Lie monelle yksinyrittäjälle tuttua tämä, kun asiakas ei maksa tehdystä työstä laskua, niin yrittäjäkään ei pysty maksamaan omia laskujaan.
Minua, yksintekevää kotipalveluyrittäjää nyt korpee, kun eräs rakennusfirma tosi kiireellä siivoutti kuuden asunnon talon, että asukkaat pääsisivät muuttamaan. Otin kaveriksi toisen kotisiivoojan ja teimme työmme vkl:na ja ilta-yötyönä ja valmista tuli vapuksi, kuten sovimme. Lasku on lähetetty, eräpäivä mennyt, mutta maksua ei vain ole tilille tipahtanut.
Luulisi, ettei budjektivaje lie syynä kyseisen yrityksen kohdalla?! Monella vanhuksella siitä varmasti on kyse.He kyllä huolehtivat laskuistaan. Ihan ohimennen mainiten, niin nokia saisi nostaa projektipäälliköiden palkkaa, kun heilläkin tuppaa vähävaraisuutta olemaan, kun pitäisi sen siivoojan lasku maksaa. (minulla on alvillinen liikevaihto pienempi kuin näiden nettopalkka, mutta tätä ei kerrota kenellekkään)
Toinen asia mikä ottaa pannuu, kun sovittu siivous perutaan,joko saman päivän aamuna tai ed.iltana. Tätä taas harrastavat yksityiset ihmiset. Eihän sen mitään, jos on parin-kolmen tunnin siivouksesta kyse, mutta kun joillekkin on varattu koko päivä, niin se jo tuntuu kassavirrassa- etenkin jos samalle kuulle useampi peruu. Senkin ymmärrän, jos on sairastunut, niin eihän se kiva ole jos siivooja siinä hyörii, mutta vesisade ei kyllä ole kelpo syy perumiseen.
Oikeastaan en kysy tässä mitään. Kertokaa toki kokemuksianne toisetkin.
Laskun maksu myöhässä. Taas
10
506
Vastaukset
- eynsk
Monet firmat maksavat laskunsa myöhässä. Kannattaa soittaa ja kysyä että mikseivät ole maksaneet. Syitä voi olla esim. eivät välitä maksaa, ei ole rahaa maksaa, eivät ole saaneet laskuasi tms. Sitten jos eivät halua maksaa niin uhkailet niitä perintätoimiston isoilla velkojen perimiskuluilla tms.
Rakennusfirmat taitaa olla huonoja maksamaan laskujaan yleensäkin. - härmäläänen yrittäjä
Mullon ollu sellaanen tapa, jotta soitan kerran. Jonsei rahaa tuu, meen käymähän ja varootan jotta voi tulla vaikka toimitusjohtajahan ylimääränen tuuletusaukko jonsei rahaa tuu.
Yhyren kerran menin paikalle kolomatta kertaa. Niiren johtaja lähti karkuhun ja sain rahat samantiän.
Mulle ei oo kukaan ollu velekaa ja ostavat palvelua uurestansakki! - yrittäjä
Tämä on minulle hyvin tuttu tilanne. Eniten minua ärsyttää se, ettein ne asiakkaat edes yritä sopia uuden maksuajan (sopimallahan se selviä aina)
Olen toiminut näin:
Jokaisessa laskussa lukee, että yritykseni käyttää perintätoimistoa!
Laskulle maksuaika 7vrk. Eräpäivän jälkeen odotan 5-7 päivä, jonka jälkeen lähetän muistutuksen laskusta sähköpostitse. Se on vain viesti, jossa ilmoitan, että seuraavaksi tulee maksuhuomautus( huomautuskulut 10e), ellei lasku ole maksettu. Monet heräävät silloin. Seuraavaksi se luvattu maksuhuomautus, jossa maksuaikaa 7vrk. Mikäli se ei auta - lasku perintätoimistoon.
Monet perintätoimistot eivät pyydä mitään maksua vapaehtoisesta perinnästä. Olen ollut erittäin joustava laskujen kanssa. En halunut "pilata asiakassuhteita" lähettämällä muistutuksia. Jouduin odottamaan yli kuukauden maksusuorituksia. Niin omatkin laskut olivat myöhässä... Nyt olen tiukka. Tehdystä työstä pitää maksa ajoissa.- Dipl.Til. Tirkist.
Laiton perintä jos yksityisen kuluttajan kanssa noin toimit.
Kuluttajalta voidaan vaatia maksumuistutuksen lähettämisestä perintäkuja enintään 5 € edellyttäen, että
a. Velasta on vähintään 14 päivää ennen eräpäivää lähetetty velalliselle lasku tai muu erääntymisilmoitus, ellei ole erikseen sovittu, ettei erillistä laskua lähetetä.
b. Ennen maksumuistutuksen lähettämistä velan erääntymisestä on kulunut vähintään 14 päivää.
Kannattaa myös muistaa, että kuluttajalta perittävän viivästyskoron määrittää Suomen Pankki 6kk välein, ei yrittäjä. kesäkuun loppuun saakka tuo korko on 8%.
- nvjjcxjx
Jos laskujen saamisesta on huolissaan niin kannattaa lopettaa silloin koko toiminta. Kyllä ne aina makselee, vaikka 2 kuukautta myöhässä. Mutta joku parin tonnin saatava ei pitäisi olla kovin merkkaava.
t. kotipalveluyrittäjä myöskin - diipadiidaa
Laskuista ei kannata liikaa stressata, muuten saa olla koko ajan stressaantunut ja huolissaan. Aina niitä saatavia on jonkin verran myöhässä ja vastaavasti joskus joutuu venyttelemään omien ostolaskujen maksua. Laittaa pari maksumuistutusta ja jos ei tuota tulosta, niin perintätoimistolle.
- dfghjkl§§
Itse haen haulikolla rahat yhdeltä saatanan Kolholta kohta. Aivan sama tuleeko 14 vai 24 vuotta vittu.
- CEO
Itse en lähettäisi karhuja meilillä enkä tosiaankaan soittaisi. Postiin vaan normaali vanhanajan karhu ja 5 egeä huomautusmaksua. Kohtuuajan kuluttua toinen samanlainen ja siitä taas kohtuuajan kuluttua kolmas, jossa huomautus, että menee perintään jos ei maksa heti. Ja sitten jos sitä maksua ei tule, niin perintään vaan. Kerran kun joutuu asioimaan (siis asiakas) perintätoimiston kanssa, muistaa sen jälkeen maksaa ajallaan. Kulut on sen verran isot, että sinun tonnin-puolentoista laskusta muodostuukin jo niin suuri, että asiakas sen kyllä taatusti muistaa.
Tänä päivänä vallalla on tuo ihmeellinen systeemi, ettei laskuja tarvitsisi maksaa. "Kyllä se oottaa, kyllä se saa nyt oottaa, ei se mitään meille mahda, pelataan aikaa, jos ryppyilee niin menettää meissä asiakkaan. "
Useinmiten ihmiset jotka tilaavat työt, eivät ymmärrä minkä karhunpalveluksen tekevät, kun jää laskut perintään. Maine kiirii myöskin palveluntarjoajan rintamalla ja sitä harva muistaa :) Ennenpitkää voipi käydä niin, ettei kukaan ota työtilausta vastaan ilman etukäteismaksua. Muitakin asiakkaita kun on, jotka arvostavat hyvää yhteistyösuhdetta. - Yrittäjä
"Laiton perintä jos yksityisen kuluttajan kanssa noin toimit."
Minun olisi pitänyt tärkentää - kyseessä on B2B sektori.- yrittäjä
korjaus - tarkentaa*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759