Huomenna mahan tähystys..APUA

katjuska

Elikkä haluaisin kokemuksia mahalaukun tähystyksestä eli gastroskopiasta..Onko se ihan kamala?? Mulla on nimittäin huomenna sellanen ja oon nähny siitä jo painajaisiakin..Oon kuullu kauhujuttuja ja pelottaa ihan kamalasti..Kertokaa pian kokemuksianne että ehdin varautua tutkimukseen. Jännittää vietävästi!!!

12

4287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahasökö

Mulle sama on tehty 6 kertaa ja ainoastaan toisella kerralla tuntui nielussa.

Ainut ongelma sattaa olla 'letkun' nielaisemisessa, koska muuten siinä vaan maataan suu auki.

Kipua ei tunnu koko tähystyksen aikana, ehkä ainoastaan silloin jos ruokatorvi on pahasti tulehtunut ja siitä otetaan näytepala.

Itse olen jännittäjä tyyppiä ja voin sanoa että tuon toimenpiteen odottaminen on miljoona kertaa kauheampaa kuin itse toimenpide.
      Eli ei kannata jännittää tähystystä se on kuitenkin ohitse 2-5 minuutissa.

• Samoin

Minunkin vatsani on tähystetty ja kaikki tietenkin pelottelivat toimenpiteestä ja aivan turhaan. Voisin mennä vaikka heti uudestaan (vatsani on taas siinä kunnossa, että voisi olla hyväkin ajatus). Pelkäsin toimenpidettä ihan älyttömästi ja sainkin rauhoittavaa sitä varten. Se pitää ottaa puoli tuntia ennen toimenpidettä. Menin sitä varten aikaisemmin terveyskeskukseen ja he laittoivat sen ruiskeena peräsuoleen (helppo juttu).

• Ellu

Minulle kokemus ainakin oli hirvittävä. Oli ihanaa oksentaa ja yrittää hengittää samaan aikaan, kun letkua tungettiin sisään. Multa katkesi naamasta jotain pintaverisuonia siinä yhteydessä ja olin viikon punainen. Anteeksi, jos pelottelin.

• ...
        Ellu kirjoitti:

Minulle kokemus ainakin oli hirvittävä. Oli ihanaa oksentaa ja yrittää hengittää samaan aikaan, kun letkua tungettiin sisään. Multa katkesi naamasta jotain pintaverisuonia siinä yhteydessä ja olin viikon punainen. Anteeksi, jos pelottelin.

Ihmiset ovat niin erilaisia. Minusta tähystys ei ollut kummoinenkaan toimenpide, vähän yökötti, mutta ei muuta. Suolen tähystys oli mielestäni todella hirveä kokemus ja kivulias. Kivut olivat niin kovat ettei hommasta tullut mitään. Toisten mielestä se ei tunnu missään.

• jude

Hyi hitto!! Ennemmin vetäisin ranteet auki!

• Siheha

Onko kenelekään tullut ,jälki kipuja käsivarsiin,
        Minun pakotti 2 tuntia käsivarsia ,ihan kovasti,
        Miksi ei anneta peräpuikko kipulääkettä heti toimenpiteen jälkeen
        Tulin kotiin ja vasta kun sain saunan kuumaksi tilanne helpottui

• sensuuntaista

Vatsaan puhallettu ilma voi aiheuttaa arvaamattomia painevaikutuksia, kun hermosto heijastaa kivut ties minne. Siitä lienee kohdallasi kysymys. Itselläni ei gastroskopia ollut vaivalloinen ensinkään, mutta minulla taas ihan tavalliset ilmavaivat aiheuttavat toisinaan hammassärkyä. Kysyin siitä lääkäriltä, ja hän totesi, että vatsan ja suoliston kivut ja nimenomaan paineen vaikutuksesta syntyvät saattavat heijastua hyvin kaukaisiin ruumiinosiin.

• minä

Eo kannata pelätä turhaan sitä toimenpidettä, mullekin on se tehty. Yleensä siitä annetaan pahempia kauhukuvia kuin se onkaan.
      Toimenpide on lähinnä epämiellyttävä, muttei koske, jos ei todellakaan ole niin pahoin tulehtunut ruokatorvi, mutta sittenkään ei kai koske paljoa.

Toimenpiteessä voi yökäytellä silloin tällöin, se kuuluu asiaan ja on normaalia. Siihen voi pyytää rauhoittavaa peräruiskeena (on yleensä Diapamia) auttaa kummasti. :)
      Nielunpuudutus kannattaa pyytää jos sitä ei jo valmiiksi anneta. Se on sellaista kirpeänmakuista suihkutetta kurkkuun, jota pitää niellä...se voi alkaa yököttämään kun nielu puutuu, mutta kun käy kyljelleen se menee ohi ja on ihan normaali olo. Mutta nielunpuudutus auttanee kanssa toimenpiteessä.
      Jos pelottaa hirveästi voi pyytää lievän nukutuksen toimenpiteen ajaksi, mutta harvoin sitä tarvitsee.
      Sanalla sanoen, toimenpide on rutiininomainen eikä sitä kannata hirbeästi pelätä. Toki se yököttää, mutta noita em. apukeinoja kannataa rohkeasti pyytää...joko niulunpäänpuudutusta rauhoittavaa lääkettä tai nukutusta, jos tuntuu siltä.

Rauhoittava peräruiske voidaan antaa myös vähän ennen tähystystä, mulle annettiin se n. 10 min. ennen kun tähystys alkoi.
      se on ohi yleensä 2-5 min. joskus hiukkasen kauemmin menee, mutta harvemmin.
      ...ja lue noi muittenkin kommentit, he puhuvat kans asiaa tästä aiheesta ja varmasti saman kokeneena ovat oikeassa :)

• mona

Mulle on tehty gastro jo 3 kertaa, viimeksi eilen.Tutkimus kesti eilen n.10-15min ja meni melko hyvin. En siis yökkäillyt kovin paljoa tutkimuksen aikana.Nyt on vielä kurkku hieman kipeä, mutta maha on ihan ok.
      Ei se niin kamalaa ole. Jokaisella ihmisellä on erilainen "yökkäysrefleksi" ja jotkut(kuten yksi kaverini) eivät yökkää koko toimituksen aikana lainkaan. Hengitän toimenpiteen aikana aina suun kautta ihan normaalisti.
      Maanantaina onkin sitten kolonoskopian vuoro, mutta sekin on tehty minulle aikaisemminkin...

• ollu 2x tähystykses

eli se riippuu no mul on kuitenkin tehty paksusuoleen mut herätyksen jälkeen sul on kurkku tosi kipee mut tosi paljon voimii sulle ja jos oot alaikänen sut on PAKKO nukuttaa ja jos haavoi tai ärtyny maha ja oot hereil ni tuntuu vähän inhottavalta...

• Häh

Kerro nyt hyvä ihminen, miten homma meni, kun tulit kerran ohjeita pyytämään.

• Anu

Gastroskopia on ihan simppeli operaatio. Ei kannata kuunnella toisten kauhutarinoita. Kestää kolme minuuttia, vettä valuu suusta ja silmistä ja oksennat ilmaa, tunnet kuinka letku liikkuu vatsassa. Kyllä sen kestää. Ei satu lainkaan. Epämiellyttävää kyllä, mutta äkkiä ohi. Itse en tarvinnut esilääkitystä tai kurkun puudutusta, mutta niitä on kuulemma käytetty helpottamaan oloa. Jälkeenpäin minulla ei lähes lainkaan kipua, hieman ruokatorvi ilmoitteli itsestään että siellä on joku ollut. Älä pelkää. Yleensä tähystävä lääkäri osaa asiansa ja on tehnyt sen 1000 kertaa. Voi tulla pakokauhu koska ei pysty puhumaan kun letku on suussa. Kun sen kerran nielee niin kyllä sen kestää loppuun saakka viedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      273
      3411
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1713
    3. 69
      1288
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      203
      1231
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      60
      1163
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1097
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      51
      1020
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      981
    9. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      16
      853
    10. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      837
    Aihe