Mitä mieltä olette seuraavasta? Suzuki Altossa paloi pitkään mooottorivalo, no katsastuksen koittaessa tätä alettiin korjata. Vein auton ensin merkkiliikkeeseen (virhe!) ja siellä ensin nollattiin vikavalo, eikä tehty muuta. Sitten toisella kerralla, kun ei päästy edes pihasta pois ilman, että valo syttyi uudelleen todettiin, että kyseessä on venttiilivika ja he sunnittelivat 2000 euron koneremonttia. Vein toiselle korjaajalle ja korjaaja vaihtoi sytytystulpat ja ongelma oli sillä ratkottu. Menin sitten takaisin tähän toiseen huoltamoon ja sanoin, että teidän korjaus oli täysin joutava, rahat takaisin. Vastaukseksi merkkiliikkeessä väitettiin, että he mittasivat puristuspaineet ja yhdessä sylinterissä oli matlammat paineet (se sylinteri, jossa oli sytytystulppa pimeänä). Soitin tälle toiselle korjaajalle, joka vaihtoi tulpat ja hän oli sitä mieltä, ettei siinä autossa voi olla venttiilivikaa, kun se käy hyvin tehokkasti ilman mitään probleemia uusilla tulpilla. Tämä toinen korjaaja tutki autoa enemmän kuin tämä merkkikorjaamo ja jopa ajoi sillä, jotta vika selviäisi. En tiedä mitä ne oikeasti siellä merkkikorjaamossa tutkivat.
Kumpi on todennäköisempää teidän mielestä? Sytytystyulppavika vai venttiilivika? Auto tosiaan käy todella tasaisesti, mitään käyntihäiriöitä ei ole ollut tulppien vaihdon jälkeen. Voiko siinä tosiaan olla venttiilivika, jota ei 30 vuotta alalla ollut luotettava korjaaja huomaa? Tämä toinen korjaaja on työkaverini kaveri, joten en usko hänen ihan heti yrittävän mitään välistä vetoja. Tuohon merkkikorjaamoon taas en luota pätkääkään.
merkkikorjaamo kusetus?
19
1698
Vastaukset
- 9+14
palamaton polttoaine huuhtonut öljykalvot ym. pois siitä yhdestä sylinteristä mistä sytytystulppa ollut pimeänä ja siksi puristuspaine liian matala.
jos mittaat nyt kun ajettu jonkin matkaa niin puristuspaineet oikeat. oikea vika siis tulppa eikä venttiili. - 34
Tai sitten on venttiilinnostin jumittanut ja se on rikkonut tulpan.
Mene ja tiedä.
Varmaan ois hyvä mitata ne puristukset nyt ja kattoo miltä näyttää. - ihmettelijä123456
Autolla on nyt ajettu n. 100 km päivässä (tosi pitkä työmatka) ja moottorivalo ei ole syttynyt. Veikkaan, että 9 14 kirjoittajan arvio voisi pitää paikkaansa. Merkkiliikkeessä sanottiin, että valo syttyy pitkän matkan ajossa, jos venttiilivika on moottorissa. En oikein usko, että vika on venttiileissä. Olen testannut autoa tämän toisen korjaajan ohjeiden mukaan, eli kuormittanut moottoria, ja ajettu pitkiä matkoja, mutta mitään valoja ei syty ja kone käy ihan normaalisti.
- silviisiin
Myös minun pikkukotteroon tuli vastaava viha vähän huollon jälkeen.
Merkkihuolto ehdotti moottoriremppaa alkaen 2000 € !
En suostunut uskomaan asiaa.
Vihdoin riippumaton huolto vaihtoi tulpat takuuna ja kas kummaa. Kunnossa! - yliasentaja
silviisiin kirjoitti:
Myös minun pikkukotteroon tuli vastaava viha vähän huollon jälkeen.
Merkkihuolto ehdotti moottoriremppaa alkaen 2000 € !
En suostunut uskomaan asiaa.
Vihdoin riippumaton huolto vaihtoi tulpat takuuna ja kas kummaa. Kunnossa!Ihmettelen minäkin jos tulpat on vaihdettu takuuna. Jos joku epäilee venttiilivikaa tai muuten väljää moottoria, niin kannattaa pyytää tekemään puristuspaineiden mittaus paperille piirtävällä mittarilla. Lisäksi pyytäisin tekemään ohivuotomittauksen. Näistä tuloksista voi päätellä aika paljon. Ei tarvitse arvailla onko vikaa siellä vai täällä.
- silviisiin
Ylimasentajalle:
Aloittajan viestistä lainaus - "Vein auton ensin merkkiliikkeeseen (virhe!) ja siellä ensin nollattiin vikavalo, eikä tehty muuta. Sitten toisella kerralla, kun ei päästy edes pihasta pois ilman, että valo syttyi uudelleen todettiin, että kyseessä on venttiilivika ja he sunnittelivat 2000 euron koneremonttia". Miten mahtoivat todeta venttiilivian, puristuspainemittauksellako vai ohivuotomittauksella?
"En tiedä mitä ne oikeasti siellä merkkikorjaamossa tutkivat."
Lainaus nimimerkiltä 9 14 - "palamaton polttoaine huuhtonut öljykalvot ym. pois siitä yhdestä sylinteristä mistä sytytystulppa ollut pimeänä ja siksi puristuspaine liian matala."
Lainaus omasta - "tuli vastaava viha vähän huollon jälkeen.
Merkkihuolto ehdotti moottoriremppaa alkaen 2000 € !"
- tähän täydennystä väärinkäsitysten välttämiseksi: huollon jälkeinen vika alkoi vajaa 1000 km huollon jälkeen, huollon tehnyt firma tarkasti tulpat ja puristuspaineet ja PIIRTÄVÄ MITTARI näytti yhdelle sylinterille vajaita paineita, mutta tulppavikaa ei ilmennyt.
- asia varmistettiin merkkihuollossa, jonka tuomio siis oli: yhdessä sylinterissä painevuoto - korjausarvio alkaen 2000 € !
Uusi lainaus omastani - " En suostunut uskomaan asiaa.
Vihdoin riippumaton huolto vaihtoi tulpat takuuna ja kas kummaa. Kunnossa! "
( Riippumaton huolto oli se alkuperäinen määräaikaishuollon toteuttaja - heille kiitos asian hoidosta. )
ONKO TÄMÄ LUKUTAIDOTON YLIMASENTAJA MERKKIHUOLLON ns asiantuntija?- yliasentaja
Yliasentaja on kyllä monessa merkkikorjaamossa toiminut moottoriasentajana. Jos piirtävä mittari (tai mikä mittari tahansa) näyttää yhdelle sylinterille alhaisempaa painetta kuin muille, ei se kuitenkaan kerro onko kyseessä varmasti venttiilivika. Sen tähden on tärkeää tehdä ohivuotomittaus, jolla tarkistetaan minnekkä ne paineet häviää. Yleensä on kyllä syynä juuri venttiilivika. Itse otan puristupaineet aina piirtävällä mittarilla. Silloin on asiakkaalle todistus mittauksesta. Sinun tapauksessa kyllä ensimmäinen korjaamo ei kyllä ole tehnyt tarkistustoimenpiteitä tarpeeksi.
- silviisiin
YLIMASENTAJALLE:
Kyllä se ensimmäinen huoltoliike teki työnsä! ( seurattu lähietäisyydeltä! )
"Sen tähden on tärkeää tehdä ohivuotomittaus, jolla tarkistetaan minnekkä ne paineet häviää. Yleensä on kyllä syynä juuri venttiilivika. Itse otan puristupaineet aina piirtävällä mittarilla. Silloin on asiakkaalle todistus mittauksesta. Sinun tapauksessa kyllä ensimmäinen korjaamo ei kyllä ole tehnyt tarkistustoimenpiteitä tarpeeksi."
Uusi lainaus: "puristuspaineet ja PIIRTÄVÄ MITTARI näytti yhdelle sylinterille vajaita paineita"- yliasentaja
Puristuspainemittari ei näytä sitä minnekkä paineet häviää. Ohivuotomittauksella se selviää. Olisi mukava tietää ne puristuspaineiden mittaustulokset.
- Moottoriasentaja
Mielenkiintoinen keskustelu.
Puristuspaineissa saa olla huomattava ero että vian sen käynnin puoleen voisi määritellä. Kilo kaks sinne tai tänne ei vielä aiheuta mitään häiriötä käyntiin.
Toi öljykalvo teoria ei ole järin vakuuttava.
Ohivuotomittaus kertoo mihin suuntaan ja missä sylinterissä se hävikki tulee.
Kuulostaa kummalta ettei merkkikorjaamo pysty paikallistamaan pimeää tulppaa. Moottoritesteri/oskiloskooppi kun on keksitty. Mikä osaavissa käsissä äkkiä kertoo missä mättää. Onko vika sähkö / mekaaninen.
Toi kinastelu minkälaista puristuspainemittaria käytetään. Hyvää huomenta.
Itse en ainakaan lähtisi toisten mittausten, oli ne millä printillä tahansa, perusteella perusteella tekemään kovinkaan tarkkoja arvioita moottorin kunnosta. Siinä on kuitenkin 1 1 1 1 tekijää.
Joos mennään ihan alkuun. Mikä mekaaninen häiriö/vika aiheuttaa ECU valon syttymisen ? No ei todella! Tai jos aiheuttaa niin vikaa saa hakea Lamda anturista päin.
2000€ kansiremontti on niinkuin hatusta vedetty kani. Jos moiseen syyllistyisin saisin hävetä lopun elämän.
Näitä tuli aina joskus. Ei voinut kertoa asentajalle kun "seuraavaksi juodaan läksiäis kahvit. Hae uusi työpaikka jos et parempaan pysty".- yliasentaja
Olet oikeassa. Olen joutunut lähtemään työpaikasta kieltäytyessäni tekemästä turhaa kallista kansiremonttia.
- as2
Niin no Sylinterin palamis katkos saattaa olla moottorin mekaanisesta kunnosta kertova vikakoodi tai sitten vaikka nakutukseen liittyvät vikakoodit.
- 25
Ventiilivika antaa jo oman äänensäkin, kun kuuntelee , ei tarvitse välttämättä puristuksia mittailla, mutta nykykorjaamoilla ei ole enää sitä vanhaa ammattitaitoa (asentajia) kuunnella ja päätellä, kun katsellaan vaan tietokoneen ruutua (tosin on joskus myös välttämätöntäkin) ja tehdään valkoisissa käsineissä työt elikkä vaihdellaan uusis komponentteja.
Tuosta ylläolevasta puuttui alusta kaksi sanaa: "Riittävän paha" jne.
Puristukset pitää silti myös mitata. Ja osata tulkita lukemat. Se vähän pienempi lukema ei välttämättä kerro mitään vuodoista. Vikaa voi olla karstoittumisessakin (tuskin nykybensalla) tai mittauksessa on sattunut pikku viba. Siksipä se alimman lukeman antanut sylinteri kannattaakin mitata uudelleen ja huolellisesti.
- waler
samaa mieltä sitroenin sekä 25.sen kanssa,mukaanlukien yliasentaja.
- silviisiin
Vielä lyhyesti:
Autolla ajettu alle 100 tkm, mutta takuuaika umpeutunut kauan sitten, säännöllisesti huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.
Äänessä ei mitään venttilivikaan tms. viittaavaa, vrt. 25:n viesti.
Karstoittumistakin varmistettiin Fortella, vrt. sitroen.
OBD viesti sytytyshäiriöistä.
Viallisessa tulppasarjassa ei mitään silminhavaittavaa poikkeavaa - se asiassa hämäsikin alkuunsa, kun paineet ensimmäisen kerran mitattiin.
Moottori toiminut uudella tulppasarjalla moitteetta, joten paineita ei ole enää mitattu, vrt. 9 14
Näin
- asiaa väliin
Taitaa olla koko aloitus "riippumattoman " korjaamon "mainostamista".
Tarinan mukaan autossa oli palanut pitkään moottorivikavalo ja autolla oli vain ajettu ja vasta katsastuksen tullessa viety auto korjaamolle, no siinä ei ole mitään erikoista Suomessa jossa yritetään mennä halvalla ja tuurilla pitkälle.
No, asiaan. Jos autosta on tulppa pimeänä, niin sen kyllä huomaa nainenkin moottorin äänetä ja puhdittomuudesta.- silviisiin
Asiaa paikalleen!
Aloittajasta en tiedä, mutta omalta kohdaltani asiat pitävät paikkansa.
Löytyypi kuitit, tekstiviestit, päiväkirjamerkinnät, jne.
Hienovaraisuussyistä en ole maininnut yritysten nimiä, merkkejä (poislukien Forte), auton tarkempia tietoja, enkä muitakaan tunnistettavia yksityiskohtia, koska koskaan ei voi tietää tulevia tarpeita!
Omallani ei ajettu pitkään häiriövalo ilmaannuttua, vaan ensi tilassa otettu yhteys asiantuntijoihin, joiden pähkäiltäväkseen asia siirtyi.
Voisivat näköjään huoltoliikkeet palkata näitä "logiikkanaisia" asiakaspalvelutehtäviin!!!
- mietiskeljä
mitä vikoja voin todeta puristspainemittarilla?? tai ohivuotomittauksella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822