olen saanut hyvää hoitoa ja asiallisen lääkärin, mutta pariviikkoa sitten kaikki meni päin seiniä.
Sain ajan vuositarkastukseen ulkolaiselta naislääkäriltä ja jo heti ovella huomasin että meidän kommunikointi ei onnistu, eikä jatkossa onnistunutkaan.
Tämä lääkäri keskeytti puheeni jatkuvasti ja puhui ylimielisen töykeästi vääristäen sanojani. Häntä kiinnosti kinata kanssani enemmän mitä olin tehnyt ja milloin ja miksi, eli täysin epäolennaisia asioita sairauteeni nähden.
Sanoessani hänelle että minun on parasta vaihtaa lääkäri suomalaiseen, kun emme kerran ymmärrä toisiamme, niin tähän hän vielä rupesi lausumaan että on hän suomenkielen kokeen käynyt. Huvitti vain että lekuri rupeaa minulle todistelemaan kielitasoaan.
Suuttui vielä siitäkin kun kehotin häntä kuuntelemaan asiani loppuun eikä jatkuvasti keskeyttämään.
No loppujen lopuksi jouduin lähtemään sieltä huoneesta kesken hoidon ja varaamaan ajan suomalaiselta lekurilta jossa asiat sujui hienosti.
En koskaan jos on mahdollista, mene ulkolaisen lekurin vastaanotolle.
Yleensä terveysasemilla
46
212
Vastaukset
Näin ne menee ristiin ajatukset.
Mie en puolustele ulkolaisia kerjäläisiä, enkä anna rahaa niille.
Mutta olen erittäin hyvin tullut ymmärretyksi ulkolaisen lääkärin kanssa.
Joskus jopa paremmin kuin suomalaisen.Öh...mitä noi kerjäläiset nyt tähän alotukseen kuluu.
Nyt on mulla ollut kaksi ulkolaista lekuria, ekan kanssa meni jotenkuten vaikka
lääkitys ei sitten sopinutkaan yhteen muitten lääkkeitten kanssa.
Hyvä jos olet tullut ymmäretyksi ja kaikki mennyt hyvin.
- hyvät lääkärit...
Täällä palstallahan on hyvät lääkärit. Pillereitä tuputetaan milloin kenellekin. Resepitä en ole kyllä itse saanut ja ihmettelenkin, mitähän hyvää ne pillerit mahtaa olla? Ilmeisesti on hyvät kokemukset niitä kirjoittavilla.
Hmmm..pitkiin aikoihin en ole kyllä täältä lukenut että joku kehoittaa ottamaan lääkkeensä. Ehkä mun pitää hakea paremmat rillit.
- ei dementiaa
Nittaminax kirjoitti:
Hmmm..pitkiin aikoihin en ole kyllä täältä lukenut että joku kehoittaa ottamaan lääkkeensä. Ehkä mun pitää hakea paremmat rillit.
Taisit viimeksi olla sinä itse joka lääkkeitä kehotti ottamaan.
ei dementiaa kirjoitti:
Niinpä tietenkin, mitä jos todistaisit sen.
- fanny.
ei dementiaa kirjoitti:
No on röykeetä, jos vieraalle ihmiselle ja kenellekään toiselle ihmiselle sanoo, että "ota nyt läääkkeesi". siis ilkeellä tarkoitusperällä.enpä kyllä toiselle tuolla tavalla sanoisi.
- Ei ymmarra
Sinulla on ollut hyvä onni, jos aina olet saanut terveyskeskuksessa asiallisen kohtelun. Minulla on kokemuksia myös muusta, vaikka itse olisin ollut kuinka asiallinen.
Jopa Valvira on myöntänyt,että se on antanut liian heppoisin perustein monille ulkomaalaisille lääkäreille luvan toimia Suomessa ja mm. suomen kielen osaamisen puutteesta on ollut kysymys, kaipa muustakin.
Eräs tummapintainen lääkäri kysyi minulta hoonolla suomella enkö voi selittää vaivojani englanniksi, kun hän ei ymmärrä mitä suomeksi selitän. En osannut.
Eräs venäläinen naislääkäri ei katsonunut minuun vaan oli puoliselin koko ajan ja tutkaili jotakin lääkärikirjaa. Hän sitten kirjoitti sellaisen reseptin,että apteekissa kysyivät, mihin vaivaan tällaiset lääkkkeet ovat ja että niitä yleensä annetaan vain petipotilaalle eli sairaalassa potevalle. Olin pyytänyt jotakin muuta särkylääkettä Buranan tilalle, koska Burana aiheutti vatsavaivoja.
Eivät apteekissa antaneet sitä reseptiä ulos vaan soittivat lääkärille ja sain vähän vahvempaa Panadolia tilalle. Farmaseutti sanoi,että alkuperäisellä lääkkeellä ja annostukselal olisin liikkeelle lähtiessä pudonnut jaloiltani kuin eno veneestä, mikäli yleensä olisin pystynyt liikkumaan. Olivat kuulemma tarkistaneet paljonkin kyseisen tohtorin lääkemääräyksiä, koska ne olivat niin omituisia.
Eräs venäläinen mieslääkäri puhui vastaanotolla pelkästään venäjää. Siinä hermostuivat sekä terveyskeskuksen muu henkilöstö että lääkäri ja potilaat, koska hänellä piti olla vastaanottoapulainen tulkkina. Hän oli hyvin temperamenttinen ja huusi niin,että käytävä raikui,kun ajat venyivät eikä häntä heti ymmärretty. Miten ja mitä hän sitten lääkitsi, onkin hyvä kysymys.
Toisaalta olen ollut ulkomaalaisen silmälääkärin vastaanotolla silmäklinikalla ja kohtelu oli mitä miellyttävin, samoin erään toisen venäläisen mieslääkärin, joka todella ymmärsi ja puhui kieltämme hyvin.
Paljolti näissä on kysymys ihmisestä ja ahneudesta, ei niinkään siitä, mistä hän on kotoisin. Jos valehtelee kielitaidostaan mukavien ansioiden toivossa, seuraukset tuossa ammatissa ovat vakavat ja se nimenomaan lääkärin pitäisi tajuta itse. Olivathan ne taannoiset valelääkärit täysin suomalaisia. Raha houkuttaa ja tilaisuus parempiin ansioihin kuin monessa muussa ammatissa. Ne ajat taivavat olla lopullisesti ohi, jolloin lääkäreiksi hakeudettiin ns. kutsumussyistä.Huh! Sinulla sitten onkin jo kokemuksia noista lekureista.
Tämä minun taisi olla venäläinen tai joku sinne suuntaan oleva ja puhui kyllä ihan hyvää suomea, mutta ei vaan ymmärtänyt jostain syystä kaikkea mitä yritin puhua.
Enkä minä häntä kun se kerran väänsi asiani toisiksi mitä olin yrittänyt kertoa.
En tiedä huomaavatko he myöskään sitä omaa aksenttiaan, joka ainakin minun korvissa kuulostaa töykeältä ja se mihin järjestykseen ne sanansa laittaa.
Jos lekuri ensin kysyy sisälle tullessa että, mitä sinä täällä teet, minulta nousee niskavillat pystyyn.- Ei ymmarra
Nittaminax kirjoitti:
Huh! Sinulla sitten onkin jo kokemuksia noista lekureista.
Tämä minun taisi olla venäläinen tai joku sinne suuntaan oleva ja puhui kyllä ihan hyvää suomea, mutta ei vaan ymmärtänyt jostain syystä kaikkea mitä yritin puhua.
Enkä minä häntä kun se kerran väänsi asiani toisiksi mitä olin yrittänyt kertoa.
En tiedä huomaavatko he myöskään sitä omaa aksenttiaan, joka ainakin minun korvissa kuulostaa töykeältä ja se mihin järjestykseen ne sanansa laittaa.
Jos lekuri ensin kysyy sisälle tullessa että, mitä sinä täällä teet, minulta nousee niskavillat pystyyn.Näissä tilanteissa varmaan näkyvät myös kulttuurierot ja tuo kielitaidon taso eli että osataan jotenkin, mutta kielen vihvahteet puuttuvat täysin. Töykeitä lääkäreita olen myös tavannut (heitä on suomalaisissakin, mehän emme ole kuuluisia ylitsevuotavasta palvelualttiudesta ollenkaan). Pahalta se tuntuu tietysti, sairaana odottaa ainakin ystävällistä kohtelua.
Jäin miettimään tuota töykeyttä. Muistat varmaan Neuvostoliiton ajat ja jos olet silloin käyynyt itäisessä naapurissa, he eivät tykännee palvella ketään, eivät varsinkaan suomalaisia. Jospa hän on tuon ajan vanhempien kasvattama eli katsoo olevansa jotenkin ylempi eikä tajua olevansa palveluammatissa. Ei se asiakasystävällisyys vieläkään Venäjällä nimittäin suurta ole ja tälle venäläiselle lääkärille me olemme "niitä muita". Saattaa olla,että hän olisi kovinkin ystävällinen, jos puhuisit venäjää, olisit omia. Venäläiset ovat useat ihmisinä ylitsevuotavan ystävällisiä, kun heidät tuntee yksityishenkilöinä, mutta heillä on vahva byrokratiaperinne. Kun ollaan virassa, asia on eri. Jotenkin tuo asiasi kääntäminen muuksi eli ei kuuntele potilasta, viittaisi Minä tiedän kuitenkin paremmin-tyyppiin.
Saattaa olla,että tuossa: " Mitä sinä täällä teet..."- lausahduksessa yhdistyy tämä virkaintoisuus, ehkä vastenmielisyyskin palvella ja toisaalta suomen kielen vivahteiden puute: saman asian voi sanoa monella tavalla. Silti lääkärltä on lupa odottaa ystävällisyyttä, oli minkä maan kansalainen hyvänsä ja tuli mistä tahansa taustasta. Teti oikein, kun et hyväksynyt epäystävälliyyttä. Ei sellaista tarvitse suomalaiseltakaan hyväksyä. Ei ymmarra kirjoitti:
Näissä tilanteissa varmaan näkyvät myös kulttuurierot ja tuo kielitaidon taso eli että osataan jotenkin, mutta kielen vihvahteet puuttuvat täysin. Töykeitä lääkäreita olen myös tavannut (heitä on suomalaisissakin, mehän emme ole kuuluisia ylitsevuotavasta palvelualttiudesta ollenkaan). Pahalta se tuntuu tietysti, sairaana odottaa ainakin ystävällistä kohtelua.
Jäin miettimään tuota töykeyttä. Muistat varmaan Neuvostoliiton ajat ja jos olet silloin käyynyt itäisessä naapurissa, he eivät tykännee palvella ketään, eivät varsinkaan suomalaisia. Jospa hän on tuon ajan vanhempien kasvattama eli katsoo olevansa jotenkin ylempi eikä tajua olevansa palveluammatissa. Ei se asiakasystävällisyys vieläkään Venäjällä nimittäin suurta ole ja tälle venäläiselle lääkärille me olemme "niitä muita". Saattaa olla,että hän olisi kovinkin ystävällinen, jos puhuisit venäjää, olisit omia. Venäläiset ovat useat ihmisinä ylitsevuotavan ystävällisiä, kun heidät tuntee yksityishenkilöinä, mutta heillä on vahva byrokratiaperinne. Kun ollaan virassa, asia on eri. Jotenkin tuo asiasi kääntäminen muuksi eli ei kuuntele potilasta, viittaisi Minä tiedän kuitenkin paremmin-tyyppiin.
Saattaa olla,että tuossa: " Mitä sinä täällä teet..."- lausahduksessa yhdistyy tämä virkaintoisuus, ehkä vastenmielisyyskin palvella ja toisaalta suomen kielen vivahteiden puute: saman asian voi sanoa monella tavalla. Silti lääkärltä on lupa odottaa ystävällisyyttä, oli minkä maan kansalainen hyvänsä ja tuli mistä tahansa taustasta. Teti oikein, kun et hyväksynyt epäystävälliyyttä. Ei sellaista tarvitse suomalaiseltakaan hyväksyä.En ole käynyt neuvostoliitossa koskaan, joten en tiedä heidän tapojansa, mutta sain sellaisen kuvan että auktoriteeristä olisi ollut kyse.
Hermostuksissani tulin korottaneeksi ääntäni johon tämä lekuri hyökkäsi sanomalla että hänen vastaanotolla sinä (siis minä) et huuda. Jäin monttu auki tuijottamaan ja mikäs siinä muuta ku sanomaan etten huutanutkaan.
Sain myöskin sellaisen kuvan että minä hampaaton (jäi osaproteesi kotiin) mummo olen jotenkin alempiarvoinen häneen verrattuna joka oli kaunis ja hyvin meikattu nuorempi nainen.- Salatut syyt
Nittaminax kirjoitti:
En ole käynyt neuvostoliitossa koskaan, joten en tiedä heidän tapojansa, mutta sain sellaisen kuvan että auktoriteeristä olisi ollut kyse.
Hermostuksissani tulin korottaneeksi ääntäni johon tämä lekuri hyökkäsi sanomalla että hänen vastaanotolla sinä (siis minä) et huuda. Jäin monttu auki tuijottamaan ja mikäs siinä muuta ku sanomaan etten huutanutkaan.
Sain myöskin sellaisen kuvan että minä hampaaton (jäi osaproteesi kotiin) mummo olen jotenkin alempiarvoinen häneen verrattuna joka oli kaunis ja hyvin meikattu nuorempi nainen.Nyt taitaakin ne todelliset antipatiasi syyt hiipiä esille? ;)
Ei saanut huutaa ja lääkäri sattui olemaan huoliteltu ja nuori. Salatut syyt kirjoitti:
Nyt taitaakin ne todelliset antipatiasi syyt hiipiä esille? ;)
Ei saanut huutaa ja lääkäri sattui olemaan huoliteltu ja nuori.Saat ymmärtää textini niinku haluat, rautalangasta en rupea vääntämään.
Kymmenisen vuotta sitten, kun törkeen lihavana, inhottavana läskinä ja kuvottavana miehenkuvana menin lääkäriin, Suomalaiselle, joka totesi minulla olevan DB2, ja määräsi lääkkeet.
Vuodenpäästä sain kutiavia iho-oireita, ja koska minulla on Flimmeri, syön verenohennuslääkkeitä mahdollisten klimppien vuoksi, niin pienikin raavinta sai vereni vuotamaan, ei ihan kuiviin mutta Lakanat muuttivat kuviointiaan, vaikka niitä pesi montakin kertaa.
Ja siis terkkariin, nyt olikin joku Unkarilainen, jonka kanssa kävimme sanallisen Zorro-miekkailumatsin, hän antoi piston jollain sanalla jonka jouduin väistämään, koska en tajunnut yhteyttä ongelmaani, hän väisteli yhtä hyvin, jatkoimme jotain 10 minuuttia.
Sitten kirjoitti hän uuden reseptin toisiin lääkkeisiin.
Reseptissä kiellettiin halpaversiot.
Mutta olisittenpa nähneet sen Suomalaisen lääkärin, nuori tytönhupakko, miehekkäät rinnat ja erittäin löysä T-paita lääkärintakin alla.
En muista puheestaan yhtään mitään.
Joten kuten Nittaminax tässä viittaakin, olen kanssaan samaa mieltä,
Terkkari pitää saada neutraaliksi, sukupuolettomien Suomenkielisten taistelutantereeksi.
H.Meikäläisellä kesti taistelu pistoineen ja väistöineen parikymmentä minuuttia että olimme päässeet asiasta alkua pitemmälle. Tämä nainen kehtasi vielä syyttää minua siitä että aikaa on jo kulunut noin paljon ja hän nyt VOI vielä antaa minulle toiset parikymmentä minuuttia lisäaikaa. Katsoin paremmaksi poistua huoneesta ja antaa hänen kallisarvoista aikaansa jollekkin joka sitä todella tarvitsee.
Suomalaisen mieslekurin kanssa ei ollut mitään kiirettä ja saimme asiani hoidettua rauhallisesti vaikka aikaa meni noin 40 minuuttia.Nittaminax kirjoitti:
Meikäläisellä kesti taistelu pistoineen ja väistöineen parikymmentä minuuttia että olimme päässeet asiasta alkua pitemmälle. Tämä nainen kehtasi vielä syyttää minua siitä että aikaa on jo kulunut noin paljon ja hän nyt VOI vielä antaa minulle toiset parikymmentä minuuttia lisäaikaa. Katsoin paremmaksi poistua huoneesta ja antaa hänen kallisarvoista aikaansa jollekkin joka sitä todella tarvitsee.
Suomalaisen mieslekurin kanssa ei ollut mitään kiirettä ja saimme asiani hoidettua rauhallisesti vaikka aikaa meni noin 40 minuuttia."Nittaminax"
Kulta, 40 minsaa vaatii jo aikasti hyvännäköisen lääkärin, kehräävine äänineen ja sulosanoineen? :)
Mutta joo... Juuri voimaantullut asetus pakottaa vierastyöläiset hankkimaan itselleen veronumeron ja Valviran prosesseja aletaan käymään läpi. Liekö sieltäkin löydetään veronumerontarvitsijoita.
On sanottu että jos ulkomaalainen osaa kertoa ulkoaopettelemattoman vitsin siten että peruskansalainen alkaa nauramaan, voidaan olettaa ulkomaalaisen olevan kielitaitoinen.
H.hunksz kirjoitti:
"Nittaminax"
Kulta, 40 minsaa vaatii jo aikasti hyvännäköisen lääkärin, kehräävine äänineen ja sulosanoineen? :)
Mutta joo... Juuri voimaantullut asetus pakottaa vierastyöläiset hankkimaan itselleen veronumeron ja Valviran prosesseja aletaan käymään läpi. Liekö sieltäkin löydetään veronumerontarvitsijoita.
On sanottu että jos ulkomaalainen osaa kertoa ulkoaopettelemattoman vitsin siten että peruskansalainen alkaa nauramaan, voidaan olettaa ulkomaalaisen olevan kielitaitoinen.
H.Mielenkiintoista jos vitseillä ruvetaan kielitaitoa mittaamaan. Siinä voisi olla naurussa pitelemistä.
Oikeesti minä en edes tältä lekurilta missään vaiheessa edes kysynyt, onko käynyt jossain kielikokeessa vai ei, vaan rupesi minulle itse siitä kertomaan.
Ajattelin jälkeenpäin, että en minä ainakaan olisi kenellekkään potilaalle ruvennut moisia puhumaan, mitä se potilaalle kuuluu mitä kokeita on käyny.Nittaminax kirjoitti:
Mielenkiintoista jos vitseillä ruvetaan kielitaitoa mittaamaan. Siinä voisi olla naurussa pitelemistä.
Oikeesti minä en edes tältä lekurilta missään vaiheessa edes kysynyt, onko käynyt jossain kielikokeessa vai ei, vaan rupesi minulle itse siitä kertomaan.
Ajattelin jälkeenpäin, että en minä ainakaan olisi kenellekkään potilaalle ruvennut moisia puhumaan, mitä se potilaalle kuuluu mitä kokeita on käyny."Nittaminax"
Tuo vitsijuttu on aikasti tosi, sen verran vuosien takaa että kulttuurivammaisia oli maassamme vähän, aikaan jolloin valtiovaltamme alkoi hölmöksi ja uskoi maahanmuuton olevan kansallemme hyväksi.
Valuuttammekin vapautettiin ja Holkeri söi Silakoita.
Nauroimme siloin jonkun Inkan kassa, olikohan Chilestä tai Perusta, hänen kansaan kun hän yritti kertoa maansa vitsiä Suomenkielellä.
Emme tainneet nauraa vitsille kuitenkaan.
Se oli aikaa jolloin kielemmeoppimisesta tehtiin asiaa tosissaan, ei näön vuoksi, ja halvan palkan vuoksi, kuten nykyään.
H.
- ...
Joops.
En ala ottamaan kantaa lekurin synnyinperään. Monilla ulkomaalaisilla on paljon parempi koulutus kuin suomalaista syntyperää olevilla.
Mutta henkilökemioiden kohtaamiserot ymmärrän. Itellä hyvä "omalääkäri", mutta vainn joissain asioissa, meillä kommunikaatiovaikeuksia monissa asioissa. Viimeksi terkkarissa sain, tai siis mut ohjattiin toisen lekurin puheille. Ihan hyvin asiat hoitui, kuten oli hoituneet ennenkin, mutta tavallaan helpommin, kun lekurin ja mun kommunikaatio sujui hienosti.
Älä sä ala keuhkoamaan mamuista tai maahanmuuttajista. Niitä tarvitaaan, eikä esim. mulla itellä ole ikinä mitään ongelmia ulkomaalaista syntyperää olevista ihmisistä. EIKÄ mustilaisista tai venakoista, päinvastoin, parempia ihmisiä kuin monet suomalaiset. Että rasismipuheet niinkuin poikki välittömästi.
=DW="Älä sä ala keuhkoamaan mamuista tai maahanmuuttajista. Niitä tarvitaaan, eikä esim. mulla itellä ole ikinä mitään ongelmia ulkomaalaista syntyperää olevista ihmisistä. EIKÄ mustilaisista tai venakoista, päinvastoin, parempia ihmisiä kuin monet suomalaiset. Että rasismipuheet niinkuin poikki välittömästi."
Ryömihän takaisin koloosi ja lue uudestaan mitä viimeinen virkkeesi sisältää verrattuna aloitukseen.- ...
Nittaminax kirjoitti:
"Älä sä ala keuhkoamaan mamuista tai maahanmuuttajista. Niitä tarvitaaan, eikä esim. mulla itellä ole ikinä mitään ongelmia ulkomaalaista syntyperää olevista ihmisistä. EIKÄ mustilaisista tai venakoista, päinvastoin, parempia ihmisiä kuin monet suomalaiset. Että rasismipuheet niinkuin poikki välittömästi."
Ryömihän takaisin koloosi ja lue uudestaan mitä viimeinen virkkeesi sisältää verrattuna aloitukseen.Puolikkaista en sanonut mitään.
=DW=
- -----------
en mene minäkää,
- minäminämie
Minä en terveysasemalla edes tavannut lääkäriä ollenkaan. Lääkkeet kuitenkin tuli kun soitin keskussairaalaan illalla. Odotin koko iltapäivän soittoa terveysasemalta mutta kun ei kuulunut soitin keskussairaalaan, josta soittivat lääkkeet apteekkiin.
Puhuin asiasta erään yksityisen erikoislääkärin kasnsa, ja hän kehotti menemään kontrolliin kahden viikon kuluttua. Ei terveysasemalta mitään kontrollikäyntiä ehdotettu. Terveysasemalla tapasin vain laboratoriohenkilön joka otti vastaan virtsnäytteen. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen koska kaikki hoitui samana päivänä ei odtusaikoja eikä vaikeuksia päästä perille puhelimitse.Niin, ei sitä välttämättä lekurille tarvii mennä jos ei sitten vartavasten halua sen kanssa jutella. Pelkät kokeet riittää. Reseptit minäkin vuosia vain uusin ilman lekurissa käyntiä.
- meeriamanda
Minulla oli vuosikausia ns, omalääkäri ...harvakseltaan olen hänen palveluksiaan tarvinnut vaan joka kerta läyhäsi tupakanpolttamisestani. Sanoin et riittää, en tullut saarnoja kuunteleen vaan ..... loukkaantui silmin nähden.
Kun vuoden alussa tuli voimaan et saa vaihtaa jopa terveyskeskusta/lääkäri toimin niin. Nyt olen kaksi kertaa käynyt naislääkärillä joka on miun makkuuni ;)
Sanoin kun kysyi miksi olen halunnut vaihtaa...et tän ikäiselle mammalle ei kannattaisi meuhata tupakanpoltosta..poltan kun poltan. Hymähti toteamalla omathan on keuhkosi, en tule siihen puuttumaan.
Hetikin luettelin mitä kokeita haluisin itsestäni otettavan...vähän kuin 60v perusterveydentilan kartoitus. sit tuo pirkuleen närästys...oitis olinkin jo kokeissa, ultrassa ja nyt ootan tähystykseen .Tehdään ylä- ja alakautta.
Kyllä kannattaa vaihtaa jos ei yhteisymmärrystä saa. Oikein teit, Nitta.Omalääkäri mullakin on ollu, jota tosin en koskaan nähnyt kun kerran, kun oli jo vaihtunut toiseen. Kävin niin harvoin terkkarissa että kerkesivät aina välissä vaihtua.
Tuosta tupakasta ne jaksaa paasata ja kerran kysyin että miksi, niin sanoi että se nyt vain kuuluu nykyjään valistaa potilaitaan lopettamaan tupakointi. Ihan ku ei tässä iässä jo tietäisi että se on vaarallista ja niinpoispäin.
Närästys se muakin vaivaa, mutta mulle nyt ekaksi toi lekuri antoi jotain lääkettä ja jos se ei auta niin kait mullakin edessä jatkotutkimus.Kai sinulle on tehty helicotutkimus siitä närästyksestä? Minulla loppui närästykset siihen paikkaan kun helico häädettiin. Vaan saattaa ne sinun närästyksesi tupakastakin johtua. Ne kun ei keuhkot ole ainoat, jotka siinä menee. Eniten tulee sydän- ja verenkiertovikoja, sitten jossakin minulle tuntemattomassa järjestyksessä ruuansulatus- ja keuhkovikoja. Sanovat, että keuhkoahtaumaankaan kuoleminen tukehtumalla ei ole erityisen kaunista...
sitroen kirjoitti:
Kai sinulle on tehty helicotutkimus siitä närästyksestä? Minulla loppui närästykset siihen paikkaan kun helico häädettiin. Vaan saattaa ne sinun närästyksesi tupakastakin johtua. Ne kun ei keuhkot ole ainoat, jotka siinä menee. Eniten tulee sydän- ja verenkiertovikoja, sitten jossakin minulle tuntemattomassa järjestyksessä ruuansulatus- ja keuhkovikoja. Sanovat, että keuhkoahtaumaankaan kuoleminen tukehtumalla ei ole erityisen kaunista...
Onko kyseessä tämä sama sairaus jos on, niin ei siinä tupakasta puhuta mitään.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00019Nittaminax kirjoitti:
Onko kyseessä tämä sama sairaus jos on, niin ei siinä tupakasta puhuta mitään.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00019On sama.
Sitä tarkoitin, että sille närästykselle saattaa löytyä toinenkin syy eli tupakasta johtuva. Kahdelta tutulta tupakoivalta on leikattu mahaa: toiselta kokonaan pois eli ruoka menee suoraan ohutsuoleen, toiselle tehtiin mahasta pätkä ruokatorvea. Pahanlaatuinen syöpä molemmilla. Tupakkaa meni vaan meni niitä Alkon tuotteitakin. Kumpi lienee suurempi syyllinen, molemmat tekee mahaan syöpää.
- Jalmar Hodén
Rahalla on maaginen voima. Minulle määräsi terveyskeskuslääkäri ja ulkomaalainen ortopedi Panadolia nivelkierukan repeämään. Kun menin
Mehiläisen suomalaiselle ortopedille ( tarjottiin ulkolaista) niin hän määräsi
suoraan keskussairaalaan magneettikuvaukseen ja tähystykseen. Yleensä
pitää pelata rahan kanssa, jos aikoo saada hoitoa.Juu, minäkin olen kuullut että rahalla saa ja hevosella pääsee. Mukavaa kuitenkin että sait hoitoa.
- Espoo.
Olen kolmen vuoden aikana
ollut n,15 lääkärin vastaano-
tolla. Kokemukseni on täysin
päinvastainen.
Ulkomaiset kuuntelevat, ja
puhuvat vähemmän. Kotimai-
set kertovat koko historiansa
ja opiskelunsa.
Suomalaisissa yksi ainoa poik-
kaus.- Toi on se
venakko aleksandrovits, joka vihaa kaikkia suomalaisia.
- Siis ed. tarkoittaa
Toi on se kirjoitti:
venakko aleksandrovits, joka vihaa kaikkia suomalaisia.
Espoo.-nikkiä.
- natsittaako?
Suvivirsi on herättänyt
pikku-natsin ikäihmisissä.
Oi niitä aikoja! - .
Ulkomaalta tulleen lääkärin kanssa pitäisi saada keskustella nenätysten jos aikoo saada asiansa selvitetyksi ja ymmärretyksi. Kaikkein kamalinta on lääkärille annettu soittoaika, jolloin kumpikaan ei ymmärrä kunnolla toisensa kieltä eikä asia etene puoleen eikä toiseen.
Itse olen joutunut varaamaan uuden ajan suomalaiselle lääkärille, joka ymmärsi asian ja kysyi lopuksi: " pääsimmekö asiasta yhteisymmärrykseen? "Oi voi..tuokin vielä. Eipä tullut mieleen että ne voi soittaakkin. Jos mun asiaa olisi silleen yritetty hoitaa se olisi mennyt vielä sekasemmaksi.
- Kohta ei muita ole!
En ole käynyt terveyskeskuksessa pariin vuoteen,
nyt kun menin, se oli joku ruåtsin murretta haastava, hoono soomi puhuva.
Ne pääsee Åbo Akademin kautta huonoillakin papereilla,
eivät tiedä yhtään mitään.Sitä en tiedä tietääkö ne mitään, mutta mulle sama olkoon vaikka ruottalainen, niin minua ei hoida.
- ainaista rutinaa
Mene yksityiselle lääkärille, niin saat valita lääkärin,äläkä rutise ilmaisista palveluista.
Ei ole pitkää aikaa, kun rutisit ilmaisesta hammaslääkäripalvelusta.- Rutruts
Onko sinulla ollut vaikea lapsuus?
Jaaha jaaha...tulit sitten "itse" rutisemaan tähän aloitukseen ja luetun ymmärtäminenkin taitaa olla hukassa.
Mitä rutisemista mun hammaslekurissa käynnistä löysit, jossa olin vain tyytyväinen, kun pääsen kirraan.Jäi mainitsematta että kumpikaan noista sun mainitsemista "ilmaisista" palveluista ei ole ilmaisia.
- kaikki muuttuu..
Tuleva kuntauudistus
uutisten mukaan ajetaan
terveydenhuollon kautta.
Mitkähän kriteerit määrää mitäkin asiaa, aika näyttää. Mitään lisätietoja kansalle
asiasta kai vielä ole annettu.
Kai syrjäkylien ihmisillä on vähän huoli palveluista, jos ne on keskitetty jonnekin tosi kauas. Kaksi hoidontasoa, perushoito kuntien vastuulla, erikoishoito onko yliopistosairaaloiden vai kenen vastuulla?
Toivoisin kyllä enemmän tiedotuksia kansalle asiasta.- ,,,,,,,,,
Viimeisin eduskunnan kyselytunti oli lähes kokonaan keskustelua juuri ko. asiasta. Löytynee Areenasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683159
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753057Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682912On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632594Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442112- 601667
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181639- 351625
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,241622- 591566