Miksi lentokoneissa on pelastusliivit eikä laskuvarjoja?!

herraasiallinen

Tähän aivopähkinään en ole vastausta keksinyt...

Tiedän että ei olisi kaikille matkustajille (vammaiset, vauvat, panikoivat...) mahdollista hyppääminen mutta miksi ei ole sitä mahdollisuutta?
Hudsonjokeen laskeutuminen Nykissä taitaa olla ainutlaatuinen tilanne jolloin pelastusliivejä on tarvittu (ei silloinkaan välttämättömyys). Vai onko ollut useampaa tilannetta että matkustajia on tultu noukkimaan merestä _elävänä_.

Pelastusliivit lentokoneessa on yhtä tärkeä kuin laskuvarjo risteilyaluksella.

26

2840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bridgetown

      Herra idiootti, tarkista lääkityksesi!

    • 17+3

      Tuosta jokeen laskeutuneesta koneesta vain 3 tyyppiä osasi laittaa liivit oikein.

      Ainakin USA:ssa osa kentistä on sellaisia että niihin laskeudutaan meren päältä joten parempi se on kai pitää pelastusliivejä mukana koneessa kuin olla ilman niitä.

    • Yks teoria

      Telkkarista tulee tositapahtumiin perustuva Lentoturmatutkinta -sarja. Mereenkin on laskeuduttu ja osa jopa selvinnyt useasti. Pelastusliivienkin käyttö on monimutkaista, niin avatut laskuvarjot koneessa olisivat melkoinen vyyhti. Jos olisi aikaa antaa satojen matkustajien jonottaa hyppyvuoroaan, on aikaa löytää oikea kenttä, jonne laskeutua.

      • sky-pilot

        Telkkarista, etenkin Discovery kanavalta, tulee kaikenlaista höpöhöpöä:))

        Lentokouluttajan suusta; "Ei ole olemassa veteen laskeutumista.
        Sitä kutsutaan mereen syöksymiseksi."


      • Floatplane
        sky-pilot kirjoitti:

        Telkkarista, etenkin Discovery kanavalta, tulee kaikenlaista höpöhöpöä:))

        Lentokouluttajan suusta; "Ei ole olemassa veteen laskeutumista.
        Sitä kutsutaan mereen syöksymiseksi."

        Kyseinen lentokouluttaja ei lene elämässään nähnyt ainuttakaan lentovenettä tai vesitasoa. Lisäksi termi "ditching" on kyllä kaikkea muuta kuin syöksymistä. Suosittelen vaihtamaan lennonopettajaa, jos se tuollaisia suustaan päästää.


      • 1234567891245
        sky-pilot kirjoitti:

        Telkkarista, etenkin Discovery kanavalta, tulee kaikenlaista höpöhöpöä:))

        Lentokouluttajan suusta; "Ei ole olemassa veteen laskeutumista.
        Sitä kutsutaan mereen syöksymiseksi."

        Tuo on kyllä vale. Kystyäänkö Chesley Sullenbergeriltä??


    • Tankeställare

      Pohdipas miten hyvin hyppääminen onnistuu kulmahousuissa ja nappaskengissä kun ilmanopeutta on vähintään 350 km/h. Hävittäjälentäjillä on vastaavaa tilannetta varten heittoistuin, G-puku, kypärä yms.

    • nimetön.

      "Hudsonjokeen laskeutuminen Nykissä taitaa olla ainutlaatuinen tilanne jolloin pelastusliivejä on tarvittu (ei silloinkaan välttämättömyys). Vai onko ollut useampaa tilannetta että matkustajia on tultu noukkimaan merestä _elävänä_."

      Ei tosiaankaan ainutlaatuinen. Lentoliikenne yleensä toimii siten, että ensin tehdään virheet, usein kahteen tai kolmeen kertaan, joka johtaa sitten siihen että lentokoneiden tekniikkaa, turvavarustusta, henkilökunnan koulutusta tai ohjeistusta muutetaan. Ne pelastusliivit eivät ole turhan takia olemassa.

      http://www.youtube.com/watch?v=tZyDrpeWoBw

      Eli kaikkien turvallisuusohjeiden takana on jokin todellinen tapahtuma, jossa olisi voitu säästää henkiä.


      Mitä tulee laskuvarjoihin, niin ensinnäkin lentokoneista poistuminen on hidasta jo lentokentällä saati sitten ilmassa. Puhumattakaan että matkustajakoneiden ovien avaaminen on ilmassa liki mahdotonta, koska ne on suunniteltu niin, että matkustamon paine pitää ne tiukasti kiinni (tämäkin opittu kantapään kautta, aikoinaan tapahtui useita vakavia onnettomuuksia, koska lentokoneissa oli ovia ja luukkua jotka matkustamon paine pystyi avaamaan auki lukitusmekanismin pettäessä). Laskuvarjohypyt eivät myöskään ole ihan amatöörien puuhaa.

      • Jönni

        Hypätkää nyt sitten laskuvarjolla ku koneella on vauhtia noin850km tunnissa älykääpiöt.siinä vauhdissa kuolet jo puolenminuutin päästä ku tukehdut.laskuvarjoilla ei tee mitään matkustaja lentokoneissa.!!!


      • kjggf3

        Mika paine pitaa ulospain aukeavan oven kiinni?


      • ota selvää
        kjggf3 kirjoitti:

        Mika paine pitaa ulospain aukeavan oven kiinni?

        Ilmanpaine....


      • NäinMeillä
        ota selvää kirjoitti:

        Ilmanpaine....

        Ilmanpaineella kiinni pysyvissä ovissa on erikoinen saranasysteemi jossa ovi työntyy avautuessa ensin sisäänpäin (ja näin siis on sisäpuolen paineen painamana tiukasti kiinni) ja vasta sitten kääntyy ulospäin.

        https://www.youtube.com/watch?v=TUIsU9okKjw


    • laskuvarjot??

      Haluaisin kyllä nähdä kun joku lähtee kesken hätätilan aukaisemaan koneen ovea, että pääsee hyppäämään laskovarjoineen koneesta. Kone ei välttämättä ole edes oikein päin, se voi olla lähellä maata, se voi olla meren yläpuolella. Ei laskuvarjoilla tee yksinkertaisesti mitään jos ja kun jotain hätäkeinoa pitäisi käyttää. Jos kone tippuu veden varaan, silloin pelastusliivi voi pelastaa henkiä.

    • ja ikä oli?

      maailmassa on 2/3 vettä eli se todennäköisyys että kone tekee pakolaskun veteen on melkoinen. Laskuvarjolla on saman verran lentokoneessa käyttöä kuin henkilöautossa...ei edes koneen ovia saa auki kun kone lentää korkealla ja ulkona on n. -50 pakkasta....ja happea ei juurikaan.,...tämä on niin tyhmä kysymys ettei tähän edes kehtaa vastata...pysy pois lentokoneesta ja kulje laivalla....vai onko joku peikko myös siellä...ainakin pelastusliivit kannattaa pitää koko ajan päällä.

      • hengitä välillä

        Olet laskenut todennäköisyydet väärin. Lentoreitit pyritään suunnittelemaan, niin ettei tulisi tarvetta yrittää laskeutua mereen. Koneet eivät putoa suoraan alas eivätkä reitit kulje yhtä paljon merellä kuin maalla, koneet pyritään saamaan aina maalle.

        Kai sitä nyt kysyä saa.


      • 20+4
        hengitä välillä kirjoitti:

        Olet laskenut todennäköisyydet väärin. Lentoreitit pyritään suunnittelemaan, niin ettei tulisi tarvetta yrittää laskeutua mereen. Koneet eivät putoa suoraan alas eivätkä reitit kulje yhtä paljon merellä kuin maalla, koneet pyritään saamaan aina maalle.

        Kai sitä nyt kysyä saa.

        No saa toki, mutta tosiasia on se ettei matkustajalentokoneesta mitenkään voi hypätä laskuvarjolla, niissä paineissa ovia ei saa edes auki. Sen täytyy ensin laskeutua, ja siinä vaiheessa laskuvarjolla ei tee pahasti mitään. Toki reiteillä jotka eivät kulje veden yli voi ihmetellä että mitä ne pelastusliivitkään siellä tekevät...


      • totuus tämä
        20+4 kirjoitti:

        No saa toki, mutta tosiasia on se ettei matkustajalentokoneesta mitenkään voi hypätä laskuvarjolla, niissä paineissa ovia ei saa edes auki. Sen täytyy ensin laskeutua, ja siinä vaiheessa laskuvarjolla ei tee pahasti mitään. Toki reiteillä jotka eivät kulje veden yli voi ihmetellä että mitä ne pelastusliivitkään siellä tekevät...

        Kyllä ovet saa auki n. 2 km korkeudessa ja se on juuri oikea hyppykorkeus. Ei pidä luulla asioita jos ei tiedä miten ne oikeasti on. Samoin tuossa korkeudessa on jo happea yllin kyllin.


      • NäinMeillä
        totuus tämä kirjoitti:

        Kyllä ovet saa auki n. 2 km korkeudessa ja se on juuri oikea hyppykorkeus. Ei pidä luulla asioita jos ei tiedä miten ne oikeasti on. Samoin tuossa korkeudessa on jo happea yllin kyllin.

        Suurimassa osassa onnettomuuksissa konetta ei ole mahdollista vakauttaa pitkäksi ajaksi oikeaan korkeuteen hyppäämistä varten vaan kone on joko hallitsemattomassa lentotilassa, osittain hajonnut tai sitten onnettomuus tapahtuu nousun tai laskun aikana matalalla.
        Onnettomuudet jossa voitaisiin rauhassa odotella matkustajien poistumista ovat hyvin harvinaisia,


    • öooelföl

      Tottahan hätätilanteessa pyritään ensisijaisesti laskeutumaan kentälle tai jollekin varalaskupaikalle. Kone voi hyvin pudota suoraankin alas mutta silloin ei liene paljon tehtävissä. Jos kone on jotenkin hallinnassa niin veteen laskeutumisessa on sentään paremmat mahkut kuin mantereella johonkin skutsiin. Joka tapauksessa koneen ohjaaja tekee kaikkensa ettei törmäisi asutulle alueelle.

      Kannattaa katsoa maailman karttaa jos kuvittelee että mantereiden välit voitaisiin lentää muuten kuin meren yli. Jos näin olisi niin meillä olisi vain yksi manner.

      • 22

        Tuohon vielä että veteen olisi muka parempi laskeutua, ei se nyt ihan niin mene.

        Ensinnäkin useimmissa nykykoneissa on moottorit tietenkin kiinni siivissä jotka ovat alempana kuin konneen rungon alaosa. Veteen laskeuduttessa ne kauhovat vettä ja siitähän ei hyvä seuraa...

        Ja sitten, jos joskus olet vetänyt ankkuria perässäsi vedessä huomaat ettei se hevillä liiku. Mietipä mitä tapahtuu kun kone syöksyy neljääsataa veteen. Maalla on sentään jotain toivoa liukumisesta.


      • 6+6
        22 kirjoitti:

        Tuohon vielä että veteen olisi muka parempi laskeutua, ei se nyt ihan niin mene.

        Ensinnäkin useimmissa nykykoneissa on moottorit tietenkin kiinni siivissä jotka ovat alempana kuin konneen rungon alaosa. Veteen laskeuduttessa ne kauhovat vettä ja siitähän ei hyvä seuraa...

        Ja sitten, jos joskus olet vetänyt ankkuria perässäsi vedessä huomaat ettei se hevillä liiku. Mietipä mitä tapahtuu kun kone syöksyy neljääsataa veteen. Maalla on sentään jotain toivoa liukumisesta.

        Ei ne moottorit kauaa vettä kauho. Moottoripankkojen murtopisteet antaa periksi suht vikkelään tuossa tilanteessa ja moottorit irtoavat siivistä.


      • 22#2
        6+6 kirjoitti:

        Ei ne moottorit kauaa vettä kauho. Moottoripankkojen murtopisteet antaa periksi suht vikkelään tuossa tilanteessa ja moottorit irtoavat siivistä.

        viestini idea olikin siinä, että kun moottorit kauhovat vettä, kone sukeltaa


      • totuus tämä
        6+6 kirjoitti:

        Ei ne moottorit kauaa vettä kauho. Moottoripankkojen murtopisteet antaa periksi suht vikkelään tuossa tilanteessa ja moottorit irtoavat siivistä.

        Eivät ne kyllä irtoa ja siitä todiste kun nykissä A320 laskeutui jokeen...moottorit oli vielä kiinni kun vauhti loppui.


    • ironiaa.ilmassa

      Kapteeni pysäyttää moottorit ennen pohjakosketusta

    • herraasialIinen

      kullia, Valitse kaikki kuvat, joissa on kullia.

    • OddisLajos

      Matkalentokorkeudesta ei voi hypätä. Lentonopeus repisi ihmisen palasiksi heti kun ovesta pistää minkä tahansa raajan ulos. Matkalentonopeus on noin 800km/h. Ja jos edes siitä selviäisi niin lentokorkeudessa ei ole happea riittävästi, ja ihminen kuolisi joko hapenpuutteeseen, tai -70 asteen pakkaseen.

      Matkustajat pitäisi opastaa varjojen käyttöön. Muuten varjot tappaisivat enemmän ihmisiä kuin saisi heidät elävänä maan pinnalle. Missä vaiheessa matkustajille opetetaan varjon päällelaitto, käyttöopastus, ohjaaminen varjolennon aikana yms? Muuten saataisiin keräillä ihmisen raatoja pitkin maita ja mantuja, kun varjot ei ole auenneet, tai ovat pudonneet päältä.

      Varjot painavat todella paljon, sanotaan vaikka 25kg/varjo. Se tekisi perinteiseen Airbus 320 tai Boeing 737:aan niin paljon lisäpainoa, että lentomatkat lyhenisi polttoaineen väärän vähentämisen takia, tai matkustajien määrää pitäisi pudottaa noin kolmanneksella. Se taas nostaisi samassa suhteessa lippujen hintoja. Laskuvarjotkin pitää huoltaa ja tarkistaa usein, ja se tarkoittaisi taas sitä, että lentokone olisi ylimääräisiä päiviä tai viikkoja lentämättä, ja tarkistuskustannukset olisivat miljoonaluokkaa.

      Vaikka miten tehokas olisi varjojen päällelaittaminen koneessa, mikä on täysin mahdotonta ajallisesti sekä tilan kannata, ettei matkustajia ei saisi varmaan yhtään ulos koneesta tositilanteessa. Varjot vievät niin paljon tilaa, kestävät kauan laittaa päälle, että ainut tapa olisi laittaa varjot päälle kaikille jo koneeseen noustessa. Se taas viivyttäisi lentokentillä ihan järjettömästi kaikkia toimia, ja se maksaisi vuosittain miljardeja.

      Lentokoneessa on ehkä vain yksi takaovi rungon molemmin puolin, mistä edes voisi hypätä turvallisesti, ettet törmää koneen runkoon tai moottoreihin. Senkin takia kestäisi aivan järjettömän kauan saada ihmiset ulos varjojen kanssa.

      Lentokoneen pitäsi saada lentopinta vakiinnutettua hätätilanteessa parin kilometrin korkeuteen, ja lentää läpät maksimissaan alhaisella nopeudella, että hyppy onnistuu teknisesti, turvallisesti ja ajallisesti. Ja jos lentokone tähän pystyy, sen pystyy koska vaan lentämään lähimmälle lentokentälle.

      Ja mitä sitten kun 150 ihmistä olisi maassa, onnistuneiden varjohyppyjen jäljiltä. Miten heidät etsitään, toimitetaan hoitoon yms? Mahdotonta löytää kaikkia edes parin päivän etsinnöillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe