4m pulpettivene missä pulpetti aika perällä
jos yksin ajaa niin keulii vähän liikaa plaanatessakin
jos 1 istuu keulassa lisäksi niin sillon ok kulmassa vene.
kannattaisko keulaan lisätä painoa vai alumiinilevyt veneen perään molemmin puolin,
että sais tasattua painon jos yksin ajelee ?
moottorin kulmasäätö ei auttanut ..
pulpettivene keulii liikaa
12
4108
Vastaukset
- puuvenemiäs
Mikä vene? Voisi auttaa ongelmanratkaisussa...
On kyllä tosi että nykyisenä muovi-, ja alumiiniveneiden sarjavalmistusaikakautena ei enää veneitä osata tehdä kunnolla. Jos vene tarvitsee trimmilevyt, siinä on joko a) liian iso ja painava moottori tai b) vene on suunniteltu päin p-tä.
Etenkin pienissä ja kevyissä muovipunkissa tuntuu jo pienikin suunnitteluvirhe.
Yksi tietysti mikä voisi auttaa jos perämoottorin säädöt loppuvat kesken, on että teet esim. paksusta (n.25-35 mm) filmivanerilevysta tai puusta kiilan mallisen palan perämoottorin kiinnityksen ja perälaudan väliin ja sillä tavalla lisäät kulmaa joka moottorissa loppui kesken. Jos vene keulii liikaa, potkuria pitäisi yrittää saada enemmän veneen alle joten kiilan tulisi olla paksumpi yläpäästään kuin alapäästään. - flappejataakse
flappejä pitäisi laittaa taakse.. että ne sielä takana sivuilla korjaavat veneen asentoa ja säädettävät mieluusti.
- Keskipulppari
Ja eräs perusvirhe mikä näissä pienemmissä pulppareissa on yhä on se että pul-
petti sijaitsee liian takana ja sivussa, ainut oikea ohjauspulpetin paikka on veneen
keskellä ja sen takana ajajan tuoli silti jää tilaa 2-3 henkilölle. Myös se lisää painoa
että 4T koneet painavat enemmän kun moneen paattiin alunperin tarkoitetut 2T.
Itsellä ikivanha lasikuitu Terhi 410R johon asensin keskipulpetin kulkee suorassa. - keijo__
joku vatorin vanha 4m on vene , aattelin että auttaiskohan pelkästään jos asentas moottoriin noi trimmitason "kavitaatiolevy lisukkeet"
auttaisko se jo pelkästään tohon keulimiseen ? onko kokemuksia
johnson 25hv 2-tahtiperämoottori on käytössä. oisko 40-50kg- Herra 37
Ei ne kavitaatioevät juurikan auta muissa kun ns. Savolaismallisissa soutuveneissä
on kokeiltu joskus 5hv koneessa tasaperäisessä 4m paatissa, vähän oikaisi. - Kokeillut
Kyllä levyt antiventilaatiolevyssä auttaa. Veneen perä nouse hydrofoilien kanssa ylös selvästi pienemmällä nopeudella kuin ilman levyjä, mutta noste ei synny ilmaiseksi. Varaudu menettämään 2 - 3 solmua huippunopeudesta.
Sama tilanne on jos asennat kiinteät trimmilevyt veneeseen. Ne tosin vaikuttavat samalla myös veneen kallisteluun huomattavasti enemmän kuin antiventilaatiolevyyn kiinnitetyt levyt. Kokeillut kirjoitti:
Kyllä levyt antiventilaatiolevyssä auttaa. Veneen perä nouse hydrofoilien kanssa ylös selvästi pienemmällä nopeudella kuin ilman levyjä, mutta noste ei synny ilmaiseksi. Varaudu menettämään 2 - 3 solmua huippunopeudesta.
Sama tilanne on jos asennat kiinteät trimmilevyt veneeseen. Ne tosin vaikuttavat samalla myös veneen kallisteluun huomattavasti enemmän kuin antiventilaatiolevyyn kiinnitetyt levyt.Ja sitten selkokäännös veneilynharrastajille. "Antiventilaatiolevy" takoittanee kavitaatiolevyä.
- Jyskänparsijat
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ja sitten selkokäännös veneilynharrastajille. "Antiventilaatiolevy" takoittanee kavitaatiolevyä.
Lisäselvitys:
Kavitaatiota esiintyy persveivarin ropelin lapojen alipainepuolella. Sillä levennyksellä joka oleilee ropelin yläpuolella ei ole tekemistä kavitaation kanssa. Levyn tarkoitus on estää sitä pyärivää rotkulia imemästä ilmaa veden pinnalta, kun tarkoits on työskennellä vedessä. Tästä siis tulee hankala nimitys "antiventilaatiolevy".
Asiaan liittymättä, mutta kuitenkin sivuten kerrottakoon, että kun nykyisissä tuuppareissa tuppaa kaikissa olemaan rakenne jossa pakokaasut johdetaan potkurin läpi, niin se potkurin ulostulopään laajennus tai vastaavasti rengastus ei ole kavitaatiouloke vaan sen tarkoitus on estää pakokaasujen imeytyminen potkurin lapojen alipainepuolelle huonontamaan huiskan hyötysuhdetta.
- optout
Moottorin trimmikulma vaikuttaa paljon. Oletko säätänyt? Jos trimmikulma on ok niin onko mahdollista sijoittaa esimerkiksi polttoainesäiliötä edemmäs?
- keijo__
joo polttoaine keulaan ois 1 ja sit jos lisäis vielä jonku ainaki 20kg painon vaikka keulapenkiin alle, niin luulis ajavan saman asian ku et toinen henkilö istuisi keulassa jolloin ajo tosi ok, mutta yksin ajettaessa tosiaan laukkaa ku hevonen . mutta plaaniin silti menee ja nopeaa. eli pienistä keulapainon vajaudesta taitaa olla kiinni.
asiasta toiseen mistä muuten saisi taivutetun "pleksin" pulpetille ? tai onko helppo taivuttaa itse lämmittämällä tai muita tee-se-itse vinkkejä ? - Wayne G
Kun vene laukkaa kuten kuvailit, koneen kulma on väärä. Moottori täytyy saada alemmas, eli potkuri lähemmäs peräpeiliä. Itsellä Yamarin 410 jossa 30 heppanen yamaha. Laukkas kuin varsa kevätniityllä kunnes siirsin kulmatappia yhden reiän verran kohti peräpeiliä. Laukkaaminen loppui samantien. Yamarinissa kuski istuu ihan perässä. Ei ollut mitään väliä kuskin painon suhteen. Kokeiltiin myös 50 kiloisella ja laukkasi.
- Boo8
BusterM Jaummu40 taydellinen paketti 5hekee menee todeella henosti vm.2016,myos yksin henossa plaanissa,pitka riki,hyva trimmi.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854