Mitä ihmettä pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa?
Olen 22 vuotias. Masennus on jatkunut jo vuosia minkä lisäksi kärsin jonkinlaisesta sosiaalisesta fobiasta. Masennuslääkkeet ja terapia eivät ole auttaneet ollenkaan. Aikanaan jätin koulut kesken masennuksen takia ja olen edelleen samassa tilanteessa. Töissä en ole ollut koskaan.
Nyt olen siis työtön ja elän sossun tuilla. Työkkäri on painostanut kouluttautumaan. Tiedän itsekin että töihin en pääse ennkuin hommaan ammatin. Mutta tilanne ei ole muuttunut lainkaan sen jälkeen kun lopetin koulun, tai itse asiassa se on pahentunut.
Kun kävin terapiassa, siellä kyseltiin vaan, että milloin palaan opiskelemaan. Yritin selittää, että hoidot ovat olleet aivan tehottomia! Masennus vie voimat aivan totaalisesti, olen jatkuvasti väsynyt. Ahdistuskin on päällä melkein 24/7 ja pahenee tietenkin ihmisten keskellä. Opiskelun lopetin juuri kun väsymyksen takia tuli poissaoloja liikaa ja kahdeksan tuntia pahenevaa ahdistusta oli ihan helvettiä.
Onko mitään tehtävissä? Tuntuu uskomattomalta että olen kuitenkin suht nuori ja silti mitään keinoja ei tunnu olevan.. Olen käyttänyt vasta kahta eri masennuslääkettä, pitäisikö hakea lisää pillereitä?! Terapiakin oli sellaista puolen tunnin juttelua josta ei kyllä varmaan saa apua kukaan... Mutta mitä muutakaan edes on?
Olen harkinnut että yksinkertaisesti hirttäisin itseni. Mitä järkeä elää kun mitään toivoa parantumisesta ei ole?
Onko täällä ketään joka on ollut pidempään poissa työelämästä/opiskeluista?
Jos ei pysty opiskelemaan/töihin?
31
6408
Vastaukset
- surkeapaska
Vau ihan kuin oisin itse kirjoittanut tuon.
Sama tilanne itsellä mutta en elä edes soskun tuella, eli en saa rahaa mistään. Olen 20v.
En usko että meidänlaisille on mitään apua, ihan rehellisesti sanottuna.
Sinne kouluun on pakko jaksaa vaikka se ois ihan vitun vaikeeta, itse en meinaa jaksa edes sängystä nousta ylös ja viimeksi astuin ulko-ovesta ulos noin 241 päivää sitten LOL.- surkeapaska
Korjaus: En siis opiskele enkä tee töitä itsekkään)
- toivoton tapaus
Mulla tuo sossun tuki on toimeentulotukea. Työttömysrahaa en saa kun jätin toisen asteen koulutuksen kesken... Toimeentulotukea ainakin saa kaikki yli 18v.
Olen itsekin alkanut taipumaan ajattelemaan että apua ei vain ole. Kai se olisi täsäs vuosien aikana jo löytynyt. Mutta tämä on ollut tasaista syöksykierrettä viimeiset seitsemän vuotta.
Kai se on yritettävä sitä koulunkäyntiä. Jos ottaisi tavoitteeksi sen, että ihan sama millä arvosanoilla valmistuu, kuhan valmistuu. Epäilen kyllä hyvin vahvasti. Tänäänkin heräsin muutama tunti sitten. Nukun vuorukaudessa noin 12 tuntia ja aamuheräämiset ovat naurettavan vaikeita. - surkeapaska
toivoton tapaus kirjoitti:
Mulla tuo sossun tuki on toimeentulotukea. Työttömysrahaa en saa kun jätin toisen asteen koulutuksen kesken... Toimeentulotukea ainakin saa kaikki yli 18v.
Olen itsekin alkanut taipumaan ajattelemaan että apua ei vain ole. Kai se olisi täsäs vuosien aikana jo löytynyt. Mutta tämä on ollut tasaista syöksykierrettä viimeiset seitsemän vuotta.
Kai se on yritettävä sitä koulunkäyntiä. Jos ottaisi tavoitteeksi sen, että ihan sama millä arvosanoilla valmistuu, kuhan valmistuu. Epäilen kyllä hyvin vahvasti. Tänäänkin heräsin muutama tunti sitten. Nukun vuorukaudessa noin 12 tuntia ja aamuheräämiset ovat naurettavan vaikeita.Suosittelen että yrität saada oppisopimus koulutuksella jonku ammatin, se on periaatteessa työ mutta palkka noin 10% vähemmän, eli opiskelet tekemällä töitä ja siihen on tietysti kokeet yms.
Itse meinasin tuota yrittää mutta ei vaan energia riitä.
- Käkipää.
"Mitä ihmettä pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa?"
Sitä me kaikki mietitään.
"Onko mitään tehtävissä?"
Sitä me kaikki mietitään.
"Olen käyttänyt vasta kahta eri masennuslääkettä, pitäisikö hakea lisää pillereitä?! "
Ei missään nimessä, niillä vain pahennat asioita pahan kerran. Ihan aikuisten oikeasti.
"Terapiakin oli sellaista puolen tunnin juttelua josta ei kyllä varmaan saa apua kukaan... Mutta mitä muutakaan edes on? "
Se terapia pelaa nimenomaan yhtä suurinta roolia parantumiseen. Sinun pitää olla siinä päälläsi mukana. Jos lopetit terapian ,niin aloita se välittömästi uudelleen, ihan aikuisten oieasti.
"Olen harkinnut että yksinkertaisesti hirttäisin itseni. Mitä järkeä elää kun mitään toivoa parantumisesta ei ole? "
Niinhän me kaikki mietitään. Oletko käynyt tutkituttamassa kilpirauhasarvot? Oletko ajatellut leikkausta?
"Onko täällä ketään joka on ollut pidempään poissa työelämästä/opiskeluista? "
Täällähän sitä. Täällähän sitä ollaan oltu ja täällähän sitä tullaan olemaan vielä niin kauan kuin psyyke ohjaa.
Oletko mies vai nainen?- toivon tapaus
"Se terapia pelaa nimenomaan yhtä suurinta roolia parantumiseen. Sinun pitää olla siinä päälläsi mukana. Jos lopetit terapian ,niin aloita se välittömästi uudelleen, ihan aikuisten oieasti."
En kokenut saavani mitään hyötyä irti terapiasta. Tosin se oli sellaista pinnallista juttelua. Mutta en osaa avautua ja mulla ei ole masennukseen mitään syytä eli ei mtn traumoja joita voisi purkaa.
"Oletko käynyt tutkituttamassa kilpirauhasarvot? Oletko ajatellut leikkausta?"
Kilpirauhaset tutkitutin ensimmäisenä. Arvelin josko johtuiis tämä jumalaton väsymys niistä. Ei johtunut. Mitään fyysistä vikaa ei ole vaan vika on pääkopan sisällä, mistä sitä ei kukaan osaa vissiin parantaa.
"Oletko mies vai nainen? "
Naispuolinen olen. - Käkipää.
toivon tapaus kirjoitti:
"Se terapia pelaa nimenomaan yhtä suurinta roolia parantumiseen. Sinun pitää olla siinä päälläsi mukana. Jos lopetit terapian ,niin aloita se välittömästi uudelleen, ihan aikuisten oieasti."
En kokenut saavani mitään hyötyä irti terapiasta. Tosin se oli sellaista pinnallista juttelua. Mutta en osaa avautua ja mulla ei ole masennukseen mitään syytä eli ei mtn traumoja joita voisi purkaa.
"Oletko käynyt tutkituttamassa kilpirauhasarvot? Oletko ajatellut leikkausta?"
Kilpirauhaset tutkitutin ensimmäisenä. Arvelin josko johtuiis tämä jumalaton väsymys niistä. Ei johtunut. Mitään fyysistä vikaa ei ole vaan vika on pääkopan sisällä, mistä sitä ei kukaan osaa vissiin parantaa.
"Oletko mies vai nainen? "
Naispuolinen olen."En kokenut saavani mitään hyötyä irti terapiasta. Tosin se oli sellaista pinnallista juttelua. Mutta en osaa avautua ja mulla ei ole masennukseen mitään syytä eli ei mtn traumoja joita voisi purkaa. "
Aivan, mutta kuten juuri itse totesit ystävä hyvä, sinä tiedät jopa itse että et ollut siinä ns. täysillä mukana. Tuohan on täysin ymmärrettävää, että ei jollekkin täysin ulkopuoliselle voi avautua asioista, ja vielä henkilökohtaisista ajatuksista. Mutta se vaatii kärsivällisyyttä. Masenukseesi voi olla useiden eri syiden summa. Sen ei välttämättä tarvitse olla nimenomaisesti trauma, vaan siihen voi riittää esimerkiksi ihan tavallisia asioita, tai ehkä vähän erilaisempia, mutta joiden käsittely ja työstäminen psyykisellä tasolla on jäänyt kankeaksi tai ns. virheelliseksi.
"Kilpirauhaset tutkitutin ensimmäisenä. Arvelin josko johtuiis tämä jumalaton väsymys niistä. Ei johtunut. Mitään fyysistä vikaa ei ole vaan vika on pääkopan sisällä, mistä sitä ei kukaan osaa vissiin parantaa. "
Erittäin hyvä. Siis nyt ainakin tiedät, että ei ole mitään fyysistä aiheuttajaa. Siispä voit sulkea tekijöitä pois. Tuo kannattaa nähdä ennemminkin vahvuutena kuin huonona asiana. Tosin voisihan se olla tavallaan ns. helpotus, että se olisi fyysisistä tekijöistä aiheutunut. Näiden korvienvälisien asioiden kanssa voi tuntua todella helposti siltä, että niihin ei apua löydy. Mutta kyllä meille näihin apua löytyy 100%, kunhan jaksaa yrittää.
Pahoittelen jos kuullostan mitenkään pässiltä juttujeni suhteen, mutta haluan ja koitan auttaa kaikin mahdollisin tavoin mitä ikinä pystyn. Puhun omilla vuosien kokemuksilla, joten minulla on jotain pohjaa asioilleni. Kysy kaikkea mahdollista mitä mieleesi juolahtaa.
"Naispuolinen olen. "
Mielenkiintoista.. Kirjoita minulle spostiosoitteeseeni.
[email protected] - aikuinen ja oikea
Käkipää. kirjoitti:
"En kokenut saavani mitään hyötyä irti terapiasta. Tosin se oli sellaista pinnallista juttelua. Mutta en osaa avautua ja mulla ei ole masennukseen mitään syytä eli ei mtn traumoja joita voisi purkaa. "
Aivan, mutta kuten juuri itse totesit ystävä hyvä, sinä tiedät jopa itse että et ollut siinä ns. täysillä mukana. Tuohan on täysin ymmärrettävää, että ei jollekkin täysin ulkopuoliselle voi avautua asioista, ja vielä henkilökohtaisista ajatuksista. Mutta se vaatii kärsivällisyyttä. Masenukseesi voi olla useiden eri syiden summa. Sen ei välttämättä tarvitse olla nimenomaisesti trauma, vaan siihen voi riittää esimerkiksi ihan tavallisia asioita, tai ehkä vähän erilaisempia, mutta joiden käsittely ja työstäminen psyykisellä tasolla on jäänyt kankeaksi tai ns. virheelliseksi.
"Kilpirauhaset tutkitutin ensimmäisenä. Arvelin josko johtuiis tämä jumalaton väsymys niistä. Ei johtunut. Mitään fyysistä vikaa ei ole vaan vika on pääkopan sisällä, mistä sitä ei kukaan osaa vissiin parantaa. "
Erittäin hyvä. Siis nyt ainakin tiedät, että ei ole mitään fyysistä aiheuttajaa. Siispä voit sulkea tekijöitä pois. Tuo kannattaa nähdä ennemminkin vahvuutena kuin huonona asiana. Tosin voisihan se olla tavallaan ns. helpotus, että se olisi fyysisistä tekijöistä aiheutunut. Näiden korvienvälisien asioiden kanssa voi tuntua todella helposti siltä, että niihin ei apua löydy. Mutta kyllä meille näihin apua löytyy 100%, kunhan jaksaa yrittää.
Pahoittelen jos kuullostan mitenkään pässiltä juttujeni suhteen, mutta haluan ja koitan auttaa kaikin mahdollisin tavoin mitä ikinä pystyn. Puhun omilla vuosien kokemuksilla, joten minulla on jotain pohjaa asioilleni. Kysy kaikkea mahdollista mitä mieleesi juolahtaa.
"Naispuolinen olen. "
Mielenkiintoista.. Kirjoita minulle spostiosoitteeseeni.
[email protected]Ei niistä terapioista ole kaikille apua. Jos terapia ei auta, vika ei todellakaan aina ole siinä, että potilas "ei ole täysillä mukana".
Mäkin kirjoittaisin, ja kysyisin kaikkea mahdollista...
- ÅÄÅÖP
Minulla meni niin, että kävin lukion, josta viimeisen vuoden pinnasin ahdistuksen vuoksi niin paljon kuin mahdollista. Siiten yritin hakea opiskelemaan, mutta jännityksen vuoksi epäonnistuin kokeissa enkä viimeisinä vuosina uskaltanut edes mennä katsomaan olenko päässyt jatkoon.
Yritin olla jossain töissä, mutta oli pakko lopettaa kun ahdisti niin paljon. En ymmärtänyt että kärsin masennuksesta, olin varmasti kärsinyt jo lapsesta asti. Yritin myös opiskella kansanopistoissa, mutta ahdistuksen vuoksi lopetin nekin kesken vuoden. Elämä oli harmaata. Tuntui että elämä ei parane ikinä. Joka päivä sama matka kauppaan, samat talojen seinät, elämä pysähtynyt, ennen kuin on ehtinyt alkaakaan, missään ei näkynyt valoa. Elämä junnasi, junnasi, vuodesta toiseen ja toiseen ja toiseen. Minä en saanut edes työmarkkinatukea enkä soskusta mitään! Jouduin pyytämään vanhemmiltani rahaa, sekin masensi.
Sitten menin työharjoitteluun, noin 25-vuotiaana, kouluavustajaksi. Sain lapsilta hyvää palautetta ja koin itseni tarpeelliseksi ja rakastetuksi lapsien taholta, ensimmäistä kertaa elämässäni. Lapset paransivat minua. Aloin luottamaan itseeni vähitellen. Sitten pääsin opiskelemaan. Luin myös koko ajan oma-apu-kirjoja, ja yritin opetella positiivista elämänasennetta. Vaikeaa se oli. Sitten pääsin vihdoin opiskelemaan ja unelmatöihinkin hyvällä tuurilla. Noita töitä teen vieläkin, työ on mukavaa, mutta en mitenkään rikastu tällä. Mutta ehkä tässä elämä on parempaan menossa. Suosittelen myös aarrekarttaa.
Niin, vasta nyt 38-vuotiaana olen ensimmäistä kertaa saamassa apua, olisi jo aikaisemmin pitänyt hakea apua. Saan lääkityksen ja pääsen terapiaan. Minua jännittää että auttaako ne. Viime talvi oli hirvittävä. Väsymys on kamala.
Eli mulla ainakin on pelkkää tyhjää CV lukion jälkeen useita vuosia, mutta olen selvinnyt työelämään. Myöskin eläkkeenkertyminen tuntuu heikolta.
Itselläni on kuitenkin tosi paljon kiinni siitä, että mitä työtä teen. Ihan kaikissa töissä en kyllä selviäisi.- toivoton tapaus
Hyvä kuulla, että joillakin on mennyt elämä parempaan suuntaan. Toivottavasti saat tarvitsemasi avun.
Mulla on jonkin verran työharjoitteluja takana ja olen huomannut, että toiset työpaikat on helpompia kuin toiset. Lähinnä sosiaalisuus vaikuttaa. Isossa marketissa olin hirveän ahdistunut, pienemmässä kaupassa vähemmän jne. Ihannetyöni olisi jokin, jota voisi tehdä itsenäisesti mutta sellaisia ei taida olla. Enkä kieltämättä voi valikoida, mitä töitä tekisin vaan jos työelämään pääsen, tulen tekemään sitä mitä saan. - loivat_portaat_ylös
Kiitos tarinastasi ÅÄÅÖP!
Olen 31-vuotias nainen, joka myös tipahti lukion viimeisellä luokalla. Olin ollut jo pidempän huonossa jamassa, mutta silloin tuli jostain se viimeinen niitti enkä jaksanut enää opiskella tai pitää sellaista kulissia yllä, että olisin muka ihan ok.
Hain apua ja sitä sain. Avun laadusta sen sijaan en ole ihan vakuuttunut. Silloin alle 20v. naiselle määrättiin useita lääkkeitä ja otettiin sairaalan kriisiosastolle hoitoon. Lääkkeistä koin olevan enemmän haittaa kuin apua. Sairaala oli tylsä ja virikkeetön paikka, joskin siellä sai rauhassa levätä niin pitkään kuin halusin.
Vuosien mittaan olin milloin kuntoutustuella tai opiskelin sen minkä kykenin, sain keskusteluapua, mutta terapiaa minulle ei myönnetty. Harhailin, soudin ja huopasin. Vaihdoin paikkakuntaa pariin otteeseen. Valmistuttuani toisen asteen koulutuksesta olin vaihtelevasti töissä ja työttömänä. Yritin löytää onneani milloin mistäkin.
Nyt olen asettunut takaisin kotipaikkakunnalleni ja korkeakouluopintoni ovat loppusuoralla. Olen tehnyt nyt koko opiskelujeni ajan epäkiitollista ja huonopalkkaista työtä ja uutta, parempaa työpaikkaa on hirveän vaikea saada. CV:ni on vaatimaton.
Opintoni ovat alalla, jotka eivät takaa tai edes anna hirveästi toivoa työpaikasta. Olenkin pitänyt nykyistä koulua enemmänkin henkisen kasvun väylänä kuin urapolkuna. Eläkeasioilla en ole viitsinyt päätäni vaivata.
- ikävä kylä
aloittajan teksti on melkein kuin omasta suustani!
siis kyllä, olen ollut kauan pois opiskelusta/työelämästä. olen 26-vuotias nainen.
käyn myös terapiassa, ja syön lääkkeitä tällä hetkellä (escitalopram actavis).
ei aina tunnu olevan apua kummastakaan. terapiassa nimenomaan kysellään koska töihin/kouluun, ja olenko hakenut jonnekin tms. ihan kuin koko v*tun psykologi ei edelleenkään edes ymmärtäisi etten yksinkertaisesti JAKSA tehdä mitään!! kun hemmetti soikoon masentaa aamusta iltaan! mitä sielläkin käydä kun ei se tunnu mitään ymmärtävän?? päivä päivältä tuntuu turhemmalta tää elämä.. töitä olen siis hakenut, vaikken tiedä olisiko minusta niihin edes? mihinkään en ole kelvannut edes, ei-oota aina vaan.....
mutta! ei masennusta kyllä ymmärrä sellainen ihminen joka siitä ei ole kärsinyt! - Anaheed
Hei. Et ole yksin, minustakin tuntuu kuin olisin voinut kirjoittaa tekstisi.
Itse olen 20-vuotias pitkäaikaismasentunut. Jaksoin lukiota pari kuukautta ja sen jälkeen ammatillisessa kuntoutuksessa kestin muutaman kuukauden, mutten nähnyt syytä jatkaa koska se ei johtanut minua kertakaikkiaan mihinkään. Siitä lähtien olen ajelehtinut tyhjän päällä, yrittänyt miettiä mistä olisin kiinnostunut elämässä ja mistä voisin saada edes ammatin itselleni jottei elämäni olisi niin tyhjää ja mielenkiinnotonta. Olen myös menettänyt mielenkiintoni taideharrastukseeni.
Olen käynyt keskustelemassa eri sosiaalityöntekijöiden ja lääkäreiden kanssa 7. luokasta lähtien, ja vasta tämän vuoden alussa kokeilin lyhytpsykoterapiaa. En kokenut sitä omakseni, koska minuakin ahdisti keskustella pintapuolisesti 30 minuuttia ihmisen kanssa jota en tuntenut hyväksi luottohenkilöksi itselleni, ja ongelmiani lähinnä raapaistiin pintapuolisesti. Lopetin alkuvuodesta myös lääkkeiden syömisen, ehdin popsia erilaisia mielialalääkkeitä 14-vuotiaasta asti. Enää en tahdo olla riippuvainen lääkeaineista, vaan yritän löytää voiman itsestäni, vaikka se on hyvin raskasta.
Minullekin kerrottiin, että terapiaa pitäisi vaan yrittää jaksaa jatkaa, mutta on vaikeaa potkia itseään tekemään jotain joka ei tunnu helpottavalta ja johon täytyy pakottaa itsensä.
Tällä hetkellä olen kiinnostunut oppisopimuskoulutuksesta, mutta pelkään epäonnistuvani siinä niinkuin olen epäonnistunut kaikessa muussakin mihin olen tähän mennessä ryhtynyt. Tuntuu kuin minusta olisi kaikki toivo hiipunut olemattomiin, ja pienikin pilkahdus tukahtuu kun alan ajatella asioita pidemmälle ja oikeasti yritän saada jotain aikaiseksi.
Inhoan itseäni, vihaan etten saa mitään tehtyä. Tunnen olevani laiska ja epäonnistunut. Inhoan sitä, että muut joutuvat auttamaan minua ja maksamaan elämiseni, en tahtoisi pyytää rahaa sossusta, mutta millä muullakaan sitten tulisin toimeen, totta tosiaan?
Mutta tuntuu silti todella lohdulliselta, etten ole yksin, ja että on ihmisiä, jotka ovat kokeneet täysin saman. Muista että et todellakaan ole yksin kokemustesi kanssa. Voit hakea keskusteluseuraa kaikenlaisilta palstoilta, ja Tukiaseman tukichattiin voi myös mennä kertomaan murheensa reaaliaikaisesti.
Älä menetä toivoa ihan vielä. Olen miettinyt itsemurhaa monta kertaa, mutta päättänyt sivuuttaa sen kuitenkin hetkeksi. Minulla on perhe, ja erityisesti välittävä äiti joka yrittää pitää minut pystyssä ja tukea ja auttaa silloin kuin tuntuu että maailma kaatuu päälle, kun itkettää ja haluan vain pysyä sängyssä ja kuihtua pois.
Onko sinulla lämpimät välit perheenjäseniisi, edes yhteen? Jos on, hae tukea jos vaan voit. Helpottaa, kun on edes yksi ihminen joka tuntuu välittävän siitä mitä sinulle tapahtuu.
Toivon että voisin antaa suunnan ja kertoa mitä tehdä, mutta niin paljon kuin haluaisinkin, olen itsekin aivan hukassa. Mutta voin vaan toivoa ettei se kestä ikuisesti. Itsestäsi se elpyminen kuitenkin loppujenlopuksi lähtee. Täytyy vain löytää edes se kaikkein pienin ja heikoin valo tunnelin päässä, niin kuluneelta kuin se kuulostaakin. Se on kuitenkin pitänyt minut elossa, ja jokin on pitänyt sinutkin elossa tähän asti.
Voimia. - Vanhempi ihminen
Kannttaa hakeutua ammatiliseen kuntoutukseen työkkärin tai Kelan kautta. Sitä ennen mahdollisesti kuntoutustutkimukseen. Sitä kautta voisi löytyä polku terveydentilaan sopivaan koulutukseen tai työhön.
- helenashemu
Hei masentunut nuori!
Tilaa aika lääkärille ja kerro tilanteesi, älä yhtään vähättele ongelmaasi. Lääkäri tekee lähetteen paikkakuntasi mielenterveystoimistoon ja saattaapa tarkastaa lääkitystäsikin. Tästä se uusi suunta elämällesi alkaa. Hyvää jatkoa! - ei enää ei
Juu täällä kans yks 24 vuotias saman asian kanssa kamppaileva.
Olen yrittänyt useampaan kertaankin lähteä opiskelemaan mutta aina se menee päin persettä. Tunneilla pystyy käymään kun ei tarvitse kuin kuunnella, mutta sitten kun joutuu esiintymään taikka muuten kommunikoimaan ryhmässä ei tule mitään.
Yleensä olen kaikki tälläiset jutut lintsannut.
Työharjoittelu yleensä sitten johtaa siihen että lopetan opinnot. Työhajoitteluissa kun täytyy kommunikoida ja olla ties mitä ahdistus kasvaa. Lopulta olen niin tuskainen ja ahdistunut että en yksinkertaisesti kestä enää hetkeäkään olla työssä. Ajatukset saattavat olla aika itsetuhoisiakin kun miettii mietn sais vältettyä töihin menemisen.
Ei mullakaan terapiat oo auttanut. Kaks vuotta oon käynyt ensin vuoden mielenterveystoimistossa ja nyt viimisen vuoden kelan tukemana. Menee vaan ahdistus pahemmaks kun joutuu kokemaan asioita mihin ei ns pysty. En enää jaksa edes kiusata itseäni yrittämällä. Tiedän että ahdistavia asioita päin meneminen muka auttaa mutta en jaksa enää. Olen luovuttanut jo. Ei musta tän maan täysvertaista kansalaista saa. Taidan mennä junaradalle odottamaan seuraavaa junaa....- Huiluttelija..
"Menee vaan ahdistus pahemmaks kun joutuu kokemaan asioita mihin ei ns pysty."
No kappas vain! Kun vaan pakenet ja pakenet niitä asioita!
"En enää jaksa edes kiusata itseäni yrittämällä. Tiedän että ahdistavia asioita päin meneminen muka auttaa mutta en jaksa enää. Olen luovuttanut jo. Ei musta tän maan täysvertaista kansalaista saa. Taidan mennä junaradalle odottamaan seuraavaa junaa.... "
Mennään samaan aikaan sinne junan alle.. - ei enää ei
Huiluttelija.. kirjoitti:
"Menee vaan ahdistus pahemmaks kun joutuu kokemaan asioita mihin ei ns pysty."
No kappas vain! Kun vaan pakenet ja pakenet niitä asioita!
"En enää jaksa edes kiusata itseäni yrittämällä. Tiedän että ahdistavia asioita päin meneminen muka auttaa mutta en jaksa enää. Olen luovuttanut jo. Ei musta tän maan täysvertaista kansalaista saa. Taidan mennä junaradalle odottamaan seuraavaa junaa.... "
Mennään samaan aikaan sinne junan alle..pakko paeta kun ei tule mitään.
Viimeksi kuin yritin päätin että en luovuta mutta huonosti kävi.
Sinnittelin jopa 3 viikkoa. Viimiseen 2 viikkoon en syönyt yhtään mitään koska olin niin ahdistunut että oksensin kaiken ulos. Aamuisin istuin tunnin vessani lattial kyökkien vatsahappoja vessan pynttyyn. Lisäksi yöllä saatoin muutenkin viettää usemman tunnin vessassa täydessä horkka tärinässä. Eli nukuttuakin tuli tuona 3 viikon aikana varmaan 1-2 tuntii yö jos sitäkään. Viimisellä viikolla päällä oli jatkuva ns paniikkikohtaus, siis tunne oli ihan jatkuva... en pystynyt näkemään enää tuttujani saatikka asioimaan missään kaupassa. Ainoa mihin lähdin oli se koulun harjoittelu...
Mulla alko tulee jo lieviä psykoottisia oireita varmaan sen takia etten pystynyt nukkumaan, kuulin äänet jotenkin kovemmin ja jotenkin kaikuna sekä näin silmäkulmista varjoja jne..
Eli oisko vaan pitäny sinnitellä lisää, mä en jaksa enään yhtään tollasta mitä toi viiminen 3 viikkoa oli kun yritin... - Kkkak
Hei
tulin tälle palstalle koska en pysty käymään koulua. Te olette kaikki minua vanhempia joten tilanne on erilainen mutta en pysty lukioon. Ensi vuosi on viimeinen yläkoulussa ja olen yrittänyt etsiä lukiota kaltaisillni mutta en ole löytänyt.. osaako kukaan auttaa?
- guigiuf7878f78f87
Juu täällä on kans yks ongelma nuori. 23v miehen alku/loppu. Olen itse elänyt tuilla jo pitemmän aikaa. 3 koulua keskeyttänyt, 7 vuotta käynyt psykolla, 4 lääkettä kokeillut. Nyt olen työharjoittelussa kolmatta kertaa tekemässä 4 tunnin päiviä.
Lukekaapas tämä niin helpottaa: Olen siis 23v mies/poika/jokin ja minulla ei ole ajo korttia ja en usko että pystyn sitä edes saamaan, olen neitsyt, olen todella huonossa fyysisessä kunnossa (hikoilen rappusissa), Niskani ovat vaurioituneet ja juon (mutten syö) pillillä, En pysty nukkumaan öisin joten nukun 4 tunnin päivä unet joka päivä, Minulla on neurooseja ja voimakkaita sellaisia kuten 10min käsien peseminen, epä symmetriset kasvot jonka takia vältän ihmiskontakteja, käyrä penis jonka takia en halua seurustella, erittäin massiivinen käsien hikoilu vaiva, suvussani on syöpää ja melkein mitä vaan periytyviä sairauksia. Että semmottis- guigiuf7878f78f87
Ai niin unohtui mainita: Asun vanhempien luona ja kaikki itsenäisyyteen liittyvät asiat pelottaa minua melkein psykoottisella tasolla.
- Tee uusi ketju...
guigiuf7878f78f87
Teetkö uuden ketjun? - kuntoutusta
Suosittelen teitä kaikki masentuneita/ahdistuneita yms hakemaan kelan kuntoutusta. Myös muita kuntouttavia toimia on. Ei sinne kouluun ole heti pakko mennä. Ensin terveys sitten koulu. Puhukaa lääkäreidenne kanssa kuntoutuksesta!
- 09u7
Nuo kelan kuntoutukset ovat yhtä huuhaata. Siellä jos missä masentuu entisestään. Itse olen ollut kaksi kertaa---->ei mitään apua, masennus paheni,henkilökunta ammattitaidotonta, päästävät suustaan mitä sattuun ja kertoilevat omista vaivoistaan.
Tosin minulla on masennuksen lisäksi fyysisiä vammoja, joihin ei minkään maailman kuntoutukset auta.
- lkjlkjlkj
Ei kannata hakea kouluun eikä töihin ennen kuin on parantunut. Masennus aiheuttaa epäonnistumisia kun ei jaksa suorittaa riittävästi, epäonnistumiset taas ruokkii masennusta. Onko sinulla tällä hetkellä hoitosuhde jonnekin? Jos ei ole, mene terveyskeskuslääkärille ja pyydä lääkityksen tarkistus sekä riittävän pitkä sairasloma, jotta työkkäri ei ahdistele kursseille. Olet kokeillut vasta kahta lääkettä, se oikea voi hyvin vielä löytyä. Minkälaisessa terapiassa olet käynyt? Ei kai vaan missään juttelemassa jonkun terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan kanssa? Niistä ei ole mitään hyötyä, vaadi oikeaa terapiaa koulutetulta psykoterapeutilta.
Minun terapeuttini sanoi aikanaan, ettei tuleen saa jäädä makaamaan. Viiden eri lääkekokeilun ja vuoden OIKEAN terapian jälkeen olen parantunut ja toimintakuntoinen yhteiskunnan jäsen. Valmistun pian ammattiin ja elämä hymyilee.- toisenmoinen stoori
Mä taas olen käynyt kymmenen vuotta ihan oikeassa terapiassa. Työkyky ei ole palannut, koulut on kesken ja koko elämä muutenkin vähitellen ihan vituillaan. Että näin, monenlaista...
Mutta kannattaa toki yrittää kaikkea ensin, ennen kuin luovuttaa. Itsekään en ihan vielä ole kaikkea toivoa heittänyt kuitenkaan...
- easyrider86
"Onko täällä ketään joka on ollut pidempään poissa työelämästä/opiskeluista"
Itse olen 26 vuotias enkä ole pahemmin töis taikka koulussa viihtynyt masennuksen ja paniikkihäiriön takia. Nyt olen tosin kyllä paremmassa kunnossa joten olen koittanut ihan töitäkin hakea. Vähän heikosti kyllä mitään järkevää tuntuu löytyvän ilman ammatillistakoulutusta. Olen nyt tommoselle työkkärin järjestämälle kurssille nyt viissiin menossa kyllä. - deepee
Monella täällä on niin tutun kuuloisia ajatuksia. Olen itse 27-vuotias. En ole käynyt lääkärissä, eli masennusta ei ole virallisesti todettu, mutta olen 100% varma, että minulla on se. Luultavasti olen ollut masentunut ainakin lukion loppuajoista asti. Se on mennyt pahemmaksi koko ajan, ja viime talvi oli kamalin kaikista.
Jotenkin onnistuin suorittamaan yliopisto-opinnot loppuun. Jälkeen päin tuntuu käsittämättömältä, että se onnistui. Monta vuotta on mennyt täydellisessä sumussa. Olen viettänyt pitkiä ajanjaksoja kotona sohvan pohjalla. Valitettavasti opiskelin täysin turhaa humanistista alaa, joten töiden saanti tuntuu epätoivoiselta. Tällä hetkellä olenkin työttömänä. Sitä vaan suurimman osan ajasta istuu tai makaa sohvalla ja odottaa, että aika kuluu. Olen ilmeisesti pystynyt myös salaamaan nämä ongelmani lähipiiriltäni. Koetan esittää, että kaikki on ihan hyvin. Kai se onnistuu, koska kukaan ei ainakaan ole puuttunut asiaan.
Parin viimeisen kuukauden ajan olen yrittänyt kehitellä jonkinlaista itsehoitoa tähän tilaani. Olen alkanut lukea itsehoito-oppaita yms. Teen aamulla ensimmäisena ja illalla viimeisenä muutaman joogaliikkeen, jonka jälkeen meditoin hetken. Olen kirjoittanut itselleni "mantran", jonka toistan joka ilta ja aamu. Sen avulla yritän iskostaa mieleeni jonkinlaista positiivista ajattelua. Lisäksi olen alkanut kirjoittaa. Laitan ajastimen soimaan 20 minuutin päähän, ja sen ajan kirjoitan keskeytyksettä kaiken mitä ikinä mieleeni tuleekin. Itsehoito-oppaista yms. olen kerännyt muistikirjaan joitain ajatuksia ja ohjeita ja faktatietoja masennukseen, tunteisiin tai mielialoihin liittyen. Muistikirja on koko ajan mukana, ja yritän lukea muistiinpanojani, silloin kun paha ahdistuksen hetki iskee. Olen myös yrittänyt pakottaa itseni päivittäin lyhyelle pyörälenkille.
En ole vielä ainakaan parantunut masennuksestani, mutta ehkä jonkinlaista apua tästä on ollut. Vaikutuksen näkee varmaan vasta pidemmän ajan päästä. Halusin kuitenkin jakaa tämän täällä, jos tällaisesta olisi apua jollekin muullekin.
Joku täällä mainitsi, että masentunutta ei voi ymmärtää, jos ei ole itse kärsinyt masennuksesta. Luulen, että se on aivan totta. Ehkä pahinta ****lua on se, kun masentunutta kehotetaan ajattelemaan positiivisesti tai lähtemään lenkille. Enkä halua itseä sortua samaan. Masennus on sairaus. Käsittääkseni siitä on kuitenkin mahdollista parantua. Uskon, että keinot parantumiseen riippuvat ihmisestä. Esimerkiksi liikunta varmasti vaikuttaa positiivisesti myös mielialaan, mutta ehkä se on ennemmin sellainen mielenterveyttä ylläpitävä asia kuin varsinainen parannuskeino...
Voisin suositella kokeilemaan meditoimista, jos se ei tunnu täysin mahdottomalta ajatukselta. Netistä löytyy erilaisia oppaita, joilla pääsee alkuun. Mielestäni englanniksi löytyy hieman parempia kuin suomeksi. Itse olen karsinut siitä pois kaikenlaisen uskonnollisen ja sellaisen diipadaapahihhuloinnin, koska se tuntuu itselleni todella vieraalta ja lähinnä naurettavalta. Mutta jonkinlaista mielenhallintaa ja itsetuntemusta meditaation avulla voi nähdäkseni edistää ilman hörhöilyäkin. Opettelu vaatii vähän kärsivällisyyttä ja harjoittelua. Ainakin itseltäni se vaatii paljon tahdonvoimaa ja "pakottamista", että saan aikaiseksi.
Ehkä jokaisen vaan pitää löytää ne omat keinonsa selviytyä. Varmasti on helpompaa niillä, joilla on tukenaan joku toinen ihminen. Me yksinäiset kaadumme sitten täysin yksin. Ja yksin pitää yrittää kammeta itsensä ylös.
Jos keksii elämäänsä edes yhden merkityksellisen asian tai tavoitteen. Joku pieni tavoite, joka on itselle tärkeä, joka vaatii hieman ponnisteluita, mutta joka on mahdollista saavuttaa. Mahdollista niillä voimavaroilla, joita itsellä on. Itse olen huomannut, että tällaisten tavoitteiden asettamisesta on joskus ollut apua. Kai kaikki toivovat ja tavoittelevat onnellisuutta, mutta ehkä realistisempaa on keksiä joitain pieniä välitavoitteita, jotka ehkä vievät edes pikkaisen lähemmäs jotain parempaa.
Voimia ja jaksamista kaikille. - seinähullu
Aika hyvä kun pystyt kuitenkin asioimaan,hoitaan omat juttus maailmalla? Aattele,jos et pystys ulko-ovea avaan 10 vuoteen...
- --Tuire--
Tuossa ketjussa myös hyviä ajatuksia, tosin meistä useimmat ovat olleet jo tovin työelämässä ja sen jälkeen paluu pelottaa, mutta meitä kohtalotovereita sielläkin paljon.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10605121 - puarr89
Olen 23-vuotias naisenalku. Keskivaikeasta masennuksesta puhutaan omalla kohdallani, nyt 2-3 vuotta juostu psykologilla ja ryhmäpsykoterapiassa. Ylioppilaaksi kirjoitin v.2008, ei älliä tai eximioita, mutta kirjoitin kuitenkin. Opettajaksi haluaisin, mutta ei aukea yliopiston ovet ei, eikä minkään muunkaan koulun. Työkseni jaan mainoslehtiä kahtena päivänä viikossa. Kodin ulkopuolisia ihmiskontakteja hyvin vähän. Ja kotona vielä asutaan.
Koetan onneani tämän kesän täydennyshaussa, jos ei vielä tärppää aion seuraavaksi hakea joustavassa haussa. On tämä tilanne niin naurettava... Haluan olla hyödyksi ja tehdä työtä jolla olisi merkitystä, mutta kun ei niin ei... Alkaa jo usko ja toivo mennä tähän yhteiskuntaan... :(
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232