Oletko aktiivinen seurakuntalainen, käytkö usein kirkossa, luetko raamattua? Voiko uskonnosta ja uskosta keskustella tavallisten ihmisten kanssa ihan asiallisesti?
Uskonto on mielestäni väistymässä suomalaisten elämässä. Monissa Euroopan maissa perheet käyvät usein kirkossa ja Amerikan presidenttikin lopettaa puheensa sanomalla, Jumala siunatkoon teitä kaikkia.
Onko uskonnosta tullut meille tabu, josta ei ole sopivaa keskustella tavallisten tuttujen kanssa?
Huomasin, että oli vaikeata valita kuutta tuttua, jolle lähettäisin siunaus-ketjukirjeen, jota en halunnut katkaista. Tiedän, että kaksi ystävääni ovat uskovaisia ja käyvät kirkossa. Muiden näkemyksistä minulla ei ole aavistustakaan.
Saapa nähdä poistetaanko tämä viestini asiattomana. En halua tuputtaa mitään, mutta olisi kiva kuulla anonyymina oman ikäluokan ajatuksia uskontoasioista.
Suhteesi uskontoon?
57
202
Vastaukset
- meeriamanda
Oma on asiani, ja suhtaudun näihin kyselyihin ylipäätään kielteisesti. Miksi aina tentataan oletko sitä ...vai ...tätä?
Miksi kertoilisin yhtikäs mitään? Miksi te utelette jatkuvasti? Eikö muuta päivänmittaan ole tapahtunut, eikö mikään muu kiinnosta kuin tenttaaminen?- UjojaPujoja
Missä muualla voisi yhtä avoimesti jutella asioista saman ikäisten kanssa? Näkymättömänä voi kertoa asioista, mitä ei halua paljastaa muuten. Kiva tietää muiden ajatuksista. Hyvä alottaja!
UjojaPujoja kirjoitti:
Missä muualla voisi yhtä avoimesti jutella asioista saman ikäisten kanssa? Näkymättömänä voi kertoa asioista, mitä ei halua paljastaa muuten. Kiva tietää muiden ajatuksista. Hyvä alottaja!
"UjojaPujoja"
Oikeastaan aloitus on tälle palstalle ihan idioottimainen.
Tämänpäivän 60 porukka ei ole sama kuin heti sotien jälkeen.
Me olemme vapaan rakkauden hippiliikkeen jälkeläisiä, jotka nauramme vanhojen mummojen uskonnolle ja ajatukselle että neitsyt synnyttää.
Tuntuu aina oudolta kun vanhemmat tulevat tänne juttuineen, vaikka heillä olisi omatkin palstansa.
Melkein on tunne aavemainen.
Tulee tunne että jotkut tosivanhat haluavat vielä tuntea jotain toivoa tai tuulahdusta entisten nuorten elämänilosta. Nuorten, joiden elämä on ollut ihan toisenlaista.
H.- tikitiki keinohedelm
hunksz kirjoitti:
"UjojaPujoja"
Me olemme vapaan rakkauden hippiliikkeen jälkeläisiä, jotka nauramme vanhojen mummojen uskonnolle ja ajatukselle että neitsyt synnyttää.
Tuntuu aina oudolta kun vanhemmat tulevat tänne juttuineen, vaikka heillä olisi omatkin palstansa.
Tulee tunne että jotkut tosivanhat haluavat vielä tuntea jotain toivoa tai tuulahdusta entisten nuorten elämänilosta. Nuorten, joiden elämä on ollut ihan toisenlaista.
H.Sinä sovellutkin kilttien kreikkalaisten jumaltarustoon paremmin, egyptiläisistä tai mayoista puhumattakaan ja vaietaan niistä kammottavista muista. .
http://www.youtube.com/watch?v=BRiGiQtodyY tikitiki keinohedelm kirjoitti:
Sinä sovellutkin kilttien kreikkalaisten jumaltarustoon paremmin, egyptiläisistä tai mayoista puhumattakaan ja vaietaan niistä kammottavista muista. .
http://www.youtube.com/watch?v=BRiGiQtodyY"tikitiki keinohedelm"
Tuo dokumentti on minulle tuttu, tietenkin.
Muistan tunteneeni ihmetystä että Kreikkalainen silmäätekeväkin siinä kommentoi.
Katsotaan, jospa uusi Presidenttimme kertoo Putinille Kalevalaisia "totuuksia". Halonen kun oikoi vain kravatteja.
Myönnän kyllä olevani ihmeellinen, vaan jumalten juoukkoon ei minua vielä ole hyväksytty, olen senlainen "trainee, as they say"".
H.- tikitiki keinohedelm
hunksz kirjoitti:
"tikitiki keinohedelm"
Tuo dokumentti on minulle tuttu, tietenkin.
Muistan tunteneeni ihmetystä että Kreikkalainen silmäätekeväkin siinä kommentoi.
Katsotaan, jospa uusi Presidenttimme kertoo Putinille Kalevalaisia "totuuksia". Halonen kun oikoi vain kravatteja.
Myönnän kyllä olevani ihmeellinen, vaan jumalten juoukkoon ei minua vielä ole hyväksytty, olen senlainen "trainee, as they say"".
H.Ai niinkö? Kalevalahan on Putinialandiassa tuttu Teosofien selittämänä. Pohjois Koreassahan jumalat hallitsevat nykyisinkin.
tikitiki keinohedelm kirjoitti:
Ai niinkö? Kalevalahan on Putinialandiassa tuttu Teosofien selittämänä. Pohjois Koreassahan jumalat hallitsevat nykyisinkin.
"tikitiki keinohedelm"
En ala keskustelemaan valtioista, vaan ihmisistä joilla on ymmärryksen tuoma näkemys historiasta. Kravatti ei kuulu siihen.
H.- ...
hunksz kirjoitti:
"UjojaPujoja"
H.Pakko kompata, vähän vastentahtoisesti kylläkin :D
=DW=
- .............
maksan veroa, vaikka en käy kirkossa, mutta olen koko ikäni kuulunut, ja en näin vanhana halua erotakkaan, voihan sitä olla hyvätekijä näin ja eipä tarvii tuntea huonoa omaatuntoa kun on mukana auttamassa..
- SAS*
Suhteeni uskontoon on henkilökohtainen. Kuulun kirkkoon, koska seurakunnalla on paljon hyväntekeväisyystoimintaa.
Vanhuksille, lapsille ja nuorille seurakunta järjestää toimintaa. On päiväkerhoa alle kouluikäisille, iltapäiväkerhoa eka ja tokaluokkalaisille.
Katson, että kirkollisvero menee oikeaan tarkoitukseen. Itse olen käyttänyt seurakunnan palveluita hyvin vähän. - ...
Olen ateisti. Erosin kirkosta (johon en ollut itse liittynyt) kun tulin täysi-ikäiseksi.
Sukulaisissa on uskovia, ystävissä ei. - pärjään omillani
Valtio ja uskonto erilleen. alkaa veronmaksajilla olla noita elätettäviä jo riittävästi
jos vielä tuetaan islamia ja muita muualta tulevia uskontoja.
Senkun vaahtoavat vaan omillaan. Mikä on uskonnon tarkoitus jos aina vain rahaa
halutaan/ahnehditaan niinkuin,esim evlut- 6 + 12
Kaikki eivät pärjää, ja juuri vähäväkisimpiä kirkko auttaa joka päivä, pitämättä siitä suuriäänisesti mekkalaa.
Tietoa ei saa ottamatta selvää. - Vastatkaas.
Puhutaan pakkoruotsista, mutta mitä
hyötyä meille on pakkouskonnosta?
- Voi hyvää pyhää
Helppoa on rellestää kun valtio rahoittaa kirkollisveron maksajat. viedään sanaa
jopa ulkomaille, tuskin ensimmäistäkään nälkäänkuollutta näkyisi teillä/kaduilla
ilman kirkon silmänlummetta, leikkii mukamas avustamalla, käännytyksestä on
vain kysymys ja jäsemaksujen maksajista, niitä haalii kirkko, on tehnyt sitä jo satoja vuosia omaksi ilokseen. Ja hölmöjen kustannuksella. - demeter
Olen mukana seurakunnan vapaaehtoistyössä. Se on meillä hyvin organisoitua ja riittävän itsenäistä. Luterilaisissa jumalanpalveluksissa en käy, aika harvoin luen Raamattua, vaikka se on minulle kirjojen kirja, suurta runoutta ja ajatonta elämänviisautta.
Aloittaja kysyi edelleen, onko uskonto meille tabu. Kyllä se taitaa nykyisin olla, ei siitä täälläkään ole tykätty puhua. Seksi on suositumpi aihe..)) .
Minulla on pari uskovaa ystävää. Molemmat ovat fiksuja ja avarakatseisia ihmisiä. Harvoin me uskosta puhumme ja jos puhumme, ajattelemme asioista aika pitkälle samalla tavoin.
Oma seurakuntani on selvästi skarpannut tuon kirkosta eroamisbuumin jälkeen. Tarjoaa melkein jokaiselle jotakin ja ottaa innokkasti vastaan uusia ideoita. Se on myös jalkautunut, ollut mukana terveysmessuilla, kylätapahtumissa ja nostanut esille erilaisia teemoja, jotka kiinnostavat myös "ei uskovia": luonnonsuojelua, hiljentymistä, liikuntatapahtumia, kädentaitojen elvytystä, keskusteluryhmiä.
En voi oikeastaan syyttää kirkkoa mistään. Parhaansa kai se tekee, mutta aina se ihmisten hampaissa silti on. - puplikaani,,,
Harvoin käyn kirkossa, ku aamuisin nukun pitkään en ehdi kymmeneksi kirkkoon,
aina on maksettu kirkollisvero,,
radiosta kuuntelen joka sunnuntai jumalanpalveluksen, ja muutenki radio DEI:sttä kuuntelen aina juttuja raamatun sanasta kun sattuu tulemaan,
uskonnosta voi aina keskustella,
uskonnon opetus tulisi palauttaa kouluihin, siitä olisi suuri hyöty nyky nuorille ja tuleville sukupolville,
elämä olisi heille helpompaa kun tietäisivät vaikka kymmenen käskyä ja mitä ne merkitsee,,
pidän itseäni uskovaisena, vaikka seurakunnassa ei varmaankaan mua pideetä uskovaisena koska en käy kirkossa,- 2 + 9
Voisin lähes saman sanoa itsestäni, mutta minkäänlaista kuvitelmaa siitä, että seurakunta jakaisi omiaan vuohiin ja lampaisiin minulla ei ole.
Eiköhän niin tee erilaiset omat ryhmittymänsä, kuuluen tai kuulumatta kirkkoon.
- Kuinka uskallat?
ET saa ajatella, sun tulee vain uskoa kaikki mitä sulle kerrotaan. Muuten helvetin tuli polttaa sinua ikuisesti helvetissä.
- *-
Tuo on ajalta ennen kuin Ukko-Nooa arkkinsa rakensi.
- meeriamanda
Niin, jokainen tekee valintansa...uskoa tei ei. Enpä ottaisi edes harkintaan helvetin tulia.
- Uskotonna
Yritän pysytellä mahdollisimman kaukana uskonnoista. Ja välttääkseni loukkaamasta uskovaisen tunteita, en puhu uskonasioista hänen kanssaan.
Uskonto on vielä tänä päivänäkin oopiumia kansalle useissa maissa. - voi luopujat!
Jos itselläni ei olisi sitä pohjaa, minkä uskonto on antanut, en olisi niin turvallinen elämässäni!
En ole yksin riittävä, tarvitsen niitä moraali ja eettisiä säännöksiä mitä olen löytänyt uskonnosta. Siitä kiitos!
Ihminen ilman uskoa johonkin suurempaan, on itseriittoisuudessaan nykyajan kuva. Minä minä ja kaikki vain minulle, toisista viis!- Tavat on
Tuo kahden viimeisen rivin väittämä ei pidä paikkaansa.
Itsekkyyttä on yhtä paljon (jos ei enemmän) uskovaisten joukossa.
Moraali ja hyvät tavat eivät ole raamatusta peräisin. Eikä muistakaan "pyhistä" kirjoista.
- Korppis*
Usko on sellainen keskustelun aihe jotta se kiihottaa. Siitä voi saada kimmokkeen kiihkoiluun ja kiihko saa aikaan tappelun. En jaksa vouhkata, nukuttaakin.
- Tilja K
Uskon kyllä Jumalaan. Sitä vain en ole koskaan ymmärtänyt miksi luullaan, että Jumalalle on mieluista, kun kirkossa veisataan mollisävyisiä sinänsä kauniita virsiä, hymistään puoliääneen isämeitää ja kuunnellaan saarnaajaa, joka uhkaa meitä hevetin tulella, kun meistä aika jättää.
Minun Jumalani on toisenlainen. Hän hyväksyy, että en rajoittuneisuuteni takia pysty hahmottamaan mihin avaruus loppuu ja mitä mahtaa olla sen takana.
Raamatussa sanotaan, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Minun ei tarvitse kuin katsoa peiliin, niin näen ettei se ihan niin taida olla.
Mutta kukin tulkoon uskollaan autuaaksi.- demeter
Jos minuun iskee jumalakaipuu (Tilja K), menen ortodoksikirkkoon. Sen palvelukset vetoavat minuun aistivoimaisuutensa vuoksi. Saarnat ovat yleensä tiivistettyjä ja niillä on painoa enemmän kun populistisilla ja runsassanaisilla luterilaisen kirkon saarnoilla. Näin olen kokenut.
Myös ikonitaide (jota täällä on aika ikävästikin pilkattu) vetoaa minuun, virittää tunnelmaan. Pyhyyden kokemus on avautuu niiden kautta, minulle.
En silti pane pahankseni, jos joku saavuttaa sen muualla..))
Tai on saavuttamatta.
- ...
Uskisten vittumaisin piirre on just toi koko ajan jankuttaminen. Jos joku on sekaisin ja uskoo joulupukkiin, sille kyllä nauretaan, mutta os oku uskoo taruolentoihin, kaikkien pitäisi olla samaa mieltä sen kanssa.
Suomessa yli 30 rekisteröityä uskontokuntaa. Lisäksi esim Scientolokit, pastafarait, aa- kerho, joilla ei virallista uskontostatusta, päälle pakanauskonnot, wiccalaiset, ukko isäjumalaa palvovat, luontoa palvovat. Ja sitten uskonnottomat. Elikkäs eipä ole paljoa merkitystä jollain luterilaisella kirkolla, vaikka kaikki puolustuskyvyttömät vauvatkin väkiselllä koitetaan kastaa siihen lahkoon kuuluviksi.
Että keksi joku muu puheen aihe.
=DW= - Minä, uskova.
Ennenvanhaan uskominen oli enemmän muille
näyttämistä. Kilpailtiin uskon vahvuudesta.
Tänä päivänä voi kukin uskoa tykönänsä ilman
suuria eleitä.
Kirkko taas on menettänyt uskottavuutensa.
Oliskos koulutus vajavaista, kun papeilla on
erilainen näkemys jopa arkisista asioista. Sit-
ten kaiken maailman Räsäset sekoittavat kei-
toksen. Kirkko ei ole enää uskon mitta. En ole uskovainen, en kuulu kirkkoon. Kai ainoan kerran tänä vuonna kävin juuri viime viikon lopulla kirkossa tai tarkkaan ottaen siunauskappelissa kun hyvä ystävä haudattiin. Hän ei elä mutta hänen muistonsa kylläkin...
- Tuo ajattelemisen
kietäminen ja "vain uskon" ylikorostaminen on pahuutta, synti.
Se oliuskonsodalla valloittajan keino saada alistettua, samoin "perisynti", että "sinun syntisyytesi tähen" ristiinnaulittiin...
Lähetysk ä s k y vielä päälle, niin se oli siinä!
Helvetin tuli ellet usko!
Luoja Jumala antoi meille aivot, jokaiselle omat,
ettei siis "maanviljelysseuran" yhteiset.
Kyllä hän tarkoitti, että niitä käytetään ajattelemiseen.
Ja hyökkäyssodalla valloittavaa vastaan saa puolustautua!
Kaikki valloittajan kierot alistamiskonstit saa paljastaa.
zzz - Moraali ei tule
Tuo ajattelemisen kirjoitti:
kietäminen ja "vain uskon" ylikorostaminen on pahuutta, synti.
Se oliuskonsodalla valloittajan keino saada alistettua, samoin "perisynti", että "sinun syntisyytesi tähen" ristiinnaulittiin...
ettei siis "maanviljelysseuran" yhteiset.
Kaikki valloittajan kierot alistamiskonstit saa paljastaa.
zzzuskonnon kautta, siellä on aseellista hyökkäystä, kuten Ruotsin kolme sotaa armeijoineen, sotajoukkoineen vuosina 1155 - 1323 suomalaisten kimppuun. Vain halusta valloittaa!
Pedofilia uskovaisten keskuudessa on moraalittomuutta, rikollisuutta!
Omahyväinen rahan ansaitseminen paavina, piispoina, pappeina... - "kalastajansormus"
Moraali ei tule kirjoitti:
uskonnon kautta, siellä on aseellista hyökkäystä, kuten Ruotsin kolme sotaa armeijoineen, sotajoukkoineen vuosina 1155 - 1323 suomalaisten kimppuun. Vain halusta valloittaa!
Pedofilia uskovaisten keskuudessa on moraalittomuutta, rikollisuutta!
Omahyväinen rahan ansaitseminen paavina, piispoina, pappeina...on yksi paavin rekvisiittaan kuuluva vallan symboli.
Miten ihmiset voivat olla niin tyhmiä, että paaviakin pokkuroivat?
Aivan kuin hän olisi jumalasta seuraava ylöspäin.
- Tase pappa
Useinkin huomaan uskovaiseksi itsensä luokittelevan tyypin olevan itsekkäin, uomiinsa jumiutuneen, epävarman tyypin.
Hän tuntuu saavan jonkinlaista tyydytystä siitä populasta, jonka jäsenenä Hän on.
Jostakin syystä, jok` ikinen tuntemani uskis on itsekkäitä, ahneita , suomeksi sanottuna - paskiaisia, joilta puuttuu alkeellisinkin sydämen sivistys ja kyky empatiaan.
Uskonnon saarnaamisen Hän tuntee velvollisuudekseen lähimmäisilleen, halusivatpa nämä sitä tai ei.
Juuri äskettäin uskoon hurahtaneet ovatkin niitä kaikkein ärhäköimpiä "ilosanoman" levittäjiä. Rasittavia tyyppejä, joita on syytä vältellä viimeiseen saakka.
Voisihan sen niinkin sanoa, että uskon varjolla heillä on oikeus uhkailla kuulijoitaan jollakin helvetin tulella ja muilla kamaluuksilla.
Mikä antaa juuri heille oikeuden tuomita muut, paheksua muiden elämää.
Näitä minä vaan olen aina ihmetellyt. En enää usko mihinkään jumalliin tai jeesuksiin.
Uskovaisten lesta-sukulaisteni mielestä olen kartettava hylkiö, jolle ei edes päivää sanota, vaikka joskus on pakko jossakin sukutilaisuudessa tavata.
Pakanana en kuitenkaan katso oikeudekseni, tai velvollisuudekseni vietellä muita omaan uskottomuuteeni.
ulkoon jokainen uskollaan autuaaksi, mutta antakoot muidenkin elää omillaan.
Uskonnon ilosanoman varjolla kun on tapettu ihmisiä maailman sivu satoja miljoonia.
Joskus ihmettelenkin, onko Kirkko - Institutiona - kaapuun pukeutunut hirviö?- Viimeiseen kysymyk-
seesi on pakko vastata on.
Niin paljon pahuutta on keskiajallakin noilla uskonSODILLA, ristiretkillä, noitien roviolla polttamisilla kaikella seksin kieltämisellä piispoilta ja papeilta, jolloin se perversioina vahingoitti heitä ja monia muita ihmisolentoja.
Näin sanoin, vaikka pakana en ole, vaan Johonkin korkeampaan voimaan uskon, olkoon sen nimi Hyvyys, Rakkaus, Jumala, Luoja, Elämän henki t.m.s.
Häntä ei tarvitse "lähetyssaarnata", koska ihminen kokee hänet luonnossa ja itsessään, läheisissään ja lähimmäisissään.
Kirkkorakennukset ovat meidän, ja JOS uskonto puhdistettaisiin verestä ja kidutuskuolemasta, sekä lakattaisiin syyllistämästä ihmisiä siihen,
kirkkoon liittyisi paljon ihmisiä , Ihmisiä isolla alkukirjaimella. Viimeiseen kysymyk- kirjoitti:
Niin paljon pahuutta on keskiajallakin noilla uskonSODILLA, ristiretkillä, noitien roviolla polttamisilla kaikella seksin kieltämisellä piispoilta ja papeilta, jolloin se perversioina vahingoitti heitä ja monia muita ihmisolentoja.
Näin sanoin, vaikka pakana en ole, vaan Johonkin korkeampaan voimaan uskon, olkoon sen nimi Hyvyys, Rakkaus, Jumala, Luoja, Elämän henki t.m.s.
Häntä ei tarvitse "lähetyssaarnata", koska ihminen kokee hänet luonnossa ja itsessään, läheisissään ja lähimmäisissään.
Kirkkorakennukset ovat meidän, ja JOS uskonto puhdistettaisiin verestä ja kidutuskuolemasta, sekä lakattaisiin syyllistämästä ihmisiä siihen,
kirkkoon liittyisi paljon ihmisiä , Ihmisiä isolla alkukirjaimella."Viimeiseen kysymyk-"
Jossain määrin olet tajunnut elämän ja sen jumalat oikein.
Aikanaan ei jumalilla ollut aikaa pitää kädestä, joten he antoivat ohjeita ja toivoivat parasta ihmiselle, kuten vanhemmat kertovat suojateistä lapsilleen.
Ihminen loi sitten omat jumalankuvansa, tapansa ja kirkkonsa.
Ei se mennyt ihan kuin Strömsössä, joten piti vähän leikkiä vedellä ja katsoa muuttuisiko ihminen, ei muuttunut paisuvaiset ja muut paisumukset ottivat jumalien Geenisuunnitelmista niskalenkin ja selättivät jumalien ajatukset.
C-suunnitelmaa ei jumalilla ollut, joten he ovat nyt hiljaa ja pidättävät hengitystään.
Paniikkia on nyt heidän keskuudessaan ja 21.12.2012 tulossa ja päivämäärästä on varoitettu. :)
H.- Tase pappa
Viimeiseen kysymyk- kirjoitti:
kirkkoon liittyisi paljon ihmisiä , Ihmisiä isolla alkukirjaimella.Niin myöskin minä ja mono muu..
- Kaupunkilainen
Olen uskonnoton, kirkosta eronnut ateisti. En hyväksy lapsikastetta, yritysten kirkollisveroa enkä sitä, että kirkkoon kuuluvat lapset eivät voi koulussa valita elämänkatsomustietoa.
Kirkon pitäisi olla niin kuin mikä tahansa aatteellinen yhdistys, johon aikuiset liittyvät omasta tahdostaan ja jota pidetään yllä jäsenmaksuilla. Minusta on käsittämätöntä, että tämän päivän Suomessa myös sellaisten yritysten, joiden omistajista yksikään ei kuulu kirkkoon, pitää maksaa kirkolle veroa.
Kaksinkertainen väestökirjanpito pitäisi lopettaa, ja hautausmaat ottaa valtion haltuun. Ei ole oikein, että yhdellä aatesuunnalla on monopoli ihmisen elämän loppuvaiheisiin.
Moraalilla ja uskonnolla on hyvin vähän tekemistä toistensa kanssa. Kun vähän maailmaa katsoo ja historiaa kertaa, tulee esiin, kuinka paljon uskonnon nimissä on tehty pahaa, sodittu, tapettu, raiskattu, uhkailtu, viety toisen vapaus jne.
Moraali, oppi oikeasta ja väärästä, on jokaisen ihmisyhteisön elämisen ehto, ja ollut olemassa kauan ennen uskontoja. Humanistinen moraali on sitä, että kohtelee toisia ihmisiä hyvin, vähän samalla tavalla kuin YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa on lueteltu.
Uskonnosta on vaikea keskustella, koska siinä liikutaan niin henkilökohtaisella alueella, että joku voi kokea loukkauksena jopa pelkän eri mieltä olemisen. - Niin, tuo viimonen
kpl viestissäsi on totta:
"Uskonnosta on vaikea keskustella, koska siinä liikutaan niin henkilökohtaisella alueella, että joku voi kokea loukkauksena jopa pelkän eri mieltä olemisen."
Sama koskee puoluepolitiikkaa.
Mutta keskustelu-palstasta tässä nyt on kyse.
Erilainen mielipide on hyvä, se ei ole loukkaus.
Antaa ajattelemisen aihetta.
Ajattelu taas parantaa aivojen kuntoa ja nuortumista! - jocus*
Ateisti olen, kun mikään uskonto ei mahdu järkeeni. Uskonnon ei tietenkään tarvitsisi olla järjellä ymmärrettävä, uskonto kun on, mutta ei se saisi olla järjen vastainenkaan.
Meitä uskonnottomia kohtaan on väärin, että Suomessa on valtionkirkko, ja uskonnon ja valtion sekoittaminen ei muutenkaan ole järkevää. Siitä ovat muutamat uskontoon pohjaavat islamilaiset valtiot ja Israel varottavia esimerkkejä.
Raamattu vaikuttaa vielä niin paljon länsimaisten ihmisten elämään, että sen jonkinvertainen tunteminen on perusteltua. Uskontotieto kuuluu mielestäni yleissivistykseen, mutta uskonnon opettamista lapsille en hyväksy."Jocus*"
Suomen kirkko, valtioineen ei ole enää uskonto, se luopui uskostaan jo vuosia sitten.
Mutta hyvä se on olla olemassa, sen avulla saa kontrolloitua ihmistä helposti ja erittäin laajasti ja laaja-alaisesti.
Olet varmaan huomannut että viimeaikoina on valtiomme käyttänyt sitä homo- ja rasismi-vihapuheen valvontaan sekä käännytettävien suojelemiseen, sitä valtio kun ei voi tehdä etteivät äänestäjät kaikkoa "ei-sallittuihin" puolueisiin.
Ehkäpä valtiokirkon raamatun voisi jo vaihtaa YK:n peruskirjaan.
Kaikki maailman epäuskoiset!! Liittykää Nokia-liikkeeseen"
H.- tunkeilua näkökulmii
hunksz kirjoitti:
"Jocus*"
Suomen kirkko, valtioineen ei ole enää uskonto, se luopui uskostaan jo vuosia sitten.
Mutta hyvä se on olla olemassa, sen avulla saa kontrolloitua ihmistä helposti ja erittäin laajasti ja laaja-alaisesti.
Olet varmaan huomannut että viimeaikoina on valtiomme käyttänyt sitä homo- ja rasismi-vihapuheen valvontaan sekä käännytettävien suojelemiseen, sitä valtio kun ei voi tehdä etteivät äänestäjät kaikkoa "ei-sallittuihin" puolueisiin.
Ehkäpä valtiokirkon raamatun voisi jo vaihtaa YK:n peruskirjaan.
Kaikki maailman epäuskoiset!! Liittykää Nokia-liikkeeseen"
H.Miksikähän uskonnoissa, politiikassa, kaupankäynnissä, ihmissuhteissa, mainonnassa ja pankkitoiminnassa ynnä ties missä
on aina joku nävertämisen ja kynimisen maku.
Koskaan ei tunne olevansa hyväksytty just omana itsenään vaan tartteis olla
kuin joku tiettyyn malliin tai muottiin stailattu luomus?
No ei sit todellakaan pysty miellyttämään kaikkia tai ketään.
Jos sitten ylipäätään pärjää edes ittensä kanssa.
Varsinkaan jos on jotain sairautta joka sinänsä jo rasittaa entuudestaan ihmistä? tunkeilua näkökulmii kirjoitti:
Miksikähän uskonnoissa, politiikassa, kaupankäynnissä, ihmissuhteissa, mainonnassa ja pankkitoiminnassa ynnä ties missä
on aina joku nävertämisen ja kynimisen maku.
Koskaan ei tunne olevansa hyväksytty just omana itsenään vaan tartteis olla
kuin joku tiettyyn malliin tai muottiin stailattu luomus?
No ei sit todellakaan pysty miellyttämään kaikkia tai ketään.
Jos sitten ylipäätään pärjää edes ittensä kanssa.
Varsinkaan jos on jotain sairautta joka sinänsä jo rasittaa entuudestaan ihmistä?"tunkeilua näkökulmii"
Darwinismi on hauska, tarkkahavainnointinen joskus kummallinenkin kehityskulku. Se hakee aina kaikkein parasta, jopa komeuden ja kauneuden avulla, mutta tuloksena on useimmiten keskiverto, mutta silti elinvoimainen jatkumo.
Keskiverto on sitten useimmiten rasittava ominaisuus, se ei erilaisuuksia hyväksy, eikä sen tehtävänäkään ole hyväksyä.
Sen tehtävänä on säilyä vahvana perustana, Darwinismin ravinnerikkaana multana, josta kukat voivat puhjeta kukkaan entistä kauniimpana, tarkoituksenmukaisempana ja kehityskykyisimpänä.
Mutta Darwinismiäkin vanhempi ilmiö on seksuaalinen himo.
Sen oli pakko ilmetä, koska sitä ilman ei suvunjatkamista voi olla.
Seksuaalinen himo on kuitenkin kuin Olympiauimareiden uima-allas, sitä on ylettömästi liikaa yhdelle uimarille.
Kuka sitten loi tämän kaaoksen ja milloin, sitä ei tiedä kukaan ihminen, ja tuskin tulee tietämäänkään muuten kuin kuolemansa jälkeen, jos silloinkaan.
Aina on hyvä muistaa sanonta: "Ihmisen osa", saattaa olla että siihen ei ole koskaan liitetty kykyä tietää enempää kuin mitä ihminen tietää nyt ja tulevaisuudessa.
Onko tulevaisuudessa ihmisen taka-raja, kenpä tietäis sen.
H.- Seksuaalinen himo on
hunksz kirjoitti:
"tunkeilua näkökulmii"
Darwinismi on hauska, tarkkahavainnointinen joskus kummallinenkin kehityskulku. Se hakee aina kaikkein parasta, jopa komeuden ja kauneuden avulla, mutta tuloksena on useimmiten keskiverto, mutta silti elinvoimainen jatkumo.
Keskiverto on sitten useimmiten rasittava ominaisuus, se ei erilaisuuksia hyväksy, eikä sen tehtävänäkään ole hyväksyä.
Sen tehtävänä on säilyä vahvana perustana, Darwinismin ravinnerikkaana multana, josta kukat voivat puhjeta kukkaan entistä kauniimpana, tarkoituksenmukaisempana ja kehityskykyisimpänä.
Mutta Darwinismiäkin vanhempi ilmiö on seksuaalinen himo.
Sen oli pakko ilmetä, koska sitä ilman ei suvunjatkamista voi olla.
Seksuaalinen himo on kuitenkin kuin Olympiauimareiden uima-allas, sitä on ylettömästi liikaa yhdelle uimarille.
Kuka sitten loi tämän kaaoksen ja milloin, sitä ei tiedä kukaan ihminen, ja tuskin tulee tietämäänkään muuten kuin kuolemansa jälkeen, jos silloinkaan.
Aina on hyvä muistaa sanonta: "Ihmisen osa", saattaa olla että siihen ei ole koskaan liitetty kykyä tietää enempää kuin mitä ihminen tietää nyt ja tulevaisuudessa.
Onko tulevaisuudessa ihmisen taka-raja, kenpä tietäis sen.
H.oikea ja hyvä asia, täysin hyväksyttynä se olisi myös
yhteiskuntaa rakentava ja ylläpitävä, väkevä voima.
Paljon pahaa kieroutumista on aiheuttanut sen kielto,
joka esim katolisilla papeilla ja piispoilla on ollut,
samoin noilla kummallisuuksilla, joita nunniksi ja
munkeiksi kutsutaan. - Seksuaalista himoa
Seksuaalinen himo on kirjoitti:
oikea ja hyvä asia, täysin hyväksyttynä se olisi myös
munkeiksi kutsutaan.tottakai vanhemmat neuvovat lapsiaan suuntaamaan oikein!
Neuvovathan he lapsiaan kaikessa muussakin!
Nuo kiellot ovat aiheuttaneet puhumattomuutta, häpeilyä jopa perheen jäsenten kesken, silloin asiat kieroutuvat ja perversioita alkaa esiintyä.
Uskonto on syypää paljoon pahaan maailmassa.
---- Seksuaalinen himo on kirjoitti:
oikea ja hyvä asia, täysin hyväksyttynä se olisi myös
munkeiksi kutsutaan."Seksuaalinen himo on"
Ymmärrän hyvin sinunkin halusi omituisuuksiin, ja siksi kirjoitinkin liiallisesta himosta yhdelle ihmiselle.
Darwinismi ei sitä suoraan tarvitse, mutta ymärtää kyllä sen tarpeellisuuden.
Kukat eivät voisi kukkia jos Mehiläinen olisi yksiavioinen kukkansa kanssa.
Kirjoituksesi loppuosa on roskaa.
Seksuaalisuutesi tuomaa loiskiehuntaa.
H.Seksuaalista himoa kirjoitti:
tottakai vanhemmat neuvovat lapsiaan suuntaamaan oikein!
Neuvovathan he lapsiaan kaikessa muussakin!
Nuo kiellot ovat aiheuttaneet puhumattomuutta, häpeilyä jopa perheen jäsenten kesken, silloin asiat kieroutuvat ja perversioita alkaa esiintyä.
Uskonto on syypää paljoon pahaan maailmassa.
----"Seksuaalista himoa"
Uskonto on paljon nuorempi asia kuin seksuaalinen himo.
Paljon nuorenpi.
Seksuaalinen himo on jopa vanhempi kuin ihmisen ymmärrys siitä, että paistettu liha antaa enemmän energiaa.
Uskonto oppi aikoinaan ymmärtämään että seksuaalisen kateuden voi korvata raaalla voimalla.
Kun minä en saa, et saa sinäkään.
Vähän siihen suuntaan kuin ensi yön oikeus muinaisilla hallitsijoilla.
Darwinismille sekin sopii hyvin, pääasia on että lisäännytään.
H.
- rasittava soppa
Minusta on jo pitkään oltu
tilanteessa että suuri joukko ihmisiä jo oksentaa
kuullessaan sanat seksuaalinen himo -- itsekin.
Yhteiskunnan ihmeellisen manipulaation tuloksena?
Jalona pidetään vain rahan jakamista tuon manipulaation tuottajille, hyväksyä kiltisti sekin että rahaa tosta noin vaan viedään, kun joku aateryhmä sanelee ehdot, millä
pitää toimia ja puitteet ( kuin teurastusta odottava vasikka tai lammas pitää olla ihmisen karsinassaan, niinku vähän kärjistetysti ilmaistuna).
Joku tietty voi vapaasti sanoa, että ihanhan sitä on jo raskaana, kun miehen housutkin sattuu näkemään, muuta ei tarvita --- toisilta vaaditaan jotain "kaikkiallista äitiyttä" ja koko kansan ruokkimista kaikesta omasta niukkuudestaan huolimatta.
60-luvulla oli semmonenkin yhteiskuntaleikki kuin pirun kiinniotto. Takaa-ajoa on niin monensorttista, ottikos ja saikos pirua kiinni kukaan? Vieläkin epäilen.
Ja tulevaisuuden visiot --- onko niissäkään pienellä ihmisellä pohtimista tai päätäntävaltaa, vai mennääks eteenpäin "vain joidenkin välttämättömien reunaehtojen puitteiss".
Mistäs pirusta sitä asiaakaan koskaan tietää?"rasittava soppa"
Mikään ei nykyihmistä rasita niin paljon kuin rahattomuus, varsinkin rahattomuus, jonka on itse aiheuttanut.
Itseaiheutettu rahattomuus aiheuttaa myös kateutta, ja vihaa valtiota kohtaan, joka ei anna kaikkea ilmaiseksi.
Rahaa jakavat vain he, jotka ovat sitä saaneet/ansainneet.
Hyvin kouluttautuneet, papisto poislukien.
H.
- Näin ajattelen!
Ajattelun kieltäminen ja "vain uskon"
ylikorostaminen on pahuutta, se on synti.
Se oli uskonsodalla valloittajan keino saada alistettua, samoin "perisynti", että "sinun syntisyytesi tähen" ristiinnaulittiin...
ettei siis vain yhdet "maanviljelysseuran" yhteiset.
Kaikki valloittajan kierot alistamiskonstit saa ja pitää paljastaa.
Niin paljon pahuutta on keskiajallakin noilla uskonsodilla, ristiretkillä, noitien roviolla polttamisilla sekä kaiken seksin kieltämisellä piispoilta ja papeilta, jolloin se perversioina vahingoitti heitä ja monia muita ihmisolentoja.
Näin sanoin, vaikka pakana en ole, vaan Johonkin Korkeampaan Voimaan uskon, olkoon sen nimi Taivaan Isä, Hyvyys, Rakkaus, Jumala, Luoja, Herra, Elämän Henki t.m.s.
kirkkoon liittyisi paljon ihmisiä , Ihmisiä isolla alkukirjaimella.
m.o.t.- Näin ajattelen!-nik-
ki olen ja kuulun kirkkoon lähinnä musiikin ja laulun takia,
kyllä myöskin vapaaehtoistyöntekijänä.
Kirkollisveron maksajina olemme kaikki olleet aina,
koko sukuni , esivanhemmistani..... lapsiini ja heidän perheisiinsä asti.
Kirkon sanoman puhdistamista toivon ja odotan.
Maksan kirkollisveroni, ja niinkun olen usein sanonut en aiokaan erota kirkosta, koska tiedän sen auttavan ihmisiä jotka muuten jäisivät paitsi apuja.
Suomessa on alas ajettu sairaaloita joissa oli ihmisiä jotka eivät tule toimeen ilman hoitoa.
Niitä on monta ympäri suomen ja isoja. Monet ihmiset on jätetty hunningolle.
Katsoin surulla kun näytettiin Imatralta lopetetun Rauhan sairaalan potilaitten elämää
avo"hoidossa".
Koska olen ollut seurakunnalla vapaaehtoisena niin tiedän kuinka paljon siellä käy ihmisiä jota tarvitsevat sitä tukea.
Mitä sitten taas uskoon tulee niin siihen en tarvi kirkkoa. Kirkkoni on metsä.
Ja yhteys on suora luojaani siihen en tarvi välikäsiä.
Mulla on paljon ihmisiä joille voin lähettää siunauksia.
Ketjukirjeet kyllä katkaisen välittömästi koska en pidä siitä uhkailusta mitä ne pitää sisällään.
Tai jos lähetän eteenpäin niin en koskaan ketjuina.
Poistan aina ne kohdat kun alkaa että lähetä tämä jne. tai.......- meeriamanda
Mitään kirjoitukseesi lisäämättä - pois ottamatta, juurikin noin.
"Ja yhteys on suora luojaani siihen en tarvi välikäsiä" .
- okkigaam
Käyn joulu aamuisin kirkossa vapaa ehtoisesti
Pakolliset on hautajaiset, häät, kaste, konfirmaatiot.
En ole uskovainen - uskon.
Elämänkatsomukseni on Spiritualismi.
Maagikko - Vain muiden ihmisten
takia, etteivät ajattele, että tuo ei ole kunnon ihminen.
Toki tiedän totuuden, ettei uskonnollisuus merkitse sitä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3768283Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1672627- 76948
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60873- 12860
- 25836
- 55833
- 64812
- 46786
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss69725