No voi, voi, kun tuli näin viileätä

huolestunut.

Että rupesin tässä miettimään, kun laitoin parvekkeelle pari ruukkua ja ajattelin vielä pari lisää hankkia, että miten ne kestävät yöt ja nämä viileät päivät. Hallahan on maanrajassa, eikös vaan? Että kaitpa nuo selviävät ja toisaalta,eikö se ole hyväkin, että ovat nyt viileämmässä, niin pääsevät tottumaan siihen istutusastiaan ja ehkä jo juurtumaankin hieman. Ja sitten kun säät lämpiävät niin lähtevät paremmin kasvuun? Mitä sanotte, tietäväisemmät, kannattaako tässä vielä ne pari ruukkua nyt 10 - 15 asteen päivälämpötiloihin ja viiden asteen yölämpötiloihin hankkia - ei kai siellä viittä enempää ole yöllä. Tosin nythän sanoivat, että yöt lämpiävät kun tulee sateita....

Ja toinen juttu: Ennen mulla on ollut suojaruukuissa eli siis sellaisissa punotuissa ruukuissa savi- tai muoviruukussa kasvi, nyt laitoin suoraan siihen punottuun ruukkuun multaa, ja rupesin nyt sitäkin miettimään, että olikohan ihan vikatikki. Kun kuitenkin tuossa parvekkeella muualla kuin suoraan kaiteen alla aurinko lämmittää kylkiä ruukussa, niin taitaa käydä huonosti! Nyt sitten ajattelin ne pari laittaa lasittamattomaan saviruukkuun ja ilman mitään suojaruukkuja - meneeköhän taimiostokset hukkaan sitten. Nooo, toisaalta ajattelin että jos oikein pahalta alkaa näyttää, niin onhan mulla tuolla jämäkankaita, niin ompelen sitten jonkinlaisen säkin ruukkujen ympärille varjostamaan.... Auttaneeko sekään.

Mä en ala, kun tulee taas näitä ongelmia kukkien kanssa!

5

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitään ongelmia oo..

Pikkusen vaikee vastata, kun et kerro, mitä niihin ruukkuihin istutit? Eri kasvit kestää erilaisia oloja, jotkut ei välitä pikku pakkasistakaan mitään ja toiset tykkää kyttyrää siitä viidestä lämpöasteesta.

Istutusastialla ei niin ole väliä, kunhan siellä pysyy multa ja vesi ja pohjassa on reikä liikakastelun varalta. Kasvateltu on ämpäreissä ja muovipusseissa, hyvin toimii:)

• harmi harmi.

Vähän vaikuttaa siltä, että nukenkaulus ei ainakaan tykkää viikon oleilua kylmässä ja märässä mullassa. Mutta ehkä siihen sitten voi laittaa lämpimimmillä säillä jotain muuta :( Harmi vaan kun mun lempikasveihin kuuluva menee nyt piloille. Laiska tietysti olen, sillä sisäänhän niitä ruukkuja kasveineen voisi yöksi ottaa....

• kattos tarkempaa, sa
        harmi harmi. kirjoitti:

Vähän vaikuttaa siltä, että nukenkaulus ei ainakaan tykkää viikon oleilua kylmässä ja märässä mullassa. Mutta ehkä siihen sitten voi laittaa lämpimimmillä säillä jotain muuta :( Harmi vaan kun mun lempikasveihin kuuluva menee nyt piloille. Laiska tietysti olen, sillä sisäänhän niitä ruukkuja kasveineen voisi yöksi ottaa....

Lähempi tarkastelu osoitti, että oli kyllä jo kasvin ympäriltä aika kuiva, eli nukenkaulus kun ei kuivamista siedä, niin saattoi hiukka ränsistyneempi ulkomuoto johtua siitäkin. Runsaasti vettä vaan...

• netti pois multa.
        kattos tarkempaa, sa kirjoitti:

Lähempi tarkastelu osoitti, että oli kyllä jo kasvin ympäriltä aika kuiva, eli nukenkaulus kun ei kuivamista siedä, niin saattoi hiukka ränsistyneempi ulkomuoto johtua siitäkin. Runsaasti vettä vaan...

Tämä nettiaika on kamalaa: Kun katselee netistä sivuja ja siemenvalikoimia ja hienoja valokuvia ja tekstejä niin alkaa itsenkin tehdä mieli kaikenlaista. Nytkin kun kävin krassin siemeniä hakemassa, niin meinasin ottaa pientä auringonkukkaakin - mutta jäi sentään, kun ajattelin, että en viitsi useaan "ämpäriin" multaa hankkia.... Hehhhehheeee.

Vai pitäskö yöaikaan mennä käymään ojanpenkalta hakemassa mutaa ja savee :))))))

Krasseihin vois kaapia mettästä vähän kuivempaakin maata - joo, mä tiedän maanomistajan luvalla...

• vai mitä tarkoitit

Kyllä RUUKUT selviää talvestakin , samoin suojaruukut :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      255
      3587
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      132
      2570
    3. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      15
      2065
    4. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      226
      1885
    5. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      348
      1864
    6. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      57
      1458
    7. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      49
      1414
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      111
      1140
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      103
      1137
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      71
      1130
    Aihe