Alkoholi ja häiriöt sydämessä?

ts.

Aloitin kilpirauhasen vajaatoimintaan syömään lääkkeitä. Nyt on sellainen tilanne että alkoholi ei enää sovi minulle ollenkaan. Jos juon lasillisenkin esim. viiniä illalla niin yöllä pulssi hakkaa kovaa kyytiä ja en meinaa saada unta ollenkaan. Jos juon enemmän niin jyskytys on aivan kauheeta. Tulee tunne että nyt henki lähtee!
Nyt mietinkin että johtuuko nämä vaivani vain tuosta vajaatoiminnastani vai onko muilla vastaavia tuntemuksia?
Jos sinulla on usein rytmihäiriöitä niin miten juominen vaikuttaa sydämeesi? Paheneeko oireet vai onko alkoholilla mitään vaikutuksia?
Kiitos kovasti jos vastaat!

23

18925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niko

minulla on magnesium tabletit auttaneet sydämen muljahteluihin... kannattaa kokeilla.

• Rapu

Kannattaako ees ottaa, ajattele vähän. Eikö terveys ole tärkeämpi kui juominen. Itse en ees kysyisi moista.

• Hessu.S
        Rapu kirjoitti:

Kannattaako ees ottaa, ajattele vähän. Eikö terveys ole tärkeämpi kui juominen. Itse en ees kysyisi moista.

Ei ole, jos juominen on elämäntehtävä.

• Jere

Jos sydämessä on vikaa, voi juominen olla hyvinkin rajoitettua tai kokonaan kiellettyä. Sitten taas rytmihäiriöiden ilmaantuminen terveeseen sydämeen ovat vähän sellaisia omien tuntemusten ja maalaisjärjen kanssa pelattavia juttuja. Eli jos rytmihäiriöitä on muutenkin niin juominen saati krapula niitä tekee varmasti.

Plus tietty lääkkeiden jos sellaisia on tarpeen ottaa. Kymmenet tuhannet suomalaisetkin syövät satunnaisesti tai säännöllisesti terveeseen sydämeen lieviä rytmihäiriölääkkeitä kuka mistäkin syystä.

Se on jokaisen oma juttu mitä kukakin kokee alkoholin vaikuttavan, lääkkeiden kanssahan nauttiminen ei ole suotavaa jos se on hoito-ohjeessa mainittu tai ohjeistettu, sitten taas jos oireita on niin sitä suuremmalla syyllä voisi antaa olla. Itse asiassa kilpirauhaslääkkeet ovat aika tyypillistä jotka aiheuttavat tuntemuksia alkoholin kanssa ja voivat aiheuttaa pahojakin rytmihäiriöitä.

Jos nyt ongelmasi on niin yksinkertainen että alkoholi kilpirauhaslääkkeet aiheuttavat rytmihäiriöitä niin sehän on helppo juttu. Jos ei ilman alkoholia tule oireita niin sittenhän tietää että ainut mitä tarvitsee tehdä on pidättäytyä alkoholista tai nauttia niin pieniä määriä että tuntee ettei siitä vielä tule. Ilmeisesti itselläsi on tilanne että ei kannata juoda ollenkaan.

Meinaan voin kyllä kuvitella millä ilmeellä lääkäri sinua katsoisi ja mitä neuvoja antaisi jos menisit sinne kertomaan että "tohtori, aina kun juon alkoholia niin saan rytmihäiriöitä kilpirauhaslääkkeen aloitettuani...". Nauraisi sinut ulos ja sanoisi että älä sitten juo viinaa. Ja eihän nyt mitään rytmihäiriölääkkeitä lisäksi ole mitään järkeä ottaa rinnalle jos kerran ainoat häiriöt tulevat alkoholista.

Tosin sen verran nyt voin sanoa ihan kokemuksesta kun olen itsekin aikanaan syönyt kilpirauhaseen lääkkeitä pitkiä aikoja, sama kuin muutama tuttukin niin tilanne voi hiukkasen muutua ajan kanssa. Itse huomasin alussa myös että alkoholia ei ole kyllä suotavaa juoda lääkkeiden kanssa, tulee jo niin tukahduttava olokin, mutta n.reilu puoli vuotta kun oli syönyt niin pienet määrät salli kroppa alkoholia.

Eli anna itsekin nyt hyvän aikaa paikkojen tottua uuteen aineeseen elimistössä ja jos alkoholia pitää juoda niin kokeile tuossa joidenkin kuukausien kuluttua mitä tekee. Jos ei tule häiriöitä niin pieniä määriä ehkä voit juodakin sitten.

Varoituksen sanana muuten että kaverille iski sellainen taky sydämeen kilpirauhaslääkkeiden ja krapulan yhteisvaikutuksena että oli viikon sairaalassa. Oli todella vakava tilanne alussa mutta säikähdyksellä selvisi. Eli kannattaa olla tuntemusten kanssa aika tarkkana kun niitä on eikä mitään vippaskonsteja yrittää vempuloida ettei oireita tulisi.

Nämä samat sinulle kertoo kuka tahansa lääkärikin jos kysyt.

• Sisar

Jere tuossa jo sanoikin koko totuuden. itselläni on on sama asia. Alkoholia en siedä ja sillä selvä. En mieti miksi näin on. Mitä sen on väliä?Itse asiassa se on hyvä asia. Puoli lasillista kuivaa viiniä joskus on maksimi ja se riittää niin, ettei huomiotakaan tarvitse missään juomattomuudellaan aiheuttaa.
        Se vaihe kun alkoholi loppuu verenkierrosta on se pahin.
        Luulenpa, että alkoholin vuoksi syödään mahtavat määrät esim. verenpainelääkkeitä.( myös rytmihäiriölääkkeitä) Viina pois ja vaiva lähtee. Kannattaa kokeilla. Lääkärien pitäisi olla paljon jämäkämpiä tässä asiassa

• ts.

Enhän minä nyt mikään juoppo ole! Joskus juon viiniä hyvässä seurassa.
      Olen lopettanut tupakoinnin jo vuosia sitten. Syön terveellisesti ja liikun paljon. Kärsin useista allergioista ja en voi syödä sellaisia ruokia joita haluaisin. Elämäni on jo ihan tarpeeksi "terveysintoilua" täynnä. Että jos tässä pitää vielä täysin raittiiksikin ruveta niin ei paljoo naurata.
      En syö mitään lääkkeita noihin rytmihäiriöihin. Sydämestäni ei ole löytynyt mitään poikkeavaa. Lääkäri uskoo että elimistöni vain kamppailee tuota thyroxsiinia vastaan ja sen vuoksi sydän oireilee välillä.
      Juu, olen kysynyt tuota alkoholi juttuakin lääkäriltä. Ei nauranut yhtään mulle. Sanoi ettei tuo ns. lääke sitä voi aiheuttaa koska se ei varsinaisesti ole mikään lääke vaan aine mitä kaikilla terveillä ihmisillä on. Kyllähän sen nyt järkikin sanoo että en juo jos oikeita lääkkeitä joudun käyttämään!!!
      Olisin vain halunnut udella muilta joilla sydän reagoi helposti erilaisiin muutoksiin. Että miten alkoholi vaikuttaa? Nouseeko pulssi yms.
      Olen ollut nyt juomatta tippaakaan useita päiviä ja siltikin noita jumputuksia tulee välillä. Että kaippa uinumistilassa oleva kroppani vain sitten taistellee tuota thyroxsiinia vastaan.
      Kesällä tulee käytyä vaan useissa juhlissa joissa tarjotaan juomia ja täysin kieltäytyvää ihmistä katsotaan aika kieroon... Ja kyllähän itsellekkin maistuisi mutta täytyy vain antaa ajan kulua.
      Kiitos siltikin vastauksista vaikka täällä näyttää liikkuvan aikamoisia nipoja!

• Jere

Kukapa tässä nipottanut on tai pakkoraittiutta tarjonnut, asiasta kysyit ja vastauksia sait sen mukaan mitä jokainen nyt omasta kokemuksestaan voi maallikkona kertoa. Ei se nyt aina niin mukavalta itsestäkään ole tuntunut pidättyä alkoholista harva se kerta kun on tiennyt että tekee liian huonoa. Mutta välillä tulee tilanteita joissa joutuu rajoittamaan ja sitten niistä taas voi ajan kanssa päästä eroon.

Mutta johan pelkkä kysymyksesi on liian laaja ykskantaan mitään sanottavaksi, käytännössähän kysyt että onko kellään muulla ollut rytmihäiriöitä ja voisiko olla jotain syytä lääkkeillä plus voisiko olla jotain keinoja estää ne.

Tuossa nyt on niin paljon yksilöllisiäkin juttuja mukana että eihän siihen kukaan muu voi mitään sanoa. Tunnet että lääke aiheuttaa sinulle huonoja tuntemuksia, ota siihen satunnaisesti otettavat rytmihäiriölääkkeet avuksi jos kerran alkoholia aiot niin paljon kuitenkin juoda että oloja alkaa tulla. Mitä siihen muuta voi sanoa.

Se vaan tuntuu jotenkin niin turhalta kun kerran pelkällä alkoholin minimiin pudottamisella tai kokonaan lopettamisella voisi sitten pysyä olo hyvänä mutta jokainen tavallaan, itse joudut keksimään muut keinot jos kerran et halua olla kokonaan ilman.

Vinkkinä vaan että jos puoskaroit keinotekoisesti eli esim. toisella lääkkeellä olosi paremmaksi kun kroppa kerran huomauttaa jo alkoholista toisesta lääkkeestä ennestään niin sillä tavoin vaan saa aika varmasti sitten sydämen herkistymään niin että kohta alkaa jumputuksia ja muita kiusallisia oireita tulla muutenkin kuin vain alkoholin yhteydessä.

Aina vain kannattaisi miettiä helpoin ja terveellisin tie mutta jokainen valitkoon itse, sitäpaitsi eihän kukaan ole sanonut että juoppo olisit, kokoajanhan tässä on puhuttu siitä että kohtuukäyttökään ei näemmä juuri nyt sinulle sovi. Juoppo en ole itsekään, hyvinkin kohtuukäyttäjä mutta kun ei sopinut yhtään niin ei sopinut, ei mahtanut mitään.

Eli itse päätät mitä teet, tunnut nyt vähän turhan suuren numeron ja stressin tekevän itsellesi tuosta että juuri nyt et pysty viinaksia ottamaan...rauhoitu hyvä ihminen kyllä sitä vielä ehtii jos nyt tällä hetkellä sitten ei oikein voi.

• Jere
        Jere kirjoitti:

Kukapa tässä nipottanut on tai pakkoraittiutta tarjonnut, asiasta kysyit ja vastauksia sait sen mukaan mitä jokainen nyt omasta kokemuksestaan voi maallikkona kertoa. Ei se nyt aina niin mukavalta itsestäkään ole tuntunut pidättyä alkoholista harva se kerta kun on tiennyt että tekee liian huonoa. Mutta välillä tulee tilanteita joissa joutuu rajoittamaan ja sitten niistä taas voi ajan kanssa päästä eroon.

Mutta johan pelkkä kysymyksesi on liian laaja ykskantaan mitään sanottavaksi, käytännössähän kysyt että onko kellään muulla ollut rytmihäiriöitä ja voisiko olla jotain syytä lääkkeillä plus voisiko olla jotain keinoja estää ne.

Tuossa nyt on niin paljon yksilöllisiäkin juttuja mukana että eihän siihen kukaan muu voi mitään sanoa. Tunnet että lääke aiheuttaa sinulle huonoja tuntemuksia, ota siihen satunnaisesti otettavat rytmihäiriölääkkeet avuksi jos kerran alkoholia aiot niin paljon kuitenkin juoda että oloja alkaa tulla. Mitä siihen muuta voi sanoa.

Se vaan tuntuu jotenkin niin turhalta kun kerran pelkällä alkoholin minimiin pudottamisella tai kokonaan lopettamisella voisi sitten pysyä olo hyvänä mutta jokainen tavallaan, itse joudut keksimään muut keinot jos kerran et halua olla kokonaan ilman.

Vinkkinä vaan että jos puoskaroit keinotekoisesti eli esim. toisella lääkkeellä olosi paremmaksi kun kroppa kerran huomauttaa jo alkoholista toisesta lääkkeestä ennestään niin sillä tavoin vaan saa aika varmasti sitten sydämen herkistymään niin että kohta alkaa jumputuksia ja muita kiusallisia oireita tulla muutenkin kuin vain alkoholin yhteydessä.

Aina vain kannattaisi miettiä helpoin ja terveellisin tie mutta jokainen valitkoon itse, sitäpaitsi eihän kukaan ole sanonut että juoppo olisit, kokoajanhan tässä on puhuttu siitä että kohtuukäyttökään ei näemmä juuri nyt sinulle sovi. Juoppo en ole itsekään, hyvinkin kohtuukäyttäjä mutta kun ei sopinut yhtään niin ei sopinut, ei mahtanut mitään.

Eli itse päätät mitä teet, tunnut nyt vähän turhan suuren numeron ja stressin tekevän itsellesi tuosta että juuri nyt et pysty viinaksia ottamaan...rauhoitu hyvä ihminen kyllä sitä vielä ehtii jos nyt tällä hetkellä sitten ei oikein voi.

ja väännetään nyt sitten ihan rautalangasta vielä. Alkoholi kiihdyttää jokaisella ihmisellä pulssia huomasi sitä tai ei, etenkin nousuvaiheessa. Mitä kovempi krapula ja laskuvaihe taas on niin sitä suurempi rääkki se on sydämelle, eli tästä syystä jos sydämessä on tarpeeksi vikaa ei saisi kunnon krapulaa tulla sellaiselle ihmiselle koskaan.

Ja luonnollisesti sitten jos on rytmihäiriöaltis ja niistä kärsii muutenkin vaikka olisikin sydän terve, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä ja aika varmasti niistä kärsii. Itselläkin esim. raja on ollut jo kauan n. 3-4 keskiolutta, se vielä menee ilman erikoisempia tuntemuksia mutta jos vähänkin enemmän kippaan saati kunnon kännin otan niin kyllä syke on niin pilvissä ja "muljahtelut" sellaisia että ei voi olla huomaamatta.

Itseasiassa jokaisella ihmisellä kunnon krapulassa on vähintään pieniä rytmihäiriöitä mutta toinen ne tuntee, toinen ei. Lähinnä kiihtynyt pulssi on sellainen jonka jokainen aistii, toisella voi muljahdella kovaakin eikä edes huomaa että on rytmihäiriöitä, alttiimpi taas aistii pienenkin hetkellisen epätasaisuuden, varsinkin jos niistä kärsii muutenkin.

Aika yleistä että kun sydän kerran aloittaa kovan itsekin havaittavan reagoimisen alkoholiin (jos ei ole siis syy muualla, esim. lääkkeessä tms) niin tuntemukset ovat sitten kaverina monesti pysyvästi. Vaikka sydän on terve niin alkoholi on myrkky jonka poisto on elimistölle kova rasitus.

Tuon selvemmin nyt ei voi sanoa sydän alkoholi yhdistelmän rytmihäiriövaikutuksesta.

• sydänvikainen

Eli viime yö meni keturalleen. Otin näet lasillisen siideriä kun lievästi vajaatoimintainen VSD- sydämeni ei hyväksy yhtään alkoholia. Sain ihanat rytmihäiriöt, viiltävän kivun ja lievän hengenahdistuksen.

Itsepä sen aiheutin.

• her

Itselläni on todettu monta vuotta sitten rytmihäiriöitä. Nyt parin vuoden sisällä on alkoholi alkanut aiheuttaa ikävää tykytystä. Viimeksi, ku join useamman tunnin aikana kolme olutta, en tahtonut pystyä nukkumaan. Krapulat on olleet noin vuoden ajan aivan kauheita mun sydämelle. Herään juomisen jälkeisenä aamuna siihen, että on tosi rauhaton olo ja sydän jyskyttää.
      Mitään lääkitystä en vielä käytä, mutta oon aloittamassa. Lisäksi mulla epäillään ongelmia kilpirauhasissa (selviää ens viikolla).

Oon alkanut tosissaan harkitteen alkoholin käytön lopetttamista...

• minä joku

juups. jos ottaa pariki kaljaa, niin tulee välittömästi rytmihäiriöitä, niin että haittaa muuta tekemistä.
        taitaa päästä vähimmällä, kun unohtaa alkomaholin.

• Hei ts.! Jätä kahvi!

Kyselit niistä tuntemuksista ja häiriöistä. Sellaista olen huomannut, että kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat kuten energiajuomat ja kokis aiheuttavat alkoholin kera minulle epämiellyttäviä rytmihäiriöitä tai kiihtynyttä pulssia seuraavana päivänä.
      Olenkin päättänyt jättää mieluummin kahvin juomisen kuin alkoholin juomisen. Nauti sinäkin miedompia juomia ruuan kera, niin eiköhän se siitä, jos kerran muuten olet terve. Ja muista sekin, että stressaaminen aiheuttaa myös häiriöitä sydämeen, (minulle ainakin). Hyvää jatkoa ja muista nauttia elämästä :)

• sorbusta ja paljon

Kaikilla nousee syke ja voi tulla lisälyöntejä krapulassa. itselle krapulassa tykyttelee jos stressiä kehissä.

Jup jap

• Risto Raitis

Sydämesi kertoo, että alkoholi on myrkky, josta sydämesi ei lainkaan pidä.

Jos sinun on aivan pakko juoda, sinun on myös aivan pakko sietää seuraukset!

Minä en kiusaa sydäntäni alkoholilla.

• ElliHoo

Sama juttu, terve sydän, mutta rytmihäiriöitä on ilman alkoholiakin. Pienikin lasi ihan mitä vaan saa olon kamalaksi = helpompi olla ilman.

Onko se niin, että katsotaan kieroon vai onko se niin, ettei itse voi olla ilman viinaa? Ja jos joku katsoo kieroon juomattomuuden takia, niin onkohan se vika kieroonkatsojan vai juomattoman päässä?

Olen kaukana niposta, pidän hauskaa ilman viinaa - eikä ole ikinä krapulaa. Eikä muuten tarvitse viinan takia kuolla, se on tässä maassa harvinaista.. Ja ikää on kolmekasi eli en ole eläkeläinen.

• Vanha juttu

Vanha on joo viestiketju, mutta itselläni kammiolisälyöntejä raittiina koko ajan. Ihme ja kumma ainoa lääke mikä niihin tepsii on alkoholi. Sydän rauhoittuu ja lisälyönnit vähenee huomattavasti. Mieluummin pienessä kankkusessa kun koko ajan muljuava pumppu. Ennen kun viisaat ehtii, lisää joo riskiä eteisvärinään, mutta niin lisää tuhannet lisälyönnitkin.

Vointeja.

• fgthyvijoklp

Kilpparilääkettä ja montaa muutakin lääkettä jo vuosikausia, eikä alkoholi vaikuta mitenkään sykkeeseen, ainakaan häiritsevässä määrin. Mutta tapauskohtaisiahan nämä.

• Thomas Emperger

Sinun on tehtävä valinta elämän ja viinan välillä, kumpaa rakastat enempi? Muita vaihtoehtoja ei ole.

• fgthyvijoklp

Kas kun voi olla sekä viinaa että elämää, ei ole pakko olla joko tai. Ehkä joillekin on pakko, minulle ei .

• Uuteen nousuun

Ihmeellisiä niuhottajia täällä palstalla pyörii, "jos alkoholista tulee rytmäreitä, älä käytä", näyttää olevan ainoa vinkki. Alkoholi kuuluu suomalaiseen elämään yhtä olennaisesti kuin syöminen ja vessassa käynti. Muutama vinkki, joilla rytmihäiriöitä saa vähennettyä, magnesium toimii, samoin kuin betasalpaajat. Kannattaa myös pyrkiä tasaamaan muilla elintavoilla rytmihäiriöiden riskiä, jos alkoholista ei halua luopua. Terveellinen ruoka, matalasykkeinen pitkäkestoinen liikunta, riittävä uni ja stressin välttäminen lienevät tärkeimpiä. Hyvin olennaista on myös krapulan hoito, lepoa ja muutamama (huom. vain muutama) loiventava paukku!

• Lääketieteen pehtori

Jos ihminen hankkii krapulan, juo kymmenen kuppia kahvia sekä hommaa orgasmin tavalla tai toisella, niin on ihme, ettei hänellä ilmene lainkaan sydämen lisälyöntejä. Voi jopa epäillä, että sydämessä on tällöin jotakin vikaa.

• kaikenlaistataas

Äärimmäisen vanha ketju, mutta pakko kommentoida tätä hölmöilyä. Näitä raittiusasian ihmisiä kun tuntuu olevan... Minusta on ihan luonnollista, että ihminen haluaa tietää onko sydämessä jotain vikaa, jos se stressattuna alkaa tykyttää. Asiasta mitään tietämättömänä voisin ajatella, että on järkevää selvittää syy ettei vakavia oireita tule jossain muussa sydäntä rasittavassa tilanteessa ja varmasti lääkärikin asian näin ymmärtää eikä ihmistä todellakaan pois naura. Vaikka itsellä olisi kokemusta alkoholin pakonomaisesta käytöstä, suurinta osaa ihmisiä alkoholi ei mitenkään vie vaikka sitä käyttäisikin säännöllisesti. Lasi viiniä maistuu hyvälle ja tuo mukavan olon, eikä ihminen ole alkoholisti vaikka tästä olosta tykkäisikin. Tietysti jos alkoholi on ainoa asia, joka sydänoireita aiheuttaa on siitä järkevä pidättäytyä, mutta perimmäinen syy oireiluun on aivan järkevää selvittää.

• gffdgdgdd

lääkkeet ei sovi sulle

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5654
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4264
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3227
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2901
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      319
      1472
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1249
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1159
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      222
      1158
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1151
    Aihe