"Haluan leikkauksen"?

hämmentynyt nyt

Sektioon on perusteita, ja hyvin vahva synnytyspelko on yksi peruste ellei muut hoitokeinot asiaan auta. Mutta onko tiedän mielestänne naisella "oikeus valita synnytystapansa"? Olen törmäännyt tällaiseen ajatukseen, ja minusta se on ihan hullu. Kuinka monen mielestä ihmisellä olisi "oikeus valita" yhteiskunnan varoin vaikkapa lihavuusleikkaus (tai miksei samantien rasvaimu ja muut nipistys-napistus-operaatiot) kokeilematta muita keinoja ja vaikka lääkäri pitäisi muita painonhallintakeinoja ko. asiakkaan tilanteeseen sopivampina?

Ja edelleen, on tilanteita joissa sektio on tarpeen ja ihan varmasti on olemassa marginaaliyksilöitä joiden synnytyspelkoon ratkaisu on vain sektio, mutta sektion suosia valintana hämmentää minua...

En nyt edes lähde siihen, että mitä riskejä sektioon liittyy vauvan ja äidin näkökulmasta, koska vastaus on aina "suunniteltuun sektioon ei kuole vauvoja, alatiesynnytyksiin kuolee". Totta. Mutta vauvoja taitaa kuitenkin kuolla enemmän esimerkiksi liikenteessä tai pinnasängyissä, eikä niistä mennä paniikkiin. Varmuuden maksimointi ei aina ole tervettä - vai paketoiko joku sen sektiolla syntyneen vauvansa kuplaan autiolle saarelle?

7

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+19

      Ihan samaa mieltä! Ei muissakaan tapauksissa niin vaan saa itse päättää hoitotapaa. Luonnollisinta on synnyttää alateitse. Tietysti pitää tehdä sektio, jos terveys sitä vaatii tai pelko on aivan järjetöntä. Mutta mukavuussektioita en käsitä.

    • elomamma

      Jos vauva perätilassa ja istuu syvällä lantiossa, olisiko mielestänne kysymys 'mukavuus-sektiosta' jos en edes yrittäisi synnyttää alakautta? Riippuu tietysti mitä ammattilaiset sanovat ja mikä on tilanne H-hetkellä, ja toivon että vauva vielä kääntyisi.

      • 13+19

        No mun mielestä toi sisältyy niihin sektioihin, jotka on perusteltuja terveyden kannalta, ei ole mukavuussektio. Itse tosin synnytin perätilaisenkin alateitse, koska mahtui hyvin.


    • sektioon tyytyväinen

      Itse olisin jättänyt lapsenteon väliin, ellei sektiomahdollisuutta olisi. Tämä olisi varmaan nettimammojen mieleen.
      Mielestäni pitää ilman muuta saada mahdollisimman pitkälle valita mitä kropallaan tekee. Vauvan hengen pelastaminen tms. erityistilanne pois lukien.
      Jos sektion olisi saanut vaikkapa maksamalla erotuksen normisynnytyksen ja sektion välillä, niin toki olisin maksanut. Ei olisi tarvinnut jännittää sektion saamista tai ravata pelkopolilla. Mutta Suomessa tämä ei ole mahdollista.

    • cancerlklk

      Mä sain kaksoset sektion kautta. Olivat perätilassa ja oli hepatoosia ja raskausmyrkytystä sun muuta että syitähän siihen tietysti oli. Mutta siis vaikka vauvat olisi olleet pää edellä tulossa, en olisi lähtenyt niitä alatietse synnyttämään. Esikoisen synnytyskin oli tosi vaikea ja siitä jäi kamala pelko. Sektio oli mun mielestä tosi hyvä kokemus, vaikka kaikki ei ihan nappiin mun osalta mennytkään. Onhan se iso leikkaus ja leikkauksessa aina riskinsä! Mutta huonosti voi käydä myös alatiesynnytyksessä, kokemusta on... Sektio oli myös sen kannalta hyvä kaksosten kohdalla, kun multa löydettiin siinä yhteydessä munasarja kasvain, joka myöhemmin osoittautui syöväksi. Tässä tilanteessa sektio pelasti mut, muutenhan toi oli aika varmasti jäänyt huomaamatta. Ja löydetty vasta sitten kun on liian myöhäistä.

    • lkdslöfkadsf

      Mä en ymmärrä mikä ihmeen "mukavuus sektio"?? Meillä on tässä maailmassa olemassa kaksi synnytystapaa, sektio ja alatie. Molempia kutsutaan synnytykseksi. Mun sairaalapapereissa ainakin lukee, että synnyttänyt sektiolla ja synnyttänyt alatietse. Molemmat koettu, ihan synnytyksiä ne on kumpikin ja naisella todellakin tulee olla oikeus valita.

      • 13+19

        Mukavuussektiolla tarkoitetaan varmastikin sitä, miltä se ihan kirjaimellisestikin kuulostaa. Eli mukavuussyistä haluaa sektion. Että ei vain halua synnyttää alateitse ja haluaa esim. säästellä alapäätään. Ja jotta kukaan ei tartu tuohon mukavuus-sanaan, niin ei, en tarkoita, että sektiokaan mitenkään mukava olisi.

        Ja mun mielestä tässä ketjussa ei ole ollut kyse siitä, onko sektio synnytys. Mielestäni sitä ei ole kyseenalaistettu.

        Mä en ihan ymmärrä, miksi naisella tulee olla oikeus valita. Ei muissakaan tapauksissa voi aina itse valita hoitotapaa. Mutta ainahan voi vedota pelkoon, niin saa sektion, vaikkei muuta lääketieteellistä syytä siihen olisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe