Maksatko kirkollisveroa?

Johannes

Matteuksen evankeliumissa on kertomus joka paljastaa Jeesuksen suhtaumisen kirkollisveroon (Matt.17:24-27):

Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat:
"Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?"
Hän [Pietari] sanoi:
"Maksaa."
Ja kun hän [Pietari] tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi:
"Mitä arvelet, Simon [Pietari]? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?"
Ja kun hän [Pietari] vastasi:
"Vierailta"
,sanoi Jeesus hänelle:
"Lapset ovat siis [verosta] vapaat. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi." (Matt.17:24-27)

Jeesuksen opetus on seuraava: Seurakunta on temppeli (1Kor.3:16), jonka isäntä on Jumala. Mutta ei Jumalan temppelissä (seurakunnassa) peritä kirkollisveroa niiltä jotka ovat Jumalan lapsia, vaan ainoastaan vierailta, eli niiltä jotka eivät Jumalaa tunnne. Jumalle vieraat, ne jotka eivät ole hänen omiaan, maksavat kirkollisveroa. Jumalan lapset ovat kirkollisverosta vapaat. Yhteys Jumalaan on nimittäin ilmainen. Jeesus käskikin seuraajiensa levittää Jumalan Sanaa ilmaiseksi.

"Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." (Matt.10:8)

Seurakunta ottaa vastaan ainoastaan vapaaehtoisesti annettuja lahjoituksia. Seurakunta ei kerää veroa, eikä vaadi tai käytä verovaroja. Lähimmäisenrakkaus ei ole alistamista eikä perustu rangaistuksen pelkoon (1Joh4:18, Room.13:10). Verot sen sijaan kerätään miekalla, kiinni-oton ja rangaistuksen uhalla.

"Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta" (1Joh.4:18)

"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus [Mooseksen] lain täyttämys." (Room.13:10)


Jeesus opetti 'Älä varasta' (Matt.19:18), tai 'Älä toiselta anasta' (Mark.10:19). Tämä tarkoittaa ettei meillä ole oikeutta ottaa toisilta sitä mitä he ovat työllään ansainneet.
Sosialisti-kristityt vetoavat siihen että alku-kristityt antoivat varojaan yhteisomistukseen(Ap.t. 4:34-35). Vaikka kristyillä olikin yhteistä omaisuutta sitä ei kuitenkaan kerätty veroina (miekalla). Yhteisen omaisuuden kerääminen perustui aina vapaaehtoisuuteen, ja uskovat kunnioittivat toistensa omistusoikeutta mikä käy ilmi mm Pietarin sanoista

Ap.t.5:4 Eikö se [maatilan hinta] myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun?

Ev.lut. kirkon verotusoikeus on anti-kristillinen käytäntö ja on perua katolisen kirkkolaitoksen ajoilta. Se että ev.lut. kirkko on nyt nyky-ajalla sallinut kirkosta eromisen ei muuta sitä tosiasiaa että ev.lut. kirkko antaa muodollisen siunauksensa pakottamiselle ja valtiokirkon verojärjästelmälle. Ja veroja maksavat nekin jotka eivät kuulu kirkkoon, esimerkiksi yritys ja yhteisöveron muodossa. Hyvä on kuitenkin aina muistaa että päinvastoin kuin meidän valtionkirkkomme, alkuseurakunta ei kerännyt veroja tai tullia, ei ryöstänyt, tai muutenkaan uhannut ihmisiä rangaistuksella saadakseen rahaa.




http://wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

2Kor. 6:15-17

Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."

Ilm.18:4

"Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa."

Luuk. 9:5

"Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista lähtekää pois, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan."

Jer.51:6

"Paetkaa Baabelista ja pelastakoon kukin henkensä, älkää hukkuko sen syntiin."

Luuk. 17:31

"Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin. Muistakaa Lootin vaimoa!"

http://wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

3

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihminen

      Valitettavasti en jaksa lukea noita sitaattejasi, mutta vastaan kuitenkin kysymykseesi.

      Maksan kirkollisveroa, koska niin voin vapaammalla mielellä käyttää kirkon palveluksia. Osallistun esimerkiksi joihinkin seurakunnan tilaisuuksiin, joissa nautin kahvia ja pullaa talon piikkiin. Hädän hetkellä otan yhteyttä seurakunnan työntekijään ja pyydän keskusteluapua. Hädän hetkellä voin myös pyytää seurakunnalta taloudellista avustusta. Vaikka en näitä avun muotoja koskaan tarvitsisikaan, tieto niiden mahdollisuudesta lisää turvallisuuden tunnettani.

    • Lucis

      Tervehdys.

      Nykypäivänä uskoakseni kirkollisvero on tarpeellinen, koska kirkot ovat nykyään niin suuria, etteivät ne pysty tarjoamaan ja pitämään laatua yllä ilman lahjoituksia.

      Itse pidän kyllä tärkeänä kirkon ja valtion erottamista toisistaan, mutta ymmärrän silti kirkollisveron tarpeellisuuden.

      Ja tämä oli vain minun oma mielipiteeni.

      Lucis
      "My own view.!"

      • Kuninkaan soturit

        Luukkaan evankeliumi 19:27

        "Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni.'"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe