Laitoin tän viestin vahingossa väärään keskusteluun joten laitan sen nyt tännekin..
Eli:
Olen amatööri kameroiden kanssa vielä, siksi kyselen tyhmiä. Kamerana minulla on Canon EOS 1100D.
Ongelma:
Minulla on kokonaan valkoinen koira ja kun aurinkoisella säällä olen yrittänyt saada siitä kuvia niin kuvista tulee ihan kaameita. Turkki on erittäin puhkipalanut ja esim. vaaleankeltaiset kukat ympärillä meni mössöisen tummankeltaisiksi.
Pilvisellä säällä kuvista tulee omasta mielestä hienoja mutta jos paistaa aurinko niin voi kuvissa nähdä vain valkoisen hahmon :(
Jotain tietoa teillä pro kuvaajilla mikä asetus mulla voi olla väärin? Ei kettuilua kiitos, jos sitä esiintyy niin jätän huomiotta. Kukaan ei ole seppä syntyessään.
Jokin asetus ehkä väärin? vai missä ongelma..
5
148
Vastaukset
Jos kuva ylivalottuu, on valotusta vähennettävä. Se, miten tämän tekee (pistemittaus, käsisäätö, valotuksen korjaus, valutuksen lukitus) on käyttäjän päätettävissä. Filmiaikaan oli erilaisia sääntöjä valotuksenkorjaamisesta. Digiaikaan yksinkertaisinta on kokeilla. EI kai sinulla ole kiekkoa täysautoasennossa? Pane ainakin P:hen.
- 2+2=4
Kuulostaa hiukan siltä, että herkkyys on säädetty liian isoksi, jolloin auringossa kuvat ylivalottuu. Kokeile ensiksi täysautomatiikalla (vihreä nelikulmio valintakiekossa).
- Oppaasta löytyy
jaa kait tännekin voi laittaa tämän linkin:
http://www.canon.fi/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS_1100D.aspx?type=download&page=1
sieltä KÄYTTÖOPAS suomen kielellä, tulostukseen ja sitten vaan ahkeraa lukemista - Dol Biong
– kamerasi dynamiikka loppuu kesken jyrkässä valossa, joten tällaisesa tilanteessa pitää luopua tumman pään sävyistä (musta)
Kokeileppa seuraavanlaista temppua:
– laita merkkyysasetus pinimmälle mahdollselle (ISO 100?)
– valitse valotustavaksi aukon esivalinta (Av)
– himmennä kaksi aukkoa
– säädä valotuksen korjain asentoon –2 EV
Kyllä kettuilu kannattaa huomioida, juuri sairaalloisen huomiontarpeen vuoksi täällä kettuillaaan. - koirakuvaaja
wb(valkotasapaino) kannattaa olla myös oikeassa asetuksessa.
Automaatti, tai sään mukaan asetettu, esim 'aurinkoinen sää' jos kuvaa aurinkoisella säällä siis :-)
Paras on jos voit määrittää wb:n tapauskohtaisesti, eli se wb preset tms ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203