Olen siis aloittelija osakkeiden ostossa ja ajattelin sijoittaa pienen summan. Mutta täytyisi tietää pari perusasiaa eli,kun olin ostamassa osuuspankin kautta osakkeita niin en tiennyt mikä on rajahinta ja limiitti? Onko aivan sama mitä tuohon rajahintaan laittaa?
OP:n kautta ostamassa osakkeita.
7
8573
Vastaukset
- Vakuusvaje
Rajahinta on se hinta, jonka olet korkeintaan valmis maksamaan osakkeesta. Jos halukkaita myyjiä ei siihen hintaan löydy, kauppaa ei synny. Vastaavasti myydessäsi rajahinta on se hinta, jota vähemmällä et suostu myymään osakkeita. Rajahinta tarkoittaa aina osakkeen kappalehintaa.
Suosittelen rajahinnan käyttöä jokaisessa ostossa ja myynnissä ikävien yllätyksien välttämiseksi. Vähän vaihdetuissa yhtiöissä yksittäinenkin kauppa voi heilauttaa kurssitasoa melkoisesti, ja on ikävä huomata maksaneensa osake-erästä muutaman prosentin ylihintaa ja kurssin palautuvan sen jälkeen takaisin ennalleen.
Limiitti on pankin kanssa sovittu yläraja kokonaissummalle, jolla voit sillä hetkellä ostaa osakkeita. Sitä nostaa myydyistä osakkeista saamatta oleva kauppahinta ja laskee ostetuista osakkeista maksamatta oleva hinta. Käytännössä ostamista rajoittaa yleisimmin tilillä oleva rahamäärä.- jolkua
itse olen laittanut osto hinnan jonkun verran alle sen hetkisen hinnan.ja myydessä toisin päin.säästyy rahaa.voi mennä hyvät kaupat sivusuun.yleensä aina onnistuu.kaska on senverran kurssivaihtelua.
- epäilys
Noniin pieni oppimäärä siitä mitä ihmiset tiedostaa ja osaavatko ihmiset lukea. Samalla oppintunti siitä miten ihmiset menee halpaan.
Ajatellaanpa seuraavaa: Kysyn Matti Meikäläiseltä että kun laitoit rahastoihin summia niin paljonko voitit?
Matti vastaa: Otin ulos jopa 1000€
Kysyn Matilta: Paljonko laitoit rahaa?
Matti: En minä muista mutta onhan tuo tonni jo jotain voittoa.
Minä sitten päätin että jos annat mun laskea kaiken sen rahan ja tuloksen niin saat oluet tänään. Niinopö Matti antoi laskea ja kas kummaa hän voitti kolmessa vuodessa rahastoista 10€ koska oli laittanut väliajoin sinne muutamia kymppejä makaamaan omia rahoja, jo olemassa olevia rahoja. Hän ei siis saanut vastinetta tuotolle koska ei muistanut laskea kaiken päälle sitä että rahaston ylläpitämisestä pankki veloitti käyttötililtä oman summansa sääsätmisestä.
Toinen esimekki:
Matti päätti tämän jälkeen ettei mene halpaan ja samantien aukoi osakesalkun ja alkoi laittelemaan rahojaan salkkuun. Osteli Nokiaa ja Elisaa. sijoitti yhteensä kerrallaan huikeat 3000€ koska hänen kuukausipalkkansa oli 1600€ ja säästöön jäi vain vähän. hänellä oli tietenkin vuokranmaksua ja vanhaa lainaakin pikkusen maksettavanaan. Ruokaakin täytyi ostaa. Eikä kaikkea ollut vara laittaa osakkeisiin koska pitäähän ihmisellä olla perussäästöjäkin ainakin 3000€ jotta on tietty vara. Kuitenkin kävi niin ettei Matti ymmärtänyt ettei tuolla kurssilla 3000€ paljon saa joten osingot jäi vuodessa alle 100€ kirkkaasti. Pankki vei siitä 9€ ja verottaja 32€. Jokaisesta ostosta pankki otti vielä sen 8€ koska Matti teki ostot päivän aikana jostain syystä useammassa erässä. Osakkeen hinta laski niin että matti hävisi osakkeen arvosta mokomat 600€. Nyt matti möi osakkeet ja otti takaisin 2400€-(2*8€).
Matilla oli siis säästöjä ennestään vielä 3000€ ja jos hän olisi jättänyt toiset 3000€ säästöön olisi hänellä ollut säästössä 6000€. toinen pankki olisi maksanut säästöistä 0.75% todellista korkoa. Ei paljon paskaakaan mutta vaivaan nähden varsin hyvin ja ennestään tilillä makaavat rahat olisi vieläkin tallessa.
Matti olisi voittanut puhdasta rahaa jättämällä rahat tilille koska todellisuudessa tilillä olisi ollut suhteellisesti pieni inflaatio siihen nähden mikä olisi inflaatio KÖYHÄLLE sijoittamisessa.
Opetus tarinassa on se ettei kannata sijoittaa jos ei pysty saamaan TODELLISTA hyötyvoittoa sijoitukselle vuodessa osinkoina. Myyntivoitto on plussa päälle. Eli jos osakesijoittamisessa on järkeä täytyy siitä tulla osinkoina niin paljon euroja että inflaatio ei pääse missään muodossa häiritsemään elämää eikä osakekurssin lasku tuota tappiota jolla olisi merkitystä osinkoina saatavalle vuosituotolle. Sanotaan näin että jopa 30 000€ esim. elisan osakkeelle on tyhjää parempi mutta viisas tietää ettei sen osingoilla juhlita, eikä tappiolla pidetä mielenrauhaa.
Lisämietittävää: Kuinka paljon köyhä tienaa 10v. kuinka paljon se on hyötysijoituksen summasta. Kuinka paljon käyhä tarvitsee rahaa vielä sen päälle että saa säästettyä tuon summan ja tekee työtä vielä siitä eteenpäin.
Tällä periaatteella ainakin omassa mielessäni sijoittaminen kärsii helvetinmoisen inflaation jos on köyhä. Mutta köyhästä voi tulla varakas mikä kyllä riittää elämisen laatuun kun ei haksahda kaikkeen ja muistaa lukea oppaat myös rivien välit.
Tuosta lukemisen taidosta voi mainita että kaikki tämä haksahdus johtuu juuri siitä ettei ihmiset lue tai osaa lukea. Esimerkkinä kaupan kassa jossa lukee " tämä kassa ei käytössä, menkää viereiseen". Vaikka teksti olisi isolla fontilla yhdellä A4:sella ja selkeästi silmien edessä alkavat ihmiset pälyilemään että eikö palvelu pelaa ja mikä vika tässä on ja onopa törkeää palvelua kun ei missään näy ketää. Vaikka kassakonekin on viety pois niin sekään ei auta lukutaidossa. Tällaisia ihmiset ovat. Jos palataan vielä osakkeisiin niin osakkeen arvo tuhatkertaistuu siinä vaiheessa kun ihminen on laittanut 10 vuodessa hukkaan 10 000€ ja voittanut loppuajasta yhdellä osakkeella 9 000€. Äkkiseltään tämä muuttuu voitoksi joka on juuri tuo 9000€ koska ihmiset ei ajattele mitä tapahtui muina vuosina. Tyypillistä ja surullista ja juuri sen takia tietyt ihmiset rikastuu ja tietyt ei.- ei rikas
Huomasin juuri etten minäkään osaa lukea, tai en ainakaan saanut kirjoituksesi punaista lankaa esille.
Sijoittamisen ensimmäinen sääntö on sijoittaa vain niin paljon kuin on varaa hävitä.
Sijoittamisella täytyy olla jokin päämäärä.
Jos ostaa ja kurssien laskettua myy heti kärsien tappiota, niin on parempi pysyä säästötililinjalla.
Inflaatio syö säästötiliäkin n. 3 % vuodessa.
Tänä vuonna yksikään pörssiyritys ei ole maksanut kovinkaan hyviä osinkoja.
Itse maksoin osingoistani veroa 21 %.
Pankkisi tuntuu ottavan suurempia palkkioita kuin minun pankkini.
Ei rikkaus tai köyhyys tee ihmisestä hyvää tai huonoa sijoittajaa.
Ja köyhyys ei tee ihmisestä tyhmää.
Tikalla pörssilistaa heittämällä saatiin jossakin kokeessa ihan hyvä tulos.
Sijoittaminen on usenkin onnenkauppaa, vai jotkut todelliset asiantuntijat pystyvät sillä leipänsä hankkimaan. - %o
ei rikas kirjoitti:
Huomasin juuri etten minäkään osaa lukea, tai en ainakaan saanut kirjoituksesi punaista lankaa esille.
Sijoittamisen ensimmäinen sääntö on sijoittaa vain niin paljon kuin on varaa hävitä.
Sijoittamisella täytyy olla jokin päämäärä.
Jos ostaa ja kurssien laskettua myy heti kärsien tappiota, niin on parempi pysyä säästötililinjalla.
Inflaatio syö säästötiliäkin n. 3 % vuodessa.
Tänä vuonna yksikään pörssiyritys ei ole maksanut kovinkaan hyviä osinkoja.
Itse maksoin osingoistani veroa 21 %.
Pankkisi tuntuu ottavan suurempia palkkioita kuin minun pankkini.
Ei rikkaus tai köyhyys tee ihmisestä hyvää tai huonoa sijoittajaa.
Ja köyhyys ei tee ihmisestä tyhmää.
Tikalla pörssilistaa heittämällä saatiin jossakin kokeessa ihan hyvä tulos.
Sijoittaminen on usenkin onnenkauppaa, vai jotkut todelliset asiantuntijat pystyvät sillä leipänsä hankkimaan."ei rikas"
anteeks, puhalsin juuri 1,3 prp,ilea, enkä jaksanut "epäilys" tekstiä kokonaan klukea, mutta
olisiko punainen lanka siinä että moni sijoittaa jatkuvasti jotta keskimäärin olisi kannattavaa eli säästävät jatkuvasti lisäää palkastaan
sitten eivät todellisuudessa tiedä paljonko ovat säästäneet ja paljonko se olisi tuottanut PANKIN 1,5 % KOROLLA
ja paljonko on Osakesäästön lopputulos, kun kaikki kulut on poistettu,
usein heiluvat kuin "hullu mies huittisista" eikä mitään oikeaa tuottoa tule.
- odottelija
Mulla ainakin ajatuksena ei oo tehdä todellakaan voittoa ekojenkaa vuosien jälkeen kun olen osakkeita hankkinut. Jos rahaa piisais tottakai ostaisin enemmän osakkeita ja silloin saattaisin jopa hyötyöä niistä heti. Mutta olen nuori (25v) ja haluan katsoa miten paljon pystyn esim. 10 vuoden aikana haalimaan.
Toivon että joskus 4-5 vuoden päästä jäisin ees plussan päälle jonkin verran :D nyt jään periaattees miinukselle jokaisen kk hoitomaksun mutta ei se mun mielest suuri summa ole. En polta enkä juo kovinkaan usein eli rahat vois mennä paljon
pahempaakin :)- %o
odottelijalle,
jos tuotto menee - nollille, voin sanoa että kyllä v....
jos menee niin että 10 % menetät, tai jotain 10 000 € luokkaa, kärsit siitä 20 v unissaisi ja iltaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974