Terve!
Olen suunnittelemassa rinkan hankintaan. Olen normaalikokoinen nainen. Minkä kokoisia rinkkoja naiset yleensä käyttävät, siis kuinka monta litraa? Olen lähdössä viikon mittaiselle vaellukselle vuoristoon ja todennäköisesti tulevaisuudessakin teen vastaavan tyyppisiä reissuja.
Entä mitä merkkiä suosittelisitte? Deuter taitaa olla laadukas, vai mitä? Haluan ostaa kunnollisen ja kestävän, ja olen valmis maksamaan laadusta. Otan mielelläni vastaan vinkkejä.
Rinkka naiselle
19
21792
Vastaukset
- Eco
vaikka Partio-aitan kuvasto kätees, niin johan on monenmoista.
Rosna voisi olla kans yksi vaihto-ehto.
Ehdottomasti kannattaa kokeilla, "oikein ajankanssa" liikkeessä,ennenkun lyö taalat tiskiin.
Deuter on ihan laadukas kampe.- be happy
Partio-aitassa tosiaankin on vaihtehtoja, asiantunteva palvelu ja sieltä löytyy myös 5 kg:n painoja (hiekka tms. pusseja )joita voi kokeilla rinkassa, jota on ostamassa. Näin saat parhaan tuntuman siitä mikä rinkka sinulle voisi olla paras.
- vaeltajatyttö
be happy kirjoitti:
Partio-aitassa tosiaankin on vaihtehtoja, asiantunteva palvelu ja sieltä löytyy myös 5 kg:n painoja (hiekka tms. pusseja )joita voi kokeilla rinkassa, jota on ostamassa. Näin saat parhaan tuntuman siitä mikä rinkka sinulle voisi olla paras.
rinkan koko riippuu siitä kuinka pitkälle vaellukselle olet lähdössä ja paljon otat tavaraa mukaan.
Sanoit lähteväsi vuorille asti joten luulisin,että tarvitset kuitenkin suht tilavan rinkan.esim sellanen 60:n litran?
pointzero tekee hyviä rinkkoja,ja kannattaa ottaa myös aina rinkansadesuoja mukaan niin kaikki pysyy varmasti kuivana sisällä.
Monet urheilukaupat myyvät hyviä rinkkoja ja partioaitta on tietysti aina varma vaihotoehto!
hyviä vaellushetkiä :) - Retkuilija
vaeltajatyttö kirjoitti:
rinkan koko riippuu siitä kuinka pitkälle vaellukselle olet lähdössä ja paljon otat tavaraa mukaan.
Sanoit lähteväsi vuorille asti joten luulisin,että tarvitset kuitenkin suht tilavan rinkan.esim sellanen 60:n litran?
pointzero tekee hyviä rinkkoja,ja kannattaa ottaa myös aina rinkansadesuoja mukaan niin kaikki pysyy varmasti kuivana sisällä.
Monet urheilukaupat myyvät hyviä rinkkoja ja partioaitta on tietysti aina varma vaihotoehto!
hyviä vaellushetkiä :)Sadesuoja rinkan päällä on hyvä, niin ei kastu itse reppu ja suojaa sisältöä pikkusateelta.
Mutta kun sataa kunnolla ja pitkään, silloin (erityisesti) pitään sisältö olla pakattu vesitiiviisti, esim ns. kanoottipusseihin. Ainakin ns. tärkeät varusteet, makuupussi ja vaihtovaatteet.
Sade menee selkäosasta läpi reppuun ja kastelee siellä olevat tavarat, erityisesti ne jotka on selkää vasten. Joten pakkaustapaa kannattaa kanssa miettiä.
Koko taas riippuu varusteiden määrästä ja mitä ottaa mukaan. Mahtuuko kaikki sisään vai tuleeko jotain ulkopuolelle kiinni. Vuoristoreput on yleensä vähän pienempiä kuin ns. vaellusreput, koska suuria korkeuseroja noustessa ei reppu (sisältöineen) saisi painaa hirveästi = varusteet valitaan kevyiksi jne...
Samoin henkilön oma koko vaikuttaa hieman, isokokoinen (205 cm 140 kg) mies tarvitsee vaatteille enemmän tilaa kuin pienikokoinen (150 cm 42 kg) nainen.
Normaalikokoinen nainen yleensä saa mahtumaan viikon varusteet n. 50 - 60 litraiseen reppuun, varsinkin kun miettii mitä mukaan ottaa ja jättää ylimääräiset pois.
Ja reppu tosiaan kannattaa kokeilla painojen kanssa, silloin vasta huomaa erot kantomukavuudessa ja istuvuudessa.
Merkkejä on monia hyviä, osaksi hinta kertoo laadusta, mutta vain merkin sisällä. Toisen merkkinen tuote voi olla yhtä "hyvänä" kalliinpi tai halvempi, kun taas samanmerkkisen kalliimman ostamalla saa (yleensä) jotain lisää. Joko parempi kantolaite tai muut tekniset ominaisuudet tai materiaalit on paremmat...
Henkilökohtaisia kokemuksia on Deuterista, pikkurepuissa ja ns. viikonloppurepuissa ja olen ollut tyytyväinen. Varsinaisena rosnarinkkana on Karrimor Jaguar 55-75, eli pienempi koko. Sitä voin suositella, todella hyvä ja viikko varusteet mahtuu siihen. Isompana on sitten Savotta LJK, putkirinkka. Kestävä ja hyvä kantaayms, mutta vuoristossa on yleensä parempi rosnamallinen, joten siitä ei enempää. - karelia
Retkuilija kirjoitti:
Sadesuoja rinkan päällä on hyvä, niin ei kastu itse reppu ja suojaa sisältöä pikkusateelta.
Mutta kun sataa kunnolla ja pitkään, silloin (erityisesti) pitään sisältö olla pakattu vesitiiviisti, esim ns. kanoottipusseihin. Ainakin ns. tärkeät varusteet, makuupussi ja vaihtovaatteet.
Sade menee selkäosasta läpi reppuun ja kastelee siellä olevat tavarat, erityisesti ne jotka on selkää vasten. Joten pakkaustapaa kannattaa kanssa miettiä.
Koko taas riippuu varusteiden määrästä ja mitä ottaa mukaan. Mahtuuko kaikki sisään vai tuleeko jotain ulkopuolelle kiinni. Vuoristoreput on yleensä vähän pienempiä kuin ns. vaellusreput, koska suuria korkeuseroja noustessa ei reppu (sisältöineen) saisi painaa hirveästi = varusteet valitaan kevyiksi jne...
Samoin henkilön oma koko vaikuttaa hieman, isokokoinen (205 cm 140 kg) mies tarvitsee vaatteille enemmän tilaa kuin pienikokoinen (150 cm 42 kg) nainen.
Normaalikokoinen nainen yleensä saa mahtumaan viikon varusteet n. 50 - 60 litraiseen reppuun, varsinkin kun miettii mitä mukaan ottaa ja jättää ylimääräiset pois.
Ja reppu tosiaan kannattaa kokeilla painojen kanssa, silloin vasta huomaa erot kantomukavuudessa ja istuvuudessa.
Merkkejä on monia hyviä, osaksi hinta kertoo laadusta, mutta vain merkin sisällä. Toisen merkkinen tuote voi olla yhtä "hyvänä" kalliinpi tai halvempi, kun taas samanmerkkisen kalliimman ostamalla saa (yleensä) jotain lisää. Joko parempi kantolaite tai muut tekniset ominaisuudet tai materiaalit on paremmat...
Henkilökohtaisia kokemuksia on Deuterista, pikkurepuissa ja ns. viikonloppurepuissa ja olen ollut tyytyväinen. Varsinaisena rosnarinkkana on Karrimor Jaguar 55-75, eli pienempi koko. Sitä voin suositella, todella hyvä ja viikko varusteet mahtuu siihen. Isompana on sitten Savotta LJK, putkirinkka. Kestävä ja hyvä kantaayms, mutta vuoristossa on yleensä parempi rosnamallinen, joten siitä ei enempää.käsittääkseni nuo kanoottipussit (mistä minulla on kokemusta) on niin painavia, että niitä ei kannata käyttää, kaupan muovipussit ovat tähän asti ajaneet saman asian. Uusi rinkka pitää vettä, vanhaa voi kyllästää suihkeilla niin nekin pitävät vettä. Sadesuoja pelittää hyvin, jos ei tule ihan hillitöntä sadeviimaa tunturissa
- minä
karelia kirjoitti:
käsittääkseni nuo kanoottipussit (mistä minulla on kokemusta) on niin painavia, että niitä ei kannata käyttää, kaupan muovipussit ovat tähän asti ajaneet saman asian. Uusi rinkka pitää vettä, vanhaa voi kyllästää suihkeilla niin nekin pitävät vettä. Sadesuoja pelittää hyvin, jos ei tule ihan hillitöntä sadeviimaa tunturissa
Kanoottipusseja on erilaisia. Kevyitä ja painavia.
Painavat ovat todella painavia, paksua muovia(esim. McKinley).
Kevyet (esim. Tatoonka) ovat olemukseltaan lähempänä kangasta kuin muovia. Tatoonkan pussit eivät juuri paina(65g S-koko) ja kestävät huomattavasti paremmin käyttöä kuin muovipussit tai jätesäkit. Ovat myös vesitiiviimpiä kun sen suun saa rullattua kätevämmin kiinni kuin muovipussin suun. Tuota voi käyttää myös vedenpitävänä makkarin kompressiopussina. Itse muuten käytän tuota kanoottipussia myös tyynynä:)
Kannattaa tsekata jostain retkeilytarvikkeita myyvästä liikkeestä noita kanoottipusseja. Toki muovipusseillakin pärjää, mutta itse ihastuin kyllä Tatoonkaan heti kun ekan kerran tuli pakkaaminen eteen...
- Katja
Itse olen n. 160 cm pitkä eli pieni nainen. Minulla on 65-litrainen Jack Wolfskinin Agadir Women -rinkka ja tekemieni reissujen perusteella se on aivan loistava. Ehkä jokunen tasku/piilotasku saisi olla enemmän, mutta kantomukavuus ratkaisee ja Agadir on aivan loistava. Halvinta ei kannata ostaa ja kokeilla kannattaa huolella, useita eri malleja.
- minna
55litraa Olen 154cm pitkä. Pisin reissu 2vk. Tosi hyvä on! Halti on laadukas! Tuon hinta oli n.4 vuotta sitten n.600mk
- ex-retkeilijä
Haglöfs:in ShoSho:ta. Se on tehty nimenomaan naisille. (Hartialevikkeet ovat naisille suunniteltu, rinnat eivä osu niiden tielle (olen itse suhrintava ja näin ko. rinkka on mulle kuin suunniteltu.) Muutenkin ihan kiva rinkka(anatominen) ja kiinteä sadesuoja) Saatavana Partiovarusteesta, sinisenä ja mustana, muistaakseni ja kokoja jotain 65L tai 70L..en nyt tarkkaan muista...
- Mie
Mulla on Haglöfs ShoSho 6000 ja on kyllä hyvä. Haglöfsin Sec Q on naisten leikkauksella, sekin kannattaa testata.
- ankka
karrimor on laadukkaampi ku halti halti on siitä askel taaksepäin. vaellukselle karrimor gougar on erittäin hyvä ja se istuu naisille (ainaki mulle)
- Karelia
Kun menet kauppaan ja tepastelet siellä hetken vaikkapa kaksikin, et saa käsitystä siitä miten rinkka toimii. Tulet ehkä lastaamaan siihen yli 10 kg todennäköisesti yli 15 kg, kävelet ne selässä päiväkausia hyvin erilaisissa maastoissa, joten tositilanteeseen et kaupassa pääse. Sinuna lainaisin erilaisia rinkkoja kavereiltasi päiväretkiksi, lastaisin ne raskaasti herkuilla ja muodostaisin siten mielipiteen.
Itselläni on Suomen vaelluksilla Savotan putkirinkka ja keski-euroopan reissuilla erilaisia anatomic rinkkoja- Erakko
Deuter ehdottomasti paras. Laadusta kannattaa maksaa. Ei ole olemassa halpaa ja hyvää...
- Hmm
Olen käyttänyt Savotan Raja mallista rinkkaa/reppua. Siinä on sisällä putkituki ja hyvät kanto-ominaisuudet lantiovöineen. Tila (noin 60 l) on jaettu kahteen osaa joista alempaan mahtuu hyvin makuupussi (esim Joutsen/Tunturisusi 1500) ja ylempään osaan mukavasti tavaraa. Sivuilla on kaksi taskua ja teltan sekä makuualustan saa kanteen kiinni tukevasti. Painoa on reilusti vähemän kuin Savotan tukevammissa malleissa. Suosittelen mallia erähenkisesti suuntautuneille!
- joiku
on Haltin 55- litrainen naisten malli. Ja ainakin minulle nuo litramäärät ovat riittäneet kivasti, kun mies kantaa omassa rinkassaan teltan. Ja viikon mittaisia minäkin olen tehnyt.
Ei ehkä mikään kallis ja laadukas merkki, mutta en viitsinyt aloitellessani ostaa kummosempaa, kun en vielä tiennyt tuleeko tosissaan käytettyä sitten enemmänkin. Painan itse 47kg, ja olen asettanut itselleni rinkanpainorajoituksen 15kg:aan. Viime vaelluksella täytenä rinkka painoi lähtiessä 12-13kg (puolet ruuista, vaatteet, toiset kengät, makuupussi(haglöfs ultrapro #25, ja ihan liian painava) ja kai jotain semmosta pikkutavaraa kuten ruokailuvälineet, savetit, wc-paprut..)
Jos litroja olisi enemmän niin silloin kilojakin tulisi, tai toisin sanoen pitäisi lähteä sitten puolityhjän rinkan kanssa..- lappitus-villitys
Ei siinä mitään pahaa ole vaikka ostaa isomman rinkan. Itselläni on 45 l ja 85 l, ja siksi ostin isomman, että ei tarvitse änkeä tavaroita rinkkaan. Jos rinkka on mielestäni liian painava, otan sieltä sitten jotain pois. Liian iso se ei mielestäni ole. Tietysti jos ostaa ison rinkan ja aina käyttää sitä puoliksi tyhjänä, ei ole ollut järkeä ostaa niin isoa rinkkaa. Mutta ajattelen, että jos joskus tarvitsen enemmän tavaraa, ja vaikka leirille (missä rinkkaa ei tarvitse kantaa), niin ne sitten mahtuvat paremmin...
- Luontolainen
Tiiä vaikka olisin myöhässä vastauksenine, mutta rinkan pakkaaminenkin on tärkee asia:
http://www.luonnossa.net/Eraretkeily/Rinkan_pakkaaminen/rinkan_pakkaaminen.html - exretkeilijä
Retkilehden uusimpaan numeroon...naisten rinkat testissä!
- haglöfs
Itselläni on Haglöfsin Victor, punamusta iso rinkka (naisille oma malli.) Myös tuttu eräopas käyttää sitä. Reppu on ainakin minulle ollut todella hyvä selässä ja vetää paljon tavaraa. Siinä on irrotettavat sivutaskut ja hyvät säädöt.
Suosittelen vielä lisäksi siihen (tai mihin tahansa rinkkaan) erikseen ostettavaa kirkkaanväristä irtosadesuojaa, se toimii myös merkkivärinä jos tarvitsee herättää huomiota (toivottavasti ei koskaan!)
Haltia en suosisi. Kun ostin omaa rinkkaani, huomasin jopa yhdessä kaupassa Haltin flagship-repun sauman olleen auki. Rinkan hinta oli miltei sama kuin oman Haglöfsin! Ei hyvä juttu, jos laaduntarkastus on sitä luokkaa. Soitin siitä jopa Haltille.
Deuterista ei kokemuksia.
Victoria on ollut viime aikoina myynnissä muutamassa Hesan retkeilyliikkeessä alennettuun hintaan. Ehkä sen saisi noin 250 eurolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767