STILL 525 PURJEHTIJAT

Stillpurjehtija

Kaverin veneellä saatujen hienojen kokemusten perusteella hankin vanhoilla päivillä, 60 v. , ensim. oman purjeveneen.
Olen aloittelija ja aika arka purjehtija. Varsinkin kaatumisen mahdollisuus kevytveneellä mietityttää.
Kertokaa kokeneet Still purjehtijat kuinka vakaa vene Still 525 on.
Uskallanko lähteä yksin kevyisiin tuuliin tarvitsematta pelätä kaatumista.
Purjehdin järvellä, en merellä.
Kaikenlainen muukin tieto Stillistä otetaan kiitollisena vastaan.

7

7789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 44455

Still 525, jos kaatuu, sitä ei saa kuin busterilla hinaamalla pystyyn. Yhdelle noin vanhalle se on myös liian iso, rantaan jos haluat vetää niin ei onnistu edes kunnoin rantakärryllä nuoremmalta yksin.

Parempi kevytvene olisi esim Laser, vaikka radial purjeella niin pysyy paremmin käsissä. Puomi laserissa on korkealla ja vaikka sillä on olympiastatus, alunperin Laser suunniteltiin mökkikäyttöön.

Köliveneistä Joe17 voisi olla varteenotettava, sen pitäisi nousta itsestään pystyyn kaaduttuaan.

• Seppomartti

Osta kaatuva pieni jolla ja märkäpuku äläkä purjehdi kevyissä tuulissa. Se on vanhanakin hauskaa jos jaksaa punnertaa pystyyn. Ellei jaksa niin sitten konservatiivisempi alku esim Viklalla.

• 9+12

Mulla on Stil 525 useita vuosia. Se on vakaa kevytvene, jolla voi tehdä pitempiäkin retkiä (saa myös pienen moottorin kiinni). Kerran kovemmalla tuulella vene tosin kaatui kun hieman urheilimme. Kyllä veneen saa oikenemaan ilman mitään Bustereitakin.

• Twlght

Kevyellä tuulella voit tosiaan seilata rauhassa ilman kaatumisen pelkoa. Ei sitä Stilliä helposti nurin saa. Kovan tuulen jiipissä onnistunee helpoiten.

Eri asia sitten on se, onko 525:sta lainkaan tarkoitettu yksin purjehdittavaksi. Ja kannattaako seilata vain kevyillä tuulilla, vai saisiko pienemmällä veneellä enemmän irti kovemmallakin kelillä.

Toisaalta Still 525 todella sopii kiireettömäksi retkiveneeksi, sinne mahtuu paljon varusteita kyytiin ja perämoottorinkin voi kiinnittää. Ei muuta kuin teltta ja eväät mukaan ja kiertämään lähisaaria.

• dfghrty4567

Itse aloitin purjehtimisen 14 vuotiaana stillillä.
      Ihan ok vene, kallistuu tiettyyn kulmaan helpolla, mutta jäykistyy, sillon kyllä tulee vesi jo sisään.

Jos kaatuu helppo oikasta ja saa tyhjäksi pohjassa olevilla luukuilla "Bailerit" tai jotku?
      Aloitin ihan yksin ja ihan mukava purjehtia yksin.
      Rantaankin jaksoin vetää luisklta 14 v. ikäisenä, joten eiköhän aikuiselta mieheltäkin onnistu.

Mukava vene opetella, voi heittää pidemmänkin reissun, uppoamaton.

• Rikardos

Veneen saa kyllä helpostikkin nurin, eteenkin jiipatessa. Myös navakassa sivutuulessa veneen kallistuessa peräsin rupeaa menettämään otettaan, joka lisää kaatumisen riskiä. Toisaalta löysäämällä purjeita tilanteen selvittää aika helpolla.

Veneen saa yksinään pystyyn sen kaaduttua, mutta vene ei käänny sekunneissa. Bailerit avaamalla ja purjehtimalla myötätuuleen vene tyhjenee nopeasti vedestä .

Painoahan on 240 kg eli yksin ei saa vähänkään jyrkemmältä rampilta ylös (ainakaan tällainen normaalivoimin varustettu)

Ja ikäisellesi en suosi Laasereita yms. ainakaan ensiveneeksi, Still on näitä huomattavasti kölivenemäisempi ja vakaampi.

Lopuksi plussat ja miinukset (joihin olen törmännyt oman Stillin kanssa)

Kohtuullisen vakaa (laidalla voi seistä rannassa veneen haukkaamatta vettä)
      Yksinkertainen aloitteluun (ei ylimääräisiä härpäkkeitä)
      Kölivenemäinen
      Laadukas viimeistely veneessä
      Saa yksin pystyyn kaatumisen jälkeen
      Moottorin saa kiinni

-Peräsin voisi olla pidempi, jolloin ei kallistuksessa lähtisi luistamaan
      -Paino (käsittely maassa vaikeahkoa)
      -Alkuperäiset helat on huonoja (toki voi vaihtaa parempiin)

• stillisti

MInulla oli still 525 ensimmäisenä omana veneenä. Vene on hauska ja turvallinen, etenkin järvillä. Se ei kaadu helposti, peräsin hiukan lyhyt ja jos hengaa laidalla (kryssiessä) vene kääntää keulaa vastaiseen ja oikeaa. Kyllä sen kaatumaankin saa, muttei helposti. Miinuksena veneessä on sadevesityhjentymättömyys (vanhemmat). Joihinkin vanhoihin veneisiin on tehty jälkeenpäin bailerit. Kannattaa varmaan tutkia tarkkaan miten ne on tehty, tuppaavat monasti falskaamaan.. Rantakärryllä sitä ei kyllä yksin liikutella..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe