ONKO NIKON D300 ITSELAUKAISIN?

Nikond300

Otsikko kertoo kaiken!

12

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • runkokuletus

      Ei. Se on kameran runko.

    • laukeaaitsestään

      Ilmeisesti on myös sähkönallilla ja dynamiitilla varustettu, itsestään laukeavat?

    • Otsikko ei todella kertonut kaikkea. Tuossa rungossa on oletettavasti viivelaukaisu eli kerkiät itse kuvaan kun olet painanut laukaisimen pohjaan. Yleisiä aikoja ovat 2s, 10s ja vapaavalintainen sekuntimäärä.

      Siinä lienee myös kalenteriin perustuva laukaisu jossa määrittelet kuvausvälin edim 1 tunti tai 10 tuntia tai jotain muuta mikä mieleesi juolahtaa. Näin voit saada kuvasarjan joita noissa luontodokuissa joskus esitetään kasvin kasvamisesta.

      Kuitenkaan en tiedä yhtään itselaukeavaa kameraa vaan jokainen vaatii kuvaajan toimenpiteitä. Riistakameroita tosin voitaneen ehkä hieman ymmärtää moiseksi mutta niissäkin riistan ilmestyminen IR tunnistimen kenttään aiheuttaa sen laukaisun.

      Kerro nyt meille mitä oikeastaan halusit tietää!

      • yhtään itselaukeavaa

        Se on tuo ”itselaukaisin” monille ihan liian vaikea termi ymmärrettäväksi.
        Olisko Googlesta ja Wikistä apua ensihätään:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Itselaukaisin

        http://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8&ion=1#hl=fi&gs_nf=1&cp=13&gs_id=1&xhr=t&q=itselaukaisin&pf=p&output=search&sclient=psy-ab&oq=itselaukaisin&aq=0&aqi=g4&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=71c7bd71b5fe137e&biw=1005&bih=543&ion=1

        ”Kuitenkaan en tiedä yhtään itselaukeavaa kameraa vaan …”
        —sellaista elämä on, kaikkea ei tiedä vaikka luulee tietävänsä.

        Nykyään lähes kaikissa kameroissa on viiveellä toimiva itselaukaisin, monissa myös ns. ”time lapse” -itselaukaisin joka laukoo kameraa kunnes kortti täyttyy tai akku tyhjenee.


      • Nikond300
        yhtään itselaukeavaa kirjoitti:

        Se on tuo ”itselaukaisin” monille ihan liian vaikea termi ymmärrettäväksi.
        Olisko Googlesta ja Wikistä apua ensihätään:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Itselaukaisin

        http://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8&ion=1#hl=fi&gs_nf=1&cp=13&gs_id=1&xhr=t&q=itselaukaisin&pf=p&output=search&sclient=psy-ab&oq=itselaukaisin&aq=0&aqi=g4&aql=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=71c7bd71b5fe137e&biw=1005&bih=543&ion=1

        ”Kuitenkaan en tiedä yhtään itselaukeavaa kameraa vaan …”
        —sellaista elämä on, kaikkea ei tiedä vaikka luulee tietävänsä.

        Nykyään lähes kaikissa kameroissa on viiveellä toimiva itselaukaisin, monissa myös ns. ”time lapse” -itselaukaisin joka laukoo kameraa kunnes kortti täyttyy tai akku tyhjenee.

        juuri tuollaista tarkoitin!


      • itselaukaisin
        Nikond300 kirjoitti:

        juuri tuollaista tarkoitin!

        Noinkin yleinen ”ammattitermi” on monille täällä esiintyville asiantuntijoille ”ihan hepreaa”, kuten huomaat.
        Sitten kirjoitellaaan sähkönallia, dynamiittia, itselaukeavaa, riistakameraa yms. kun on kuitenkin ihan pakko ulostaa jotakin vaikka ei tiedä yhtään mitään po. asiasta.


      • itselaukaisin kirjoitti:

        Noinkin yleinen ”ammattitermi” on monille täällä esiintyville asiantuntijoille ”ihan hepreaa”, kuten huomaat.
        Sitten kirjoitellaaan sähkönallia, dynamiittia, itselaukeavaa, riistakameraa yms. kun on kuitenkin ihan pakko ulostaa jotakin vaikka ei tiedä yhtään mitään po. asiasta.

        Kun oppaan englanninkielinen versio sanoo "self-timer" niin sen suomenkielinen vastine ei ole itselaukaisin vaan luokkaa ajoitin tai viivelaukaisin. Itselaukaisinhan olisi englanniksi vaikkapa self-trigger tai self-release mutta timer sanan osana tarkoittaa ajoitinta ei laukaisua. Nyt kun muutoinkin kieli tuppaa muuttumaan tuonne lännen suuntaan niin suosittelen termistön sääntelyä samaan suuntaan.

        Itselaukaisia tuo mieleen runkkarin (itsesaastuttajan vanhaan tapaan sanottuna) eikä itsemurhakaan ole kovin positiivinen asia, itsehoito taas kohdistuu juuri siihen kohteeseen esim. ottamalla aspiriini tiettyinä aamuina tai laittamalla laastari varpaaseen kun sen on potkaissut johonkin kovaan. Sitä laastaria ja aspiriiniakaan ei koskaan laiteta kameraan vaan siinä riittää akun lataus jos sitä pännii aamutuimaan..

        Yleensä itse alkuiset sanat viittaavat suorittajan omaan toimintaan mutta tarkoitetussa asiassahan kuvaaja ei laukea eikä kamera itse laita prosessia käyntiin. Itsehän ei voi tarkoittaa kameraa koska sillä ei ole omaa tahtoa.


      • satiaisia
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kun oppaan englanninkielinen versio sanoo "self-timer" niin sen suomenkielinen vastine ei ole itselaukaisin vaan luokkaa ajoitin tai viivelaukaisin. Itselaukaisinhan olisi englanniksi vaikkapa self-trigger tai self-release mutta timer sanan osana tarkoittaa ajoitinta ei laukaisua. Nyt kun muutoinkin kieli tuppaa muuttumaan tuonne lännen suuntaan niin suosittelen termistön sääntelyä samaan suuntaan.

        Itselaukaisia tuo mieleen runkkarin (itsesaastuttajan vanhaan tapaan sanottuna) eikä itsemurhakaan ole kovin positiivinen asia, itsehoito taas kohdistuu juuri siihen kohteeseen esim. ottamalla aspiriini tiettyinä aamuina tai laittamalla laastari varpaaseen kun sen on potkaissut johonkin kovaan. Sitä laastaria ja aspiriiniakaan ei koskaan laiteta kameraan vaan siinä riittää akun lataus jos sitä pännii aamutuimaan..

        Yleensä itse alkuiset sanat viittaavat suorittajan omaan toimintaan mutta tarkoitetussa asiassahan kuvaaja ei laukea eikä kamera itse laita prosessia käyntiin. Itsehän ei voi tarkoittaa kameraa koska sillä ei ole omaa tahtoa.

        Kyllä. Turha sitä välinettä on syyttää jos laukeaa väärään aikaan. Kamera tekee vain sitä, mitä ihminen on laittanut sen tekemään. Samoin on ihmisen itsensä laita. Objekti saa mukamas käden suorittamaan itsesaastutusta, kun se (objekti) on tarpeeksi kiihoittava katsella. Kyllä siinäkin tapauksessa (ihmis) runko on liikkeelle paneva voima, kun iiris (valotus) on kohdillaan ja aukko (objektissa) on miellyttävästi kohdillaan. Tämä koskee eritoten miespuolisia kuvauksen harrastajia. Ja niin kuin valokuvaus itsessään, nyös itsesaastutus saattaa muodostua ansaksi ja satimeksi myöhemmin.


      • versio sanoo?
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kun oppaan englanninkielinen versio sanoo "self-timer" niin sen suomenkielinen vastine ei ole itselaukaisin vaan luokkaa ajoitin tai viivelaukaisin. Itselaukaisinhan olisi englanniksi vaikkapa self-trigger tai self-release mutta timer sanan osana tarkoittaa ajoitinta ei laukaisua. Nyt kun muutoinkin kieli tuppaa muuttumaan tuonne lännen suuntaan niin suosittelen termistön sääntelyä samaan suuntaan.

        Itselaukaisia tuo mieleen runkkarin (itsesaastuttajan vanhaan tapaan sanottuna) eikä itsemurhakaan ole kovin positiivinen asia, itsehoito taas kohdistuu juuri siihen kohteeseen esim. ottamalla aspiriini tiettyinä aamuina tai laittamalla laastari varpaaseen kun sen on potkaissut johonkin kovaan. Sitä laastaria ja aspiriiniakaan ei koskaan laiteta kameraan vaan siinä riittää akun lataus jos sitä pännii aamutuimaan..

        Yleensä itse alkuiset sanat viittaavat suorittajan omaan toimintaan mutta tarkoitetussa asiassahan kuvaaja ei laukea eikä kamera itse laita prosessia käyntiin. Itsehän ei voi tarkoittaa kameraa koska sillä ei ole omaa tahtoa.

        ”Kun oppaan englanninkielinen versio sanoo "self-timer" niin sen suomenkielinen vastine ei ole itselaukaisin vaan luokkaa ajoitin tai viivelaukaisin.”
        Eikö olekin hassua, että self -sanaa ei ole käännetty suomeksi ”luokkaa” tai ”viive” (saksalaisista puhumattakaan)
        Siulla on vaikeaa kun kaikkia suomenkielisiä alan termejä ei käännetä mielesi mukaan.
        Tuo ”luokkaa ajoitin” sopisi varmaan hyvin sinulle.

        On ne tyhmiä nuo suomenkielisten mainosten ja manuaalien tekijät kun eivät älyä kysyä sinulta miten termit on suomennettava!

        Onko akku, laastari ja aspiriini mielestäsi hyviä englanninkielisen version suomennoksia.


      • ise, itse
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kun oppaan englanninkielinen versio sanoo "self-timer" niin sen suomenkielinen vastine ei ole itselaukaisin vaan luokkaa ajoitin tai viivelaukaisin. Itselaukaisinhan olisi englanniksi vaikkapa self-trigger tai self-release mutta timer sanan osana tarkoittaa ajoitinta ei laukaisua. Nyt kun muutoinkin kieli tuppaa muuttumaan tuonne lännen suuntaan niin suosittelen termistön sääntelyä samaan suuntaan.

        Itselaukaisia tuo mieleen runkkarin (itsesaastuttajan vanhaan tapaan sanottuna) eikä itsemurhakaan ole kovin positiivinen asia, itsehoito taas kohdistuu juuri siihen kohteeseen esim. ottamalla aspiriini tiettyinä aamuina tai laittamalla laastari varpaaseen kun sen on potkaissut johonkin kovaan. Sitä laastaria ja aspiriiniakaan ei koskaan laiteta kameraan vaan siinä riittää akun lataus jos sitä pännii aamutuimaan..

        Yleensä itse alkuiset sanat viittaavat suorittajan omaan toimintaan mutta tarkoitetussa asiassahan kuvaaja ei laukea eikä kamera itse laita prosessia käyntiin. Itsehän ei voi tarkoittaa kameraa koska sillä ei ole omaa tahtoa.

        ”Itsehän ei voi tarkoittaa kameraa koska sillä ei ole omaa tahtoa”

        Että sllälailla jne
        – itsesytytys ei voi tarkoittaa ainetta koska sillä ei ole omaa tahtoa
        – itselääkitys ei voi tarkoittaa lääkettä koska sillä ei ole omaa tahtoa
        – itsetunto ei voi tarkoittaa tuntoa koska sillä ei ole omaa tahtoa
        – itsepäinen ei voi tarkoittaa päätä koska sillä ei ole omaa tahtoa
        – itsenäinen ei voi tarkoittaa näistä koska sillä ei ole omaa tahtoa
        – itsemurha ei voi tarkoittaa murhaa koska sillä ei ole omaa tahtoa
        – itseluottamus ei voi tarkoittaa luottamusta koska sillä ei ole omaa tahtoa


      • vitkalaukaisin
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Kun oppaan englanninkielinen versio sanoo "self-timer" niin sen suomenkielinen vastine ei ole itselaukaisin vaan luokkaa ajoitin tai viivelaukaisin. Itselaukaisinhan olisi englanniksi vaikkapa self-trigger tai self-release mutta timer sanan osana tarkoittaa ajoitinta ei laukaisua. Nyt kun muutoinkin kieli tuppaa muuttumaan tuonne lännen suuntaan niin suosittelen termistön sääntelyä samaan suuntaan.

        Itselaukaisia tuo mieleen runkkarin (itsesaastuttajan vanhaan tapaan sanottuna) eikä itsemurhakaan ole kovin positiivinen asia, itsehoito taas kohdistuu juuri siihen kohteeseen esim. ottamalla aspiriini tiettyinä aamuina tai laittamalla laastari varpaaseen kun sen on potkaissut johonkin kovaan. Sitä laastaria ja aspiriiniakaan ei koskaan laiteta kameraan vaan siinä riittää akun lataus jos sitä pännii aamutuimaan..

        Yleensä itse alkuiset sanat viittaavat suorittajan omaan toimintaan mutta tarkoitetussa asiassahan kuvaaja ei laukea eikä kamera itse laita prosessia käyntiin. Itsehän ei voi tarkoittaa kameraa koska sillä ei ole omaa tahtoa.

        Vitkalaukaisin taitaa olla se vanha puolivirallinen nimitys.


    • Karttakeppiä!

      Otsikkosi ei kerro kaikkea.

      Haluat selvästikin kysyä: "Onko Nikon D300:ssa itselaukaisin?" Ilman sijapäätettä (:ssa) kysymyksesi tarkoittaa, onko itse Nikon D300 tuollainen laukaisin. Tiedät varsin hyvin itsekin, että Nikon D300 on järjestelmäkameran runko.

      Ei edes valokuvauksen harrastaja saa suhtautua kieleen noin leväperäisesti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe