voiko kirkkoon kuulumaton olla sylikummi?

Pluu

itse olen ev.lut! sylikummiksi toivoisin kovasti sellaista henkilöä joka ei kuulu kirkkoon..
hän on jo suostunut kummin virkaan! mutta heräsi epäilys että voiko asia olla niin että ei onnistukkaan..!?!

vastauksia voi laittaa sähköpostiin
[email protected]

8

8358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummi

Kummien pitää kuulua kirkkoon.

• Minka

Ei kaikki ihmiset halua kuulua kirkkoon!Jos haluat kummin lapsellesi ja hän ei kuulu kirkkoon,ei tämä ole este.

Tälläinen kirkkoon kuulumaton voi olla ns.epävirallinen kummi.Kahdella sukulaisellani on tälläinen:)

Myös rippikoulun käymätön alle 15vuotias voi olla epävirallinen kummi jonka kummius virallistetaan rippikoulun käytyään!
        Näitäkin tapauksia on tullut vastaan:)

• Susanna

Kyllä kummius on jokaisen päässä eikä missään muualla. Mun nuorimmalla on kirkkoon kuulumaton kummi, vaikka pappi ei varsinaista kummiutta hyväksynytkään. Kummi on ihminen joka välittää lapsesta oli siinä kirkon siunaus tai ei. Löytyy niitäkin pappeja jotka antaa "kummin"osallistua kastetilaisuuteen kokonaisuudessaan, vaikkei kummi kirkkoon kuuluisi.
      Kummi on ihminen joka kuuluu ja on osallisena lapsen elämään pitkin elämää. Siihen tarvitaan omistautumista ja halua, ei muuta.

• maija

hyvin sanottu, Susanna.

Olen samaa mielta kanssasi. Kirkkoon kuulumattomat kummit eivat sita valttamatta ole kirkon silmissa, mutta voivat sydamessaan olla juuri sita, mita sina sanot - halukas olla lasna ja mukana lapsen elamassa, ja voivat lapsen ja hanen vanhempiensa kannalta olla mita parhain valinta.

• lähi-ihminen
        maija kirjoitti:

hyvin sanottu, Susanna.

Olen samaa mielta kanssasi. Kirkkoon kuulumattomat kummit eivat sita valttamatta ole kirkon silmissa, mutta voivat sydamessaan olla juuri sita, mita sina sanot - halukas olla lasna ja mukana lapsen elamassa, ja voivat lapsen ja hanen vanhempiensa kannalta olla mita parhain valinta.

Mielestäni olisi hyvä käyttää kirkkoon kuulumattomasta kummista eri nimitystä kuin kirkon näkemyksen mukaisesta kummiudesta. Virallisesti kummin yhtenä velvollisuuten on myös huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta lapsen vanhempien kanssa. Kirkkoon kuulumaton kummi ei tietenkään toimi tällaisessa roolissa, mutta on lapselle se tärkeä perheen ulkopuolinen ihminen.

Minä olen kutsunut lasteni kummeja lähi-ihmisiksi.

• jimmi
        lähi-ihminen kirjoitti:

Mielestäni olisi hyvä käyttää kirkkoon kuulumattomasta kummista eri nimitystä kuin kirkon näkemyksen mukaisesta kummiudesta. Virallisesti kummin yhtenä velvollisuuten on myös huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta lapsen vanhempien kanssa. Kirkkoon kuulumaton kummi ei tietenkään toimi tällaisessa roolissa, mutta on lapselle se tärkeä perheen ulkopuolinen ihminen.

Minä olen kutsunut lasteni kummeja lähi-ihmisiksi.

kummiksi voidaan kutsua vain ev.lut. kirkon (sekä muutamien muiden kirkkokuntien) jäseniä, koska kummius on kirkon "keksimä" juttu.

jos halutaan kastaa lapsi kirkkoon kuuluvaksi, on hänellä oltava vähintään kaksi kirkon hyväksymää kummia. jos vanhemmat niin haluavat, voivat he nimetä lapselleen vaikka tusinan epävirallisia kummeja ja se, millä nimellä he näitä kutsuvat ei sinällään kuulu kenellekään muulle. mutta olen myös siinä samaa mieltä, että juuri tuo lähi-ihminen tai kummitus tai joku muu kummista eroava nimitys olisi mukavampi.

minusta on kurjaa, kun joku kysyy, että pitääkö kummin kuulua kirkkoon, niin hänelle vastaan että ei välttämättä, eikä kerrota kaikkea faktaa. tätä ilmiötä näkyy paljonkin tällä palstalla.

mitä tulee sylissä pitämiseen kasteen aikana; kuka tahansa voi tehdä sen. usein se on isä tai kummi, mutta ehkä juuri sellaisessa tilanteessa, kun yksi kummiksi halutuista ei kuulu kirkkoon, voisi olla hyväkin idea pyytää juuri häntä pitämään lasta.

mutta kukin tyylillään näissäkin asioissa :-)

• Nipo?

taidan olla reliikki jostain vanhoilta ajoilta, mutta mielestäni sana "kummi" on varattu niille perinteisille kummeille, jotka ovat siis virallisia ja "kirkon kirjoissa". Siinä olen kyllä samaa mieltä, että varsinainen kummius on korvien välissä. On helppoa olla välinpitämätön, kirkkoon kuuluva "leipäkummi", nostan hattua jos joku tahtoo ja ryhtyy toteuttamaan kummeille kuuluvaa tehtävää kirkkoon kuulumatta. Tiedä häntä, pitäisikö näille "varakummeille" sitten keksiä joku muu nimi...

• Kummitäti

Sylikummin on kuuluttava kirkkoon. Kaste on kristillinen tapahtuma ja kirkon silmissä kummin tehtävä on huolehtia lapsen hengellisestä kasvatuksesta. Riippuu papista voiko kirkkoon kuulumaton olla virallisena kummina lainkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7706
    2. 107
      5888
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5147
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4516
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2947
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2898
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe