Adhd/add & tunteet parisuhteessa

Mikä neuvoksi?

Hei!
Tapailin ADD miestä 3 kuukauden verran.
Kaikki oli ihanaa ja leijuttiin pilvissä, suunniteltiin kesälomia yhdessä ja ylipäänsä tulevaisuutta, mitä nyt kolmen kuukauden sisällä ehtii puhumaan ja suunnitelemaan :)
Yhtäkkiä kaikki muuttui, mies sanoi menneensä jonkinlaiseen lukkiutumis tilaan.
Hän tietää tunteensa mutta nyt yhtäkkiä tunteita ei enään ole tai tunteet on mutta ne ovat piilossa jossain ja päälimmäinen tunne on vain että päässä ei liiku mitään. onko tälläinen mahdollista? mikä aiheuttaa tuollaisen lukkiutumisen? Katkaisimme yhteyden pitomme joksikin aikaa että olisi aikaa pohtia ja miettiä asioita. En saa tätä miestä mielestäni ja niitä tunteita joita hänellä oli minua kohtaan ennen ja nyt ei enään mitään. Itse kerkesin todella palavasti ihastua tähän mieheen ja hän on ajatuksissani jatkuvasti ja hän kyllä tietää minun tunteeni. Nyt haluaisinkin kommentteja muilta ADHD/ADD ihmisiltä.. että mikä neuvoksi tälläiseen lukko-oireeseen? Kiitos kaikille jo etukäteen!

3

3836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei pitäis neuvoa

      Tunnistan itselläni tuollaista "lukkiutumista". En tiedä mistä se johtuu, tai voiko sitä edes selittää ADHD:lla. Kyllähän oireistoon kuuluu nopeat mielialan vaihtelut, mutta en usko että toinen ihminen niille mitään voi, kun sitä ei oikein osaa selittää itsekään. Oikeastaan jos jonkinlaista neuvoa haluat, niin unohda se diagnoosi, ja mieti ensin että haluatko oikeasti kestää parisuhteessasi tällaista oikuttelua (en keksi sille parempaakaan sanaa). Ja koska olet rakastunut ja tiedät ettei ongelmatonta parisuhdetta ole olemassakaan, vastaat todennäköisesti että haluat sen miehen oikuttelusta huolimatta. Tee sitten selväksi sille miehelle, että olet yhä kiinnostunut ja unohda se diagnoosi. Anna toiselle tilaa. Tämä pätee jokaiseen parisuhteeseen, mutta itselläni (minulla on siis ADHD) ainakin oman tilan tarve on hyvin suuri. Toisinaan olen kuin kissa joka tulee kylkeen kehräämään ja seuraavana päivänä saatan vetäytyä omiin oloihini, eikä minuun saa tunnetasolla juuri mitään kontaktia.

      Ei tähän voi mitään yleispätevää neuvoa antaa. Eikä se diagnoosi ole mitenkään olennainen juttu. Tärkeintä olette te kaksi. Ole kärsivällinen, mutta älä anna sen toisen myöskään kohdella sinua huonosti. Mielestäni diagnoosilla (samoin kuin vaikka kurjalla lapsuudella) voi selittää käyttäytymistä, mutta se ei anna mitään eri vapauksia eikä oikeuta huonoa käytöstä. Pidä siis huoli siitä, ettet joudu suhteeseen jossa itse joudut kärsimään!

      Toisten suhteissa ei pitäis ikinä mennä neuvomaan, joten voit ihan hyvin unohtaa tämän tekstin ja tehdä ihan just niin kuin sinusta tuntuu.

    • Mikä neuvoksi?

      Kiitos vastauksestasi!
      Toki teen niinkuin itsestäni tuntuu mutta halusinkin kysellä onko täällä muilla vastaavanlaisia kokemuksia.
      Kyllä minä tämän miehen haluan ja valmis ottamaan vastaan kaikki "oikut"(kuten sanoit).
      Olen päättänyt antaa hänelle tilaa ja aikaa mutta en anna kohdella kaltoin kuitenkaan, sen verran itsekin kokenut aiemmissa suhteissa että kaikkea vaan ei pidä eikä tarvitsekaan sietää.
      Olen valmis menemään läpi vaikka harmaan kiven tämän miehen takia, aika näyttää mitä meidän suhteelle käy.. Todellakin toivon että kaikki menisi hyvin.
      Hänen tunteilleenhan en mitää mahda, jotta jos hänellä vaan ei yksinkertaisesti niitä tunteita siellä enää ole tai ne eivät tule esille, nii en voi sitten tehdä mitään.
      Ja toki tiedostan sen etten roiku hänen diagnoosissaan kiinni, en missään nimessä..

      Iso kiitos sinulle vielä vastauksestasi :))

    • ajatus

      Tällaisen "oikuttelun" kanssa vaatii todellakin sitä rakkautta, puolin ja toisin. Sen olen oppinut ymmärtämään itse ADD:nä. Rakkauden tunne on niin voimakas välillä, ja välillä taas on niin välinpitämätön olo kaikkea kohtaan. En voi edes kuvitella minkälaista myllerrystä tämä aiheuttaa kumppanissani, jollainen minulla onneksi on. Ymmärrystä, tilaa ja voimakasta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Niitä on ainakin meidän parisuhde tarvinnyt ja rutkasti. Huonot päivät ovat todellakin painosanalla huonoja. Ja silloin riidat ja tunteet ovat sitä luokkaan. Taas hyvät päivä ja tunteet ovat yhtälailla mielettömän voimakkaita. Tällaisessa vuoristoradassa on varmasti vaikea pysyä kyydissä....varsinkaan koko loppuelämää... Rakastan kumppaniani, ja ehkä siksi minulla on ajoittain myös voimakas tunne siitä että hän ansaitsee jotain "parempaa".... mitä minä en voi omana itsenäni hänelle tarjota-koskaan. Siinä syy minkätakia minä jättäisin mieheni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe