Koira haluaa nuolla ihmisen kaulan ja korvat

korvat märkänä

Mitä koira viestittää, kun se haluaa tavatessa kiihkeästi nuolla omistajansa kaulan ja korvat pitäen samalla omia korviaan niin päätä myöten kuin ikinä. Koira on samalla superiloinen ja hökötyksillään, kun näkee omistajan. Koira on pieni, joten tämä tapahtuu silloin, kun otan koiran syliin. Syliin pääsee istumalla ensin kauniisti. Olen tulkinnut nuolemishalun miellyttämiseleeksi ja korvien asennon vuoksi myös alistumiseleeksi. Lienenkö oikeassa vai väärässä?

Pentuna näin kuinka pentueen kaikki pennut nuolivat aina toistensa naamoja.

En ole kieltänyt nuolemista, kun se ei minua haittaa. Kasvoja en anna nuolla hygieniasyistä, mutta kyllä se varmaan nuolisi nekin, jos antaisin. Vieraita en anna nuolla.

11

13374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

Ilmeisesti olet kieltänyt kämmenien ja jalkaterienkin nuolemisen koiralta? Jos niitä pyrkii nuolemaan, poimii se talteen ihosta mm.suoloja, joita esim hikoileminen tuottaa..

Oma koiralla on taipumusta samaan käytökseen, mutta olen rajoittanut sitä aikas paljon. Tapa voi olla pyrkimystä mielistelyyn, suhdettavahvistavaan tai joissain tapauksissa purkaantuu epävarmuutena/hyväksyttävyyden hakuisuutta. Voi olla tietenkin myös puhdasta kiintymyksen osoitusta.

Sen olen laittanut merkille, että ylikorostunut taipumus on koirilla, joilla on hieman itseluottamus ongelmia...Oman koirani ylikorostunut tarve tai pyrkimys "naamanpesuun" on vähentynyt huomattavasti sen itseluottamuksen noston myötä...Tämän olen huomannut jo muutamalla muullakin aijemmalla koiralla.

• korvat märkänä

Kiitos vastauksesta.

Veikkaan, että osuit hyvin oikeaan arvioissasi. Minustakin koiralla on hieman itseluottamuksen puuttumista eli mukana saattaa olla myös hyväksynnän hakemista - ehkä jopa enemmän kuin arvaankaan.

"Ilmeisesti olet kieltänyt kämmenien ja jalkaterienkin nuolemisen koiralta?"
        - Ei se yritä nuolla niitä. Ei ole tarvinnut kieltää. Se haluaa nuolla vain kaulaa ja korvia (ja varmaan niitä kasvoja, jos olisin antanut). Nuolemisvimma ja "olen niin innoissani, etten mahdu turkkiini" -tervehdys kuuluvat etenkin tapaamishetkiin, yön jälkeen aamutervehtimiseen jne.

Vaikka nuoleminen ei ole meille ongelma, niin itsevarmuuden puutehan kaipaisi kohennusta. Kuinka sitä olisi viisasta tukea?

• canis.familiaris
        korvat märkänä kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Veikkaan, että osuit hyvin oikeaan arvioissasi. Minustakin koiralla on hieman itseluottamuksen puuttumista eli mukana saattaa olla myös hyväksynnän hakemista - ehkä jopa enemmän kuin arvaankaan.

"Ilmeisesti olet kieltänyt kämmenien ja jalkaterienkin nuolemisen koiralta?"
        - Ei se yritä nuolla niitä. Ei ole tarvinnut kieltää. Se haluaa nuolla vain kaulaa ja korvia (ja varmaan niitä kasvoja, jos olisin antanut). Nuolemisvimma ja "olen niin innoissani, etten mahdu turkkiini" -tervehdys kuuluvat etenkin tapaamishetkiin, yön jälkeen aamutervehtimiseen jne.

Vaikka nuoleminen ei ole meille ongelma, niin itsevarmuuden puutehan kaipaisi kohennusta. Kuinka sitä olisi viisasta tukea?

"- Ei se yritä nuolla niitä. Ei ole tarvinnut kieltää."...juu sitten se on helppo hakea syytä mielistelyn ja suhdetta vahvistavaan asiaan.

"Vaikka nuoleminen ei ole meille ongelma, niin itsevarmuuden puutehan kaipaisi kohennusta..." ilman muuta, mutta pitää myös muistaa ylläpitää jo olevaa (noin yleisesti)

"Kuinka sitä olisi viisasta tukea?"...Helposti. Tekemisen ja osallistiumisen kautta onnistumisia ja kannustusta oikeista asioista...säännöllisesti ja myös arkiasioissa, mutta vain oikeista asioista ja sopivassa määrin...Täytyy oppia myös "säätämään" kehuja/huomiota koiran mukaan, eli jos liikaa innostuu niin alennetaan tasoa ja näin toistojen ja ajan kautta koiran käytös ohjautuu toivottuun suuntaan.

"-tervehdys kuuluvat etenkin tapaamishetkiin, yön jälkeen aamutervehtimiseen"...näissä ihan ohimenevä "sanallinen" terveyhdys ilman muuta huomiota...Antaa hieman tasata intoa jne..

Meillä esimerkiksi kehun/huomioin ohituksista tai vastaan mistä vain kontaktista säännöllisesti lenkillä..Olen jyrkkä ei toivotusta ja kannustava toivotusta...näin koira osaa kokemuksen kautta käytöksen rajat ja tavat..(käytösmallit eri tilanteisin.)

• korvat märkänä
        canis.familiaris kirjoitti:

"- Ei se yritä nuolla niitä. Ei ole tarvinnut kieltää."...juu sitten se on helppo hakea syytä mielistelyn ja suhdetta vahvistavaan asiaan.

"Vaikka nuoleminen ei ole meille ongelma, niin itsevarmuuden puutehan kaipaisi kohennusta..." ilman muuta, mutta pitää myös muistaa ylläpitää jo olevaa (noin yleisesti)

"Kuinka sitä olisi viisasta tukea?"...Helposti. Tekemisen ja osallistiumisen kautta onnistumisia ja kannustusta oikeista asioista...säännöllisesti ja myös arkiasioissa, mutta vain oikeista asioista ja sopivassa määrin...Täytyy oppia myös "säätämään" kehuja/huomiota koiran mukaan, eli jos liikaa innostuu niin alennetaan tasoa ja näin toistojen ja ajan kautta koiran käytös ohjautuu toivottuun suuntaan.

"-tervehdys kuuluvat etenkin tapaamishetkiin, yön jälkeen aamutervehtimiseen"...näissä ihan ohimenevä "sanallinen" terveyhdys ilman muuta huomiota...Antaa hieman tasata intoa jne..

Meillä esimerkiksi kehun/huomioin ohituksista tai vastaan mistä vain kontaktista säännöllisesti lenkillä..Olen jyrkkä ei toivotusta ja kannustava toivotusta...näin koira osaa kokemuksen kautta käytöksen rajat ja tavat..(käytösmallit eri tilanteisin.)

Kiitos!
        Googletin heti perään tietoa itseluottamuksesta ja paljon löytyikin yhtenevää, joka viittaa siihen, että tätä asiaa kannattaa harjoitella ja tukea.

• kjlsmlagmlö

mun koira nuolee joskus mun jalkaa/reittä kun teen ruokaa.. mahtaisko olla silkkaa mielistelyä että hentoisin antaa vähän maistiaisia :D

• Koira-amatööri

Meillä sama homma täällä Kiinassa, oisiko jotain hyvää linkkiä mistä löytyisi koiran itsetunnon kohottamisvideota? Ensimmäinen koira ja hankala lukea käytöstä

• Oma sakuni ei varsinaisesti nuole mutta jos kumarrun sen puoleen se lipaisee. Samalla lailla ollessani esim. sängyssä, se on sellainen "tykkään susta" viesti mielestäni.

• meillärakastetaan

Jos koira nuolee kasvojasi, se rakastaa sinua. ( sanoo viimeisin tutkimus)
      Mutta näillä tutkimuksilla on tapana muuttua melkein viikottain.

• minelan

Ciuhani kanssa on sama juttu. Se nuolee kyllä kyllä koko naaani. Minusta se osoittaa kiintymystä omistajaansa kohtaan. Touho nuolee myös kissani naaman, silät ja korvat huolellisesti ennen aam lenkkiä, muttavastaavasti kissani Soolo nuolen Touhon ihan läpikotaisin. Minusta se on välittämistä .

• Kasvojen

Peseminen auttaa myös, näin vähenee kasvojen nuoleminen.

• Anonyymi

Saako koirat nuolla ihmisten korvan sisältöä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      108
      1955
    2. 253
      1727
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      61
      1096
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1030
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      64
      1003
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      67
      967
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      66
      848
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      37
      847
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      6
      831
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      815
    Aihe