Annostelu ja vuodenajat

Vierellä valvova

Tilanteemme on hätäinen ja kiireinen. edessä ulkomaanmatka eikä täyttä varmuutta tyroksiinin annostelusta.
Luin jostaskin, että tyroksiinin tarve muuttuisi kesäksi johonkin suuntaan, suuremmaksi tai pienemmäksi. Mahtaako muutos olla niin suuri, että se olisi otettava lukuun päivittäisessä lääkkeen otossa?
Toinen kysymys: Vaimoni on päässyt eroon hiustenlähdöstä, kylmäkätisyydestä ja päiväuneliaisuudesta.T4V- arvo on17, mutta TSH kuitenkin 5,34. Ajatus takertelee joskus etenkin lähimuistin suhteen, ja sanatkin ovat hakusessa toisinaan. Tämänhetkinen annostus on 50 mikrogr. Yleiskehitys on parempi kuin esim talvella, mutta yllättää nuo takkuilut. Onko TSH jotenkin haitallinen rasite?

8

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

TSH ei itsessään tee mitään, mutta noin korkea TSH kertoo, että lääkitys on liian matala. Lääkittyjen tavoite TSH on 1-2, tarvittaessa alempi. Kesällä saattaa pärjätä pienemmällä annoksella kuin talvella, mutta tässä tilanteessa ei todellakaan kannata annosta mennä pienentämään.

• Annostelija :)

Loogisesti ajateltuna kesällä pitäisi pärjätä pienemmällä annoksella, mutta itselläni homma toimii toisin eli kesällä tarvitsen jostain syystä isomman annoksen mm. ajatusten takkuamiseen, muistiin ja muihin kognitiivisiin ongelmiin liittyen.

Onko T4-V ollut koko ajan luokkaa 17? Itselläni raja kulkee nimittäin juuri tuossa. Jos on 17, niin on ongelmia, mutta jos on 18-19, olo on parempi.

Vaimosi nykyinen tyroksiiniannos on todella pieni, ellei kyseessä ole vanhempi ihminen. Annoksen nostamista esimerkiksi puolella tabletilla eli 62,5 mikrogrammaan voisi kokeilla, jos oireet jatkuvat.

• Vierellä valvova

Minulla on tässä kaksi printtiä labtuloksista. Viime kesänä kahden mittauksen tulos oli T4V 18. Silloin esiintyi äkkiä ilmaantuvia oireita jolloin hän ei esim tuntenut minua. Kyseisenä aikana TSH oli ensin 7,43 ja kuukautta myöhemmin 5,96. Tänä vuonna T4V arvo oli 17 TSHn ollessa5,34. TSH on siis hiukan pienentynyt. Henkisiä häiriöitä on iltaa kohti lisääntyvä epäloogisuus ja takkuilu tunnistamisissa ja päättelyssä. Lääkäri on todennut TSHn olevan yhä liian korkea, mutta haluaisin tietää sen haitallisista vaikutuksista tarkemmin.
        Vaimoni on 77 vuotias ja nyt 50 mikrogramman lääkityksellä. Annoksen nosto taitaa olla näköpiirissä? Kädet ovat melkein kuumat ja unettaminen keskellä päivää on harvinaista. Mutta tuo muistipuoli....

• ........
        Vierellä valvova kirjoitti:

Minulla on tässä kaksi printtiä labtuloksista. Viime kesänä kahden mittauksen tulos oli T4V 18. Silloin esiintyi äkkiä ilmaantuvia oireita jolloin hän ei esim tuntenut minua. Kyseisenä aikana TSH oli ensin 7,43 ja kuukautta myöhemmin 5,96. Tänä vuonna T4V arvo oli 17 TSHn ollessa5,34. TSH on siis hiukan pienentynyt. Henkisiä häiriöitä on iltaa kohti lisääntyvä epäloogisuus ja takkuilu tunnistamisissa ja päättelyssä. Lääkäri on todennut TSHn olevan yhä liian korkea, mutta haluaisin tietää sen haitallisista vaikutuksista tarkemmin.
        Vaimoni on 77 vuotias ja nyt 50 mikrogramman lääkityksellä. Annoksen nosto taitaa olla näköpiirissä? Kädet ovat melkein kuumat ja unettaminen keskellä päivää on harvinaista. Mutta tuo muistipuoli....

Niin se TSH todellakaan ei tee mitään, se "vain" indikoi noita kilpirauhashormonitasoja. Pienikin annosnosto (esim. 12,5 mikroa/pvä) saattaa parantaa toimintakykyä merkittävästi. Ehkä tätä kannattaisi kokeilla?

• Annostelija
        Vierellä valvova kirjoitti:

Tuossa toinen kirjoittaja vastasikin tuohon TSH:hon liittyvään kysymykseesi. Olen samaa mieltä myös kyseisen kirjoittajan kanssa siitä, että 12,5 mikrogramman annoksen nostaminen saattaisi parantaa oloa huomattavasti.

Olettehan kertoneet lääkärille noista kirjoittamistasi vaimollasi esiintyvistä oireista tarkkaan ja seikkaperäisesti?! Jos olette, eikö lääkäri ole reagoinut asiaan mitenkään? Oireet ovat mielestäni sen verran vakavia, että lääkärin olisi pitänyt ottaa niihin muutenkin kantaa kuin vain toteamalla, että TSH on liian korkea. Mikäli lääkärin anti on jäänyt tähän, suosittelen hakeutumista asiantuntevan endokrinologin puheille.

• Ajatusten

takkuilu ja muistihäiriöt kuvaavat mielestäni vanhuuden oireita. Vajaatoiminnan oireena on mm kylmät kädet, ei kuumat.

• Annostelija

Ajatusten takkuilu ja muistihäiriöt voivat liittyä myös kilpirauhasen vajaatoimintaan, erityisesti vanhemmilla ihmisillä.

• Vierellä valvova

Kiitos saamistani vastauksista. Henkilö, josta puhun on yleisesti aktiivinen, ilmeikäs ja kielitaitoinenkin. ajatusharhat tulevat satunnaisesti ja yllättäen täysin rationaalisen toiminnan keskelle. Olen pitänyt tarkkaan kirjaa poikkeavista hetkistä. Monet lääkärit on tavattu. Kukin antaa selitykseksi oman erikoistumisalansa totuuksia. Itse maallikkona tukeudun tyroksiiniselitykseen siksi, että aamut, jolloin lääke on otettu ovat selvästi parempia kuin illat.

Lääkärit eivät todellakaan ole lisänneet turvallisuuden tunnetta. Mahdollisuus kontakteihin tarjoutuu pitkien aikojen päähän, ja tulkinnat ohjeista puhumattakaan ovat olleet ympäripyöreitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      27
      3019
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe