Voiko verenpaine vaihdella näin paljon päivän aikana?

bompppooo

Mulla on ollut turvotusta muutaman viikon jaloissa ja käsissä. Tänä aamuna oli huuletkin turpeat. Rutiinineuvolassa tänään (rv36) paineet oli 150/100 (4 viikkoa aikaisemmin 100/60). Pissassa vähän proteiiineja. Aikaisemmin olleet ihan puhtaat. Jouduin sitten käväseen polilla ja paineet siellä oli 135/86, ja pissassa hieman proteiinia. Kätilö lähetti kotia ja käski mennä mittauttamaan verenpaineen ensi perjantaina neuvolassa.

Vai voiko neuvolan manuaali mittari erota polin automaattisesta? Vai voiko paineet noin vaihdella? Viiem raskaudessa veenpaine pysyi alhaalla koko raskauden ajan.

6

704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 32+1

Miksi ihmeessä vasta perjantaina? Seurantaahan tuollainen paine kuuluu. Alapaineesi kun saisi olla matalampi...

Itse en odottelisi mihinkään perjantaihin, kävisin mittauttamassa RR-arvot päivittäin tai hankkisin oman mittarin (omaani olen oikein tyytyväinen).

Rask.myrk. kun ei ole mikään leikinasia..

Voi toki vaihdella noin paljon, riippuu mm. siitä miten kauan lepäsit ennen mittausta jne., mutta.....edelleenkin tuo alapaineesi, 86, on liian korkea.

Onnea loppuodotukseen!

• tarkkailua lisää

86 ei tosiaankaan ole vielä mitenkään hälyttävä, eikä sinällään yksittäisenä mittauksena edes kovin korkea alapaineena. Se alle 120/80 on vain viitteellinen raja paineille ja jos alapaine pysyy alle 90, ei se vielä ole millään lailla huolestuttavaa. Toki tuo aiemmin mitattu 150/100 on jo vähän huolestuttava lukema, että sikäli voisi olla hyvä nyt seurata tiuhemmin.

Alkuperäiselle sanoisin, että etkö voi käydä neuvolassa mittaamassa paineitasi itse? Useimmissa neuvoloissa kun on mittauspiste, jossa voi itse mitata paineet. Jos kerran pissassakin on ollut proteiinit plussalla, niin olisi hyvä nyt tarkkailla tiheään, raskausmerkitys voi kehittyä nopeastikin.

• bompppooo

Tuossa lähiterveyskuksessa on neuvolatoimintaa vain perjantaisin.

Tuon eka 150/100 mitattiin melkein heti saavuttuani neuvolaan. Olin kävellyt 1,5 km matkan ja ei tarvinnut jonottaa. Mitattiin uudestaan noin 20 minuutin kuluttua sama tulos. Tuo 100/60 ja muut aiemmat alhaiset verenpaineet oli mitattu samoin heti saavuttuani.

Lähdin sitten polille, jossa jouduin istumaan odotushuoneessa noin tunnin ennenkuin mitattiin. Mittaus suoritettiin kuusi kertaa 10 minuutin välein ja tuo yllä oleva oli suurin ja tuli useimmiten.

Kätilö sanoi, että arvot on ok mutta hieman korkeat minulle, kun aiemmin on ollut niin alhainen verenpaine. Mutta hän tuntui kovasti ihettelevän miksi minut lähettänyt terkkari oli ollut huolissaan tai edes lähettänyt sinne mittaukseen.

• pikku neiti..

se voi tuo ensimmäinen korkea mittaus olla tuosta sun kävelystä johtuvaa.. jos nuo muut on ollut sit alempia.. toisaalta sulla on raskausmyrkytyksen oireita turvotus, proteenit pissassa..

itsellä oli kans raskausmyrkytyksen EPÄILY..siksi epäily koska verikokeissa ei ollut niitä myrkytyksen aineita.. vaikka oli turvotusta, pääkipua, proteenit ylhäällä ja verenpaineet korkealla..isoin lukema mulla oli 175/111 tuosta jouduin sitte osastolle menemään tarkkailuun ja olemaan yötä.. synnytys käynnistettiin sitte rv 38 5 koska verenpaineet 2 päivää korkealla alapaine yli 100 vaikka mittas 5 kertaa päivässä ja proteenit 2 plussalla..

mun mielestä sun kannattais ostaa oma mittari millä voit mitata muutaman kerran päivässä.. ei ne kaikki paljoa maksa.. ja jos meinaa olla paineet korkealla, sitte vaan soitto neuvolaan tai synnytysosastolle..

• bompppooo

Aika jännä ettei ollut raskausmyrkytystä vaikka sulla oli kaikki klassiset oireet. Mitä veriarvoja ne sitten tutkii? Multa ei otettu verikokeita, kun kävin sairalassa. Mutta ei kai ollut edes epäilystä, kun verenpaine ei yltäny sinne 140/90 asti.

• nhg

Voi vaihdella. Verenpaine ei ole mikään vakio, vaan sen kuuluukin vaihdella päivän mittaan ja eri tilanteissa.

Jos vähän miettii ja ajattelee, niin myös ymmärtää miksi se vaihtelee päivän mittaan ja eri tilanteissa.

Verenpainelukemat ovat myös riippuvaisia siitä onko mansetti varmasti laitettu paikalleen oikein ja myös siitä onko mittari kunnossa ym. ulkoiset tekijät voivatvaikuttaa siihen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      522
      2510
    2. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      51
      2207
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      203
      2158
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1450
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      10
      1353
    6. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      49
      1333
    7. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1318
    8. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1121
    9. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      91
      1096
    10. Unohdettu parannuksen kaste

Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?
      Kaste
      693
      1035
    Aihe