Millainen koira sopisi meille? Koira olis PÄÄOSIN ulkokoira, MUTTA yöt sisällä tai jos todella kuuma/kylmä. Koiran pitäisi olla sellainen, että se pärjää tarvittaessa myös yöt pihalla. Koira voisi olla kyllä muutoinkin sisällä kuin pelkästään yöllä.
Liikuntaa koira saisi suunnilleen seuraavasti:
Aamulla pissatus, iltapäivällä vähän pissatusta pidempi lenkki, alkuillasta n. 1-2h lenkki ja vielä ennen yötä pissatus.
Seuraa se saisi vaikka olisikin pääosin pihalla. Viikonloppuisin pääsisi mökillä vapaana juoksentelemaan.
Ja asiallisia vastauksia kiitos! : )
Minkälainen koira tällaiseen kotiin?
17
181
Vastaukset
- 7
Ihan asiallisesti vaan kysyn: ai ulkona pihan perukoilla häkissä?
Jos vastaus on kyllä, vastaukseni on: ei minkäänlaista koiraa teille.
Koira on laumaeläin, joka kärsii yksin. - ulko/sisäkoira
Ainiin tämä puuttui vielä viestistä: Koira olisi aitauksessa "keskellä pihaa" ja seuraa sille kyllä tarjottaisiin eli varmistan ettei ole liikaa yksin : ) ja päivisin voisi olla myös aina vähä aikaa sisällä meidän kanssamme.
- KoeraKoera
Toivottavasti ette oo ottamassa ulkokoiraa ihan vaan sen takia, että aattelette sen olevan helpompi kun se voi vaan olla suurimman osan ajastaan tarhassa. Mulle aina tulee mieleen että ihmiset, jotka ei eti metsästyskoiraa tai jotain tiettyä rotua, joka voi olla ulkona vaan huhuileevat näillä palstoilla näistä ulkokoirsta että halutaan vaan koira ja kuvitellaan että se ulkokoira on hyvä ratkasu kun se on suurimman osan ajastaan tarhassa eikä sitten tuo karvaa ja kuraa sisälle. Vaikka se koira on siellä tarhassa se pitää myös kouluttaa ja sille pitää tarjota aktiviteetteja. Jos se ei saa tarpeeks tekemistä niin sitten se vaan haukkuu tarhassa päivät pitkät. Ja jos sitä ei sosiaalisteta mitenkään, koira vaan on tarhassa eikä tapaa toisia koiria tai ihmisiä niin onneksi olkoon kohta on sitten vihainen tarhakoira. Ne ei oo oikein nättiä katottavaa.
Ja varsinkin nää ulkokoirat on tosi aktiivisia rotuja, ja kuulostas siltä että teillä koira ei sais tarpeeks liikuntaa. Yks pitkä lenkki päivässä ei riitä aktiiviselle koiralle. Se tarvii enemmänkin liikuntaa. Itselläni husky/sakemanni mix koira (75% huskia) ja kun koira tuli taloon huomasin tosi nopeesti että yks semmonen pitkä lenkki ei riitä. Nytkin tehään vähintään tunnin mittasia lenkkejä 3-4 päivässä ja eilen ja tänään heitettiin 2 tunnin lenkki, eikä koira osottanu mitään väsymyksen merkkejä, vaikka ulkona on vielä aika kuumakin. Kotiin kun tultiin sen kanssa piti vielä leikkiä tunti.- Rubi-koiran omistaja
Jaa-ah, vai, että ei 1 pitkä lenkki päivässä riitä? ;) Noh, sehän on sinun mielipiteesi, mutta tuskinpa kaikki ajattelevat samalla tavalla eikä pidäkkään....Kaikki hoitaa koiransa niinkuin parhaaksi näkee, koiran vihanneksena makkuuttaminen ilman liikuntaa on väärin, mutta kun täällä niin moni toitottaa aina, kun joku kysyy, että minkälainen koira itselle sopisi ja kertoo sille tarjoamansa liikunnanmäärän, ettei tämä liikunnanmäärä ole riittävä....Ok, eihän se varmaan kaikilla olekkaan, mutta kai nyt ihmiset sen käsittää, ettei jokainen hoida koiraansa juuri niinkuin jonkun toisen mielestä pitäisi....Ja tosta, että riittääkö 1 pitkä lenkki päivässä. Noh, tietenkin koiran on hyvä saada liikuntaa se 2 kertaa päivässä vessareissut sen lisäksi....Joten, jos koiran kanssa tekee sellasen yhden pitkän lenkin pari lyhyempää siihen päälle, niin mun mielestä se riittää vallan mainiosti.
Eli mun mielestä ton aloittajan häkkikoiralle tarkoitettu liikuntamäärä on erinomainen verrattuna sellaiseen koiranomistajaan, jonka tarhassa nököttävä koira ei saa liikuntaa edes sen vertaa, että juoksisi isolla kotitontilla vapaana.
Eikös tuo liene jo eläinsuojelulaissa säädetty, että koira pitää päästää 2 kertaa päivässä tarhasta ulos? Eläinrääkkäystä se on sitä siellä tarhassa vaa seisottaa ilman, että se pääsee sieltä koko päivänä ollenkaan jalottelemaan niinkuin on eläinrääkkäystä myös makkuuttaa koiraa vihanneksena sisällä asunnossakin ilman minkänlaisia lenkkejä...;)
Muttah mun mielipidekin on vain mun mielipide eikä siitä kenenkään tarvihe välittää juurikaan tuon vertaa, mutta kun täällä aina niin moni valittaa, että ap;n, joka kysyy muitten mielipiteitä siitä, että minkälainen koira hänelle sopisi, tarjoama liikunnanmäärä ei ole riittävä, niin mietin vain, että mitenkähän ahkerasti ne ite lenkkeilis koiran kanssa? Vähän tuntuu siltä, että jotkut täällä niin teroittavat, ettei jonkun jollekin suoma liikunnanmäärä ole riittävä, vaikka se osilla on täällä ihan hyvä, niin nämä koiranhoitoekspertit varmaan liikkuisivat oman turren kanssa viel vähemmän...Itse asiassa olen jopa 90 % varma siitä....Kiillottavat täällä vain omaa peilikuvaansa ja PÄTEVÄT....En tarkoita tätä millään pahalla, mutta näitäkin valitettavasti löytyy, en tarkoita, että SINÄ olet sellainen...
Mutta jos kerran ite sanoo, että joku koiraa etsivä ei anna koiralleen tarpeeksi omasta mielestä liikuntaa, niin sitten on syytä kyllä katsoa peiliin ja miettiä, MITEN PALJON LIIKUNTAA SITÄ ITSE KOIRALLEEN TARJOAA....
OIKEESTI....Jos itellä pisin lenkki koiran kanssa on 1 km ja valittaa toiselle, että 5 kilometrin lenkki päivittäin koiran kanssa ei ole riittävä, niin ehkä ei ole TODELLAKAAN VARAA mennä toiselle jupisemaan koiran liikunnan riittämättömyydestä. Tuntuu, että just nää kukkahattutädit on semmosia.
Itse eivät jaksa tehdä pikku fifiensä kanssa kuin pelkkiä hienostorouvan päiväkävelyjä, jotka on varmaan vaa sen kilometrin tahi pari, vaikka eihän siinä mitään, semmonenki lenkki on tyhjää parempi ainaki mun mielestä, mutta helvetin hienoahan se on, jos tekisivät vielä pitempiä, mutta eihän nämä hienostuneet kukkahattuselmat VIITSI...;D Eihän aktiiviselle koira riitä edes pelkkä liikuntaa, se tarvii muutakin aktiviteettia. Mutta jos aloittaja tekee sen "häkkikoiran" kanssa 1 pitkän lenkin päivässä ja toisen PITEMMÄN pari vessalenkkiä siihe päälle, ni oma on asiansa. Oikeesti. Toi liikunnanmäärä on jo ihan hyvä, jos se vielä tekee sen kanssa PÄIVITTÄIN kunnon lenkin.
Kun miettii niitä, jotka ei vie häkkikoiria lenkille ollenkaan saati päästä niitä edes omalle koti-pihalle vapaana juoksentelemaan.
Itelläni seropityttö, joka on tosi sulonen nappisilimänen veijari, jossa on pointteria, Bretonia ja Chinookkia, joka on vetokoira ja harvinainen rotu eikä sille riitä pelkät pitkät lenkit....Muuten se keksii jotakin yllätyksiä nappisilmiensä takana eikä ne ole kauhean mukavia, paitsi tietysti koirani mielestä...:D Itse en rupeaisi koiraani kuumina päivinä rasittamaan kuntolenkeillä, kyllähän se kävelylenkkejä jaksaa, mutta kohtuutonta kävelyttää sitä kuumana päivänä useita kilometrejä ilman vettä, koska koira ei vaan yksinkertasesti jaksa. Ite, jos kävisin pitkällä lenkillä sen kanssa hellepäivänä, niin käyttäsin sitä uimassa siinä samassa ja antasin kyllä paljon vettä.
Koska on suorastaan idioottimaista odottaa, että koira jaksaa hellepäivinä juosta tyyliin 5 kilometriä ilman vettä. Kokeileppa itse....;)
Eikä koiraa sais mun mielestä kuumilla helteillä juoksuttaa, pitkät, rauhalliset kävelylenkit on ookoo, mutta tuskinpa koira jaksaa tollasilla säillä juosta useita kilometrejä ilman vettä ainakaan. Kohtuus kaikessa... - KoeraKoera
Rubi-koiran omistaja kirjoitti:
Jaa-ah, vai, että ei 1 pitkä lenkki päivässä riitä? ;) Noh, sehän on sinun mielipiteesi, mutta tuskinpa kaikki ajattelevat samalla tavalla eikä pidäkkään....Kaikki hoitaa koiransa niinkuin parhaaksi näkee, koiran vihanneksena makkuuttaminen ilman liikuntaa on väärin, mutta kun täällä niin moni toitottaa aina, kun joku kysyy, että minkälainen koira itselle sopisi ja kertoo sille tarjoamansa liikunnanmäärän, ettei tämä liikunnanmäärä ole riittävä....Ok, eihän se varmaan kaikilla olekkaan, mutta kai nyt ihmiset sen käsittää, ettei jokainen hoida koiraansa juuri niinkuin jonkun toisen mielestä pitäisi....Ja tosta, että riittääkö 1 pitkä lenkki päivässä. Noh, tietenkin koiran on hyvä saada liikuntaa se 2 kertaa päivässä vessareissut sen lisäksi....Joten, jos koiran kanssa tekee sellasen yhden pitkän lenkin pari lyhyempää siihen päälle, niin mun mielestä se riittää vallan mainiosti.
Eli mun mielestä ton aloittajan häkkikoiralle tarkoitettu liikuntamäärä on erinomainen verrattuna sellaiseen koiranomistajaan, jonka tarhassa nököttävä koira ei saa liikuntaa edes sen vertaa, että juoksisi isolla kotitontilla vapaana.
Eikös tuo liene jo eläinsuojelulaissa säädetty, että koira pitää päästää 2 kertaa päivässä tarhasta ulos? Eläinrääkkäystä se on sitä siellä tarhassa vaa seisottaa ilman, että se pääsee sieltä koko päivänä ollenkaan jalottelemaan niinkuin on eläinrääkkäystä myös makkuuttaa koiraa vihanneksena sisällä asunnossakin ilman minkänlaisia lenkkejä...;)
Muttah mun mielipidekin on vain mun mielipide eikä siitä kenenkään tarvihe välittää juurikaan tuon vertaa, mutta kun täällä aina niin moni valittaa, että ap;n, joka kysyy muitten mielipiteitä siitä, että minkälainen koira hänelle sopisi, tarjoama liikunnanmäärä ei ole riittävä, niin mietin vain, että mitenkähän ahkerasti ne ite lenkkeilis koiran kanssa? Vähän tuntuu siltä, että jotkut täällä niin teroittavat, ettei jonkun jollekin suoma liikunnanmäärä ole riittävä, vaikka se osilla on täällä ihan hyvä, niin nämä koiranhoitoekspertit varmaan liikkuisivat oman turren kanssa viel vähemmän...Itse asiassa olen jopa 90 % varma siitä....Kiillottavat täällä vain omaa peilikuvaansa ja PÄTEVÄT....En tarkoita tätä millään pahalla, mutta näitäkin valitettavasti löytyy, en tarkoita, että SINÄ olet sellainen...
Mutta jos kerran ite sanoo, että joku koiraa etsivä ei anna koiralleen tarpeeksi omasta mielestä liikuntaa, niin sitten on syytä kyllä katsoa peiliin ja miettiä, MITEN PALJON LIIKUNTAA SITÄ ITSE KOIRALLEEN TARJOAA....
OIKEESTI....Jos itellä pisin lenkki koiran kanssa on 1 km ja valittaa toiselle, että 5 kilometrin lenkki päivittäin koiran kanssa ei ole riittävä, niin ehkä ei ole TODELLAKAAN VARAA mennä toiselle jupisemaan koiran liikunnan riittämättömyydestä. Tuntuu, että just nää kukkahattutädit on semmosia.
Itse eivät jaksa tehdä pikku fifiensä kanssa kuin pelkkiä hienostorouvan päiväkävelyjä, jotka on varmaan vaa sen kilometrin tahi pari, vaikka eihän siinä mitään, semmonenki lenkki on tyhjää parempi ainaki mun mielestä, mutta helvetin hienoahan se on, jos tekisivät vielä pitempiä, mutta eihän nämä hienostuneet kukkahattuselmat VIITSI...;D Eihän aktiiviselle koira riitä edes pelkkä liikuntaa, se tarvii muutakin aktiviteettia. Mutta jos aloittaja tekee sen "häkkikoiran" kanssa 1 pitkän lenkin päivässä ja toisen PITEMMÄN pari vessalenkkiä siihe päälle, ni oma on asiansa. Oikeesti. Toi liikunnanmäärä on jo ihan hyvä, jos se vielä tekee sen kanssa PÄIVITTÄIN kunnon lenkin.
Kun miettii niitä, jotka ei vie häkkikoiria lenkille ollenkaan saati päästä niitä edes omalle koti-pihalle vapaana juoksentelemaan.
Itelläni seropityttö, joka on tosi sulonen nappisilimänen veijari, jossa on pointteria, Bretonia ja Chinookkia, joka on vetokoira ja harvinainen rotu eikä sille riitä pelkät pitkät lenkit....Muuten se keksii jotakin yllätyksiä nappisilmiensä takana eikä ne ole kauhean mukavia, paitsi tietysti koirani mielestä...:D Itse en rupeaisi koiraani kuumina päivinä rasittamaan kuntolenkeillä, kyllähän se kävelylenkkejä jaksaa, mutta kohtuutonta kävelyttää sitä kuumana päivänä useita kilometrejä ilman vettä, koska koira ei vaan yksinkertasesti jaksa. Ite, jos kävisin pitkällä lenkillä sen kanssa hellepäivänä, niin käyttäsin sitä uimassa siinä samassa ja antasin kyllä paljon vettä.
Koska on suorastaan idioottimaista odottaa, että koira jaksaa hellepäivinä juosta tyyliin 5 kilometriä ilman vettä. Kokeileppa itse....;)
Eikä koiraa sais mun mielestä kuumilla helteillä juoksuttaa, pitkät, rauhalliset kävelylenkit on ookoo, mutta tuskinpa koira jaksaa tollasilla säillä juosta useita kilometrejä ilman vettä ainakaan. Kohtuus kaikessa...En minäkään tietenkään niin hullu ole että vien seropini joka on 75% huskia ja koiralla tuplapohjavilla ulos pitkälle lenkille kuumaan ja paahteiseen päivään vaan illalla sitten ne pidemmät lenkit, jos sattuu olemaan liian lämmintä ulkona koiralle, mutta Suomessakin puolet vuodesta on lähinnä pilvistä tai kylmää eikä mitenkään helteistä. Tällä foorumilla näköjään oletetaan että kaikki koiran omistajat ovat täysiä idiootteja ja ruvetaan sitten kertomaan itsestään selvyyksiä kuin suurina totuuksina.
Ja aloittaja käytti hyvin epämääräisesti sanaa pissatus mikä omaan korvaani kuulostaa siltä että koiran kanssa vain pyrähdetään jossain ja sitten tullaan takaisin kotiin jo, eikä tiedä kuinka pitkää lenkkiä aloittaja tarkoittaa kun sanoo että vähän pissatusta pidempi lenkki. Enkä yritä mitään täällä päteä tosiaan vain sanoin rohkeasti ihan oman mielipiteeni. Koirat jotka tarvitsevat paljon liikuntaa ja muita aktiviteetteja rupeavat kyllä sitten kotona keksimään kaikenlaista pientä kivaa jos eivät saa liikuntaa tarpeeksi. Aluksi vein koirani ulos vain yhdelle tunnin tai yli tunnin lenkille ja muut lenkit siinä välissä olivat semmoisia 30 minuuttia ehkä 40 minuuttia pitkiä. Nämä eivät väsyttäneet koiraa ollenkaan joten sitten kun tultiin kotiin koira ei osoittanut mitään väsymyksen merkkejä, vaikka sen kanssa leikki vielä kuinka pitkään kotiin tullessa ja koira saattoi tehdä "luvattomuuksia". Mutta kun otin käyttöön tämän että vein koiran vähintään tunnin pituisille lenkeille koira oli väsyneempi ja tyytyväinen siihen että lenkin jälkeen leikittiin vielä semmoinen tunti ja se tuntui koiralle riittävän, eikä tihutöitä sitten enää tapahtunut. Nyt sitten kun koira on saanut enemmän kuntoa vanhemmiten on poika ruvennut taas osoittamaan että virtaa riittää vielä vaikka painisi ja juoksisi toisten koirien kanssa kolme tuntia koirapuistossa, mutta tihutöitä ei ole tehnyt enää sen jälkeen kun oli 6kk vanha, koska koiralle tarpeeksi liikuntaa ja tekemistä kotona (eli paljon). Ja sen sanon vielä että tietenkään en koiraa vienyt hirmuisille lenkeille kun tämä oli vielä pentu, en ole idiootti koiran omistaja. Jos tämä tämmöinen on pätemistä niin sitten on. Mutta olen ylpeä siitä että minulla on mahdollisuus ja että olen sitoutunut tarjoamaan koiralleni tarpeeksi liikuntaa ja muita aktiviteetteja jotta koira pysyy tyytyväisenä, eikä ota asiakseen tehdä tihutöitä sen vuoksi että on tylsää tai hauku koko päivää ikkunassa. Mutta sitähän en voi tietenkään kenellekään tässäkään ketjussa todistaa, mutta ei sillä ole väliä mitä tuntemattomat ajattelevat. - Rubi-koiran omistaja
KoeraKoera kirjoitti:
En minäkään tietenkään niin hullu ole että vien seropini joka on 75% huskia ja koiralla tuplapohjavilla ulos pitkälle lenkille kuumaan ja paahteiseen päivään vaan illalla sitten ne pidemmät lenkit, jos sattuu olemaan liian lämmintä ulkona koiralle, mutta Suomessakin puolet vuodesta on lähinnä pilvistä tai kylmää eikä mitenkään helteistä. Tällä foorumilla näköjään oletetaan että kaikki koiran omistajat ovat täysiä idiootteja ja ruvetaan sitten kertomaan itsestään selvyyksiä kuin suurina totuuksina.
Ja aloittaja käytti hyvin epämääräisesti sanaa pissatus mikä omaan korvaani kuulostaa siltä että koiran kanssa vain pyrähdetään jossain ja sitten tullaan takaisin kotiin jo, eikä tiedä kuinka pitkää lenkkiä aloittaja tarkoittaa kun sanoo että vähän pissatusta pidempi lenkki. Enkä yritä mitään täällä päteä tosiaan vain sanoin rohkeasti ihan oman mielipiteeni. Koirat jotka tarvitsevat paljon liikuntaa ja muita aktiviteetteja rupeavat kyllä sitten kotona keksimään kaikenlaista pientä kivaa jos eivät saa liikuntaa tarpeeksi. Aluksi vein koirani ulos vain yhdelle tunnin tai yli tunnin lenkille ja muut lenkit siinä välissä olivat semmoisia 30 minuuttia ehkä 40 minuuttia pitkiä. Nämä eivät väsyttäneet koiraa ollenkaan joten sitten kun tultiin kotiin koira ei osoittanut mitään väsymyksen merkkejä, vaikka sen kanssa leikki vielä kuinka pitkään kotiin tullessa ja koira saattoi tehdä "luvattomuuksia". Mutta kun otin käyttöön tämän että vein koiran vähintään tunnin pituisille lenkeille koira oli väsyneempi ja tyytyväinen siihen että lenkin jälkeen leikittiin vielä semmoinen tunti ja se tuntui koiralle riittävän, eikä tihutöitä sitten enää tapahtunut. Nyt sitten kun koira on saanut enemmän kuntoa vanhemmiten on poika ruvennut taas osoittamaan että virtaa riittää vielä vaikka painisi ja juoksisi toisten koirien kanssa kolme tuntia koirapuistossa, mutta tihutöitä ei ole tehnyt enää sen jälkeen kun oli 6kk vanha, koska koiralle tarpeeksi liikuntaa ja tekemistä kotona (eli paljon). Ja sen sanon vielä että tietenkään en koiraa vienyt hirmuisille lenkeille kun tämä oli vielä pentu, en ole idiootti koiran omistaja. Jos tämä tämmöinen on pätemistä niin sitten on. Mutta olen ylpeä siitä että minulla on mahdollisuus ja että olen sitoutunut tarjoamaan koiralleni tarpeeksi liikuntaa ja muita aktiviteetteja jotta koira pysyy tyytyväisenä, eikä ota asiakseen tehdä tihutöitä sen vuoksi että on tylsää tai hauku koko päivää ikkunassa. Mutta sitähän en voi tietenkään kenellekään tässäkään ketjussa todistaa, mutta ei sillä ole väliä mitä tuntemattomat ajattelevat.Okei....En nyt tarkottanu, että juuri sinä täällä yrität päteä enkä ajattele, että sinä olet idiootti, sori, jos annoin sellaisen kuvan....Mutta näitäkin pätijöitä täältä löytyy, ikävä kyllä....Vinkuvat muille, että jonkun tuleva koira ei saisi tarpeeks liikuntaa ja ite tuskin ovat mitään himolenkkeilijöitä....Ei kaikki tietenkään ole tämmösiä. Ja tuosta liikunnasta, se liikunta itsestään ei riitä väsyttämään koiraa. Se tarvii myös muitakin aktiviteetteja, jonkinlainen aivojumppa ja puuha on koiralle helvetin hyvä tapa saada purkaa energiaa siihen se liikunta päälle. Mä oon antanu mun koiralle semmosia teipattuja pahvipakkauksia, missä on sisällä makupaloja ja lelu ja sitte sillä on sellanen luun muotonen makupalakongi ja sitte oon piilottanu sille luita ja paketoinu niitä luita johonkin pahvipakkaukseen yms. muuta sellasta...Ja liikuntaa en aio unohtaa....;)
- ulko/sisäkoira
No unohtakaa kuulkaa koko juttu, jos kerta sen sijaan, että neuvoisitte niin valitatte, etten muka koiraani opettaisi niinkuin muitakin rotuja ja ettei se saisi tarpeeksi aktivointia. Ja tarha olisi kyllä sen verran iso että liikkumatilaa riittää. Ja sen vielä sanon että koira olisi myös paljon sisällä.
- tiimari4you
Tiimarista löytyy soppiva koira sulle. Ja sen voit laittaa kaappiin kun kyllästyt siihen!!
Minusta vaikuttaa, että sinä 'ulko/sisäkoira' tiedät itse jo ihan tarkkaan, minkälainen koira teille sopii. Miksipäs sitten enää tahdot saada vahvistusta valinnallesi palstan lukijoilta? Valitse ihan vapaasti mikä tahansa rotu, joka kestää Suomen pakkaset talvella ulkona.
Tietänet myös, tai toivottavasti ainakin opit ennen koiran ottoa, että talvipakkasessa ulkona asuvan koiran yöksi sisälle tuominen on pahin mahdollinen virhe. Koiran turkki sulaa, ja jos semmoinen mikä on ollut jäässä sulaa, niin sehän sitten satavarmasti kastuu. Sulaminen kun tarkoittaa, että jää muuttuu vedeksi. Eli älä ikinä tuo koiraasi ulkoa pakkasesta sisään yöksi siksi, että koiralla olisi parempi olla. Sille käy tasan päin vastoin: se jäätyy nahkaa ja munaskuita myöden märän turkkinsa takia ulkona seuraavana päivänä. Ja sitä seuraavana yönä se taas sulatetaan, ja seuraavana päivänä se jäätyy ja kärsii uudestaan. Jne.
Eläinrääkkäystä, tajuatko?
Koira on joko ulkokoira tai sisäkoira Suomen olosuhteissa talvella, välimuotoja ei todellakaan ole.
Vahvalla, hyviä rasvoja sisältävällä ravinnolla ulkokoira pärjää ulkona Suomen talven ihan ok, kuten Siperianhuskyt yms ovat pärjänneet maailman sivu vaativimmissakin olosuhteissa. Sisäkoira on puolestaan ihan toinen juttu. Ei niistä voi edes puhua samassa ketjussa.- ulko/sisäkoira
Enpäs tullutkaan ajatelleeksi tuota turkin sulamista ja jäätymistä kiitti kun kerroit : )
Ja en tiiä miks haen varmistusta täältä... oon vaan niin ymmälläni kaikista näistä rotujen selailusta : / - ulko/sisäkoira tääl
Itselläni on ulko/sisäkoira, eli tuollainen mitä alottaja sanoi, on yöt/pakkaset/helvetin helteet sisällä ja muuten ulkona jossa sillä on koppi. Tosin ei tarhassa vaan juoksunarussa, mutta anyway. Seropi kyseessä jossa laikasta tulee tämä tuuhea paksu lämmin turkki (ja helvetillinen harjaus keväisin karvan vaihtuessa). Ei ole ainakaan mitään valittanut talvisin, kun yön ollu sisällä ja aamulla laittaa ulos. Siellä se on mennyt kopin päälle vahtaamaan maailman menoa ja saattaa siihen käpertyä nukkumaan - eli luulisi jos jäätyy niin menisi koppiin eikä jäisi siihen kopin päälle makoilemaan.
- ulko-sisä-piski
suomen pystykorva viihtyy hyvin ulkona ja sisällä, mutta vihaa tarhaa , useamman pystärin omistjan kokemus. Juoksulanka, siten että koira voi majailla portailla on koiralle mieluisin vaihtoehto irtiolon jälkeen.
Tiinamuorille: Koiran turkki ei sula sisälle tuotaessa, sillä eihän se pihalla ollessa saa olla JÄÄSSÄ. Kastunut, jäätynyt koira on ehdottomasti tuotava sisälle sulamaan ja kuivattava karvanjuuria myöten. Normaalitapauksessa koiran turkki ei jäädy eläimen siirtyessä sisältä ulos, sillä koirahan on kuiva! Ei koira saa jäätyä pihalla ollessa. Ulkokoiralle ei kerry jäätä tai lunta turkkiin, vaan turkki on kuiva ja pöyheä koko ajan. ja jos kastuu esin räntäsateessa, koira on kuivatettava sisätiloissa karvanjuuria myöten.ulko-sisä-piski hyvä:
Kyllä se koiran turkki on satavarmasti jäässä, jos se on miinusasteisessa tilassa edelliset 12 h viettänyt. Ja sen sisätiloihin plus kahteenkymmeneen tuominen puolestaan satavarmasti aiheuttaa sille jatkossa ongelmia ja huonoa oloa.
Ulkokoira Suomen olosuhteissa on semmoinen koira, jonka turkki vähät välittää räntäsateesta tai mistään muustakaan sateesta, pakkasesta puhumattakaan. Jos se kastuu räntäsateessa, niin se myös kuivuu ulkona ihan luonnonmukaisesti, kuten vaikkapa susien tai pohjoisamöriikassa asustavien biisonien turkit. Pelkästään kaksi esimerkkiä lukuisista mainitakseni.
Ja jos tuot ulkokoiran sisätiloihin 20 olosuhteisiin yöksi, niin kyllä, satavarmasti sen seuraava päivä ulkona pakkasessa on kärsimystä. Teepäs piernimuotoinen kokeilu: vie vaikka matto olohuoneesi lattialta ulos yöksi, tai vaimollesi ostama minkkiturkki pihalle pakkaseen, ja seuraavana päivänä kun tuot ne sisälle huonelämpöön, niin eikös vaan alakin kohde tuntua kostealta? Kyllä alkaa, koska siihen on ihan selvä fysiologinen syy. Kosteusprosentti ulkona on ihan toista luokkaa korkea kuin meidän pohjoisten asukkien sisätiloissa.
Siksi on tasan väärin kuvitella, että ulkona sateessa ja pakkasessa selviävät tarhakoirarodut voisivat paremmin, jos ne tuo välillä ihmisten huonetiloihin 'lämpiämään ja kuivumaan'. Päinvastoin: niiden (ennestäänkin tylsä ja virikkeetön) elämä muuttuu kidutukseksi ihmistensä alunperin hyväätarkoittavan toiminnan takia.- Joobax
tiinamuori kirjoitti:
ulko-sisä-piski hyvä:
Kyllä se koiran turkki on satavarmasti jäässä, jos se on miinusasteisessa tilassa edelliset 12 h viettänyt. Ja sen sisätiloihin plus kahteenkymmeneen tuominen puolestaan satavarmasti aiheuttaa sille jatkossa ongelmia ja huonoa oloa.
Ulkokoira Suomen olosuhteissa on semmoinen koira, jonka turkki vähät välittää räntäsateesta tai mistään muustakaan sateesta, pakkasesta puhumattakaan. Jos se kastuu räntäsateessa, niin se myös kuivuu ulkona ihan luonnonmukaisesti, kuten vaikkapa susien tai pohjoisamöriikassa asustavien biisonien turkit. Pelkästään kaksi esimerkkiä lukuisista mainitakseni.
Ja jos tuot ulkokoiran sisätiloihin 20 olosuhteisiin yöksi, niin kyllä, satavarmasti sen seuraava päivä ulkona pakkasessa on kärsimystä. Teepäs piernimuotoinen kokeilu: vie vaikka matto olohuoneesi lattialta ulos yöksi, tai vaimollesi ostama minkkiturkki pihalle pakkaseen, ja seuraavana päivänä kun tuot ne sisälle huonelämpöön, niin eikös vaan alakin kohde tuntua kostealta? Kyllä alkaa, koska siihen on ihan selvä fysiologinen syy. Kosteusprosentti ulkona on ihan toista luokkaa korkea kuin meidän pohjoisten asukkien sisätiloissa.
Siksi on tasan väärin kuvitella, että ulkona sateessa ja pakkasessa selviävät tarhakoirarodut voisivat paremmin, jos ne tuo välillä ihmisten huonetiloihin 'lämpiämään ja kuivumaan'. Päinvastoin: niiden (ennestäänkin tylsä ja virikkeetön) elämä muuttuu kidutukseksi ihmistensä alunperin hyväätarkoittavan toiminnan takia.Nyt on hkä puurot ja vellit sekaisin? Meidän pakkasilma etenkin sisämaassa on erittäin kuivaa, ja sisäilmakin kuivuu siedettävyyden alarajalle -> limakalvot kuivuu. Sitä varten herkimmät ihmiset ostavat ilmankostuttajia talveksi koteihinsa.
Miksi turkis taikka matto sitten kostuu kun se tuodaan sisälle? Kylmä kondensoi vettä ;) eli kosteammasta sisäilmasta tiivistyy vettä kylmälle pinnalle. Kesäpäivinä täällä on ilmankosteus kauttaaltaan korkea ja sitenpä kylmä oluttuopponen on aina märkä ;)
Lumessa möyrinyt koira kastuu sisääntuotuna tietty lumen sulamisesta.
- tiinamuorille
Etkös tiinamuori kuivata koiraa sisällä jos se tippuu vaikka alkutalvesta ohuen jään läpi ja kastuu?
Ja susi&biisoniesimerkki.. Niillä ei oo oikein vaihtoehtoja. Kyllä niitä susia ja biisoneitakin pakkasiin kuolee.
Aloittajalle: miks ette ota suoraan sisäkoiraa, joka voi joskus olla myös ulkona? En ymmärrä, jos ei oo allergioita tm, miks koira hankitaan ulos? - Paremminkin 150 x 4
Hei, ei enää koiria nyky-Suomessa juoksunaruun! Ei missään! Sudet vie!
- vilin muisto
Mitä tiinamuori tuumaa sisällä- ulkona vouhtaavasta koirasta, suomen pystykorva ja sekarotuinen lapinkoira, molemmat viettivät koko 15 vuotisen ikänsä porraspielessä, pihalla pyryssä ja pakkasessa, ja yös tislällä, ja pääsivät sisälle heti kun haukahtivat ovella. Kävivätpäivälläkin tuvassa ja taas pihalle, kunnes ilta pimeni ja tuli nukkumisen aika, jolloin kömmittiin kamariin. Koirat saivat siis maalaistalossa perheen alati kotona ollessa valita vapaasti, olivatko sisällä vai pihalla. noin 70% päiväajasta påihalla, myös pakkasissa. mutta vesi-ja varsinkin räntäsade ajoi molemmat koirat sisälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181