Suomi on varmaan maailman ainoa takapajula jossa autoja voidaan vaatia autoa katsastettavaksi jopa 1/2v. jälkikäteen edellisvuodelle! Vaikka sillä ei ajetaaisi eli se olisi pois tieliikennekäytöstä. Kun asetus ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksesta uusittiin joku vuosi sitten, oli varmaan asetuksen laatijoiden joukossa joku jolla oli/on osuuksia katsastusasemiin! Elikkä oma lehmä ojassa. Vanha asetushan (v.1989/1992) oli paljon oikeudenmukaisempi, eikä vaatinut ketään katsastamaan autoaan edellisvuodelle puoli vuotta jälkikäteen! Ote vanhasta asetuksesta:Auton katsastuskuukauden jälkeen seuraavan vuoden puolella suoritettu vuosikatsastus vastaa edellisvuoden katsastusta kun varsinaisen katsastuskuukauden ALUSTA on kulunut VÄHEMMÄN KUIN VIISI kk. Esimerkki: autoni katsastusväli on 26.6-26.10 käyttöönottopv.määrän mukaan. En kuitenkaan katsastanut sitä v.-11,vaan poistin sen liikennekäytöstä eli laitoin "seisontaan".loppuvuodesta katsastuksen umpeuduttua.Jos nyt yli 1/2 v.jälkeenpäin vien sen katsastettavaksi koska tarvitsen autoa,niin katsastus onkin EDLLISVUODEN KATSASTUS!! TAKAUTUVASTI,vaikken ole autolla edes ajanutkaan puoleen vuoteen!Vanhan asetuksen aikana olisin voinut katsastaa sen jo Tammikuussa tälle vuodelle. jos käyn konttorilla 25.6,se on ed.vuoden katsastus ,tämän vuoden leiman saan 26.6-26.10! Eikö tällaista fiaskoasetusta voi kumota ja järkeistää? Mielestäni todella mielivaltaista rahastusta!-JURPPI nnämä lainlaatijat!
Suomi, sarvikuonojen maa
18
296
Vastaukset
- rahastusta!-
Otsikko sopii täydellisesti tähän katsastusasiaan.
Ensin pitää kysyä kannattaako autoja ylipäätään katsastetaan. Kysymykseen pitää hakea vastaus tutkimuksista.
Näin yksinkertaista asiaa ei sarvikuonojen maassa osata ajatella. - 14
olette väärällä mantereella,olette afrikassa siellä on sarvikuonoja
- gwergwdsf
mitäs jos vaikka katsastaisit autosi ennen seisontaan laittamista. Niin ei tarvitse sit alkuvuodesta alkaa itkemään. Mut jos haluat tehdä kaiken vaikeemman kautta niin ei siinä sit mitään. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. :)
- Naurava kulkuri
Kyse onkin poika siitä että täällä härmän junttimaassa rahastetaan menneestä ja olemattomasta! Onhan syitä jolloin ei ehdi katsastaa peltilehmää, kuten esim. pitää äkki-istumalta lentää pallon toiselle puolen. Minä kun en myy työkseni jossain Gigantissa tai varaosaliikkeessä!
- 8+2
Naurava kulkuri kirjoitti:
Kyse onkin poika siitä että täällä härmän junttimaassa rahastetaan menneestä ja olemattomasta! Onhan syitä jolloin ei ehdi katsastaa peltilehmää, kuten esim. pitää äkki-istumalta lentää pallon toiselle puolen. Minä kun en myy työkseni jossain Gigantissa tai varaosaliikkeessä!
Ihme salaliittoteorioita taas. Mikä ongelma siinä on katsastaa auto määräaikana. Kukaan ei ole niin kiireinen etteikö neljän kuukauden aikana ehtisi konttorilla käymään. Asetukset on kaikille samat ja niiden mukaan on toimittava. Pointti asetuksessa on varmaankin se että maksimi katsastusväli on nykysysteemillä 16kk jos käy ensimmäisenä mahdollisena päivänä katsastamassa ja sitten jättää viimeiseen päivään seuraavan katsastuksen. Sillä ei ole katsastuksen kannalta mitään merkitystä ajetaanko autolla lainkaan vaiko eikö, toki jos autolla ei aja kannattaa siitä palauttaa kilvet tai myydä pois tarpeeton kapistus.
- Naurava kulkuri
8+2 kirjoitti:
Ihme salaliittoteorioita taas. Mikä ongelma siinä on katsastaa auto määräaikana. Kukaan ei ole niin kiireinen etteikö neljän kuukauden aikana ehtisi konttorilla käymään. Asetukset on kaikille samat ja niiden mukaan on toimittava. Pointti asetuksessa on varmaankin se että maksimi katsastusväli on nykysysteemillä 16kk jos käy ensimmäisenä mahdollisena päivänä katsastamassa ja sitten jättää viimeiseen päivään seuraavan katsastuksen. Sillä ei ole katsastuksen kannalta mitään merkitystä ajetaanko autolla lainkaan vaiko eikö, toki jos autolla ei aja kannattaa siitä palauttaa kilvet tai myydä pois tarpeeton kapistus.
Olet kyllä osittain oikeassa. muttet ymmärtänyt vieläkään asian ydintä Sauli. On laitonta yleisesti maailmalla rahastaa olemattomasta. mietippä sitä ihan ite, ei tarvita salaliittoteorioita! Kyllä muuten on joskus vaikeaa katsastaa auto tietyllä aikavälillä. jos ei ole Suomessa kuukausiin! Itse olen poissa täältä yli puolet vuodesta.Maksan kuitenkin melkoisesti veroja tänne ja minulla on oikeus omistaa auto(ja),- minulla on niitä useitakin. On ollut melkein 100kpl, ajoin jo tiettävästi ennen kuin monet tämän palstan lapsosista olivat syntyneetkään!
- 23
Olet kyllä osittain oikeassa. muttet ymmärtänyt vieläkään asian ydintä Sauli. On laitonta yleisesti maailmalla rahastaa olemattomasta. mietippä sitä ihan ite, ei tarvita salaliittoteorioita! Kyllä muuten on joskus vaikeaa katsastaa auto tietyllä aikavälillä. jos ei ole Suomessa kuukausiin! Itse olen poissa täältä yli puolet vuodesta.Maksan kuitenkin melkoisesti veroja tänne ja minulla on oikeus omistaa auto(ja),- minulla on niitä useitakin. On ollut melkein 100kpl, ajoin jo tiettävästi ennen kuin monet tämän palstan lapsosista olivat syntyneetkään!
Mitä helvetin merkitystä sillä on kuinka kauan olet autoillasi ajellut?
Oma äiti on ajellut autoilla jo reilu 60v eikä se osaa muuta kuin laittaa bensaa tankkiin ja moisella tietämyksellä ei hirmusesti kannattais paukutella. - Leijona11
"Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. :)"
Tyhmästä päästä kärsii koko sarvikuonokansakunta. Autokatsastusta ei tarvita mihinkään.
- Naurava kulkuri
Et ole tainnut saada äitisi rintaa hetkeen, kun on noin hermot kireällä! Lue se alkuperäinen teksti jos vaikka ymmärtäisit lopultakin mistä oli kyse poju.Kyllä sinäkin varmaan joskus vielä rauhoitut kun kasvat aikuiseksi. Toisaalta täällä on monista hienoa härnätä kaltaisiasi nörttipoikia.
- Autoilija vai?
Trafilla eli entisellä AKE:lla on ollut tässä ihan ajatus.
Sillä yritettiin vähentää kikkailua katsastuksen kanssa.
Olisit tyytyväinen että lakimuutosten mukana tuli mahdollisuus saada auto liikennekäytöstä poistoon, eikä mihinkään seisontavakuutukseen.
Niin ja et laittanut autoa "seisontaan" vaan liikennekäytöstä poistoon. Uusi systeemi on halvempi asiakkaille
Pyydän myös ettet sekoita näitä ihmisiä yhtään enempää sekalaisilla termeillä koska on vielä paljon ihmisiä jotka luulevat että auton saa vielä "seisontaan". On myös niitä jotka luulevat että uuden auton katsastusaikaväli menee rekisterinumeron viimeisen numeron mukaan. (he ovat alle ja päälle viisikymppisiä)
On myös niitä jotka luulevat että katsastusaika on 2 tai kolmekuukautta ennen ja jälkeen käyttöönottopäivämäärän. Nämä on sitten selvästi vanhempia herrasmiehiä. - Naurava kulkuri
Autoilija vai? kirjoitti:
Trafilla eli entisellä AKE:lla on ollut tässä ihan ajatus.
Sillä yritettiin vähentää kikkailua katsastuksen kanssa.
Olisit tyytyväinen että lakimuutosten mukana tuli mahdollisuus saada auto liikennekäytöstä poistoon, eikä mihinkään seisontavakuutukseen.
Niin ja et laittanut autoa "seisontaan" vaan liikennekäytöstä poistoon. Uusi systeemi on halvempi asiakkaille
Pyydän myös ettet sekoita näitä ihmisiä yhtään enempää sekalaisilla termeillä koska on vielä paljon ihmisiä jotka luulevat että auton saa vielä "seisontaan". On myös niitä jotka luulevat että uuden auton katsastusaikaväli menee rekisterinumeron viimeisen numeron mukaan. (he ovat alle ja päälle viisikymppisiä)
On myös niitä jotka luulevat että katsastusaika on 2 tai kolmekuukautta ennen ja jälkeen käyttöönottopäivämäärän. Nämä on sitten selvästi vanhempia herrasmiehiä.Autoilija vai vain katsastaja!? Minusta olet jäävi sanomaan hinnoista mitään pilkunviilaaja kun olet itse jonkinsortin kolmen konstin katsastusmies! Ei kyllä tule tippaakan halvemmaksi jos joutuu auton katsastamaan 2 kertaa vuodessa. Vakuutusmaksusäästo ja käyttömaksu laskettuna mukaan se on -0, Siis noin suunnilleen, kun on edullisemmasta päästä vakuutuskulut. Eikä ajamista kannata laskea mukaan sillä enhän välttämättä aja katsastetulla autollakaan! Jos olisin kirjoittanut seisontaan, enkä "seisontaan" voisi tullakin sekaannusta mutta tavikset kyllä ymmärtävät, mistä on kyse! Te siellä konttorilla ihnisten päät sekoitatte touhuillanne ja rahastuksella, en minä.On selvää että tiedät enemmin katsastusasioista kuin monet, koska koluat siellä työksesi, mutta eihän muutkaan odota että sinä tuntisit heidän ammattinsa läpikotaisin! Ei kaikkea tarvitsekaan tietää,kysymällä selviää! On turha viisastella jollain mistä ei kannata ylpeillä poikaseni! Kyllä sinustakin voi joskus kasvaa "vanhempi herrasmies" ? Kunhan nyt ensin täytät 35v! Silloin kun sinä et vielä edes omistanut ajokorttia, oli seisontavakuutus.Ei käyttömaksua joka vuosi,eikä käyttöveroa. Eli ei siinä mitään hyvää ole että valtio ottaa epätoivoisesti väärällä politiikanteolla autoilijoilta kaiken minkä irti saa, kannattaisi ottaa mallia muista maista joissa asiat ovat järkipohjalla,eivätkä hätäratkaisuja niinkuin meillä takapajulassa.-Ahneus on suomessa jo niin hallitseva käytäntö ettei siitä tulevaisuudessa hyvää seuraa!
- Autoilija vai?
Autoilija vai vain katsastaja!? Minusta olet jäävi sanomaan hinnoista mitään pilkunviilaaja kun olet itse jonkinsortin kolmen konstin katsastusmies! Ei kyllä tule tippaakan halvemmaksi jos joutuu auton katsastamaan 2 kertaa vuodessa. Vakuutusmaksusäästo ja käyttömaksu laskettuna mukaan se on -0, Siis noin suunnilleen, kun on edullisemmasta päästä vakuutuskulut. Eikä ajamista kannata laskea mukaan sillä enhän välttämättä aja katsastetulla autollakaan! Jos olisin kirjoittanut seisontaan, enkä "seisontaan" voisi tullakin sekaannusta mutta tavikset kyllä ymmärtävät, mistä on kyse! Te siellä konttorilla ihnisten päät sekoitatte touhuillanne ja rahastuksella, en minä.On selvää että tiedät enemmin katsastusasioista kuin monet, koska koluat siellä työksesi, mutta eihän muutkaan odota että sinä tuntisit heidän ammattinsa läpikotaisin! Ei kaikkea tarvitsekaan tietää,kysymällä selviää! On turha viisastella jollain mistä ei kannata ylpeillä poikaseni! Kyllä sinustakin voi joskus kasvaa "vanhempi herrasmies" ? Kunhan nyt ensin täytät 35v! Silloin kun sinä et vielä edes omistanut ajokorttia, oli seisontavakuutus.Ei käyttömaksua joka vuosi,eikä käyttöveroa. Eli ei siinä mitään hyvää ole että valtio ottaa epätoivoisesti väärällä politiikanteolla autoilijoilta kaiken minkä irti saa, kannattaisi ottaa mallia muista maista joissa asiat ovat järkipohjalla,eivätkä hätäratkaisuja niinkuin meillä takapajulassa.-Ahneus on suomessa jo niin hallitseva käytäntö ettei siitä tulevaisuudessa hyvää seuraa!
"Silloin kun sinä et vielä edes omistanut ajokorttia, oli seisontavakuutus.Ei käyttömaksua joka vuosi,eikä käyttöveroa2
Ja mistä sinä tämänkin tiedät?
"Ahneus on suomessa jo niin hallitseva käytäntö ettei siitä tulevaisuudessa hyvää seuraa! "
Tässä ollaan sentään samaa mieltä
- adsffdas
No lopeta se autojen katsastus ja muuta ulkomaille, jos siellä kaikki on niin paljon parempaa. Tai sit menet vaan kiltisti jokavuosi katsastukseen niinku suurin osa autoilijoista. Olet näköjään semmonen perusvalittaja jolla on korvien välissä pelkkää sahanpurua. Mitä edes teet autolla, jos kerta työskentelet ulkomailla niin paljon? Kokeile vaikka polkypyörää tai julkisia. Sulla ei näköjään kovin vahvasti mene! :D
- hiihtelee
Sahanpurua on päässä niillä jotka katsastuksessa turhaan käyvät. Ulkomailla ei autoja katsasteta koska tiedetään ettei katsastuksesta ole mitään hyötyä.
- Heppu hei
hiihtelee kirjoitti:
Sahanpurua on päässä niillä jotka katsastuksessa turhaan käyvät. Ulkomailla ei autoja katsasteta koska tiedetään ettei katsastuksesta ole mitään hyötyä.
Ja mistähän ulkomaasta lienee kyse?
Ei ainakaan mistään länsieuroopan maasta. Eikä japani - hepvoitonvei
Heppu hei kirjoitti:
Ja mistähän ulkomaasta lienee kyse?
Ei ainakaan mistään länsieuroopan maasta. Eikä japaniKANADA
hepvoitonvei kirjoitti:
KANADA
Muutamia oikaisuja:
Seisontavakuutusta ei enää ole. Tämä on nimenomaan vakuutusyhtiöiden päätös sen jälkeen, kun laki liikennekäytöstä poistosta tuli. Kysymyksessä silloin rekisteröinti-toimenpide, johon tarvitaan rekisteröintitodistuksen 2-osa ja joka katkaisee sekä ajoneuvoveron että vakuutuksen maksun. Autoa ei saa sen jälkeen käyttää liikenteessä, tai sanktiot ovat kovat. Ennen käyttöönottoa on suoritettava liikennekäyttöön otto. Pelkkä määräaikaiskatsastus ei vielä tätä tee, vaan autoilijan on se itse hoidettava toimistossa tai netissä. Siis onnistuu myös netissä Trafin sivuilla nykyisin.
Liikennekäytöstä poistetun auton voi viedä määräaikaiskatsastukseen varattuna aikana. Sieltä sen saa viedä kotiin tai asianmukaiseen korjaamoon, jos tulee hylky. Näin auto on aina katsastettavissa sille määrättynä aikana. Neljä kuukautta on katsottu kevyessä kalustossa kohtuulliseksi ajaksi.
On itsestään selvää, että kaikille jästipäille tämä ei riitä, vaan he vaativat, että voivat katsastaa auton silloin kuin heitä huvittaa. Jos huvittaa.
- videotom
Tyhmästä virkamiehen päästä kärsii koko kansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1064542Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013890Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363539- 513250
- 432952
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182539Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222442- 232166
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami171819Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351735