Miltä mielestänne kuulostaisi fretti näissä oloissa?

sosituvi

Olen harkinnut pitemmän aikaa jo fretin ostoa, ja tutustunut lajiin paljon netissä, ja aivan uskomaton kuume olisi nyt tällainen pötkylä saada.

Ensinnäkin olen siis yliopistossa opiskeleva nuori nainen ja asun vajaan kolmenkymmenen neliön yksiössä. Fretti tulisi siis olemaan asunnossani täysin vapaana (vessaa lukuunottamatta) aina kun olen kotona. Pääsy kodinkoneiden, sohvan ja sängyn taakse/alle olen estänyt jo. Suunnitelmissa olisi ostaa mahdollisimman suuri (eli aivan vähintään se minkä laki fretille määrää) häkki, jossa fretti olisi kun olen koulussa ja mahdollisuuksien mukaan saisi olla myös tuolloin vapaana jos olen poissa vaikka vain pari tuntia. Yliopiston kouluajathan eivät niin säänölliset ole, joskus on enemmän ja joskus vähemmän. Joka tapauksessa fretti saisi aina olla vapaana useita tunteja päivässä. Itse kun en ole koskaan mikään bilehirmu ollut, enemmän sohvaperuna (eli ei tarvitse huolehtia siitäkään että baari-ilta menisi fretin edelle) ;). Fretti matkustaisi viikonlopuiksi mukanani kotiini, noin tunnin matka per suunta, joko junalla tai autolla, luultavasti pääosin autolla. Tähän olen suunnitellut hankkivani kissankuljetuskopan, ja tämä kuljetuskin on varmaan aika pitkälti totuttelukysymys fretin kannalta. Pitää vain pienestä asti opettaa että kantokoppa on hyvä ja turvallinen paikka :) Kotona olisi sitten oma vanha huoneeni (ja mahdollisuuksien mukaan useampikin huone) frettiturvalliseksi tehty (tai ainakin mahdollista tehdä). Meillä on maatila, joten täällä kotona frettiä voisi valjaissa myös ulkoiluttaa huoletta.

Miltä kuulostaa, uskotteko että fretti viihtyisi kanssani? Olen myös varautunut jo siihen, että fretille hankitaan kaveri, mikäli tuntuu että se yksin tylsistyy.

Ja lisäksi vielä haluan huomauttaa, että eläimiä minulla on ollut pienestä pitäen. Olen siis tottunut hoitamaan kaneja, hamstereita, kesyrottia, kissoja, hevosia jne.

Kannattaako siis harkita frettiä, vai saanko haudata unelmani heti?

6

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sosituvi

      Niin ja uskon nyt saavani paljon palautetta tuosta häkistä. Olen myös miettinyt sitä vaihtoehtoa, että en ostaisi häkkiä ollenkaan, vaan laittaisin sitten "aidan" ulko-oven eteen jonka yli fretti ei pääse, ettei se vahingossakaan pääse livahtamaan oven raosta ulos kun ovesta kulkee mahdollisesti joku muukin kuin minä :)

      Näin fretti saisi siis rellestää koko asunnossa myös silloin kun olen koulussa.

    • opiskelijaa

      Kuulostat ihan minulta: olen opiskelija eli fretti on päivät kotona yksin, mutta nämä ajat se nukkuu. Kuitenkin pidän frettiäni vapaana poissa ollessani, sillä kotini olen tehnyt niin näätäturvalliseksi, että se pystyy jalottelemaan siellä yksinkin. En kestäisi itse ajatusta että näätä olisi koko päivä häkissä yksin. Viikonloppuisin matkustan usein muualle ja frettiä se ei haittaa, usein se nukkuu matkat kiltisti.

      Kyllä sinulle fretti sopii, kunhan jaksat kouluttaa, omaat kärsivällisyyttä ja aikaa riittää tarpeeksi myös itse lemmikille! :)

    • sosituvi

      Kiva kuulla jotain positiivista! Tosiaan olen miettinyt myös tätä häkittömyyttä, ja mitä enemmän frettijuttuja luen sitä varmempi olen että se on parempi vaihtoehto. Ehkäpä hautaan häkin siis kokonaan. Ja tosiaan, tällainen pieni yksiöhän on suhteellisen vaivatonkin loppujen lopuksi tehdä näätäturvalliseksi (käytännössä olen sen jo tehnytkin :D)

    • Frettiina

      Meillä on 85,5 neliön koti. Fretit saavat vipeltää vapaana ihan koko asunossa paitsi makuuhuonetta ja saunaa lukuunottamatta. Meillä on myös häkki joka on auki melkein aina. Frettimme ovat häkissä, kun menemme kauppaan tai laitamme yöksi nukkumaan. Häkki on myös meillä freteille se oma turvapaikka. Sinne pääsee aina nukkumaan, kun väsyttää tai sitten omaan turvalliseen kantokoppaan taikka sitten frettimökkiin. Suosittelisin lukemaan tätä blogia ja tutkailemaa asiaa. :) http://tassujentahdissa.blogspot.fi/

    • pööpöö123

      kuinka kauan fretin täytyy saada olla vapaana päivässä?

      • Fretin omistaja

        Öh, miten olisi koko päivän!? Joko koko asunnossa tai edes omassa huoneessa, fretti ei ole häkkieläin joka otetaan häkistä sitten pariksi tunniksi ulos ihmisten leikkikaluksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe