Hyundai Sonata CRDI

nokinenänoita

Ajelin tänään tuollaisen perässä ja herra jumala sentään sitä savutusta. Jo pienessäkin kiihdytyksessä pakoputkesta tuli ilmoilla kamala musta pilvi, joka haisi kamalalle. Kyseessä ei todellakaan olleet mitkään kovat lähdöt valoista vaan ihan mummokiihdytykset.

Taitaa moottoriteknologia olla jostain 1970-luvulta savutuksesta päätellen. Sonbata oli myös varsin uuttaa mallia, ettei tässä auton ikäkään selitä tajutonta savutusta.

Laatua ei näytä olevan tosi paikan tullen.

39

2300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun luttana

      Varmaan käännetty pumppua..
      Sama on volkkarin lastutahkoissa!

    • senza cuore

      Hyundain dieselit ovat VM-Motorin suunnittelemia CR-koneita ja sellaisenaan ihan niin nykyaikaisia kuin voi olla.

      Mutta jos moottorissa ei vielä ole hiukkasloukkua, ja sitä on vielä pikkuisen lastutettu, voi savutus olla rajuakin, niinkuin ihan missä muussakin merkissä.

      • dfgdhnnn

        Eipä taida pitää paikkaansa ainakaan kaikissa moottoreissa. Hyundain 1,4 - 1,7 U2 crdi:t eivät ainakaan ole Italialaisen Vm-motorin koneita, vaan Saksassa suunniteltuja ja tehtaan itsensä valmistamia. Kuten myös uudemmat 2,0 crdi-r koneet.
        Ovat Boschin toisen polven commonrail-tekniikkaan perustuvia 16 valve koneita, ketjujakopäällä ja ajontilanteiden mukaan oppivalla moottorinohjauksella. Lohkot kevytmetallia, turbot ovat 1,4 crdi:tä lukuunottamatta Garret VNT-ahtimia. 1,4:ssakin elektronisesti Ecun käskyttämä hukkaportti. Tehot ja väännöt erittäin kilpailukykyisiä luokissaan. Joten ei ainakaan pienemmän pään dieseleitä voi vanhanaikaiseksi moittia. 2010 mallivuodesta lähtien kaikissa crdi-koneissa vakiona integroitu hapetuskatti ja automaattisesti regeneroiva hiukkassuodatin. Erillisiä pönttöjä turha etsiä autojen alta.

        Jos kyse on Sonatasta, voi auto olla nykyaikaisesta ulkonäöstä huolimatta jo muutaman vuoden vanha, jossa ei ole vielä hiukkassuodatinta. Nämä voivat joskus pölläyttää etenkin enemmän ajettuna tai lastutettuna. Sinäänsä tuo vanhempikin 2,0 crdi noin 140 hepan tehoineen ja yli 300 nm vääntöineen, 16 venttiilisine kansineen ja Bosch commonrail ruiskutuksineen on vieläkin aivan tämänpäivän dieselkone.

        Tuprua tulee kyllä muiltakin merkeiltä, joissa ei ole hiukkasloukkua, kattokaas joskus ohituksiin lähteviä isoja diesel-Volvoja tai TDI-Golffeja.


    • Ei savuta

      Sonata CRDI on hiukkasuodattimella varustettu vakiona. Ja sempä takia putkesta ei näkyviä pöllähdyksiä näytä tulevan isommissakaan kiihdytyksissä. Tämä tilanne kunnossa olevalla vakio CRDI:llä.

      Ei ole harvinaista, että 2009 Sonatassa km ovat jo 300tkm tuntumassa.
      En tarkoita sitä, että paljon ajettu savuttaisi vaan sitä, että noilla on yleensä ajettu todella paljon vaikka näyttävät vielä suhteellisen tuoreilta.

      Itse manailen samaa savutusta tiettyjen premium merkkien perässä, usein näyttää koekilvet olevan vielä kiinni. Saksa lienee tyytyväinen, kun ympäristöhaitat katoavat rajojen ulkopuolelle. Ehkä jo 5 vuoden kuluttua on vuorossa hiukasuodattimella varustetut tuontiautot...

    • mersupersu

      Skodat savuttaa myös kovasti usein. Romujahan nämä ovat Mersuihin verrattuna. Mersun cdi koneet ei savuta edes lastutettuina. Niissä toki on sellaista laatua, että 650 000-850 000 km menee koneella kuin koneella parilla suuttimien ja hehkujen vaihdolla. Samassa ajassa kiinan vehkeet on kolmannella kierroksella.

      • ssssq

        Kyllä Sonatan koneella ajellaan hyvinkin 500 000 km sen kummempaa remppaa.
        Itsellä vanha Sonata vielä Mitsubishi Galantin koneella jolla joku myyntimies oli Mitsun koneella ajellut n. 800 000 km.Kestävää laatua.


      • ssssg
        ssssq kirjoitti:

        Kyllä Sonatan koneella ajellaan hyvinkin 500 000 km sen kummempaa remppaa.
        Itsellä vanha Sonata vielä Mitsubishi Galantin koneella jolla joku myyntimies oli Mitsun koneella ajellut n. 800 000 km.Kestävää laatua.

        Siis tällä myyntimiehellä oli Mitsubishi Galant.On eri auto.Sonatassa sama tekniikka.


      • yåwqsd

        Työkaveri osti uittolinttanan. Saksantuontimersun. Väyrysen.Kertoo kahvitauoilla värikkäitä kertomuksia mersun laadusta. Sähköjarruista. Ovetkin näyttäisi napsakasti ruostuvan muista vioista puhumattakaan. Tmssäkin oli 3 vuotias bmersu ovet ruosteessa. Ei ole mersun laatu enää häävi.


      • Sonatata
        ssssq kirjoitti:

        Kyllä Sonatan koneella ajellaan hyvinkin 500 000 km sen kummempaa remppaa.
        Itsellä vanha Sonata vielä Mitsubishi Galantin koneella jolla joku myyntimies oli Mitsun koneella ajellut n. 800 000 km.Kestävää laatua.

        Näillä vanhoilla tuhnuilla ei ole mitään tekemistä nykypäivän Sonatoiden kanssa.


      • sssss
        Sonatata kirjoitti:

        Näillä vanhoilla tuhnuilla ei ole mitään tekemistä nykypäivän Sonatoiden kanssa.

        Kaikki Sonatat(uudet) on täysiä Susia.Hyundai on romu merkki.


      • oodoc
        yåwqsd kirjoitti:

        Työkaveri osti uittolinttanan. Saksantuontimersun. Väyrysen.Kertoo kahvitauoilla värikkäitä kertomuksia mersun laadusta. Sähköjarruista. Ovetkin näyttäisi napsakasti ruostuvan muista vioista puhumattakaan. Tmssäkin oli 3 vuotias bmersu ovet ruosteessa. Ei ole mersun laatu enää häävi.

        Onko näin? Sähköjarrut ja väyrynen samassa lauseessa :)


    • nokinenänoita

      Ajelinpa taas tällä kertaa seiskatiellä Hyndai Sonatan perässä. ennen Porvoota on itäämpäin mennessä routavauriota ja rajoituskni tippuu sataseen. Hyundain kuski ei välittänyt nosta jalkaa kaasulta ja niinhän siinä kävi, että routaheitossa hynykän alustasta lensi kourallinen osia. Osa osui autooni ja kurvasin ukon perään, kun se nilkutti ulos seuraavasta rampista.

      Ystävällisesti pahoittelin huonoa tuuria sanoin, että tehdään paperit, jotta saan oman autoni vauriot vakuutuksesta. Hynykuski aivan riehaantui ja väitti, ettei hänen autostaan mitään ole lentänyt. Kun kysyin, että miksi sitten apukuskin puoleinen takapää on aivan maassa, meni miesparka iavan hysteerikseksi ja meinasi tulla päälle. Jouduin vetäsemään terapeuttisen lintsarin, että ukko tokeni.

      No, kun päästiin taas maan päälle, hynykuski taivasteli, että onneksi on uusi auto, takuuseen menee. Kysyin paljonko on mittarissa ja kuski sanoi olevan 32 000 km, johon totesin, että ei mene takuuseen, kun hynyn alustatakuu on vain 20 000 km.

      Sinne jäi miesparka itkemään ulosajorampille hyssykkä perä maassa.

    • autonero

      Juuri näin käy, jos uskoo kaikenbmaailman 5 vee takuisiin. Siis Hjundain osalta.

    • niniömoniobyubvi

      Todella kurjaa, että uudessa autossa on niin huono takuu, että vajaan vuoden ajojen jälkeen alusta ei ole enää takuun piirissä.

      • ffffffffffffffffffff

        Eli ajat yli 150tkm alle vuodessa?

        Tuossa puhutaan normaalista kulumisesta....
        3.2 Kustannukset alustan osien korjauksista, jotka ovat tulleet ajankohtaisiksi normaalin
        kulumisen johdosta, kun ajokilometrimäärä ylittää 150 000 km tai auton ensirekisteröinnistä
        on kulunut 24 kk: iskunvaimentimet, jousituksen laakerointi, jousituksen nivelet, kierrejouset,
        pallonivelet, vakaajatangot, kaikki puslat, pyöränlaakerit, ohjauksen nivelet.


    • autonero

      Eihän hundailla kukaan pysty ajamaan tuollaisia määriä. Kahdessa maksimiajosuorite hundailla on noin 7500 kilometriä. Sen ylittävää tulost aon vaikea saada, kun auto on merkkihuollossa koko ajan ja kuski korvalääkärissä hoidattamassa melupesäkkeessä vaurioitunutta kuuloaan. Eli hundain alustatakuu on maksimissaan 15 000 kilometriä. Veikeää, että hundaiuskovaiset arvelevet takuun olevan viisi vuotta.

    • -Juha

      Huoh... ketä noitakin juttuja uskoo...

      Itsellä taksina ollut sonata kahdessa vuodessa ajettu huoltokirjan mukaan 360tkm... nyt mittarissa 385tkm ja ei konerikkoja alusta vikoja ym.... ainoastaan normaalia huoltoa saanut! eli ei muuta kuin kulutusosien vaihtoa ollut.

    • Pahempi kuoppa

      "Ajelinpa taas tällä kertaa seiskatiellä Huyndai Sonatan perässä..." -juttu on kyllä tosi hyvin keksitty!

      Tossa "terapeuttinen litsari" -kohdassa repesin ihan kokonaan. Suomi24 koomikot 4ever!

    • ssssssssssssgggg
    • nimik mm t

      Kyl siin on huumori kaukana, kun Hjundaissa alkaa alusta leviämään parin vuoden päästä.

      • vcfc

        Se on vain sun oma harhakuvitelma.En ole yhdenkään Hyundain omistajan kuullut sanovan että alusta leviäisi.Uskomattomia väitteitä.


    • -Juha

      Kävin katsastamassa -06 sonatan jolla mittarissa ~388000... Ajettu viimekatsastuksen jälkeen 24tkm eikä autosta löytynyt mitään vikaa. Eikä autoon ole vaihdettu tuona aikana yhtään osaa... Ainoastaan öljyt suodattimet. Eikä tarvetta edelleenkään mhinkään remonttiin :) ja asiasta vielä paremman tekee se että edelliseenkäään katsastukseen ei alustan osia joutunut vaihtamaan!

      Taitaa olla aloittaja kohtalaisen kateellinen edullisille ja hyvin toimiville autoille! Liekö itsellä laatu renault :D

    • WanhaTaksiSonata

      Nyt sonatalla ajettu 440tkm. Edellisen viestin jälkeen (2012) lastutettu eikä vieläkään ongelmia. Viime katsastus huomautuksitta läpi.

      Alustan osat kestävät TODELLA hyvin. 2012 huhtikuusta alla pyörineet 20" vanteet sekä auto on madallettu. Ei yhtään välystä alustassa jostai kantautuisi sisälle ääntä. Ei myöskään moittimista katsastuksessa. Eikä ainuttakaan osaa ole vaihdettu alustaan 2012 jälkeen.

      • sonoraan

        Oliskos noin ja maksettu moneen kertaan?


    • neroauto

      Osat on siis keräilty aina tien varresta ja laitettu takaisin. Se on toki taloudellista, koska kukas nyt Hynyseen uusia osia laittaisi...

    • P-PÄÄTÖS

      Se joka tässä keskustelussa mollaa kokoajan sonataa, niin taitaa olla mese miehiä, kun
      niin kihisee ja se tulee tekstin läpi selville mikä auto on. Et kyllä meseissä vasta ongelmia onkin, cdi boksit paukkuu, autot ruostuu tosi nopeesti, kaikki puslat sököjä
      n. 300tkm alustassa, kuskin istuin usein rikki 300tkm ajetussa, ja paljon muita vikoja,
      ET SILLEI MESET, KOKEMUSTA ITELLÄ JA TAXIKUSKEILTA LOPUT, JA EI NÄY
      PALJON MESEJÄ TAXINA, VARSINKIN 2004 -2012 VÄLISENÄ AIKANA.

    • mersupersu

      Ei tosiaan ole taksissa Mersuja... Meneekö siellä Hynykässä kuulon lisäksi näkökin pilalle? Surkeimat taksikyydit olen saanut Sonatalla, kerran kuski jopa pyysi anteeksi heikkoa kyytiä.

      • Vollemaan

        Mersut on niin huonoja & halvasti tehtyjä autoja että jarruputketkin on tehty mustasta raudasta. Näin e-sarjan peltoautoissa, oliko vm-06? Kaiken lisäksi omistajatkaan eivät ole järjen jättiläisiä. Pistäähän se vihaksi kun koko omaisuuden sijoittaa saksalaiseen ruosteläjään joka hajoilee tuon tuosta :)


    • HyihaiSontala

      485tkm ajettu ja alkuperäinen automaattilaatikko sekä moottori toimii edelleen... Jakopäänhihnalle tuli juuri 10v täyteen. Edelleen siis toimii mutta alkaa jo tuo ikä pelottamaan.

      • Kervinenw

        Älä nyt kuitenkaan HyihaiSontalaksi hyvää autoa sano.


    • Sonataaostamassa

      Kokemuksia Sonatan takajarruista? Kuulemma ovat auton heikko kohta? Uskaltaisko ostaa vai iskenkö nenäni paskaan?

      • sdswww

        Ei Sonatan takajarruissa mitään vikaa ole.


    • Kiitos.Kiitos

      Kiitos vastauksista, en sitten uskaltanut hundaita ostaa, kun on palstalaisten mukaan huono.

      • Karlsonw

        Jaa. Uskot heti mitä joku isoherra nimimerkki täällä provosoi. Sen nimimerkin kirjoitukset voi heittää menemään. Älä kaikkia usko. Hyundai on aivan erinomaisen hyvä auto.


      • Rahikainnezz

        Kiitos, Kiitos nimimerkki vastailee itselleen. On välillä HerraisoHerra välillä on toinen nimimerkki.
        Älkää menkö lankaan kun ton provon kommentteja luette. Sairas päästään. Samoin juttelee Kia palstalla eri nimimerkeillä. On meitä moneksi.


    • Kille2

      550tkm ilman huolia Sonatalla

    • kirja-hukassa

      Onko Sonatan 2.0 CRDI-koneen yhteydessä olevalle automaattilaatikolle määritelty öljynvaihtoväliä tai muuta huoltoa ?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2140
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      74
      1534
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1255
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe