Tällä kertaa kysymyksessä on kuningas Alkoholi. Kuulemma juomme sitä vuositasolla, 100 %:ksi muutettuna, n. 10 l/asukas. Eli on oman logiikkani mukaan n. 30 litraa 32 %:sta Koskenkorvaa. Eli 60 puolen litran pulloa. Eli hivenen verran yli pullo viikossa. Kovalta tuntuu ?
Vai tuntuuko ?
Oletko keskiverto suomalainen ? osa II
23
108
Vastaukset
- akka Porista
meillä ukko vetää viikossa pari koppaa kaljaa, pääseekö sillä keskivertokuluttajaksi?
En näemmä kelpaa suomalaiseksi ollenkaan. En juo tuotakaan.
Vuosikymmeniä olin tilastojen väärentäjä minäkin.
Työ- ja muissa hommissa join törkeesti enemmän kuin tilastot katsoivat hyväksi.
Mutta työtäni ja elämääni en juonut silloinkaan kurkusta alas.
Jo vuosiin olen juonut 4-5 pulloa kirkasta enää vuodessa.
Ja aina kesäisin ja aina vain mökillä, koska silloin se haihtuu helteessä nopeasti pois tai sitoutuu ripuliin.
Yksi pönttö kariketta ei kauaa kestä, eikä kauaa kestä huusireissukaan.
Olutta kylläkin menee vieläkin, vaan nykyään hallitummin, ja pitää muistaa että Eurooppalaisten normien mukaan olut ei ole viinaa, kuten eivät viinitkään.
Ne ovat osa Gastronomiaa.
H.- Tase pappa
Jossakin kohtaa takavuosia, olin suurjuoppo.
Aamulla se alkoi krapularyypyllä ja päättyi illalla kunnon känniin.
Työkin siinä sivussa jäi pois kuvioista.
Asuin paikassa jossa pirtupullo käveli ovesta sisään päivittäin, kutakuinkin pilkkahintaan.
Vahvaa venäläistä olutta samaten, niin paljon kun sielu sieti ja pää kesti.
Avioliittokin oli pelkkää paskamaista taapertamista väkisin päivästä toiseen.
Yhtenä selvänä päivänä en enää jaksanut, vaan menin katkolle.
Siellä minua puhutti nämä viisaat naiset, oikein ryhmässä.
Sitten huoneeseen tuli vanhempi, karskin oloinen Psygiatri.
Katseli minua vakavan näköisenä ja sanoi " kirjoitan sinulle Antabus-reseptin.
Ryyppyäkään et ota näitä syödessäsi, jos henkesi on sinulle minkään arvoinen.
Kuitenkin - mieti, ennen kun otat ensimmäisenkään pillerin suuhusi, kumpi se on joka heluttaa, Sinä lasia - vai lasi sinua? Turhaa ei kannata leikkiä raitistunutta alkkista. Otat ryypyn ja kierrät korkin kiinni.
Osta koko palkallasi viinaa, kerralla niin paljon, että tiedät, ettei niitä saa kerralla juotua. Ei tarvitse ottaa sitä pulloon jäävää viimeistäkin tipaa, vaan sen voi ihan hyvillä mielin jättää myöhemmin nautittavaksi, kun siltä tuntuu".
Kotona mietin asioita ja tajusin pointin.
Tein ohjeen mukaan ja se tepsi.
Sen jälkeen ei ole känniä tarvinnut ottaa, vaikka paukun otan silloin tällöin.
Viinaa ei ole vuosikausiin kulunut lähellekään sitä kuuluisaa keskivertoa.
Siitä päivästä lähtien on viinakaapissani ollut aina vähintää parikymmentä erilaista viinapulloa.
Jotkut avaamattomina jopa kymmenekin vuotta. Niistä avataan sitten vain jonkun todella mukavan vieraan saapuessa, tai jonkun kivan tapahtuman yhteydessä.
Päätin siis itse heiluttaa lasiani, silloin kun haluan, eikä lasi enää heiluta minua."tase pappa"
"Vuosikymmeniä olin tilastojen väärentäjä minäkin"
"Jossakin kohtaa takavuosia, olin suurjuoppo."
Hauska huomata että olet minusta ottanut oppia, ainakin kommentteihisi.
H.
- K.Koskenkorva
Kyllä Suomi vielä nousee. Istuvan ministerin suositus on,että ensimmäinen känni on otettava jo 12-vuotiaana.
- Kaupunkilainen
Keskivertosuomalaisia ei ole olemassakaan, keskiarvo tulee ääritapauksista ja kaikista muista niiden välillä.
Alkoholin niin kuin monen muunkin asian suhteen pätee se, että pieni vähemmistö käyttää suuren enemmistön koko kulutuksesta. En nyt muista tarkkaan, oliko se niin, että 10 % juo 90 % vai että 20 % juo 80 % kaikesta, mutta sinne päin. Sitten kun alkoholipolitiikkaa tehdään sen pienen vähemmistön ehdoilla, niin siitä kärsii se valtaenemmistö, jolla kulutus on hallinnassa.
Oma alkoholinkulutukseni on aika lähellä tuota keskiarvoa. Vähentääkin voisi, mutta olen joskus juonut enemmänkin. Olen "paukuntarkkailija" eli merkitsen vihkoon, kuinka usein ja kuinka monta annosta olen juonut. Sillä tavalla ei ainakaan pääse pettämään itseään ja uskottelemaan, että juo vähemmän kuin todellisuudessa juo."Kaupunkilainen"
Hyvä että huomasit kommenttini.
H.
Kyllä on joku ahnas juonut minunkin osani.
hunksz kirjoitti:
"Anceli"
Hyvä että huomasit kommenttini."
H.Ai se olit sinä, sitä mie vähän epäilinkin.
- Tase pappa
Kaipa sen Sinun osasi sitten joutui - tilastollisesti - juomaan joku vastasyntynyt vauva.
Se on metkaa, kun tilastot tehdään /nuppia kohti. Vauvasta vaariin.
Kuitenkin sen suurimman osan juomista kulauttaa kurkustaan alas se pieni vähemistö. Tase pappa kirjoitti:
Kaipa sen Sinun osasi sitten joutui - tilastollisesti - juomaan joku vastasyntynyt vauva.
Se on metkaa, kun tilastot tehdään /nuppia kohti. Vauvasta vaariin.
Kuitenkin sen suurimman osan juomista kulauttaa kurkustaan alas se pieni vähemistö.Luulisi että näissä alkoholitutkimuksissa otettaisiin huomioon vain täysi-ikäiset, vaikka nuoremmatkin toki juovat.
Eivät vauvat kuitenkaan.
- tupa-uuno.
Ruoan kanssa tulee otettua
joskus pari punaviiniä. - demeter
En taida pärjätä tälläkään osastolla. Olen kaukana tuosta keskiarvosta.
Puoliso juo "suositusten mukaisesti" - välillä tosin rutiini katkeaa, mutta "poikien illassa" vahinko otetaan takaisin. Keskiarvoon hänkään ei yllä. - meeriamanda
Miten muistaisin et tämä samainen kysely oli noin puolivuotta sitten. Mitä ihmeen tenttausta täälä pidetään jatkuvasti? Otan kun otan, mitä se kenellekään kuuluu?
Eikö keskusteluaiheita ole enempää kuin näitä samoja, uusintana?
Päivittäin tapahtuu asioita, joista voi keskustella... tälläinen uteleminen, yksityisyyteen halu tirkistelyyn ärtsää minua! Tehköön kukin miten haluaa.- ,,
Olen myös joskus huomannut , että sattumalta tai tarkoitukella on ihan samoja aloituksia kuin ennenkin.
- äitemuori*
Sen nyt on juhannus tulossa, että Alko osaa tilata tarpeeks kossua ja kaupat makkaraa.
Mä en ole ikänä tykänny viinoista, viineistä, siideristä, mut jokunen bisse menee, ei starkki. Olin reissussa ja laivalta ostimme salkun bisseä, se saa riittää kesäkuuks.
Mä en oikeen näe mitää ideaa sekottaa viinaa limsaan. Siinhän maut menee sekasin. Coctailit sun muut sössöt.
Noihin kulutuksiin, niin suomalainen juo vuosittain vähempi kun esim. eteläeurooppalainen, ne kiskoo sitä viiniänsä pitkin päivää, et sillai putsaavat verisuoniansa.
Suomes ei kukaa käy pubissa oluella tai drinkillä ruokiksen aikana, luulisin, en ole varma.
Kellekkähän tää nyt menee. Jos joku tilastotieteilijä on ny tyytyväinen, nii hyvä. - zz-zz
,, kirjoitti:
Olen myös joskus huomannut , että sattumalta tai tarkoitukella on ihan samoja aloituksia kuin ennenkin.
On toki niitäkin, jotka olivat pois tältä palstalta puoli vuotta sitten.
Jos joku uusi tekee aloituksen,vanhat moittii. Ei ole ihme, jos palsta hiljenee. - +++
zz-zz kirjoitti:
Jos joku uusi tekee aloituksen,vanhat moittii. Ei ole ihme, jos palsta hiljenee.olisit sanonut moittijalle, tuohan oli vain toteamus.
- ++
+++ kirjoitti:
olisit sanonut moittijalle, tuohan oli vain toteamus.
ja täällähän on paljon vilkkaampaa, kuin muutama vuosi sitten.
Nytkin uusia 340, 5-kymppisissä 44/24h. - meeriamanda
zz-zz kirjoitti:
Jos joku uusi tekee aloituksen,vanhat moittii. Ei ole ihme, jos palsta hiljenee.Onko uuden tulokkaan mahdotonta tutustua plstaan 3 - 4sivua taaksepäin. saa selvyyttä mistä palstalla on viimeaikoina keskusteltu.
Moni tulee " takki auki" meiningillä , pois on ajettu :) Uudet tulokkaat ovat mieluisa, ei kun Tervatuloa. Saadaan uutta näkökulmaa asioille, rohkeesti vain juttelemaan. - Kaarlo Koskenkorva
meeriamanda kirjoitti:
Onko uuden tulokkaan mahdotonta tutustua plstaan 3 - 4sivua taaksepäin. saa selvyyttä mistä palstalla on viimeaikoina keskusteltu.
Moni tulee " takki auki" meiningillä , pois on ajettu :) Uudet tulokkaat ovat mieluisa, ei kun Tervatuloa. Saadaan uutta näkökulmaa asioille, rohkeesti vain juttelemaan.Lämpimät kiitokset "meeriamandalle" kun otit ohjakset kaniisti käsiisi.
Pistän "takin kiinni" ja häivyn. Ota sinä ohjat käsiisi ja johda orkesteria.
P.S. Ota mitä otat ja niin paljon/vähän kun haluat.
E.V.V.K.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san1372227- 581285
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621167Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661137Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j3731049Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?1871048Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu122998- 94989
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58975Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153972