Mistä 10,7 × 58R patruunoita?

berdan II

Lupa-asiat eivät ole vielä kunnossa,mutta tiedustelen mistä olisi mahdollista hankkia otsikon kaliiperin patruunoita?Vai onko noita ylipäätään missään mynnissä vai pitääkö vain itse väsätä.Itseltä tuo lataaminen ei onnistu,joten pystyisikö joku tuollaisia maksuavastaan valmistamaan?Pystyykö jostain aseliikkeistä tuollaisia tilaamaan(kellään kokemusta?)

Tulisivat siis berdan II kivääriin(vuodelta 1881 :D)

8

1626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessu taas.

      niin se ase keräilyhän sua kiinnosti?

    • berdan II

      Keräily nimenomaan.Löytyy muitakin vanhoja aseita,mutta nämä ei ampumakuntoisia.Tämä berdan pitäisi olla ja sillä haluaisin edes sen yhden laukauksen päästä kokeilemaan...

      • Latailija

        Olisiko kanta kuin lähellä 53r mittoja, jos on niin siitä sit poksauttaa auki hylsy.


    • -

      Ko. patruunaa ei voi muokata mistään yleisestä hylsystä.

      Kokeile etsiä jostain 348 win -hylsyjä. Ne ovat aika lähellä totuutta. Tosin hylsyn suuta joutuu isontamaan. Ja vala itse 10,7 mm luoteja. Muista käyttää mustaa ruutia.

      Jos itseltäsi ei tällaine puuhastelu onnistu, joku asiasta kiinnostunut kaveri voi auttaa. Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen harrastus.

      Alkuperäisiä Berdanin hylsyjä on toki joskus näkynyt asemessuilla. Alkuperäiset patruunat ovat harvinaisuuksia, joita ei kannata ampua.

      • berdan

        Itseltä ei tosiaan tuollainen "askartelu" onnistu.Täytyy hommata jostain valmiiksi noita mainitsemiasi 348 win hylsyjä.Kuinka vaikeaa tuollainen hylsyjen muokkaus on?Onistuuko ihan perusharrastajalta,jolla kokemusta patruunoiden uudelleen latauksesta?Tuo luotien valaminen menee varmaan aika vaikeaksi.Pitäisi löytää joku henkilö jolla on itselläkin kyseinen kivääri ja tekee siihen itse patruunat.Ei vain taida sellaisia henkilöitä montaa Suomesta löytyä.Ja pitäisi itselle hoitaa ne luvat kuntoon.Luvan saanti varmaan aika vaikeaa,koska vaikea osoittaa mitään järkevää harrastustoimintaa aseelle,jollei edes patruunoita pysty hommaamaan...


      • -
        berdan kirjoitti:

        Itseltä ei tosiaan tuollainen "askartelu" onnistu.Täytyy hommata jostain valmiiksi noita mainitsemiasi 348 win hylsyjä.Kuinka vaikeaa tuollainen hylsyjen muokkaus on?Onistuuko ihan perusharrastajalta,jolla kokemusta patruunoiden uudelleen latauksesta?Tuo luotien valaminen menee varmaan aika vaikeaksi.Pitäisi löytää joku henkilö jolla on itselläkin kyseinen kivääri ja tekee siihen itse patruunat.Ei vain taida sellaisia henkilöitä montaa Suomesta löytyä.Ja pitäisi itselle hoitaa ne luvat kuntoon.Luvan saanti varmaan aika vaikeaa,koska vaikea osoittaa mitään järkevää harrastustoimintaa aseelle,jollei edes patruunoita pysty hommaamaan...

        Kyseessä on tosiaan monimutkainen projekti jopa sellaiselle, jolla on paljon kokemusta aseista ja patruunoiden lataamisesta. Hylsyjen muokkaus vaatii niksejä, joita en tässä ala luettelemaan. Lisäksi luodin valuun tarvittavat valupihdit saattaa joutua tekemään itse tai valmistuttamaan jossain. Onhan Suomessa muutama Berdaneilla ampuva harrastaja. Itse en lukeudu näihin, mutta aikoinaan tuumailin ja otin selvää asioista, kun satun Berdanin omistamaan.

        Ja tosiaan, luvatkin pitää olla, jos aseella meinaa ampua.


    • mustruutiampuja

      kysy tampereen asepajajta / pirkanase

    • Pertaanilla

      .43 Spanish -hylsy on miltei valmis Berdaniin, hylsyjä saa helposti ja ne ovat boxer nallisia, Bertram valmistaa niitä. Luodiksi käy .44 revolverin lyijyluoti suoraan, mustaa ruutia vain taakse. Itse poksuttelen tuota "reseptiä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe