Uskovaisuuden paradoksi: Uskotteko te oikeasti?

Rapanhapakko

Olen huomannut ilmiön, joka on saanut minut epäilemään uskovatko uskovaiset oikeasti vai leikkivätkö vain.

Ilmenee tilanteissa, jossa uskovaiset antautuvat keskusteluun ei-uskovaisten kanssa.

Esimerkiksi Tiede.fin Evoluutio ja Fossiilit -osiossa olen toistuvasti sivusta seurannut, miten uskovaiset heittävät kreationistisia väitteitään ja vakavia väärinkäsityksiään mitä evoluutio oikeasti tarkoittaa. Kun sitten usein ihan oikeat tieteilijät oikaisevat faktatietoja ja selittävät juurta jaksain, millä tapaa uskovaiset ovat käsittäneet ihan väärin mitä evoluutioteoriassa on....

Niin uskovaiset eivät ole niitä vastauksia yleensä näkevinäänkään.... ja parin viikon kuluttua ihan samat tyypit postaavat taas ihan samat väitteensä, samoin väärinkäsityksin evoluutiosta ja melkein samoin sanoin! Tuo silmien sulkeminen on epärehellistä, ei heitä itse asia kiinnosta ollenkaan.

Itse olen toisaalla käynyt pitkällisiä nettikeskusteluja fundamentalistin kanssa, jonka mielestä Raamattu on erehtymätön ja myös ristiriidaton. Luonnontieteen ja historian lisäksi käsittelin sitä "ristiriidattomuutta" käyttäen ihan Raamatun tekstejä sinänsä. Näytin monta esimerkkiä sekä VT:stä että UT:sta, että katso nyt, ei voi olla ristiriidatonta. No niihin kohtiin se kaveri ei vastannut koskaan! Ja väittää silti yhä, että Raamattu on ristiriidaton. Kun laitan nuo esimerkit uudestaan, hän ei taaskaan kommentoi. Ja kohta vain sanoo taas, että Raamattu on ristiriidaton. Minä luulen, että se tyyppi jo tietää valehtelevansa, sillä ei vaan ole hänelle mitään merkitystä.

Vaikka ei ajattelisi ja toimisi kuin se äärifundamentalisti, niin monet muunkinlaiset uskovaiset väittävät "tietävänsä" oppinsa jotenkin yliluonnollisesti, Jumala tai Pyhä Henki sen heille vahvistaa. Kuitenkin he ovat erimielisiä opista toisten ihan samaa arvovaltaa väittävien uskovaisten kanssa! (jolloin yleensä väittävät kumpikin, ettei vastaväittäjä ole "oikeasti uskossa") Jospas te kaikki valehtelette?

Oma lukunsa ovat sitten karismaatikkopiirien "profetoijat". Suomessakin niitä näkyy netissä kymmeniä, täälläkin. Aina he kertovat saaneensa "Sanan Herralta", jotkut jopa allekirjoittavat kuin Jeesus itse olisi tekstinsä sanellut minä-muodossa. Ja kun profetiansa kerta toisensa jälkeen eivät toteudu, he kirjoittavat niitä lisää taas Herran nimissä. Kyllä kai heidänkin täytyy jo ymmärtää ettei Jumala heille näitä kertoile?

Nokiamission Markku Koivisto näki suorassa TV-lähetyksessä enkeleitä, joita kumma kyllä TV-kamera tai yleisö ei nähnyt. Tulkkaili "kielilläpuhumisesta" muka suoraan Jeesuksen puhetta, joka yleensä mainosti Nokiamissiota. Vaikuttaa kuin siinä kulttuurissa huijaaminen olisi hyväksytty tapa.

Tämä ei tietenkään rajoitu kristittyihin. Esimerkiksi taannoisessa "Muslimielämää" -sarjassa koraanioppineet selittivät Koraania, jonka tunsivat hyvin. Sitten he kirkkain silmin väittivät, että Koraani hyväksyy muutkin uskonnot eikä syrji niitä.

Jos nyt kuitenkin katsotaan mitä Koraanissa oikeasti lukee.. niin ainakin minun näkemissäni käännöksissä siellä kehoitetaan tappamaan niiden kaupunkien väki, joka ei käänny islamiin. Vain jos kääntyvät, heidät säästetään koska Allah on armollinen. Kuoleman jälkeen ei-muslimeille on luvassa öljyssä keittämistä ym.

Miellyttävä ja kannatettava islamin tulkinta mutta.....
Nämä Allahiin uskovat, Koraanin tuntevat, Koraania kunnioittavat muslimiopettajat siis härskisti valehtelivat omasta Pyhästä Kirjastaan! Siis uskovatko he siihen vai eivätkö usko?

Voidaan tietysti puhua kognitiivisesta dissonanssista tai aivopesusta vaikkapa teidän helluntailaistenkin tapauksessa, mutta kun uskovaiset kuitenkin useimmiten ovat muissa asioissa järkeviä ja toimintakykyisiä... niin luulenpa että he valehtelevat ihan tietoisesti.
Tämäntapaisista esimerkeistä minulle tulee mieleen uskovatko uskovaiset oikeasti. Miten voi samaan aikaan sekä uskoa oppiinsa että valehdella sen puolesta?

Ainakin taitaa olla niin, että uskovainen ei suhtaudu uskoon ollenkaan samalla vakavuudella kuin ateisti tai agnostikko tai minun kaltaiseni ei ihan kumpaakaan mutta uskonnoton, mukaanlukien kristinusko. Se kaikki onkin uskovaiselle jonkinlaista leikkiä. Joka ei ansaitse vakavaa kunnioitusta. Elleivät sitten kerrankin tunnustaisi, etteivät he ole ihan tosissaan, tämä onkin heille kuin taidemuoto tai harrastus.

19

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perusteellista pohdintaa. Raamattu on eräs kirja muiden joukossa, johon perustuu yli 10 000 erilaista uskoa ja uskontoa. Siis uskoja on niin monta kuin on uskojaakin.
      Mielestäni uskonnot muokkaavat ihmisen mielen tiettyyn ajatukseen, kukin uskonto omaansa. Koska perimätietoon perustuvat kirjoitukset ovat kertomuksia, niin kuinka todenperäisiä ne lopulta ovat?
      Tiede, lääketiede ja monet muut tutkimukset ovat antaneet selitykset esimerkiksi Raamatussa henkien syyksi laitetut ilmiöt. Myös jumalakäsitykset ovat ihmismielen aikaansaannosta, joten mikä häämöttää lopulta ihmisuskon pohjalla. Onko se pelkkää taikauskoa jota höystää mielikuvitus ja uskomukset?

• *

"Niin uskovaiset eivät ole niitä vastauksia yleensä näkevinäänkään"

Kuten tämäkin osoittaa. Kyllä tätä avausta luetaan, mutta ei vastata ja leikitään että tätä avausta ei olisi olemassakan.

• ml213.

""Esimerkiksi Tiede.fin Evoluutio ja Fossiilit -osiossa olen toistuvasti sivusta seurannut, miten uskovaiset heittävät kreationistisia väitteitään ja vakavia väärinkäsityksiään mitä evoluutio oikeasti tarkoittaa. Kun sitten usein ihan oikeat tieteilijät oikaisevat faktatietoja ja selittävät juurta jaksain, millä tapaa uskovaiset ovat käsittäneet ihan väärin mitä evoluutioteoriassa on.... ""

Tietenkin monasti ongelma on ihmisen ymmärryskyvyssä/tasossa, eikä JUMALAN olemuksessa ja luomistyössä.

Jos minulta kysäisisit maailman kaikkeuden synnystä, niin vastaisin miten JUMALA aivoitti ja loi. Uskovaisen ihmisen on turhaa väitellä miten JUMALA tämän luomisen suoritti ja teki. Itsekkin tiedän, miten moneen kehitykseen liittyy kaava /kaavamaisuus ja JUMALAN luomistyötä ei heikennä tai tee mitättömäksi, jos ihminen sattuu antamaan tälle kehitykselle nimen. Olkoompa nimenä vaikka evoluutio tms. Raamattu ei edes kerro miten JUMALA loi maailman. Kertoo ainoastaan sen, miten se luominen tapahtui Pojan kautta,- eikä muuta.

Itsekkin uskon tieteen tutkimuksiin ihmisen kehityksestä,- jotka on todistettu faktaksi ja siten ne voidaan havainnoida ympäristöstä.

Kuten tiedämme, niin eri uskonnollistyen puolueiden jäsenet on opettamalla opetettu, miten kaikki totuuteen perustuvat tutkimukset tulee mieltää harhaopiksi tms. Esim. ihmisen mielen hoitaminen monasti mielletään psykologisoimiseksi ja harhaopiksi,- vaikkei ihminen edes ymmärrä ja tiedä mitä on sana psykksisyys / psykologisuus pitää sisällään.

Yleensä jonkun asian pohtiminen on mieletöntä, jos jompi kumpi osapuoli ei edes ymmärrä mistä on kysymys. ihmisenhän tulee ensin ymmärtää asia ja tämän pohjalta keskustella ja selvitellä miksi asian näkeminen /ymmärtäminen poikkeaa toisistaan.

• *

Jos evoluutio on Jumalan luomistyötä niin siinä tapauksessa Jumala tekee turhaa työtä.
        Katsos kun evoluutio luonnonvalinnan kauttaa toimii aivan hyvin ilman Jumalaa.

• Markku Tampio

Jeesukseen uskovat uskovat aidosti Raamatun kirjoituksiin ja se on heille ehdoton auktoriteetti heidän uskossaan. Isä Jumala ja Jumalan Poika, Jeesus Kristus, vahvistaa Pyhän Henkensä kautta uskon..

Mitä tulee taas evoluutioon, niin uskovat ovat hyvinkin usein ymmärtämättömiä aikamäärityksissä, koska uskoville mm. maan luomistyö on tapahtunut kuudessatuhannessa vuodessa.

Tämä maan luomistyö perustuu tähän laskelmaan, että Herralla yksi päivä on tuhat vuotta ja tuhat vuotta yksi päivä. Herra loi, Raamatun kirjoitusten mukaan maan ja mitä siinä on, kuudessa päivässä. Seitsemäntenä päivänä hän lepäsi..

Koska Jeesukseen uskovat uskovat Raamatun kirjoitusten sanomaan, ei heidän ajatuksissaan ole sijaa tieteellisille evoluutioteorioille, jotka perustuvat hyvinkin usein pelkkiin olettamuksiin..

• *

"evoluutioteorioille, jotka perustuvat hyvinkin usein pelkkiin olettamuksiin.."

Huomaa heti että sinullakaan ei ole aavistustakaan evoluutioteoriasta.
        Evoluutioteoria perustuu faktoihin ja todisteisiin, halusit tai et.

Jos ei jaksa ottaa selvää asioista ja ainoa tieto maailmasta tulee Raamatun ja TV7:n kautta, on ajatusmaailma juuri tuollainen.

Kaikki faktat löytyy netistä. Kuka tahansa voi tutustua niihin.
        Silti on helpompaa laittaa silmät kiinni ja hokea "evoluutioteria perustuu olettamuuksiin."

• Markku Tampio
        * kirjoitti:

"evoluutioteorioille, jotka perustuvat hyvinkin usein pelkkiin olettamuksiin.."

Huomaa heti että sinullakaan ei ole aavistustakaan evoluutioteoriasta.
        Evoluutioteoria perustuu faktoihin ja todisteisiin, halusit tai et.

Jos ei jaksa ottaa selvää asioista ja ainoa tieto maailmasta tulee Raamatun ja TV7:n kautta, on ajatusmaailma juuri tuollainen.

Kaikki faktat löytyy netistä. Kuka tahansa voi tutustua niihin.
        Silti on helpompaa laittaa silmät kiinni ja hokea "evoluutioteria perustuu olettamuuksiin."

Hyvinkin usein tiedemiehet sekä -naiset esittelevät tietonsa olettamuksiin perustuvilla dogumenteilla. Ja kun he aikansa toistuvasti jauhavat olettamuksiin perustuvia teorioitaan, niin lopulta noita tieteellisiä olettamuksia aletaan pitämään totena. Ja vaikka hyvinkin usein on joku toinen tiedekunta löytänyt totuudenmukaisemman näkemyksen asioihin, niin se olettamuksellinen teoria, mikä on ensimmäisenä esitetty tiedekunnassa, siitä ei ensimmäinen tiedekunta kovin helpolla luovu.

Olettamuksiin perustuvaa teoriaa ja edelleenkin teoriaa on kaikki esim. darwinin teoriaa tukevan tiedekunnan "totuus" evoluutiosta..

Mutta faktaa on se, että dinosaurukset ja mammutit ovat eläneet maapallolla kauan aikaa sitten.. Luut ovat säilyneet todistuksena siitä..

• *
        Markku Tampio kirjoitti:

Hyvinkin usein tiedemiehet sekä -naiset esittelevät tietonsa olettamuksiin perustuvilla dogumenteilla. Ja kun he aikansa toistuvasti jauhavat olettamuksiin perustuvia teorioitaan, niin lopulta noita tieteellisiä olettamuksia aletaan pitämään totena. Ja vaikka hyvinkin usein on joku toinen tiedekunta löytänyt totuudenmukaisemman näkemyksen asioihin, niin se olettamuksellinen teoria, mikä on ensimmäisenä esitetty tiedekunnassa, siitä ei ensimmäinen tiedekunta kovin helpolla luovu.

Olettamuksiin perustuvaa teoriaa ja edelleenkin teoriaa on kaikki esim. darwinin teoriaa tukevan tiedekunnan "totuus" evoluutiosta..

Mutta faktaa on se, että dinosaurukset ja mammutit ovat eläneet maapallolla kauan aikaa sitten.. Luut ovat säilyneet todistuksena siitä..

Et taida tietää mitä sana "todiste" tarkoittaa, etkä myöskään mitä sana "teoria" tarkoittaa tieteessä.
        Selität vain täyttä puutaheinää ja yrität vakuuttaa itsellesi että evoluutioteoria ei ole totta. Tarpeeksi kauan kun toistat tuota mantraa niin alat itse uskomaan siihen.
        Olet tyyppiesimerkki siitä mistä avaaja kirjoitti.

• Luonnon valintaa alettiin ymmärtää vasta parisataa vuotta sitten. Linnunradasta ei ollut vielä tietoa muista galakseista puhumattakaan.
      Käsitys universumista tuli viime vuosisadalla, samoin siinä tapahtuvasta laajenenmisilmiöstä. Laajenemisen alkukin selvisi viime vuosisadan loppupuolella.

Näitä aikoja ennen raamattu tai koraani olivat muiden uskontojen ohella ainoita olevaisen rakenneselityksiä. Osalle ihmisistä on vaikea luopua uskonnollisesta mystiikasta fysikaalisen luonnon lakien tuntemuksesta. Toisaalta uskonnot olemassaolollaan estävät todellisen tiedon etenemistä.

Tieto etenee uskonnoista riippumatta. Avaruuden ja ajan raja ei ole tunnetussa universumissa. Kreationistien luoja "alkuräjähdyksessä" kokee vararikkoa.

Tällaiselle käsitykselle kuin kotikyläni mummolle rajattomuus olisi vaikea käsite. Kun NL:n eka sputnikki viipotti taivaalla niin mummo tokaisi itsevarmasti: "En tule katsomaan Jumalan taivaassa ei voi ihminen matkustaa."
      No. Nyt ihminen on asunut jo vuosikymmeniä "Jumalan taivaassa" kulkevalla avaruusasemalla.

Tällaisia "taantumuksellisia" ihmisiä syntyy vielä monen sukupolven ajan. Mutta vähenevät kylläkin.

• Arto T

Niin eikö se neukkulan lentäjäkin sanonut kun tuli alas, että en nähnyt Jumalaa, Jumalaa ei ole olemassakaan, eli ei neukkulan lentäjänkään käsitys maailmankaikkeudesta kovin suuri ollut.

Aloittajalle: minä olen uskovainen ja voin kyllä ihan rehellisesti myöntää että en ymmärrä kaikkia asioita raamatustakaan, mutta kyllä minä sen verran ymmärrän ja tiedän että viimeinen asia mitä kannattaa tehdä on ateistien ja pilkkaajien kelkkaan hyppääminen.

Mitä tulee maailman alkuun, niin oikeastaan 6000 vuotta ennen minun syntymääni ja 15 mirjardia vuotta ennen minun syntymääni on sinänsä minulle aika lailla sama asia, kun minä elän tätä hetkeä ja usko ja yhteys jumalaan on minun todellisuuttani tässä hetkessä.

Toki minä haluaisin enemmän oppia tietämään Raamatusta ja luomiskertomuksestakin ja toivon että Jumala minulle enemmän näitä asioita avaisi, silti ei minun tarvitse uskoa sokeasti mitään.

Kielitieteellinen fakta on myös se että Raamatun vanhimmat osat on kirjoitettu muinaishebreaksi, joka on konsonantti kirjoitusta ilman sanavälejä, yksi konsonantti yhdistelmä saattoi tarkoittaa kymmeniä eri sanoja, mm päivää tarkoittava muinaishebrean sana tarkoitti myös jaksoa ja ikuisuutta, tällä en tarkoita että niin raamatussa olisi kirjoitettu, mutta viittaan siihen että alkuperäisen kirjoituksen ymmärrettävyys on lähes egyptin hieroglyfien tasoa ja kyllä sen huomaa kun esim. raamatun vanhoja osia lukee. Uuden testamentin kirjoitukset taas todennäköisesti tehtiin Kreikaksi, mikä oli lähes nykyaikainen kirjakieli.

Kristityt pääosin pyrkivät elämään nimenomaan uuden testamentin periaatteiden mukaan ja uuden testamentin kirjoitukset ovat säilyneet meille hyvinkin ymmärrettävässä muodossa. Vanhan testamentin kirjoitusten ymmärtämistä vaikeuttaa alkutekstien vaikeakielisyys, valtava kulttuuri, olosuhde ja elintasoero nykypäivään.

• *

"... kun minä elän tätä hetkeä ja usko ja yhteys jumalaan on minun todellisuuttani tässä hetkessä"

Ei ole mitään "minun todellisuutta". Siinä olet oikeassa että uskosi varmasti on todellinen. Sitä en epäile yhtään. Mutta se, onko sinulla yhteys Jumalaan on eri asia.
        Joko sinulla on yhteys Jumalaan, tai sit sinulla ei ole.
        Ei voi olla niin että "sinun todellisuudessa" sinulla on yhteys Jumalaan, mutta jonkun toisen todellisuudessa sinulla ei ole.
        Jos Jumala ei ole olemassa, mikä on hyvin todennäköistä, niin sinulta puuttuu tämä yhteys, vaikka uskosi olisi kuinka todellinen.
        Jos Jumala on olemassa, minullakin saattaa olla yhteys Jumalaan, vaikka en sitä edes huomaa.
        Todellisuus ei ole mikään subjektiivinen mielipide. Todellisuus on se mikä on totta, uskoimme siihen tai emme.

Usko on siis subjektiivinen todellisuus, mutta uskon kohde on objektiivinen todellisuus, eikä kohde muutu sen mukaan miten uskomme, haluamme tai toivomme..

• Arto T

#Jos Jumala on olemassa, minullakin saattaa olla yhteys Jumalaan, vaikka en sitä edes huomaa.#

Tässä olet lähempänä kuin luuletkaan, sillä Raamattu sanoo Hänessä me elämme, liikumme ja olemme.

apt. 17:
      jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
      28. sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme,

Eli Jumala on lähellä sinuakin, mutta kuuletko tai haluatko kuunnella Hänen ääntänsä ja haluatko vaeltaa Hänen tahtonsa mukaan, kyllä minäkin sen uskon että kenties sinulla ei tätä hengellistä yhteyttä ole, vaikka Jumala on oikeasti lähellä sinua, kuitenkin monet ihmiset itse haluavat elää erossa Jumalasta, he eivät etsi tätä hengellistä yhteyttä Jumalaan. Ja jos ihmisellä ei ole yhteyttä Jumalaan ole hän ei voi hyväksyä ajatusta että jollakin toisella tämä yhteys olisi, koska sen tunnustaminen loisi sen ristiriidan että ihmisen omassa elämässä on jotakin vialla, koska hänellä itselleen yhteyttä Jumalaan ei ole. Siksi hänen täytyy ajatella että noiden sanojien yhteys jumalaan on vain mielikuvitusta, jotta ihmisen oma rauha ei häiriintyisi. Jos uskovaisilla tosiaan on yhteys jumalaan, niin sehän romuttaisi täydellisesti ei-uskovaisen maailmankuvan, siksi ei-uskovaisen on pakko ajatella että usko on vain jotain kuvitelmaa.

• *

Jos tulkitset Raamattua samalla tavalla kuin nyt tulkitsit minun viestin, ymmärrän hyvin miksi uskot Jumalaan. Poimit mun viestistä yhden lauseen ja takerruit siihen. Sen lisäksi tulkitsit sen vielä tahallasi väärin.
        En jakaa edes kommentoida enempää noin typerää viestiä.

• Rapanhapakko

Uskovaisten vastaukset ovat mitä odotinkin.

Tarkoitukseni ei ollut keskittyä evoluutioon, koska esitin monta muutakin esimerkkiä. Eikä tämä ketju ole paikka alkaa inttämään detaljeista. Uskovaisuuden psykopatologia se minua kiinnostaa. Ja kysymys uskovatko oikeasti vai onko tuo vain leikkiä.

Evoluutiosta sitten kuitenkin, että kun nimimerkki ML213 aikalailla hellauntaiuskovaisille epätyypillisesti vaikuttaa uskovan tieteen käsityksiin miljardien vuosien ikäisestä maailmankaikkeudesta ja biologian kuvaamasta lajikehityksestä tällä planeetalla, niin kaipa hän ymmärtää, että useimmat "Pyhän Hengen" "Uudestisyntyneet" väittävät "Tietävänsä" toisin, Joten jos ML213 samalla lailla väittää jotain henkilökohtaista Ylempää Kontaktia Raamatun Jumalaan, niin ehkäpä te kaikki vain leikitte?

ML213 voisi myös huomioida, että ei evoluutio vaadi minkäänlaista ohjausta eikä evoluutiolla ollut tavoitteita "luoda" esimerkiksi ihmislaji tai muut nykylajit. Jos ei olisi nykyisiä lajeja, olisi jotain muuta. Silti evoluutio ei ole sattumaakaan, mitä näennäistä paradoksia uskovaiset eivät taida käsittää.

Olisi oikeastaan masentavan determinististä, jos joku Jumala olisi miljardien vuosien aikana järkännyt luonnonmullistuksia ja sukupuuttoja vain ihmislajin muokatakseen. Aika itsetärkeä kuvitelma myös.

Sitten kun ML213 moneen kertaan hoet JUMALA:sta kapiteelikirjaimilla, niin jospas tajuaisit, että tiedot siitä arvaan tarkoittamastasi Raamatun Jumalasta tulevat vanhoista kirjoituksista, jotka totta kai ovat nekin tieteen tutkimuksen kohde siinä kuin muukin perinne. On aikoja sitten selvinnyt, että Raamatun kertomukset eivät pidä edes historiallisesti paikkkansa esim. Kanaanin maan valloituksen osalta, Raamatun kirjojen alkuperä poliittisena propagandana on hyvin tiedossa, joten juuri sitä Jumalaakaan ei ole sellaisena olemassa. Ehkä vain haluat sellaista? Ihmettelen miksi, sehän oli niissä taruissa kammottava massamurhaaja. Taitaa olla niin, että kun vähän pintaa raaputtaa, sinäkin vain leikit etkä usko tosissasi, sinä vain haluat. Pahuutta, jos Raamatun Jumalaa haluat.

Markku Tampio taas valittaa tieteen perustumisesta "olettamuksiin". No, tieteessä TUTKITAAN, se kun ei ole uskonto vaikkette sitä tajua. paljon faktoja löytyy, nimenomaan evoluutiosta, mutta totta kai tarvitaan uusia hypoteesejäkin. Mutta miten paljon enemmän sitä "Olettamusta" on jumittaa uskontonne maailmanselitykseen? Silloinhan mentäisiin takapuoli edellä puuhun. Eikä todellisuus oikeastaan kiinnostasi, vain ketkuilu oman kuvitelman puolesta, siihen sitoutuen ja silmät sulkien.

Muutenhan tiedefoorumeille tunkeville kreationisteille on tyypillistä evoluutioteorian täydellinen väärinymmärrys. Sen vielä käsittäisi, jos erimielisyys olisi vain faktoista (jos heillä olisi esittää todisteitakin ja eihän heillä ole kuin mahtailu mukamas ylimaallisella tiedolla ilman näyttöä), mutta se että kerta toisensa jälkeen ymmärtävät evoluution tahallaan väärin, sille ei ole muuta selitystä kuin tahallinen huijaaminen. Tai surullinen tyhmyys.

Jos joku ymmärtää englantia, tässä lista kreationistien tyypillisistä väitteistä- Tutistukaa, enne kuin alatte väittelemään evoluutiosta tai kosmologiasta tai Raamatustakaan.
      http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

• Rapanhapakko

JATKUU:

Mutta siis tarkoitin aloituksessa paljon muutakin kuin evoluutiota. Vaikkapa niitä Suomen teevessä näkyneitä muslimiopettajia, jotka "uskovat" Koraaniin ja nipottavat vaikka koirien pidosta asunnossa, mutta eivät epäröi valehdella Koraanin tekstistä muiden uskontojen suhteen. Sitä kristittyä fundamentalistia, joka väittää Raamatun ristiriidattomuutta, mutta ei koskaan vastaa tai myönnä kun tosin näytän. Perättömiä ennustuksia suoltavia "profeettoja". Markku Koivistoa jne jne.

Luultavasti ette hyväksy kaikkia jos ketään noista, mutta miksi sitten kenenkään pitäisi uskoa teidänkään juttuihinne, kun kerran uskovaiset eivät usko toisiaankaan? Eiköhän ole niin, että te kaikki narraatte ja tuo on teille vain leikkiä? (ja jos nyt joku sepittää, ettei sitä hän sano, vaan Raamatun Jumala, hän ei ole tajunnut mitä sanon tai valehtelee)

Ja leikkiä varsin ilkeän maailmanselityksen puolesta: Maailmaa hallitsisi kansantarujen massamurhaaja Jahve ja "hyvänä sanomana" vain teidän laillanne uskoen välttää uskontonne kuvaaman Helevetin. Teillä ei ole mitään moraalin tajua, jos ette pidä tuota kuvottavana maailmanselityksenä. Ja jos, kuten näyttää, monet teistä eivät vakavasti ottaen edes usko vaan leikkivät, niin onhan se jo uskovaisten kielellä ihan "demonista".

Toisaalta voi olla, että osa teistä on vain niin tyhmiä, kuin ohjelmoituja koneita, etteivät muuta osaa ajatellakaan. Puuttuu syvyys tajuta, ettei todellsuus olekaan vain uskotteluanne. Sitten pitäisi tajuta edes, että ei ole mikään "Jumalan hullu" vaan aidosti tyhmä kuin vasemman jalan saapas ja parempi olla hiljaa.

Omituinen totuuskäsitys teillä kummassakin tapauksessa, oli sitten pahuutta tai tyhmyyttä: Ei välitetä todellisuudesta ja faktoista vaan laitetaan mieluiset kuvitelmat ja halut sen edelle. Kuitenkin osaatte aamulla vetää housut oikein päin jalkaan, joten ehkä teiltäkin vosi jotain vastuuta vaatia?

Te joissa on vielä vähän ihmistä jäljellä, tulkaa jo pois tuosta kulttinne lokaämpäristä. Jos jonkinlaiseen jumalaan uskotte, mitä sekin mahtaisi ajatella bluffistanne? Ei teidän ihan ateisteiksi tarvitse alkaa, kunhan lopetatte tuon pinnallisen bullshittaamisen. Jos ette itsenne, niin ainakin lastenne ja muun maailman takia.

• perämela

Voi mitä soopaa metrikaupalla.

jos rapanhapakko ja kumppanit on kotoisin jostain limaklöntistä, niin ole sitten, mutta älä oleta että kukaan luojan luoma sellaiseen "tieteeseen" uhraa sekuntia enempää elämästään.

saisitte nyt edes yhteen nisunjyvään elämän sen tieteenne puitteissa, taikka edes yhden kuution vettä puhtaaksi tieteellisen ihmisen jäljeltä, niin ehkä sitten voitaisiin jo pari sekuntia uhrata sille jumalan asemassa olevalle tieteellennekin.

• Rapanhapakko

No kuule, ei se sinun "Jumalasikaan" ole saanut nisunjyvääkään elämään, koska se on vain epähistoriallisten kansantarujen olematon mielikuvitusolento,. Jos sinua maailma ja todellisuus tai edes Raamattu oikeasti kiinnostaisi, huomaisit nuo itsekin. Mutta sinun tarkoituksesihan on vain lukkiutua kulttiisi ja sulkea silmäsi ja valehdella päälle. Sitä on uskovaisten kulttuuri eikä sitä muuksi tee tuo ylimielinen sävysi.

Jos rehellisyyteesi ei voi vedota, niin onko sinulla edes mitään moraalin tajua?

Laitanpa tähän teille oikean "vastauskontunnustuksen":

-Minä hihhuli olen tietoinen, että tieteen ja historiantutkimuksen perusteella maailmanselitykseni ei pidä paikkaansa. Minä hihhuli olen tietoinen, etä se on vain yhden huuhaakultin maailmanselitys. Minä hihhuli tunnustan myös, ettei minulle siitä ylimaallista tietoakaan ole. Minulla on vain kulttini ihmisten opettamia kaanaankielen kliseitä

-Minä hihhuli käsitän, että maailmanselitykseni, jossa maailmaa hallitsisi muinainen kansanmurhaava heimojumala Jahve ja jossa kaikki muut kuin minun laillani Jeesukseen uskovat joutuvat ikuiseen kidutukseen, on puhtaasti paha maailmanselitys.

-Minä hihhuli myönnän, etten oikeasti tiedä, että maailmanselitykseni on totta. Tiedän ettei maailma sitä ole todisteiden valossa. Minä hihhuli myönnän, että minä vain HALUAN tuota maailmanselitystä, koska nautin pahuudesta ja valehtelusta. Koska olen itse paha ja valheellinen olento.

Mutta ettehän, te, uskovaisuuden koko ideahan on juuri sairaista mielikuvista nauttiminen ja enemmän tai vähemmän tietoinen valehtelu sen eteen. Aivan törkysakkia, jotka vielä hymyilevät kauniisti päälle ja esiintyvät ylimielisinä.

Ja ai ai mitkä valheet vilisevät nyt teidän hihhulien päässä! Te niin nautitte siitä.

Tässä muuten linkki mitä evoluutio on. Lukekaa joskus.
        http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/evoluutio/maaritelma.html

Tässä englanniksi mitä israelilaisetkin arkeologit nykyään ajattelevat Raamatun tarinoiden historiallisuudesta. Jos teille se Pyhä Henki sanoo toisin, meilatkaa oitis noille arkeologeille, missä ne todisteet piileskelevät. Ei taida onnistua, joten kyllä te tiedätte valehtevanne että teillä mitään tietoa Ylhäältä olisi. Mutta te ette piittaa.
        http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_Unearthed

• aloitus:
      Uskovaisuuden paradoksi: Uskotteko te oikeasti?

Jo viestiketjussakin tuli esille "osauskovaisuuden" teema.
      Uskotaan lähinnä UT:hen tai luomistarina ei alkanut VT:n sukutaulujen perusteella . 6.000 v sitten -300 vuotta. Käytännössä useimmalla kristityillä on niitä tai näitä varauksia pääoppikirjaan raamattuun.

Useimmat riviuskovat eivät ole kuulolla kristinuskossa vallitsevista opillisista riidoista eivät raamatustakaan. Taitaa olla niin, että raamattua tunnetaan enemmän ateistien keskuudessa kuin uskovien.
      Useimmat sanovat: "täytyy olla jokin ihmistä korkeampi." Ja siinä kaikki. Tällainen uskova ei useinkaan ole raamatun kauheuksien ja ihmisoikeuksien vastaisuuksien ihannoija.

• perämela

Minua ei kiinnosta pätkän vertaa keskustella onko Jumalaa vai ei.

se on mahdotonta, koska neljäkymmentä vuotta sitten Hän uudestisynnytti minut ja se on ihan sama kuin eilinen päivä.

siis minun ei tarvitse kysyä keneltäkään tämän pollin päällä asuvalta mitään asian tiimoilta, koska se on yhtä varma ja selvä kuin nenä päässäni.

luuleeko joku, että Apostolit ja miljoonat sne jälkeen ovat tyhmyytään antaneet tappaa itsensä vainoissa ja kidutuksissa, ellei Raamatun ilmoittama Jumala olisi vastannut heidän ajallisiin ja iankaikkisiin tarpeisiinsa ja ylittänyt kaikki tuhannen kertaa.

Jokainen saa ilkkua ne muutamat kymmenet elinvuotensa, mutta sitten tulee muutos ja astutaan sellaisen tuomioistuimen eteen jossa ei naureskelut auta.

valinta on ihmisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2785
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1214
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1160
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1034
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      962
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      216
      909
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      110
      856
    Aihe