Lokki ei pesässä enää. Missä mahd. poikaset nyt on?

Tyhjän pesän syndr.

Viikko tolkulla on lokkiäiti istunut katolla pesässä, hautomassa, kuten käsittäisin. Sen mies välillä siinä vierellä valvonut asioita. Kerran näin, kun mies päästi vaimon ruokatauolle ja itse istui pesään!

Nyt lokit tuolta katolta hävinneet! Mitä sille pesälle nyt kuuluu, mikä vaihe? En ole tästä nähnyt pesän sisältöä, kuten munia ja missä vaiheessa ehkä jo poikaset.

Jos poikaset ovat kuoriutuneet, niin mihin ne jo heti ovat menneet? Pesällä ei enää lokkipariskunta käy! Myöskään missään vaiheessa ei näkynyt, että lokit poikasia olisivat ruokkineet; evät lennelleet edestakaisin.

Mistähän kysymys? Uskoisin, että tuo pesä katolla on kaikenlaisilta pesänryöstäjiltä ihan turvassa. - Mulla on ihan kauhea ikäväkin, kun yt ei ole mitä seurata tässä yksinkertaisessa elämässäni. :(

6

1779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä...

      niitä siivekkäitäkin pesänryöstäjiä riittää

    • martonen

      juuri silloin kun ihmiset nukkuvat sikeimmin

    • lenni lokki

      Eipä se lokki taida kovin paljon sinne pesään ruokaa kantaa vaan taitavat lähteä aika nuorena liikenteeseen. Olen rannalla nähnyt niitä untuvikkoja kesäisin ja emohan hoitaa niitä. Ellei nyt sitten ole vaikkapa varis päässyt rosvoamaan pesää.

    • Tyhjän pesän syndr

      Aloittaja raportoi! Kiitos kommentoinneille.
      Heh, mä jo tosiaan luulin, että liian sikeästi oon nukkunut. Lokkivahti!

      Siinä lokinpesässä ollaan taas! Mä en käsitä, kun se ainakin näytti tyhjältä, hylätyltä muutaman päivän, mutta tänään näin molempien emojen TUOVAN RUOKAA pikkuisilleen. Vaikka näen kaukaa, niin tuon tilanteen tunnistin. Jippii, helpotus. Minun suruni asiasta kääntyi parhain päin, ainakin toistaiseksi. Sillä, vaaroja vielä on.

      Ollee käynyt niin, että 'istuva' lokki on vaihtanut asentoa. Se hautoi ne viikot niin, että tänne hyvin näkyi sen valkoinen kylki aina. Nyt ilmeisesti poikaset kuoriutuneet ja joistakin muista syistä lokkiemo onkin vaihtanut asentoa niin, että sen harmaa takapää-pyrstöpylly on tännepäin. Tuolla tavalla se on samaa harmaata kuin tuo rakennuksen katto, enkä ole erottanut sitä!

      Helsinkiläisille tiedoksi:
      Seuraamani pesä on Marian sairaalan ruskean tiilirakennuksen katolla (sairaalan eteläreunalla). Pesä on ihan räystään reunalla katon kulmassa. Lokki löytänyt valmiin pesäkehikon katolta sadevettä alasjuoksuttavan putken alkupäästä, mikä on pyöreä ja siitä sit ollee reikä putkea putkin suoraan alas. Ellei, lokki ole työstänyt putkea umpeen, sillä sateella näin, että vettä virtasi katolta tuon putken suuaukon ohitse!

      Jos poikaset sieltä nyt putoavat ("taitavat lähteä aika nuorena liikenteeseen"!), ne tömähtävät alempana olevalle pikkurakennuksen katolle ja siitä maahan tai putoavat ihan suoraan hirveästi alas niin, että päätyvät huomenna Helsinki-päivänä avattavalle pyöräyly- ja vapaa-ajan Baana-väylälle!
      Apua. Kai tää täti tästä kohta menee uudelle pyöräilytielle kalliokivetyksen viereen haavin kanssa :)... sillä en kyllä usko, että lokinpoikaset pysyvät tuollaisessa paikassa pesässä kauan. Hurjan näköistä!

      Tulkaat stadilaiset lintu-rakastajat/bongaajat kattomaan.

      Pitkä kertomus, mutta minkäs mahtaa. Asia on tärkeä ;-) .

      • lenni lokki

        Itsekin jäin miettimään tuota asiaa josta kirjoitin. Luodoilla ja rantakivikoissa on noita pieniä poikasia joita lokit äänekkäästi vartioivat. Nyt kun lokki pesii kaupungissa mielellään vaikka katolle niin eipä ne poikaset sieltä helposti pääsekään turvallisesti kivien koloihin tai jopa veteen. Pitäneekö ne vanhempien kasvattaa pesässä lentokykyiseksi vai tulevatko ne sadevesirännissä ikään kuin hissillä alas? Monikin lintu kyllä on sopeutunut kaupunkielämään ja useatkin lokkilajit ovat jopa vähemmän mukavia kun nappaavat torikahvilassa voileivän asiakkaan kädestä:) Ja lokkihan on vähän niin kuin yleisnimitys. Lokkeja ja tiirojahan on useita eri lajeja.
        Mutta ei sinne ehkä kannata koko kaupungin harrastajia kutsua vaan antaa nyt tapahtua kuten luonnossa on tapana:). Kaikkien poikasten ei tarvitsekaan selvitä vaan osan kohtalona on joutua saalistajien ruokavalioon.


    • Tyhjän pesän syndr

      Hih, aloittaja laittaa lokkien kuulumiset!
      Niin, on jännä juttu, mitä kirjoitit. Luin jostakin, että lokit ehkä kuvittelevat kaupungin kattojen olevan joitakin luotoja ja siksi ne tykkäävät niistä niin että pesän tekevät. Kotoista vissiin.
      Myös pesiä on matalammilla paikoilla kaupungeissa. Mutta kuulemma erikoisesti ainakin täälä Hesassa katot on suosittuja nyt.

      Tuolla seuraamassani lokinpesässä menee ihan hyvin nyt :) . Vahemmat käyvät aika harvoin siellä; luulen että lentelevät ruokaa etsimässä ja kun palaavat poikasten luo, niin vatsastaan 'oksentavat' ruuat lapsosilleen. Siksi luulin välillä, että pesä tyhjä!
      Vastaavia esityksiä olen monena kesänä nähnyt tuolla maassakin, kun sinne on katolta pudonnut keskenkasvuinen lentokyvytön poikanen. Tämä on syy, miksi "jännitän" nyt noita, miten pärjäävät tuolla niin kätevässä pesässä. Ettei puttoo alas pikku harjakatolle tai hyvin alas asfaltille.

      Tänään oli KIVA NÄYTELMÄ:
      Hirveän pieni poikanen kipsutteli pitkin harjakattoa ja kävi katon toisella puolella asti, näkymättömissä. Tiedän, sillä näin sen palaavan tallustellen ja edelleen löysi tiensä takaisin siihen räystäänkulmalla olevaan 'kotiinsa'! Ihme tyyppi. Samaan aikaan kun poikanen teki kävelyretkeään emot tarkasti kauempaa seurailivat sitä. Mitään raakuntaa tai vinkumista ei kuulunut. Vaikutti niin tosi viisaalta ja määrätietoiselta lastenhoidolta, harjoitteelta.

      Tässä vaiheessa ao. pesässä siis on ainakin yksi virkeä hyvin pieni poikanen. Sitä just pelkään, että sille tulee räystäällä jokin ohari ja putoaa. Näin olen monena vuotena tavannut poikasia tosiaan maassa vikisemässä, joskin hieman eri kohdassa tästä katsoen.

      Eipä ole pelkoa, että koko kaupunki tuolle pesälle tulisi kattomaan ;) . Sinne ei millään ilveessä pääse, korkeintaan katonkorjaaja valjaineen. Paikka on ihmisen kannalta paha.

      Tämmöistä tänään. Nytkin lokkiemot olleet kauan poissa. Ehkä babyt nukkuvat pesässä.

      En pysty tietämään, 'minkä merkkinen' lokki tarkemmin on kyseessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe