kiertäjäkalvosimen repeämä...

-kärsivä olkapää-

diagnosoitu maanantaina,särkee kyllä.kättä ei paljon kärsi liikutella,mangneetti vasta 26.6.varmaankin sitte leikkaus,vaikka sanottiin vastaanotolla et tälläsis tapauksis katsellaan ensin pari kuukautta miten lähtee parantumaan.mites toisilla on kokemuksia edellä mainitusta kalvonrepeämästä.kiitos vastauksista.

36

23553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisas

      Kiertäjäkalvosin ei ole kalvo.
      Kuvittele paitasi hihan kalvosin, se on ranteen ympärillä oleva moninkertainen kangas jonka sisällä ranne pyörii. No niin, kiertäjäkalvosin on jänteinen vahva rakenne olkapään ympärillä jonka sisällä olkanivel pyörii.

      • Papitar.

        Minun olkapääni lähti sijoiltaan 8 viikkoa sitten mainittiin kiertäjäkalvosin vamma kuinka kauan paraneminen kestää pelkällä fysioterapialla vai onko jokatapauksessa leikkaus edessä. Olen yli 80v ?


      • keittiöortopedi
        Papitar. kirjoitti:

        Minun olkapääni lähti sijoiltaan 8 viikkoa sitten mainittiin kiertäjäkalvosin vamma kuinka kauan paraneminen kestää pelkällä fysioterapialla vai onko jokatapauksessa leikkaus edessä. Olen yli 80v ?

        Yli 80 vuotiaiden kiertäjäkalvosin vammat ovat erittäin haasteellisia parannettavia.
        Kannattaa hakeutua yksityissektorin hoitoon.


    • ruptuura

      Mulla on supraspinatus jänne poikki ja ortopedi määräsi ensin konservatiivista hoitoa eli fysioterapiaa. Kävin 3kk fysioterapissa mutta ei vastinetta ja nyt odotan pääsyä ortopedille, joka on elokuun lopulla. Siis ilmeisesti leikkaus edessä ja kuntoutus sen jälkeen.

    • leikattuna-52

      Repeämää ei korjata fysioterapialla!
      Multa leikattiin tammikuussa pitkän oireilun jälkeen, nyt ihan kunnossa paitsi kantosidekaudesta tuli rintarangan lukko.
      Magneettikuvaus on se jossa nuo näkyy ja järkevä ortopedi tajuaa sen.

      • ohramallas25

        Hei
        kävin ortopedillä ja supcapularis jänne osittain rikki ja ac-nivel sijoiltaanmeno. Ortopedi totesi että ac-nivel vamma on lievä kohdallani. Olkapää on edelleen alempana kuin toinen, kättä voi nostaa noin 50 astetta. Hän pisti kortisonia olkapään ac-nivelen kohtaan ja sanoi että ala jumppaamaan. Pian voit lähteä töihin. Menen vielä kunnalliselle ortopedin katsottavaksi elokuun alussa. Olen jumpannut mutta olkäpää kipeytyy.


    • kokemusta on

      Olet käynyt konitohtorilla.

      Sinun pitää nyt löytää oikea lääkäri. Muuten olet sairas aina.

      • ohramallas25

        Hei
        ortopedi jolla kävin yksityisellä oli olkapäihin erikoistunut ortopedi jota fysioterapeuttini suositteli. Ortopedin käytös oli töykeää ja tykkäsi että miten olen ollut näin kauan sairaslomalla. Olen ollut 3 kk. Sanoin tekeväni töitä fyysisessä ammatissa ja sanoi todella että jumpalla pääset töihin jo ennen elokuuta!! Alat nostella terveellä kädellä kipeää kättä ylös ja jatkat samaan malliin.
        Eikö lieviä vammoja tarvitse hoitaa mitenkään vaan paranevat hänen mielestään parissa viikossa. Ac-nivel edelleen kipeä ja kortisoni ei ole vaikuttanut ollenkaan. Sen kun täällä pohjoisessa tietäis kuka on koni ja kuka poro;). Odotan vielä sen kunnallisen lekurin. Työterveuslekuri puhui kyllä tähystyksestä kohdallani mutta saa nyt sitten nähdä.


    • LL

      Pienet vaivat korjautuu itsekseen ja parantumattomat voidaan korjata leikkauksella.

    • minä vaan

      on epämielettyvä tuttavuus tää kiertäjäkalvosin. Mulla ollut kipeenä yli 6kk, kättä ei nosteta eikä sitä saa taakse. Välissä vihloo niin perkuleesti, yleensä jumottaa tasaisesti ja nukkuminen on pätkittäistä. Lääkärin mukaan paranee itekseen yht nopeesti kuin leikkaamalla.. vähän jo epäillyttää. Häiritsee jo pahasti töitä (raksamies).
      Kuinka kauan mahtaa parantuminen kestää?

      • ohramallas25

        Hei
        uskon sen mutta sitä mietin miten kädellä töitä tehdään joka ei ylös nouse?? Itse ein voi olla hoitotöissä johon kuuluu ihmisten peseminen,pukeminen kuivittaminen ja kaikenpuolinen auttaminen. Käden voimat ovat vähempänä ja käden sisäkietäjä rikki. Jo käsilaukun pitäminen kippeellä puolen vie voimat ja väsyttää koko olkapäätä. Tiiän kans mitä on katkonaiset yöunet. Olen kokeillut välillä nukkua kippeellä olkapäällä, mutta selälleen on pikaisesti käännyttävä. Toivottavsti me parannutaan pian ..eikö vaan. Tympäsee olla yxkätisenä aina vaan.


      • minä vaan
        ohramallas25 kirjoitti:

        Hei
        uskon sen mutta sitä mietin miten kädellä töitä tehdään joka ei ylös nouse?? Itse ein voi olla hoitotöissä johon kuuluu ihmisten peseminen,pukeminen kuivittaminen ja kaikenpuolinen auttaminen. Käden voimat ovat vähempänä ja käden sisäkietäjä rikki. Jo käsilaukun pitäminen kippeellä puolen vie voimat ja väsyttää koko olkapäätä. Tiiän kans mitä on katkonaiset yöunet. Olen kokeillut välillä nukkua kippeellä olkapäällä, mutta selälleen on pikaisesti käännyttävä. Toivottavsti me parannutaan pian ..eikö vaan. Tympäsee olla yxkätisenä aina vaan.

        Onneksi on toinen käsi kunnossa. Kaikkea ei voi tehdä tietty.
        Nukkuminen on kyl hankalaa, kumpa voisi vielä vatsallaan edes nukkua. Paranemisiin.


      • Kokemusta on
        ohramallas25 kirjoitti:

        Hei
        uskon sen mutta sitä mietin miten kädellä töitä tehdään joka ei ylös nouse?? Itse ein voi olla hoitotöissä johon kuuluu ihmisten peseminen,pukeminen kuivittaminen ja kaikenpuolinen auttaminen. Käden voimat ovat vähempänä ja käden sisäkietäjä rikki. Jo käsilaukun pitäminen kippeellä puolen vie voimat ja väsyttää koko olkapäätä. Tiiän kans mitä on katkonaiset yöunet. Olen kokeillut välillä nukkua kippeellä olkapäällä, mutta selälleen on pikaisesti käännyttävä. Toivottavsti me parannutaan pian ..eikö vaan. Tympäsee olla yxkätisenä aina vaan.

        Hei

        Samanlaista täälläkin. Olen raksalla ja leikattiin tammikuussa. Kivut ei kadonneet mihinkään ja liike huono, yöllä ei voi nukkua ja päivät menee zompina,, väsymyksestä. Lähiaikana päättävät uudesta leikkauksesta. Leikattu yksityisellä, en tiedä onko kunnallinen parempi? Saikulla koko ajan.

        Nyt jos olisi rahaa, menisin ulkomaille leikkaukseen. On siellä tieto eri luokkaa kun täällä. Katsos, mm urheilijat leikataan aina muualla kuin täällä.

        Ymmärrän kuinka kamalaa sulla on. Kovasti voimia ja jaksamista toivotan.


      • meillä huippu
        Kokemusta on kirjoitti:

        Hei

        Samanlaista täälläkin. Olen raksalla ja leikattiin tammikuussa. Kivut ei kadonneet mihinkään ja liike huono, yöllä ei voi nukkua ja päivät menee zompina,, väsymyksestä. Lähiaikana päättävät uudesta leikkauksesta. Leikattu yksityisellä, en tiedä onko kunnallinen parempi? Saikulla koko ajan.

        Nyt jos olisi rahaa, menisin ulkomaille leikkaukseen. On siellä tieto eri luokkaa kun täällä. Katsos, mm urheilijat leikataan aina muualla kuin täällä.

        Ymmärrän kuinka kamalaa sulla on. Kovasti voimia ja jaksamista toivotan.

        Hei, ei ulkomalle kannattaisi mennä. Meillä kun on omasta takaa huippuortopedi, joka erikoistunut nimenomaa olkapäävaivoihin. Ulkomailta tullaan hänen luokseen olkapääleikkauksiin.


      • Anonyymi

        Minulla on just samanlaiset oireet.Kiertäjäkalvosin on poikki ja rispaantunnut.Ehdottivat fysioteraupeitti,saa nähdä.


    • jaykuva vaiva

      5 vuoden aikana pari pahaa tulehdusta, käsi jämähti kylkeen, ei noussut lainkaan. ja sl 2 kk.tta.
      Sittemmin olka jäätyi, ja toinen olkapää myös vaivaa. 11/2011 sl kun molemmat tulehtuneita, ja ei jäätyneessä olassa 2 repeämää josta toinen jatkui " taakse "...........konservatiivinen hoito ja jumppaa jottei liikerata taas pienene.

      Raskas fyysinen siivoustyö, ikää 56v, lekurin mielestä ei voi mitään, lääkkeitä tarpeen mukaan!!

    • non noon

      Kuka ja missä suomessa on päteva olkaortopedi? Sanon, ei kukaan.

      Kaikki joilla on varaa teettää sen ulkomailla.

      Tästä totuudesta ei uskalleta puhua.

      • Meillä huippu

        Se huippu olkapääspesialisti löytyy Helsingistä Diacorista. Nimi on Harri Heliö. Sairaalan ylilääkäri. Useat ulkomaalaiset urheilijat ovat olleet hänen operoitavana. Samoin meidän keihäänheittäjämme, judokst, painonnostajat jne. Viron presidentti leikkautti olkansa täällä. Voin luetella ihan nimiäkin, ketkä ivat hänen hoidossaan olleet.
        Norjassa on muutama hyvä ortopedi, mutta kyllä Heliö on ykkönen, arvostettu maailmalla. Non noon voi kertoa muita nimiä :)


      • Tyytyväiset potilaat

        Huippu olkapää spesialisti suomessa Harri Heliö tunnettu maailmallakin.Leikannut minut ja mieheni ja olkapäät huippukunnossa . Kaksi tyytyväistä potilasta r


    • leikattuna-52

      Joopa joo, täällä näitä suuria tietäjiä löytyy...
      Minut leikattiin yleisellä puolella, J-M Björkenheim oli tohtori.
      Oireilin pitkään, laitettiin kortisonin, tein jumpat, söin lääkkeet ym ym.
      Kun vein magneetit tohtorillle niin pari kuukautta kun leikkas, sit 3 kuukautta sairaslomaa ja sit työhön.
      Monta vuotta kärvistelin tän kans, myös pitkään sairaslomilla.

      Hän ottaa vastaan käsittääkseni myös yksityisellä sektorilla.

      Että näin...

      • menetetty olkapää

        Olen samaa mieltä. Noilla nimillä ei tee mitään. Esim Helenius leikattiin aivan muualla kuin suomessa. Täällä ei löydy kunnollista tietoa.
        Käy juuri kuin sulle, useasti. Jäämme oman onnemme nojaan liian monesti.

        Voimia sulle,.


      • Hyvä tulos
        menetetty olkapää kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Noilla nimillä ei tee mitään. Esim Helenius leikattiin aivan muualla kuin suomessa. Täällä ei löydy kunnollista tietoa.
        Käy juuri kuin sulle, useasti. Jäämme oman onnemme nojaan liian monesti.

        Voimia sulle,.

        Mun olkapää oli ihan sökö ja Heliö korjas sen. Se oli toka leikkaus. Eka leikkaus meni pieleen, olkapää ei tullut kuntoon, paheni vaan. Sit mulle suositeltiin Heliötä. Nyt mun olkapää on parempi ku koskaan. Leikkaus oli vaikea ja haastava mut onnistui. Eli samaa mieltä meillä huipun kabs.


    • nitta1

      Minulla on myös kiertäjäkalvosin repeämä! Ei tahdo parantua lääkkeillä. On vain kovasärky.

    • Jarl Kustav

      Kyllä se kipu yleensä ajan kanssa helpottaa, mutta kestää parhaillaan pitkään yli vuodenkin.
      Noiden repeämien korjaus tulisi tehdä viivyttelemättä, mikäli siihen ratkaisuun päädytään.
      Isommat repeämät pitäisi leikata 1kk sisään ja pienemmätkin alle 6kk ja mieluummin kuitenkin 4kk sisään.

      Kuntoutuminen leukkauksesta kulkee täysin käsi kädessä ajan kanssa. Pitkä aika vamman syntymisen ja leikkauksen välillä on siis huono homma.

      Vuotta pidetään jo sellaisena rajana, jolloin leikkausta ei kannata edes tehdä, koska ompeleiden pysyminen hapertuneessa lihas / jänne systeemissä on erittäin huonoa. Ompeleet leikkaantuvat lävitse ennen kun kiinnittyvät luuhun.

      Mikäli liikerajoitus ja kipu kuitenkin haittaa liikaa elämistä, niin ainut keinohan
      on leikkaushoito. Revennyt kohta ei kiinnity itsestään joten se on ilman leikkausta pois pelistä for ever.

      Yleensä nämä hommat tupiloidaan site, että vetkutetaan operatiivista hoitoa niin pitkään, että sen mahdollisuus poistuu huonon hoitotuloksen myötä.
      Valitettavasti vain harvoin päästään noihin ihanne aikoihin hoidossa.
      Todellisin se hoidon pitkittyminen on kunnallisella sektorilla. Siellä kun tekee vaikeuksia päästä edes tuohon vuoteen. Ja silloinhan se on peli jo pelattu leikkauksen osalta :(

      • Leenukka

        Minulla tähtystykessä yritetty korjata. putosin hevosen selästä ja siinä kiertäjäkalvosin repesi. Nyt puolviuotta mennyt, entistä tästä ei taida saada enää millään fysioteriapialla. Ennen tähystystä aivan tosin kovat kivut niskassa ja käsi ei oikein paljoa noussut. Nyt toimii jotenkuten, enimmät kivut menneet.


    • Mulla oli sama vaiva, leukattiin kymmenen vuotta sitten. Onnistui täydellisesti. Kärsin kivuista monta vuotta, vaiva paheni koko ajan. Pistettiin kortisonia ja sain sairauslomaa parista päivästä pariin viikkoon kerrallaan. Viimein sain lähetteen ja olkapää kuvattiin ja tutkittiin ja todettiin että repeämä on niin paha että siellä on jatkuva tulehdustila. Leikaukseen pääsin alle kuukaudessa. Nyt kipeästä olkapäästä on muistona enää arpi! Kiitos taitavan ortopedin.

    • nitta1

      Sain lääkäriltä nyt lääkkeitä kiertäjäkalvosin hoitoon Triptyl 10mg ja Paramax! Ei auta yhtään.Särkyä on yölläkin.

    • vaivanen

      Repeämä on minullakin. 3kk sitten kaatumisen seurauksena kiertäjäkalvosin repesi, Todettiin ensin käden kipeitä asentoja tutkimalla ja myöhemmin ultralla, ja myös olkanivelen limapussi on tulehtunut. Hoidettu kahdella kortisonipistoksella ja fysioterapialla toistaiseksi tuloksetta. Olen ollut saikulla koko ajan nostelutyön vuoksi. Lepo ei auta, ei myöskään jumppa. Mietityttää, et eikö tätä oikeasti tutkita paremmin? Kortisoni auttaa kolmisen viikkoa, pieni rasitus kipeyttää käden sellaiseksi, että koko ajan jomottaa. Yöksi otan Panacodia, että saa nukuttua. Olen kuitenkin nuori ihminen, jolla olisi pitkä työura edessä.

    • jäätynyt olkapää

      Itsellä oli ensim raju tulehdus jotain 10 v sitten, käsi ei noussut kyljestä irti lainkaan. Ultrassa voimakas tulehdus. Pitkää saikkua ja sen jälkeen ei käsi ole noussut vaakatasosta ylemmäs.
      Vuosi sitetn valitin edelleen olkapäästä, joka kipeytyy myös jos sillä kyljellä nukun, ja ultrassa todettiin repeämiä kummassakin olkapäässä ( työperäisiä? ) ja pientä hankaumaa kun kättä nostaa, eli jäätynyt olkapää. Todettiin ettei kannata leikata.

      Nyt ollut saikulla 2 v jalan tapaturman vuoksi ja olkapääkin rauhoittunut, tosin jos herään sillä kyljellä, joka pahin olkapäälle, niin muistuttaa olemassaolostaan.

      Et terv keskuksesta ainakaan pääse yhtään eteenpäin vaikka olis millainen olkapää!!

    • "piive"

      Hei nitta1 ja vaivainen!
      Hyvin tunnistin itseni noista teidän kirjoituksista! Siis ennen leikkausta. Mullakin oli särkyä, jatkuvaa ja sitä oli yölläkin. Olkapäässä oli niin paha vamma että siellä oli jatkuva tulehdustila. Kortisoni auttoi mullakin aina jonkin aikaa.

      Voi kun saisitte lähetteen ortopedille! Hän kyllä laittais leikkausjonoon ja pääsisitte vaivasta. Niinkuin sanoitte ei lääkkeet auta eikä lepo eikä jumppa. Ei auta kun siellä on repeämä joka ei korjaannu kuin leikkaamalla! Meillä ei silloin kymmenen vuotta sitten ollut työterveyslääkäriä joka olis kirjoittanut lähetteen eikä teekoon nuoret kandit saaneet yehdä muuta kuin kirjoittaa muutaman päivän saikkua. Piti etsiä etsimällä lääkäri joka pystyi lähetteen kirjoittamaan.

      Nyt vaan sisukkaasti vaatimaan lähetettä jatkotutkimuksiin ja sellaiselle lääkärille joka ymmärtää asisata jotain! Voimia teille!

    • huiskula

      Minulla todettiin sama vamma mangneettikuvissa. Lekuri kirjoitti passituksen fysioterapiaan. Helkkarin kova kipu olkapäässä ja käsi ei nouse. Sairaslomalla olen ollut 2.5 kuukautta. Fysioterapiassa en ole vielä ollut. Minkälaista fys.terapiaa on teille määrätty? Turha sitä on maksaa, jos ei kerran auta.

      • Anonyymi

        Minulla oli vuoden kova kipu olkapäässä,ehdotettiin fys.terapia mitä ej auttannut yhtään.Viimein kun pääsin magneettikuvauksessa niin oli totaaliset repeytymiset.Kipu on sietämätön ja mitään ej tehdään.


    • Varmaan repeämä

      Sama vaiva mulla ollut jo pitkään. Nyt lähete ultraan. Onko teillä ultrassa näkynyt mitään? Julkisella näitä lähetteitä joutuu kerjäämään ja magneetti ilmeisesti niin kallis ettei sinne mieluusti lähetetä.

      • Anonyymi

        Kyllä se on magneettikuvauksessa mitä näkyy kunnolla viat.Minäkin jouduin kerjäämään sitä tutkimusta julkisella.


    • Anonyymi

      Minulla vihdoin selvisi magneettikuvassa että ovat repeytyneet,ja eivät enää suosittu leikkaus.Melkein 2 vuotta valitin kova kipu ennen kun tutkittiin.Harmittaa kovasti,ja käden liikket on rajalliset,ja kivuliat.

      • Anonyymi

        On kumma kun viivytään niin pitkään että ej enä suositellaan leikkaus.Käden liikket on tosi rajoittunnut ja se kova kipu on tosimasentava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe