Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vesirokko!

Nuoriäiti93

Poikamme sai vesirokkotartunnan ja on 6kk. Ja meille vain sanottiin terveyskeskuksessa, että jos poika on rintaruokinnalla, se ei tartu. Kyllä tarttui, vaikka poika ei ollut kosketuksessa taudin kantajan kanssa. Voinko esim. minä (joka olen jo sairastanut vesirokon.) kantaa virusta silti? Miehelläkään ei ole ollut vesirokkoa (ikää 22v.) ja nyt pelkään, että se tarttui myös mieheeni. (luultavasti tarttuikin.) Onko jollain kokemusta aikuisen perheenjäsenen vesirokosta? On vain kerrottu, että vesirokko vanhemmalla iällä vie sairaalaan usein bakteeritulehdusten takia. (kun raapivat rokkoja.)

13

1431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä jotain...

      Jos lapsi on rintaruokinnalla, ei ole mitään hätää, ellei: lapsi mene veltoksi, poissaolevaksi, lakkaa syömästä, tulee korkea kuume (39) tai kuume jatkuu kauan...
      Vanhempana tunnet lapsesi parhaiten.

      Lapset ovat sitkeämpiä paranemaan vesirokosta kuin aikuiset. Lapsien kohdalla tulee hyvin harvoin komplikaatioita.
      Aikuisella, joka ei ole koskaan sitä sairastanut tulee helpommin komplikaatioita..ja siis vesirokko VOI tarttua uudelleen, mutta silloin se ei tule välttämättä kuin flunssan oireina. Eli sitten se ei ole enää mitenkään vaarallista, edes aikuiselle.
      Minulle tarttui vesirokko uudelleen, mutta se tosiaan tuli enemmänkin flunssan oireina ja pientä kutinaa oli jaloissa..

    • 1+1

      Tartunta on täysin mahdollinen vaikka lapsi olisikin rintaruokinnassa. Kuka teille noin sanoi? Th vai lääkäri?

      Vesirokko on yksi kaikkein tartuvimmista taudeista eli ainahan niitä viruksia on jossain, eli ei sitä tarvitse olla suorassa kontaktissa sairastuneeseen

      Itse olen sairastanut aikuisiällä, liki 30 v vesirokon, ensimmäistä kertaa. Minulla se oli rankka sairaus, vietin kaksi viikkoa sairaalassa. Ja en joutunut sinne sen takia että olisin saanut tulehduksen raavittuani vesikelloja/rupia. Itse asiassa mainitsemasi seikka ei ole se suurin syy miksi kys.taudissa sairaalahoitoonkin joudutaan.

    • tässä jotain....

      No en minä sanonutkaan, etteikö se tarttuisi jos on rintaruokinnalla, vaan että "ei ole mitään hätää, ellei..." !

      Ja siis aikuisellehan se onkin TODELLA rankka tauti, jos se siis tulee ekaa kertaa aikuisiällä.
      Mutta lapselle se on paljon helpompi..ei läheskään niin rankka kuin aikuiselle..
      ja siis nyt on kyse perusterveistä. Jos on jokin sairaus tms. taustalla, niin sitten on eri asia.

      • 1+1

        ALOITTAJAN tekstistä; "Ja meille vain sanottiin terveyskeskuksessa, että jos poika on rintaruokinnalla, se ei tartu."

        Vastasin aloittajan kirjoitukseen, en sinun.



        Aloittja; suosittelen lapselle vakuutuksen ottoa, se maksaa itse itsensä ajan myötä takaisin, voi valita minne menee ja milloin menee, esim. lapsen kanssa suoraan pediatrille, ei arvauskeskukseen jne.


      • no joo, no jaa
        1+1 kirjoitti:

        ALOITTAJAN tekstistä; "Ja meille vain sanottiin terveyskeskuksessa, että jos poika on rintaruokinnalla, se ei tartu."

        Vastasin aloittajan kirjoitukseen, en sinun.



        Aloittja; suosittelen lapselle vakuutuksen ottoa, se maksaa itse itsensä ajan myötä takaisin, voi valita minne menee ja milloin menee, esim. lapsen kanssa suoraan pediatrille, ei arvauskeskukseen jne.

        mistä sitä voi ennustaa, että maksaako vakuutus itsensä takaisin vain ei?

        Meillä ei olisi vakuutusta tarvittu...sen verran vähän kipeänä.
        Mitä nyt vauva iässä muutaman kerran flunssas ja sitte myöhemmin vesirokko ja yksi mahatauti.
        Lapsi on nyt 9v. Vakuutus on ollut n.400e/vuosi, eikä todellakaan ole maksanut itseään takaisin.

        Joten yhden sairastumisen perusteella ei kannata vakuutusta ottaa..
        Jos tuntuu, että lapsi alkaa oleen enemmän kipeä, niin ennen kuin mitään diagnoosia tehdää, niin vakuutus kannattaa ottaa.


      • vfddd
        no joo, no jaa kirjoitti:

        mistä sitä voi ennustaa, että maksaako vakuutus itsensä takaisin vain ei?

        Meillä ei olisi vakuutusta tarvittu...sen verran vähän kipeänä.
        Mitä nyt vauva iässä muutaman kerran flunssas ja sitte myöhemmin vesirokko ja yksi mahatauti.
        Lapsi on nyt 9v. Vakuutus on ollut n.400e/vuosi, eikä todellakaan ole maksanut itseään takaisin.

        Joten yhden sairastumisen perusteella ei kannata vakuutusta ottaa..
        Jos tuntuu, että lapsi alkaa oleen enemmän kipeä, niin ennen kuin mitään diagnoosia tehdää, niin vakuutus kannattaa ottaa.

        Niinpä, riippuu paljolti yhtiöstä. Meillä selvitään 30 e vuosi.


    • Nuoriäiti93

      No miehelläni sattuu olemaan astma ja pahaa sorttia. Siksi pelkään, että hän joutuisi sairaalahoitoon. Ja kun molemmat kertta opiskellaan, ei siihen sairaalahoitoon ole varaa. Vaikka saataisiin lainaa, silti 300€ lasku 10:ltä sairaalapäivältä tuntuu ihan kohtuuttoman suurelta. Kun saataisiin edes kuukaudessa sen verran käteen, verojen ja sähkölaskun vuokranmaksun jälkeen.

    • sdajselk

      Koska vesirokko on tarttunut poikaan? Ja koska se siis tarkkaan ottaen alkoi?

      Astmaatikon pitää mennä heti lääkäriin, jos tulee vesirokko..ja vaikka ei näkyisikkään näppyjä, niin lääkärin, ihan vaan, vaikka olisi kuumetta..

    • tässä jotain.......

      http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/vesirokko

      "Ota yhteyttä lääkäriin huomenna
      Jos lapsella on kuumetta, eikä hän suostu juomaan. Jos lapsi on alle 2-vuotias, ja kuumetta on yli 39 astetta. Jos lapsen kuume jatkuu ihottuman jo hävittyä (ks. Kuume)"

      "Ota heti yhteyttä lääkäriin
      Jos lapsi on veltto ja haluton tai jos hänellä on yskää ja hengitysvaikeuksia. Jos kuumetta on yli 40,5 astetta."

      Tuola se ei kyllä pidä paikkaansa, että vesirokko voi tulla vain kerran..Minullekkin tuli toisen kerran, hyvin lievänä, mutta tuli kuitenkin.

      Ja lapsesihan on alle 2v, joten jos kysyisin kyllä lastenlääkärin mielipidettä asiaan..siis ihan lastenlääkärin, ei minkää yleislääkärin tai neuvolatädin. Ja olen huomannut, että yksityinen se on mikä kannattaa...maksaa n.60-80e kun käy, ja saa heti kunnon vastauksen. Ei meilläkään rahalla juhlita, mutta hermot meni n.½vuotta sitten tuohon arvauskeskus ja arvaussairaala touhuun.

      Lapsen kanssa hypäättiin noissa kahdessa arvauspaikassa reilu ½vuotta mahakipujen yms. kanssa, eikä muka mitään..perusverikokeita ja sanottiin, että lapsi teeskentelee.
      No yksityisellä selvisi, että keliakia..noissa arvaus sellaisissa ei suostuttu tekeen keliakia testejä, koska oireet eivät muka sopineet.
      Testejä ei kuitenkaan tarvinnut tehdä yksityisellä, vaan sain mennä ne sairaalaan teettämään ja yksityinen hoiti muut..

      Eli suosittelen kovasti yksityistä..mikään ei ole niin tärkeää, kuin lapsen terveys.
      Omastanikaan en piittaa niin paljoa, siis tarkoitan, että itse kestän nuo arvaus paikat.

      • kesä on

        meillä oli kuuden kuukauden ikäisellä tyttärellä vesirokko vaikka imetin,5v sisärensa oli samaan aikaan ja oli paljon vaikeampi potilas kuin tämä pienempi vaikka oireet ja näppyjen määrä yms oli liki sama :)eikö kunta/kaupunki avusta noissa sairaalalaskuissa jos niin ikäävästi kävisi? älä nyt kuitenkaan murehdi etukäteen,asioilla on pääsääntöisesti tapana selvitä :)


    • tytyykkä

      Meidän pojalla oli vesirokko 4kk iässä.

    • Nuoriäiti93

      Meillä on hoitokuluvakuutus (jonka aion kyllä katkaista.), mutta en oikein ole ymmärtänyt koko hommaa. 100€ omavastuuta vuodessa, mutta kaikki laskut täytyy maksaa ensin itse? Millä me maksetaan kun ei ole millä maksaa. (joku kai tähän sanoisi, oma vika kun hommasitte lapsen nuorena. En vain jaksa nyt siihen asiaan pureutua.) Kunta ei avusta, sillä opintolainaa ei ole haettu. Onneksi pojan olo helpottaa, mutta mietityttää se mies. Kesätyöt alkoi ja jos saa sen juhannuksesi, niin tosi kiva olla koko jussi sairaalassa. Poika sai tartunnan äitienpäivänä toukokuussa ja kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna alkoi näppyjä tulemaan. Eli altistuksesta oli 3 vkoa kun nypyt puhkesivat.

    • arvauskeskus

      No arvauskeskuksen (terveyskeskuksen) juttuja ei aina kanddi uskoo. Mee yksityiselle esim. terveystalolle niin eiköhän sieltä saa apua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe