Kivunlievitystä? Kuinka olla tukena?

henkinentuki

Ystävälleni on muutama kuukausi takaperin ilmaantunut reuma oireita. Kovat kivut turvonneissa jalka/varvas nivelissä. Normaalisti käveleminen ja jalalle astuminen on hänelle mahdotonta, kävely on "ontumis"tyylistä. Arcoxiaa syö, mutta slti kivut ovat kovat.

Miten näitä kipuja saisi edes vähän helpotettua? Kannattaako liikkuminen, vaiko lepo? Minkälainen liikunta olisi parasta?

Miten olla henkisenä tukena, jonka kivut ovat niin kovat, että henkilö alkaa todella masentua kipujen ja sen takia, ettei pysty enään samalla tavalla kuin ennen liikkumaan ja työskentelemään?

Kaikenlaiset vinkit terrvetulleita. Tekee niin pahaa katsoa ystävää joka kärsii kivuista, ja purskahtelee itkuun "kykenemättömyyden" takia.

8

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokueräs

Kylmää tai lämmintä kipukohtaan - kumpi toimi on aika yksilöllistä, joten kokeilemalla se selviää. Jotkut vannovat kaalin lehtikääreisiin, minä en ole kokeillut.

Liikuntaa kipujen mukaan. Usein vesiliikunta on hyvää nivelille ja sitä pystyy tekemään kipeilläkin jaloilla. Jos liikunta tuntuu pahentavan oireita, niin sitä pitää välttää, mutta monella se helpottaa. Eli jälleen kokeilemaan.

Hurja muutos reuma on ihmiselle, mutta sen kanssa oppii elämään ja lääkitykset ovat nykyään todella tehokkaita. Vie vaan aikansa sopeutua tilanteeseen.

• aravaharava

Hänellä on varmaan lääkitys/ kivunlievitys reumalääkärin toimesta kohdillaan.
      Liikuntaa sen rajoissa mitä itse pystyy, uiminen on superia kun ei rasita niveliä niin kovasti.
      Itsellä auttaa huonoina päivinä hyvä seura. Ei mitään voivottelua kuinka mua nyt sattuu voivoivoi.. Se vie vaan ajatukset kipuun. Kaikkea muuta ajateltavaa pitää saada niin toimii parhaiten.
      Lähde ystäväsi kanssa syömää tai elokuviin/ teatteriin - ajatukset pois inhottavista asioista =)

• Jokueräs

Aravaharavaan on pakko yhtyä. Mikään ei ole inhottavampaa kuin voivottelu.

• Wera3

Niin, onko kyseessä todella reuma vai joku muu sairaus ? (vaikkapa kihti) - ei muuta kuin lääkäriin....

• Morkkuorkku

Tuollaiset pikku varvaskivut ovat vasta pelkkä kivun kalpea varjo, jos kyseessä on reuma. Tauti ei saa ohjata elämää vaan se kulkee mukana, kun itse elää sitä elämäänsä. Mitään ei kannata jättää tekemättä taudin takia, paitsi sellaiset asiat mitkä sattuu, kuten juoksu tai benjihyppy.

Arcoxia ei ole mikään reumalääke vaan lähempänä buranaa. Tramalia ja muita vastaavia kehiin niin helpottaa olo.

Sääli on sairautta! Jäätynyt pikkulintu putoaa pakkasella kuolleena oksalta, tuntematta hetkeäkään itsesääliä.

• nivelreumaatikko

Tuo kuulostaa niin tutulta. Ihan kuin omasta elämästäni. Kivut olivat pahat ja alkoivat ensin varpaiden nivelistä ja menivät sitten polviin joihin kertyi uudelleen ja uudelleen nestettä. Loppuvaiheessa en sitten enään kävellytkään.
      Kamalaa oli myös se ettei lääkäreistä tahtonut olla apua kunnes tuttava lääkäri sitten pisti lähetteen reumapolille jossa sain ensimmäiset reuma- ja tulehduskipulääkkeet.
      Vähintään vuoden ajan kärsin päivittäisistä kivuista ja se masensi ettei pystynyt liikkumaan.

Tuskinpa ystäväsi jaksaa harrastaa liikuntaa mutta uimista suosittelen. Ja kylmää kipukohtaan.

Seura piristää aina mutta sääliä ei ihmistä saa. Kyllästyin jatkuviin säälimisiin.
      Kivuista huolimatta olin koulussa ja tein päättötyöni valmiiksi ja valmistuin vielä kiitettävin arvosanoin

• -o-

kortisonipiikki auttaa heti. ehdottomasti reumalääkärille lähete. kokeilkaa ruokavaliomuutosta.

• sormet solmussa

Kortisoonipiikki todella paras hoito kipeisiin niveliin. Suolen toiminnasta kannataa huolehtia eli syödä maitohappobakteereja aina pois jättää vehnäjauhotuotteet.
      27 vuotta ollut reuma näillä olen pärjännyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      598
      2385
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      410
      1892
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1730
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1448
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1366
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1291
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1174
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      940
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      928
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      843
    Aihe