Olen alaikäinen toisen asteen koulua käyvä nuori. Mietin tuossa, että korvaako kela esim. terveystalolla käynnistä mitään? Hinnat nimittäin hipovat taivasta, eikä julkisella puolella käynti innosta..
Pelkään, että olen saanut sukupuolitaudin ja haluaisin käydä gynellä, mutta kunnassamme ei terveyskeskuksella ole varsinaista gynekologia, vain ''yleis' -tyyppejä, jotka hoitavat homman. Muutenkin itsestäni tuntuisi huomattavasti mukavemmalta mennä käymään terveystalolla.
Kelan sivuilta en pahemmin kysymykseeni vastausta löytänyt, tai sitten en vain sitä saanut sieltä ongittua. Olen kiitollinen jos joku tietää asiasta enemmän!
Kiitos.
Korvaako Kela alaikäiselle opiskelijalle?
28
274
Vastaukset
- Terveystalon asiakas
Kyllä korvaa, suurin osa on tehty suorakorvaussopimuksen Kelan kanssa, joten Kelan korvaus vähennetään jo maksaessasi käynnin.
- onneton nuori
Kiitos.
Osaatko vielä vastata, että jos käyntini tulisi maksamaan 100 euroa, niin kuinka paljon summasta korvataan? Ei opiskelijalta nimittäin tuollaisia summia löydy..
- Edellinen
Muistelen, että itse olen saanut alle 20 min. käynnistä korvausta noin 20€ käyn erikoislääkärillä.
Eli noin 80€ jäisi maksettavaa. Voin etsiä vielä tarkan hinnaston. - Hinnastoa
Hinnasto
Yleisimmät vastaanottohinnat 2012 Poliklinikkamaksu 13,50 €
Yleislääkäri
Vastaanottokäynti 20 min 49 €
Vastaanottokäynti 30 min 66 €
Vastaanottokäynti 45 min 87 €
Vastaanottokäynti 60 min 123 €
Erikoislääkäri
Vastaanottokäynti 20 min 82 €
Vastaanottokäynti 30 min 93 €
Vastaanottokäynti 45 min 123 €
Vastaanottokäynti 60 min 157 €
terveystalo.com - Hinnastoa
Vielä hinnastosta:
Vastaanottokäyntien hinnat ovat suuntaa-antavia ja ne voivat vaihdella ylös- tai alaspäin lääkärin määrittelemän taksan mukaan. Hintaan vaikuttavat mm. lääkärin erityisosaaminen ja erityispätevyys. Viikonlopun päivystyshinnat ovat korotetut ja sunnuntaikorotus on 100 %. Tarkemmat lääkärikohtaiset hintatiedot ovat saatavilla toimipaikoistamme.
Poliklinikkamaksu on 13,50 € ja se maksetaan vastaanottokäynnin hinnan lisäksi.
terveystalo.com- .............
Kelakorvaus maksetaan taksan mukaisesta hinnasta ja Kelan käyttämä taksa on vain murto-osa noista hinnaston mukaisista. Tarkempaa tietoa linkistä:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090801152816EH?OpenDocument
- testien hinta
Suurimman osan joutuisit maksamaan itse. Lisäksi hinnastosta puuttuvat maksut testeistä. Terveyskeskuksessa ne ovat sinulle ilmaiset, mutta yksityisellä lääkäriasemalla ne tottakai maksavat, jokainen testi erikseen. Testeistä tulee helposti se toinen satanen lisää.
Sukupuolitautien testaaminen on ihan yksinkertaista rutiinia alan ammattilaisille, joten terveyskeskuksessa se hallitaan. Tietysti terveyskeskuslääkäri kuuntelee oireitasi ja sen perusteella määrää tarvittavat eli todennäköisimmät, eikä kaikkia mahdollisia sukupuolitauteja testattavaksi. Yksityiseltä saat rahalla ihan kaikki, jos vain varallisuutesi riittää. Ehkä kuitenkin vielä harkitset, jos sittenkin luottaisit terveyskeskukseen. - MaksaaMaksaa
Minä kävin juuri gynellä, käyntiin sisältyi perustarkastus, papa-koe herpeksen toteaminen ja siihen reseptin kirjoittaminen. Erikoislääkärin vastaanottomaksu 30 min maksoi 90,00 euroa ja siitä Kela-korvausta vähennettiin 24,71 euroa. Papa-koe maksoi 50,80 euroa ja toimistomaksu 13,50 euroa. Yhteensä siis 129,59 euroa piti itse pulittaa.
- Laatu maksaa
Maksaa mutta kannattaakin maksaa. TK:ssa en voi valita lääkäriä enkä pääse suoraan asiantuntijan luokse. Meillä asioidaan pelkästään yksityisellä lääkäriasemalla. Kuka haluaa tk:hon, muuten kuin pakosta.
- Laatu maksaa
Myös laboratoriokokeista saa Kelan kovauksen, jokaisesta kokeesta, kuin myös röntgentutkimuksista, magneettikuvauksesta, että lähes kaikesta korvataan. Magneettikuvauksista suhteessa enemmän.
- Valtavat erot
Laatu maksaa kirjoitti:
Myös laboratoriokokeista saa Kelan kovauksen, jokaisesta kokeesta, kuin myös röntgentutkimuksista, magneettikuvauksesta, että lähes kaikesta korvataan. Magneettikuvauksista suhteessa enemmän.
Myös labrakokeiden kelakorvaus maksetaan taksan mukaan ja siinä vasta onkin valtavat erot. Olin eräässä labrakokeessa jonka hinta yksityisellä oli 80-90 €, kelakorvaus oli 5 €. Ihmettelin suuresti kun useita satoja euroja maksavasta polven magneettikuvauksesta sai kelakorvausta yli puolet, itselle jäi maksettavaa vähän päälle 200 €.
- Tyytyväinen tk:een
Terveyskeskuksessa voi valita lääkärinsä ja jopa terveyskeskuksen, myöhemmin jopa kunnan jonka terveyskeskuksessa haluaa käydä. Jos asuinpaikan mukaan osoitettu terveyskeskuslääkäri ei kelpaa, voi vaihtaa toiseen lääkäriin. Tai jos naapuriterveyskeskuksessa on omasta mielestä parempi lääkäri, voi vaihtaa sinne. Mutta joka käyntikerralla ei voi vaihtaa lääkäriä. Terveyskeskukset käyttää omalääkärijärjestelmää, sama lääkäri hoitaa jatkuvasti.
Tarvittaessa terveyskeskuslääkäri lähettää erikoislääkärille ja sitä olen käyttänyt aina joskus, viimeksi viime vuonna ja tutkimusten perusteella löydettiinkin ongelma josta en ollut edes itse tietoinen. Oireiden perusteella tehtiin perusteellisia tutkimuksia (kävin kolmen erikoislääkärin tutkimuksissa).
- varojen mukaan
Luojan kiitos terveyskeskusmaksu on pieni ja alaikäiset pääsevät sinne ilmaiseksi. Samoin terveyskeskuksen kautta kokeet ovat ilmaiset.
Kuinka hirveän paljon kaikkea klamydiaa ja muuta olisikaan, kun ihmisillä ei olisi varaa käydä tutkitutamassa ja hoidattamassa itseään.
Onneksi voin valita terveyskeskuksen kalliin yksityislääkärin sijaan. Mutta rikkaat voivat valita ihan vapaasti, ovatpahan pois täyttämästä terveyskeskusta. - Terveys on nro 1.
Juuri näin, mutta et voi valita haluamaasi lääkäriä, et pääse suoraan sen parhaan asiantuntijan luo ilman välikäsiä, saman tien laborat tai tarvittavat kuvaukset. Meitä on paljonkin, jotka haluavat parhaan asiantuntijan. Et voi varata aikaa 24h/t netin kautta, voi voitko. Tk-lääkärillä on lääkärin peruskoulutus, kaikille se ei riitä. Oma polven tähystykseni ja miehen silmäleikkaus tehtiin yksityisellä. Kardiologi on yksityinen ja ortopedi, onko sulla, no ei.
- Terveys on nro.1
Unhohtui kolmas yksityinen lääkäri on gynekologi aina sama tuttu ja turvallinen.
- sama ja eri
Aika moni oman terveyskeskukseni lääkäreistä on yleislääketieteen erikoislääkäreitä eli yhtä paljon ovat lukeneet ja opiskelleet lisää lääkärin peruskoulutuksen jälkeen kuin se sinun gynekologisi, erikoistumisala vain on laajempi.
Kun menen yleislääkärille, niin hän on perehtynyt sekä suolistovaivoihin että gynekologisiin vaivoihin. Kun sinä menet gynekologillesi, niin hän vain toteaa, että vaiva onkin sielä suolien puolella, menepä seuraavalle lääkärille.
Ja kyllähän terveyskeskuslääkäri lähettää eteenpäin sairaalaan poliklinikalle tai osastolle, kun on tarpeen saada erikoislääkärin palveluja. Tk-lääkäri on yleensä sama, oli vaiva sitten sydämessä tai kohdussa eli tutulle ihmiselle saa vaivojaan valitella. - Vapaus valita lääkär
sama ja eri kirjoitti:
Aika moni oman terveyskeskukseni lääkäreistä on yleislääketieteen erikoislääkäreitä eli yhtä paljon ovat lukeneet ja opiskelleet lisää lääkärin peruskoulutuksen jälkeen kuin se sinun gynekologisi, erikoistumisala vain on laajempi.
Kun menen yleislääkärille, niin hän on perehtynyt sekä suolistovaivoihin että gynekologisiin vaivoihin. Kun sinä menet gynekologillesi, niin hän vain toteaa, että vaiva onkin sielä suolien puolella, menepä seuraavalle lääkärille.
Ja kyllähän terveyskeskuslääkäri lähettää eteenpäin sairaalaan poliklinikalle tai osastolle, kun on tarpeen saada erikoislääkärin palveluja. Tk-lääkäri on yleensä sama, oli vaiva sitten sydämessä tai kohdussa eli tutulle ihmiselle saa vaivojaan valitella.Onneksi on valinnan vapaus ja vapaus valita lääkärinsä ja hoitopaikkansa, tämä ei toteudu arvauskeskuksessa, jonne mennään vain rahapulassa.
- Ala-arvoista hoitoa
Vapaus valita lääkär kirjoitti:
Onneksi on valinnan vapaus ja vapaus valita lääkärinsä ja hoitopaikkansa, tämä ei toteudu arvauskeskuksessa, jonne mennään vain rahapulassa.
Mielestäni tk:ssa annetaan niin surkeaa hoitoa, että olisi aivan hirveää joutua asioimaan siellä. Potilas on välttämätön paha.
- Hyvää hoitoa
Ala-arvoista hoitoa kirjoitti:
Mielestäni tk:ssa annetaan niin surkeaa hoitoa, että olisi aivan hirveää joutua asioimaan siellä. Potilas on välttämätön paha.
On se sitten kamalaa kun ihmiset pelkää noin kamalasti terveyskeskuslääkäriä. Olen tyytyväinen omaan terveyskeskuslääkäriini. Vaikka hän on mies, emätintulehdusta tutkiessaan hän teki varovasti ja asiantuntevasti sisätutkimuksen. Muukin hoitoni on ollut hyvää, pari viikkoa sitten hän leikkasi ison rasvapatin reidestäni (6 tikkiä) ja jälki oli siistiä. Vain polvileikkaustani varten jouduin hakemaan yksityispuolen ortopediltä lähetteen tutkimuksiin sairaalaan, tekonivelleikkaus tehtiin erittäin hyvällä ammattitaidolla julkisen puolen sairaalassa.
Kyllä minun mielestäni hoito terveyskeskuksessa on hyvää ja potilas huomioidaan aivan samoin kuin yksityispuolellakin. - kaksi kärpästä
Hyvää hoitoa kirjoitti:
On se sitten kamalaa kun ihmiset pelkää noin kamalasti terveyskeskuslääkäriä. Olen tyytyväinen omaan terveyskeskuslääkäriini. Vaikka hän on mies, emätintulehdusta tutkiessaan hän teki varovasti ja asiantuntevasti sisätutkimuksen. Muukin hoitoni on ollut hyvää, pari viikkoa sitten hän leikkasi ison rasvapatin reidestäni (6 tikkiä) ja jälki oli siistiä. Vain polvileikkaustani varten jouduin hakemaan yksityispuolen ortopediltä lähetteen tutkimuksiin sairaalaan, tekonivelleikkaus tehtiin erittäin hyvällä ammattitaidolla julkisen puolen sairaalassa.
Kyllä minun mielestäni hoito terveyskeskuksessa on hyvää ja potilas huomioidaan aivan samoin kuin yksityispuolellakin.Menin terveyskeskukseen ottamaan rokotetta terveydenhoitajalta sovittuna aikana. Edellisenä iltana minulle oli saatunut pieni onnettomuus. Terkkari soitti omalääkärilleni, joka tuli muutaman minuutin kuluttua, tutki, antoi hoito-ohjeet ja kirjoitti reseptin.
Mun mielestäni toi oli hyvää palvelua.
- Se julkinen
Studio55.fi
Irti arjesta
Julkinen terveydenhoito olisi antanut Vesan kuolla – Raha pelasti hengen
Julkinen terveydenhoito olisi antanut Vesan kuolla – Raha pelasti hengen
31.05.2012 13:00 - onneton nuori
Kiitos, kiitos, kaikille vastaajille.
Tuo summa jää kyllä aika suureksi, tuloja kun ei ole laisinkaan..
Mutta jaa a, mene ja tiedä. Koko homma maistuu päivä päivältä enemmän puulta ja masentaa muutenkin. Saa nähdä raahaudunko minne ja milloin.
Kiitos.- kauanko odotat
Jos siellä joku klamydia myllää, niin se kannattaisi hoitaa nyt. Hoitamattomana se voi aiheuttaa hedelmättömyyttä.
Jos rahat on loppu, niin yrittäisin ainakin hoitaa asiani terveyskeskuksessa. - Yksityinen auttaa
kauanko odotat kirjoitti:
Jos siellä joku klamydia myllää, niin se kannattaisi hoitaa nyt. Hoitamattomana se voi aiheuttaa hedelmättömyyttä.
Jos rahat on loppu, niin yrittäisin ainakin hoitaa asiani terveyskeskuksessa.Aloittajahan kyseli yksityisen puolen hintaa ei terveyskeskuksen.
- Lääkärien kantaa
Lääkäriliiton mukaan suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä kaipaa kipeästi uudistamista, sillä nykyisessä järjestelmässä potilaan hoitoonpääsy kangertelee, perusterveydenhuollon asema on heikko ja palveluiden tuottaminen osin tehotonta.
lääkärilehti.fi - ll
Itselläni on ollut yli 25 v sair.hoitokulukorv.vakuutus ja tulee jatkossakin olemaan, maksaa itse itsensä takaisin. Voin valita kenelle menen, ja milloin menen, siis muullekin kuin gyekologille.
Sp-tautien testaus on sp-tautipolilla ilmaista, miksi et menisi sinne? PAPA-kokeessa ei sitten tule esiin sp-taudit, se ei ole se testaustapa (tietänet toki sen, kunhan tuli mieleeni kun joku kertoi sen hinnasta tuolla).
Koko setti; herpeksen vasta-aineet, kuppa, klamydia, tippuri, HIV, hepatiitit jne., se tulee maksamaan n. 200-250 euroa, siis niiden testaus, siihen päälle lääk.palkkio, lääkäri kun ei niitä testaile vaan labra, toki voi olla sivelynäytteitä, mutta niistä nyt ei kaikki selviä. Jos on voinut saada yhden sp-taudin, on voinut saada jonkun toisenkin... - Vivian
Kyllä minä tyttö hyvä sanon,että mene ihmeessä sinne terveyskeskuksen puolella,jos kerran rahat ovat vähissä.Jos kerran epäilet sinulla olevan sukupuolitauti niin kyllä se asia siellä selviää kun näytteet ottavat.Itsekin olen käynnyt terveyskeskuksen puolella vähän aikaan sitten alapään vaivojeni kanssa,niin ne ottivat papa-kokeen ja viljelyn ja sit olisivat vielä testanneet klamydian,mutta siitä kieltäydyin.Lasku tuli kotiin ja oli alle 14e.
- helou
Yleislääkärissä on se hyvä puoli, että hän ottaa huomion koko systeemin (kaikki erikoisalat)
jos menee erikoislääkärille, niin hän tutkii vain erikoisosaamisensa alueen, ei ota (tai osaa ottaa) huomioon muita mahdollisia selityksiä. yleislääkärikoulutus niillä erikoislääkäreilläkin on toki, mutta tiedot unohtuvat helposti yleislääketieteestäkin.
moni erikoislääkäri toivoo, että potilaat tulisivat heillekin, yksityiselle sektorille, yleislääkärin kautta, joka olisi jo poissulkenut muut erikoisalat. eräs tuttu lääkäri sanoi, että on suhteellisen turhauttavaa yrittää selittää potilaalle, että olet väärällä erikoislääkärillä, että vaikka sinua särkee kohtaan a, niin se ei merkitse sitä, että vaivasi syy on kohdassa a tai että se paranee, jos hoidamme a:n.
kun yleislääkäri sitten lähettää potilaan eteenpäin, on erikoisalan lääkärillä helpompi homma löytää vaiva, kun tietää mitä on jo poissuljettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka882503- 671455
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww821363EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje111192- 81913
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19900Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe33773- 54773
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta102771- 30706