Vanhan äitini vuoksi tässä etsiskelen tietoa.
Hänelle laitettiin sydämentahdistin ja nyt on muutaman viikon ajan ollut Marevan hoito päällä.
Verikokeita otetaan jatkuvasti oikean tason löytämiseksi.
Sen verran sain jo googlettamalla selville että INR taso pitäisi olla 2-3. ????
Äidin INR arvot olivat olleet 3 ja sitten jo 5.
Eilen otettu labrakoe kertoi INR-arvon olevan 5,9.
Mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko veri nyt sitten taas paksua vai liian ohutta??? Miten päin täma asia nyt pitää ymmärtää.
Tokihan lääkäri taas säätää Marevan annoksen, mut olishan se potilaankin kiva tietää missä mennään.
Äitini on kotona ja sairaanhoitaja käy ottamassa verikokeet. Ilmoittelevat vaan arvoja numeroina, mutt eivät selitä asiaa kunnolla. Mistä vanha ihminen tietää onko arvo 5,9 kovastikin vaarallinen, kun ei tätä asiaa saa meikäläinenkään nyt selville. Äiti siellä nyt huolissaan puntaroi syömisiään ja muita, kun ei oikein tiedä miten päin asia on!
Äidin INR 5,9 ja Marevan
4
4499
Vastaukset
- JooPee
Liian "ohutta" verta jos arvo on yli normaalin, marevania käyttämättömien ihmisten 0,9-1,3 INR-arvon. Tuo arvo tarkoittaa siis aikaa, joka verellä menee hyytymiseen verrattuna "normaalivereen" tai siitä laskettuun jonkinlaiseen kansainväliseen normalisoituun arvoon. Eli tässä tapauksessa verellä menee 5,9 kertainen aika hyytyä verrattuna siihen, että ei söisi ollenkaan Marevania.
Äkkiä soitto lääkärille, josta tulee varmasti Marevanin käyttökielto muutamaksi päiväksi ja jokapäiväinen INR-verikoe kunnes arvo saadaan pysymään 2-3.
Verenvuotoriski on suuri! - ohutverinen
Itselläni oli arvo alle viisi ja heti käyttökielto, joten lääkäriin tai siihen sairaanhoitajaan yhteyttä. Itse en edes jaksanut pystyssä olla, vaan olo oli heiveröinen ja paleleva. Minulla tuli myös vatsa kivikovaksi ja turvonneeksi. Vuotoriski on, jos llian korkea tuo arvo on, joten esim. kaatuminen voi silloin olla kohtalokasta, jos itsensä johonkin kolauttaa.
- Katri
Ruokavaliota ei tarvitse muuttaa uusien suositusten mukaan. Tuo äitisi arvo on kuitenkin liian korkea. Miehelläni on eteisvärinää ollut nyt reilu 3 viikkoa ja sai ensin uusinta uutta lääkettä nimeltään Pradaxa. Lääke on sellainen ettei verikokeita tarvita. Keskussairaalasta soittivat jo muutaman päivän kuluttua aikaa sydämen sähköiseen rytminlaittoo, mutta lääke aiheutti sellaiset närästys oireet että se oli vaihdettava Marevaniin. Lääkäri soitti aamulla hänelle ja sanoi että ethän vain ole kerennyt ottaa lääkettä koska eilinen verikoe näytti 5,7 ja sisäisen verenvuodon riski on todella suuri. Oireina hänellä oli eilen voimattomuus ja pahoinvointi. Marevania ei nyt oteta ollenkaan 4 päivään.
Toivon että asiat ovat teillä jo menossa hyvään suuntaan. - utdou
Jos arvo on yli 3, niin vähennetään lääkitystä.
Helpoiten arvo pomppaa alkoholin takia.
Muuten ruokavaliota ei tarvitse suuremmin miettiä, kunhan se on normaali.
5,9:llä 2 päivää ilman lääkettä, että laskee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu685708Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti274717Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett182956- 1772357
- 172016
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1601987- 1011460
- 681174
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171146Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o771038