Mummit ystävinä

Action mummi

En tiedä, onko muilla vastaavia kokemuksia mummi-ystävistään.
Olen itsekin mummi, ja tapaan säännöllisesti lapsenlapsia ja nautin niistä, mutta minulla on myös oma elämä, harrastukset ja muut jutut. Olisi tavata harrastusten ja muun menon kanssa ystäviään, mutta vastaus on melkeinpä aina:ei nyt sovi, kun lapsenlapset on tulossa hoitoon tai joudun nyt olemaan vahtina, kun on loma aika etc...
Ihan ok, mutta muutamalla mummi-ystävällä ne lapset ovat melkeinpä aina hoidossa ja omat suunnitelmat saavat muuttua, jos tarvitaan hoitajaa.

Tietysti on käynyt mielessä, olisiko se tekosyy jos ei halua tavata, mutta siihen en usko, sillä puhumme aina suoraan toisillemme.
Olen tästäkin asiasta maininnut ja ihmetellyt, mutta vastaukseksi saa kiusaantuneen mairean hymyn. Tuntuu siltä, että nämä mummit elävät lastenlastensa kautta ja omat menot saavat aina väistyä.

10

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++++++++++

      Tai ovat pakotettuja muuten ei lapsenlapsia enää tapaa.

    • elämäkuluuliianpian

      Olen myös mummi. Vietän niin paljon aikaa lapsenlapseni kanssa kuin vain voin koska haluan laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Lapsi kasvaa niin nopeasti että jokainen hänen kanssaan viettämä hetki on ainutlaatuinen ja arvokas. Parasta minun elämässäni ovatkin juuri nämä laspenlapseni kanssa viettämäni hetket, miään muu ei tuota minulle niin paljon iloa.

    • nyt näin

      sama täällä, vaikka välillä olen todella väsynyt, niin aina tulee mieleen, lapset on niin nopeasti isoja, ja sitten on aikaa, aikaa jos kaikki menee hyvin..
      ja sitä en ymmärrä, et säälitellään, miten mummo hoitaa aina lapsia, ei ole pakko jos ei halua, sehän on selvää..
      itse en jaksa lähteä minnekkään kun hoidan lapsenlapsia, sillä ikä tekee sen, ettei muuta juuri jaksa...

    • vaihtelua elämään

      Minä tykkään lastenlapsistani ja hoidan heitä mielellään aina silloin tällöin.
      En ole enää työelämässä, joten minusta on hauska saada parikin pientä vierasta yökylään. Lapset viihtyy mummolassa - ilo on molemminpuolinen.

      Noudatan suunnilleen samanlaisia rutiineja kuin kotona ja ruuatkin ovat samantyyppisiä kotiruokia, joista lapset tykkäävät.

      Tottakai lasten hoitaminen on rankkaa varsinkin, kun ikääntyessä alkaa ilmetä jo kremppoja, mutta sitten taas lepään ja harrastan muitakin rientoja ja harrastuksia, tapaan ystäviänikin jne. Kaikenkaikkiaan mukavaa ja vaihtelevaa elämää, joka pitää mielen virkeänä.

    • samaa sukua

      En minä lapsilleni ole oikeastaan ystävä - olen aina äiti heille ja nykyisin monesti 'hyvä kaveri', jolle voi kertoa juttuja - hauskoja ja vähemmän hauskoja.
      Heillä on omat ikäluokkansa ystävät, joiden kanssaan he vaihtavat ajatuksiaan - ehkä ymmärtävätkin tämän päivän asioita paremmin kuin me vanhat.

      Lastenlapsillekin olemme silloin tällöin 'kavereita', huoltoapua, turvallista seuraa ja vaihtelua - alkaa heilläkin olla myös omanikäisiä ystäviä ja harrastus- ja koulukavereita.

      Silti me vanhat kuitenkin olemme 'arvossamme' , luotettavia ja auttavaisia aina tarpeen tullen. Mukava huomata, että meistä tykätään ja mekin tykkäämme ihan arkisesti ja turhia kursailematta.

      • 14+7

        "En minä lapsilleni ole oikeastaan ystävä - olen aina äiti heille ja nykyisin monesti 'hyvä kaveri',"

        Samaa sukua ymmärsi nyt täysin väärin koko aloituksen... ap. tarkoitti mummia omanikäisensä ystävänä, tai siis ystävänä ylipäätään.

        Kun monista tulee niin lasten ja lastenlasten tarpeista riippuvaisia ettei aika riitä enää vanhojen ystävyyksien ylläpitämiseen.


      • aikansa kutakin
        14+7 kirjoitti:

        "En minä lapsilleni ole oikeastaan ystävä - olen aina äiti heille ja nykyisin monesti 'hyvä kaveri',"

        Samaa sukua ymmärsi nyt täysin väärin koko aloituksen... ap. tarkoitti mummia omanikäisensä ystävänä, tai siis ystävänä ylipäätään.

        Kun monista tulee niin lasten ja lastenlasten tarpeista riippuvaisia ettei aika riitä enää vanhojen ystävyyksien ylläpitämiseen.

        Juuri näin
        ."Kun monista tulee niin lasten ja lastenlasten tarpeista riippuvaisia ettei aika riitä enää vanhojen ystävyyksien ylläpitämiseen"

        Meillä mummeilla kun ei ole enää niin paljon vuosia edessä, maaliviiva häämöttää jo;) Nyt jos koskaan täytyy ottaa se oma aika myös arvoonsa.

        Se on siten toinen juttu, jos haluaa koko elämänsä pyhittää ensin lapsille ja sen jälkeen lastenlapsille.
        Tuntuu monen mummin kohdalla, ettei sitä enää osaakaan olla "vapaana" ja nauttia, vaan alkaa elämään lasten perheiden ja lapsenlapsien kautta, kun omaa elämää ei ole ja heittäytyy marttyyriksi hymistellen; minä kun niin nautin näistä lapsista.
        Just joo, siinä ei kuitenkaan ole koko totuus "uhrautumisesta" ja
        itsensä tärkeäksi tekemisestä, sillä saa myös valtaa lapsiinsa.


    • erilaisia ollaan

      Noh, meitähän on moneksi: joku haluaa kaikkein eniten olla lastenlasten kanssa, joku toinen omien ystävien, joku kolmas jotain siltä väliltä. Kaikki on oikein. Pitää vain toivoa, että samanlaiset ihmiset löytävät toistensa ystäviksi!

    • h ö h

      No ei kai sitä tarvitse lastensa ja lastenlastensa kautta elää, jos heitä pitää mumminakin tärkeimpinään. Tottakai mummillan on muita eri ikäisiäkin ystäviä . myös mummin ja vaarin ikäisiä - sekä harrastuksia ja rientoja. Tuo kaikki vaan on elämää ja asiat voi suhteuttaa oman mielensä mukaan.

    • juhannus kaikilla!

      Meillä vietetään tänä juhannuksena mummojen ja pappojen juhannusjuhlia - nuoret ovat lapsineen omalla reissullaan. Vaihteeksi ihan hauskaa!


      Hyvää Juhannusta kaikille niin nuorille kuin vanhoillekin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2160
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1856
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe