ihmisellä tulee noita hairahduksia,on meinaa itselläkin kokemuksia.Hyvää kesän jatkoa ja voimia tulevaan!
- paras neuvo.
Jep. Seksiä vaan enemmän avomiehelle, kaikilla herkuilla, muuten se lähtee.
- äi-ty-li
Vastaus: viimeinen lauseesi sen sanoo, valitettavasti asia on noin. Koita jaksaa, joskus vielä helpottaa.
- ZZ
Tsemppiä myös täältä. Jaksa jaksa, kyllä se helpottaa :-)
- jopo-pjassa
eiks vapaaehtoinen järjestely ole sama kuin se, että maksat velkasi?
- Kyllä sinä onnistut
Edullisempi vuokra-asunto ? Etsivä löytää..
Kokkaamista kotona, kunnollista, hyvää, halvemmalla ?
Vaatteita ja kenkiä kirpputorilta, joukossa laatutavaraa muutamalla eurolla.
Puoliso valmistuu joskus, ja tulot paranevat.
Auringonotto ja uimarannat, ihanaa ja ilmaista.
Elokuvia ja musiikkia kirjastosta, lehtiä..
Synttäri/joululahjaksi elokuvalippuja - ulosottokarhu
Tulosi ovat pienet? 1600/kk käteen? Paskan marjat, olet hyätuloinen.
- mk
Ei ole hyvä tuloinen vaan keskituloinen ja hyvätuloinen on kun saa 3000€ tai enemmän nettona että silleen. Hyvä tloinen on kun vuositulot ovat 50000€ ja siitä ylöspäin ja suurituloinen kun menee yli 100000€ vuodessa.
- pässi
Mulla aika sama tilanne. Päälle parikymppinen ja tämänhetkiset velat huitelee siellä 20-30 000 eurossa. Nuoruuden typeryyksiä nekin. Ulosotto on jo hetken vienyt palkastani ja vähän aikaa sitten velkaneuvojalla käydessäni puhuttiin sen verran että laitettaisiin Takuu-Säätiölle hakemusta menemään. Mua vain kahistuttaa se kuukausittaisen lyhennyksen määrä, n. 400e. Käteen mulla jää töistä kuukaudessa n. 1200e, eli vuokran laskujen lyhennyksen jälkeen mun pitäisi elää muutamalla satasella kuussa, mikä tuntuu aivan käsittämättömän kohtuuttomalta kun kumminkin täysipäiväistä työtä teen.
Vaikka omaa tyhmyyttäni velat ovatkin, niin kyllä se ahdistaa ja syö työmotivaatiota sekä kieltämättä myös elämänhalua kituutella tuollaisella määrällä päälle kolmekymppiseksi asti. Tuntuu kuin koko elämän paras ajanjakso menisi ihan hukkaan. Kaikki olisi elämässäni muuten täysin mallillaan jos ei velkoja laskettaisi.
Vanhemmillani olisi kyllä varaa lainata minulle sen verran että saisin velkani kuitattua ja heille makselisin mutta en edes kehtaa kysyä. He ovat kuitenkin olleet jo vuosien verran tietoisia veloistani niin ehkä ajattelen että jos olisivat halukkaita auttamaan niin olisivat ehdottaneet sitä jo. Varsinkin kun tietävät millaisessa ahdingossa elän ja tulen elämään vielä vaikka kuinka monta vuotta.- ap
Niinpä, paljosta on luovuttava joka tapauksessa, oli se velkajärjestely sit millainen tahansa. Meilläkin murkkuikäinen protestoi kun en pysty entiseen malliin ostelemaan kenkiä ja vaatteita, eikä jääkaapistakaan löydy kuin ihan perustarpeet päivittäiseen ruokailuun, ei siis mitään herkkuja tai ylimääräisiä naposteltavia. Harrastuksista on koko perheen ollut pakko luopua, koska enää ei ole rahaa äidin ja isin kuntosalijäsenmaksuihin ja -kuukausimaksuihin, ei lapsen ratsastamiseen ja muuhun mikä ennen oli itsestään selvää. Tosin ennen periaate olikin se, että perintätoimiston ja ulosoton kirjeet roskiin, vain ihan välttämättömimmät laskut maksettiin (esim netti, puhelimet, sähkö ja vuokra) ja rahaa jäikin harrastuksiin, shoppailuun ym.
Kun tässä nyt itsekukin jaksaa kärvistellä vielä sen pari kolme vuotta, niin alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Palkintona on kuitenkin puhtaat luottotiedot ja velattomuus.
Sulle "pässi" sen verran vielä valaisen omaa tilannettani, että luottotiedot meni itselläni 24-25-vuotiaana, ja tällä hetkellä ikää on kymmenisen vuotta enemmän. Olen kantapään kautta kokenut sen mitä on elää luottotiedottomana, ja sen takia päätin elää köyhästi muutaman vuoden että saisin normaalielämän takaisin. Välillä olen todella kitkerä ja katkera työkavereiden lomareissuista, autonvaihtelemisista, omakotitalohankkeista ja sen sellaisista, mutta ehkä nuo kaikki on meillekin vielä mahdollisia tulevaisuudessa...
Kyllä sinunkin kannattaa jotenkin järjestellä asiasi, vaikka olisi muutaman vuoden tiukkaa, ettei tarvitse minun tavoin vähän alta nelikymppisenä vielä murehtia sitä että joutuu asumaan vuokralla, ajamaan vanhaa käytettyä autoa jne. - Tili tuli & meni
ap kirjoitti:
Niinpä, paljosta on luovuttava joka tapauksessa, oli se velkajärjestely sit millainen tahansa. Meilläkin murkkuikäinen protestoi kun en pysty entiseen malliin ostelemaan kenkiä ja vaatteita, eikä jääkaapistakaan löydy kuin ihan perustarpeet päivittäiseen ruokailuun, ei siis mitään herkkuja tai ylimääräisiä naposteltavia. Harrastuksista on koko perheen ollut pakko luopua, koska enää ei ole rahaa äidin ja isin kuntosalijäsenmaksuihin ja -kuukausimaksuihin, ei lapsen ratsastamiseen ja muuhun mikä ennen oli itsestään selvää. Tosin ennen periaate olikin se, että perintätoimiston ja ulosoton kirjeet roskiin, vain ihan välttämättömimmät laskut maksettiin (esim netti, puhelimet, sähkö ja vuokra) ja rahaa jäikin harrastuksiin, shoppailuun ym.
Kun tässä nyt itsekukin jaksaa kärvistellä vielä sen pari kolme vuotta, niin alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Palkintona on kuitenkin puhtaat luottotiedot ja velattomuus.
Sulle "pässi" sen verran vielä valaisen omaa tilannettani, että luottotiedot meni itselläni 24-25-vuotiaana, ja tällä hetkellä ikää on kymmenisen vuotta enemmän. Olen kantapään kautta kokenut sen mitä on elää luottotiedottomana, ja sen takia päätin elää köyhästi muutaman vuoden että saisin normaalielämän takaisin. Välillä olen todella kitkerä ja katkera työkavereiden lomareissuista, autonvaihtelemisista, omakotitalohankkeista ja sen sellaisista, mutta ehkä nuo kaikki on meillekin vielä mahdollisia tulevaisuudessa...
Kyllä sinunkin kannattaa jotenkin järjestellä asiasi, vaikka olisi muutaman vuoden tiukkaa, ettei tarvitse minun tavoin vähän alta nelikymppisenä vielä murehtia sitä että joutuu asumaan vuokralla, ajamaan vanhaa käytettyä autoa jne."...en pysty entiseen malliin ostelemaan kenkiä ja vaatteita..."
"...perintätoimiston ja ulosoton kirjeet roskiin, vain ihan välttämättömimmät laskut maksettiin (esim netti, puhelimet, sähkö ja vuokra) ja rahaa jäikin harrastuksiin,
shoppailuun ym."
Mielestäni teillä ei kyllä jäänyt tuolloinkaan rahaa vaan elitte velaksi.
Ikävä sanoa, mutta tuo on kylmää matematiikkaa. Jos tienaa euron niin ei kannata kahta tuhlata. Enää ei tunnu, että ahdinkosi olisi vain "nuoruuden töppäilyjä".
- pikavipitkiellettävä
"Nettotuloni ovat aika pienet, eli saan vajaat 800 euroa kahdesti kk käteen. Yksi palkka menee melkein kokonaan vuokraan, ja toisesta maksan em. velkojani, ja muita talouden laskuja."
Maksatko vuokran kokonaan yksin? Jos puoliksi niin 1600e/kk asunnosta on aika...paljon. No, miehesi varmasti valmistuu pian, ja alkaa tienaamaan. Siinä vaiheessa voit varmaankin maksaa velkaa enemmän kuin 350e/kk ja velka lyhenee nopeammin.- ap
Ymmärsit hiukan pieleen tuon meidän vuokran. Saan siis palkan kahden viikon välein, noin 800 euroa kerrallaan, ja toinen näistä kahden viikon palkoista uppoaa melkein kokonaan siihen vuokraan. Eli siis 720 euroa kuukaudessa on vuokra autopaikkoineen. Eipä sitä paljoa halvempaa asuntoa ainakaan tästä kaupungista löydä, siis 3h k p asuntoa...
Minä kun kuitenkin olen se enemmän tienaava ja säännöllisesti palkkaa saava aikuinen meidän perheessä, niin hoidan tuon vuokran. Kuten edellä kerroin, niin miehen opintotuilla ja osa-aika/kesätöillä ollaan kustannettu ruoka ja muu eläminen. - Eikös noilla
ap kirjoitti:
Ymmärsit hiukan pieleen tuon meidän vuokran. Saan siis palkan kahden viikon välein, noin 800 euroa kerrallaan, ja toinen näistä kahden viikon palkoista uppoaa melkein kokonaan siihen vuokraan. Eli siis 720 euroa kuukaudessa on vuokra autopaikkoineen. Eipä sitä paljoa halvempaa asuntoa ainakaan tästä kaupungista löydä, siis 3h k p asuntoa...
Minä kun kuitenkin olen se enemmän tienaava ja säännöllisesti palkkaa saava aikuinen meidän perheessä, niin hoidan tuon vuokran. Kuten edellä kerroin, niin miehen opintotuilla ja osa-aika/kesätöillä ollaan kustannettu ruoka ja muu eläminen.tuloilla 3-henkinen perhe saa asumistukea..?
- velat
Jos on omaisutta mökki tms jonka haluaa säilyttää, niin ei ole uo paras vaihtoehto, tosin sinne voi AKTIIVISESTI sopia kk erän, mutta se tulee sen mukaan että velkojat saavat velat tietyssä ajassa. Eli aina kun uusi velka menee uo:n niin sovi ja ota ise yhteyttä uo mieheen, saattaa ehdottaa minimi kk erää, ja se ei aina ole pieni. esim velkaa 18000 ja kk erä uo:n 500e.
Aina ottakaa yhteys lakimieheen, joka neuvottelee teidän lainat per toimisto ja kuluja pois!!!on selvää että muuten ei asia hoidu parhaalla mahdollisella tavalla kulujen kohdalla. Ootteko laskenu paljonko on kuluja , se on 50% laina summasta!!!!!!!!Suomi hoi, laillista ryöstöä, missä on uusi laki, vai annammeko euromme pikavippi, kulutusluotto, ja pankeille?????Missä on poliitikko joka tekee kohtuulliseksi sairaiden pikavippi kulut, koska kysessä on lyhtya aika, isot kulut myös riidattomat oikeuskulut ovat päätä huimaavia, NÄmä velkaihmiset sitten töihin raatamaan, että voivat maksaa 10 000 e kuluja oikeuslaitokselle ja pikavippifirmoille vuodesta, kohtuullista???? ja maksuhäirömerkintä päälle, että saadaa ihminen myös pelkäämään vakuutusten ja kotinsa puolesta? HITTO vie maksuhalua on lähes kaikilla, joten jotain kohtuutta nyt tähän hommaan, kun eivät saaneet pikavippi kieltoa voimaan.
Vai onko tarkoitus ahdistaa ihmiset velkavankeuteen vuosikausiksi vaikka haluavat maksaa velkansa????????? Hallitus VAUHTIA!!! - affafafafa
Ensinnäkin, haluaisinpa nähdä sen opiskelijan, jonka opintotuella (opintorahalla asumislisällä) maksetaan kaikki auton kulut, perheen ruoat ja "sen sellaiset". Opintoraha on siinä 200-300 euroa/kk, asumislisää maksetaan vain kohtuullista asumiskulua vastaan, eli max 80% enintään 252 euron vuokrasta, ei tätä ylittävästä määrästä. Jos avokki on ottanut opintolainaa, niin saa sitä 300 euroa kuussa, jotka voi nostaa kahdessa tai neljässä erässä. Opintotuesta menee 10% vero, eli kk-nettotulot yhteensä: 270 (opintotuki) 201,60 (asumislisä) 300= 771,60.
Jos ei nosta lainaa, niin saa arviolta 471,60/ kk. Edelleen, miten tästä maksetaan auton kulut, ja ruoat, ja jne? Kenellä opiskelijalla on tällä rahalla varaa pitää autoa? Missä vakuutusyhtiössä mahdatte olla, ja huoltokulut, niitä ei saa millään 50 eurolla kuussa, litkut ja öljyt?
Ja kyllä, se, että maksat velkasi vanhemmille, on todellakin pieni hinta siitä, että olet aikoinaan vienyt muilta ihmisiltä tuon 30 000, on siinä korkojen ja perintäkulujen osuus sitten mikä tahansa.- Tollo!
EI! OpintoRAHASTA menee verot. Opintotuki taas on opintoraha, asumislisä ja lainantakaus.
- afahdahsdhds
Tollo! kirjoitti:
EI! OpintoRAHASTA menee verot. Opintotuki taas on opintoraha, asumislisä ja lainantakaus.
Tuota noin, TOLLO OLET ITSE.
Jos katsot ylläolevaa laskukaavaa, niin 300 euron OPINTORAHASTA on vähennetty 30% veroa, eli saatu 270 euroa on OPINTORAHAA.
Oikea tollo on se, joka elää velaksi ja alkuperäisen tapauksessa lypsää rahat vielä omilta vanhemmiltaan, ja haluaa lyhentää heille vielä vähemmän.
Mutta hyvä että takerruit tähän 30 euroon, alkuperäisellä on se 30 000 vielä maksamatta. Mutta mitäs sitä näin suurista summista. - aqafaffaaf
afahdahsdhds kirjoitti:
Tuota noin, TOLLO OLET ITSE.
Jos katsot ylläolevaa laskukaavaa, niin 300 euron OPINTORAHASTA on vähennetty 30% veroa, eli saatu 270 euroa on OPINTORAHAA.
Oikea tollo on se, joka elää velaksi ja alkuperäisen tapauksessa lypsää rahat vielä omilta vanhemmiltaan, ja haluaa lyhentää heille vielä vähemmän.
Mutta hyvä että takerruit tähän 30 euroon, alkuperäisellä on se 30 000 vielä maksamatta. Mutta mitäs sitä näin suurista summista.Ja ennenkuin hyppäät taas silmille, niin ilmoitan vapaaehtoisesti, että ed. viestissä oli virheellisesti merkitty "30% veroa", vaikka tarkoitin "30 euroa veroa".
- Keskustelun aloittaj
Mieheni saa siis opintorahan, joka on noin 220 euroa käteen, matkatuen, joka on vajaat 200 euroa kk ja siihen päälle opintolainan, jota nostaa 300 euroa kk. Asumislisää ei saa, koska perheeseen kuuluu lapsi. Noilla, plus sillä osa-aikaisen työn palkalla on siis makseltu elämisen ja auton kulut. Yhteensä noista kertyy vajaa tonni käteen, eli kyllä sillä on saatu auton vakuutukset, verot, polttoaineet ym maksettua, ja jääkaappiin päivittäisen ruokailun tarpeet.
Ihmettelen "affafafafan" mielipidettä, että esim tuo 471,60 eur/kk ei riittäisi auton kuluihin ja ruokaan? On ihmisiä, jotka kituuttavat vieläkin pienemmällä summalla kuukaudesta toiseen. Käypäs lukaisemassa toisen osion keskusteluita, kun ihmiset saavat palkkaa esim 1200 eur/kk, josta vuokra lohkaisee vaikkapa puolet, ja siihen päälle sähkö, netti, puhelin, auto jne, ja pari lastakin on huushollissa. Kyllä siihenkin pystyy, kun tinkii kaikesta mistä voi!
Vuosi sitten kirjoitin tämän aloituksen, ja sen jälkeen on kyllä tullut valoa tunnelin päähän, eli ei ole enää yhtä tiukkaa. Olen itse saanut tuntuvan palkankorotuksen, joka tietenkin on helpottanut jokakuista tilannetta, mieheni on tehnyt enemmän töitä opintojen ohella, joten palkkatulot ovat isommat, ja velat lyhenevat joka kuukausi. Laskeskelin, että vuoden päästä olen jo saanut ainakin perintätoimistojen velat maksettua, jos en kokonaan niin ainakin pari toimistoa kokonaan kuitattua, eikä maksettavaa jää enää kuin vanhemmilleni se 350 eur/kk.
Onpas täällä sotaisaa ja negatiivista porukkaa ollut viime aikoina liikkeellä. Tämänkin vanhan aloituksen ja keskustelun on joku välttämättä halunnut nostaa. Eikö ole kuitenkin tärkeintä, että HALUAN MAKSAA ja OLEN MAKSANUT niitä vanhoja kevytmielisesti tehtyjä velkojani pois ja saan luottokelpoisuuteni takaisin? Vanhempani pystyivät auttamaan, enkä ole yhtään osamaksua jättänyt maksamatta takaisin. Heidän ei olisi tarvinnut lainata minulle rahaa velkoihin, mutta he tekivät sen koska rakastavat minua ja halusivat että saan asiani kuntoon. Ihan kuin itsekin tekisin omalle lapselleni. Toki makselen heille vielä pitkään tuota velkaa takaisin, mutta mieluummin heille kuin esim ulosottoon sama summa joka kuukausi! - affafaafafaf
Keskustelun aloittaj kirjoitti:
Mieheni saa siis opintorahan, joka on noin 220 euroa käteen, matkatuen, joka on vajaat 200 euroa kk ja siihen päälle opintolainan, jota nostaa 300 euroa kk. Asumislisää ei saa, koska perheeseen kuuluu lapsi. Noilla, plus sillä osa-aikaisen työn palkalla on siis makseltu elämisen ja auton kulut. Yhteensä noista kertyy vajaa tonni käteen, eli kyllä sillä on saatu auton vakuutukset, verot, polttoaineet ym maksettua, ja jääkaappiin päivittäisen ruokailun tarpeet.
Ihmettelen "affafafafan" mielipidettä, että esim tuo 471,60 eur/kk ei riittäisi auton kuluihin ja ruokaan? On ihmisiä, jotka kituuttavat vieläkin pienemmällä summalla kuukaudesta toiseen. Käypäs lukaisemassa toisen osion keskusteluita, kun ihmiset saavat palkkaa esim 1200 eur/kk, josta vuokra lohkaisee vaikkapa puolet, ja siihen päälle sähkö, netti, puhelin, auto jne, ja pari lastakin on huushollissa. Kyllä siihenkin pystyy, kun tinkii kaikesta mistä voi!
Vuosi sitten kirjoitin tämän aloituksen, ja sen jälkeen on kyllä tullut valoa tunnelin päähän, eli ei ole enää yhtä tiukkaa. Olen itse saanut tuntuvan palkankorotuksen, joka tietenkin on helpottanut jokakuista tilannetta, mieheni on tehnyt enemmän töitä opintojen ohella, joten palkkatulot ovat isommat, ja velat lyhenevat joka kuukausi. Laskeskelin, että vuoden päästä olen jo saanut ainakin perintätoimistojen velat maksettua, jos en kokonaan niin ainakin pari toimistoa kokonaan kuitattua, eikä maksettavaa jää enää kuin vanhemmilleni se 350 eur/kk.
Onpas täällä sotaisaa ja negatiivista porukkaa ollut viime aikoina liikkeellä. Tämänkin vanhan aloituksen ja keskustelun on joku välttämättä halunnut nostaa. Eikö ole kuitenkin tärkeintä, että HALUAN MAKSAA ja OLEN MAKSANUT niitä vanhoja kevytmielisesti tehtyjä velkojani pois ja saan luottokelpoisuuteni takaisin? Vanhempani pystyivät auttamaan, enkä ole yhtään osamaksua jättänyt maksamatta takaisin. Heidän ei olisi tarvinnut lainata minulle rahaa velkoihin, mutta he tekivät sen koska rakastavat minua ja halusivat että saan asiani kuntoon. Ihan kuin itsekin tekisin omalle lapselleni. Toki makselen heille vielä pitkään tuota velkaa takaisin, mutta mieluummin heille kuin esim ulosottoon sama summa joka kuukausi!Turhaan ihmettelet, että 471,60 ei rittäisi auton kuluihin ja ruokaan. En tiedä myöskään ketään järkevää ihmistä, joka kuvittelee, että edes jollakin tonnin nettotuloilla pystyy elämään ja pitämään vielä autoa. Auton ostorahat kun eivät tule mistään ilmasta, ne pitää joko lainata ja säästää, ja kuukausikulut voivat olla satoja, pahimmassa tapauksessa. Pelkkä bensa voi viedä ainakin satasen.
Parisuhteessa elävilläkin tuottaa tiukkaa, jos pitäisi omilla 2000 tuloilla pitää vielä autoa. Ei ole mitään järkeä, että toisen puolison tili menee kokonaan jonkun romun kunnostamiseen, ja siihen, että se seisoo pihalla tai että sillä ajetaan töihin, jos bussilla tai pyörällä pääsee halvemmalla.
Itse elit yli 30 000 yli varojesi, ja makselit niitä vuosia, joten ihmettelen, että voit pokkana torua Minua, että kyllä ne rahat saa riittämään. - Keskustelun aloittaj
affafaafafaf kirjoitti:
Turhaan ihmettelet, että 471,60 ei rittäisi auton kuluihin ja ruokaan. En tiedä myöskään ketään järkevää ihmistä, joka kuvittelee, että edes jollakin tonnin nettotuloilla pystyy elämään ja pitämään vielä autoa. Auton ostorahat kun eivät tule mistään ilmasta, ne pitää joko lainata ja säästää, ja kuukausikulut voivat olla satoja, pahimmassa tapauksessa. Pelkkä bensa voi viedä ainakin satasen.
Parisuhteessa elävilläkin tuottaa tiukkaa, jos pitäisi omilla 2000 tuloilla pitää vielä autoa. Ei ole mitään järkeä, että toisen puolison tili menee kokonaan jonkun romun kunnostamiseen, ja siihen, että se seisoo pihalla tai että sillä ajetaan töihin, jos bussilla tai pyörällä pääsee halvemmalla.
Itse elit yli 30 000 yli varojesi, ja makselit niitä vuosia, joten ihmettelen, että voit pokkana torua Minua, että kyllä ne rahat saa riittämään.Kuinkahan oletat sitten ihmisten pärjäävän pelkällä Kelan päivärahalla tms? Sellaisiakin on. Monella on se autokin, vaikka olisikin vanha velaton ruoska. Ei meillä ainakaan auto vie satoja euroja kuukaudessa, eikä sitä tarvitse huoltaa jatkuvasti.
Mutta turha sinun kanssasi on asiasta väitellä. Me pärjäämme ihan hyvin, ja saan koko ajan maksettua vanhoja velkoja pois. Se ainakin minulle on pääasia. - afafafa
Kuinkahan oletat sitten ihmisten pärjäävän pelkällä Kelan päivärahalla tms? Sellaisiakin on. Monella on se autokin, vaikka olisikin vanha velaton ruoska. Ei meillä ainakaan auto vie satoja euroja kuukaudessa, eikä sitä tarvitse huoltaa jatkuvasti.
Mutta turha sinun kanssasi on asiasta väitellä. Me pärjäämme ihan hyvin, ja saan koko ajan maksettua vanhoja velkoja pois. Se ainakin minulle on pääasia.Sen tiedän, että mulle ei tulis mieleenkään ostaa tai pitää autoa, jos henkilökohtaiset tuloni olisi vain 500 euroa kuussa, tai edes 1000 ja meitä olisi tässä taloudessa vain 1.! En ostaisi autoa vaikka olisi minkäkokoiset tulot. Ja sinäkään et voisi yksin pitää autoa teidän taloudessa, siihen tarvitset miehesi, joka maksaa ne auton kulut. Eli siinä näet, että autoon menee rahaa. Vaikka et tunnustakaan sitä.
Plus saatte lapsilisät yhteiskunnalta, koska teillä on lapsi, mitä et kertonut kuin ihan viime hetkessä. Ihmettelinkin, mihin 2 tarvitsee kolmiota.
Jospa ihan laskisitte, kuinka paljon teillä on mennyt rahaa autoon kuukaudessa/vuodessa viimeisen 5 vuoden aikana, kun et tunnu tietävän muutakuin ettei siihen mene satoja kuukaudessa. Itse sanoisin, että kyllä menee, bensaan jo pelkästään. Juurihan sä sanoit, että sun miehesi 1000 kuukausituloista maksetaan kuukausittaiset auton kulut, perheen ruoat ja muut. Eli sittenhän teillä täytyy menee pakosta paljonkin rahaa kuukaudessa autoon, kun esim. kaikki auton vuosikulut jaetaan per kuukausi. Vai syöttekö 800 eurolla joka kuussa kaupasta? Mitkä teidän ruokakulut on kuussa, vai eikö siihenkään mene paljon mitään? Ja jos autoonkaan ei mene paljon rahaa kuussa, niin sittenhän teillä voisi olla hyvinkin säästössä, mutta ei vaan ole.
Vakuutus, ajoneuvovero, bensat, renkaat, huollot, en tosiaan tiedä, miten jollakin 12000 vuosituloilla tai pientuloisella eläkeläisellä voi olla autoa. Mutta mehän ei tiedetä onko niillä kuinkakin tiukkaa, auto on se ainoa mistä ei voi säästää. Koska jos ei huolla, se tulee kalliimmaksi pitemmän päälle. Teillä tuntuu olevan ainoa auto Suomessa, jota ei tarvitse huoltaa kalliilla.
Aika hyvä tulot teillä kuussa, sulle 1600 nettona, miehellä 1000 ja lapsilisistä ainakin parisen sataa: se on liki 3000 yhteensä, eli tarvitaan 3000, että voi pitää autoa taloudessa, jossa on lapsi. Ja jos ei ole lapsi, pitää olla 2000- 2600. Joten miten voit edelleen sanoa, että 500 eurolla pärjää muutkin, kun te saatte molemmat tuplasti sen kuussa? Kokeilkaa elämistä vain 500 eurolla kuussa, josta maksatte kaiken 3 kulut, niin näette ettei onnistu. - Keskustelun aloittaj
afafafa kirjoitti:
Sen tiedän, että mulle ei tulis mieleenkään ostaa tai pitää autoa, jos henkilökohtaiset tuloni olisi vain 500 euroa kuussa, tai edes 1000 ja meitä olisi tässä taloudessa vain 1.! En ostaisi autoa vaikka olisi minkäkokoiset tulot. Ja sinäkään et voisi yksin pitää autoa teidän taloudessa, siihen tarvitset miehesi, joka maksaa ne auton kulut. Eli siinä näet, että autoon menee rahaa. Vaikka et tunnustakaan sitä.
Plus saatte lapsilisät yhteiskunnalta, koska teillä on lapsi, mitä et kertonut kuin ihan viime hetkessä. Ihmettelinkin, mihin 2 tarvitsee kolmiota.
Jospa ihan laskisitte, kuinka paljon teillä on mennyt rahaa autoon kuukaudessa/vuodessa viimeisen 5 vuoden aikana, kun et tunnu tietävän muutakuin ettei siihen mene satoja kuukaudessa. Itse sanoisin, että kyllä menee, bensaan jo pelkästään. Juurihan sä sanoit, että sun miehesi 1000 kuukausituloista maksetaan kuukausittaiset auton kulut, perheen ruoat ja muut. Eli sittenhän teillä täytyy menee pakosta paljonkin rahaa kuukaudessa autoon, kun esim. kaikki auton vuosikulut jaetaan per kuukausi. Vai syöttekö 800 eurolla joka kuussa kaupasta? Mitkä teidän ruokakulut on kuussa, vai eikö siihenkään mene paljon mitään? Ja jos autoonkaan ei mene paljon rahaa kuussa, niin sittenhän teillä voisi olla hyvinkin säästössä, mutta ei vaan ole.
Vakuutus, ajoneuvovero, bensat, renkaat, huollot, en tosiaan tiedä, miten jollakin 12000 vuosituloilla tai pientuloisella eläkeläisellä voi olla autoa. Mutta mehän ei tiedetä onko niillä kuinkakin tiukkaa, auto on se ainoa mistä ei voi säästää. Koska jos ei huolla, se tulee kalliimmaksi pitemmän päälle. Teillä tuntuu olevan ainoa auto Suomessa, jota ei tarvitse huoltaa kalliilla.
Aika hyvä tulot teillä kuussa, sulle 1600 nettona, miehellä 1000 ja lapsilisistä ainakin parisen sataa: se on liki 3000 yhteensä, eli tarvitaan 3000, että voi pitää autoa taloudessa, jossa on lapsi. Ja jos ei ole lapsi, pitää olla 2000- 2600. Joten miten voit edelleen sanoa, että 500 eurolla pärjää muutkin, kun te saatte molemmat tuplasti sen kuussa? Kokeilkaa elämistä vain 500 eurolla kuussa, josta maksatte kaiken 3 kulut, niin näette ettei onnistu.Parisensataa lapsilisiä? :DD Lapsilisä yhdestä lapsesta on kuules 104 euroa ja hilut päälle!
Sitä paitsi kirjoitin kyllä jo aiemmin, että perheeseen kuuluu lapsi, luepas koko keskustelu vaikka uudestaan.
Miksi olet noin aggressiivinen? Tämä vaikuttaa aivan henkilökohtaiselta hyökkäykseltä minua kohtaan. Miksi sinua niin vaivaa ja kiinnostaa minun ja perheeni auton pitäminen? Eihän SINUN tarvitse maksaa mitään meidän perheen kuluja!
Pääpointti koko kirjoituksessani alunperin oli, että minun palkkani menee lähes kokonaan asumiskuluihin sekä velkojeni lyhennykseen. Ilman miestäni en tosiaan tiedä kuinka pärjäisin; ainakaan sitä autoa ei olisi siinä tapauksessa varaa pitää. Tuskinpa pystyisin velkojanikaan maksamaan ainakaan tällä tahdilla, jos olisin yksineläjä. Mutta se ei tässä nyt ole oleellista eikä tärkeää.
Sinun vouhottamisesi ja keuhkoamisesi on todella lapsellista, enkä todellakaan ymmärrä miksi takerrut täysin epäolennaiseen asiaan. Me emme kuitenkaan ole mitään sossun asiakkaita, eli muiden ihmisten verorahat eivät kulu meidän autolla ajeluihin tai ruokaostoksiin. Itse väännämme persaus hiessä duunia ja maksamme laskumme, samoin sen sinua niin ärsyttävän auton kulut. - affaafaaf
Parisensataa lapsilisiä? :DD Lapsilisä yhdestä lapsesta on kuules 104 euroa ja hilut päälle!
Sitä paitsi kirjoitin kyllä jo aiemmin, että perheeseen kuuluu lapsi, luepas koko keskustelu vaikka uudestaan.
Miksi olet noin aggressiivinen? Tämä vaikuttaa aivan henkilökohtaiselta hyökkäykseltä minua kohtaan. Miksi sinua niin vaivaa ja kiinnostaa minun ja perheeni auton pitäminen? Eihän SINUN tarvitse maksaa mitään meidän perheen kuluja!
Pääpointti koko kirjoituksessani alunperin oli, että minun palkkani menee lähes kokonaan asumiskuluihin sekä velkojeni lyhennykseen. Ilman miestäni en tosiaan tiedä kuinka pärjäisin; ainakaan sitä autoa ei olisi siinä tapauksessa varaa pitää. Tuskinpa pystyisin velkojanikaan maksamaan ainakaan tällä tahdilla, jos olisin yksineläjä. Mutta se ei tässä nyt ole oleellista eikä tärkeää.
Sinun vouhottamisesi ja keuhkoamisesi on todella lapsellista, enkä todellakaan ymmärrä miksi takerrut täysin epäolennaiseen asiaan. Me emme kuitenkaan ole mitään sossun asiakkaita, eli muiden ihmisten verorahat eivät kulu meidän autolla ajeluihin tai ruokaostoksiin. Itse väännämme persaus hiessä duunia ja maksamme laskumme, samoin sen sinua niin ärsyttävän auton kulut.Tuota, itsepä tulit aloittamaan koko ketjun jo viime vuoden puolella, kertomaan hyvinkin tarkasti mitä TEIDÄN rahaelämään kuuluu, mitä mihinkin rahaa menee. Siihen kuului myös auto.
Itse kerroit, että teillä menee miehen tilistä näköjään kaikki rahat autoon ja ruokaan ja jne, ja edellisessä viestissä kielsit, että ehei, ei siihen autoon niin paljon mene. Auton kulut on yksi teidän laskuista.
Minulle autoon laitetut rahat ovat yksi turhimmista kuluista, on kyse sitten kenen tahansa autosta, meidän oikeiden tuttavien tai sitten teidän, virtuaali-ihmisten.
Mikä minua ihmetyttää, jos autoon ei saa näköjään enää puuttua, on, että miehesi ottaa joka kk 300 euroa lainaa elämiseen. Velkarahalla ei pitäisi maksaa arkikuluja, ei edes opiskelijan. Varmaan löytäisi arkena tai vkonloppuna töitä, vaikka opiskelee, niin ne muutkin opiskelijat tekee.
Se mikä minua viestissäsi ärsyttää, kuitenkin, kaikkein eniten on, että lainasit vanhemmiltasi, vanhemmiltasi 30 000 "kun et saanut enempää" !!!, ja alussa tuskailit, että haluaisit lyhentää velkaa heille vähemmän/kk. Et tuntunut olevan yhtään kiitollinen tuosta avusta.
Minä en ikinä, ikinä lainaisi aikuisiässä vanhemmiltani rahaa, antaisin sitä heille niin paljon kuin pystyisin. Sinä taas teet aivan päinvastoin. Muistutat vain siinäkin erästä oikeaa tuttuamme, joka pyytää välillä rahaa eläköityviltä vanhemmiltaan. Hänelläkin on auto, ja pitää sen vaikka lainaa minulta ja mieheltäni aina välillä rahaa sitä varten, kun tili on "muka" tyhjä. Silti rahaa löytyy kaikkeen muuhun. No, sanoin jo miehelleni, että viime kerta oli se viimeinen kerta.
Toivon todella, että saatte lainasi maksettua vanhemmillesi, ja sitten lopetatte muunkin avun pyynnön heiltä. Olisitte siinä todella harvinainen lapsiperhe.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64185Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va972327Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J611009Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186880Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38871- 47864
- 34831
- 36796
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119785Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35782